PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Friday, May 28, 2010

Cara Mandi Hadas (Mandi Wajib)


Assalamualaikum ustaz...

Macamana kah cara mandi wajib lelaki yang betul? ada kah menggunakan hos sambil berniat membersihkan badan dikira sah sebanyak tiga kali dilakukan..terima kasih..

Jawapannya

Terlebih dahulu saya berikan pengenalan mandi wajid dahulu sebagai pengetahuan kita semua. Mandi wajib atau dinamakan mandi hadas disebabkan keluarnya mani, keluar darah haid, nifas dan berjunub (bersetubuh) antara suami dan isteri. Menurut pandangan As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah jilid 1 mengatakan bahawa :

“Mandi adalah meratakan air ke seluruh tubuh”.

Mandi disyariatkan berdasarkan Firman Allah yang bermaksud :
“…dan jika kamu Junub (berhadas besar) maka bersucilah Dengan mandi wajib…”. (Al-Maidah : 6)

Jelas di sini bahawa mandi wajib adalah menyampaikan air keseluruh anggota-anggota zahir tanpa ada halangan seperti cat, sisik ikan, minyak dan seumpamanya. Jika ada perkara yang menghalang air sampai ke seluruh anggota badan, maka tidak sah mandi tersebut dan ia perlu mengulangi mandi tersebut.

Perkara-perkara yang mewijibkan mandi

  1. Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).

  2. Keluar mani walaupun sedikit.

  3. Mati melainkan mati syahid.

  4. Keluar haid bagi perempuan.

  5. Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).

  6. Wiladah atau melahirkan anak.


Fardhu mandi

Pertama :

Niat

Keluar mani atau keluar haid dan nifas

نَوَيْتُ رَفَعَ الْحَدَثِ الْاَكْبَرِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْحَيْضِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.

Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْجَنَابَةِ لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya : “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.

Mandi disebabkan keluarnya darah nifas

نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ النِفَاسِ لِلهِ تَعَالَى

Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.

Kedua :

Menghilangkan najis daripada anggota badan. Iaitu sebelum memulakan mandi, perlulah terlebih dahulu membersihkan atau menghilangkan najis daripada anggota badan.

Ketiga :

Mengalirkan atau meratakan air ke seluruh anggota badan. Maksudnya ialah menyampaikan air ke seluruh bulu, rambut, seluruh anggota badan dan mengalirkan air kepada tempat-tempat yang zahir daripada khubul dan dubur.

Cara mandi

  1. Sebelum memulakan mandi hadas, maka terlebih dahulu mandi biasa untuk membersihkan tubuh, menghilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan. Perlulah disabun terlebih dahulu sebagai tanda menghilangkan kotoran sebelum mandi hadas. Ingatan saya, jangan ketika mandi hadas anda sabun, kerana sabun itu bukan dari air yang mutlak dan mandi hadas anda boleh menjadi tidak sah di sebabkan sabun tersebut.

  2. Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.

  3. Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.

  4. Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.

  5. Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.

  6. Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.

  7. Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.

  8. Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki.
Saya rasa ini sahaja untuk perbahasan bab mandi hadas bagi lelaki dan perempuan. Maaf saya menulis artikel ini dengan ringkas dan menggunakan teknik penulisan poin sahaja. Jika ada apa-apa persoalan boleh kemukakan di ruangan komen dibawah ini. Insyaallah saya akan menjawabnya jika masa mengizinkan. Anda juga boleh menyemak di kitab-kitab fiqh, bab bersuci, bahagian mandi.

737 comments :

  1. salam ustaz..
    1.apakah hukum mandi hadas besar pada seseorang itu hanya membaca niat نَوَيْتُ رَفَعَ الْحَدَثِ الْاَكْبَرِ لِلهِ تَعَالَى Maksudnya : “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.?

    2. saya ada membaca sebuah buku agama.dimana jika seseorang itu tersentuh qubul atau dubur ketika setelah selesai mandi wajib ..dia tidak perlu mandi wajid sekali lagi kerana hukum mandi wajib itu sah..yang tidak sah hanya wuduknya sahaja..apakah pendapat ustaz?

    sekian dari saya yang keliru

    ReplyDelete
  2. Lafaz niat adalah dari bibir kita, lafaz niat adalah sunat. Niat adalah wajib perlu disebut di dalam hati atau menggerakkan hati ketika mengalirkan air di salah satu anggota badan. Mandi hadas adalah wajib.

    Sepengetahuan ana, perlu mandi semula jika tersentuh kemaluan qubul atau dubur. Tapi ana tak pasti tentang pendapat tersebut. Boleh bagi rujukkan buku tersebut. Setahu ana dari guru ana, jika tersentuh kemaluan ketika mandi, maka perlu mengulangi mandi tersebut.

    ReplyDelete
  3. salam

    bagaimana kalau selama ini kemungkinan saya salah? adakah ibadah diterima?

    ReplyDelete
  4. salam ustaz,
    tak batal mandi kalau tersentuh dengan sengaja sekalipun qubul dan dubur itu. cuma ada yg berpendapat,

    1. dia perlu ulang wudhu' sahaja jika hendak solat kerana wudhu'nya batal.

    2.tapi, ada juga berpendapat tidak batal wudhu' jika tersentuh kemaluan sekalipun mandi wajib masih belum sempurna. cuma jika selepas mandi kemudian baru tersentuh, maka wudhu nya batal.

    jadi, saya rasa dari pengetahuan saya, yg batal adalah wudhu' dan bukan mandi wajib. ini kerana, ramai ulama berpendapat, mengangkat hadas besar mampu mengangkat hadas yg kecil juga, sesiapa yg mandi wajib tanpa wudhu juga sah kerana ia adalah sunat. tetapi jika setelah mandi dia tidak mahu berwudhu, maka berdasarkan salah satu pandangan di atas, dia juga sudah dikira berwudhu' atau suci dari kedua2 hadas sama ada besar atau kecil.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  5. ustaz, saya mandi wajib dengan sempurna airnya sampai ke anggota badan. tetapi selesai mandi, saya dapati ketiak saya masih berbau. adakah mandi saya dikira tidak sah kerana ketiak masih menginggalkan bau peluh?

    ReplyDelete
  6. salam ustaz..saya ada seorang teman yang mempunyai satu masalah rumit dan minta tlng sy untuk tnyakan ustaz.

    menurut teman sy,kakanya cakap ayahnya pernah bergaduh dengan ibunya dan kakaknya pernah juga terdengar yang si ayah ini pernah melafaskan cerai kepada ibunya.bila tnye si ibu,maka katanya suaminya mmg camtu,tp x de nk niat pun.jadi bagi mengelakkan dari melepaskan tanggungjawab sesama islam maka si anak cuba bertanya sejauh mana kebenarannya..maka dinafikannya,katanya dia tau apa yang dia buat dan dia tahu apa niatnya sewaktu bertengkar dengan istrinya..soalan sy

    soalan 1:sejauh manakah pula tanggungjawab teman sy ini bila mendengar cerita dr mulut si kakak,dan akuan istri ini yang sememangnya tidak menutup aurat tentang hal ini.adakah dakwaan mereka ini boleh dijadikan sumber kepercayaan?malah teman sy sendiri tidak tahu sejauh mana lafas tersebut sbb bkn dia yg berada di tempat kejadian dan bukan dia saksi,yg menjadi kekeliruan sianak adalah adakah lafsnya samar2 tampa niat ataupun sememangnya jelas.

    soalan2:malah bukan teman sy sendiri yang mendengarnya.mungkin betul dan mungkin juga tidak.adakah sudah terlepas dr tanggungjwb teman sy itu selepas dia sendiri telah pun menjelaskn kembali kpd ayah dan ibunya tentang bagaimana jatuhnya talak.malah si ayah menafikan memang tidak berlaku lagi penceraian antara mereka.dan teman sy pula tiada bukti samada kata2 si ayah benar atau sebaliknya.dan tidak tahu pula bagaimana bentuk terlepas cakap itu sbb x berani tanya lebih-lebih kerna tidak ingin jadi renggan dan derhaka kpd orang tuanya.jd adakah teman sy ini perlu berdiam diri sahaja selepas apa yg telah pun dia usahakan ini,ataupun dia wajib melaporkan kepada pihak berwajib atau bagaimana.sedangkan dia tiada bukti yg saheh tentang lafas yg dibuat tersebut.malah si ayah menafikan..bagaimana ya ustaz..dia cuma risau kalau2 dia pun bersubahat sama dan menanggung dosa,tp sedangkn dia tiada sewaktu kejadian.cuma dengar dr mulut orang lain sahaja..malah dia telah pun mengingatkan kedua ibubapanya tentang keadaan yg boleh menjatuhkan talak dan telah pun dinafikn oleh bapanya.adakah dia dikira bersubahat sama jika benarlah terjatuh talak.apa pendapat ustz

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Ana telah mengkaji masalah ini, ini masalah perbezaan pendapat. Tetapi ianya tidak mengapa dan tidak salah, yang penting setiap perbuatan kita mesti mempunyai hujah dari Al-Quran, Hadis, Ijmak atau Qiyas ulamak.

    Yang mengatakan mandi tak terbatal dan wuduknya terbatal apabila memegang qubul atau dubur. Ada yang mengatakan terbatal mandinya dan perlu mandi lain.

    Kesimpulannya dua-dua pendapat adalah betul dan bergantung kepada orang tersebut untuk menggunakan pendapat yang mana yang bersesuaian dengan kemampuannya.

    ReplyDelete
  8. Salam

    Soalan pertama : setelah mandi ketiak masih berbau dan telah mempercayai bahawa air dah sampai ke ketiak tetapi masih berbau. Mandinya sah kerana air telah sampai ke anggota badannya yang zahir. Sebab itu sebelum mandi di sunatkan kita membersihkan badan dan alat kelamin kita dahulu, sebab nak elakkan perkara ini berlaku. Jangan risau mandinya sah.

    Soalan kedua : Masalah penceraian lebih baik dirujuk kepada Majlis agama Islam bahagian pembangunan keluarga Islam. Kerana mereka lebih arif dalam bidang ini. Sepengetahuan saya lafaz talak ini bukan perkara main-main dan bukan boleh digunakan sesuka hati sahaja ketika marah dan sebagainya. Talak tetap jatuh dengan talak satu walaupun bapanya marah. Sebab itulah apabila sedang marah perlu perbanyakkan beristiqfar kerana takut syaitan akan mengusai kita. Lebih baik rujuk kepada jabatan agama Islam untuk tindakan lanjut.

    Kalau dalam idah tidak mengapa boleh dirujuk balik. Yang menjadi masalah selepas idah dan jika ingin bersama kembali perlu akad nikah semula. Tetapi talak tiga tidak boleh rujuk kembali atau nikah kembali.

    Tindakkan anak perlu menasihati ibu bapanya supaya pergi ke Jabatan Agama Islam negeri tersebut untuk membuat aduan perkara ini. Selalunya si bapa akan di saman kerana cerai di luar mahkamah syariyah. Anak tak boleh berdiam diri dan anak perlu memberi nasihat dan tidak derhaka bagi anak yang menegakkan perkara yang mungkar dikalangan ibu bapanya.

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Kalau mandi itu salah tetapi memang kita jahil dan tidak tahu peraturan mandi hadas, tidak mengapa dan perlu memohon taubat kepada Allah. Anda perlu pergi mengaji untuk menambah ilmu agama di dada terutamanya berkaitan ibadah. Takut selama ini apa yang kita buat tidak betul. Setelah anda mengetahui cara mandi hadas yang betul, maka anda perlu melakukan mandi hadas yang betul dan tinggalkan cara mandi yang lama. Jika anda buat juga maka mandi anda tidak sah.

    ReplyDelete
  10. Salam ustaz... balik semula kepada soalan saya yg terdahulu..jika mandi wajib menggunakan hos ygmana samarata air itu mengalir sambil berniat manji wajib atau jubub..adakah berlainan mandi junub dan wajib?adakah dikira sah mandi itu?trima kaseh ustaz..

    ReplyDelete
  11. Salam,

    Sama sahaja apabila sampai air di salah satu anggota badan, maka niatlah dalam hati sahaja aku mandi junub kerana Allah taala. Tiada lainnya sama sahaja mandi junub dan mandi wajib. Niat mengangkat hadas besar juga tidak mengapa. Lebih baik kalau berjunub niat mandi junub.

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum Info yang bermanfaat buat saya, terima kasih ^_^

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum.....
    apakah sah mandi wajib jika berstubuh tetapi tidak berniat junub cuma berniat dengan mengangkat hadas besar sahaja?

    ReplyDelete
  14. Sah mandinya jika berjunub tapi mandi niat mandi hadas.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum ustaz.. saya mempunyai dua soalan.

    mata dinyatakan oleh ustaz sebagai anggota zahir. Air perlu diratakan ke anggota zahir, dan digosok.

    1) semasa mandi wajib saya menutup mata saya.

    2) saya memakai kanta lekap semasa mandi wajib.

    adakah sah mandi wajib saya?

    ReplyDelete
  16. Salam,

    mata yang dalam itu tidak mengapa dan jika anda nak basuh itu terpulang. Kalau boleh buanglah kanta lekap tersebut, kerana itu lebih baik dan lebih diyakini sahnya.

    ReplyDelete
  17. Ustaz, saya hari-hari bermandi wajib kerana membuat onani setiap malam. Adakah ia okay?

    ReplyDelete
  18. Salam,

    Mandi hadas adalah wajib untuk mengharuskan solat dan sebagainya, Jika anda tidak mandi anda solat, maka solat anda di tolak dan haram anda melakukan ibadah dalam keadaan hadas besar.

    Masalah onani anda boleh baca di link bawah ini :

    salam,

    Mandi hadas adalah wajib dan ia bertujuan untuk mengharuskan solat dan sebagainya. Masalah onani boleh baca di link bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/01/onani-menurut-pandangan-islam.html

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum
    ustaz saya nk bertanya
    saya ni mudah terangsang
    tambahan pula sekarng ni teman lelaki saya gemar berfantasi ketika menelefon saya dengan mengatakan mncium saya, gigit kemaluan saya dan memluk saya
    sehinggakan saya terangsang
    saya pun membenarkan kerana saya jg menikmatinya
    kami merancang tuk berkhwin tetapi di tentang olh keluarga krn masih blajar.
    bagaimana saya mahu mengatasi mesalah ini ustaz
    bantulah saya

    ReplyDelete
  20. Salam,

    Firman Allah yang bermaksud : "Jangan Hampiri Zina"

    Kesimpulan dari ayat di atas mengatakan bahawa jangan yang membawa maksud Allah melarang dengan tegas sekali umatnya jangan menghampiri zina. Maksud menghampiri zina ialah seperti melihat filem lucah, berkhayal dalam cinta dan banyak lagi. Maaflah atas perkataan yang saya gunakan ini.

    Nasihat saya :

    1. Cuba kembali kepangkal jalan dan cuba menasihati lelaki tersebut supaya jangan menggunakan lagi ayat2 rangsang itu.

    2. Fikirkan masa depan anda yang panjang lagi dan status anda sebagai studen dan tanggungjawab anda sekarang ini adalah belajar.

    3. Jangan sesekali berjumpa berdua-dua dengan lelaki tersebut, kerana kemungkinan besar akan berlaku perkara2 yang haram atau sumbang.

    4. Cuba anda fikir, ada bolehkah menjamin lelaki itu akan menjadi milik anda? adakah awak jamin diri awak akan setia kepada lelaki tersebut? Jawapan saya masa hadapan kita belum tahu lagi kemana dan siapa jodoh kita, kerana ini semua kerja Allah. Jadi jangan sesekali merelakan diri anda kepada lelaki tersebut selagi mana tidak bergelar suami.

    5. Mahukah anda mengecewakan suami anda nanti apabila suami anda mengetahui perkara seperti ini?

    6. Jangan sesekali menconteng arang di muka ibu bapa anda di sebabkan perkara ini, kerana perbuatan seperti ini sangat dihina oleh Islam dan masyarakat kita.

    Cara mengeluarkan diri:

    1. Bersitiqfar kepada Allah banyak2 dan menyesal atas perbuatan anda. sesungguhnya Allah Maha menerima Taubat.

    2. Nasihat lelaki tersebut supaya menukarkan perkataan rangsangnya kepada biasa.

    3. Jika lelaki tersebut tidak mahu, lebih baik anda tinggalkan sahaja dirinya sebelum terjadi perkara yang lebih buruk.

    4. Memang hati akan kecewa dan berat untuk meninggalkan lelaki tersebut. Tetapi percayalah Allah bersama orang2 yang benar dan menyesal dahulu pendapatan dan menyesal kemudian tiada guna.

    5. Kemungkinan besar, lelaki itu menghajatkan kepada diri anda lebih dari itu sehinggakan kedalam tubuh badan anda walaupun itunya tidak halal. Kebanyakkan kes seperti ini adalah muslihat lelaki untuk mendapatkan tubuh wanita tersebut.

    6. Selalunya lelaki akan rasa boring setelah ia mengetahui bentuk atau dalaman wanita tersebut. Awas berhati2.

    7. Berdoalah kepada Allah supaya diberikan hidayah kepada anda dan lelaki tersebut.

    8. Jika anda tidak bertindak awal, anda akan menyesal sehingga akhir hayat anda walaupun berkahwin dengan lelaki tersebut.

    ReplyDelete
  21. Ustaz
    1.apakah hukum mandi wajib jika hanya membaca niat nya sahaja tanpa lafaz niat?
    2.bolehkah kita mmbaca niat itu bukan di dalam hati kerana menghadapi kesukaran untuk mmbaca nya di hati?

    ReplyDelete
  22. salam,

    1. niat tanpa lafaz niat sah mandinya dan niat itulah yang wajib dan lafaz niat adalah sunat.

    2. Niat ini perlu lahir dalam hati dan tidak boleh membaca dibibir kerana itu dikira lafaz niat, niat je dalam hati "aku mandi wajib" sahaja kalau payah sangat nak niat dalam hati. Kalau cantik sahaja aku mandi wajib kerana Allah taala. ini lagi bagus kalau boleh niat sebegini.

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum ustaz,
    ada kah mandi wajib saya ni sah atau tidak?
    pertama sekali saya mandi biase dlu.. lepastu saya mandi disertakan niat,"sahaja aku mengangkat hadas yang besar krna Allah taala". kemudian mengertakan air ke seluruh badan,tanpa mencuci anggota badan sebelah kanan dulu, terus je mandi(meratakan air keseluruh badan).terakhir sekali saya mencuci kaki.

    ReplyDelete
  24. Assalammualaikum Ustaz Nor Amin, saya hendak bertanya tentang hukum mandi wajib saya. saya sering merasa ragu - ragu tntng mandi wjib saya.

    saya mamulakan nya dengan mandi biasa, selepas itu saya mandi lagi sekali srta niat. saya sertakan niat itu semasa air mentouch(mengalir) kerambut. setelah saya mengalirkan air ke semua tubuh badan, saya tidak mealakukan yang ini "alirkan air sebanyak tiga kali di tubuh badan sebelah kanan. Kemudian alirkan air sebanyak tiga kali sebelah kiri. Terakhir alirkan air di semua tubuh badan dari kepada hingga kakai sebanyak tiga kali berturut-turut." selapas saya bca niat, saya hanya merata kan air ke anggota2 badan dari atas hingga ke kaki.

    yang saya hendak katakan di sini adakah mandi wajib saya sah jika:-
    1. saya mengertakan niat sebaik sahaja air itu terkena ke rambut saya?
    2. saya tidak melakukan yang "alirkan air sebayak
    3 kali ........"
    dan adakah mandi wjib yang saya terangkan di atas dari permulaan itu sah hukum nya.

    saya sangat meminta maaf jika ustaz menghadapi kesukaran untuk memahami pertanyaan saya dan apa yang saya terangkan di atas.

    ReplyDelete
  25. Salam,

    1. Anonymous pertama : Mandi wajib anda sah kerana anda ada niat dan meratakan air, kalau air sampai ke semua anggota badan sah mandi tersebut. Cuma anda tidak dapat pahala sunat sahaja iaitu anggota belah kanan dan kiri.

    2. Anonymous Kedua :Betul mandi anda dan juga sah, kerana anda memulakan niat waktu air di alirkan dianggota badan anda. Alirkan sebanyak tiga kali itu adalah sunat dan tak menjadi masalah kalau tak buat. Yang penting anda telah meratakan air keseluruh anggota badan anda.

    ReplyDelete
  26. terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum, apa pula dengan mandi wajib saya ne, saya memulakan niat semasa air tekena kpd rambut, ttapi niat belum g selesai habis dan air mngalir ke muka saya.apa kah hukumnya ustaz?

    ReplyDelete
  28. Salam,

    Sah mandi anda, yang penting apabila air kena salah satu anggota badan dan teruskan niat mandi.

    ReplyDelete
  29. teruskan je apabila niat tu sebaik sahaj kena kat rambut? walaupun ia mengalir ketempat lain seperti ke kaki?

    ReplyDelete
  30. salam

    Kaki itu anggota badan tak? atau anggota lain? nama sahaja anggota badan sah la mandi. Tak kira kena kat mana, rambut ke, tangan ke, kaki ke, badan ke, janji anggota badan.

    ReplyDelete
  31. jika terdapat luka/darah kering/scar semasa kita mandi wajib adakah ia sah? yang dimaksudkan di sini luka itu, adakah ia dianggapkan sebagai sesuatu perkara yang menghalang air terkena tubuh?

    ReplyDelete
  32. Salam,

    Luka atau darah kering boleh sampai air ke anggota tubuh, benda yang menghalang air itu ialah seperti cat, minyak, sisik ikan, getah dan gam atau bendak yang berminyak. Mandinya sah, kalau nak solat cuci darah tersebut dan ambil air sembahyang, kalau darah itu mengalir balut bagi kemas dan ambil air sembahyang dan terus solat.

    ReplyDelete
  33. ustaz amin , sya minta pertolongan. bagaimana kah cara nya untuk menghilang kan rasa ragu-ragu tntng mandi wajib? dalam sehari, saya berkali2 mandi wajib kerana ragu2.

    ReplyDelete
  34. bolehkah niat itu di bantu oleh lidah?

    ReplyDelete
  35. Salam,

    Maaf saya tidak perasan ada persoalan di sini

    Jawapan bagi anonymous pertama :

    Apa yang anda ragu2kan, cara menghilangkan ragu2 adalah dengan beristiqfar kepada Allah, kerana perasaan ragu2 itu adalah tipu daya syaitan. Anda boleh mandi dengan sebaik yang mungkin iaitu alirkan air dan gosotkan dari kepala hingga ke kaki supaya anda dapat mengetahui mandi anda yang mana kena dan yang mana tidak kena. sebab itu mandi wajib perlu digosotkan dahulu, supaya air dapat sampai ke semua anggota badan.

    Jawapan anonymous 2 :

    Sebenarnya niat itu tidak boleh disertakan dengan lidah, kerana apabila disertakan dengan lidah ia menjadi lafaz niat. Kalau anda ragu2 dan tak boleh juga nak berniat dalam hati, niatlah sekadar yang mudah iaitu aku mandi wajib sahaja pun mencukupi, kalau tak boleh juga, gerakkanlah lidah tanpa suara untuk membantu hati kita berniat.

    Dalam ibadah jangan dipersulitkan dan biarkan ia mudah dan mengikut syariat Islam.

    ReplyDelete
  36. saya berterima kasih atas pertolongan ustaz, semoga Allah akan merahmati mu.

    ReplyDelete
  37. salam ustaz , bgaimanakah cara mandi wjib dan niat bg org yg sudah beronani ?

    ReplyDelete
  38. Salam,

    Cara mandinya sama seperti yang dinyatakan di artikel saya, niatnya adalah seperti "sahaja aku mandi wajib kerana Allah taala" atau "sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala" niat apabila air terkena salah satu anggota badan, cara mandinya sama seperti di atas.

    ReplyDelete
  39. Askum ustaz...sye ade kemuskilan tentang mandi wajib...bila selesai mandi wajib...tiba2 saye terkentut...sah tak mandi wajib tu

    ReplyDelete
  40. Salam Mandi wajib sah, kalau terkentut cukup dengan ambil air sembahyang untuk mengerjakan solat. Mandi tidak batal apabila sedang dan selepas terkentut.

    ReplyDelete
  41. Askum ustaz.....saye nak tanye ckit..tntang mandi wajib menggunakn shower...mcm mne crenye bila menggunakn shower..secare terperinci...t.ksih...

    ReplyDelete
  42. Salam

    Gunakan shower, mandi biasa dahulu dan basuh semua anggota badan sehingga bersih, dah selesai mandi biasa, baru ambil air sembahyang dan mandi wajib iaitu apabila air terkena anggota badan niat mandi hadas. Alirkan shower anda kesemua anggota badan, kalau shower jenis terlekat di dinding, maka anda perlu berusaha kenakan air kesemua celah2 dan tempat yang susah air sampai sehingga anda yakin, kalau boleh sediakan cebok untuk anda tadah air dan jerus tempat yang susah nak kena air mandi hadas. yang penting semua anggota badan mesti lalu air mandi hadas tersebut sehingga yakin.

    ReplyDelete
  43. lg 1 ustaz....klau smasa mengerjakn ibdah puasa...cara mandi wajib sama atau tak..dan ibadah puasanye sah ke...sebab masa mandi hadas besar kita kena masukkan air ke dalam rongga hidungkn...t.kasih

    ReplyDelete
  44. lupa pula,kalau menggunakan shower perlu tak kita minjiruskan air sebannyak 3 kali sebelah kanan dan kiri...t.kasih

    ReplyDelete
  45. Salam,

    Sebaik-baik mandi ketika puasa adalah sebelum subuh atau syuruk, kerana itu lebih baik dan tiada masalah tentang terbatalnya puasa.

    Masalah mandi ketika puasa, hidung itu hanya dibasuhkan pada kadar yang nampak sahaja iaitu lubang dibawah tulang hidung. itupun sebanyak tiga kali sahaja, kalau lebih dikuatiri makruh dan batal puasa. begitu telinga hanya diluarnya yang zahir sahaja tak perlu memasukkan air dalam telinga.

    Tak perlu menjeruskan air sebelah kiri dan kanan sebanyak 3 kali. Kalau buat dapat pahala sunat. mandi tetap sah.

    ReplyDelete
  46. Askum ustaz...kalau kita mimpi bersetubuh dengan sape2 saje...tetapi dalam mimpi saye dah keluar air mani..bila sedar dari mimipi pulak saye dapati seluar dalam saye tiada kesan tompokan air mani pun...solan saya perlu tak kita mandi wajib...sya harap ustaz faham dgn keterangan saya tulis.....

    ReplyDelete
  47. salam.....apakah hukum memakai kanta lekap (contact lens) ketika berwudhu'..??
    adakah wudhu' itu sah..???
    sekian....

    ReplyDelete
  48. Askum ustaz,klau kita mengangkat hadas besar menggunakkan shower...bila air sampai je keanggota badan beserta dengan niat hadas...tetapi saye tak menggosokkn atau meratakkn air keseluruh anggota badan.....tapi saya yakin air tu rata keseluruh anggota badan saya...mandinye sah tak ustaz...perlu tak kita mengikut step klu kita meratakkn air..contoh,rambut,kepala,terlinga dan berikutnye....t.kasih

    ReplyDelete
  49. Askum ustaz...kalau kite dah selesai angkat hadas besar...tiba-tiba rasa nak terbuang air...batal tak mandi wajibnye...lg 1 kalau kite mandi selepas subuh...perlu tak kite tak payah mengambil wuduk dulu atau nak masuk waktu zohor baru kite ambil wuduk...ape hukumnye

    ReplyDelete
  50. Aslkm Ustaz, jika mana2 bahagian badan kita dijahit disebabkan pembedahan, kemudian tempat jahit tersebut di tutup dengan kain gouse (kain kapas) utk mengelak darah keluar dan untuk mengeringkan luka dan dalam masa pemulihan tersebut kita pula berhadas besar, bagaimana caranya hendak mandi junub? Adakah memadai di tempat jahitan yang di tutup tadi itu, di sapukan air sajaha menandakan kita telah meratakan air keseluruh badan?

    ReplyDelete
  51. assalammualaikum ustaz, sya sangat minta pertolongan, setiap kali selepas sye mandi wajib, setelah sye berbju, saya sering merasa kan terkelauar air mani, ttp sesudah saya check tak ada. saya merasa ini berkali2. jadi apakah yang patut saya buat? untuk menghilang kan rasa2 bergini.

    ReplyDelete
  52. assalammualaikum ustaz, sya sangat minta pertolongan, setiap kali selepas sye mandi wajib, setelah sye berbju, saya sering merasa kan terkelauar air mani, ttp sesudah saya check tak ada. saya merasa ini berkali2. jadi apakah yang patut saya buat? untuk menghilang kan rasa2 bergini. saya sangat berharap ustaz akan dapat mmbalas nya dengan secepat mungkin

    ReplyDelete
  53. Saya rasa itu bukan air mani, itu adalah air mazi, awak kena tahu bezakan air mani dan air mazi dan air kencing. Kalau air mani dia berwarna putih pekat seperti hingus dan dia berbau seperti kelorok atau daun pandan. Kalau air mazi dia berwarna putih jernih.. Air mani juga keluar dalam keadaan lazat sehingga menghilangkan pemikiran kita.

    ReplyDelete
  54. Salam ustaz..saya ada masalah kerap terkentut..sehingga terpaksa mengambil wuduk berkali semasa solat..bagaimana saya boleh mengatasinya..

    ReplyDelete
  55. Salam,

    Anda boleh mengambil wuduk ketika waktu solat masuk dan anda disegerakan melakukan solat. Sebenarnya ada sejenis syaitan yang bermain di dubur yang sengaja membuat seolahnya terkentut. Masalah ini ada di bahaskan di sebuah kitab (maaf saya tidak ingat namanya). Tapi itu pasti bukan angin yang keluar cuma perasaan dan rasa kita sahaja. saya tak reti untuk menjelasnya. Tapi kita dapat bezakan antara angin dan rasa mainan syaitan tersebut.

    ReplyDelete
  56. salam ustaz, nak tanya sah tak mandi wajib kita kalau hanya menggunakan niat "Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala” untuk perempuan selepas kedatangan haid.

    ReplyDelete
  57. Salam,

    Sah mandi tersebut dengan niat dan mandi sahaja tanpa ada lafaz niat.

    ReplyDelete
  58. salam..tame mane yang sesuai...untuk mandi wajib dengan betul...terima kasih...

    ReplyDelete
  59. Salam,

    Time sesuai sebelum mengerjakan solat, kerana haram bagi orang yang mempunyai hadas besar solat. Kalau lebih baik secepat yang mungkin tanpa di tunda..

    ReplyDelete
  60. ustaz , adakah terkentut sewaktu mandi hadas tidak sah ?

    ReplyDelete
  61. Salam,

    Mandi hadas sah kalau terkentut, selepas mandi ambil air sembahyang (wuduk) untuk melaksanakan solat..

    ReplyDelete
  62. salam,

    ustaz,saya ade sedikit keliru disini...
    sy ingin bertanye slpas kte melakukan persetubuhan kte perlu niat mandi wajib yg mane ??adekah sama sepeti mandi wajib selepas haid??

    ReplyDelete
  63. askum ustaz..kalau beronani 2 kali berturut2..lepas tu baru mandi hadas besar...sah tak mandi wajibnya..boleh tak beri secepat mungkin jawapan...t.kasih

    ReplyDelete
  64. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Selepas jimak, niat mandi wajib ialah sahaja aku mandi jenabah kerana Allah taala atau sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah taala.

    Kalau niat mandi haid, tak sama sebab anda berhadas bukan sebab haid tetapi sebab jimak.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Sah mandi wajib tersebut walaupun onani 1000 kali. Tetapi Islam tak galakkan beronani. Untuk lihat status hukum onani lihat di link bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/01/onani-menurut-pandangan-islam.html

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum ustaz,
    Saya telah mandi wajib pada waktu pagi, waktu malam saya perasan ada getah pada belakang saya. 1. Adakah saya perlu ulang mandi wajib atau basuh bahagian yang tertinggal sahaja.
    2. Adakah saya perlu qada sembahayang?

    ReplyDelete
  66. Salam,

    Kesan air mani adalah bergetah dan kalau kering dia berpeta yang keras di kain atau seluar dan ia keluar dengan banyak.

    Kalau ada kesan sebegini, maka itu adalah air mani dan perlu mandi walaupun sudah mandi sebelum keluarnya air mani. Solat yang dilakukan selepas keluarnya mani perlu di qadakan semula.

    ReplyDelete
  67. Assalamualaikum ustaz,
    terimakasih kerana menjawab. Tapi mungkin saya tak jelaskan masalah saya dengan terang. Sebenarnya saya tampal plaster koyok ( bagi melegakan sakit otot dan urat ) . Jadi getah yang saya maksudkan adalah getah(gam) plaster tersebut. Yang saya rasa telah menghalang air dari sampai ke kulit. Oh ya, blog ustaz ni banyak manafaatnya. Saya ucapkan tahniah atas usaha ustaz ni.
    terimakasih.

    ReplyDelete
  68. salam ustaz..saya telah di ajar oleh guru agama dahulu dengan niat "sahaja aku mengangkat hadas besar fardu keatasku kerana Allah Taala" adakah niat itu sah jika digunakan?

    ReplyDelete
  69. Askum...ustaz,saya nak tannye ckit...kalau kite dah selesai mandi wajib,kemudian last sekali baru basuh kakikan..tapi sebelum saye membasuh kaki untuk lengkapkn wuduk saye...saye lap dulu badan saye sehingga kering...kemudian baru basuh kaki..soalan saye adakah wuduk dan mandi wajib saye sah...saye harap ustaz dapat membntu saye secepat mungkin...t.kasih

    ReplyDelete
  70. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    ooooo Kalau getah pelekat koyok itu ada dan menghalang air dari terkena kulit, maka mandi tersebut tak sah dan perlu mandi semula dan perlu qada semula solat yang dikalukan semasa mandi tidak sah tersebut.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Sah mandi kalau niat macam2..

    Jawapan kepada Anonymous ketiga :

    Kalau anda tidak menyentuh kemaluan semasa mandi, maka mandi anda sah walaupun tak basuh kaki sebab mandi wajib ini adalah mengangkat hadas besar dan hadas kecil juga terangkat. Sebab itu kalau mandi hadas tak ambil wuduk solatnya sah sebab wuduknya telah terangkat.

    ReplyDelete
  71. Askum ustaz...apa pendapat ustaz kalau seseorang itu mandi wajib menggunakan shower tapi tidak mengosakkan qubur dan dubur saja takut wuduknnye yang diambil sebelum mandi tadi terbatal,tetapi dia yakin yang air telah rata di seluruh anggota badan.....sah tak mandi wajibnye

    ReplyDelete
  72. Salam,

    Sah mandi kalau kita tak gosot dan perlu menyampaikan air di sekitar badan termasuk qhubul dan dubur. Pendapat saya tentang masalah ini, perlu disampaikan air ke tempat qubul dan dubur, walaupun tak gosot tetapi perlu diselak sebab takut air tak sampai, memang kita yakin kata sampai, tetapi lebih elok digosot dan diselak dengan berlapit tangan kalau takut air sembahyang batal.

    ReplyDelete
  73. salam ustaz sy nk tanya sedikit..untuk lebih kepastian..
    1)selama ini saya mandi wajib untuk dtg haid adalah mandi wajib hadas besar.."sahaja aku mandi wajib hadas besar fardu atasku kerana ALLAH taala"..blh jg kan?

    2) ketika dalam keadaan haid sy pernah terasa terasang dan mungkin terkeluar air mani dan saya masih menyucikan diri selepas haid dgn niat yg sm sprti di atas. sah jg kan?

    kesimpulan soalan sy,selama ini saya hanya niat mandi wajib hadas besar (seperti di ats shj) tetiap kali dtg haid mahupun pernah teransang. lafaz niat hadas besar ini sah untuk mn2 keadaan kan ustaz?..

    terima kasih harap ustaz dpt membantu.

    ReplyDelete
  74. Salam,

    1. Boleh niat seperti itu mandi sah, sebab hadas besar ini bermaksud semua.

    2. Boleh niat dan ketika itu tak perlu mandi sebab anda haid atau berhadas.

    ReplyDelete
  75. Askum ustaz...ade 1 soalan nak tannye dgn ustaz...kalau kite mandi wajib,sah tak mandi wajib tanpa wuduk..maksud saye sebelum mandi wajib kite mestilh mengambil wuduk dulukn lpas tu baru kite mandi wajib...tetapi boleh tak kite mandi wajib tanpa wuduk,nak dekat solat baru ambik wuduk...niat mase ambik wuduk tu 'sahaja aku mengangkat hadas besar fardu atas ku kerana Allah taala..betul tak ustaz...

    ReplyDelete
  76. Askum ustaz kalau mandi wajib tak mengikut turutan boleh tak...sebab saye menggunakkan shower yang melekat di dinding tu...saye cume meratakkan mane2 anggota badan sja...tanpa mengikut turutan

    ReplyDelete
  77. Salam,

    Mandi wajib dan wuduk adalah beza, mandi wajib adalah menghilangkan hadas besar. Wuduk menghilangkan hadas kecil.

    wuduk sebelum mandi adalah sunat sahaja tak buatpun tak apa, kalau buat dapat pahala sunat. Sah mandi kalau tak ambil wuduk dan sebelum solat kena berwuduk dengan niat sahaja aku ambil wuduk atau menganggkat hadas kecil kerana Allah taala. Bukan niat mengangkat hadas besar.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Mandi tidek mengikut turutan pun boleh yang penting air sampai kepada semua anggota badan.

    ReplyDelete
  78. Askum ustaz..tapi kalau mandi wajib lepas tu terus solat sahtak solat tu...sebab mandi wajib adalah hadas besar,jdi hadas kecil terangkat jugaklah..betul ke ustaz..maaf sye kurang faham...

    ReplyDelete
  79. Askum...ustaz sye nak tannye ckit,kalau kite mandi wajib dalam pukul 9 pagi...lepas selesai mandi wajib semasa pkai seluar saye terpegang kemaluan saye...batal tak mandi wajibnnye..atau kite perlu mengambil wuduknnye saje...lagi 1 ustaz kalau kite dah selesai mandi wajib tiba2 rase nak buang air besar atau kecil....btal tak mandi wajibnnye...

    ReplyDelete
  80. salam..ustaz disini ade kemuskilan bagi saye...sebelum saye mandi wajib saye pastikan di semua tubuh badan sye tidak ade ape2 yang melekat di tubuh badan saye..tetapi selepas saye pakai baju saye terperasan ade pelekat kecil berwarna putih melekat di tangan saye...ape perlu saye buat...perlu ke saye mandi wajib sekali lagi...tapi saye yakin sebelum saye mandi saye pasti tiada ape2 berada di badan saye..

    ReplyDelete
  81. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous Pertama :

    Ada pendapat kata sah solat dan terangkat hadas kecil sebab kita dah angkat hadas besar. Tetapi lebih baik setelah mandi kita ambil air sembahyang dan ia juga merupakan sunnah nabi.

    Jawapan kepada anonymous Kedua :

    Mandi wajib tak batal dan selepas mandi atau masa mandi kalau terpegang kemaluan depan dan belakang, maka perlu ambil air sembahyang sahaja ketika nak solat, mandi wajib tetap sah. nak buang air besar setelah selesai mandi wajib tak batal mandi, malah terkentut masa mandi juga tak batal mandi.

    Jawapan kepada Anonymous ketiga :

    Kalau ada perkara yang boleh menghalang air seperti sisik ikan, minyak, getah atau sebagainya, maka mandi tersebut tidak sah dan perlu mandi semula.

    ReplyDelete
  82. salam..jadi mandi wajib bila nak meratakan air keseluruh anggota badan termasuk qubur dan dubur tanpa lapik tak batalh mandi wajibnye sebab kite tak ambik wuduk dulu...dah selesai mandi baru berwuduk..betul ke...kalu berlapik..pakai sarung tangan getah yang selalu doktor pkai tu boleh tak,pkai time nak gosok kemaluan je..tapi gosok dengan menggunakn kainlah..

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum ustaz.. Mandi Wajib tak di mulakan dgn wuduk sah tak Ustaz.. Terus saja mandi wajib.. Dan niat tu sekali sahaja ke di niat atau 3 kali setiap kali menyiram ke salah satu anggota badan..

    ReplyDelete
  84. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Sebenarnya ada pendapat yang kata batal dan ada pendapat yang kata tak batal, kalau ustaz tua-tua dulu kata mandi wajib tak lapit batal dan ada pendapat juga kata mandi tak duduk bertinggung batal mandi.

    Jawapan yang mudah dan merupakan pendapat yang kuat dan diguna pakai adalah tak batal mandi apabila sentuh kemaluan. Kalau berlapit lagi bagus sebab tak gaduh ambik air sembahyang dah.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Mandi tak ambik wuduk sah, sebab mandi ambik wuduk dahulu adalah sunat. kesimpulannya mandi tersebut sah.

    ReplyDelete
  85. salam ustaz...
    saya musykil dengan cara mandi wajib.....saya tidak yg mana betul.....dan selalu musykil adakah sah niat saya ketika air menyiram badan...bantu lah saya ustza...

    ReplyDelete
  86. Salam,

    Sah mandi apabila air terkena mana-mana anggota badan beserta dengan niat..

    ReplyDelete
  87. Salam,

    Saya baru lakukan pemebedahan di perut. Dan ditampal dengan kain peruabatan di bahagian pembedahan tersebut.Adakah sah mandi sekiranya tidak dibuka tampalan itu?Saya khuatir dengan kesan terkena air ke atas pembedahan tersebut takut2 ianya pedih.

    ReplyDelete
  88. Salam,

    Kalau ia memudharatkan, maka tak perlu sampaikan air dibahagian berbalut itu, mandi seperti biasa dan tak perlu sampaikan air pada tempat yang berbalut. kemudian bertayammum dengan menyapukan debu tanah yang suci di muka dan tangan sebagai penganti tempat yang tidak boleh kena air... Maka mandinya sah.

    ReplyDelete
  89. salam..

    saya baru saja kemalangan dan kaki kiri saya luka serta bengkak.saya tidak boleh berdiri kerana jika saya berdiri,luka saya terasa sakitnya.lukanya ditutup dgn kapas.bolehkah saya mandi wajib dengan duduk di atas kerusi rendah dan meratakan seluruh badan saya.dan,bagaimana dengan luka tersebut,wajib kah saya meratakan air ke atas luka tersebut?

    ReplyDelete
  90. erm,(sambungan di atas) saya boleh berdiri,tetapi tidak tegak seperti biasa.bolehkah saya mandi wajib dengan duduk di atas kerusi rendah dan meratakan seluruh badan saya.dan,bagaimana dengan luka tersebut,wajib kah saya meratakan air ke atas luka tersebut?

    ReplyDelete
  91. Salam,

    Hal ini anda boleh duduk atau berdiri ketika mandi, sebab anda dalam kesakitan dan luka itu kalau diasak atau terkena air sakit. Anda perlu mandi wajib seperti biasa cuma di tempat luka tersebut tak perlu sampaikan air. Setelah mandi anak tayammum sebagai ganti tempat yang tak boleh kena air. tayammum seperti biasa yang terdapat dalam kitab fiqh.

    ReplyDelete
  92. salam,ustaz

    saya terbaca artikel di atas (anonymous yg kaki luka),adik perempuan saya juga mempunyai luka pada kaki dan keadaan2 sperti di atas,saya nk tnya,bila sudah meratakan air ke seluruh badan kemudian tayamum sbgai ganti tmpt yg tak boleh kne air tu,mandi wajibnya mnjadi sah.jadi,jika ingin menunaikan solat,adakah dia perlu tayamum semula?

    ReplyDelete
  93. Salam,

    Tak perlu bertayammum semula, sebab selepas mandi dia terus pi solat..

    Tayammum kena ambik pada setiap waktu untuk mengerjakan solat..

    ReplyDelete
  94. Salam ustaz,
    cara saya mandi wajib:
    1. Bersihkan anggota badan dahulu. kemudian
    2. berniat semasa mengalirkan air keseluruh badan dengan menggunakan hos.
    3. kalau ragu2 pada anggota badan yang tidak kena air seperti rambut,bulu,kuku, saya buat seperti process 2 sehingga puas hati.
    4. berwudhu utk solat.

    adakah sah cara saya tu?

    ReplyDelete
  95. adakah niat itu sekali sahaja digunakan? atau digunakan setiap kali meratakan air keseluruh badan?

    ReplyDelete
  96. Salam,

    Betullah tu mandi anda, niat sekali sahaja ketika mana air sampai ke anggota badan. Tambahkan lagi di akhir mandi mengalirkan air 3 kali berturut-turut sebelah kanan, kiri dan disemua anggota badan.

    ReplyDelete
  97. Salam ustaz,
    ada satu plaster yg tak menyerap air dibahagian perut selepas operate.Adakah sah mandi wajib dengan meratakan bahagian anggota yg lain walaupun bahagian tampalan plaster yg di operate itu tidak terkena air.Atau perlu tayammun setiap kali untuk solat.

    ReplyDelete
  98. Salam,

    Kalau operate dah sembuh, anda perlu membuang plaster tersebut sehingga hilang. Dan perlu meratakan air ke semua anggota badan anda.

    Tapi kalau operate anda tak sembuh lagi, dan kesan luka itu kalau kena air akan memudharatkan lagi, maka anda mandi wajib dan kawasan luka itu tak perlu sampaikan air dan setelah mandi anda perlu tayammum sebagai ganti tempat yang dioprate itu.

    Kalau kawasan operate itu bukan anggota wuduk, maka anda tak perlu tayammum setiap kali untuk mengerjakana solat.

    ReplyDelete
  99. terima kasih ustaz atas penjelasan ustaz...jazakallah

    ReplyDelete
  100. salam ustaz
    macam mne nak ilang kan rasa ragu2 ketika ambil air sembahyang..saya sering mengalami masalah tersebut

    ReplyDelete
  101. Salam,

    Ambik air sembahyang lebih sedikit dari sukatan awalnya, contohnya basuh tangan sehingga atas sedikit dari pergelangan tangan anda. kalau ragu2 bilangannya tambah satu lagi. Yang penting bagi kita yakin. Kemudian sebelum ambil air sembahyang mengucap dahulu, istiqfar dan mulakan dengan bismillah dan doa..

    ReplyDelete
  102. as'kom?

    Ustaz, saya agak keliru mngenai...mengangkat wudhuk slpas membersihkan tbuh badan.

    -bkankah selepas mengangkat wudhuk kita perlu bercangkung dan perlu membersihkan qubul dan dubur. adakah itu membatalkan wudhuk.???

    ini yg bwa masalah bagi saya. Tidak bolehkah kita mengangkat wudhuk slepas kita mandi wajib?

    -dan selepas kita sudah mandi wajib...kita perlu mengeringkan badan kita. Kita perlu menyentuh qubul juga. huh, pening-pening.

    mcm mana ini...

    ReplyDelete
  103. assalamu'alaikum ustaz.
    ustaz , kalau sye tlah keluar air mani pada waktu selepas zohor dan belum sempat menunaikan solat zohor , dan sye mandi hadas / wajib pada waktu asar. adakah sye perlu qada' solat zohor itu ?

    ReplyDelete
  104. Salam

    Jawapan kepada Apot

    Kalau sentuh kemaluan maka ambil air sembahyang lain, kerana air sembahyang batal kalau sentuh kemaluan, kalau mandi hadas sentuh kemaluan, waktulah sekali ambil wuduk dan sah wuduk dan mandi dia, kalau kita nak solat pun, kalau tersentuh kemaluan walaupun dengan tidak sengaja, maka batal wuduk kita, ambil lain wuduk kita tu dan sembahyang.

    Jawapan kepada Anonymous

    Kalau keluar mani selepas zohor dan tak solat zohor lagi, kita mandi hadas selepas waktu zohor, maka solat zohor wajib di qadho.. Sebab solat wajib apa jua keadaan kecuali pelupa, koma sahaja.

    ReplyDelete
  105. salam ustad,

    disini saya ingin mengajukan satu soalan yang memandirkan kefahaman saya. soalannya bagaimana jika persetubuhan antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin yakni persetubuhan haram maka, mereka perlu mandi junub atau mandi wajib(hadas besar).

    terima kasih..wasalam

    ReplyDelete
  106. Salam

    Mandi junub boleh n mandi hadaspun boleh atau mandi wajibpun boleh... Sebab mandi hadas atau wajib tu mengangkat semua hadas besar..

    ReplyDelete
  107. trima kasih uztaz ilmu di hargai!

    ReplyDelete
  108. "waktulah sekali ambil wuduk dan sah wuduk dan mandi dia" mcm mana itu? saya tak faham. Maaf...boleh jelaskan lagi?

    ReplyDelete
  109. Salam

    Apot cuba awak semak balik perkara2 yang membatalkan wuduk, kalau sentuh kemaluan memang batallah wuduk, kalau tersentuh atau sentuh kemaluan, maka ambillah air sembahyang lain, basuh kemaluan bukan anggota wuduk, yang penting pastikan kemaluan sentiasa bersih dari najis.. Tak perlu sebelum ambil air sembahyang basuh kemaluan dulu, terus ambil air sembahyang je..

    ReplyDelete
  110. oh...macam tu. Jadi lepas mandi wajib boleh ambil wuduk...Sekiranya tidak mengambil wuduk ketika mandi wajib.

    ReplyDelete
  111. terima kasih ustaz :)

    ReplyDelete
  112. perlukah kita meratakan air di seluruh badan dengan menggunakan tangan, jika kita mandi wajib menggunakan shower ?. Adakah jika kita mandi menggunakan shower air akan sampai ke seluruh anggota badan ?.

    ReplyDelete
  113. salam ustaz..apakah tindakan perlu saya lakukan selepas je mandi wajib(20minit selepas mandi),ternampak tompokan minyak hitam (dua tompokan yg kecil)? adakah saya perlu membasuh di bahagian tompokan sahaja atau mandi semula?

    bagaimana kes ni sekiranya melibatkan wuduk?maksudnya,apakah tindakan perlu saya lakukan selepas mengambil wuduk(20minit selepas mengambil wuduk atau selang masa agak lama seperti 2jam kemudian),ternampak tompokan minyak hitam (dua tompokan yg kecil)? adakah saya perlu membasuh di bahagian tompokan sahaja atau mengambil wuduk semula?

    ReplyDelete
  114. ustaz..sy nop tnye nie..kalau slepas sy beronani kan..sy terus mandi wajib..boleh x??..sy pernah dgar selepas beronani kene tunggu lam 20 minit bru bleh mndi wajib..ade jgak yg mengatakan yang perlu kencing dulu untuk membersihkan air mani tersebut dari lubang zakar..bleh ust terangkan..sbb sy terus mandi wajib lepas sy beronani dan kencing..sy bingun nie..

    ReplyDelete
  115. Salam

    Tiada dalil yang mengatakan kena tunggu dulu, lebih baik jangan lengahkan mandi tersebut, tetapi sebelum mandi bersihkan dahulu zakat tersebut dari air mani, ini sunnah.. Jangan gunakan hujah yang tiada nas atau dalil Al-Quran n hadis atau hujah2 ulamak..

    ReplyDelete
  116. salam
    ustaz

    Saya nk tanye nie

    saya x pernah mandi wajib bile dh keluar air mani.apa kah dosa dan apakah penyelesaian terbaik bagi sya?

    saya harap ustaz dpt tlg saya sbb saya dah tak mahu membuat dosa lagi.dan saya harap ustaz balas dgn cepat.

    terima kasih

    ReplyDelete
  117. asalamualaikum ustz,
    jika saya mandi wajib seperti biasa dan diakhri dengan merendam dri ke dalam kolah agar seluruh anggota badan kena airnya.
    Adakah ia dibolehkan?
    Satu lagi adakah mandi wajib ini ada tertib yg wajib diikuti?

    ReplyDelete
  118. Salam

    Boleh janji airnya cukup atau lebih dua kolah.. atau 18 tin minyak tanah..

    Mandi wajib ada tertibnya seperti niat, meratakan air, gosot anggota badan.. Kalau mandi macam biasa pun boleh janji ada niat n air sampai kesemua anggota badan..

    ReplyDelete
  119. salam ustaz...saya risau dgn mandi wajib saya...baru-baru ini, saya terjatuh dan terdapat luka....selepas beberapa minggu, terdapat kesan luka yg membentuk kupin...sy mandi wajib...adakah ia sah??????

    ReplyDelete
  120. Salam

    Kalau luka itu kena air tak memudharatkan, maka anda sampaikan air kepada luka tersebut, kalau boleh sapu luka itu dengan air sehingga bersih.. Kalau memudharatkan, anda perlu mandi seperti biasa tanpa disampaikan air kepada kawasan luka tersebut, kemudian anda perlu tayamum..

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum ustaz.
    Adakah kudis itu mrupakan penghalang utk air smpai ke anggota badan,adakah ia perlu disingkirkan serta merta?

    ReplyDelete
  122. Salam

    Kudis bukan penghalang sebab air boleh sampai ke kulit badan, anda sebelum mandi anda cuci dahulu kudis tersebut sehingga bersih, kemudian mandi hadas n sampaikan air kepada kudis tersebut, kudis mana boleh buang, sebab dia jenis luka..

    ReplyDelete
  123. assalamualaikom ustaz?

    Ustaz,
    klau tidak mengambil wudhuk x mengapa ke?

    ReplyDelete
  124. Salam

    Tak apa mandi tetap sah seperti mana kaedah yang telah ditetapkan..

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum Ustaz . . .

    Ana mahu bertanya sedikit la ya Ustaz:

    1.Adakah batal ketika mandi sekiranya Ana menyetuh bahagian qubul atau dubur?
    2.Perlukah Ana menghadap kiblat ketika mandi wajib?
    3.Sahkah sekiranya Ana tidak memakai apa-apa(tanpa seurat benang pun) ketika mandi wajib ataupun Ana perlukan kain pelekat untuk mandi?

    Harap Ustaz dapat membantu Ana yang kekurangan ilmu.Terima Kasih:)

    ReplyDelete
  126. salam ustaz....saya nk tanya? saya pernah duduk di antara dua belah oeha perempuan tetapi saya tak buat apa2 mahu pun berkeadan berbogel selepas itu saya pergi mandi wajib dgn berkeadan bogel karana air manzi keluar sah kah

    ReplyDelete
  127. Assalamualaikum ustaz, jika kita mandi wajib dan telah meratakan air dan kita telah yakin sah ke mandi itu, jika ada lagi tempat yang tidak diratakan kerana kita tidak perasan ?

    ReplyDelete
  128. Jawapan kepada Zafran :

    1. Dalam hal ini ada berbagai pendapat ada yang kata batal n ada yang kata tak batal sentuh qubul atau dubur ketika mandi hadas. Terpulang nak pakai pendapat yang mana.

    2. Tak perlu mengadap kiblat sebab itu bukan syarat mandi.

    3. Terpulang kepada anda nak pakai atau tak mau pakai. Ada setengah pendapat kata jangan pakai sebab memudahkan air sampai ke semua anggota badan. Sebagai adab pakailah kain basah.

    Jawapan kepada Nik Sakirin :

    Perlu mandi wajib adalah disebabkan jimak iaitu masuk sehingga tenggelam kepala zakar ke dalam faraj isteri. keluar mani sengaja atau tidak sengaja, haid, nifas dan wiladah. Selain dari itu tak perlu mandi. Keluar mazi tak perlu mandi, cukup sekadar cuci kerana ia najis.

    Jawapan kepada Zul :

    Sah kalau kita yakin air sampai, tetapi kalau kita perasan bahawa ada perkara yang boleh menghalangkan air seperti minyak, cat, sisik ikan atau sebagainya.. Maka mandi kita tadi terbatal dan perlu mandi semula walaupun kita yakin sampai air semua anggota badan sebelumnya.

    ReplyDelete
  129. Jadi mcm ni la Ustaz,

    Saya Niat, mandi mcm biasa...asalkan semua air rata dan saya yakin yg saya sudah bersih dari hadas besar. huh! lega bila da bersih dari hadas.

    ReplyDelete
  130. Betul tu rifaat, yang penting niat dan air sampai ke semua anggota badan sehingga yakin.

    ReplyDelete
  131. assalamulaikum ustaz.sya mandi mcm biasa untuk buang kotoran di badan..saya ambik wuduk..nak mandi haid 2 sya duduk di antara dua sujud..air 2 rata x ustaz..yg 2 sya was2...

    ReplyDelete
  132. ustaz...ada orang kalau kita potong kuku semasa kita berhads besar..mandi wajib kita tidak sah...betul ke??

    ReplyDelete
  133. Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Kalau duduk antara dua sujud boleh sampaikan air, maka mandi sah la yang penting air sampai kepada semua anggota badan.. Kalau lebih elok duduk bertinggung, kerana betinggung ini dia membuka semua tempat2 yang celah seperti dubur, qubul dan lain2.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Mandi tetap sah, cuma dari segi adab tak elok sebab kuku tersebut belum disucikan lagi dan ada riwayat yang mengatakan kuku tersebut akan tuntut di akhirat nanti..

    ReplyDelete
  134. Terima Kasih Bnyk Ustaz! saya Sudah Lebih yakin... Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  135. salam ustaz..
    1.klau kite pkai sluar dlm yg ade sedikit air mani..
    adekah sah solat kite?

    2.adakah kite perlu mandi wajib jike air mazi kluar?

    ReplyDelete
  136. akum,

    saya mandi wajib sebelum subuh,kemudian selepas magrib saya tergerak nak lihat kuku,ada sedikit gam lutsinar sebesar 2 biji beras,sah ke mandi saya?solat saya?tolong saya...

    ReplyDelete
  137. Jawapan kepada Anonymous pertama :

    1. Sah solat kalau pakai seluar yang lekat air mani, sebab air mani itu adalah suci bukan najis. Tetapi lazimnya air mani keluar selepas keluarnya air mazi, jadi air mani bercampur dengan air mazi, sebagai tindakan berjaga-jaga, elakkan memakai seluar tersebut.

    2. Air mazi adalah najis dan ia tidak perlu mandi, kalau keluar air mani, maka wajib mandi.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Mandi anda waktu subuh tidak sah dan anda perlu mandi semula, solat balik semula. Tak sah mandi jika air tidak sampai rata kepada semua anggota badan walau halangannya hanya sebesar biji beras sahaja.

    ReplyDelete
  138. assalamualaikum ustaz...
    bleh sy tau adakah ptt kte sbgai umat islam mempercayai mimpi?? adakah mimpi yg kita alami merupakan sesuatu petanda dalam hidup kita?
    1 lg beberapa ari ni sy telah bmimpi yg sy akan mendapat bayi adakah ia petanda yg baik??

    ReplyDelete
  139. kenapa jawapan setiap orang bercanggah (desember 30)anonymous kedua.setengah ustat kata dimaafkan,kerana kecil sahaja,setengah kata mungkin terkena mana2 siang hari nya ketika buat kerja sesuatu,setengah kata jgn ikut sangat kemahuan syaitan..

    ReplyDelete
  140. macam ini saya kena check dengan detail la lepas ni,tengok dekat2,bawah lampu terang,check celah jari kut ada gam lutsinar lagi,bawah pelipat kulit,tepi hidung dan semua tempat,,,baru bole mandi wajib,saya ni was2,mandi mesti 1 jam,kalau ulang balik tambah lagi satu jam...susah jadi orang was was tegar ni...balasan kut,sampai hujung nyawa.kalau lepas mandi semula, ada benda lain pula?perlu ulang balik?mandi wajib lagi,selesai je ada lagi..dan berikut nya..bil air melambung,masa terbuang,mmg salah saya,tapi x de penyelesaian ke?berzikir,bertaubat,

    ReplyDelete
  141. dan tidak dimaafkan ke kes itu?

    ReplyDelete
  142. Jawapan kepada anonymous pertama :

    Saya pernah dengar ceramah ustaz sharhan at-tabibi mengatakan bahawa orang yang mimpi dapat bayi atau menyusu bayi adalah petanda ada gangguan jin.

    Mimpi juga adalah mainan tidur, sebab itulah kita disunatkan tidur cara nabi iaitu mengambil wuduk, membaca doa, tidur mengiring ke kanan, letakkan kepala di atas tangan kanan.

    Jawapan kepada Anonymosu kedua :

    Saya kurang jelas maksud anda, saya kata tidak sah sebab air tidak sampai dianggota badan dia, kalau dia tidak perasan tidak mengapa dimaafkan dan mandinya sah.. kalau dia perasan kata air tak sampai maka mandinya tidak sah. dia kena mandi semula.. harap anda faham maksud saya.

    Jawapan kepada Anonymous ketiga :

    Begini mandi wajib disunatkan dahulu basuh kemaluan, ambil mandi biasa dan cuci semua anggota badan sehingga yakin bersih. kemudian ambil wuduk dan mandi hadas. Ini bertujuan untuk mengelakkan ada benda dapat menghalangkan air dari sampai ke anggota badan.. Tidak dimaafkan sebab anda nampak gam tersebut, kalau anda tak nampak tak apa.. Jadi mau tak mau anda kena mandi lain la.. Ini masalah hukum dan telah diceritakan di dalam kitab2 fiqh dan anda boleh rujuk sendiri.

    ReplyDelete
  143. terima kasih ustat..anonymous kedua,1 january 2011.
    baru saya paham,alhamdulillah
    mungkin perbualan menerusi mesej ini kurang atau lambatskit paham.

    ReplyDelete
  144. akum ustat, saya ini was was juga.tegar juga,selepas mandi wajib dah selesai,sering saya ingin ingat semula adakah bahagian tertentu badan saya tidak terkena air.setiap kali saya mandi pasti mengambil masa lama,berjam2,ibu bapa saya sedih melihat saya dan saya pun sedih dengan tabiat ini..ade sahaja lepas mandi wajib saya fikir secara detail sedetail nya ,seperti, kenakah air bahagian ini,kenakah,mungkin tidak kena,mungkin kena,tiap2 kali selepas mandi wajib mesti ada perasaan ini...adakah saya akan dimasukkan terus neraka disebabkan mandi wajib tidak sah?saya sudah jadi takut bila hendak mandi wajib.kalau mandi semula pasti ada sahaja benda yg nak diingat kan secara detail"adakah kena air pada badan di bahagian yg seperti bawah kaki,bawah pinggul dan lain2 dalam fikiran saya,saya jadi lupa dan sentiasa tidak yakin was was saya ini.saya nak juga jadi seperti orang lain,mandi wajib hanya 10 ke 15 minit..cepatnya,.tapi x bole.

    ReplyDelete
  145. Salam zol, was-was ini adalah penyakit, dan was-was ini adalah dari syaitan, anda perlu berubah dari was-was ini, anda perlu yakin dan beristiqfar dahulu sebelum mandi.. setelah mandi yakin bersih berhenti dan jangan dipikirkan lagi masalah kena atau tidak air, kalau anda pikir pasti ia mendatangkan masalah. Lagi satu anda boleh mandi mengikut aturan iaitu mulakan dari kepala dahulu dan setelah yakin bersih turun ke tengkok dan seterusnya sehingga ke kaki.. setelah selesai anda ambil wuduk dan jangan difikirkan lagi, itu sudah memadai dan sah mandi anda..

    Jangan dilayan sangat was-was tu, kalau layan makin menjadi-jadi.. Kalau tidak dilayan lama-lama hilang la.. Apa-apa berdoa kepada Allah minta allah permudahkan urusan anda.

    ReplyDelete
  146. ALHAMDULILLAH...
    SAYA MMG PERLU ORANG2 SEPERTI USTAT UNTUK BERBINCANG..
    SAYA TIDAK BOLE DUDUK SORANG SORANG(BERSENDIRIAN)
    AT LEAST ADA ORANG YG BOLE BANTU DALAM BAB BAB AGAMA.

    ReplyDelete
  147. assalamualaikum..
    setelah kita habis mandi hadas..lepas tu kita solat..adakah solat kita sah??

    ReplyDelete
  148. salam

    kalau waktu mandi tak sentuh kemaluan, kalau sentuh kena ambik wuduk untuk mengharuskan solat.. Kalau tak sentuh kemaluan lepas mandi terus solat sah solat tersebut.

    ReplyDelete
  149. assalamualaikum..
    1)pada bulan puasa,kita lupa untuk mandi wajib tapi subuh tuh kita ada niat puasa.adakah sah puasa kita??
    2)kalo terkeluar nya air mani pada bulan puasa, secara tidak sengaja adakah sah puasa kita??
    3)d sebabkan kesibukan kerja..saya tak sempat menunaikan solat fardu.tapi ketika pulang kerja saya qada solat saya..adakah sah solat saya??
    4)kalo terkeluarnya air mazi..perlukah kita madi wajib

    ReplyDelete
  150. Askum ustaz kalaulah kita tak mandi wajib dengn betul...bila pernikahan nanti sah tak akad nikah saye tu...

    ReplyDelete
  151. assalamualaikum..
    kalo kita bersetubuh siang hari,sebelum zohor.lepas tu kita mandi wajib.apabila selesai mandi wajib tibanya solat zohor,kita pon menunaikan solat zohor.adakah sah solat kita??

    ReplyDelete
  152. Zachbartowski :

    1. Sah puasa kita, kalau selepas subuh tak mandi wajib lagi.

    2. Sah puasa kalau keluar mani secara tak sengaja seperti mimpi, kalau berkhayal dan onani batal puasa sebab itu sengaja.

    3. Sebenarnya tiada istilah solat qada, solat qada hanya dibolehkan bagi orang yang terlupa dengan tidak sengaja sahaja seperti tidur, terlupa. Kalau sengaja solat qada dia tidak diterima oleh Allah sebab dia sengaja buat sibuk. Solat yang sah pada waktunya sahaja.

    4. Keluar mazi tak perlu mandi wajib dan ia hanya kena basuh sahaja dan pakaian yang kena air mazi tidak boleh digunakan dalam solat sebab ia najis.

    Anonymosu :

    Sah pernikahan anda dia tiada kaitan dengan mandi wajib, kalau solat, masuk masjid, tawaf, membaca dan memegang Al-Quran barulah haram kalau dalam keadaan hadas.

    zachbartowski :

    Sah menunaikan solat zohor setelah mandi wajib, kalau tak mandi terus solat itu tidak sah.

    ReplyDelete
  153. salam ustaz,,kan kita sunat amek air semayang sewaktu mandi wajib,,mcm sye ta amek air semayang,,trus niat n mandi,,mase mandi tu sye pegang kemaluan sye dan gosok2 di celah peha n bulu,,sah ta mandi wajib sye?pas abez mandi,,sye amek air semayang,,boleh ke mcm tuh ustaz??

    ReplyDelete
  154. salam ustaz,saya sering was2(ketara,susah hendak dilawan) apabila mandi wajib,mengambil masa 1 jam lebih untuk puas hati apabila mandi,lepas sahaja mandi,sering saya ingin memikir secara detail mcm ada pada suatu tempat tu kena air kah?saya letih apabila mandi wajib sebab terlalu lama,kadang2 ulang tempat yang sama tapi lepas tu lupa balik,basuh balik dan masih lupa balik,.

    soalan saya, adakah WAJIB dikenakan air dalam hidung dan kumur air dalam mulut ketika mandi wajib kerana saya was was sudah sekian lama(2tahun lama nya penyakit ini "was was")?masa saya mandi wajib saya sering lupa,.patut dilayan kah kes ini?atau dalam hidung dan dalam mulut itu hanya sunat sahaja?

    ReplyDelete
  155. assalamualaikum..
    tapi ustaz,majikan saya tak benarkan kami solat pada waktu kerja..jadi saya tertinggal solat zohor dgn asar.dlm pekara ni siapa yg berdosa ustaz..

    ReplyDelete
  156. assalamulaikum...ustaz saya nak menanyakan tentang mandian wajib.. kalo kita mandi wajib ni menggunakan paip hos dan tidak menggunakan cara bergayung boleh ke???

    ReplyDelete
  157. sekiranya kita tidak mengetahui bacaan doa qunut, adakah ia menjadi satu halangan untuk kita bersolat subuh?? apakah ayat2 (doa) lain yang boleh menggantikan doa qunut untuk meneruskan solat subuh??? harap ustaz boleh memberi jawapan saya ini secepat mungkin...

    E-mail:- bmp_bassystematic@yahoo.com

    ReplyDelete
  158. Zack :

    Boleh cara anda mandi dengan tak ambik air sembahyang dulu, sebab itu sunat, sah mandi anda walaupun anda pegang kemaluan anda, ini masalag beza pendapat para ulamak, ada yang kata tak sah mandi pegang kemaluan, ada kata sah mandi pegang kemaluan.

    Jepa :

    Was-was ini adalah dari syaitan, jadi kalau boleh elakkan dari was-was, kalau waktu mandi anda sudah yakin, maka anda tak perlu pikir lagi ketika selepas mandi sebab mandi anda dah sah. Setiap anggota zahir sahaja yang perlu kena air, kalau lubang hidung yang nampak sahaja perlu kena air sehingga yakin. Untuk mengelakkan anda lupa, anda mulakan mandi dari atas kepala dan turun sampai kekaki.

    zachbartowski :

    Kalau begitu anda kena berhenti kerja, ini bukan masalah darurat sebab banyak keje lain lagi yang anda boleh buat. Rezeki adalah dari Allah, kalau yakin Allah bagi kena berhenti keja dan cari keja lain. Itu bukan sebab boleh tinggalkan solat. hatta orang sakit lumpuh sekalipun kena solat.

    Ahmad :

    Boleh mandi guna paip hos, janji air sampai kepada semua anggota badan sehingga anda yakin.

    Saffuan Intimacy :

    mengikut apa yang nabi buat doa qunut itulah yang dibaca oleh Rasulullah, kemudian kalau anda nak tambah dengan doa lain ituu terpulanglah janji dengan bahasa arab tak boleh bahasa melayu sebab boleh membatalkan solat. Boleh juga dibaca qunut nazilah, tapi ini dibaca apabila ada musibah dan ancaman dan sebagainya.

    ReplyDelete
  159. assalamualaikum ustaz
    sy nakkan kepastian, ttg mandi wajib, niat kita kena dalam hati kan?yg bahasa arab tu niat atau lafaz niat?

    ReplyDelete
  160. Salam

    Betul niat dalam hati, lafaz niat yang bahasa arab itu adalah sunat, yang penting adalah niat sebab niat wajib..

    ReplyDelete
  161. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  162. Salam ustaz, saya ingin bertumpang tanya, saya mengalami sedikit luka dan darah di celah kuku dan ia tidak menyakitkan. adakah sah sekiranya saya mandi wajib ? saya telah meratakan air tersebut ke seluruh anggota saya termasuk di celah kuku yang mengalami luka itu. persoalannya, adakah mandi wajib di kira sah jika hanya mengalami luka dan darah yang kecil ? terima kasih.

    ReplyDelete
  163. syukran ustaz, kerana berikan respon yg begitu cepat.

    ReplyDelete
  164. Salam

    Sah mandi tu sebab air sampai ke bahagian luka tu..

    ReplyDelete
  165. Salam Ustaz,

    Soalan saya.

    1) waktu masih dlm haid saya bermesra dgn suami (bukan berjimak) tetapi tidak ingat sama ada keluar mani atau tidak.

    2) bila mandi wajib, saya cuma berniat mandi wajib haid, dan solat.

    3) sah ke mandi saya itu ustaz & macamana solat saya?

    4) kadang2 kalau bekerja kuat air mazi akan keluar dan selalunya saya pakai pelapik tapi kalau pelapik tiada, kita pulak kat tempat awam nak bukak seluar dalam malulah pulak, macam mana, boleh ke terus je solat.

    ReplyDelete
  166. salam... ustaz pada nombor 5 ustaz kata kita perlu gosot atau sapu anggota badan sperti qubul dan dubur tetapi pada nombor 8 ustaz kata ia tidak sah untuk pegang qubul atau dubur

    ReplyDelete
  167. assalamualaikum...
    ustaz...kalo lpas mandi wajib....tiba2 ade ksan darah kering kt kaki ksan dari luka n garu kaki....sah x mandi tu?bukan ke darah tu najis....

    ReplyDelete
  168. Anonymous pertama :

    1. Cukup sekali mandi hadas sahaja bagi mewakili, keluarnya mani, haid atau nifas.

    2. Itu bukan air mazi, itu adalah air wadi dia keluar ketika orang itu sedang kepenatan atau keletihan.. Perlu tukar, boleh tukar dalam tandas.. solat tak sah kalau pakaian kena najis.

    Anonymous kedua :

    Saya kata kena basuh kemaluan depan dan berlakang dengan cara berlapik, itu maksud saya.. tah sah pegang kemaluan tanpa lapik. Tapi hal ini ada khilafnya, ada yang kata sah dan ada yang kata tak sah mandi tersebut bila sentuh kemaluan tanpa lapik.

    Anonymous ketiga :

    Mandi tu sah, anda cuma perlu basuhkan kesan darah tu sampai bersih sahaja. tak perlu mandi semula.

    ReplyDelete
  169. 1 lg...lpas mandi terdapat tahi hidung dalam hidung...sah x mandi??

    ReplyDelete
  170. Salam Ustaz Amin..ni kes kalau mandi pakai hos getah..
    1)Ambil wudhuk..

    2)Sejurus apabila air mencecah kepala..niat.

    3)Air dijerus dari kepala hingga kaki..sambil gosok guna tangan..tapi saya tak berani gosok qubul dan dubul..takut air wudhuk terbatal..saya cuma banyakkan jerusan air kat situ supaya yakin air dah kena sepenuhnya.

    4)Langkah 2&3 saya ulang lagi 2x.

    5)Tangan kanan dijerus(3x)..kiri (3x).

    Betul tak cara saya tu ustaz..musykil..hurm..:(

    ReplyDelete
  171. ustaz...kalo mse lpas mndi wajib.....tenampak ada gelebung nanah,,,perlu ke pcahkn gelembung tu n mandi semula??

    ReplyDelete
  172. Anonymous pertama :

    Sah mandi anda, anda perlu basuh sahaja hidung anda.

    Adeq Pokok Sena :

    Boleh dan sah mandi anda walaupun anda tak gosot kemaluan anda, tapi kalau lebih baik gosot kemaluan anda dengan cara berlapik, sebab itu lebih diyakini dan dapat pahala sunat.

    Anonymous kedua :

    Kalau boleh bersihkan nanah tu, kalau ia memudharatkan tak perlulah nak pecahkan..Kalau lepas mandi baru perasan, cukup sekadar basuh sahaja nanah tu dan tak perlu mandi semula, mandi sah..

    ReplyDelete
  173. Salam Ustaz.. saya nk tnye, sah ke kalau kite mandi wajib dgn berbogel?

    ReplyDelete
  174. Salam

    Sah mandi wajib secara berbogel, tapi dari segi adab tak eloklah..

    ReplyDelete
  175. ASSALAMUALAIKUM ustaz, ketika sy hendak mandi wajid, sy berasa was-was dgn niat sy sama ada btul ataupun salah.... bagaimanakah cara utk mengatasi was-was ketika mandi wajib? bukan setakat mandi wajib sy berasa was-was tetapi ketika wuduk dan solat pun ada... TOLONGLAH sy ustaz...

    ReplyDelete
  176. rujuk kuliah ustaz azhar idrus..
    syarat sah mandi wajib adalah niat dan meratakan air kesluruh anggota badan..

    ReplyDelete
  177. Ahmadul Hakim MohammadFebruary 8, 2011 at 4:32 PM

    Assalamualaikum uztaz. Saya baru keluar air mani uztaz. Tapi saya keliru sangat tentang masalah ni.
    Jika kita hendak mandi hadas besar, boleh tak kalau hanya baca niat dalam bahasa melayu sahaja?

    ReplyDelete
  178. Ahmadul Hakim MohammadFebruary 8, 2011 at 4:40 PM

    Assalamualaikum uzraz. Saya sekali lagi ingin tanya, jika kita mandi menggunakan 'shower' atau paip getah, kita tak perlu ulang sebanyak 3 kali kerana 1 kali sudah memadai asalkan air itu rata d badan kita. Boleh ke uztaz? Saya terbaca semua tu dalam wikipedia.

    ReplyDelete
  179. Salam

    Boleh guna niat melayu, dan sah mandi sebab niat itu adalah dalam hati bukan dilafaz di mulut.

    Boleh mandi guna shower, dan cukup hanya sekali sahaja dan mandi itu sah.

    ReplyDelete
  180. assalamualaikum

    ustaz,saya ingin bertanya jika menyentuh kemaluan,batal mandi ataupun batal wudhu

    ReplyDelete
  181. assalamualaikum..
    saya nak tanye jika menyentuh kemaluan, batal mandi atau wudhu. setahu saya, batal wudhu bg yg mengambilnya sebelum mandi tapi mandi wajib tetap sah.. kalo ustaz kata mandi wajib batal, maka tak sahla mandi wajib saya selama ni..kerana hanye dengan menyentuhnye sewaktu mandila bru saya btul2 yakin akan mandi saya. harap balas ye ustaz

    ReplyDelete
  182. salam ustaz , saya ingin bertanya ketika saya memulakan mandi wajib , saya berniat mandi wajib dan selepas niat baru la saya menjiruskan air ke anggota badan(kiranya saya berniat tidak berserta dgn menjirus ke salah satu anggota badan).. saya melakukan cara sebegini berdasarkan apa yang saya faham ketika membaca cara-cara mandi wajib sunah rasulullah setelah diringkaskan dari dalil.

    Ringkasan cara mandi wajib berdasarkan dalil-dalil di atas ialah:


    1) Niat. Ini berdasarkan hadis yang popular bahawa setiap amal mestilah dengan niat.

    2) Membaca ‘Bismillah’.

    3) Mencuci tangan sebanyak tiga kali.

    4) Mencuci kemaluan dengan tangan kiri......

    adakah mandi wajib saya sah jika saya berniat dahulu kemudian baru menjirus air ke salah satu anggota badan?

    harap ustaz dapat membantu.terima kasih.

    ReplyDelete
  183. salam...jika sy baca niat sebelum air sampai ke badan sah atau tidak

    ReplyDelete
  184. salam. adakah sah kalau menggunakan shower untuk mandi wajib? dan apakah hukum jika air kencing terkeluar semasa mandi wajib.

    ReplyDelete
  185. Anonymous pertama :

    Ada pendapat mandi batal bila sentuh kemaluan sebab itu dia kata kena berlapik, ada yang kata tak batal sebab mandi mengangkat hadas kecil dan besar.. Jadi terpulang kepada kita nak pegang yang mana..

    Anonymous kedua :

    Mandi sah walaupun tak sertakan niat dengan jerus air.. Janji mesti dimulakan dengan niat..

    Anonymous ketiga :

    Sah mandi baca niat dulu

    Anonymous keempat :

    Sah mandi guna shower dengan syarat air shower sampai kepada semua anggota badan.. Kencing ketika mandi sah sebab kencing adalah hadas kecil..dan perlu ambil wuduk kembali.

    ReplyDelete
  186. Assalamualaikum ustaz, saya ingin tumpang tanya. soalan nya adalah begini, jika saya baru sahaja selesai mandi wajib, dan saya menggunakan sinki (untuk membasuh tangan) yang baru sahaja dimuntahi seseorang, adakah mandi wajib saya batal ? sinki itu sudah dibersihkan dengan air sebelum saya sentuh tetapi saya was2 jika ia membatalkan mandi wajib saya . kerana semasa saya menggunakan sinki tersebut saya tidak tahu bahawa adik saya telah menggunakan sinki tersbut untuk muntah sebelum itu. apa pandangan ustaz ? batal kah mandi wajib saya ?

    ReplyDelete
  187. ustaz..sy bru menjalani pembedahan dan tempat luka pembedahan itu tidak boleh terkena air kerana ia akan memudaratkan lagi anggota tersebut(kata doktor yang membedah saya tu)

    persoalannya.. bagaimana saya mahu mandi wajib?

    adakah sah jika saya mandi wajib tapi kawasan yang tak boleh terkena air itu saya elakkan?

    ReplyDelete
  188. Ingatan lagi, batal mandi orang yang menyentuh kemaluan sendiri sama ada qubul atau dubur ketika mandi. Lapitkan dengan kain atau apa-apa alat yang boleh menghalang tapak tangan menyentuh qubul atau dubur ketika hendak menyucikannya.

    *****
    salam...wahai ustazz budiman...boleh terangkan makna ayat yg kamu tulis di atas tu...

    jangan tulis tinggal...tulis...tinggal.....baik tak payah jawab......lain kali kasi terang dengan sah dan yakin...ini ilmu ALLAH .ilmu hukum....

    ReplyDelete
  189. Anonymous pertama :

    Muntah tak membatalkan mandi, cuma anda kena basuh tempat muntah tersebut dan ambil air sembahyang lain untuk mengharuskan solat.

    Anonymous kedua :

    Mandi dibahagian yang boleh kena air sahaja dan setelah mandi tayammum antara muka dan tangan dan mandi anda sah.

    Anonymous ketiga :

    Tang mana yang tulis tingal, tak ada ayat yang tidak memahamkan.. ini masalah cabang, dan berbagai hujah yang berkaitan dengannya. terpulang kepada anda nak guna hujah mana.

    ReplyDelete
  190. ustaz, sah x klau kite mandi wajid di bwh paip, dan x mandi dari atas ke bwh???

    ReplyDelete
  191. Salam

    Sah mandi tersebut janji air sampai ke semua anggota badan

    ReplyDelete
  192. assalammualaikum ustaz..
    setelah selesai mandi wajib bukan kah ada bacaan yang perlu dibaca.
    yang berbunyi:
    ashaduallah illah haillawahdahu lasyarikalahu,washadu ana muhammadar abduhu warosulluh..

    1.jadi adakah bacaan ini wajib atau sebaliknya??
    2.ada setengah blog mengatakan bahawa jangan bersihkan diri dari kotoran terlebih dahulu
    3.bagaimana pula jika wdhuk diambil setelah selesai mandi wajib?

    ReplyDelete
  193. Salam

    1.Betul bacaan tersebut dia ia adalah sunat sahaja.

    2. Itu pendapat masing2, sunat kita membersihkan anggota badan dahulu terutamanya kemaluan.

    3. Tidak menjadi masalah kalau ambik wuduk lepas mandi, ada pendapat mengatakan kadang2 rasulullah selepas mandi baru berwuduk.

    ReplyDelete
  194. Assalamualaikum Ustaz...
    Saya ingin bertanya adakah sah jika saya berniat di dalam bahasa Melayu?

    ReplyDelete
  195. assalamualaikum ustaz..
    saya nk brtanya kepada ustaz..saya mandi wajib dgn niat 'sahaja aku mandi wajib kerana Allah taala' selepas mandi wajib..saya rasa mcam was2 dgn mandi saya..adakah diterima mandi wajib atau tidak..itu yg menjadi prsoalan bgaimanakah kita hendak menyakinkan bahawa mandi wajib itu diterma dan tidak batal..dan diterima amalan2 kita..sy harao ustaz jwap soalan sy..terima kasih

    ReplyDelete
  196. Anonymous pertama :

    Sah niat dalam bahasa melayu

    Anonymous kedua :

    Sila baca sini

    http://www.ustaznoramin.com/2011/02/penyakit-was-was-ragu-ragu-dalam-ibadah.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG