PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Saturday, June 19, 2010

Cara Ganti Puasa Ramadhan & Bayar Fidyah Puasa


Soalan :

Assalamualaikum ustaz,

saya menuntut di luar negara. saya telah mengqadha segala puasa saya yg saya tinggalkan dizaman remaja dulu. hampir 70 hari kesemuanya.

semua telah siap saya qadha. masalahnya ialah, saya tidak tahu cara membayar Fidyah. saya tahu cara mengira nya. cuma saya tidak tahu di mana harus saya bayar Fidyah tersebut sebelum masuk Ramadhan tak lama lagi.

adakah saya harus bayar di malaysia iaitu ditempat saya dibesarkan, atau saya boleh bayar sahaja di negara saya belajar sekarang?

tapi, jika saya bayar disini, harganya sangat mahal. bolehkah saya bayar di Malaysia dengan hanya mengirim wang kepada rakan dan membayarnya di mana2 pusat pungutan zakat di Malaysia?

tapi urusan nya agak rumit dari segi pemindahan wang, bolehkah saya membayar Fidyah tersebut dalam bentuk seolah2 saya bersedekah sahaja kepada pihak masjid dengan memasukkan duit zakat mengikut jumlah bayaran Malaysia?

saya confius la ustaz..

saya ada jumpa satu laman web yg menyediakan segala maklumat bank untuk kita bayar zakat. ianya berpangkalan di Sri Lanka. boleh kah saya bayar sahaja Fidyah tersebut kepada pusat zakat sri lanka tersebut? ianya mudah bagi saya, kerana saya tidak perlu menyusahkan sesiapa mewakili saya membayar Fidyah. saya hanya perlu transfer duit sahaja. jika boleh, kadar Fidyah yg mana satukah yg saha kena guna? adakah harga secupak beras Sri Lanka, atau secupak beras negeri Terengganu (kelahiran saya) atau secupak beras yg saya makan di tempat saya sekarang?


atau, paling senang, bolehkah ustaz tolong saya bayarkan Fidyah tersebut? saya boleh masukkan duit ke dalam akaun ustaz. saya segan untuk minta tolong ahli keluarga di malaysia.. saya tak nak lah mereka tahu yg saya 'ponteng' puasa.

harap ustaz boleh jelaskan.. terima kasih.

Jawapannya :

Puasa atau dalam istilah arabnya saum secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya. Firman Allah yang bermaksud :

“Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Al-Baqarah : 183)

Orang Yang Dilarang Puasa

Wanita yang didatangi haid dan nifas. Diriwayatkan dari 'Aisyah ra. ia berkata :
“Disaat kami haidh di masa Rasulullah saw, kami dilarang puasa dan diperintahkan mengqadhanya, dan kami tidak diperintah mengqadha Shalat " ( H.R Bukhary Muslim)

Orang Yang Diberi Kelonggaran Tidak Berpuasa

  1. Orang yang musafir yang tiada tenaga dalam musafirnya oleh berbuka dan wajib ia ganti puasa tersebut.

  2. Orang yang uzur seperti orang tua yang tidak mempunyai kekuatan untuk berpuasa.

  3. Ibu yang menyusu anaknya, kalau di dapati ibu tersebut lemah disebabkan anaknya menyusu dan lemah disebabkan puasa, maka ibu tersebut boleh berbuka puasanya.

  4. Orang Islam yang pergi berperang dan berhadapan dengan musuh Islam, maka dibolehkan mereka berbuka untuk memberikan kekuatan kepada mereka melawan musuh Islam.

  5. Orang yang sakit dan dinasihatkan oleh doktor perubatan bahawa beliau tidak perlu puasa dan jika ia puasa sakitnya lebih teruk lagi.

  6. Wanita yang hamil dan dinasihatkan oleh doktor supaya tidak berpuasa, kerana dikuatiri dirinya menjadi lemah dan akan membahayakan kandungannya, maka wanita itu tidak wajib berpuasa.

Cara Menggantikan Puasa Ramadhan

Orang Islam yang diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa Ramadhannya, wajib digantikan kembali puasanya jika ia berkuasa dan sakitnya sembuh selepas puasa nanti. Orang yang musafir yang berbuka puasanya disebabkan tiada kuasa dalam perjalanannya, maka ia diwajibkan ganti semula puasanya selepas bulan Ramadhan.

Tahun pertama orang yang meninggalkan puasanya atau berbuka puasanya, maka ia diwajibkan ganti semula kesemua puasa yang ditinggalkannya. Tetapi bagi orang yang memang tidak mampu untuk berpuasa dan memang tidak boleh berpuasa, jika ia puasa akan mendatangkan kemudharatan kepadanya. Maka ia tidak diwajibkan menggantikan puasanya dan ia diwajibkan Fidyah kepada orang miskin.

Cara Mengeluarkan Fidyah

Maksud Fidyah ialah satu cupak makanan asasi tempatan yang disedekahkan kepada fakir miskin mewakilli satu hari yang tertinggal puasa Ramadhan padanya. Makanan asasi masyarakat Malaysia adalah beras, maka wajib menyedekahkan secupak beras kepada fakir miskin bagi mewakili sehari puasa. Ukuran secupak beras secara lebih kurang sebanyak 670gram. Contohnya sipulan telah meninggalkan puasanya sebanyak 5 hari, maka dia wajib membayar Fidyahnya sebanyak 5 cupak beras kepada fakir miskin. Firman Allah yang bermaksud :

“(Puasa Yang Diwajibkan itu ialah beberapa hari Yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu Yang sakit, atau Dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari Yang dibuka) itu pada hari-hari Yang lain; dan wajib atas orang-orang Yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar Fidyah Iaitu memberi makan orang miskin. maka sesiapa Yang Dengan sukarela memberikan (bayaran Fidyah) lebih dari Yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (Walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi Fidyah), kalau kamu mengetahui.” (Al-Baqarah : 184)

Fidyah dikenakan kepada orang yang tidak mampu berpuasa dan memang tidak boleh berpuasa lagi. Maka dengan itu Islam telah memberikan keringanan (rukshoh) kepada mereka yang tidak boleh berpuasa dengan cara membayar Fidyah iaitu memberikan secupak beras kepada orang fakir miskin. Begitu juga kepada orang yang meninggalkan puasa dan tidak menggantikan puasanya sehingga menjelang puasa Ramadhan kembali (setahun), maka dengan itu mereka dikehendaki berpuasa dan juga wajib memberikan secupak beras kepada fakir miskin. Begitu juga pada tahun seterusnya. Fidyah akan naik setiap tahun selagi mana orang tersebut tidak menggantikan puasanya. Untuk semakkan atau perkiraan boleh klik di sini.

Fidyah tidak boleh digantikan dengan zakat, kerana zakat dan Fidyah adalah dua perkara yang berbeza. Zakat fitrah lain dan Fidyah juga lain. Jika anda terlalu sibuk dan tidak ada masa untuk membayar Fidyah, maka anda boleh wakilkan kepada orang yang dipercayai untuk membayar fidyah anda kepada fakir miskin.

Sekadar ini sahaja penjelasan saya, jika ada apa-apa yang tidak difahami dan ragu-ragu, maka boleh bertanya di ruangan komen di bawah ini. Insyaallah saya akan menjawabnya apabila ada masa lapang nanti. Segala yang baik itu datang dari Allah dan segala yang buruk itu datang dari saya sendiri.

331 comments :

  1. salam,

    oo..fidyah mengganti puasa hanya dengan beras..ingatkan boleh dengan duit. tapi dulu saya pernah membayar dgn duit, mcm mana ye ustaz? nak kena kira semula ke sekarang ni dan bayar pula dgn beras? sudah lebih 10 tahun berlalu..mcm mana saya nak kira sedangkan saya dh lupa byk mana puasa yg saya tertinggal tu.

    ReplyDelete
  2. Perkara yang lepas tak apalah dan tidak boleh diulangkan lagi. Saya tak pasti kalau ada pendapat mengatakan boleh, kalau menurut saya yang cetet ilmu ini perlu dibayar dengan beras juga. Cuba rujuk kepada orang yang lebih arif dalam masalah ini.

    ReplyDelete
  3. salam ustz..
    sy pnh tgglkn puasa pd 3thn lps..slm 10hr,,n x sempat qada' semua dsbbkn sblm menjlg ramadhn thn berikutnye sy mengandung..dan x mampu n qada' puasa tesbt yang berbaki slm 3hr..dan pd thn ke2 sy tlh tggal slm 8hr dsbbkn x mampu nk puasa penuh sms mengandung..
    pd thn ini 2010 sy ingin mmbayar fidyah yg tertangguh itu..brp yg ptt sy bayr?

    ReplyDelete
  4. rasanya lain caranya menggantikan puasa kalau kita membatalkan puasa dgn bersetubuh dgn isteri...

    bagaimana yer nk ust? ana xigt istilah utk ganti benda tu tp caranya ialah kene puasa 60 hari berturut2 la, kalau x mampu, bla2...

    soalan saya adalah... adakah sama bagi mereka yg sengaja membatalkan puasa tanpa sbb2 yg diterangkan diatas?

    ReplyDelete
  5. Salam

    1. Fidyah yang patut dibayar ialah pada tahun yang kedua dan tahun ketiga sebanyak 2 cupak beras mewakili 1 hari.

    2. Ini saya tak pasti pulak, tapi bersetubuh dengan isteri pada waktu siang puasa adalah haram, dosa dan batal puasa. Perbuatan ini adalah dengan sengaja. Ada nas yang mengatakan bahawa orang yang sengaja membatalkan puasa dan meninggalkan puasa tidak sama gantinya dengan puasa bulan ramadhan, puasa gantinya juga tidak diterima oleh Allah. Walaupun dia ganti puasanya selama 1 tahunpun tetap puasa gantinya tidak sama dengan puasa bulan ramadhannya.

    Tetapi bagi orang yang tidak tahu dan tahu anda harus bertaubat kepada Allah dengan taubat benar2 taubat kerana Allah Maha Pengampun. Berjanji dengan Allah tidak lagi akan mengulangi kesilapan tersebut dan anda terus ganti puasa anda dengan jumlah berapa hari anda tinggal.

    ReplyDelete
  6. ustaz,kalau saya sengaja membatalkan puasa ganti tanpa alasan, perlu tak ganti puasa selama 2 hari?
    maksud saya..sehari utk puasa yg mmg ditinggalkan semasa ramadhan..sehari lagi utk puasa ganti yg sengaja dibatalkan itu

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Puasa yang perlu ganti adalah puasa ramadhan, puasa ganti yang sengaja di tinggalkan dan puasa sunat tak perlu ganti. Jumlah ganti kalau anda tinggal 2 hari puasa ramadhan maka gantilah 2 hari

    ReplyDelete
  8. OOO..kira fidyah bayar double berbanding puasa....tahun 05 saya mengandung..seminggu sblm jangkaan bersalin saya puasa ganti sebab dekat ramadhan..time baru elok skit morning sickness..sbb saya asik muntah spjg kehamilan..tup2 bersalin awal..berbaki 3 hari lagi..saya dah ganti puasa spjg ramadhan 30 hari tu ngan double kan 3 hari..so 36hari thn depannya..tang fidyah tu tak bayar lagi...tapi kat JB ni kat mana nak bayar fidyah?kalau blh nak setel cepat2..

    ReplyDelete
  9. Salam Kat JB nih banyak, cari orang miskin yang gaji bawah dari 1000.00 tak silap saya, sebab sekarang ini orang gaji bawah dari 1000 dikira miskin. Cara orang yang keje jaga, atau pi kat masjid bagi je kat Pak Imam kata nih beras fidyah untuk disedekahkan dan minta imam itu uruskan.

    Yang ganti double tu dikira puasa sunat tetap dapat pahala, kerana itu dikira ibadah.

    ReplyDelete
  10. Ustaz, tak tanya sikit..benarkah ada pendapat yg menyatakan dilarang berpuasa pd hari sabtu? & bagaimanakah jika puasa itu adalah puasa ganti? & benarkah pendapat yg menyatakan kalau puasa ganti di hari Jumaat seeloknya hendaklah berpuasa pd hari sebelumnya iaitu Khamis & selepasnya iaitu sabtu.
    muskil la dgn pandapat2 org ni.

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum ustaz, sekiranya saya pernah meninggalkan puasa dan tidak habis menggantikannya setelah berlalu ramadan berikutnya, apa yg saya faham, bayaran fidyah berganda kepada dua cupak untuk sehari berpuasa ganti. saya masih belajar, saya belum berkesempatan untuk membayar fidyah, tetapi saya telah selesai menggantikan semua jumlah puasa yg telah ditinggalkan, cuma bayaran fidyah sahaja yg belum selesai. adakah bayaran itu akan berganda setiap tahun selagi saya belum membayar fidyah itu walaupun puasa telah lama selesai digantikan? harap ustaz dapat membantu, terima kasih.

    ReplyDelete
  12. salam ustaz..
    saya sudah ganti puasa tapi tertinggal 4hari lagi kerana tidak sihat pada (tahun 2009). kini (tahun 2010 saya sudah ganti puasa 4 hari itu dan juga puasa saya yang perlu dibayar pada (tahun 2009). adakah saya perlu membayar fidyah? jika perlu, berapa cupak beras dan dimana saya perlu bayar?

    ReplyDelete
  13. Salam,

    Walaupun puasa anda telah diganti, anda perlu membayar fidyah tersebut, mengikut tahun yang ditinggalkan, kalau anda 2 tahun tak bayar fidyah walaupun anda telah mengantikan puasa pada tahun pertama, maka dia di kira dua tahun. iaitu berapa hari anda tinggal dan di kali dengan secupak beras = yang perlu dibayar.

    ReplyDelete
  14. terima kasih ustaz atas jawapannya..

    ReplyDelete
  15. Salam Ustaz,

    Saya tinggal puasa kerana penyakit pada tahun 2009 sebanyak 22 hari dan tahun 2008 ada 3 hari = keseluruhan hari 25 hari. Tahun 2008 telah ganti puasa tapi masih berbaki 3 hari dan belum lagi bayar fidyah untuk puasa yg telah diganti(fidyah mesti/wajib diucapkan ke pd org yg terima?)
    Tahun ini masih belum mengganti puasa (25 hari) akibat lalai atau keadaan tidak mengizinkan.
    Macam mana tu ustaz, sila berikan pendapat dan pengiraan untuk saya ikuti kerana sesungguhnya saya ingin menjelaskan hutang2 ini fidyah dan puasa. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  16. Salam,

    Sepaham saya dari penjelasan anda di atas, puasa tahun 2008 ada 3 hari yang belum diganti sehingga sekarang 2010 maka dia perlu diganti sebanyak 3 hari dan fidyahnya di kira dari setahun iaitu 2009 selagi tidak menjelang puasa 2010. Fidyah yang perlu dibayar ialah 3 cupak beras dan 3 hari ganti puasa.

    Manakala tahun 2009, anda meninggalkan puasa 22 hari, maka anda perlu ganti puasa sahaja sebanyak 22 hari dan tidak perlu fidyah selagimana tidak memasukki bulan Ramadhan 2010. Kalau dia masuk dalam bulan ramadhan 2010, makan anda perlu ganti puasa sebanyak 22 hari dan fidyah sebanyak 22 cupak beras.

    Jawapan saya terpaksa di asingkan untuk memudahkan penerangan.

    ReplyDelete
  17. Salam ustaz....

    Nak tanya bayar fidyah kena kira betul2 secupak beras ke atau boleh bg lebih ke...? contohnya bagi 10kg atau 20kg terus.... boleh ke ustaz?

    ReplyDelete
  18. Salam,

    Bagi lebih lagi bagus di kira amalan sedekah

    ReplyDelete
  19. salam ustaz..lau xabes gnti puasa lg 4hr..thn dpn kne ganda ke??atau cmne yer??

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum ustaz...

    benar kah kita kena ganti puasa terlebih dahulu sebelum bayar fidyah.Syukran atas penjelasan uztaz.

    ReplyDelete
  21. Salam Puasa tetap 4 hari cuma kena tambah fidyah setiap satu hari satu cupak beras atau makanan asasi tempat tersebut. Puasa tetap tetapi fidyahnya naik mengikut tahun yang ditinggalkan. Bayaran fidyah dikira pada tahun kedua ke atas.

    Kepada Cengkenit,

    benar puasa dahulu, baru bayar fidyah dan tiada halangan kalau nak bayar fidyah dahulu, tiada masalah.

    ReplyDelete
  22. Salam Ustaz,

    Boleh tak tolong kirakan jumlah bayaran fidyah saya ni:

    tahun 1998, 20 hari tidak berpuasa.

    saya tgk kat laman PPZ, boleh bayar fidyah online melalui online banking. Kiraannya ialah secupak beras=700gm=RM1.20 tapi bila saya email bertanyakan masalah saya, jawapan yang diberi ialah secupak=RM1.80 dan jumlah bayaran fidyah saya (20 hari pada 1998) ialah RM2808 (12 tahun).

    pada tahun 2008 saya pernah sedekahkan sekampit beras 20kg kpd seorang ustaz dan memberitahu tujuan saya iaitu untuk membayar fidyah dan dia telah menguruskannya.

    saya minta tolong jasa baik Ustaz untuk tolong beritahu saya berapa sebenarnya harga yang perlu saya bayar pada tahun ini utk melangsaikan hutang fidyah saya.

    terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  23. Salam cara mudah perkiraan :

    Setahun anda kena bayar fidyah 14 kg, bersamaan 700 gm perhari selama 20 hari. 14 kg X 12 tahun = 168 kg beras.

    yang perlu difidyahkan ialah 168 kg beras.

    Nasihat saya lebih baik anda belikan sendiri beras tersebut dan anda sedekahkan sendiri melalui masjid atau mana-mana NGo yang buat program sedekah beras kepada fakir miskin.

    Sekadar membantu, kalau akak tak reti nak mencari fakir miskin, boleh bagi email kepada saya dan fidyah tersebut disumbangkan kepada satu badan NGO di negeri Johor yang buat derma beras kepada fakir miskin. Kalau akak nak saya bantu dan tidak perlu upah dan apa-apa. sebab saya ingin membantu sahaja.

    Harga yang ditetapkan oleh PPZ adalah mahal dan beras kalau beli banyak boleh dapat murah. Berikan email dan saya berikan no fon saya untuk dihubungi.

    ReplyDelete
  24. Ustaz,
    Saya ada emel guna alamat ni: ibnusabil1983@yahoo
    Harap ustaz dapat respon.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  25. Salam Ustaz...betulkah ada orang kata tak boleh kadha puasa 9 hari sebelum bulan Ramadhan

    ReplyDelete
  26. salam ustaz...
    saya tak ingat saya tertinggal puasa berapa hari thn lepas(2009)...saya anggap jer la saya tinggalkan 15 hari...sampai la ni sy masih blum ganti puasa saya sebab tak larat puasa time mengandung...next week dah start puasa...soalan saya:
    1)bila patut saya bayar fidyah saya?sebelum 1 ramadhan 2010 atau sebelum 1 syawal 2010...

    2)berapa pula fidyah yg perlu saya bayar?

    3)adakah saya perlu sebut lafaz tertentu semasa membayar fidyah kepada fakir miskin tersebut?

    saya dahulukan dengan ucapan terima kasih kepada ustaz jika sudi menjawab soalan saya nie...

    ReplyDelete
  27. maafkan saya ustaz,
    kalau boleh tolong balas/jawab ketiga-tiga soalan saya di atas ni pada email saya:
    shahfieza02@yahoo.com
    terima kasih....

    ReplyDelete
  28. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Puasa sunat yang terbaik adalah puasa selang sehari iaitu sehari puasa dan sehari tidak puasa. Tetapi kalau anda berkemampuan buatlah, kalau mendatangkan kemudharatan berpuasa sunatlah selang sehari. Apa2pun terpulanglah kepada anda semua. Yang penting Nabi Muhammad melarang umatnya mencantumkan puasa sunat syaban dengan puasa wajib ramadhan.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Soal ibadah jangan diringankan, sebab dikuatiri anda tidak cukup gantinya. Islam menyarankan kalau kita berhutang, harus dicatat hutang kita didalam buku untuk mengelakkan terlupa. Begitu juga berhutang dengan Allah, supaya takut lupa, hutang bagaimanapun perlu dibayar. Yang dah lepas tidak mengapalah, tetapi yang akan datang berhati-hatilah. Anda tidak perlu bayar fidyah lagi pada tahun ini selagi tidak masuk dan lepas bulan ramadhan tahun ini. kalau anda tidak ganti juga sebanyak 15 hari. setelah selesai bulan ramadhan tahun ini, anda perlu ganti puasa 15 hari dan fidyah sebanyak 15 cupak beras kepada fakir miskin, anda perlu sebut ini fidyah saya pada tahun ini sudah memadai.

    ReplyDelete
  29. Ustaz,

    Katakan pada tahun 2008 saya tinggal puasa sehari.
    Saya tak qado puasa sampai masuk ramadan 2009 .
    Selepas ramadan 2009 saya bayar fidayah 1 cupak beras.
    Masuk ramadan 2010 saya tak qado puasa lagi. Berapa cupak saya kena bayar fidyah sebelum masuk ramadan 2011? Satu ke dua?

    ReplyDelete
  30. assalamuaikum ustaz..
    pada tahun lepas,sy dengan sengajanya 'ponteng' puasa sebanyak 2 hari tanpa sebab..
    bolehkan ustaz jelaskan apa yg prlu sy lakukan untuk menebus puasa yang ditinggalkan itu..
    sy x tahu sama ada prlu ganti puasa/bayar fidyah/apa2 yg lain..
    dharap dpt pnjelasan drpd ustaz..
    terima kasih..assalamualaikum

    ReplyDelete
  31. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Satu cupak sahaja pada tahun 2010 sebab anda telah bayar secupak pada tahun 2009. Puasa anda perlu qada sebanyak sehari sahaja.

    Jawapan Kepada Anonymous Kedua :

    Anda perlu bertaubat kepada Allah atas kesalahan yang dilakukan, anda tidak perlu bayar fidyah lagi cuma anda perlu ganti puasa sebanyak 2 hari. Kalau lepas bulan ramadhan tahun 2010 ini, anda perlu ganti puasa sebanyak 2 hari dan bayar fidyah sebanyak 2 cupak untuk dua hari.

    ReplyDelete
  32. salam ustaz..

    bolehkan saya berpuasa pasa sehari sebelum ramadhan untuk mengganti

    ReplyDelete
  33. salam ustaz..

    saya nak tanye..boleh tak ganti puasa pada sehari sebelum ramadhan? Ada yang kata boleh ade yang kate x boleh.. saya keliru.

    ReplyDelete
  34. Sebenarnya ada dalil hadis yang melarang umatnya berpuasa bercantum dengan bulan ramadhan. Dalam masalah ini saya berpendirian tidak boleh dan puasa anda perlu diganti pada selepas bulan ramadhan ini dan dibayar fidyah secupak sehari yang ditinggalkan.

    ReplyDelete
  35. Ustaz,

    Kalau susah nak bayar fidyah pakai beras (banyak sangat) ada ke pendapat ulamak yang boleh kita pakai untuk bayar fidyah pakai wang tunai

    ReplyDelete
  36. Salam,

    Kalau begini masalah anda, anda boleh buat pembayaran di pejabat zakat, ada pejabat zakat yang menyediakan perkhidmatan membayar fidyah.

    ReplyDelete
  37. Salam Ustaz

    Saya dan suami mengikut mazhab feqah yang berbeza kerana beliau dari negara lain. Dia juga pernah tinggal di Arab Saudi dan bersahur di masjidil haram dimana mereka disana hanya berhenti makan/minum sebelum azan subuh dan ini juga dilakukan dinegeri asalnya.
    Di negara asean kita dusuruh berhenti makan pada waktu imsak yang ditetapkan iaitu 10-15minit sebelum azan subuh.
    Bolehkah saya mengikut cara suami yang berhenti makan sahur sebelum azan subuh kedengaran kerana saya tak nak melawan cakap suami.
    Waktu imsak itu wajib atau sunat dan sah kah puasa sayajika saya hanya berhenti makan setelah mendengar azan subuh berkumandang?
    Niat puasa ramadhan boleh dibaca dari selepas waktu buka hingga sebelom azan subuh, betul ke ustaz?

    ReplyDelete
  38. Salam,

    Betullah itu kata suami anda, sebenarnya imsak itu adalah waktu kecedraan atau berjaga2 takut dah habis waktu sahur. Boleh juga anda kira masuk waktu subuh. Ini tidak menjadi masalah...

    Niat puasa bila2pun boleh dari buka puasa sehingga sebelum sahur. Ada yang buat satu bulan terus niat.

    ReplyDelete
  39. Jadi saya boleh makan sahur bersama suami sehingga azan berkumandang dan tak perlu risau untuk berhenti 10minit sebelumnya yang diamalkan di negara kita dan puasa kita tetap sah.

    ReplyDelete
  40. asalamualaikum ust.
    pada thn 2004 saya telah tinggal puasa selama 29 hari kerana mengandung,kemudian saya telah mengkadaq puasa saya pada tahun tersebut.tetapi tidak membayar fidyah.kerana tidak faham akan hukum nya.sekarang ini selepas 6 tahun baru saya faham bahawa selain berpuasa kita juga dikenakan fidyah jadi soalan saya adakah saya perlu menggandakan fidyah saya selama 6 tahun.

    ReplyDelete
  41. Salam,

    Jangan tunggu azan berkumandang baru berhenti, tetapkan waktu subuh bila berdasarkan kalendar. Berhenti makan sahur sebelum masuk waktu subuh. Puasa tetap sah. Tetapi seeloknya berhenti ketika waktu imsak lagi bagus.

    ReplyDelete
  42. Salam,

    Pada tahun pertama anda perlu menggantikan puasa anda yang ditinggalkan sahaja. Apabila menjelang tahun kedua, anda tidak menggantikan lagi puasa anda, barulah dikenakan fidyah dan juga puasa ganti. Begitulah tahun2 seterusnya.

    Masalah anda sekarang ini tidak perlu membayar fidyah sebab anda telah menggantikan puasa pada tahun tersebut iaitu tahun yang anda tinggalkan puasa.

    ReplyDelete
  43. SALAM USTAZ.SAYA NAK TAHU KALAU 1.PUASA YG DITINGGALKAN TU MASIH X HABIS BERGANTI ADAKAH FIDYAH MASIH BERGANDA? SEBAGAI CONTOH SY BLUM HABIS MENGGANTIKAN PUASA YG DITINGGALKAN DALAM TAHUN 2000 SEBANYAK 20 HARI. SEHINGGA 2010 MASIH ADE BAKI 6 HARI LAGI...KALAU SY NAK MEMBAYAR FIDYAH PADA TAHUN INI ADAKAH DIKRA HUTANG FIDYAH SY SELESAI WALAUPUN PUASA SY MASIH BELUM HABIS BERGANTI...SAYA KELIRU MASALAH NI...SEBAB TU SY MENANGGUHKAN HUTANG FIDYAH...SEBAB PUASA SY X HABIH LAGI GANTI..MINYA USTAZ JELASKAN..
    2. KALU SY BAYAR HUTANG FIDYAH TAHUN 2000 TU SEBANYAK 20 HARI TAHUN INI,BERAPA CUPAK KENA SAYA BAYAR...MINTA USTAZ NILAIKAN DGN DUIT..NANTI SENANG SAYA NAK BELI BERAS DGN HARGA DUIT ITU,3.
    BAGAIMANA PULAK DENGAN LAFAZNYA.pADA BULAN RAMADAN BOLEH BAYARKAN.

    ReplyDelete
  44. Salam,

    Fidyah ini dikira dari tahun kedua anda tidak gantikan puasa. Kalau masalah anda tinggalkan puasa tahun 2000 sebanyak 20 hari. tahun 2001 iaitu masuk puasa tahun kedua baru dikira fidyah sebanyak 20 cupak untuk 20 hari X 10 tahun (2010) = 200 cupak beras (makanan asasi). tak silap saya secupak RM 2.50 x 200 cupak = RM 500.00. Bagi kepada orang miskin yang pendapatan bawah dari RM 1000. lafaz dia cakap je ini fidyah aku dari tahun 2000 hingga 2010 sebanyak 200 cupak.

    Kalau nak mudah lagi di pejabat zakat ada perkhidmatan bayar fidyah, boleh bayar je di sana dan senang.

    ReplyDelete
  45. Salam Ustaz,

    Saya ingin bertanya beberapa soalan

    1) Saya tidak ingat berapa hari saya telah meninggalkan puasa, bagaimana saya ingin menggantinya? Sebagai contoh pada 2 thn lepas saya tidak sempat menghabiskannya.

    2) Adakah saya perlu fidyah serta menggantikan puasa yang telah saya tinggal?Dan bagaimana caranya ingin membayar fidyah

    ReplyDelete
  46. Salam Ustaz,

    Fidyah untuk orang miskin islam saja ke?

    ReplyDelete
  47. Salam,

    Jawapan anonymous Pertama :

    Hutang dengan Allah perlu dibayar, anda anggarkan sahaja berapa yang perlu diganti dan memohonlah taubat dari Allah atas kecuaian ini. Fidyah di kira pada tahun kedua dan kira fidyah ikut hari yang anda agak. Lebih baik dilebihkan puasa ganti tersebut, sebagai sikap berjaga-jaga dari kekurangan puasa.

    Jawapan Anonymous Kedua :

    Fidyah diberikan kepada orang Islam sahaja.

    ReplyDelete
  48. asalam ustaz.

    sy ada tinggal puasa sebanyak 27 hari.
    tetapi tidak igt pada tahun bila.
    tidak silap sy adalah pada tahun 2006 & 2007.
    berapakah fidyah yg perlu dibayar?
    bolehkan sy membuat pembayaran wang pada ustaz sebagai tanda membayar fidyah utk disedekah pada fakir miskin.?

    sy berharap ustaz dpt menyelesaikan masalah sy ini.

    ReplyDelete
  49. salam,

    Kudin, kita kira dari tahun 2006 lah senang, yang selebihnya anggap sahaja sebagai sedekah. 27 hari puasa yang ditinggalkan pada 2006. cara perkiraannya :

    2007 pada puasa tahun kedua baru star fidyahnya. jumlah tahun yang perlu bayar 4 tahun sehingga 2010.

    27 cupak x 4 = 108 cupak

    Jumlah yang perlu dibayar ialah 108 cupak.
    jumlah duit yang dikenakan mengikut kadar sekarang ini ialah 1 cupak RM 5.00

    108 cupak beras x RM 5.00 = RM 540.00

    RM 540.00 yang perlu dibayar.

    Tak perlu berikan kepada saya, sekarang ini dipejabat zakat atau jabatan agama Islam ada menyediakan kauter bayaran fidyah. Anda boleh buat bayaran di sana. atau anda sedekahkan semua jumlah tersebut kepada orang yang berpendapatan RM 1000.00 kebawah.

    ReplyDelete
  50. Ustaz,

    Saya ada tertinggal 4 hari pada tahun 2007. Tetapi pada tahun ini (sebelum Ramadhan 2010) saya telah mengqadakan puasa tersebut. Mengikut pengiraan saya, saya perlu membayar (4 cupak X 2 tahun =) 8 cupak beras fidyah. Tetapi saya masih lagi tidak membayar fidyah kerana tidak mempunyai wang yang cukup serta tidak mahu menyusahkan orang lain. Soalan saya adalah:

    1. Bolehkan saya menangguhkan pembayaran fidyah tersebut?

    2. Sekiranya saya boleh menangguhkan pembayaran fidyah tersebut, adakah bilangan cupak beras fidyah tersebut digandakan setiap tahun walaupun saya telah mengadakan puasa? Contohnya jika saya membayar fidyah tersebut pada tahun 2012, adakah saya perlu membayar sebanyak 8 cupak beras fidyah ATAU (4 cupak X 4 tahun =) 16 cupak beras fidyah?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  51. Salam,

    Orang yang berkemampuan meninggalkan puasa atas sebab2 yang tertentu diwajibkan ganti puasanya sebanyak yang ditinggalkan dan wajib membayar fidyah perhari 1 cupak mengikut kaedah perkiraan dalam artikel secara gandaan. Walaupun puasa telah diganti, fidyahnya tetap berjalan mengikut tahun yang belum dibayar lagi.

    Cara perkiraan 1+2 tahun = 3 x 4 hari x RM 7.50 secupak /4 = ____________

    ReplyDelete
  52. Salam Ustaz,
    Maaf bertanya masalah yg sama berkali2 ditanya oleh orang lain tentang puasa dan fidyah nie. Harap ustaz sabar menjawabnya..

    1. Sejak baligh telah tinggal puasa akibat uzur haid. Tapi tak ingat berapa hari kalau dari tahun 1986 (lebih kurang) hingga sekarang 2009. Hari ditinggalkan dan diganti tidak dicatit..baru sekarang nak buat catitan.

    2. Saya ingat nak sedekahkan 10kg beras setiap bulan kepada anak2 yatim sehingga saya rasa hutang2 saya telah selesai atau selagi ada rezeki akan terus sedekah sampai akhir umur.

    3. Saya akan berpuasa sehingga saya rasa hutang puasa saya telah selesai dan sehingga ada umur.

    Pada pendapat ustaz, boleh tak saya buat macam nie memandangkan jumlah puasa, tahun dan fidyah dah tak boleh nak diingat.

    Terima kasih atas penjelasan ustaz.
    Sue-

    ReplyDelete
  53. Salam,

    Beginilah anda pohonlah doa dan bertubatlah dahulu kepada Allah atas kesalahan yang telah di lakukan.

    Boleh anda berbuat demikian, tetapi anda berlu agak dahulu berapa banyak puasa yang ditinggalkan. dan anda puasalah ikut kemampuan anda. Yang terlebih dan kurang itu kita mengharapkan keampunan Allah dan yang lebih itu dikira puasa sunat.

    Soal fidyah susah saya nak cerita di sini, tetapi anda boleh lihat di link bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Saya siapkan satu artikel perkiraan fidyah secara mudah dan senang difahami oleh semua. Masalah anda boleh rujuk di bahagian fidyah dengan gandaan.

    ReplyDelete
  54. Ustaz, saya ingin membayar fidyah utk tahun 2010 ini atas sbb tidak dapat menjalankan ibadat puasa kerana masalah kesihatan. Berapa kadar harga secupak sekarang? Terima kasih.

    ReplyDelete
  55. Ustaz,saya nk tanya,saya ada seorang kawan,dia kata jika mengeluarkan mani secara sengaja pada bulan puasa apa hukumnya ustaz.Saya harap ustaz dapat perjelaskan dng teliti.Kasihan kawan saya ustaz.

    ReplyDelete
  56. Salam,

    Ustaz, perlukah jika seseorang itu membayar fidyah jika dia meninggalkan puasa Ramadhan dengan sengaja dengan melakukan penyentuhan pada alat sulit isteri, kucupan, dan mengeluarkan mani? Atau hanya dengan menggantikan puasa sahaja jika mampu?

    Terima kasih atas penjelasan ustaz.
    Wasalam.

    ReplyDelete
  57. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Kadar beras secupak adalah RM 7.50

    Jawapan kepada Anonymous Kedua :

    Keluar mani secara sengaja adalah dosa dan membatalkan puasa...Tetapi kawan anda tidak boleh terus makan, kerana menghormati bulan puasa..

    Jawapan Kepada Anonymous Ketiga :

    Mengucup dan menyentuh alat sulit isteri adalah dosa dan menghilangkan pahala puasa. Keluar mani dengan sengaja adalah menbatalkan puasa. Dia perlu ganti puasanya. Jika puasanya tidak diganti lagi sehingga ramadhan tahun hadapan, maka dia wajib puasa ganti dan membayar fidyah.

    ReplyDelete
  58. Ustaz boleh kah niat puasa ramadhan di baca sebelum azan subuh dan sah kah puasa tersebut?

    jika niat puasa ramadhan dibaca pada waktu malam yaitu
    Sahaja aku puasa esok hari pada bulan ramadhan kerana Allah,
    perlukah kita menukar kepada Sahaja aku puasa ESOK HARI kepada HARI INI jika niat dibaca pada waktu sahur?

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum..saya anna, saya nak tanya pasal fidya ni, saya tak pasti berapa hari saya tak puasa..tapi memang tiap2 tahun saya akan ponteng puasa dengan sengaja, itu tak masuk dengan uzur lagi..saya tak pernah bayar atau gantinya...saya jahil bab2 ni, sehinggalah hari ini umur saya 22 tahun, telah terbuka pintu hati saya untuk bertaubat kepada allah...saya baru bekerja dan gaji saya bawah bawah 1000.secara terus terang saya mengakuinya...saya nak ganti puasa tapi saya dah tak ingat berapa hari saya nak gantikan, (berpuluh2 hari agaknya)..memang tak pernah ganti pun dari dulu...seingat saya, saya mula baligh masa tingkatan 3 tak silap..sekarang umur saya 22.macam ner ngan masalah ini, dapat ke ia diselesaikan?kalo saya diwajibkan untuk membayar fidya berapa bayarannya..adakah wajib bayar cash kerana gaji saya bawah 1000..sila berikan jawapan di email saya, kerana saya buta it, saya takut tak dapat cari balik laman web ni..(shirley5566_mickey@yahoo.com.my)

    ReplyDelete
  60. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous Pertama :

    Niat Puasa mestilah wajib di niat sebelum masuknya waktu subuh, kalau dah masuk atau lepas subuh puasa tersebut tidak sah.

    Puasa mestilah di niatkan kepada Esok hari sebab kita puasa pada siang esoknya. Ini niat yang dibawa oleh Nas.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Sebelum anda mengantikan puasa anda perlu memohon taubat kepada Allah terlebih dahulu atas segala kesilapan yang telah dilakukan. Anda agak sahaja puasa yang perlu digantikan. Fidyah anda perlu bayar dari tahun anda tinggalkan..

    Sila rujuk di link ini untuk perkiraan fidyah

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  61. salam ustaz, saya nak tny... adakah bagi ibu hamil dan menyusukan anak perlu membayar fidyah juga sedangkan dia telah menggantikan semua puasanya sebelum masuk ramadhan yang seterusnya?

    ReplyDelete
  62. Salam,

    Kalau dah dah ganti puasa sebelum masuk ramadhan seterusnya tak perlu bayar fidyah.

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum ustaz..

    Nak tanye soalan :

    1. Tahun 2008, saya mengandung...dan telah meninggalkan beberapa ari puasa. Masuk ramadhan 2009, saya telah membayar fidyah tp bile masuk ramadhan 2010, saya masih belum sempat mengantikan 11 ari puasa yg saya tinggalkan pada 2008.
    2. Thn 2009 pula, saya meninggalkan 7 ari puasa krn uzur, namun sblm masuk ramadhan 2010 saya hanya sempat mengantikan 3 ari shj puasa tersebut.

    Soalan saya, 3 ari yg saya gantikan sblm masuk ramadhan 2010 itu dikira gantian utk 2009 / 2008?? Kalu dikira, saya masih berhutang puasa selama 15 hari lagi (2008+2009).

    dan berapakah kadar yg perlu saya bayar mengikut perkiraan skrg?? Saya menetap di k.trg..

    ReplyDelete
  64. salam..
    Ustaz..bagaimana dengan org tua yg sudah lama tidak berpuasa sedangkan dia tidak pula sakit ataupun tergolong dalam golongan org2 yg dilonggarkan berpuasa.Ia adalah lebih kepada malas berpuasa kurang didikan agama..jadi ustaz bgimana cara menggantikan puasa2 yg bertahun2 ni ustaz? sedangkan saya sendiri tidak tahu berapa lama sudah c 'polan' ini tidak berpuasa. Apakah dia perlu bertaubat Ustaz?

    ReplyDelete
  65. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    puasa yang ditinggalkan pada 2008 sebanyak 11 hari perlu diganti dan perlu membayar fidyah sebanyak 11 cupak. masuk 2010 anda tak ganti lagi walaupun telah bayar fidyah. Cara perkiraannya ialah 11 hari x 3 gandaan tahun x RM 7.50 /4 =_____________

    2009 belum sempat ganti hanya 3 hari, wajib ganti 3 hari puasa dan bayar fidyah sebanyak 3 cupak beras x 1 tahun x RM 7.50 /4 =____________

    campur puasa perlu diganti sebanyak 15 hari.

    Bayar fidyah sebanyak 2008 + 2009 =_________

    untuk mengetahui cara pengiraan anda boleh rujuk di link bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  66. Salam,

    Orang tua tersebut perlu bertaubat, dan perlu membayar fidyah, anda boleh rujuk cara kiraan fidyah di link bawah ini :

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  67. Salam,

    ustaz saya nak bertanya, macam mn saya nak bayar fidyah untuk arwah ayah saya...arwah ade tinggal puasa 5 hari..kalau di JB nie kat mana tempatnya...atau ustaz boleh bantu saya uruskan...ustaz boleh bagi no contact ustaz atau ustaz email pada saya halizanjani@yahoo.com

    ReplyDelete
  68. Salam,

    Di sini saya ada 1 soalan. Harap ustaz dapat membantu.

    ~ Si A ni uzur. Pastu dia nak mengqadakan semula puasa. Selama 6 hari berturut-turut dia puasa berniat puasa sunat syawal & qada ramadan.
    Setahu saya puasa wajib x boleh digabungkan dgn puasa sunat. Mcm mane ustaz?
    Masalah sekarang niat melakukan puasa sunat lebih kuat drpd puasa qada. Harap ustaz sudi membantu.

    ReplyDelete
  69. Salam,

    Puasa ganti perlu diutamakan dahulu dari puasa sunat sebab puasa ganti adalah wajib.

    Ada pendapat yang mengatakan apabila puasa ganti dalam syahwal dapat juga pahala puasa enam. Jadi sebagai hamba Allah puasa yang wajib dahulu, masalah dapat tak dapat pahala sunat enam itu adalah urusan Allah. Kalau dapat untung kalau tak dapat pun tak apa sebab kewajipan kita dah lepas.

    ReplyDelete
  70. assalamualaikum ustaz...
    kalau puasa tahun 2009 ade lagi baki blom diganti,
    ganti pada tahun ni saja dan tak perlu bayar fidyah ke?
    atau kene bayar fidyah?

    ReplyDelete
  71. Salam,

    Kena bayar fidyah sebab dia dah langkau ramadhan tahun 2010, kalau tak langkau lagi tak perlulah bayar.

    ReplyDelete
  72. Salam,
    ustaz saya disini ada satu masalah berkenaan dengan fidyah puasa.Sebelum ini ilmu saya masih cetek,setelah saya masuk ke laman web ustaz baru saya tahu bahawa bayar fidyah tidak dapat dibayar secara tunai.Saya ingin bincangkan isu ini secara lebih mendalam,dapatlah kiranya ustaz membincangkan isu saya ini di dalam email saya..harap ustaz ada respon.Ni email saya chips84@gmail.com.Terima kasih

    ReplyDelete
  73. salam,
    ustaz bagaiman jika saya meniggalkan puasa pada tahun 1999 yang lalu sebanyak 8 hari.bagaimana perkiraanya?di mana saya boleh bagi fidyah tu?

    ReplyDelete
  74. Salam,

    Mudah sahaja anda pergi ke Pejabat zakat anda buat pembayaran fidyah di situ. mereka sendiri akan kira jumlah fidyah yang anda kena bayar.

    Perkiraan dia anda boleh rujuk di link bawah ini :

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anda boleh buat pembayaran kepada fakir miskin yang berdekatan dengan tempat anda.

    ReplyDelete
  75. salam ustaz saya nk bertanya kalo seseorg 2 x mngqadaqkan puasanya selama hampir 15 tahun macam mne kte nk gnti sume jumlah puasa dan fidyah yang perlu dye gantikn

    ReplyDelete
  76. Salam,

    Puasa tak berganda, yang berganda adalah fidyahnya. Cara pengiraan fidyah anda boleh lihat di link ini :

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  77. assalamualaikum ustaz...sy nk tanya ustaz perihal jmlah fidyah...thun 2003, sy tertinggal puasa seminggu, akibat mslh kesihatan, sy xdpt ganti 4 hari lg puasa yg tertinggal sebelum ramadan 2004...sy telah pun puasa ganti, tetapi sehingga kini sy belum byr fidyah kerana tidak mengetahui cara bayaran, jumlah fidyah yg tertangguh..
    -bolehkah ustaz kirakan brp jumlah yg sepatutnya sy bayar?
    -kpd siapa sy harus byr fidyah itu & perlu dibayar dgn duit atau beras atau seumpamanya..?
    -adakah sah puasa yg diganti awl tetapi fidyah dibayar lambat?
    terima kasih ustaz....

    ReplyDelete
  78. Sah puasa anda kalau tidak bayar fidyah lagi..

    Fidyah anda dikira selepas ramadhan 2004 iaitu 4 hari. anda perlu bayar fidyah sebanyak :

    Jumlah puasa tinggal 4 x 28 (7 tahun gandaan)X RM 7.50 X 1/4 =_______________

    Boleh dibayar dengan duit.

    Nak mudah lagi pergi ke mana2 kauter zakat, dan buat pembayaran di sana, sebab mereka menyediakan perkhidmatan tersebut..

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum..
    ustaz,kalau puasa 2009 tak sempat ganti,kne bayar fidyah ye sebab dah langkau ramadhan 2010?
    ustaz tolong rep pada email sy,cikmemerang89@yahoo.com.my
    terima kasih ustaz,...

    ReplyDelete
  80. Salam

    Kena bayar fidyah kerana anda telah melepasi ramadhan 2010 atau ramadhan seterusnya selepas 2009.

    1 hari 1 cupak beras..

    ReplyDelete
  81. salam ustz,,
    bagaimana pula jika melakukan persetubuhan didlm bulan puasa di waktu siang...apakah cara2nya utk membuat fidiah tersebut

    wasslam

    ReplyDelete
  82. salam ustaz, saya hendak bertanya tentang waktu sesuai mandi wajib selepas datang haid. saya kdg kala jd was was kerana ada yg mengatakan mesti btul2 bersih (tanpa ada sebrg saki baki lendir) baru mandi, manakala ada yg mengatakan sekiranya darah haid terakhir yg keluar itu menjadi jernih/kuning sudah boleh mandi wjib.harap ustaz dpt terangkan kpd saya..terima kasih ustaz..

    ReplyDelete
  83. salam ustaz, situasi saya begini
    1.meninggalkan puasa selama 7 hari setahun (yang belum diganti) dari tempoh 1994-2000.jadi berapakah hari yang patut diganti dan berapa pula fidyahnya.harap ustaz dapat kirakan untuk saya supaya saya senang melunaskannya..terima kasih

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum ustaz. saya ingin bertanya. kalau nak ganti puasa balek, hari ape yg boleh ganti? adakah hari isnin dan khamis saje?
    terima kasih.
    :)

    ReplyDelete
  85. Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Hukum bersetubuh di dalam bulan puasa haram hukumnya dan di kenakan kaffarah (Kaffarah hanya dikenakan kepada lelaki sahaja) seperti berikut:

    1. Memerdeka seorang hamba(sudah tiada)
    2. Berpuasa 2 bulan berturut-turut jika sudah dicuba beberapa kali namun tidak mampu disegi syarak hendaklah,
    3. Menberi 60 orang miskin makan setiap seorang satu cupak makan asasi.

    Wajib qadha puasa yang terbatal kerana bersetubuh tersebut.

    Jawapan kepada Anonymous kedua :

    Mandi wajib bagi wanita haid adalah selepas 15 hari dan malamnya kalau haid itu keluar lebih dari 15 hari dan malamnya.

    Mandi setelah keluarnya cecair putih jernih yang tiada pengaruh dengan apa-apa warna sekalipun. maka itu tanda boleh mandi n melaksanakan segala ibadah atau perkara yang haram ketika haid

    rujuk di sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/07/wanita-datang-darah-haid-dan-istihadhah.html

    Jawapan kepada Anonymous ketiga :

    kira bayar fidyah dari 1994-2010 sebanyak gandaan 150.

    Cara kira :

    7 hari tinggal puasa x 150 gandaan tahun x RM 7.50 harga beras semasa secupak 1/4 = _______________

    Jawapan kepada Anonymous keempat :

    Puasa ganti bila2 pun boleh tak tertakluk kepada hari dan masa. kalau anda mampu puasa terus buat terus, kalau tak mampu buat sikit2 sehingga habis.

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum , ustaz ..
    saya ingin bertanya :

    semasa hendak membayar fidyah , adakah saya perlu menyebut lafaz tertentu dan jika saya wakilkan fidyah ini pada seseorang bagaimana pula ?

    terima kasih jika ustaz sudi menjawab pertanyaan saya ini..assalamualaikaum

    ReplyDelete
  87. assalamualaikum ustaz. sy ada soalan nk tnya.
    saya ada tngl kan puasa pd thun 2006 dan 2007. sy bukan lah x ganti puasa, tp x habis ganti.
    seigt sy, pd 2006 sy ada tnglkan puasa dlm 2,3 hari tp x psti bilanagn nye. pd 2007 pon same keadaan nya. sy tau saya perlu mengqada' semua puasa yg ditinggalkan, tp sy x tau bpe hri yg perlu dianggarkan. sy tahu byrn fidyah nye sahaja yg berganda. boleh ustaz tlg jelas kan cara pgiraannya? dan lagi 1 ustaz, dalam keadaan mcm ni, sy seolah terasa2 yg stiap tahun saya x habis ganti, walhal serasa sy pd tahun 2008 dan 2009 sy sudah mgntinya. cuma 2006 dan 2007 shja yg sy yakin belum ganti lg puasa. bgaimana dgn tahun 2008 dan 2009 yg saya waswas tu? adakah saya perlu brpuasa 2,3 hari dan membayar fidyah utk mghilgkn rasa waswas itu?

    ReplyDelete
  88. Salam

    Jawapan kepada anonymous pertama :

    Tak perlu cuma niatkan sahaja bayar fidyah atas puasa2 yang telah ditinggalkan.

    jawapan kepada anonymous kedua :

    Begini caranya anda ganti sahaja puasa itu sehingga anda puas hati dan tak ragu2 lagi.. kalau terlebih pun dikira puasa sunat, anda selepas ini berpu berhati2 dalam soal ibadah dan bukan perkara mainan. kalau anda cuti puasa buat catitan dalam mana2 buku bertujuan untuk rujukan anda nanti.

    masalah fidyah anda, saya rasa lebih baik anda rujuk sahaja di pejabat zakat yang berdekatan, dan biarkan mereka kita fidyah anda dan boleh melakukan bayaran di pejabat zakat tersebut.

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum ustad,saya nak tanya bagaimana nak kira fidyah untuk orang yang telah meninggal.Tapi tak tahu berapa hari dia tinggalkan puasa

    ReplyDelete
  90. Salam azmi beginilah, susah jugak nak kira sebab tak tahu hari, nasihat saya lebih baik anda pergi kejabatan agama berdekatan atau pejabat zakat berdekatan, anda ceritakan masalah anda tentang fidyah ini dan biarkan mereka kira dihadapan anda dan anda boleh lakukan pembayaran di situ atau bayar sendiri kepada fakir miskin..

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum ustadz

    jika saya tahun ini batal puasa 10 hari krn sakit dan haid dan sudah saya bayar apakah saya masih harus bayar fidya

    trims ustadz

    ReplyDelete
  92. Salam

    Anda perlu bayar fidyah anda, sebab fidyah anda wajib dan anda perlu kira semula dari tahun anda tinggalkan sehingga sekarang dan anda juga boleh buat pengiraan di mana2 kaunter zakat.

    ReplyDelete
  93. Salam Ustaz, saya ada seorang rakan yg telah meninggalkan puasa dengan sengaja sewaktu bersekolah. sekarang dia ingin mengganti puasanya dan ingin mengetahui cara2 membayar fidyahnya.

    jika pada tahun 2008 dia meninggalkan 20hri puasa, 2009, 15 hri dan 2010, 18 hri.. bagaimanakah fidyahnya perlu dikira? dan apabila memberi beras itu, perlukah kita memberitahu orang itu bahawasanya beras itu adalah bayaran fidyah atau cukup sekadar niat?

    jawapan ustaz amat dihargai. terima kasih :)

    ReplyDelete
  94. Salam

    Puasa yang ditinggalkan wajib diganti dengan jumlah anda ceritakan di atas.

    Masalah fidyah ini saya rasa lebih baik anda rujuk dan bayar di pejabat zakat, sebab mereka telah menyediakan perkhidmatan bayaran fidyah.. Ini lebih jelas dan lebih mudah lagi..

    ReplyDelete
  95. Salam ustaz, terima kasih kerana menjawab. rakan saya kini sedang belajar di Mesir. jadi dia kena membayar fidyah di Mesir atau sini?

    ReplyDelete
  96. salam ustaz....sy hendak menanyakan satu soalan.saya tinggal puasa pada tahun 2007 dalam beberapa belas hari.akan tetapi saya lupa berapa hari puasa yang saya tinggal,lalu saya memutuskan untuk menggantikan puasa itu selama sebulan.namun,disebabkan asyik lupa, saya lupa untuk menggantikan puasa tersebut sampai la ke hari ini...puasa yang 2 tahun lepas pun saya tinggal 14 hari...pun saya masih tidak mengganti sampai la hari ini...soalan saya, berapa banyakkah jumlah cupak beras yang perlu saya bayar???dan jumlah cupak itu bersamaan dengan berapa kilo beras???dan berapa pula harga untuk beras sebanyak itu???

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum..
    ustaz, sy nak tanya..jika kita ganti puasa (puasa bulan ramadhan kerana haid), adakah hukumnya haram jika kita buka @ batalkan puasa dgn sengaja.
    Contohnya kita x larat, so kita buka, batalkan dengan sengaja puasa..apakah hukumnya??..

    ReplyDelete
  98. Salam

    Tak haram, sebab puasa ganti boleh baut bila-bila, kalau puasa wajib dibulan ramadhan tak boleh la buka dan dosa kalau buka. Kalau mampu teruskan, kalau tak mampu berhenti maka ia jadi puasa sunat.. Janji kena ganti sebelum ramadhan sekali lagi, kalau dah datang ramadhan lagi, maka anda kena bayar fidiyah.

    ReplyDelete
  99. salam ustaz....ustaz masih belum menjawab soalan saya...saya amat memerlukan jawapan agar boleh dilangsaikan secepat mungkin

    ReplyDelete
  100. maaf...soalan saya yg puasa sebulan dan 14 hari.lupa nk bagitau.kalau boleh sy nk jwapan secepat yg mungkin...tkut berdose bile asyik ditangguhkan.

    ReplyDelete
  101. Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Mengenai puasa lupa

    Susah nak hitung kalau camtu, anda perlu agak berapa yang anda tinggalkan dan anda kena bertaubat kepada Allah atas kelalaian yang anda lakukan. Cara mudah anda boleh bayar di mana-mana kauter zakat berdekatan sebab mereka menyediakan perkhidmatan tersebut. Kalau nak tau jumlah perkiraannya anda boleh rujuk di sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anda juga boleh buat catitan di buku note, untuk mengelakkan lupa.

    ReplyDelete
  102. maksudnya andai sy puasa ganti, tetapi setgh jln sy batalkan puasa dgn alasan nak ganti hr lain, so xpelah ..x berdosalah...

    ReplyDelete
  103. salam ustaz..saya gagal mengantikan puasa saya selama 3 tahun berturut-turut..pada tahun 2007=10 2008=10 dan 2009=10(alhamdulilah saya berjaya menganti puasa pada tahun 2010)betulkah kiraan saya : 30x700 g=21000g= 21 kg
    21 kgx3 thn=63 kg beras yg saya perlu sedekahkan untuk melangsaikan hutang saya..mohon respon dari ustaz secepat mungkin kerana ingin melangsaikan hutang saya secepat yg mungkin..emel saya hyena_m@yahoo.com
    terima kasih atas bantuan ustaz..terima kasih

    ReplyDelete
  104. salam..ustaz satu lagi soalan saya..
    perlukah saya mengganadakan jumlah puasa ganti saya jika saya membayar fidyah?? contoh puasa yang perlu diganti oleh saya adalah 30 hari..perlukah saya menggandakannya??
    harap ustaz boleh membantu saya dan menghantar jawapan ke emel saya hyena_m@yahoo.com

    ReplyDelete
  105. Assalamualaikum ustaz...

    pada tahun 2009 saya x sempat ganti 1 hari lagi puasa ganti tahun 2008,sebab dah masuk ramadhan tahun berikutnya, jadi ini bermakna saya kena bayar fidyah 3 cupak beras kan?
    2009=1 cupak, 2010=1 cupak,2011=1cupak
    total semua= 3 cupak beras
    ..betul kah pengiraan saya ini ustaz..

    ReplyDelete
  106. Anonymous pertama :

    Tak dosa batalkan puasa ganti, besuk ganti balik puasa tu..

    Hyena :

    Puasa tak berganda, yang berganda adalah fidyah, susah saya nak kira sebab saya tak faham dan susah nak terangkan.. Cara mudah anda boleh buat pembayaran di pejabat zakat mereka ada menawarkan kauter bayaran fidyah puasa. Anda boleh kira di sana.

    Atau anda boleh lihat link bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anonymous :

    lihat cara perkiraannya di sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  107. Bolehkah fidiah puasa bagi orang yang telah meninggal diberi kepada anak yatim yang sedang menunut ilmu selain daripada memberi makan kepada fakir miskin.

    ReplyDelete
  108. assalamualaikum..
    saya ingin bertanyakan tentang puasa yg tak pernah diganti sejak slps akil baligh dimna umur semasa akil baligh sudah wajib utk menggantikan puasa jika meninggalkannya..

    1)bagaimana hendak menggantikan puasa yg telah ditinggalkan sjak umur 13 thn dan sudah lupa berapa byk puasa yg telah ditinggalkan..

    2)bagaimana pengiraan utk membayar fidyah sedangkan sudah terlalu banyak dan lupa berapa banyak puasa yg telah ditinggalkan..

    terima kasih ustaz

    ReplyDelete
  109. Anonymous pertama :

    Boleh diberikan kepada anak yatim atau orang miskin..

    Anonymous kedua :

    1. Buat perkiraan secara rambang dan kalau berkemampuan ganti sahaja setakat mana mampu, kalau tak mampu tak apalah dan bertaubatlah kepada Allah..

    2. Cara pengiraan saya rasa lebih baik anda buat pengiraan di pejabat zakat dan disana ada sistem yang lebih tepat dan anda boleh buat pembayaran sekadar mana yang anda mampu di pusat zakat tersebut.

    ReplyDelete
  110. assalamualaikum ustaz...

    saya ingin bertanya kepada ustaz beberapa soalan berkaitan cara ganti puasa.saya telah disahkan menghidap penyakit buah pinggang kronik sejak 2008.saya kini menjalani rawatan CAPD.pada tahun 2008,saya telah berpuasa seperti biasa dan telah tinggal puasa selama 7 hari.sebelum bulan puasa tahun 2009,saya telah mengganti puasa tersebut sehingga habis.Pada tahun 2009,saya berpuasa seperti biasa sehingga lagi 1 minggu nak raya,saya baru diberitahu bahawa pesakit CAPD memang tidak boleh berpuasa oleh jururawat kerana proses rawatan CAPD yang melibatkan rongga badan.dia cakap fatwa itu dikeluarkan oleh majlis fatwa negeri kedah.jadi,dalam tahun 2009,saya tidak berpuasa selama 7 hari.
    pada tahun 2010,saya tidak berpuasa langsung kerana fatwa tersebut. setakat ini,saya belum berkesempatan untuk membayar fidiyah lagi.tapi sekarang,alhamdulillah.jadi,saya ada beberapa soalan=

    1)adakah saya perlu membayar fidiyah juga untuk puasa dalam 2008 itu kerana saya tidak tahu fatwa itu dikeluarkan ketika itu?

    2)berapakah jumlah fidiyah yang perlu saya bayar kesemuanya?

    3)adakah saya boleh membayar sendiri fidiyah saya menggunakan wang saya? saya berusia 18 tahun dan masih dalam tanggungan bapa saya

    terima kasih ustaz...syukran...

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum Ustaz,

    pd bulan 6 ini insyaAllah saya akan mgerjakan umrah tp skrg sy mngalami masalah utk mnyelesaikan hutang puasa sy yg tertangguh (nk selesaikan sblm prgi umrah)sekian lama d sbb kan msalah kdtgan haid sy yg sgt byk stp bulan bermula dari umur sy 15 tahun sehinggalah skrg umur sy 27 tahun..memandangkan stp bulan haid sy sgt byk, sy gagal mggantikan puasa sy shingga habis sblm masuk ramadhan tahun brikutnya...dalam agakkn sy ( krn tlampau lama..kurang pasti bilangan hari sbnr perlu ganti puasa )jmlah hari tkumpul hmpir 400 hari slps dgandakan mgikut urutan tahun. jd, bgaimana cr sy utk selesaikan hutang puasa sy ini? harap ustaz dpt mbntu...terima kasih..wassalamualaikum...

    ReplyDelete
  112. Anonymous pertama :

    Kena bayar fidyah tahun 2008 dan kena ganti puasa.. Cara perkiraannya lihat di bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anonymous kedua :

    Kena bayar fidyah dan ganti puasa, bayar sekadar mana anda mampu sahaja, puasa ganti pun begitu juga buat selagi mana mampu, kemudian mohon maaf kepada Allah atas kesalahan yang dilakukan.

    ReplyDelete
  113. Assallamulaikum Ustaz,

    Persoalan saya berkenaan dengan niat puasa ganti disebabkan keuzuran pada puasa Ramadhan . Saya niat untuk ganti puasa tersebut pada bulan yang lain . Setelah saya melakukannya dengan niat puasa ganti , lebih kurang dalam 1/2 hari saya buka puasa disebabkan lapar @ lain-lain hal. Adakah berdosa sebab saya ada dengar orang kata sekiranya kita niat ganti puasa yang wajib , tetapi suka2 membuka puasa adalah salah dan dosa kerana niat ganti puasa wajib? Adakah benar kenyataan tersebut..

    ReplyDelete
  114. Assalammualaikum Ustaz,

    Saya ingin bertanya,apa harus dilakukan kalau seseorang itu tidak ingat berapa hari dia tak puasa selama beberapa tahun?

    Saya mula ganti puasa saya hanya di tahun 2007 selepas tahu yg saya harus ganti semula puasa saya.Kirakan dari tahun 2000 hingga 2007 saya tidak pernah ganti semula puasa saya dan saya pun tak ingat berapa hari saya tak puasa kerana masa itu saya masih bersekolah dan tidak ambil berat tentang ini semua.

    ReplyDelete
  115. Anonymous pertama :

    Salam tak berdosa, sebab anda kelaparan, puasa bukan membawa keuzuran, tetapi puasa adalah untuk mendidik jiwa.. kalau lapar bertenti puasa la, esok boleh puasa lagi, tetapi jangan sampai masuk ramadhan hadapan sebab kena bayar fidyah.

    Ayu :

    Ganti sekadar mana yang boleh ingat dan yang tak ingat pohon keampunan kepada Allah sebab setiap kesalahan yang dilakukan perlu bertaubat kepada Allah.

    ReplyDelete
  116. assalammualaikum USTAD..
    sy ingin btyer..arwah ayah sy telah mngal pd 5.12.2010..pd umur 47 tahun..so,btul ke cara pengiraan untuk membayar fidyah puasa arwah seperti ini..ibu ckp arwh x puasa selepas berkahwin..pd umur 20 tahun..so perkahwinan ini selama 27 tahun..mgikut kiraan ini..
    27 tahun arwh xpuasa..stahun 30 hri wjib puasa..so selama 810 hari lah x puasa?1 hari xpuasa=1 cupak beras(670gm)..810 hari=810cupak beras..810cupak=54270gm beras..dlm kilo 54kilo 270gm kn?btul ke cara kiraan sy?sy ingin mmbyr fidyah arwah..sekian,terima kasih

    ReplyDelete
  117. Salam

    Cara pengiraan boleh rujuk di sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum.....
    Saya ingin bertanya,pada tahun 2009 saya telah meninggalkan puasa selama 7 hari dan tidak dapat menggantikan pada tahun 2010 atas sebab-sebab kesihatan...perlukah saya menggandakan hari puasa dan bagaimanakah dengan pembayaran fidyahnya....

    ReplyDelete
  119. Salam

    Puasa tak perlu diganda, yang diganda adalah fidyah..

    cara pengiraannya boleh lihat sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  120. salam ustaz..
    saya dapat bantuan daripada JKM dan zakat...
    boleh tak saya guna duit tu untuk bayar fidyah saya???saya berumur 18 tahun...atau adakah ayah saya yang perlu membayar fidyah tersebut???

    ReplyDelete
  121. assalammualaikum USTAD..
    saya igin bertanya kepada ustad 2 soalan...
    -saya ada seorang atuk yang sudah 15 tahun meninggal dunia...sebelum mak dan ayah saya berkhawin lagi..ayah saya pada masa itu masih muda lagi dan kurang ilmu pengetahuannya.atuk saya sakit pada masa itu hampir 2 tahun dan dia tidak berpuasa.Adakah kita perlu menggantikannya dan perlu gandakan berapa banyak serta bagaimana hendak kita gantikannya,apa yang berlaku pada orang yang sudah meninggal itudan adakah kita perlu membayar sesuatu.Maksudnya....?
    -seoarang perempuan yang datang haid...dia tidak sempat menggantikan puasa yang dia tinggalkan itu.Kita perlu buat apa?maksud saya apa yang dia perlu buat?

    ReplyDelete
  122. Anonymous pertama :

    Boleh guna duit tu untuk bayar fidyah.

    Anonymous kedua :

    Masalah atuk anda tu kalau dia memang tak boleh puasa, maka tak perlu diganti cuma kena bayar fidyah sahaja. sebab sakit dia berkekalan dan memang tidak boleh puasa.

    Wanita haid haram puasa, dan dia kena ganti sebelum datang puasa pada tahun hadapan, kalau puasa tahun hadapan sampai dan tak ganti lagi puasa, maka dia kena ganti puasa dan bayar fidyah.

    ReplyDelete
  123. Assalamualaikum ustaz..
    puasa ganti itu perlu digandakan juga ke?

    ReplyDelete
  124. Salam

    Tak perlu diganda, yang perlu ganda adalah bayaran fidyah sahaja.

    ReplyDelete
  125. Tahun pertama orang yang meninggalkan puasanya atau berbuka puasanya, maka ia diwajibkan ganti semula kesemua puasa yang ditinggalkannya.

    Bagaimana kalau dah masuk tahun kedua atau ketiga atau ketiga puluh tahun...perlu diganti sehari juga atau berganda bergantung kepada jumlah tahun yang ditinggalkan.

    ReplyDelete
  126. ustaz saya meninggalkan puasa disebabkan haid saya tidak penah mengantikn puasa saya semenjak saya mula haid sehingga sekarang dan saya tidak ingat berapa hari sudah saya tinggalkan sekarng umur saya 21. apa perlu saya buat ustaz..

    ReplyDelete
  127. Anonymous pertama :

    Kalau tinggal sehari, maka gantinya sehari walaupun dah 30 tahun, tapi fidyahnya bergandalah..

    Nak tau cara bayar fidyah boleh tengok sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Aliza :

    Cuba agak berapa banyak dan gantikan sahaja sekadar kemampuan kita, kalau tak mampu tak apalah.. Bertubatlah kepada Allah atas kesalahan yang lalu..

    Bayar fidyah dia juga agaklah seberapa banyak dari jumlah puasa yang kita agak, kalau tak mampu nak bayar semua, bayar sahaja setakat yang kita mampu..

    nak kira lihat sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  128. ustaz saya nak tanya saya seorang lelaki..tahan 2010 saya telah meniggalkan puasa ssehari dengan sengaja disebabkan pengaruh kawan.. tetapi saya telah mengantikanya semula .. adakah saya perlu membayar fidyah atau megandakan puasa saya disebabkan saya sengaja?

    ReplyDelete
  129. Salam Ustaz...betul ke kalau nak start ganti puasa pd hari selasa tidak elok?

    ReplyDelete
  130. assalamualaikum.ustaz, saya ingin bertanyakan dan ingin minta ustaz bantu menyelesaikan masalah ini. seorang hamba Allah ini tidak pernah menggantikan puasa sejak dari dia baligh.jika ada pun dia sudah tidak ingat berapa hari. umurnya sekarang sudah 35 tahun. buat pengetahuan ustaz saudari ini mengalami gastrik yang kadang2 teruk.ini sedikit sebanyak menganggu niatnya untuk berpuasa.bagaimana hendak dikirakan jumlah puasa yang perlu diganti dan juga pengiraan fidyah.saya berasa sangat risau bagi pihaknya kerana sebagai manusia kita tidak tahu bila ajal datang menjemput.boleh ustaz tolong kirakan jumlah fidyahnya.tak silap saya dia datang haidh pada umurnya 12 tahun. ini bermaksud sudah 23 tahun.boleh ke kita ambil purata yang dia tinggalkan puasa selama 8 hari setiap kali ramadhan?saya amat berharap ustaz dapat membantu dengan segera..

    ReplyDelete
  131. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  132. assalamualaikum ustaz. saya berumur 20 tahun, seorang perempuan. saya datang haid pada umur 11 tahun. saya tidak ingat berapa hari saya tinggal puasa dari umur 11 tahun sehingga 19 tahun. bolehkah saya anggarkan bilangan hari saya tidak berpuasa 10 hari pada setiap tahun tersebut, bermakna jumlah hari tidak berpuasa untuk 9 tahun itu adalah 90 hari? dan fidyah di bayar di tempat saya belajar iaitu sarawak dan bukan di rumah, di kl? harap dapat penjelasan ustaz dengan segera.

    ReplyDelete
  133. Salam

    Anggarkan berapa yang ditinggalkan, kemudian gantikan mengikut kemampuan, kemudian bayar fidyah. cara pengiraannya boleh lihat di bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Boleh bayar kat mana pun, janji bayar kepada fakir msikin.

    ReplyDelete
  134. salam,
    ustaz.. memandangkan Bulan Ramadhan semakin hampir....saya belum selesai menggantikan puasa ramadhan yg lalu.. tetapi sekarang saya di sahkan hamil 5bulan, masalahnya saya tidak berkemampuan untuk menggantikannya.. Adakah boleh saya mmbyr fidyah sahaja atau saya perlu berpuasa juga.

    ReplyDelete
  135. Salam

    Bayar fidyah dulu untuk tahun lepas punya, dan setelah bersalin, anda ganti puasa yang ditinggalkan balik..

    Orang yang tak boleh puasa ialah orang yang mengalami penyakit yang berterusan dan memang dia dinasihatkan oleh doktor muslim tidak boleh puasa selama-lamanya. maka ia kena bayar fidyah sahaja pada setiap tahun puasa.

    ReplyDelete
  136. Salam ustaz,
    saya nak tanye kalau saya tinggal puasa sebanyak 11 hari pd tahun 1999,brape anggaran yg perlu saya keluarkan wang untuk bayar fidyah?

    ReplyDelete
  137. ustaz saya nak tanya saya seorang lelaki..tahan 2010 saya telah meniggalkan puasa ssehari dengan sengaja disebabkan pengaruh kawan.. tetapi saya telah mengantikanya semula .. adakah saya perlu membayar fidyah atau megandakan puasa saya disebabkan saya sengaja?

    ReplyDelete
  138. salam ustaz..
    saya nak bertanya perlukah saya menggantikan puasa saya sebelum saya didatangi haid..maksud saya umur 13 tahun saya sakit dan tidak dapat berpuasa.saya mula haid pada umur 15 tahun.apakah puasa saya yang perlu diganti itu dikira dari saya mula haid?

    ReplyDelete
  139. salam ustaz..

    pada ramadhan lepas saya tgl puasa 8 hari. dah ganti 2 hari..ada balance lagi 6 hari. lagi dua bulan kita akan berpuasa (august2011), sekarang saya sedang mengandung, dan saya merasakan saya tak sempat nak ganti yang balance 6 itu. macam mana ye ustaz..?kene bayar fidyah sekarang atau macam mane..?

    ReplyDelete
  140. ass ustazd..
    gmn cr ganti puasa & bayar fidyah thn2 yg lampau,sedangkan sy lupa berapa byk puasa yg sy tinggalkan & apakah dosa seandainy kt tdk ingat sm sekali brp byk ny.

    ReplyDelete
  141. Anonymous pertama :

    Lihat kat sini cara kiranya

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Ali :

    Kena ganti dan tak perlu bayar fidyah lagi, sebab tak masuk lagi ramadhan 2011.

    Anonymous kedua :

    Dari mula haid, sebab waktu tu kita telah dipertanggungjawabkan Allah untuk melakukan segala ibadah yang di suruh oleh Allah.. dan telah ditetapkan dosa dan pahala.

    Anonymous ketiga :

    Masuk sahaja puasa 2011 nanti anda kena bayar fidyah dan setelah bersalin dan pantang, anda ganti balik yang 6 hari tu.

    Anonymous keempat :

    Agak2 dan ganti dan bayar fidyah, cara kiranya lihat di bawah ini :

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  142. Assalammualaikum Ustaz, Saya nak tanya sedikit. Kawan saya ada mengatakan kita tidak boleh menggantikan puasa yang tertinggal pada tahun lepas jika kita tidak membayar fidyah untuk tahun-tahun yang sebelum nya. Betul ke? Adakah kita perlu menyelesaikan fidyah dahulu kemudian baru boleh menggantikan puasa untuk tahun lepas? Saya confuse lah ustaz. Lagi satu, saya nak tanya, Qadha itu apa ya ustaz? Maaf saya masih tidak tahu tentang itu.

    ReplyDelete
  143. as salam ustaz.benarkah apa yg seorang kwn sy ckp kalau kita sudah bayar fidyah tak perlu ganti puasa.masalah saya di sini adalah puasa yg perlu saya ganti sebanyak 120 hari dan mampu dibayar fidyah.saya mengaku ini adalah kesilapan dan kejahilan saya sendiri.

    ReplyDelete
  144. assalamulaikum ustaz....
    saya ada soaalan nk bertanya mengenai puasa ganti.....
    dulu masa saya umur 13 tahun saya dh di wajib kan berpuasa......tp bila saya dtg haid....saya tidak la puasa....tetapi masuk tahun lain pula saya tidak ganti puasa tu..sehinga lah sekarang..maksudnya....saya tidak pernah ganti puasa yg saya tgl kan dr umur saya 13 tahun hingga lah umur saya 25 tahun......dan sekarang umur saya sudah 28 tahun....masa umur 25 ke 27 tahun saya dh start ganti puasa....
    soalanyer..btol ke setiap tahun jika kita tidak puasa..makan tahun yg lain kita harus berpuasa 2x ganda....mcm mana dgn saya harus kah saya menganda kan semu puasa yg saya tidak pernh ganti kan sebelum ni.....psl fidyah saya sudah tahu kita harus menganda kan nyer....boleh tak usatz terang kan sikit apa yg patut saya buat.....berapa hari saya harus byr fidyah dan berapa hari kan saya patut menganti kan puasa?

    ReplyDelete
  145. Anonymous pertama :

    Ganti bagi selesai puasa dulu pon boleh bayar fidyah dulu pon boleh, tak jadi masalah nak selesaikan yang mana dulu.

    Anonymous kedua :

    Kalau masih berkemampuan berpuasa, maka kena puasa dan bayar fidyah sekali.

    Kalau tak mampu nak berpuasa atas sebab mudharat dan mendapat nasihat dr muslim, maka cukup dengan membayar fidyah sahaja.

    Anonymous ketiga :

    Puasa ganti tak berganda, bayar puasa sebanyak yang kita tinggal sahaja..

    Yang berganda adalah fidyah kita pada setiap tahun. nak bayar fidyah dan mudah perkitaannya, lebih baik anda bayar di pusat pungutan zakat kerana mereka menyediakan perkhidmatan tersebut.

    ReplyDelete
  146. salam ustaz...

    kalau kita tak ingat berapa hari puasa yg kita pernah tinggal mcm mana yer?

    ReplyDelete
  147. salam ustaz..mcmana kalau kes mcm ni
    si A tinggal puasa pada 2008 selama 8 hari dan dia ganti puasa pada 2010.masalahnye ustaz dia tak sempat habiskan lagi 2 hari puasa.maka fidyah 2010 hanya bayar utk 6 hari saja ke?yg baki 2 hari bawak selepas ramadan ye..

    ReplyDelete
  148. Anonymous pertama :

    Agak-agakkan sahaja, sebab tu jangan tangguh lama2 takut lupa, bertaubatlah kepada Allah.

    Anonymous kedua :

    Fidyah dikira pada tahun 2009, 2010 sebanyak 8 hari. selepas 2010 baru dia kira 2 hari sebab lagi 6 hari sudah diganti.

    ReplyDelete
  149. Assalamualikum.Di sini saya ada beberapa soalan yg berkaitan dengan puasa.

    1. Apabila sy berpuasa sy akan mengalami sakit kepala yg terlampu sehingga tidak blh berdiri.Saya mengalaminya sejak ramadhan yg lalu.Beberapa bln kemudian sy berniat utk menggantinya. Namun sy tetap mengalami mslh kesihatan yg sama.Saya berbuka hanya kerana ingin memakan ubat sahaja. Oleh sbb itu,sy berniat utk menggantikan puasa sy dgn membayar fidyah.Persoalan sy,jika pd bln ramadhan sy ttp tidak blh berpuasa adakah sy blh membyr puasa dgn fidyah walaupn sy sudh cuba utk berpuasa.

    2. Fidyah perlu dibyr pd golongan miskin. Sama spt zakat,zakat jg akn diagihka kpd golongan miskin. Blhkah sy membayar fidyah di pusat zakat dan meminta mereka mengagihkan fidyah sy itu kpd golongan miskin. Ini sbb sy tidak tahu siapa golongan miskin yg berada di sekeliling sy jika diukur dgn cara hidup mereka.

    ReplyDelete
  150. salam ustaz
    benarkan ada dua pendapat mengatakan fidyah berganda setiap tahun dan satu pendapat mengatakan fidyah tidak berganda.
    jika benar ada dua pendapat tersebut bolehkah fidyah dibayar mengikut jumlah puasa yang ditinggal dan tidak menggandakan fidyah.

    ReplyDelete
  151. salam ustaz,
    saya ada sedikit kekeliruan d sini. saya telah meninggalkan puasa slma 10 hri pada thn 2009. adakah puasa saya perlu di gandakan mnjadi 20 hri?? dan berapakah fidyah yg perlu saya bayar?? boleh kah fidyah di bayar dalam wang tunai bkn beras???

    ReplyDelete
  152. berapakah gandaan fidyah yg dikenakan ke ats sya ustaz??? mula thn 2009- 2011??

    ReplyDelete
  153. askum ....ustaz
    saya nak tanya .....skarang umur saya 27thn .dulu saya seorang yg nakal2 ckit saya slalu ponteng puasa dan tidak pernah habis mgantikan puasa bertahun2 lamanya, saya juga tidak tau berapa banyak hari yang perlu saya diganti... macam mana ustaz saya nak menganti puasa itu... dan berapakah fidyah yang perlu saya bayar ustaz..?

    ReplyDelete
  154. salam ustaz...

    nak tanya pada rmadhan lepas sy agak confuse perlu ganti berapa hari puasa..

    pd hari 1-6 mmg haid n 7-15 hari seterusnya ada keluar cecair kekuningan lendir.tapi pada hari 7-15 saya berniat puasa tapi masih ragu2 adakah perlu di ganti?kebiasaan nya kalau haid tempoh 5-6 hari shja.

    ReplyDelete
  155. Assalamualaikum ustaz....

    Pd tahun 2009 sy meninggalkan puasa 3 hari krn alahan mengandung. Saya telahpun menggantikan puasa tersebut selepas Ramadhan 2010. Maknanya saya perlu membayar fidyah 3 cupak beras kan? Bolehkah sy membayar fidyah berkenaan kpd seorang janda anak 3 yg kematian suami dan beliau kini bekerja sbg tukang sapu? Terima kasih ustaz....

    -zatylia-

    ReplyDelete
  156. assalamualaikum ustaz ,

    pada tahun 2009 , saya tdak ingt berapa hari saya tinggal puasa dan bercadang untuk menggantikan sebulan puasa dan membayar fidyah sebanyak 30 cupak juga .

    pada tahun 2010 , perkara yang sama berlaku kepada saya semasa tahun 2009 .

    jadi selepas ramadhan 2010 , saya harus membayar 30 cupak dan qada puasa utk tahun 2009 . tapi sehingga skrng saya tdk bayar 30 cupak dan qada puasa itu .

    bagi thun 2010 juga saya tdk membayar 30 cupak dan qada puasa itu , dan saya rasa saya tidak smpt membayarnya sblum ramadhan 2011 kerana dtg haid .

    jadi berapa hari perlu saya bayar puasa dan fidyah setelah dicampurkan pd tahun 2009 & 2010 .

    ReplyDelete
  157. Asm Ustaz,

    Saya berniat nak bayar fidyah utk isteri saya dan neneknya..Kiraan semua adalah RM90..Bole tak ustaz uruskan sbg wakil kepada pihak saya...Ini email saya : dotmatrix00@yahoo.com.sg

    sekian,

    ReplyDelete
  158. Assalammualaikum Ustaz,

    betul ke? kalau kite qadha puasa...haram kite sengaja membatalkan puasa sbb puasa ganti itu hukumnya wajib....dan kalau kita mmg sengaja membatalkannya, kita kene ganti puasa ganti tu maksudnye double..puasa ganti utk puasa ramadhan dan ganti lagi utk puasa ganti yg sengaja dibatalkan itu? ni saye dengar dr kawan.. pasal haram sengaja membatalkan puasa ganti...ade yg ckp tidak haram sbb puase itu bukan dlm bulan ramadhan..

    2) Betulke kita tidak boleh mencantumkan puasa ganti dengan puasa sunat di bulan syaban?

    ReplyDelete
  159. Anonymous pertama :

    1. Jumpa doktor muslim, dapatkan nasihat atau rawatannya, kalau dia kata anda masih boleh berpuasa, maka anda kena ganti dan bayar fidyah, kalau dia kata anda tidak boleh berpuasa selama-lamanya, maka anda perlu membayar fidyah sahaja.

    2. Zakat bukan untuk orang miskin sahaja, tapi zakat dia ada lapan golongan yang layak menerimanya tidak seperti fidyah.. Boleh bayar di pejabat zakat sebab mereka ada perkhidmatan tersebut.

    Anonymous kedua :

    Jumhur ulamak bersepakat mengatakan orang yang mampu berpuasa tetapi tinggal disebabkan sakit atau perkara tertentu hendaklah digantikan puasa, kalau masuk ramadhan satu lagi maka dia kena ganti puasa dan membayar fidyah secara berganda.

    Orang yang uzur dan tidak boleh puasa selamanya dan mendapat nasihat dr. maka dia kena bayar fidyah tidak berganda..

    Jangan ambil mudah, hujah awak tu salah..kena baca lagi bagi faham betul2.

    noor azura :

    Puasa tak perlu ganda, berapa hari tinggal maka ganti balik berapa hari yang ditinggalkan. fidyah yang kena ganda, boleh dibayar di kauter zakat dan anda boleh buat pengiraan di sana, mereka ada sistem yang mudah untuk membuat pengiraannya. Boleh bayar dengan duit..

    Anonymous ketiga :

    Bertaubat kepada Allah, kemudian angarkan berapa dan ganti balik sekadar kemampuan kita, semua benda itu berlaku atas kejahilan kita, maka beratubatlah kepada Allah.. Bayar fidyah juga begitu.

    Anonymous keempat :

    Kalau mengikut kebiasaan haid 5-6kan? maka hari ke 7-15 itu perlu diganti puasa sebab dia kira darah istihadhah. kalau bukan istihadhah maka puasa itu dikira puasa sunat, ambil sikap berjaga2 lebih baik.

    Anonymous kelima :

    Boleh bayar kepada janda anak tiga dengan syarat dia termasuk dalam golongan fakir miskin, kalau ikut sukatan sekarang pendapatan bawah RM 1000.00 kira fidyah boleh tengok jadual di http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Diyana :

    Dalam soal ibadah jangan diambil remeh sebab ini tanggungjawab kita.. untuk tahu cara pengiraannya maka rujuklah link di bawah ini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Nizam :

    Begini, nak mudah buat pembayaran di kauter zakat sebab mereka ada menyediakan perkhidmatan tersebut.

    Anonymous keenam :

    Puasa ganti memang wajib, kalau kita tak larat, buka la, sebab puasa ganti boleh buat pada hari lain dengan syarat tidak melebihi puasa sekali lagi, kalau lebih kena bayar fidyah.. Kalau ada jemputan kenduri maka bukalah sebab makan kenduri itu juga wajib.. kena pertimbangkan mana lebih wajib lagi..

    Kalau ada puasa ganti, maka buat ganti dulu sebab ganti tu wajib, puasa syaaban itu sunat..mana yang penting?

    ReplyDelete
  160. Assalamualaikum,

    Ustaz,

    Arwah bapa saya semasa sakit pernah tertinggal beberapa hari puasa dalam bulan Ramadhan pada tahun 2009. Saya ada juga tanya ibu saya tetapi ibu ingat-ingat lupa antara 7-10 hari. Jadi, saya ambil keputusan untuk ambil yang maksimum iaitu 10 hari sebab biar lebih dari takut kekurangan pula. Untuk tahun 2011 ini saya bercadang untuk membayar fidyah bagi penggantian puasa arwah yang tertinggal itu. Boleh ustaz jelaskan berapa cupak beras yang harus saya lunaskan untuk penggantian puasa itu?. Terima kasih.

    ReplyDelete
  161. Assalam, ustaz..utk pengetahuan ustaz saya telah bersalin pd tahun 2010 dan telah berpantang di dlm bulan ramadhan.saya hny sempat b'puasa selama 2 hari dan perlu menggantikan puasa selama 28 hari.pada tahun 2011 sehingga 14.7.11 ini, saya hanya sempat menggantikan sebanyak 14 hari kerana tidk sempat menggantikan bulan2 yg sebelumnya kerana kesihatan yg tidak memgizinkan.saya bercdg utk sambung ganti puasa sehingga hujung julai ini tp mungking tidak sempat kerana ada family day dlm 2 hari.sekiranya saya tak sempat berpuasa dalam 2 hari tersebut, berapa banyak kah bayaran fidyah yang saya perlu keluarkan?terima kasih.

    ReplyDelete
  162. assalamualaikum...ustaz..
    saya confuse tntang puasa ganti dan puasa sunat.boleh ke kita puasa setengah hari??ada ke istilah puasa setengah hari?

    ReplyDelete
  163. as salam ustaz..saya tinggal puasa taun lepas sebanyak 10 hari dan 5 hari pada tahun 2009.
    masalahnya sekarang saya sudah selesai habiskan 10 hari puasa dan 5 hari lagi saya rasa tidak sempat kerana uzur.apakah boleh sy gantikan puasa yg 5 hari yg telah sy lakukan dan bayar fidyah utk tahun lepas?manakala baki 5 hari lagi sy bayar fidyah lepas ramadan ini.

    ReplyDelete
  164. Anonymous pertama :

    Baca di sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anonymous kedua

    Tak sempat dua hari ganti puasa 2010, maka fidyahnya 2 cupak beras atau senialai dengannya.

    Anonymous ketiga :

    Kalau puasa sunat atau puasa ganti setengah hari maka setengah hari puasa kita tu dapat pahala dan ada setengah ulamak mengatakan dapat setengah puasa sunat.. kalau puasa ganti, kena ulang balik puasa tersebut sebab dia tidak kira separuh hari.

    Anonymous keempat :

    baca sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    ReplyDelete
  165. mksudnye boleh la sy bayar fidyah yg sempat 5 hari tu sblm ramadan akan dtg dan yg baki 5 hari lg bayar seleps ramadan ni ye ustaz..

    ReplyDelete
  166. salam ustad, saya telah tinggal puasa selama 3 hari pada 5 tahun yang lepas dan saya harus mengganti puasa selam 15 hari pada tahun ini dan jika tidak sempat, perlukah saya menggantikannya kembali?? maknanya pada tahun hadapan saya perlu mengganti puasa selama 18 hari??

    ReplyDelete
  167. Assalamualaikum Ustaz, saya tak ingat berapa hari saya tinggalkan puasa, bagaimana nak ganti puasa dalam situasi sebegitu ?

    ReplyDelete
  168. Anonymous pertama :

    Boleh bayar, lepas ramadhan ni ganti la puasa tu, kalau nak puasa dulu pon boleh baru bayar..

    Hamba Allah :

    Betul kalau tak sempat kena ganti 18 hari, fidyah 3 hari dikira pada lima tahun..15 hari dikira pada tahun lepas..

    Muhaimin :

    Dalam soal ibadah jangan ambik mudah, kalau cuti puasa atau datang haid, tandakan pada jadual atau buat nota, nanti kalau terlupa boleh tengok, kena pohon ampun kepada Allah atas kelalaian yang telah berlaku. agak2 puasa berapa hari ganti balik..

    ReplyDelete
  169. ....boleh ke ganti puasa di bulan syaaban

    ReplyDelete
  170. maknanya saya kena bayar fidyah juga??jika saya masih dalam tangunggan ibu bapa bolehkah saya membayar fidyah?

    ReplyDelete
  171. Assalamualaikum ustaz,
    Saya inginkan kepastian dari ustaz,begini situasinya...

    Tahun 2008 - dlm nifas tidak berpuasa 30 hari

    Tahun 2009 - menyusukan anak tidak berpuasa 10 hari
    - tidak sempat mengganti utk tahun 2008

    Tahun 2010 - telah membayar fidyah untuk tahun 2008 dan 2009 utk puasa yg tidak sempat diganti
    - dlm haid tidak berpuasa 14 hari utk tahun ini

    Tahun 2011 - hanya mampu menggantikan puasa sebanyak 14 hari sahaja

    soalan : berapakah jumlah fidyah yg patut saya bayar sebelum Ramadhan tahun 2011?

    Sekian, harap ustaz dapat membantu. Terima kasih.

    ReplyDelete
  172. assalamualaikum ustaz
    saya nak tanya , kalau saya bayar fidya melalui derma tabung kebajikan orang miskin tu boleh ke ?

    ReplyDelete
  173. salam ustaz...

    saya ni agak jahil dlm bab agama...jarang2 ganti puasa yg saya tinggalkan bila dtg haid, sejak umur belasan tahun dan kini berusia 34 thn..sudah bertahun2 perkara ini berlarutan... ada masanye saya mengqadakan puasa dan adakalanya, tidak...ada juga saya catatkan brp hari saya tidak b'puasa tetapi notanya telah hilang ntah kemana...tetapi alhamdulillah, pd thn ini saya telah mengqadakan puasa saya utk thn lepas selama 8 hari...bagaimanakah caranye utk saya mengira dan membyr fidyah utk puasa2 yg tlh tertinggal...
    minta penjelasan dari ustaz.
    sekian. terima kasih

    ReplyDelete
  174. Salam Ustaz,

    Saya telah meninggalkan puasa pd 2008 sebanyak 20 hari kerana mengandung, dn telah ditahan diwad kerana badan yg terlalu lemah, Dr advise saya utk tidak berpuasa kerana keadaan saya itu.

    Maka soalan saaya :
    1) ada yg myatakan sekiranya saya tidak berpuasa kerana khuatirkan kesihatan saya ketika itu, maka sya perlu hanya menggantikan puasa tetapi tidak perlu membayar fidyah.

    2) Jika saya perlu membayar fidyah, adakah ia fidyah berganda?

    Mohon penjelasan ustaz.T.Kasih.

    ReplyDelete
  175. Anonymous pertama :

    Boleh ganti dalam bulan syaban tapi elakkan dari hari2 syak iaitu penghujung bulan syaban.

    Hamba Allah :

    Yang bertanggungjawab ibu bapa andalah yang bayarnya.. kalau anda mampu, anda bayar..

    Anonymous kedua :

    Beginilah anda boleh buat rujukan di link bawah ini :
    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anonymous ketiga :

    Boleh bayar melalui tabung kebajikan orang miskin dengan niat membayar fidyah.

    Insan Kerdil :

    Beginilah cara mudah untuk menyelesaikan masalah anda, anda boleh buat bayaran di pejabat zakat sebab mereka ada perkhidmatan tersebut.

    Anonymous Keempat :

    1. Kalau anda tidak boleh puasa terus, maka anda perlu bayar fidyah tidak berganda sahaja, kalau anda boleh puasa lepas mengandung atau lepas pantang nanti, maka anda perlu puasa ganti dan bayar fidyah berganda.

    ReplyDelete
  176. assalamualaikum ustaz.
    saya nak tanya, saya baru teringat saya x ganti puasa yg telah d tinggal kan selama 8 tahun.
    puasa yg saya kena ganti sebanyk 8 hari. kadi saya kena ganti puasa sebanyak 64 hari (8hari x 8 tahun). saya nak tnya ustaz, berapa bnyk fidyah yg saya kena bayar? adakah 64 cupak beras atau bagaimana?

    ReplyDelete
  177. salam ustaz.
    saya nak tanya, hukum bersetubuh d siang hari di bulan ramadhan adalah haram, dan kena berpuasa 60 hari berturut atau memberi makan 60 org miskin. adakah itu utk sehari? maksud saya, kalau saya bersetubuh sehari di siang hari di bulan ramadhan, saya kena berpuasa sebnyak 60 hari. bagaimana kalo saya bersetubuh sebanyak dua hari d bulan ramadhan? adakah saya kena berpuasa 120 ari atau memberi makan 120 org fakir miskin?
    terima kasih ustaz, saya harap ustaz dpt membantu saya.

    ReplyDelete
  178. salam ustaz,

    saya ingin bertanya.
    kalau kita sedang berpuasa ganti tetapi batal disebabkan datang bulan. adakah saya perlu menggantikan puasa ganti itu juga?

    contohnya jika saya hanya tinggal sehari lagi untuk diganti puasa tetapi disebabkan datang bulan ketika saya menggantikan puasa yang terakhir itu, adakah saya juga perlu menggantikan puasa yang diganti itu? (ia menjadi 2 hari ganti puasa)..

    harap ustaz faham soalan saya..
    dari Jee.

    ReplyDelete
  179. Anonymous pertama :

    Puasa tak berganda, anda kena ganti 8 hari sahaja, yang berganda adalah fidyah, nak tau cara kira lihat sini

    http://www.ustaznoramin.com/2010/08/pengiraan-bayaran-fidyah-puasa-secara.html

    Anonymous kedua :

    Hukum tu jatuh apabila anda melakukan perkara tersebut, tak kira berapa kali...anda buat beberapa kali bila bertaubat, dendanya sekali sahaja iaitu bayar kifarah..

    Anonymous ketiga :

    Tak perlu ganti puasa ganti, cukup ganti puasa ramadhan sahaja..

    ReplyDelete
  180. as salam ustaz,
    saya nk tanya, bln lepas saya datang haid selama 6 hari (ramadhan2010).. saya smpat ganti 5 hari sahaja sebelum ramadhan tahun ni(2011) berikutan saya sekarang dlm keadaan haid dan di khuatiri tak sempat kerana tinggal berapa hari saja lagi kita nak berpuasa.. adakah fidyah hanya akan dikenakan untuk 1 hari itu sahaja @ hanya perlu ganti puasa tahun berikutnya...

    dan, kalau dikenakan fidyah berapa yang perlu saya bayar?

    oleh kerana ada berbaki 1 hari sahaja, jika fidyah dikenakan, boleh tak saya bayar pada saudara sepupu saya yang merupakan anak yatim(kematian bapa)yang berusia 5thn & 3thn(walaupun ibunya bekerja).. sebab saya tak athu mana nak salurkan duit tersebut...

    harap bantu..

    ReplyDelete
  181. Ustaz, saya masih ada 2 hari lagi puasa untuk diganti. Tarikh ramadan sudah dekat, lagi 4 hari. saya tiada keuzuran, tetapi bercadang untuk membayar fidyah sahaja. Adakah itu dibolehkan/berdosa?

    ReplyDelete
  182. slm ustaz...bagaimana jika saya tidak sempat ganti puasa selama 5hari disebabkan keuzuran...sedangkan ramadan sudah dekat...bolehkah saya membayar fidyah?
    2.bilakah masanya membayar fidyah seblm ramadan ini @ selepas ramadan?
    3.jika wang saya tidak mencukupi bolehkan saya meminjam dari ibubapa utk membayar fidyah itu?

    ReplyDelete
  183. salam ustaz, saya anonymous yg pertama td yg bertnya kan tentang puasa yg telah sayg tinggal kan selama 8 tahun tu. saya dah kira jumlah fidyah yg saya kena bayar sebanyk rm693 (8 hari tgl puasa x 45[jumlah gandaan bagi 8 tahun] x rm7.50 x 1/4 = rm693)
    tp bagaimana kalau saya x mampu utk membayar jumlah tu ustaz? kerana saya masi lg belajar.

    ReplyDelete
  184. salam ustaz,

    Tahun 2010, saya kana puasa ganti 9 hari. Di atas kecuaian saya, saya baru nak ganti puasa. Semalam (ada 5 hari lagi nak puasa ramadhan), saya sudah ganti last 9th day. Tapi, waktu ptg lebih kurang 6.30, saya tertidor sampai waktu maghrib selepas dikejutkan adik saya. Bila saya bangun, saya cepat2 nak berbuka, tapi sedang nak makan, saya batuk2, dan boleh rasa xselesa. Saya pergi tandas dan xberbuka lagi, dan check yang saya datang haid. Buka pukul 7.31, saya check dlm pukul 7.35-7.40.persoalannya, sah ke x puasa ganti saya? perlu ke x bayar fidyah dan ganti puasa utk tahun depan? saya takuk pada dosa Allah. Ini 1st time saya xganti. Tolong saya ustaz. Terima kasih.

    ReplyDelete
  185. salam ustaz sy nk tnyer cm ner lu kter tak taw brpe hr kyter tnggl lm mse kte kcil dlu
    cm mner nk kre
    n fidyah 2 kne byar cm ner?
    sy skg 17 thun.cm ner nk kre jum tnggl puasa lu xingt?
    fidyah nk kne gnda cm ner?
    tlglh sy ustaz

    ReplyDelete
  186. asalamualaikum ustaz..sy pernah tinggalkkan puasa selama 6 tahun..dan sy selesai mnggantikan kesemua puasa sy pada tahun ke 7..tp fidyah sy belum bayar smpai sekarang sbb alasan saya masih belajar dan tiada pendapatan tetap..

    ReplyDelete
  187. Salam Ustaz.. klu fidyah yang kita perlu bayar tu jumlah yang banyak dan kita tidak mampu bolehkah kita bayarkan secara ansur-ansur..contohnya semuanya 1000, kita bayar 200 dulu...kemudian bila ada duit bayar lagi sehingga habis jumlah seluruhnya...boleh tak macm itu ustaz...

    sal...

    ReplyDelete
  188. SALAM...
    SAYA TINGGAL PUASA THN 2009 27 HARI KERANA MENGANDUNG. SAYA SEMPAT GANTI PUASA 15 HARI DAN 12 HARI LAGI BELUM GANTI. THN 2010 SAYA TIDAK TINGGAL PUASA. SAYA SUDAH GANTI YANG TINGGAL 12 HARI THN INI. BERAPA SAYA KENA BAYAR FIDYAH USTAZ.

    ReplyDelete
  189. salam ustaz,malu rasa nya ingin saya bertanya kpada ustaz..bagaimana mahu bayar fidyah jika dalam idup cuma berpuasa beberapa kali shaja?
    selama 22 tahun sekarang usia saya,saya tidak berpuasa bagaimana saya mahu mganti nya ustaz?tolong la saya..saya takut....harap ustaz dapat segera memberi jawapan....salam,saya arap ustaz dapat tolong saya..

    ReplyDelete
  190. ASSALAMUALAIKUM USTAZ .. saya telah mlahirkan anak pada 31 0g0s 2010 bersamaan 21 rmadhan.. dan saya telah meninggalkan puasa selama 27 hari dan saya sempat mengantikan 3 hari puasa baru-baru ini.. berapakah jumlah fidyah yang harus saya bayar dan adakah wajib saya mengantikan puasa yang lepas..

    ReplyDelete
  191. Assalamualaikum ustaz...saya ingat tanya pasal qada puasa..saya tengah keliru dan rasa takut...pada t5ahun lalu saya telah ponteng puasa atas sebab tanpa uzur..malas.,jadi ustaz..apa yang saya perlu lakukan..saya hendak ubah semua tu...saya tidak mahu lagi berbuat demikian..saya mahu dekatkan diri dengan Allah..apa haus saya buat ustaz..selama nie saya dah jauh terpesong...tolong saya ustaz..tolong berikan nasihat dan apa patut saya buat Ustaz..terima kasih

    ReplyDelete
  192. salam..
    sy x ingat jumlah puasa yang pernah sy tinggalkan..jd mcm mne sy nk ganti n byar fidyah??

    ReplyDelete
  193. Assalamualaikum Ustaz,

    Disini saya nak kepastian atas pengiraan bayaran fidyah dan puasa yang perlu saya ganti.

    Saya ada tinggal puasa sebab masalah bulanan sebanyak 10 hari (2010). Dan saya dah gantikan sebanyak 8 hari (2011) dimana ada lagi baki 2 hari. Memandangkan kita akan mula berpuasa 2,3 hari lagi and kita tidak digalakkan mencantumkan puasa dengan puasa Ramadhan, jadi saya perlu ganti selepas bulan Ramadhan.

    Dalam pengiraan saya, saya perlu ganti puasa sebanyak 2 hari dan membayar fidyah sebanyak 2 cupak beras. Adakah pengiraan saya itu betul Ustaz?Jika silap mintak perbetulkan.

    Terima kasih

    ReplyDelete
  194. Salam

    Saya memohon maaf sebab tak dapat jawab semua soalan atas sebab tertentu... saya harap anda semua faham..

    ReplyDelete
  195. assalamualaikum ustaz,

    puasa tahun 2010 saya bersalin, tinggal puasa 30 hari, saya cuma ganti 8 hari sahaja..bermakna saya perlu bayar fidyah berapa cupak beras?atau bolehkah kita ganti beras tu dengan duit?

    ReplyDelete
  196. salam..
    saya tidak menggantikan puasa saya pada 2tahun yang lepas iaitu kira2 dalm 12hari..so,bagaimana saya hendak membayar fidyah tersebut..adakah 12cupak beras @ pun 24cupak??dan dimanakah harus saya serahkan fidyah saya itu??di masjid2 yang berdekatan @ pun terus menerus kepada orang miskin??dan bagaimanakah lafaz saya semasa menyerahkan fidyah tersebut??saya ada dengar bahawa fidyah akan berganda setiap tahun jika puasa masih tidak digantikan lagi..adakah jumlah puasa yang pernah ditinggalkan dulu turut berganda setiap tahun untuk saya menggantikannya??saya sangat2 bingung tentang perkara ini..saya harap ustaz dapat memberikan penjelasan tentang masalah saya ini dan membantu saya..terimakasih..

    ReplyDelete
  197. salam ustaz, sy 19 thn dn masih belajar sy x mampu byr fidyah sendiri dan bila kira fidyah sy ada dlm 6k, sy ada baca ada yg kata bg yg tak mampu, fidyah dihalalkan tp golongan yg tak mampu tu dinyatakan kat situ : fakir dan miskin. memandangkan ayah sy kira berada jugakla dn sy tahu dia mampu, adakah sy wajib meminta dia byrkn dulu dan mungkin nnt dh kerja sy boleh byr blk pd dia? sy dn ayah bukanlah rapat sgt krn ayah tinggal di luar negara, sy tak brani nk bgtahu dia tntg ini. apakah hukum jika sy tipu dn beritahu ayah sy perlukan duit itu utk benda lain? adakah itu akan jd duit haram? sy betul2 buntu, dan sy nk selesaikan fidyah scpt mungkin takut nk ganda lagi.

    ReplyDelete
  198. Salam. Saya rasa banyak soalan yang berulang-ulang permasalahan yang sama, kesian ustaz tak larat nak jawab. Apa kata baca jawapan2 yang ustaz berikan dalam comment2 di bahagian awal entry ini kerana cukup jelas penerangan ustaz.

    ReplyDelete
  199. Salam

    Betul tu, banyak soalan yang sama...lebih baik baca soalan2 dan jawapan yang telah dijawab di atas dan banyak soalan dan jawapan boleh dirujuk..

    ReplyDelete
  200. Salam Ustaz..

    Semasa zaman sekolah menengah,(tahun 1998 hingga 2002), saya dan teman2 selalu ponteng puasa. Kdg2 mmg x boleh puasa disebabkan keuzuran (haid) dan kdg2 memang disengajakan.Kerana kejahilan saya sendiri, sy tidak mencatat berapa hari tidak puasa dan amat memalukan saya tidak pernah mengganti puasa itu. Kini, saya benar-benar rasa insaf. Sy nak tanya ustaz, bagaimana saya ingin mengganti puasa yang saya langsung x ingat bilangannya Ustaz?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG