PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Monday, February 22, 2010

Berjaga-gaja Ubat Dari Sumber Khinzir


Salam maklumat kepada semua pengunjung blog ini, terdapat ubat-ubat yang bersumberkan unsur babi dan diguna oleh rakyat Malaysia khuisusnya Islam. senarai ubatnya ialah :


No. Nama ubat/Kegunaan/Vendor diMalaysia


1. Kenalog in orabase Ulcer mulut Diethelm oral paste


2. Drixoral (tablet) Selsema Zuellig Pharma


3. Clexane (injection) Mencairkan darah Diethelm


4. Fraxiparine (injection) Mencairkan darah Zuellig Pharma


Nama saintifik babi ialah Porcine. Diharap saudara Islam kita berhati-hati serta tanya doktor atau pharmacist ubat yang akan disuntik (inject) kedalam tubuh kita atau yang kita beli dikedai serta baca apa campuran kandungan yang ada dalam ubat tersebut. Kalau ada senarai yang lain … akan diberitahu secepat mungkin.


Masfiza bt. Abdul Hamid
Penolong Pengarah
Bahagian Pembangunan Organisasi & Teknologi
Maklumat(POTM)
Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Kementerian Kesihatan Malaysia
03-79573611 s

9 comments :

  1. Salam Ustaz, ini yang telah dibuktikan pada tahun lepas oleh para saintis di USM apabila mereka telah menemui kaedah untuk menentukan sama ada kapsul tersebut menggunakan unsur babi atau tidak. Astaghfirullah, banyak lagi produk alternatif yang halal lagi baik seperti HPA. Gunakan tanpa was-was. Bukan nak mempromosi HPA tetapi nak sampaikan sahaja pada semua orang yang kita masih ada alternatif seperti HPA. Insya Allah.

    ReplyDelete
  2. Betul tu, selagimana orang Islam tidak monopoli semua produk yang ada, selagi itulah kita akan terlibat dengan benda2 macam ini. Apa-apapun yang penting kesedaran semua dalam mencari kehalalan produk yang diguna.

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas keprihatinan ustaz tu..saya amat mebhargainya..sebab ayah saya ada penyakit darah tinggi..dan ada juga memakan beberapa ubat dan salah satunya yang saya ingat adalah ubat untuk mencairkan darah..saya perlu bertanya apakah jenis ubat yang digunakan oleh ayah saya tu..papepun terima kasih sngt2 ustaz kerna sudi menolong sesama islam..

    hmm..ustaz..saya ada satu lagi persoalan..mungkin ini yang terakhir untuk jangka masa terdekat.hehe..maafkan sy ustaz sbb bnyk bertanya..


    ramai menganggap cara menzahirkan rasa kasih dan cinta kepada rasulullah adalah melalui sambutan maulidur rasul..ramai-ramai berarak..lelaki dan perempuan tidak lah berkecuali..memegang sepanduk kearah memuji junjungan rasulullah dan berselawat sambil berarak.di kesudahan perarakkan adalah pula ceramah2 mengingatkan kembali kepada rasulullah..di television pula pelbagai lah pula cerita2 dan iklan kearah untuk menzahirkan rasa cinta umat Islam kepada baginda..Dan beberapa minggu kemudian segala-galanya beransur pudar dan kembali seperti sedia kala..jadi apakah pendapat ustaz tentang budaya sambutan maulidur rasul??

    ReplyDelete
  4. Salam kepada syahbandar, bagus soalan anda ini saya akan jawab dalam artikel seterusnya. Jawapan sementara atau hepotesisnya ialah tak bererti cinta Nabi dengan perbuatan sahaja atau lafaz sahaja, cuma yang kita dapat ialah pahala selawat dan berarak, dengar ceramah sahaja. Tapi selagi hati itu tidak sekuat rindu sebenarnya maka itu tidak melambangkan cinta rasul dan cinta Allah

    ReplyDelete
  5. Bersama-sama la kita promosi produk-produk halal lagi baik seperti HPA. Insya Allah diberkati.

    ReplyDelete
  6. Salam
    Ikut apa saya tahu darah dalam mulut (gigi & gusi) ketika berpuasa x boleh ditelan.Mesti dibuang. kalau dah ludah pun mesti ada lagi rasa darah. boleh berkumur ke?

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Boleh berkumur untuk buangkan darah, tapi dia hanya 3 kali sahaja..

    ReplyDelete
  8. tapi boleh ke rasa air paip masih tinggal x dbuang? sebab ada seorang ustaz kata batal hukumnya kalau berkumur & buang tapi masih ada rasa air paip dalam mulut. adakah maksudnya mesti betul2 x ade rasa selain air liur?

    ReplyDelete
  9. Kalau rasa ludahkan air paip tersebut sehingga tidak rasa...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG