PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Saturday, January 23, 2010

Onani Menurut Pandangan Islam


Salam sejahtera kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua mendapat hidayah, inayah, barakah dan nikmat kesihatan dari Allah SWT untuk melaksanakan segala pekerjaan ibadah kepada Allah. Kali ini saya hendak bincangkan masalah beronani yang menjadi perkara utama dilakukan oleh pemuda-pemudi Islam sekarang ini, perkara ini sangat menjadi-jadi, kerana dunia sekarang ini dihidangkan dengan hiburan-hiburan maksiat, pakaian yang tidak cukup benangnya atau kainnya, pergaulan bebas dan sebagainya. Timbul persoalan dikalangan umat Islam sekarang ini yang mengatakan bahawa adakah onani ini haram atau sebaliknya? Maka di sini saya memberikan sedikit sebanyak mengenai masalah ini mengikut kemampuan saya. Jika ada rujukan lain bolehlah berkongsi di ruangan komen di bawah post ini.

Onani menurut bahasa arab ialah Istimna’/Adat Al-Sirriyyah/Darbu A’syarah. Manakala onani dari segi istilah pula ialah perbuatan mengeluarkan air mani bagi lelaki dengan mengunakan tangan dan ada juga sesetengah golongan mengunakan alatan untuk mereka beronani.

Menurut pendapat pakar perubatan seperti Dr Ismail Thamby mereka menyebut onani dilakukan sambil mengunakan alatan pelican seperti sabun, gel dan lain-lain bagi mendatangkan kepuasan syahwat sementara sebagai melepaskan tekanan seksual.

Manakala bagi wanita ialah dengan memasukan jari atau sesuatu alatan keras ke dalam faraj mereka bagi menimbulkan rangsangan pada faraj sehingga mencapai klimaks iaitu kepuasan syahwat.

Hukum Onani bagi mereka yang tidak mampu bernikah dan takut terjatuh ke dalam maksiat ialah harus dan tidak berdosa. Bahkan kaedah fiqhiyah juga menyebut : “ Kemudharatan itu membolehkan apa yang terlarang” (lihat Qawaid fiqhiyah m/s 67 oleh Dr Abd Karim Zaidan).


Adapun apabila melakukan onani itu hanya kerana mencari keseronokan dan berhibur dengannya maka hukumnya ialah haram dan ditegah ini kerana ianya termasuk perbuatan yang keji dan kotor serta memudharatkan akal dan jiwa sehingga menjadikan diri dikuasai oleh syahwat dan dibimbangi terjebak kepada zina.

Namun apabila syahwat itu terlalu mendesak dan mengoda maka tidaklah mengapa beronani dengan tangan atau apa jua alatan asalkan sekadar mencukupi untuk memuaskan syhawat demi mencegah zina.

Sabda baginda : “ Sesungguhnya kamu diutuskan untuk memudahkan manusia dan bukan untuk mempersusahkan” (hadith sahih, Riwayat jamaah kecuali Muslim).

Walaubagaimana pun terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan dalam beronani iaitu :

Hukum onani akan menjadi haram apabila seorang lelaki itu mengunakan gambar lucah, atau bayangan di otaknya akan perkara kotor atau berkhayal wanita kerana ini bukan lagi beronani demi mencegah zina sebaliknya ianya sudah bertujuan mencari kepuasan dan berseronok dan ini diharamkan.

Tidak boleh berseronok dengan jalan yang haram


Adapun sebaliknya mereka yang terdesak cukup sahaja beronani tanpa perlu bayangan dan khayalan atau apa-apa modal yang haram kerana niatnya sekadar untuk mengurang tekanan seksual dan ini dibolehkan.

Begitu juga wanita yang tidak mampu menahan desakan batin maka tidak mengapa mereka beronani dengan mengunakan tangan atau apa alatan yang tidak merbahaya asalkan dibuat setelah terdesak bukan dengan sengaja atau berniat mencari keseronokkan.

Firman Allah swt yang bermaksud : “Dan bertaqwalah kamu kepada Allah semampu kamu” (surah : at-taghabun :16).

Juga diharamkan berkhayal kotor dan menonton filem kotor kerana Islam mengharamkan demikian. Sesungguhnya kelonggaran dibolehkan onani ini hanya apabila ianya terdesak dan demi mencegah zina.


Golongan yang mengharamkan onani secara mutlak

Mereka (para fuqaha) yang mengharamkan onani secara mutlak adalah kerana hujah mereka berdasarkan hadith Abdullah ibn Mas’ud yang baginda pernah bersabda : “ Wahai Para pemuda, barangsiapa yang mampu dikalangan kamu maka bernikahlah kerana sesungguhnya dengan nikah itu dapat menundukkan pandangan dan menyelamatkan kemaluan (kehormatan) dan barangsiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa sesungguhnya bagi berpuasa itu satu perlindungan” (hadith sahih riwayat bukhari no. 5063 , Muslim no. 3389 nasaie dan Ahmad).

Hadith ini dijadikan hujah bahawa bagi golongan yang tidak mampu bernikah maka hendaklah dia berpuasa dan menuruti pertunjuk sunnah dalam menghadapi suasana kesusahannya yang tidak mampu bernikah itu dengan berpuasa bukan dengan melakukan onani yang merupakan perbuatan kotor.

Menjawab kepada hadith ini


“Mampu bernikah” secara lafaz umum, namun sebenarnya menurut fuqaha perkataan “alba’ath” ini bermaksud kemampuan untuk berjima ‘ (bersetubuh) maka itulah yang dimaksudkan oleh baginda sebagai kemampuan untuk bernikah dalam hadith di atas (sila lihat fiqh sunnah m/s 105 Jilid 2).

Baginda tidak pernah menjadikan atau menilai kemampuan untuk bernikah itu mesti berharta atau mempunyai RM 10000 untuk belanja nikah baru boleh bernikah atau mesti mempunyai kerja tetap sebab takut si perempuan nantinya kena makan pasir sebab si suami tiada kerja.

Ini kerana dalam hadith yang lain seperti hadith Sahl bin Said As-Sa’adi bahawa baginda pernah menikahkan seorang sahabat dengan maskahwin (mahar) hanya berupa beberapa ayat dari Al-Qur’an disebabkan sahabat tersebut terlalu miskin sehingga tidak punyai apa-apa untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin besi (sila lihat hadith sahih riwayat bukhari no. 5087 dan Muslim no. 3472 dan daruquthni dll).

Maka inilah yang disebut dalam firman Allah : “Jika mereka itu fuqara (miskin) maka akan dikayakan oleh Allah dari rezeki-Nya..” (An-Nur : 24).

210 comments :

  1. ustaz adakah suffle salah didalam islam

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Apa yang ana lihat dan teliti dan segala rep dan lagu iringi tarian suffle tersebut adalah salah sebab lagunya bukan berjiwa pembangunan, lagu bersifat kekerasan, melaqakan (lalai), anak-anak muda rosak akhlak dan banyak lagi.

    Tapi kalau suffle ini boleh ditukar rentaknya seperti tarian di iringi muzik nasyid atau muzik yang tidak keras, menutup aurat, waktu solat berhenti sembahyang, bolehlah sebab dia mematuhi syarak.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...

    ReplyDelete
  4. salam ustaz,
    saya onani untuk mengelakkan hati tidak khusyuk dalam solat.. kadang2 saya tak boleh tidor, sakit kepala dan berdebar2.. maka saya onani dan perasaan itu hilang, saya solat juga tidak lagi memikirkan soal itu.. macam mana tu ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wan kau menjalar melancap lgi x khusyuk solat adalah...dosa zina bahaya..bnyk keburukan dia

      Delete
    2. In shaa jika kita benar2 bermujahadah di jalan Allah dengan sebenar benar mujahadah.. Kita tak perlu lakukan onani.. kerana kemanisan iman itu lebih lazat dan indah jika dapat dikecapi.

      Delete
    3. salam ustaz saya tak selalu onani tapi bila saya nk pergi tandas je saya terpekir benda lucah lepas tu saya beronani sendiri. dan apa terjadi kalau buat onani ustaz. adakah dia berdosa

      Delete
    4. ustaz nk tanya lgi klau buat onani selalu apa terjadi ustaz(yg ini dari kawan saya) harap ustaz jawab

      Delete
  5. Saya wanita yg belum berkahwin, bekerjaya dan tidak mempunyai teman lelaki....saya berasa sangat teransang lebih lebih lagi apabila seminggu sebelum datang haid...ia menyebabkan saya beronani sendiri dan kerap melalukan nya sekali dalam sebulan...saya dapat rasa kan yang saya kene beronani apabila mula merasai keghairahan nya, jika tidak...saya akan merasa sangat ghairah berhari2 dan mula memikirkan perkara2 yg tidak elok dan mula menonton aksi2 lucah...

    apakah hukum nya ustaz....saya berasa amat tersepit dan saya tidak mahu berkahwin buat masa sekarang....

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Ada 3 hukum tentang perkahwinan :

    1. Wajib bagi orang yang ada nafsu dan mempunyai keinginan yang tinggi tentang seks, seperti memikirkan, cepat terangsang.

    2. Harus berkahwin bagi orang yang mempunyai kemampuan dan tidak mempunyai keinginan seks yang tinggi, maksud biasa bagi dia melihat wanita atau lawan jenisnya.

    3. Haram bagi orang yang berkeinginan dan tidak mempunyai kemampuan untuk berkahwin sama ada zahir dan juga batin.

    Kalau orang yang tidak berkemampuan, maka disunatkan ia berpuasa, kerana puasa dapat membendung nafsunya. Puasa di sini dimaksudkan puasa yang di tuntut, iaitu menjaga makan minum dan semua perkara yang dilarang ketika puasa.

    ReplyDelete
  7. salam ustaz....
    mcm mane kita nak niat mandi wajib kerana beronani plak??

    ReplyDelete
  8. Salam,

    Niat mandi beronani sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz kalau setakat "sahaja aku mandi wajaib kerna ALLAH taala boleh ke"

      Delete
  9. salam ustaz..

    berdasarkan hukum perkahwinan seperti yg di atas 2,apa hukum kalau perkahwinan untuk mengelakkan zina mata & zina hati??tetapi belum bersedia dari segi zahir & batin..

    ReplyDelete
  10. Salam
    Saya ingin meminta pendapat ustaz, sy mempunyai hubungan yg rapat dengan sepupu lelaki (belah mak) tetapi hubungan ini tidak direstui oleh kedua ibu bapa saya dan melarang keras saya dari terus berhubung dengannya. Alasan ibu saya, dia malu dengan saudara mara dan orang kampung dan tidak berkenan dengan anak saudaranya itu. Manakala ayah saya pula tidak dapat menerimanya dgn anggapan dia tidak setaraf.. dan juga malu untuk berhadapan dengan rakan - rakannya.
    Saya tidak nampak kesalahan memilihnya cuma kedua ibu bapa saya shj yang lebih menjaga pandangan org lain. Salahkah saya untuk terus berharap berkahwin dengannya sedangkan ibu bapa tidak merestui dan derhakakah saya kerana terus berhubung dengan sepupu saya?

    ReplyDelete
  11. Hukum kawin ada 3 :

    1. Wajib kalau dah ada kemampuan dan mempunyai nafsu atau untuk mengelakkan berlakunya zina termasuk zina hati dan sebagainya.

    2. Harus kalau dah ada kemampuan dan tiada keinginan lagi untuk berkahwin dan tiada perkara yang mendesak seperti nafsu dan seumpamanya.

    3. Haram kalau ada nafsu dan tiada upaya untuk mengurus rumahtangga dan tidak mampu memberikan nafkah zahir dan batin.

    Masalah anda ini jatuh haram berkahwin sebab belum bersedia dari zahir dan batin.

    ReplyDelete
  12. Ustaz bolehkah ibu mengandung onani kerana dikuathiri memudaratkan bayi jika bersama suami.

    ReplyDelete
  13. Salam

    Isteri mengandung boleh bersama dengan suami, ini juga merupakan pendapat perubatan yang mengatakan bahawa suami boleh bersama isteri ketika mengandung.. Isteri perlu meminta izin suami dahulu dan perbuatan onani adalah tidak baik, tidak baik ibu mengandung melakukan perbuatan tersebut kerana dikuatiri anaknya di dalam kandungan akan mendapat kesan psikologi seperti akan menurun perbuatan ibu kepada anaknya.. Sepatutnya ibu yang mengandung itu kena melaksanakan perbuatan yang baik seperti membaca Al-Quran, berzikir, membaca buku, cakap perkara yang baik dan sebagainya supaya anak yang akan dilahirkan menjadi baik dan mudah dibentuk..

    ReplyDelete
  14. assalamualikumwarahmatullahiwabarakatuhy..

    ustaz tolongla saya ustaz, saya dh xtau nak bwat macam mana lg.. dosa sye terlalu bnyak..saya mencuri dan beronani. sye start mencuri sewaktu berumur 11 tahun. sye mencuri duit kwn sye. bkn itu sahaja sye juga mencuri makanan di kantin sekola sye. amalan ini berterusan hingga la sye ke skola menengah. sye teros mencuri makanan di sekolah dan mencuri duit kwn2 sye. sye mkn makanan haram. ada satu masa tu saye curi duit nenek sye semate2 untuk beli henset. ada la satu masa tu sye nak ngaku tp sye xsanggup ustaz.. sye xtau lagi mcm mana nk selesaikan perkara ini.. bukankah salah satu syarat bg taubat nasuha adalah mnyelesaikan urusan dengan org yg berhak??
    ada banyak org yg berhak ke ats sye ustaz.. klo nak kira benda yg sye curi dr umur 11 tahun dulu hingga la sekarang nie sye berumur 14 tahun, memnag terlalu banyak ustaz.. sye rase berdosa sgt ustaz. sye ingin kembali ke jalan yg benar. saye juga beronani ustaz. sye buka laman web lucah dan mula beronani, bukan sekali, malah banyak kali.. pernah sye taubat dh xnk melakukan onani..tp taubat tu hanya bertahan untuk beberape hari sahaja..lepastu sye beronani lg kerana tidak dapat menahan nafsu sye ustaz.. saya rasa amat hina sekali ustaz.. saye ingin bertaubat.. sye dah cube pelbagai care.. tetapi nanti akhirnya saya akan kembali melakukn dosa2 tersebut lg..sye harap[ ustaz dpt membantu sye.. tolongla sye ustaz.. ko bole saye nak tau mcm mane sye nak dptkn jawapan drpd ustaz.. ustaz adakah pintu taubat masih ada bg saya??

    ReplyDelete
  15. assalamualikumwarahmatullahiwabarakatuhy..

    ustaz tolongla saya ustaz, saya dh xtau nak bwat macam mana lg.. dosa sye terlalu bnyak..saya mencuri dan beronani. sye start mencuri sewaktu berumur 11 tahun. sye mencuri duit kwn sye. bkn itu sahaja sye juga mencuri makanan di kantin sekola sye. amalan ini berterusan hingga la sye ke skola menengah. sye teros mencuri makanan di sekolah dan mencuri duit kwn2 sye. sye mkn makanan haram. ada satu masa tu saye curi duit nenek sye semate2 untuk beli henset. ada la satu masa tu sye nak ngaku tp sye xsanggup ustaz.. sye xtau lagi mcm mana nk selesaikan perkara ini.. bukankah salah satu syarat bg taubat nasuha adalah mnyelesaikan urusan dengan org yg berhak??
    ada banyak org yg berhak ke ats sye ustaz.. klo nak kira benda yg sye curi dr umur 11 tahun dulu hingga la sekarang nie sye berumur 14 tahun, memnag terlalu banyak ustaz.. sye rase berdosa sgt ustaz. sye ingin kembali ke jalan yg benar. saye juga beronani ustaz. sye buka laman web lucah dan mula beronani, bukan sekali, malah banyak kali.. pernah sye taubat dh xnk melakukan onani..tp taubat tu hanya bertahan untuk beberape hari sahaja..lepastu sye beronani lg kerana tidak dapat menahan nafsu sye ustaz.. saya rasa amat hina sekali ustaz.. saye ingin bertaubat.. sye dah cube pelbagai care.. tetapi nanti akhirnya saya akan kembali melakukn dosa2 tersebut lg..sye harap[ ustaz dpt membantu sye.. tolongla sye ustaz.. ko bole saye nak tau mcm mane sye nak dptkn jawapan drpd ustaz.. sye harap ustaz boleh emailkan jawapan ustaz ke underage999@gmail.com ustaz adakah pintu taubat masih ada bg saya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus anda dah sedar dan bertaubat.. Jom teruskan taubat hari2.. Nabi pun taubat 70kali sehari walaupun baginda takde dosa.

      Delete
  16. assalamualaikum.
    adakah perlu bg seseorang wanita mandi wajid slps mlakukan onani?

    ReplyDelete
  17. Perlu kerana ia mengeluarkan air maninya..bagi sesiapa yang mengeluarkan air maninya, maka ia wajib mandi.. antara syarat mandi adalah keluarnya mani.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Ustaz . . .

    Ustaz ade tak petua untuk berhenti onani?

    petua ustaz amat diperlukan . . .

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  19. Salam

    Elakkan dari berada sorang2, cuba sibukkan diri dengan aktiviti2 yang sesuai, jauhkan dari melihat benda2 yang boleh membangkitkan nafsu.. Kalau ada kemampuan kawin cepat dan ini kesan yang paling baik untuk berhenti onani.. Cuba berpuasa dan banyakkan zikir..

    ReplyDelete
  20. ustaz adakah merbahaya jika saya selalu beronani ? adakah ini akan menyebabkan saya hiang dara atau sebaliknya ?
    **nasihat ustaz amat diperlukan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. selain dari yang ustaz cakap tu...kalau saudara ini adalah lelaki...kemungkinan apabila sudah berkahwin kesensitifan alat sulit akan bertambah..dan akan cepat mencapai klimaks...jadinya ketidakpuasan akan berlaku pada isteri...ada juga pendapat yang mengatakan jika terlalu kerap dilakukan...saudara boleh mandul kerana alat sulit diurut dengan kuat....

      Delete
    2. adakah kesensitifan tu akan berkurang setelah kita berhenti melakukan onani setelah sekian lama melakukannya sebelum ni?boleh minta penjelasab.risau ni.

      Delete
  21. Salam

    Onani ini sangat tidak bagus, kerana ia boleh juga menghilangkan dara, suka terlupa, hati menjadi hitam dan akan menjadi suka melakukan onani dan sering suka melihat perkara yang boleh menyebabkan ia onani. Kalau ia berkahwin ada juga yang kurang rasa keniamatan ketika bersama suami isteri dan ia lebih sukakan onani.. Cara terbaiknya lebih baik cegah dan kurangkan perbuatan tersebut sehingga berhenti dari onani.

    ReplyDelete
  22. salam..
    ustaz sy nk tnye ckit psal mndi wajib.
    sy selalu mandi wajib tp xpasti adakah ia sah ataupun tidak kerana setelah sy niat dan mandi sy tidak mmbasuh sbelah kanan dan kiri..sy juga hnya mandi sekali sahaja..macamna tu ustaz..??adakan mandi sy tu sah dr hukum syarak..??

    ReplyDelete
  23. Salam

    Mandi anda sah sebab anda niat dan mengalirkan air kepada semua anggota badan, cuma anda tak dapat pahala sunat iaitu mengalirkan air sebelah kiri dan kanan.

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum ustaz...
    saya ingin bertanyakan pada ustaz soalan yang sering menghantui hidup saya..
    adakah perlu seseorang itu mandi wajib setelah dia beronani wlaupun tiada air mani yang dikeluarkan??
    bgaimana seseorang wanita itu tahu bahawa yang keluar dari faraj nya itu adalah air mani??
    saya amat mengharapkan maklumblas dari ustaz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air Mani Biasanya keluar ketika seseorng itu berasa sangat enak dan puas.. diiringi rsa tegang, apabila keluar mani anda ada rasa sedikit letih.. air mani perempuan biasanya berwarna putih susu seperti air mani lelaki, tetapi air mani wanita ianya cair tidak sepekat air mani lelaki.. kalo yang jernih itu air mazi, pelincir semulajadi kemaluan

      Delete
  25. assalamualaikum ustaz..
    saya sebenarnya keliru apakah saya seorang onani atau tidak kerana menurut ustaz onani adalah perbuatan memasukkan sesuatu ke dalam kemaluan..tetapi saya tidak melakukannya dan hanya membayangkan perkara-perkara yang boleh merangsang syahwat sahaja kemudian bahagian sulit saya terasa berdenyut-denyut selepas selesai melakukannya..adakah saya seorang onani??..
    saya amat berhara ustaz mampu membantu saya..terima kasih..wassalam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak silap saya onani ni betul2 berlaku apabila air mani keluar dari kemaluan(mencapai klimaks)....sila betulkan jika saya tersilap

      Delete
  26. Assalamua'laikum ustaz..Saya faham apa yang ustaz perjelaskan..Saya merupakan muslimin, penuntut di local IPTA..Berumur 23 tahun dan masih lagi belajar & menggunakan biasiswa sara hidup..
    1-Saya tidak mempunyai wang yang cukup untuk berkahwin sebab cukup-cukup makan untuk diri sendiri sahaja..Adakah saya ini juga tergolong dikalangan orang yang tidak mampu bernikah..?dan dibolehkan onani dalam keadaan terdesak setelah berpuasa juga tidak memberi kesan..
    Perician: Saya tidak menafikan tafsir hadis yang mengatakan kemampuan untuk bernikah adalah mereka yang mampu bersetubuh & duit tidaklah menjadi perkara utama..Masalahnya ustaz..Zaman sekarang ini ada ke manusia yang boleh hidup tanpa duit..?Maknanya..bukankah maskahwin dan wang hantaran semakin mahal sekarang..?(Cth:Jangan diharap dapat anak orang kalau tak de duit kurang-kurang RM5000 dalam poket)
    Adalah beruntungnya ana sekiranya ada muslimat yang hanya inginkan maskahwin hanya berupa beberapa ayat dari Al-Qur’an pada zaman ini..
    So, skrg ni Ustaz..Adakah mereka ini juga tergolong dikalangan orang yang tak mampu berkahwin dan dibolehkan beronani..Terima kasih..

    ReplyDelete
  27. bagaimana pula dgn org yg tau dirinya dijangkiti HIV? nk berkahwin tak der saper yg mahu dan sekarang adalah wajib menjalani ujian darah utk berkahwin. jadi bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ada hiv jangan risau kahwin dngan aku lah aku tak kisah kau ada hiv kew kuman janji aku dapat tahan onani aku dah tak sanggup hdup penuh dosa dan noda..

      Delete
  28. Salam

    Ujian darah itu bertujuan untuk menjaga keadaan keselamatan pasangannya kerana takut dijangkiti kuman virus tersebut. Orang yang dijangkiti kuman ini perlu faham masalah ujian tersebut, kalau dia kawin sesama mereka yang ada kuman tersebut tak apalah, kalau kawin dengan orang yang tiada kuman tersebut bila kawin dijangkiti kuman tersebut kan ini menayakan.

    ReplyDelete
  29. halal atau haram bg mereka yg mengidap hiv melakukan onani?

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum ustaz...
    saya ingin bertanyakan pada ustaz soalan yang sering menghantui hidup saya..
    adakah perlu seseorang itu mandi wajib setelah dia beronani wlaupun tiada air mani yang dikeluarkan??
    bgaimana seseorang wanita itu tahu bahawa yang keluar dari faraj nya itu adalah air mani??
    saya amat mengharapkan maklumblas dari ustaz...

    ReplyDelete
  31. Anonymous pertama :

    Dosa besar orang mengidap atau tidak mengidap HIV melakukan onani..

    Anonymous kedua :

    Kalau onani tak keluar air mani tak perlu mandi, sebab dia bukan berjimak.

    Air mani keluar selalunya orang tersebut dia merasakan lazat hanyut dan lupa seketika disebabkan seronoknya keluar mani...

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum ustaz...

    Saya ingin bertanyakan kepada ustaz bahawa saya melakukan onani setiap bulan selepas saya habis haid. Saya tidak pernah melakukan hubungan seks dengan mana-mana lelaki.

    Saya mahu bertaubat untuk tidak melakukannya...tetapi keinginan untuk melakukan onani kerap berlaku memaksa saya untuk melakukannya..
    Saya tahu itu satu dosa yang besar tetapi saya tidak dapat menahan diri untuk melakukan onani..
    Untuk makluman ustaz juga saya sembahyang..
    Sekarang ini saya rasa kiliru dengan apa yang saya telah lakukan selama ini..

    Bagaimana caranya untuk mengatasinya?? dan apakah pendapat ustaz?

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum ustaz...
    saya ingin bertanya, ape beza nyer air mani dan air mazi bagi wanita??
    t.kasih

    ReplyDelete
  34. Salam

    1. Cara dia banyak elakkan dari ingatkan benda yang boleh menyebabkan onani.

    2. Berpuasa kerana di sini dapat membataskan melakukan onani.

    3. Elakkan diri dari berada berseorangan, kerana berseorangan boleh menyebabkan diri melakukan onani.

    4. Sibukkan diri jika berseorangan.

    5. Berdoa kepada Allah.

    6. Banyak membaca Al-Quran dan berzikir.

    7. Bagun malam dan bertaubat kepada Allah.

    9. Rajin2 menghadiri kelas pengajian agama di masjid dan sebagainya.

    Anonymous kedua :

    Baca Sini http://www.ustaznoramin.com/2011/01/hukum-air-atau-cecair-yang-keluar-dari.html

    ReplyDelete
  35. ustaz,saya dah x tahu mcm mana nak buat..time sy puasa pon sy buat onani walaupon sy tahu bleh terbatalnya puasa... mcm mana ni ustaz..berdosanya sy..

    ReplyDelete
  36. Kalau begitu kena kawin cepat la, tak boleh tunggu lama bahaya..

    Apa2pun sabar ingat Allah banyak2, sentiasa berdoa semoga Allah berikan jalan untuk anda bebas dari perbuatan tersebut.. Memang susah kalau dah jadi budaya.. Apa2pun kita kena ada kekuatan untuk berubah.

    ReplyDelete
  37. salam ustaz..
    sy gemar menonton video lucah..
    apakah hukum nyer??
    bagaimana sy nk bertaubat dan xkn mengulangi perbuatan itu..

    ReplyDelete
  38. salam ustaz,
    sy sdh berkahwin dan mmpunyai seorg anak. masalah sy, suami sy bekerja shift dan jarang2 skali kami dapat bersama. dan suami sy juga mmpunyai masalah yg sngt sirius (dia lebih cpt klimaks dlm masa tak smpai 2 mnt) walaupun dah bnyk cara berubat. kadang2 kehendak sy jadi terbai. untk memuaskan kehendak sendiri sy terpaksa beronani tanpa pengetahuan suami. adakah berdosa sy melakukan begitu? perlu tak sy bagi tahu suami tntg perkara ni?

    ReplyDelete
  39. Anonymous pertama :

    Hukumnya haram dan dosa besar.. Taubat mohon ampun kepada Allah dan banyak istiqfar dan jangan lakukan lagi perbuatan tersebut.

    Anonymous kedua :

    Masalah ni kalau boleh bincang baik2 dengan suami dan kalau boleh waktu bersama tu pastikan dalam keadaan baik, selesa dan bertenaga kerana ia juga membantu untuk kepuasan bersama. Menjadi tanggungjawab suami untuk memuaskan isterinya walaupun apa cara sekalipun kecuali meliwat isterinya. Boleh onani dengan syarat minta izin suami anda untuk melakukan perkara tersebut, kalau suami izin boleh buat dan kalau dia tak izin tak boleh buat. kalau buat jadi dosa dan haram sebab anda adalah hak suami anda.

    ReplyDelete
  40. salam ustaz suami saya berada d luar negara dlm tmpoh 6 bln. suami ada menyatakan igin melihat keseluruhan tubuh saya melalui video callnya.dia jg memberi keizinan utk saya beronani d depannya.saya melakukannya semata2 utk suami. apa pandangan ustaz mengenai hal ini.

    ReplyDelete
  41. Salam Ustaz,

    Sempena bulan ramadhan ni, saya nk bertaubat sangat2.. saya byk tinggal puasa sebab saya beronani. ada yang saya curi2 minum air. saya juga byk tinggal sembahyang. ada juga saya mencuri barang orang. saya tak tahu mcm mana nak selesaikan semua ni. apa yang harus saya lakukan ustaz.. saya minta jasa baik ustaz sangat2... saya harap ustaz dapat beri pandangan dan panduan terperinci untuk apa yang saya harus lakukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom truskan taubat.. Ustaz dah jawab cara2 meninggalkan onani kat komen2 kat atas.

      Delete
  42. Salam

    Maaf saya tidak dapat menjawab soalan anda atas sebab2 tertentu, saya ada tugas yang lebih penting untuk disiapkan segera.. maaf atas kesulitan yang berlaku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz kahwin dngn saya ustaz boleh...?saya dah tak tahan nak melancap...kalau melancap tuhan marah..please ustaz saya dah tak tahan...dari perempuan yang sedang kegersangan dan keghairahan...

      Delete
  43. Salam Ustaz

    Sya nak minta panduan ustaz tentang keluar nya mani atas dasar mimpi memikirkan persetubuan dengan orang lain?????

    Apakah hukumannya ustaz
    Apatah Lgi dalam bulan puasa ini?????

    ReplyDelete
  44. assalamualaikum ustaz..
    adakah puasa saya tebatal sekiranya saya mula berasa ghairah setelah mendapat mesej tentang pakara yang menghairah kan dan ai mani saya tekeluar??

    ReplyDelete
  45. salam, sya masih keliru keadaan wanita yg keluarkan mani serta onani.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. ustaz sy keliru la...sy bc cmmnt yg mnyatakan

    Anonymous :

    halal atau haram bg mereka yg mengidap hiv melakukan onani?

    Jwab Ustaz:

    Dosa besar orang mengidap atau tidak mengidap HIV melakukan onani..

    [tp info blog kat ats kata boleh atas sbb2 ttntu dan x boleh,haram atas pkra2 ttntu]

    camne nie ustaz bOleh\Haram\Dosa k x nie???

    tlg lah ustaz Jwab KELIRU sy!!!

    ReplyDelete
  48. Salam..

    ustaz,saya seorang yang suka beronani...saya cuba untuk berhenti tapi gagal...even sewaktu sy berpuasa,nafsu saya masih lgi kuat....tetpi selepas bronani,sy berasa menyesal and beristighfar kepada Allah...tapi semua tu bertahan sekejap sahaja...selepas itu,saya pasti akan mengulanginya..tu yg berlaku setiap kali saya beronani.apaah perkara terbaik yang boleh saya lakukan untuk berhenti drpda melakukannya..???diharap ustaz dapat membalasnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom truskan bertaubat dan start solat jemaah.

      Delete
  49. salam..
    ustaz adakah bagi seseorang yg ada penyakit stress berlebihan diya beronani untuk menhilangkan stress di ya .... kalau org tu tak buat onani ia akan memudaratkan kesihatan orang yg mempunyai penyakit stress berlebihan apakah hukum nya ustaz...??
    tertapi diya tiada niyat untuk beronani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onani = jadi nyanyuk =>

      Delete
  50. salam..

    ustaz, apakah hukumnya jika seorang suami beronani ketika isterinya hamil dan ada masalah dengan kandungan dan sekiranya melakukan hubungan ia akan memudaratkan kandungan isteri.
    suami tidak dapat menahan kehendak batinnya dan melakukan onani untuk melegakan kehendak itu.
    apa hukumnya ustaz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz ada jawab soalan mcm sama kat komen kat belah2 atas. Cube cari.

      Delete
  51. ustad...patutkah kita mandi wajib apabila keluarkan air mani dengan sengaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan patut ke?

      Delete
    2. patut sebab setelah keluar air mani kita dalam keadaan hadas besar

      Delete
    3. mmg patut pn!

      Delete
  52. tak terjawab ke ustaz??

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum ustaz, saya nak tanya ustaz 2 soalan. soalan pertama saya ialah saya telah berkahwin dan apabila isteri saya datang haid saya tidak boleh bersama isteri saya jadi saya akan meminta isteri saya melakukan onani pada saya. soalan kedua apabila saya ingin bersama isteri saya untuk hubungan kelamin kami suka tgok cerita2 lucah untuk menaikan nafsu kami.apakah hukumnya kepada kedua2 soalan saya ini ustaz. minta tolong ustaz terangkannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz dah kata kat artikel kat atas, tengok benda lucah tu haram. Sebagai ketua, peliharalah isteri dan keluarga anda daripada api neraka.

      Delete
    2. Membaca suma artikel tambatan ilmu pengetahuan kita!

      Delete
  54. salam..ustaz sya suka sagat cara kehidupan n nasihat daripada ustaz untuk memperjuangkan islam.terutama melayu

    ustaz nak tanye? apa pendapant ustaz tentang kehidupan manisia di muka bumi ini n dunia yang dah nak tua n hancur zaman sekarang moden/canggih gila teruk kiamat.terutama malysia ini..

    contoh: sosial sex remaja maksiat lagi wanita terang-terangan zaman sekarang budak2 sekolah dewasa buang bayi rogol cabul liwat pondan/bapok huu..sangat meluas mat rempit mencuri aksi2 ngeri angkut anak dara menhancurkan taruhan bebas pergaulan remaja dah xingat dunia apa saja yang boleh merosakkan diri sendiri terpengaruh.orang sekarang yang gila harta kekayaan kemewahan miskin gadai apa saja warisan tecnologi canggih di cipta berlumba2 untuk keuntungan.haram halal dah xperduli arak disco pusat pelacuran judi artis di sanjung2 kaya terhormat miskin di hina terpesong agama sesat syirik salah laku undang2 merompak mencuri samun bunuh membunuh ragut ekonomi yang dah xbetul meningkat system2 yang akan membawa kesan2 penyesalan anak2 cucu makan pasir berbagai2 bangsa meluas berkuasa membiak sudah berani bersaing melampau tidak takut.islam2 melayu seakan-akan menghilang pupus terpengaruh agama ? berkuasa menghancurkan habisssss...??? laaa


    Toubat sdn bhd
    heee2...tajuk lain pulak

    islam surga itu indah

    ReplyDelete
  55. Salam..ustaz..sy gadis berusia 20-an dan masih belum berkahwin..sy ingin bertanya sekiranya seseorg wanita melakukan onani, tanpa memasuk kn objek ke dlm kemaluannya, adakah cecair yg keluar itu adalah air mazi atau air mani?ini kerana dia hanya menggosok di kawasan tersebut sehingga berasa kepuasan..adakah perlu bg nya utk mandi wajib?harap jwpn ustaz dpt membantu..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau soalan macam ni cuba tanya tokoh perempuan...kerana mereka lebih arif mengenai perkara ini

      Delete
  56. Salam ustaz..
    Sy brusia 21thn,manakala suami 27thn..sudah berkahwin 1thn 4 bln..namun semenjak berkahwin,2 minggu skali bru sy kn brhubungan seks dgn suami..bkn sy menolak tp suami..suami sy suke menonton cerita lucah disamping suka beronani..mcm2 cara sy cuba utk mngoda suami sprti berpakaian tdo yg seksi,memakai wangian,brmanje dn mcm2 lg..namun x brhasil..sy brase sungguh trtekan dn trhina..walhal suami seorg yg agak alim..solat x pnah tinggal..suka mngaji dn menghafal byk ayat2 al-quran..ble sy tnye de yg x kena ke dgn sy,dia katakn tak..tros trang dr
    zahir,dia tunaikn..namun batin sy trase amat2 trabai..patut kah sy memohan cerai?pe nasihat ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian awak.. Cuba google "Doa2 dan amalan2 untuk suami isteri yang menghadapi krisis rumahtangga yang berat".

      Sebagai isteri, agak susah ek bab2 tegur suami ni.. Awak penyabar, alhamdulillah. Awak pernah ke tegur dia bahawa porn tu bdosa? Asal awak tak membebel dah lah.


      Jangan risau, bukan awak yang tak cun, perbuatan dosa dia tu yang buat otak dia mereng. Kata sains.

      Delete
  57. salam ustaz,
    masa dulu saya kerap beronani semasa mandi..lepas tu sy mndi wajib terus..tetapi lepas mandi saya dpat rasakan ada cecair keluar dr kmaluan saya semasa saya solat..mgkin air mazi..adakah solat saya batal?dan perluke saya mndi wajib sekali lagi?

    ReplyDelete
  58. assalamualaikum ustaz.... saya seorang perempuan. saya ada kenal seorang lelaki mmg untuk tujuan perkahwinan. memang ada perasaan suka sama suka antara saya dan dia. saya x pernah buka aurat saya depan dia...saya x pakai baju ketat2 or jarang. saya akui byk bercakap melalui telefon dari berjumpa. walaupun ada perasaan cinta tapi saya terpaksa mengaku antara saya dan dia terlalu banyak perbezaan pendapat. ada benda yg dia payah nak terima n ada benda yg saya payah nk terima. dia seorang yang baik tapi ada masa2 dia boleh bertukar menjadi seorang yang sangat panas baran. ada masa yang dia selalu memaksa saya untuk buat sesuatu keputusan sampai saya rasa sgt tertekan. bila saya fikir semula, saya tak pasti samada nak teruskan atau tak. tp pendapat saya lebih kepada tak teruskan. baru saja fikir nak putus,dia ada bagitau saya yang dia nak kahwin sgt2. susah untuk dia kawal diri. dia selalu fikirkan saya. sebagai seorang lelaki yang hidup di bandar, ramai perempuan yg seksi yg bila tengok boleh menimbulkan shahwat. kdg2 dia terpaksa onani untuk elak zina. situasi tu saya faham. katanya, bila dia rasa terangsang dia akan imagine saya. saya rasa sgt sedih dan saya tak boleh nak terima yg dia imagine saya. saya rasa berdosa, kotor... jika dia dalam kategori wajib kahwin, dan katanya dia hanya nak berkahwin dengan saya....adakah saya juga wajib berkahwin dengannya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom solat istikharah. Smoga Allah tolong awak.

      Delete
  59. aiyaaaa apa punya soalan2 ni..samapi ajak ust kawin pun ada...hehehe.

    ReplyDelete
  60. Salam ustaz , apakah cecair jernih yg keluar sebelum air mani tu ?

    ReplyDelete
  61. satu lg,adakah perbuatan onani pastinya akan dilalui oleh semua orang di muka bumi ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan lah, orang2 baik ke, orang2 yg dapat tahan mestilah wujud.

      Delete
  62. ustaz saye pernah ckp bahawe owg yg mlakukan onani ini tidak akn dpt mencium bau syurga??? adakah itu btol ustaz??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anggap je lah tak dapat? Kecuali kalo dia bertaubat dan berhenti buat dosa tu.

      Delete
  63. salam

    saya sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak,
    isteri saya berubah selepas berkahwin dan tidak ingin selalu melakukan hubungan seks dengan saya sehingga saya terpaksa beronani untuk mengelakkan melakukan zina dengan perempuan lain.

    adakah perkara yang saya lakukan betul ustaz...?
    minta pandangan ustaz....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat lah perkara romantik- bagi hadiah ke, tolong buat kerja2 rumah yang berlambak tu, bagi dia rehat supaya ada tenaga nak layan anda. Pujuk3 dulu wat foreplay. Cuba fikir adakah pernah melukakan hati dia, sakitkan dia.. Minta maaf.

      Delete
    2. perkara yang saya akan sebut ni mungkin x penting tapi saya nak sebut juga...cuba cari cara2 untuk meransang syahwat pasangan anda di laman web lain...

      Delete
  64. salam ustaz...

    apakah niat untuk mandi wajib selepas bersetubuh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz ada ajar niat mandi wajib kat komen2 kat atas. Tak pun google je ataupun cari kat buku teks fardhu ain.

      Delete
  65. Assalmualaikum
    Ustaz..betul ke kalau kita beronani kita akan cepat sakit lutut...bagaimana hendak kembalikan kekuatan kita semula

    ReplyDelete
  66. Hahaha byk btoi soalan ..cian beb Ustaz x dpat jwab .. wakaka

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum...
    Uztaz...betol ke onani bagi perempuan, kesannya akan memudaratkan kecergasan minda kita?maksud saya kita akan cepat lupa akan sesuatu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe,bab sy prnh buat slalu gak tym skolah mnengah...tym form bwh saya budak top,pastu bila slalu buat benda tu,naik fom atas dah jatuh ranking..sy belajar tu belajar gak tp tetap bole lupa...benda sng pun bole lupa...so,lebih baik taubat...saya menyesal,naseib bek baca blog ni

      Delete
  68. SALAM USTAZ,MACAM MANE NAK BRHNTI DARI MELAKUKAN ONANI

    ReplyDelete
  69. salam ustaz,saya ni pelajar yang mengaji ugama ,
    saya ada masalah besar yang ,kalau boleh saya nak minta pandangan ustaz! saya ni pernah di liwat oleh rakan saya ketika di bangku sekolah ustaz ,saya ni lelaki,jadi sejak kejadian itu saya suka sesama sejenis ustaz, jadi untuk mengelakkan dari perbuatan itu,saya buat keputusan untuk beronani
    saya mohon pada ustaz tolong lah saya ustaz.
    saya dah cuba untuk berhenti onani ,dan sentiasa bertaubat tapi ,ianya dapat bertahan hanya beberapa hari saja,bagaimanakah untuk saya selesaikan masalah ni ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah anda dah berhenti buat sesama jenis. Jom start solat jemaah. Jangan nak berdalih!!! Anda nak taubat betul2 kan? Semoga Allah bantu.

      Delete
    2. Saya pernah baca pndapat seorang laki gay, dia bsabar tak buat dosa, sbb dia fikir Allah akan bagi dia bidadara kat akhirat nanti kalo dia sabar.

      Delete
    3. banyakkan solat hajat minta pertolongan Allah

      Delete
  70. Salam ust,
    saya ni dah berkahwin dan mempunyai 5 anak,
    permasalahan saya akhir akhir ini isteri saya amat jarang memberi nafkah batin sebulan sekali pun susah, macam macam cara sudah saya cuba mengajak sampai check in hotel pun tak bagi.. kalau saya nak kawim lagi saya mampu tapi mengenang anak2 dan isteri di cintai terpaksa saya lupakan,, kalau saya nak pergi ke perempuan lacur saya takut dosa dan penyakit... soalan saya kalau saya amat terangsang bolehkh saya beronani macam mana dengan hukumnya ,, niat saya mengilak dari zina...maklum lh umur dah 40,, kata orang life start at 40..tolong saya ust..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda imam, leader, yakin lah diri kat depan isteri. Pujuk3 dulu, jangan terus buat. Kalo dia penat urus rumahtangga, tolong lah dia. Buat romantik ke, bagi hadiah yang dia suka ke..

      Delete
  71. ustaz kalau kita onani kaki akan sakit ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga sakit.

      Delete
    2. Yang ini paling kelakar sekali.

      Delete
  72. salam ustaz..saya tak tau apa itu onani dulu..saye tlah mlkukn pbuatan itu sjak form 1 lagi..masa form 2 baru saye sedar melkukan onani ... tapi sye tak blh bhenti sbb sgt ketagih..dan sampai hari ini, unur dah 18 thn, sya rase nk brubah... tp saye tau benda tu xmudah kan.??setiap hri sebelum tdor pasti saye akan trgt dan mlakukannye.. kesnnye skarang ..saya jadi pelupa dan hilang fokus..apa perlu saya buat?? saya nak berenti tapi. . .saya perlukan satu dorongan yg sgt kuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jadi nyanyuk cam mak nenek, nak dapat markah kosong, nak kene pulau sbb tak bley kerjasama dlm pmainan sbb asyik lupa rule, nak stress sbb hilang barang, nak orang marah sbb keje senang pun tak leh buat sebab asyik nyanyuk je, blah blah blah, buat la.

      Jangan putus asa, jom start solat jemaah. Jom sebut "astaghfirullah". Jom cari hidayah Allah.


      Nak Allah benci ke?

      Delete
  73. Assalam ustaz. Saye ni dah ada rumah dan kereta...dah ada wang nak berkahwin tetapi smp sekarang jodoh saye blm ade. Sebabkan blm kawen seminggu 2 kali mst saye beronani..saye tahu ia haram tp nafsu membuat jadi mcmni..apa yg perlu saye buat untuk mghilangkan tabiat ketagih onani...ataupun saye perlu juga kahwin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz ada jawab pasal hukum berkahwin kat komen2 atas.

      Tak teringin cari kat baitul muslim ke?

      Delete
  74. Salam ustaz.
    Ape yg prlu sy buat,saya selalu jgk beronani..tpi da bnyk kali jgk sya brtaubat,sy ttp mngulngi prkara yg sme..sy jga bnyk mnggalkan solat fardu..camne ni ustaz..tlg sy,sy tkut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 sebut lah "astaghfirullah"..

      Delete
  75. cara mengurangkan/bhenti dari onani:
    sibukkan diri dengan perkara2 lain.sekiranya teringat je pasal onani terus buat sesuatu kerja lain dan lupakan. serta, elakkan dari melihat pronografi. ~sye baca/tanya Dari Dr.Ismail Thambi

    ReplyDelete
  76. kalau perempuan yang belum baligh melakukan onani, adakah dia dianggap sudah baligh kerana mengeluarkan air mani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tau lah. Jom taubat. Untung lah bila dah berhenti sejak dari awal. Lama2 kang, ketagih. Dah jadi cepat nyanyuk..

      Delete
  77. ALLAH, ksian ustaz, smpi ajak kawin,
    jodoh di tgn tuhan,sbr la.
    onani?kwn aku pnh kta blh wt, tp aku ada kta,ia cpt mlpakn apa yg kte igt,dye kta cbe igt pa kte lpa.papn onani tdak sht,kkuatan bdan kurg wlaupn bgus tuk saraf darah..
    cra nk elalkn,sng ja, korg g senaman,xpn borak2 ngn kwn,ktwa ckit,lpakn pkra2 yg wt nfsu trgsang,
    ambil wduk klu trsa,besala,kdg kuar tgk pkaian wnta kte kdg2 trnsang,ambil wduk,mybe nfsu akn lmah ke,I.ALLAH.
    pd ppuan plak,jgn la pkai pkaian ktat2 wlau anda btdg,kdg aku tgk mmg btdg,tdg sgkat,kdg2 pkaian ktat, free2 je korg dpt dosa..
    taubat2 la smntra kmu msih hdp ni..
    wallahu'alam,
    aku bkn pndai pn,just beri pndpt.
    papn,aku doakn korg bjya tglkn pkra ni..
    gudluck.
    assalamualaikum... :)

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum....
    Saya ingin bertanya,macam mana cara untuk kita melupakan khayalan dan ingatan kita tentang kisah lalu
    Saya pernah membuat perkara maksiat ketika bercouple dulu,namun setelah berpisag perkara tersebut masih kekal di ingatan dan saya kerap beronani ketika membayangkan perkara tersebut
    Harap ustaz boleh beri sedikit nasihat dan panduan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz ada bagi jawapan cara2 elak onani kat komen2 kat atas. Cuba tengok.

      Allah kata, "mintalah pertolongan dengan sabar & solat". Tak bestlah kalo muka orang baik2 nampak bercahaya, tapi muka kita nampak kelam sebab dosa.

      Jom sebut, "Astaghfirullah" dan start solat jemaah. Mane tau, boleh membantu.

      Delete
  79. Assalamualaikum wbt,
    Semoga Ustaz sentiasa dirahmati oleh Allah swt hendakNya.Saya ingin bertanya kepada Ustaz : Bolehkah saya membuat tuntutan perjalanan menaiki kereta semasa menjalankan tugas di luar daerah sedangkan saya pergi ke tempat tersebut dengan menggunakan motosikal?Apa hukumnya sekiranya saya membuat tuntutan tersebut sedangkan peruntukan itu memang ada dan mengikut prosidur dan pekeliling yang betul. Mohon penjelasan Ustaz, Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam tak baik je..? Orang jepun yang bukan islam pun tak menipu bab2 claim duit ni tau (setahu sayalah). Kalo jadi darah daging, susah nak buang kan.

      Insya allah, Allah akan tolong anda bila anda berusaha lawan nafsu & syaitan.

      Delete
  80. salam

    ustaz,saya suka beronani dan saya nak berkahwin cepat tapi umur saya baru 16 tahun dan saya tak berkemampuan..saya boleh dikirakan sebagai seorang yang addicted terhadap beronani,sedangkan masa puasa saya pun beronani..saya juga selalu fantasize kan sedara-sedara saya yang hot untuk beronani...apakah hukumnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz dah kata, para ulamak kata haram fantasize mende2 hot/lucah ni.. Anda pandai, mesti boleh berenti punyalah.. Cayok2!! Jom gi solat jemaah. Best!!

      Delete
  81. KORANG NI DEGIL YA.TAK BOLEH ONANI PAHAM TAK?..HARAM! KALAU HARUS PUN SBB DARURAT, ONANI TANPA BYG SEX,TANPA VIDEO LUCAH,TANPA GAMBAR LUCAH.SESIAPA YG ONANI PAKAI MODAL TU SENGAJA NAK CARI STIM...APA LA..BERBUIH USTAZ BAGITAU..NAK JUGA SURUH USTAZ KATA HARUS...HUHU

    ReplyDelete
  82. terima kasih uztz atas info, saya sudah baca keseluruhan komen dan sekarang saya tahu apa yg patut saya buat dan apa yg patut sy jgn buat. Syukran ya Uztz, mungkin Allah beri saya petunjuk dengan menemukan sy dengan laman web uztz. Uztz doakan saya berubah ye uztz dan jauh dari perbuatan terkutuk.

    ReplyDelete
  83. alhamdulilah saya sudah memahami akan hukum onani tetapi saya masih tertnya2x akan hukum beronani di bulan ramadhan ..adakah kita perlu untuk mengantikan puasa kita mengikut seperti orang yang melakukan persetubuhan disiang hari dalam bulan ramadhan ini...

    ReplyDelete
  84. assalamualaikum ustaz...saya ingin berkongsi lha... sye ni..beronani..sejak darjah lime lagi sampai lha..skrg...umur saye 15 tahun..saya beronani ini pada awalnya saya berasa kesangsian dri hati adakah onani ini haram di sisi agama ke..???kan..sye dh tengok lha dlm youtube ..dan google ..beronani ini haramke tidak..tetepi gagal dapat jawapanya..sesetengah berpendapat bahawa beronani ini..hanya dapat memuaskan nafsu..tetapi bgi saye..klau nak memuaskan nafsu safwat kita..baik kite kahwin cpt bgi mengelakkan penzinaan..saya ingin menanyakan satu soalan kepada ustaz..:saya pernah solat taubat ...ttpi gagal menahan nafsu..pelbagai cara saya dh cube ...menyibukkan diri lha...saya ttp melakukan onani...adakah ALLAH S.W.t mengampunkan saya lagi...??? tlong jwbkan ustaz ...saya ingin tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah sentiasa buka pintu taubat sampai sebelum anda meninggal..

      Jom taubat segera, dan gunakan kepandaian anda sndri dan jugak orang lain untuk

      Delete
  85. ustaz..
    saya ada dua soalan..

    pertamanya..
    apakah definisi zina..?
    zina ada berapa jenis..?

    keduanya..
    dimanakah Allah..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cari jawapan dalam quran insya Allah. Pasal zina tu, google je pun boleh kot.

      Pasal di manakah Allah tu, kalo tak silap, saya pernah terbaca dalam Quran:

      "Allah itu dekat". Lebih dekat dari urat nadi kita, lebih dekat dengan kita dari diri kita sendiri. Allah kabulkan doa orang yang berdoa. Allah Maha Mengetahui, Maha Mendengar.


      Kalo anda fikir pasal zat Allah tu kat mana, tak tau lah saya. Pasal otak anda dan saya tak diprogrammingkan oleh Pencipta kita untuk dapat jawapan tu. Maybe orang2 alim berilmu tahu kot, berdasarkan ilmu yang Allah bagi kat diorang.

      Delete
  86. Jom lah kita banyakkan belajar Islam, cari Islam. Tahniah kepada semua commenter & para pembaca sebab dah mula mencari hidayah Allah secara online.

    Cuma bila online ni susah nak dapat jawapan segera, so marilah kita tambah aktiviti cari hidayah kita.. Secara direct pulak. Mula2 tu memang lah malu atau leceh.. Takut orang kata kita nak tunjuk baik ke.. Ataupun malas gile, taktau kat mana boleh hadir klas agama best ke..

    Tapi PEDULIK HAPE??!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambungan..)

      Mane anda mau pilih..
      Leceh beberapa minit atau kasih sayang sejati dari Allah untuk anda selama-lamanya?

      Delete
  87. salam ustaz . nak tanya . dosa tak mak bapak tu kalau mereka bersetubuh di hdpn anak2 mereka yg masih di bwh umur . ? dan apakah implikasi buruk terhadap anak2 mereka yg tlh byk kali melihat perbuatan tersebut .

    itu sahaja ,
    terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdosa sekiranya anak itu memahami kelakuan mak bapak dia..lagi pun tak bagus kerana mendedahkan perkara tidak sepatutnya..

      Delete
  88. ustaz..nk tnya..onani mcm mna ??

    ReplyDelete
  89. salam ustaz. Dulu saya tak pernah kenal onani sblum saya kenal dgn kwn saya. Sebelum saya mngenali onani, saya kerap solat, baca AL-QURAN,dan berzikir. Selepas saya melakukan onani, saya jadi malas nak buat semua perkara yang disuruh Allah. Saya masih belajar dan tidak mampu untuk berkahwin. Pada pandangan ustaz, adakah saya boleh kembali ke jalan yang benar balik. Saya rase menyesal terjebak dgn masalah ini. Sya pernah cuba berpuasa tetapi malam saya buat lagi perkara keji tersebut. Harap mohon pandangan ustaz. Terima Kasih

    ReplyDelete
  90. Apa hukumnya, jika Suami melalkukan onani Kerana ISTERI sakit Kerana jangkitan kuman pada alat sulitnya...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ada masalah, seeloknya minta keizinan isteri, kerana itu adalah haknya..haram kalau tengok flm lucah atau bayangkan orang lain selain isteri

      Delete
  91. salam....adakh dengan melakukn onani kita akn mengandung??tlong jwb ustaz sbb kwn sye tnye kat sye tpi sye bngung nak ckp apa........

    ReplyDelete
  92. ustaz, saya perempuan remaja. saya lebih kurang dipesongkan oleh datuk saya masa kecil kerana sekarang saya suka tonton video lucah. onani ni hanya dengan memasukkan sesuatu ke dalan lubang dotdotdot je ke? kerana saya hanya menggesekkan kemaluan saya terhadap sesuatu sehingga perasaan nafsu reda... . namun kadangkala saya mimpi bnda yg x elok dan bangun dlm keadaan kemaluan basah. saya juga membayangkan bnda dan kemaluan akan basah juga. soalan saya, hanya dengan menggesek kemaluan pada benda, membayangkan perkara2 yg tidak elok sehingga mengeluarkan cecair tertentu perlukah mando wajib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekiranya air mani keluar dan diyakini oleh anda, maka wajib mandi...

      Delete
  93. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  94. Salam.tq ustaz ats pkongsian yg sgt bmnfaat ini..memg prkara ni dh mkin tsebar d klgan mnusia trutamanya muda mudi..sy mgakui sy penah beronani.pd mse tu,mse sy bskolah rndh lg.ia brmula dr vcd lucah yg tak tahu milik siape dlm rumah sy pd mse tu.biaselah budk2 suka mcube prkra baru.sjk tu sy trus mlakukan onani.pd mse tu sy xtahu yg tu adalah onani dan sy rse mgkin xbdosa krn hnya ingin puaskn nfsu sndiri.mmg jahilnya sy mse tu.sgt jhil!kmdian ia btrusan shingga ke uni.tp sy tsedar ia bdosa mse sy skolah mnengah.sy mule kurg wat onani.klo tak,mse dlu slalu wat.bley kate kan stiap ari.skrg umur sy 26 thn.alhmdulillah sy dh btekad xmahu wat lg.syukur sgt sbb dh lme sy tinggalkn.kali terakhir ialah 3bln yg lalu.mmg benar,ia sgt pyh utk tingglkn.tp kita msti kna lwn nfsu n godaan syaitan.sbb ia merugikan dri kita.sy mnyesal ats pbuatan yg lalu sbb byk mrugikan dri sy.alhmdulillah kini rse lebih tenang..caranya sprti yg ustaz katekan.yg pnting solat d awal wktu,ikhlas,bykkn zikir,slwt,bce alquran..bile dtg nfsu dan godaan syaitan tu,istighfar byk2 n buat tak tahu je godaan tu atau pun wat bnde lain yg bmnfaat ataupun tido..ayuh mari kita btaubat sblm tlmbt..klo kita btaubat ati kita rse tenang dan gmbira..onani mgkin srnok tp ia xmberi ktenangan lgsung pd rohani dan jiwa.ingt Allah.. :-)

    ReplyDelete
  95. Bolehkah saya berpuasa setiap hari, spanjang tahun sehingga saya berkahwin? Atau itu sudah keterlaluan? Apa hukumnya? Saya puasa stiap isnin dan khamis tapi rasa mcm tak cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu sy, mana boleh hari2 puasa cz kan ada hari2 tertentu yg haram bpuasa.. Cuba amalkan puasa daud, iaitu hari ni puasa esok x, lusa puasa lak n tulat x dan seterus2nya, sng crta selang seli...

      Delete
    2. Ouh, mcm tu ea ? Terima kasih!

      Delete
  96. Ustaz apakah hukumnya menipu pendapatan untuk mendapatkan bantuan BR1M? Kerajaan kata gi kasar bwh RM2000, tapi andaikata kasar RM2010 dan gaji bersih bawah RM 800 je sebulan lalu dia tipu gaji kasar dia... lalu dapat BR1M, apakah hukumnya Ustaz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita undi kerajaan lain !! ini kali lahh ! wakakaka ! :D

      Delete
    2. permasalahn politik, mohon kluar dari page ni, banyak lagi page2 politaik dekat internet ni, pergi sana, jangan ganggu org nak bersoal jawab tentang permasalhan topik yg dibincangkan

      Delete
    3. Tula! pi sna main jauh2..da terang2 buat salah(mnipu)..lain kli jgn mnipu!

      Delete
  97. niat mandi bagi org yg berzina(tidak halal)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ustaz

      saya mahu tanya ustaz adakah harus sembahyang taubat sekiranya seorang lelaki membayangkan gambar lucah untuk berkhayal atau kita tak tahu membayangkan gambar lucah haram macam mana ustaz sekiranya kita tak tahu

      Delete
  98. Salam

    Terima kasih kepada orang yang tolong menjawab soalan yang ditanya...ana hargai dan doakan amalan enta dirahmati Allah dan diberikan ganjaran yang sempurna..

    ReplyDelete
  99. assalamualaikum ustaz.

    sya ada sdkt kraguan dan sgt memerlukn pnjelasan ustaz untk mjga ibdah sy.ini soalan sy.stlah sy bsama dgan suami,sy trus mlakukn mandi wajib..slpas slesai.dan bla sy duduk rilex2,air mani yg suami shoot dlm td keluar blek..jelas d lht d sluar sy.perlukah sy mandi wajib blek atau hnya membsuh nye shja?mhon dblas

    ReplyDelete
    Replies
    1. mandi sah ..puan prlu basuh shaja air mani laki puan dn tidak prlu mngulangi mandi tersebut

      Delete
    2. pancut dalam ke

      Delete
  100. Salam ustaz

    Mohon kongsi artikel ustaz

    ReplyDelete
  101. Slm ustaz, mohon trgkn hal ini dgn lanjutnye. Sy sering terangsang. Sy tak pasti sy beronani atau sebaliknye, sy sering meniarap dan menggoyangkan bdn sy. Sehingga puas. Ada kah ini onani??

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum ustaz . sya mahu bertanya .

      1 .adakah sah puasa seseorang sekiranya semalam dia onani tetapi mandi wajib selepas azan subuh keesokan harinya ?

      2.perlukah perempuan mandi wajib selepas beronani?

      Delete
  102. As'salam..
    Ustaz masalah sy berat ni..sy selalu onani bleh dikatakan hari2 sy buat,tapi sy solat juga sbb sy takut dgn Allah..
    Onani ni mcm da sebati dlm diri ini..
    Sah ke solat sy??

    ReplyDelete
  103. Salam ustaz, trima kasih pnjelasan. Masalah onani ni hbkan pd org bujang shja. Org yg dah kawin mcm sy pn yg selalu ditolak hbngan jimak dgn alasan istri penat, sakit pinggang, kpla pening akhirnya sy buntu krn 2 minggu sekali hubungan jimak. Sy cuba brtahan, tp kadang2 sy trpaksa onani dr sy brzinar melibatkan org lain. Moga Allah bg kekuatan pd sy dan sahabat lain dr trjebak zinar. Ameen.

    ReplyDelete
  104. kalau awek2 mane yg sangap suara macho nk fonsex call aku 0136356865..

    ReplyDelete
  105. Besnis produk kesihatan myherb2u-goji,tricajus,susu kambing,mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam,selangor,malaysia
    Rakan kongsi/penyewa/pekerja diperlukan

    ReplyDelete
  106. Assalam mualaikum,

    saya sudah menikah ustad tapi saya bekerja diluar negri untuk menghindari zinah dengan perempuan malam saya melakukan onani itu hukumnya haram atau bage
    mana ??

    ReplyDelete
  107. Ustaz...saye ingin berubah..walaupun baru 12 tahun tapi saye sudah selalu beronani...saye ingin berubah...parent kerap xde kat umah...adek kat nursery..sye kat umah sorang2...sye takut...tolong sye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bnyak kan baca al-quran, solat malam, in sha alla berkesan

      Delete
  108. Assalamualaikum ustaz,
    saya ingin berubah ustaz,saya start onani ni dri kecik lagi, dan sekarang sya dh beusia 21 thun, sya ingin bertanya,adakah onani ini dgn cara memasukkan jari ke dalam lubang dot2,sbb sya x pernah membuat sedemikian,kerana saya hanya menggesekkan kemaluan saya kepada bantal ataupun selimut,sambil tu fikir pekara yg bukan2 hgga rasa reda.Adakah saya tidak mempunyai dara ustaz?

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum Ustaz...

    Saya ada kemusykilan mengenai zakat pendapatan. Bagaimana sekiranya seseorang itu selalu menderma/bersedekah kepada anak2 yatim / fakir miskin / org sakit, adakah dia juga perlu/wajib membayar zakat pendapatan di pusat kutipan zakat negeri walaupun kadar yg disedekahkan itu lebih dari kiraan tahunan zakat yg sepatutnya?

    ReplyDelete
  110. Marilah kita bersama2 mengelak onani! Allahuakbarr, allah maha besar !

    ReplyDelete
  111. Aku sndiri da bnyak kali beronani dn meninggalkn solat smpai satu masa aku terfikir adakh aku makhluk Allah paling keji? Akhirnya aku amik keputusn nk blajar agama psal tu je la satu2nya cara untuk aku sibukkan diri dri mlakukn kerja yg mnambah dosa aku..

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum ustaz

    Kalau kita banyak kali beronani,kita harus mandi wajib sekali atau sebanyak kali kita beronani

    ReplyDelete
  113. Tolong sy ustaz sy dah berkahwin tp terpisah atas halagan tertentu..ape perlu sy buat ustaz..nafsu sy sungguh bergelora saat ini..teringin nak beronani tp haram..takut sy kepada api neraka..hari2 sy lepas solat sy baca doa taubat sy seorang penzina ustaz semua sy dah rasa malah selepas kahwin pun sy berzina..diterima kah taubat sy..tolong beri sy pendapat ustaz..sah kah solat sy bile sy pernah minum arak ustaz?

    ReplyDelete
  114. Ustaz adakah sah sembahyang taubat. Sekiranya kita sembahyangtaubat dah lebih 3 kali

    ReplyDelete
  115. assalammualaikum ustaz,,,,apakah kesan onani selepas kahwin kelak dan apakah kesan kepada anak-anak nanti,,adakah menjadi cacat atau sebaliknya??kerana dalam sebulan dia melakukan onani 3 atau 4 kali....

    ReplyDelete
  116. assalamualaikum ustaz :(
    sy kerap melakukan onani iaitu selama 3tahun.. adakah dara sy hilang ataupn brkemungkinan besarkah? dara sy sudah hilang atau pecah? dan brdosakah sy? :'(.. ap y harus sy lakukan? sy mnyesal.. lg2 sy tidak thu pn tntg seorang perempuan yang ad dara :/ .. terima kasih ^_^_

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm, selagi tidak memasukkn jari dlm lobang faraj, dara tidak rosak. Sya sarankn berusaha untuk berhenti dan bertaubat. Kita manusia biasa dan mmg ada buat dosa kecil atau besar. Siapa pn tidak terkecuali dari dosa kecuali para rasul dan nabi. Paling penting kita sedar dan cuba berubah.

      Delete
    2. Tambahan utk pengetahuan, ikut istilah seseorg tu dara atau tidak, bergantung sama ada dia dh pernah melakukn hubungan kelamin. Kalau dh, maka dh tidak dara lagi. Yg ditnya diatas itu mungkin lebih merujuk kpd selaput dara. Ia sejenis selaput nipis shj. Boleh rosak atas bnyk sebab spt memasukkn sesuatu dlm lobang faraj....tercedera semasa sukan atau lain2. Kna tau beza tu.

      Delete
  117. zikrullah..selawat byk2..jgn berkwn atau bersembang dgn kwn2 yg kepala otak lucah..

    ReplyDelete
  118. onani x bgus ^^ katakan tidak kpda mr and mrs onani... ^^

    ReplyDelete
  119. Onani haram....tapi kalau dah terbuat taubat jangan berputus asa dari rahmat Allah,orang yang belum kahwin yang beronani,confirm susah berhenti, benda sedapkan,tapi onani tetap haram,yg pnting jngn tinggl solat,suatu hari tuhan pasti tunjuk jalan,ihdinassirotolmustakim=tunjukkanlah kami jalan yang lurus..surah al-fatihah

    ReplyDelete
  120. asalam ustaz..
    sy sudah berkahwin.. bekerja di johor..
    isteri bekerja di serawak.. jarang dapat jumpe.. sgt mencabar pada sy..
    soalan sy.. kalo sy melancap perlu x sy minta izin isteri? dan kalo nak melancap sy mesti nak dgr suara isteri sy.. dan isteri sy stim die pon nk melancap skali sbb stim.. jadi apa komen ustaz??

    ReplyDelete
  121. Ustaz,saya nak tanya.kalau seseorang itu melakukan dosa dan dia insaf tidak mengulangi perbuatan itu tetapi dia mengulangi perbuatan itu semula selepas beberapa hari...adakah pintu taubatnya masih terbuka? Dan satu lagi.. boleh kah kita bertaubat dengan berzikir\istighfar? ??

    ReplyDelete
  122. Assalam ustaz kalau kita baca cerita lucah apa hukumnya
    Bahan bacaan tau ustaz. Bukan video

    ReplyDelete
  123. ramainya pelancap dalam ni ingtkan aku sorg je kuat lancap hihi

    ReplyDelete
  124. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  125. ade ke cara untuk taubat apabila gay kali pertama

    ReplyDelete
  126. Salam Ustaz macam mne nk berhenti membuat ini Dan ingin kembali ke jalan yang benar

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG