PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Thursday, March 18, 2010

Jangan Berlebihan & Menunjuk-nunjuk Dalam Perkahwinan


Salam persahabatan kepada semua, mudah-mudahan anda semua dirahmati Allah. Musim percutian adalah musim kenduri perkahwinan yang menyatukan antara lelaki dan perempuan dalam ikatan perkahwinan yang sah. Perkahwinan dalam Islam adalah merupakan sunnah Rasulullah saw yang menggalakkan umatnya yang berkemampuan untuk berkahwin. Fadhilat perkahwinan sangat besar kepada sesiapa yang akan dan telah mendirikan rumahtangga. Di antara fadhilatnya ialah terhindar dari perbuatan maksiat, terhindar dari penyakit, sihat anggota badan, fikiran menjadi tenang, memiliki zuriat, memperolehi pahala, solat menjadi khusuk dan sebagainya.

Untuk memperolehi perkahwinan yang diberkati oleh Allah, mestilah setiap pasangan mengikuti sunnah Nabi Muhammad saw. Perkahwinan tidak boleh berlebih-lebihan, tidak boleh keterlaluan, tidak boleh bermegah-megah, tidak boros, tidak menjadikan kenduri sebagai tempat membuat maksiat, pengantin menutup aurat, tidak bersanding kepada orang ramai, tidak mencampurkan budaya Islam dan budaya bukan Islam dan banyak lagi. Tetapi malangnya umat Islam di Negara ini tidak melaksanakan perkahwinan mereka secara Islam, mereka hanya mengikut syariat Islam ketika hendak akad nikah di masjid, sewaktu pertunangan dan waktu-waktu upacara keagamaan sahaja. Sebab itulah, orang sekarang ini banyak yang bercerai dan banyak menghadapi masalah dalam rumahtangga mereka. Ada yang berkahwin tidak sampai setahun bercerai, ada belum kenduri lagi sudah bercerai, ada kawin pagi malam sudah bercerai dan berbagai-bagai lagi. Akhir sekali anak-anak yang menjadi mangsa, anak-anak diabaikan sehingga mereka terjebak dalam masalah sosial dan sebagainya. Ini salah siapa dan tanggungjawab siapa? Fikir-fikirkanlah jawapannya….

Pandangan Saya Mengenai Masalah ini

Orang sekarang ini dikenali segabai orang moden dan tidak lagi mengamalkan adat-adat atau syariat Islam dalam perkahwinan mereka. Orang sekarang bercinta dahulu sehingga kenal habis semua sifat dan tingkah laku pasangan mereka. Ada pasangan sehingga terlanjur melakukan zina atau maksiat dengan alasan mereka saling mencintai dan akan berkahwin kemudian. Orang yang tahu sikit-sikit agama, menggunakan alasan agama dalam menghalalkan percintaan mereka untuk meneruskan niat dan keinginan nafsu mereka, alasan mereka ialah bercinta tidak menjadi masalah selagi mana cinta itu tidak laqa (lalai) dan cinta untuk mencari pasangan mereka untuk dijadikan isteri atau suami yang sah.

Sebenarnya Islam telah mengajar umatnya untuk menjalinkan percintaan sesama manusia. Islam mempunyai kaedahnya yang tersendiri seperti merisik, meminang, akad dan kahwin (kenduri). Inilah cara Islam untuk mencari jodoh dan menjalinkan hubungan antara lelaki dan perempuan. Kalau dilihat orang tua-tua dahulu berkahwin tanpa kenal dan cinta, mereka bercinta dan kenal selepas mereka kahwin, mereka kekal bahagia. Sebenarnya tiada istilah bercinta dahulu sebelum berkahwin, sebab orang yang bercinta dahulu sebelum kahwin, lazimnya mereka akan rasa jemu dengan pasangan mereka sebab mereka telah mengetahui segalanya tentang pasangan mereka semasa bercinta. Pasangan yang pernah melakukan maksiat, berpegangan tangan dan sebagainya, maka Allah akan menarik nikmat tersebut ketika mereka telah berkahwin nanti.

Hantaran berlebihan dan menyukarkan bakal suami untuk berkahwin, hal ini memang saya tidak setuju dengan sesetengah masyarakat yang meletakkan harga hantaran begitu tinggi. Kononnya anak mereka kelulusan tinggi, anak perempuan mereka cantik dan sebagainya. Saya nasihatkan kepada semua, janganlah meletakkan harga hantaran berlebihan dan jangan sesekali memberatkan bakal suami dengan masalah hantaran ini. Ambillah hantaran dengan sekadarnya sahaja untuk melepaskan kos perbelanjaan kenduri dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Biarlah hantaran dan mas kahwin sekadarnya sahaja dan tidak memberatkan bakal suami, kerana sesiapa yang mengambil hantaran dan mas kahwinnya sekadar kemampuan bakal suaminya, maka perkahwinan mereka akan diberkati Allah. Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud :

"Wanita yang paling berkat ialah wanita yang paling murah hantarannya." (HR Ahmad, al-Hakim dan Baihaqi).

Pasangan yang ingin berkahwin dengan membuat pinjaman bank untuk perbelanjaan perkahwinan mereka kurang keberkatannya, kerana duit dari hasil hutang, sedikit sebanyak akan tersangkut dengan riba bank, apabila wang perkahwinan bukan dari sumber titik peluh sendiri, maka kurang rasa kesusahan dan kenikmatannya apabila memiliki seorang isteri. Biar susah mengumpulkan duit untuk berkahwin, apabila dapat isteri dengan titik peluh empat kederat sendiri, kita akan rasa satu kepuasa dan kenikmatannya, kerana isteri yang diidamkan selama ini dapat dengan penat lelah sendiri. Pepatah melayu mengatakan bahawa “selalunya perkara yang susah dimiliki ini akan dihargai dan akan dijaga sebaik mungkin.”

Sebenarnya boleh buat pinjaman bank untuk perbelanjaan kahwin jika tidak berkemampuan setelah berusaha, memang duit yang dikumpulkan tidak mencukupi juga, kerana gaji bulanan sangat kecil. Maka bolehlah untuk buat pinjaman perbelanjaan kahwinnya. Elakkan tunggakkan hutang kahwin tidak berbayar, kerana dikuatiri perkahwinannya tidak berkat dan menghadapi masalah dihari akan datang nanti. Perbelanjaan kahwin ini biarlah dari sumber rezeki yang halal dan berkat, kerana hal ini mempengaruhi perkahwinan dan zuriatnya. Apabila rezeki yang halal digunakan sebagai perbelanjaan kahwinnya, maka Allah akan menurunkan keberkatan kepadanya dan keluarganya, Allah akan sentiasa memelihara keluarganya dari perkara-perkara maksiat dan dosa.

Kenduri kahwin yang berlebihan akan berlakunya pembaziran dan kelalaian dan jauh dari apa yang dikehendaki oleh syariat Islam. Masyarakat sekarang berbangga dengan dirinya apabila melaksanakan kenduri besar, kenduri yang hebat, ada lagu, ada DJ, ada persandingan, ada persembahan silat dan banyak lagi. Cuba fikir, sebenarnya kenduri kahwin ini hendak mencari keberkatan atau hendak mencari kemegahan? Jika hendak mencari keberkatan, biarlah kenduri itu dihiasi dengan perkara-perkara yang berlandaskan dengan syarak Islam. Jangan adakan persandingan, jika adapun biarlah bersanding dihadapan keluarga sahaja atau ditempat yang tertutup, bukan untuk ditunjukkan kepada tetamu yang datang. Pakaian penganting mestilah menutup aurat dan tidak bersalaman dengan bukan muhrim, kerana perkara yang haram tetap haram dan perkara yang halal tetap halal. Jangan memasang lagu-lagu yang laqa (lalai) atau berunsurkan cinta dunia, lagu Hindustan, lagu melayu dan sebagainya, kerana malaikat tidak datang ke kenduri yang memasang lagu-lagu lalai untuk memberikan rahmat. Boleh untuk berlagu, tetapi biarlah lagu-lagu nasyid, selawat dan bacaan Al-Quran. Firman Allah yang bermaksud :

"Janganlah kamu bertabarruj (menunjuk) seperti kelakuan orang zaman jahiliah dahulu." (Al-Ahzab : 33).

Carilah keberkatan dalam perkahwinan kita semua, kerana keberkatan itulah yang akan membuatkan perkahwinan kita kekal bahagia, biarlah perkahwinan berlandaskan kepada syariat Islam, alam berumahtangga memerlukan orang yang menghayati Islam untuk membimbing keluarganya kearah yang dikehendaki oleh Islam. Keluarga bahagia ini mestilah berlandaskan Islam dalam semua amalan rumahtangga mereka. Anak-anak yang akan dilahirkan juga akan mudah ditarbiah, mudah ditegur dan taat kepada kedua ibu bapa, kerana ibu bapa tersebut meletakkan prinsip perkahwinan Islam ketika mencari jodoh, semasa kahwin dan selepas kahwin. Maka sebab itulah mereka memperolehi zuriat yang baik. Apabila keluarga yang mengamalkan kehidupan Islam, maka secara tidak langsung akan melahirkan masyarakat Islam yang saling hormat menghormati, ingat mengingati antara satu sama lain dan beriman dan bertaqwa kepada Allah. Dari sinilah masyarakat Islam dapat digelar sebagai ummatan wasatan (umat pertengahan) dan khairul ummah (umat terbaik).

9 comments :

  1. Stuju dgn ustaz..
    Letakkan redho Allah itu sbg prioriti yg utama.. Kmudian, bru leh consider specification2 yg len..

    Jzkk ustaz.. Teruskan menulis! Semoga Allah redha..

    ReplyDelete
  2. tahniah ustaz.info yang bermanfaat. perkahwinan itu bleh dikatakan penyatuan hati dua insan pada jalan yang sah. Bagaimanapun kebahagiaan dan kebal rumahtangga itu adalah didasari leh keimanan yang ental yakni ketaqwaan kepada Allah. Bertimbang rasa dan bersederhana..dlm apa jua perkara.

    ReplyDelete
  3. Sekali lagi singgah menulas. Tag ustaz cantik, solid dan mantop. Tahniah. Saya tertarik dan kalau inilah saja sudah mampu memberi kesedaran pada para belia remaja alangkah bagusnya. Tengok ni "sebab orang yang bercinta dahulu sebelum kahwin, lazimnya mereka akan rasa jemu dengan pasangan mereka sebab mereka telah mengetahui segalanya tentang pasangan mereka semasa bercinta. Pasangan yang pernah melakukan maksiat, berpegangan tangan dan sebagainya, maka Allah akan menarik nikmat tersebut ketika mereka telah berkahwin nanti." menakutkan..sesunguhnya benar kata-kata ustaz ini . Takutlah azab Allah di dunia..malah lagi azab di akhirat.Walhualam

    ReplyDelete
  4. artikel-artikel yang macam ni pun sama penting seperti artikel politik. teruskan usaha ! you not alone ...

    ReplyDelete
  5. Salam ukuhuwa pagi jumaat.
    Oh award tu berbentuk kad gambar saja. Saya pilih blog ustaz kerana bukan saja sentiasa up date tetapi cantik makulmat. Selain itu saya sering membaca laman ustaz ini, saya dapt inspirasi agar terus berkarya sedangkan karya saya bukan baik sangat. Award itu juga sebagai menghargai para blogger, sebagai satu tanda persahabatan di alam maya, dengan itu kita akan rasa ada persaudaraan & persahabatan sesama blogger. Itu yang saya alami selepas saya diberi award. Mahu hantar kepada 15 blogger selepas ustaz terima award, oh itu saranan saja dari blog apiez..tak perlu abaikan saja. Tak apa2. Kalau tengok award di sisi blog kawan2 cantik juga. Saya pilih laman anda sebab saya dah link di blg saya juga tu.
    Salam tahniah.

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Etuza terima kasih atas sokongan yang anda berikan kepada saya, saya hargai anda, teruskan berjuang dan sokongan anda saya hargai dan doakan semoga anda di banyakkan rezeki dan dimudahkan segala kerja anda.

    ReplyDelete
  7. salam, pandangan ustaz ada benarnya..saya sokong sangat, tetapi hantaran sekarang dah tinggi-tinggi, poei kat cheruk kampung pun dah tinggi jugak..10 k dah mcm biasa..cuma apam balik jer yang berpatutan..he..he...1.50 sen sekeping.

    ReplyDelete
  8. Salam ustaz..
    sangat setuju dgn entri ni...bagi saya biarlah lambat bertemu jodoh..asalkan proses utk bertemu jodoh itu mengikut cara yang disyariatkan oleh Islam dan semasa mendirikan majlis walimah pula biarlah dilakukan dalam keadaan yang sederhana..yang penting mendapat keberkatan dari Allah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG