PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Sunday, July 25, 2010

Wanita Datang Darah Haid dan Istihadhah


Salam ustaz... saya nak tanya, setahu saya darah yg keluar lebih 14 hari itu dikira darah penyakit dan wajib muslimah kena solatkan. Soalan saya, apaka ciri2 lain bagi darah penyakit too, ciri fizikal contohnya warna. Dan apakah penyakit tersebut. Adakah ia berbahaya... Terima kasih ustaz

Jawapannya

Menurut Syaikh Muhammad Al-Shalih Al-Utsaimin dalam kitabnya Petunjuk Al-Qur’an dan Al-Sunnah berkenaan Haid, Istihadah dan Nifas yang mengatakan bahawa :

“Haid dari sudut bahasa ialah: turun sesuatu secara mengalir. Dari sudut syara’, haid ialah darah yang keluar dari wanita kerana fitrah kejadiannya tanpa sebarang sebab. Ia keluar pada waktu-waktu yang diketahui. Ia adalah darah fitrah yang keluar bukan kerana sakit, luka, keguguran atau kelahiran.”

Masa keluarnya darah haid

Lama masa keluar darah haid itu sekurang-kurangnya sehari semalam dan selanjut-lanjut masanya selama lima belas hari siang dan malam, kebanyakannya iaitu masa yang biasa keluar selama enam atau tujuh hari.


Perkara yang dilarang Ketika Haid

Wanita yang didatangi haid dilarang mengerjakan solat fardhu atau sunat, puasa fardhu atau sunat, sujut tilawah atau sujud syukur, tidak boleh tawaf fardhu atau sunat, tidak boleh membaca Al-Quran atau menyentuhnya, tidak boleh memasuki masjid, dilarang menceraikan isteri ketika haid, tidak boleh disetubuhi oleh suaminya dan dilarang bersuka-suka di antara pusat hingga lutut. (ringkasan dari kitab Hidayatu Subiyan).

Warna Darah Haid

Warna darah yang keluar dari faraj perempuan ialah : warna hitam, warna merah, warna kelabu, warna kuning tua (coklat).

Cara memastikan Suci Dari Darah Haid

Hadis Nabi Yang diriwayatkan oleh Aisyah :

“Apabila haid kamu telah habis, maka mandilah dan tunaikanlah solat”.

Jelas di sini bahawa wanita yang mendapati darahnya telah kering dari warna-warna darah haid, maka dia boleh mandi hadas dan menunaikan solat seperti wanita lain yang suci. Hadis Rasulullah yang bermaksud :

“Engkau kedatangan haid selama enam hari atau tujuh hari adalah didalam pengetahuan Allah Taala, kemudian engkau mandilah dan apabila telah engkau ketahui akan diri engkau telah suci dan bersih maka hendaklah engkau sembahyang dan berpuasa selama dua puluh empat atau dua puluh tiga hari dalam sebulan yang demikian adalah memadai bagi engkau . begitulah hendaknya engkau perbuat ditiap-tiap bulan sebagaimana suci mereka itu bagi masa haid dan masa sucinya.” (Riwayat Abu daud, Tarmizi)

Untuk memastikan darahnya telah kering ataupun belum, maka wanita itu boleh memasukkan cotton buds atau kapas dalam farajnya, jika di dapati adanya darah, maka wanita tersebut tidak perlu mandi lagi dan ia masih dalam keadaan berhadas.

Kaedah di atas diambil daripada amalan wanita-wanita sahabat sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina Aisyah ra :

“Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid.” Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (Riwayah Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

Maksud kapur putih itu ialah cecair yang keluar dari faraj wanita berwarna putih seperti kapur putih yang tiada terlibat dengan warna kuning, merah dan warna-warna haid, maka wanita itu boleh mandi dan suci daripada haid.

Darah Istihadhah

Menurut Pendapat As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah Jilid 1 mengatakan bahawa :

“Istihadhah adalah darah yang keluar secara berterusan dan keluar bukan pada waktunya.”

Di sini ada tiga perbahasan mengenai darah istihadhah iaitu :

Pertama : Istihadhah adalah darah yang keluar lebih dari kebiasaan haidnya, maka itu dikira sebagai darah istihadhah (penyakit). Wanita yang keluar darah melebihi kebiasaan haidnya, maka diwajibkan mandi dan boleh melaksanakan segala amalan yang terhalang ketika haid. Hadis dari Aisyah bahawa :

“Fatimah binti Abi Hubaisyh ra telah mengadu kepada Nabi SAW : Sesungguhnya aku kedatangan haid tanpa putus-putus. Apakah aku perlu meninggalkan solat? Nabi s.a.w. menjawab : Tidak, sesungguhnya itu adalah darah dari urat, bukan darah haid. (Oleh demikian, janganlah kamu tinggalkan solat pada keseluruhan hari datangnya darah itu), akan tetapi kamu tinggalkan solat hanya pada hari-hari kamu biasa kedatangan haid padanya, kemudian (apabila habis hari-hari tersebut), hendaklah kamu mandi dan tunaikanlah solat." (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim).

Sebagai wanita muslim yang peka dengan masalah ini apabila datangnya darah haid, maka terlebih baik dia menandakan pada kalendar atau membuat catitan tarikh datangnya haid supaya dia tidak lupa dan tidak bercelaru dengan tarikh mula datangnya haid. Tindakan ini penting untuk wanita menghitung jumlah hari haidnya dan secara tidak langsung dia mudah mengetahui bahawa darahnya telah melebihi dari kebiasaan haidnya. Dalilnya Ummu Salamah ra bahawa :

“Dia meminta fatwa kepada Nabi SAW mengenai seorang perempuan yang selalu mengeluarkan darah. Nabi SAW bersabda : Hendaklah perempuan itu mengenal pasti terlebih dahulu bilangan malam dan siang selama haid serta kadar hari-harinya pada setiap bulan. Setelah mengetahui waktu haid dan kadarnya itu, maka hendaklah ia menghentikan solat pada waktu-waktu tersebut. Sesudah waktu haid itu berakhir, dia dikehendaki menampalkan kemaluannya dengan sehelai kain, lalu kerjakanlah solat.” (Diriwayatkan oleh Malik, As-Syafie, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasa’i dan Ibnu Majah)

Kedua : Bagi wanita yang keluar darah haid tidak teratur waktu kebiasaannya, maka wanita itu perlu membezakan (tamyiz) warna darah yang keluar, baunya dan sifat kekentalannya maka itu dikira haid. Jika darah yang keluar itu berbeza dari sifat darah haid, maka itu dikira darah istihadhah. Hadis dari Saidatina Aisyah ra yang menceritakan :

“Fatimah binti Abi Hubaiysh r.a. menghadapi istihadhah, maka Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya : Sesungguhnya darah haid adalah darah berwarna hitam yang dikenali (yakni ia mempunyai bau yang dikenali oleh kaum wanita). Oleh demikian, jika kamu melihat darah sedemikian, hendaklah kamu menahan diri dari menunaikan solat. Tetapi jika kamu melihat darah berwarna lain, maka ambillah wudhuk dan kerjakanlah solat.” (Riwayat Abu Daud, an-Nasai, Ibnu Hibban dan al-Hakim. Berkata al-Albani; hadis ini hasan soheh).

Ketiga : Manakala wanita yang tidak boleh membezakan antara sifat darah haidnya iaitu warna, bau, kekentalannya, terlupa tarikh datangnya haid dan darah itu berterusan tidak berhenti. Maka dia dikira sebanyak-banyak keluarnya haid iaitu 15 hari dan malamnya. Darah yang keluar lebih dari 15 hari dan malamnya itu dikira sebagai darah istihadhah. Ini menurut perbahasan yang terdapat dalam kitab Hidayatul Subiyan dan Kitab Al-Mukhtasar Al-Mufid.

Ciri-ciri Darah Istihadhah

Berbeda dengan darah haid, darah istihadhah mempunyai ciri-ciri sebagai berikut : Warnanya merah, tipis, baunya seperti darah biasa, berasal dari urat yang pecah/putus dan ketika keluar langsung mengental.

Sebab Berlakunya darah Istihadhah

Darah istihadhah ialah darah penyakit yang keluar dari urat yang hampir dengan rahim perempuan yang dinamakan al-azal iaitu urat atau sejenis kulit yang berada didalam faraj (hampir dengan rahim) perempuan dan disitulah tempat masuknya air mani lelaki yang bakal menjadi anak dan dari situ juga keluarnya darah nifas.

Adakalanya wanita yang mengalami istihadhah adalah wanita yang terganggu hormon anggota badannya. Ada yang disebabkan strees kerja atau sebagainya dan ada juga yang disebabkan pembedahan. Kalau wanita yang mengalamai istihadhah berpanjangan, maka terlebih baik mendapatkan rawatan atau berjumpa pakar di hospital atau klinik.

Penutup

Saya memohon maaf atas penjelasan yang celaru dan tidak sampai kepada maksud perbahasan, Ini sahaja yang mampu saya sediakan dan jika ada kesilapan dan teguran dari orang yang alim fiqh, maka saya alu-alukan untuk memberikan teguran dan berkongsi ilmu yang baik ini untuk dimanfaatkan semua.


183 comments :

  1. Salam ustaz,
    minta maaf soalan saya lari tajuk sikit.Saya ada terbaca artikel seorang bekas mufti yang terkenal dlm malaysia.dibawah adalah petikan dari artikel tersebut.

    Kata al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) dalam kitabnya yang masyhur al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab:

    “Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib iaitu dua belas rakaat ditunaikan antara Maghrib dan Isyak pada Jumaat pertama Bulan Rejab, juga Solat Malam Nisfu Syaaban sebanyak seratus rakaat; kedua-dua solat ini bidah lagi mungkar yang jelek. Jangan kamu terpengaruh disebabkan keduanya disebut dalam Kitab Qut al-Qulub dan Ihya ‘Ulum al-Din. Jangan juga terpengaruh dengan hadis yang disebut dalam dua kitab berkenaan kerana kesemuanya palsu. Jangan kamu terpengaruh dengan sesetengah imam yang keliru mengenai kedudukan hadis-hadis kedua solat berkenaan” (4/56. Beirut: Dar al-Fikr).

    Soalan saya benarkah dalam kitab Ihya ulumiddin karangan Imam al Ghazali ada mengandungi hadis-hadis palsu?

    Soalan kedua,bolehkah ustaz sebutkan amalan2 bulan sya'ban yg disebut dalam hadis-hadis sahih.dan kalau boleh ustaz terangkan jugak hadis2 palsu tentang amalan bulan sya'ban agar saya dan pembacalain tidak terkeliru.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. salam ustaz,
    nak tanya skit bleh...
    ape hukum men blog ni?

    ReplyDelete
  3. salam,

    Hukum orang main blog harus selagi dia tidak memasukkan gambar atau perkara2 maksiat dan dosa.

    ReplyDelete
  4. assalmaualikum ustaz....
    berkenaan dgn haid ini,kdatangan haid sy seblm2 ini selama 7 hari shj,tetapi disbbkan ada penyakit endometriosis dr telah menyuntik sejenis ubat utk mematikan sel2 tersebut(dlm tempoh itu haid sy berhenti 3 bln,suntik utk stopkan haid dlm tempoh 3 bln)...slps 3 bln,tempoh kdatangan haid sy adalah selama 15 hari dan lebih....mcm mana dgn kes saya ni ustaz?krn sy melakukan amal ibadat slps tempoh 15 hari....

    ReplyDelete
  5. secara mudah kira selama 15 hari iaitu sebanyak-banyak haid, lebih dari itu dikira istihadhah.

    ReplyDelete
  6. salam ustaz..

    sye bru abis period dlm 7 ke 8 hr..tp msuk hr p'tme sy berpose,sye dapati msih ade tmpok coklat..adakah pose sy di kire batal?bagaimana dgn solat sye?

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Anda masih di dalam haid lagi, sebab tanda bersih dari haid adalah keluar cecair putih atau jernih tanpa ada warna-warna lain dalam cecair tersebut. Maka di sini anda masih dalam haid dan diharamkan anda berpuasa dan bersolat. semua puasa dan solat anda dalam haid tidak di kira.

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum ustaz, adakah perlu memasukkan kapas setiap kali memeriksa berhenti atau tidak darah haid, adalah cotton bud memadai atau perlukan kapas dimasuk hingga ke pangkal rahim?

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Ini adalah cara memastikan wanita itu dah suci atau belum dengan memasukkan cotton bud atau kapas ke dalam farajnya. Ada juga cara lain iaitu dengan memastikan keluarnya cecair jernih tanpa ada warna lain dalam cecair tersebut dan ini menandakan wanita tersebut suci.

    Ini merupakan tindakan untuk wanita tersebut berjaga2 supaya tidak melakukan ibadah yang diharamkan ketika haid dan nifas.

    ReplyDelete
  10. Salam ust,adakah masih dikira haid jika warna kuning cair(hanya sedikit)keluar selepas 7-8 hari tempoh haid dan kadang2 berterusan hingga ke 10-15 hari.Sy kurang faham tentang haid yg berwarna kuning.Adakah kuning cair dikira haid juga?

    ReplyDelete
  11. Salam,

    Haid ada berbagai warna seperti yang dinyatakan di atas, kuning ada darah haid pengujung...haid di hitung sehingga 15 hari dan malamnya. Selagimana dia datang tidak melebihi 15 hari dan malamnya, maka itu di kira haid..

    tanda suci wanita itu adalah keluar cecair yang putih bersih atau cecair jernih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. astaghfirullahhalazim... saya selalu menyangkakan kekuningan itu sebahagian dari keputihan... makna nya solat & puasa sy selama ni xditerima lah..

      Delete
  12. ustaz,warna keruh tu bagaimana?kelabu atau bagaiman.saya sgt konfius dan was2.hari ni hari 13 sy tak puasa sebab tak yakin belum habis haid.
    kadang2 saya letak atas benda berwarna putih contoh botol putih nampak macam keruh tapi bila letak atas tuala wanita nampak macam putih susu(takda warna)..pening ustad..tak tau nak mandi bila ni.risau

    ReplyDelete
  13. Salam

    Jumlah datang haid sebanyaknya adalah 15 hari dan malamnya, jadi anda tunggu sampai 15 hari dan malamnya. Kalau dia lebih dari 15 hari dan malamnya, maka anda perlu mandi dan setiap kali masuk waktu solat anda perlu basuh darah tersebut dan diletakkan kapas atau kain dan terus ambil wuduk dan solat secara berturut2..

    Darah haid itu ada banyak warna saya tak pastilah bagaimana darah itu..Tetapi anda boleh memastikan dengan meletakkan kapas di faraj untuk memastikan masih haid atau tidak. Kalau anda lihat tiada warna dan hanya melihat cecair putih yang tidak dipengaruhi mana2 warna, maka itu dikira suci..

    ReplyDelete
  14. ustad ada lagi satu lupa..bagaimana kiraan 15 hari haid tu contoh
    subuh 1/8/2010 keluar haid dan adakah subuh 6/8/2010 baru 15 hari haid atau 15/8/2010 tu dah kira 15 hari

    ReplyDelete
  15. Salam...ustaz..saya ingin bertanya, kalau kita dah yakin suci dari haid iaitu tida cairan kuning,dan mandi wajib.kemudian, didapati masih ada sedikit warna kuning cair. adakah sah mandi wajib itu? sy sering was was dan mandi wajib lagi..

    ReplyDelete
  16. Salam,

    Jawapan kepada Aku :

    Star dari masuknya magrib dikira harinya. Contohnya Magrib malam 1/8/2010 hingga waktu magrib malam 15/8/2010.

    Jawapan kepada Anonymous :

    Salam kalau ada lagi warna kuning bawah dari 15 hari dan malamnya, maka tinggalkan solat dan mandi wajib tadi tidak di kira. Kalau lepas 15 hari dan malamnya, anda wajib mandi dan melaksanakan solat, sebab tidak di kira haid lagi. Ikut keterangan ketiga dalam artikel saya di atas.

    ReplyDelete
  17. ustaz saya wanita berusia awal 20 an tak berkahwin,saya tak tau mahu beza air mazi atau air mani.adakah air mazi juga memancut sedikit seperti mani sebab salah satu sifat air mani memancut(baca dalam forum), jadi saya was-was sama ada perlu mandi wajib atau tidak.saya lihat di seluar dalam tiada warna apa2 tapi sedikit basah.

    ReplyDelete
  18. Salam...
    Saya nk yanya pendapat ustaz skit.

    Jika saya datang haid selama 8 hari, kemudian keluar darah selepas 15 hari, adakah darah yg keluar selepas 15 hari itu adalah istihadhah?

    Terima kasih...

    ReplyDelete
  19. Salam,

    Betul darah yang keluar selepas 15 hari itu adalah istihadhah.. Kalau darah Istihadhah perlu mandi hadas dan mengerjakan solat atau mengerjakan perkara yang diharamkan ketika haid.

    ReplyDelete
  20. salam ustad,
    saya mengalami masalah haid sejak saya mendermakan darah. sejak dr itu kitaran haid saya bertukar ke 2-3 bulan sekali. cuma semenjak period terakhir saya pada bulan ini,, darah haid saya keluar lebih dari 15 hari dan saya yakin itu adalah darah istihadhah walaupun warna nya adalah sama seperti darah haid. soalan saya,
    1. adakah itu saki baki darah haid yang lama atau saya kemungkinan berpenyakit?
    2. bagaimana hendak menghentikannnya? saya tidak selesa dengan keadaan ini.
    saya berharap ustad dapat membantu saya kerana ini adalah kali ertama ia berlaku kepada saya.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  21. Salam,

    Darah yang datang lebih 15 hari dan malamnya adalah darah istihadah (penyakit). Dan anda perlu mandi dan mengerjakan segala amalan yang terlarang ketika haid.

    Masalah itu saya tak pasti, ini merupakan masalah medis dan anda wajib merujuk kepada doktor bidang ini. Nasihat saya lebih baik anda berjumpa doktor untuk mendapat nasihatnya.

    ReplyDelete
  22. salam ustaz,saya nak tanya.haid bewarna merah keluar sedikit.selepas dua hari sudah tiada tetapi saya letak cotton pad ada kesan kuning selepas itu.kemudian saya chek lepas dua hari tak ada kesan kuning,cotton pad bersih.saya mandi wajib.tapi saya check lagi ada kesan kuning selepas hari 11.ada hari ke 11 tu haid juga?

    ReplyDelete
  23. salam,ustz.sy br brumr 11 thn.pada hari ahad lps(24.10.2010),sy ade kluar wrn coklat2x.tp hr jumaat ade kluar,sabtu tak de.isn ade plak.tu drh haid ke?ke haid yg trpts pts?mak ckp,ye.tu drh haid...

    ReplyDelete
  24. salam...ustaz..

    Sejak setahun lalu,saya mengalami masalah haid tidak teratur. Pernah saya tidak datang haid selama lebih dari sebulan (pernah sampai 3 bulan). tetapi sekali datang, ia mengambil masa lebih dari 15 hari. Sekarang saya punyai masalah seperti berikut:
    1) hari pertama hingga hari ke-10, haid saya warna hitam, kadang2 ada merah sikit.
    2) hari ke-11 hingga ke 15, haid saya merah.
    3) hari ke 16 dan hari ini hari ke-17, haid saya banyak (seperti haid biasa + ketulan darah).

    Semalam, saya sudah sembahyang. tetapi apabila melihat darah pada hari ini, saya jadi confius. mungkin ini baru masanya haid saya keluar. yang hitam sebelum ini bukan haid.

    adakah saya perlu sembahyang walaupun saya rasa seperti yakin yang keadaan sekarang baru darah haid walaupun sudah melepasi 15hr?

    mohon sangat penjelasan dari pihak uztaz. terima kasih banyak2.

    ReplyDelete
  25. Salam

    Lazimnya haid yang baru datang dia hitam dan kadang-kadang ketulan-ketulan, kemudian dia akan menjadi merah dan seterusnya kuning..

    Masa sebanyak datang haid adalah 15 hari dan malamnya, yang lebih dari 15 hari itu dikira darah penyakit atau istihadah. darah istihadah kena mandi wajib dan sembahyang atau boleh melakukan perkara-perkara yang diharamkan ketika haid dan nifas.

    Nasihat saya lebih baik anda dapatkan rawatan dari doktor perubatan secepat mungkin.. mereka lebih mengetahui masalah anda..

    ReplyDelete
  26. Salam ustaz saya ingin bertanya mengenai kiraan haid yang tidak menentu. Contohnya haid seseorang telah melalui hari 1 hingga 12.Pada hari yang ke 13 dan 14 ia didapati bersih dan dia bersolat.Walaubagaimanapun pada hari yang ke 15 dan ke 16 didapati kembali ada darah yang sedikit. Adakah kiraan hari yang ke 15 adalah haid atau pun istihadhah?

    ReplyDelete
  27. salam
    ustaz..sy nak tnye..darah saya dah mlebihi 15 hri dan sy keliru adakah untuk solat lima waktu dalam satu hari untuk setiap waktu kte harus menukar pad (kotex) walaupon kite yakin darah tersebut tidak akan keluar?

    ReplyDelete
  28. salam ustaz.
    maaf bertanyakan soaln yg lbih kurang sama spt d ats. tempoh haid sy slalunya 11 hari & ke ats (tak lbih 15 hri)..baru2 ni,tempoh haid sy 15 hari.,tapi sampai hari ke -8 ja darah merah.,hari ke -10 sy mandi sbb baru colourless(putih jernih)..esoknya,hari ke 11 kluar sikit kuning pekat..sy was2 & anggap still haid sbb lps tu,kluar koko & merah skit..jadi sy truskan sampai ckup2 15 hari..slps suci,sblum smpai 15 hari strusnya,kluar darh mrh..sy rs istihadah sbb tak berbau & alirannya kurang brbnding haid sy..tpi yg pliknya sy ttp senggugut (teruk) spt kelazimannya..betul ka haid strusnya msti slps 15 hari slps suci?? & istihadah dsbbkan tension krn sy agak stress dgn jadual kulliyyah sy...sy harap ustaz dpt menjelaskan...perhatian ustaz sy dahulukan dgn ucpn trima kasih bnyk2..

    ReplyDelete
  29. salam ustaz, saya seorang ibu dan sekarang mengambil injection perancang kerana anak saya masih belum berumur setahun. masalahnya bulan lepas, sebelum waktu haid yg sepatutnya, ada spotting berwarna coklat berhari2. saya masih sembahyg pada waktu itu kerana sy pernah dgr bahawa perempuan hanya boleh dianggap didatangi haid setelah darah berwarna merah yang keluar. selepas 3 hari, haid datang seperti biasa. selepas 13 hari, saya sudah bersih dari haid. tetapi pada hari ke16, datang semula spotting berwarna coklat tu dan spotting tu terus ada sampai harini iaitu hari ke23, saya menganggapnya sebagai istihadhah dan telah sembahyang sejak saya bersih dari haid pada hari ke13, betul ke ustaz apa yang saya buat ni? saya risau sekiranya benda ni berlaku lagi untuk bulan hadapan. bagaimana jika spotting ni berterusan sehingga ke bulan hadapan? adakah saya kene tunggu warna merah darah keluar dulu (seperti yg sy selalu amalkan) baru dikira haid?

    ReplyDelete
  30. Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Bilangan haid adalah 15 hari lamanya, kalau datang tak menentu seperti hari 1, 2, 3 datang haid, 4, 5 tak datang dan anda solat, 6, 7, 8, 9, datang haid, 10, 11, 12, 13, 14, tak datang haid, 15, 16, 17 datang haid.

    Begini : dikira haid ialah 1 hingga 15 walaupun dia berselang2 tetap dikira haid. hari 16 dan 17 dikira istihadah sebab dia melebihi tempoh panjang haid iaitu 15 hari dan malamnya.

    Anonymosu kedua :

    Darah yang melebihi 15 hari adalah istihadah dan anda wajib mandi dan solat, setiap kali waktu solat masuk, anda bersihkan dahulu darah tersebut dan tukar tuala wanita anda, dan terus ambil wuduk dan solat. kalau boleh lakukan pada setiap waktu kalau ada darah, kalau tiada tidak mengapa dan anda tidak berada dalam najis.

    Anonymous ketiga :

    Begini betul juga anggapan anda itu, kalau anda tidak pasti haid ke istihadah, anda lanjutkan sahaja kepada 15 hari dan malamnya tempoh haid anda, kalau keluar juga selepas 15 hari dan malamnya baru dikira istihadah dan anda wajib mandi dan solat. kalau anda pasti itu bukan darah haid dengan yakin, tidak mengapa anda lihat kepada kelaziman keluar haid anda pada bulan2 yang lepas. kalau tak pasti kira sahaja 15 hari dan malamnya.

    Anonymosu Keempat :

    Memang datang bulan anda dan tempoh keluar haid akan bermasalah disebabkan anda mengambil pil perancang. Saya rasa doktor ada beritahu kepada anda. Masalah puan lebih baik di kira sahaja 15 hari dan malamnya, sebab warna darah adalah koko dan ia juga merupakan jenis2 darah haid. yang keluar melebihi 15 hari adalah dikira istihadah dan anda wajib mandi dan solat. jangan kira 13 hari sebab tempoh lama haid adalah 15 hari dan tempoh suci adalah 15 hari juga..

    ReplyDelete
  31. Ustaz,saya dah haid selama 11 hari.Cairan yang keluar berwarna antara kuning dan putih. Tapi saya tak yakin adakah itu darah haid. Adakah saya perlu mandi setelah cairan yang keluar betul2 berwarna putih?

    ReplyDelete
  32. assalammualaikum ustaz,

    saya nak tanya,bagaimana pula kalau yang keluar warna cokat sebelum haid,adakah sah solat saya?

    ReplyDelete
  33. saye mahu bertanya..hampir sbulan saye keguguran..tapi semenjak akhir ini darah keluar dgn byk dan keluar darah ketulan besa sehingga kadang2 sebesar penumbuk..adekah itu satu penyakit?? dan saye telah mdapat suntikan menghentikan haid..dan itu akan memberi kesan kpd pendalaman atau lain2 kesan??

    ReplyDelete
  34. Salam Ustaz,

    saya lihat darah haid tiada pada hari ke-6.saya telah periksa (seharian) tuala wanita tiada tanda2 darah haid. saya mandi wajib, bersolat & malamnya bersama suami. tapi keesokkanya keluar sedikit darah (tidak melekat pada seluar) ketika buang air kecil. apa hukumnya solat saya dan saya bersama suami..

    ReplyDelete
  35. Salam Ustaz,

    Apakah lebih baik kita tunggu sehingga 15 hari baru kita berpuasa,solat & lain2. Adakalanya darah haid berhenti pada hari ke-6, ke-7, & ke-8 dan berikutnya.
    Adakah berdosa jika kita tidak puasa, solat bila haid tidak kelihatan kerana ingin mengambil jalan selamat tunggu hingga ke hari 15.
    Saya pernah mandi wajib berkali2 kerana haid datang tiba2 sedikit, berhenti 1 hari dan datang sedikit keesokkannya.

    terima kasih atas penjelasan.
    Sue

    ReplyDelete
  36. assalammualaikum ustaz,

    saya nak tanyer, saya period selama 6 hari dan suci selama 13 hari kemudian datang haid semula.
    adakah di kira Darah Istihadhah atau haid biasa

    ReplyDelete
  37. assalammualaikum ustaz,

    saya nak tanya,saya belum lagi period,tapi bila saya tengok ada warna kuning yang pekat sangat,kadang-kadang warna coklat cair.adakah saya dikira sudah period?

    ReplyDelete
  38. Anonymosu pertama :

    Cecair keluar yang bercampur dengan warna darah kekuningan maka ia dikira sebagai haid lagi.Kalau cecair itu keluar putih bersih maka ia boleh mandi.

    Anonymous kedua :

    Warna coklat juga adalah warna darah haid.. Kalau ia sudah suci 15 hari dan malam sekurang2nya, maka ia dikira sebagai haid.

    Anonymosu ketiga :

    Memang kalau orang gugur dan melahirkan anak atau sudah berkahwin, kedatangan darah haidnya agak berbeza dari selalu.. Jadi kembali kepada hukum asalnya iaitu suci 15 hari dan malam, keluar haid sebanyak2nya 15 hari dan malamnya. Kalau lebih keluar dari 15 hari maka itu adalah darah penyakit dan anda kena buat rawatan doktor.

    Ambik suntikan doktor untuk berhentikan haid perlu mendapat nasihat doktor terlebih dahulu dan ia boleh mengganggu proses perjalanan haid.

    Anonymosu keempat :

    Kalau keluar kurang dari 15 hari secara putus2 maka ia dikira masa haid dan solat yang dikerjakan tidak dikira dan dimaafkan. Kalau lebih dari 15 hari masa haid, maka ia dikira istihadhah.

    Anonymosu kelima :

    Lihat kepada kebiasaannya, kalau dia selalu datang 6, 7 atau lapan hari, maka kita ikut kepada kebiasaan, kalau dia lebih dari kebiasaan maka dikira istihadhah kalau dia melebihi dari 3 kali datangnya haid maka ia dikira sebagai haid.

    Anonymous keenam :

    Kalau datang 6 hari kemudian datang pula selepas 13 hari maka ia dikira istihadhah sebab 6 + 13 = 19 maka ia lebih dari tempoh sebanyak haid iaitu 15 hari dan malamnya.

    Anonymosu ketujuh :

    Kalau sebelum 15 hari dia dikira istihadhah kalau 15 hari suci datang darah kuning coklat atau sebagainya, maka ia dikira haid.

    ReplyDelete
  39. salam ustaz.. mohon untuk bertanya... dalam istihadhoh boleh ke solat berjemaah??? dan bagaimana pula dengan solat sunat????

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum ustaz....
    sy ingin bertanya...sy baru kedatangan haid tp belum ckup 28ari, sy kedatangan haid lg....
    dan warna haid tersebut berwarna coklat kehitaman..
    adakah ia termasuk dalam darah haid atau terdapat simptom2 lain dan adakah perlu sy mngerjakan solat..minta penerangan uztaz..
    terima kasih...wassalam

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum ustaz

    kiranya kebiasaanya saya datang bulan 6-7 hari, tetapi sekarang sudah 10hari.. adakah masih dikira darah haid / istihadah? warna nya masih coklat-kehitaman.

    adakah larangan bagi darah istihadah ini masih sama dgn org datang bulan? seperti berpuasa/membaca alquran/bersama suami?

    ReplyDelete
  42. Ruhul Jadidah :

    Boleh solat berjemaah, solat wajib sahaja bila azan berkumandang atau masuk waktu atau nak solat fardhu kena bersihkan kemaluan dan basuh dan masukkan kapas atau kain supaya darah itu tak bocor dan mengalir dan ambik air wuduk dan terus solat.. solat sunat tak perlu ulang basuh lagi.

    Anonymous pertama :

    Tempoh suci 15 hari dan malamnya, kalau darah itu datang lebih dari 15 hari suci maka itu dinamakan darah haid. Kalau kurang dari itu adalah darah penyakit. Darah haid kali pertama keluar dia merah kehitaman lazimnya.

    Tak silap saya awak ni datang haid dan tak wajib solat dan ibadah2 lain yang terhalang oleh haid.

    Anonymous kedua :

    Tempoh haid ikut syafie 15 hari dan malamnya, kalau kurang dari itu masih dikira haid.

    Darah istihadhah kena mandi hadas dan solat atau boleh buat ibadah2 yang terlarang ketika haid. Kalau sudah mandi keluar lagi darah itu cukup dibasuh sahaja tak perlu mandi.

    ReplyDelete
  43. salam ustaz..

    saya ingin bertanya..istihadah adalah darah yg keluar 15 hari selepas haid..jika istihadah itu berlanjutan sehingga 15 hari lagi adakah darah yg keluar selepas itu darah haid atas masih lagi istihadah..mohon penjelesan dr ustaz.

    ReplyDelete
  44. tak begini haid keluar sampai lima belas hari, hari ke 16 ke atas itu adalah istihadhah.

    ReplyDelete
  45. salam ustaz... maaf... saya xberapa faham dengan jawapan yang ustz berikan.... bukan ke dalam istihadhah kene solat dengan segera... di bimbangi darah akan bocor.... jika kita berimam.... dalam masa imam... kemungkinan kita tidak berasa selesa.... dan blh tlg jelaskan ttg solat sunat x perlu ulang basuh.... maksusnya di sini... bila solat sunat... xperlu di cuci dulu ke darah istihadhah tu???

    ReplyDelete
  46. Betul kata awak tu ruhul jadidah, basuh dan balut n ambik air sembahyang dan sembahyang terus sebab dia dikategorikan orang yang berhadas atau daimul hadas.

    Solat sunat tak perlu ulang lagi basuhan, dia kena buat setiap kali solat fardhu masuk iaitu basuh, balut, ambik air sembahyang n solat terus.

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum ustaz..
    saya mengalami haid selama 15 hari. kemudian bersih 2 hari sahaja. pada hari ke 18 darah datang semula. ada kah itu dikira darah haid / istihadah. kerana warna coklat tanah. pada hari ke 23 dan hari-hari seterusnya pula darah saya berwarna merah kehitaman dan ada sedikit bau seperti darah haid. Mohon penjelasan.. kerana saya sering berada dalam keraguan..

    ReplyDelete
  48. Hari 18 ke atas dia kira istihadhah iaitu darah penyakit. tempoh suci dari haid dan nifas ialah 15 hari sekurang2nya. jadi awak cuma suci 2 hari sahaja jadi ia dikira istihadhah.

    ReplyDelete
  49. salam ustaz..
    terima kasih di atas perkongsian ilmu ustaz. sekiranya selepas tempoh suci 15 hari saya masih mengalami pendarahan. adakah ia dikira haid semula. iaitu selepas hari ke 30?

    ReplyDelete
  50. salam ustaz,,,skrg saya sudah hari ke 5 haid,,,,sya lihat darah saya berwarna hitam,,,,sebelum ni darah saya berwarna merah,,,,adakah ini darah penyakit,,,,?????

    ReplyDelete
  51. Anonymous pertama :

    lepas 15 hari itu adalah darah penyakit.

    Keliru :

    Masih lagi darah haid sebab dia dalam masa haid, darah haid banyak warna ada hitam ada coklat ada kuning ada merah

    ReplyDelete
  52. salam ustaz..

    sy mengalami mslh haid yg berpanjangan, dan telah berjumpa dgn doktor.. tetapi, doktor telah mengesahkan bhwa sy tidak ada mengalami sebarang penyakit.. adakah darah haidh yg berpanjangan itu boleh di rawat & bagaimanakah caranya?

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum..

    Ustaz..sebelum ini, sy tdk mempunyai masalah menentukan haid saya.namun 3 bulan kebelakangan ini sy mempunyai masalah utk tentukan haid sy kerana yg keluar hanyalah cairan berwarna putih yg bercampur warna merah..ia tidak mengalir.keluar amat sedikit tp berhari2 dan berselang.malah warna putih adalah melebihi yg berwarna merah..sy rase serba salah utk tdk bersolat kerana yg keluar bukan seperti darah haid yg sebenar..
    jika sy kira hari 1-15 adalah haid tp cume cairan yg sedikit dan sy meninggalkan solat, sy risau jika selepas 15 hari keluar darah haid yg sebenar sedangkan sy tlh mengambil 'cuti' awal..sy rase was2 utk tinggalkan solat utk cairan yg tdk menyerupai darah haid dan was-was utk tunaikan solat JIKA selepas itu keluar darah yg sebenar yg perlu dikira sebagai darah istihadah..apa pendapat ustaz..

    ReplyDelete
  54. ...tambahan dari persoalan di atas..
    bagaimana yg dikatakan haid paling singkat adalah 24 jam..adakah setiap jam ia mengalir keluar sbb dalam kes sy..mmg tak keluar 24 jam.mmg tak mengalir..risau berdosa tinggalkan solat jika salah anggapan.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum ustaz.saya nk tnya,adakah cecair yg berwarna kekuningan itu smada haid atau mazi?setelah melakukan persetubuhan,isteri sy mengadu sjenis cecair yg berwarna tersebut keluar dr dubulnya.adakah ia juga akan mendatgkn kehamilan?atau ia mrupakan sjenis penyakit?terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  56. salam ustaz.

    uztaz sila balas pertanyaan sy ni tauuu. sy dah
    sebulan lebih dtg haid ni, cmne? nk berpenyakit ke?

    ReplyDelete
  57. Anonymous pertama :

    Kalau 15 hari itu normal, kalau lebih 15 hari yang tak normal sebab dia dikira darah penyakit.. Darah penyakit boleh jadi disebabkan oleh horman atau wanita yang stress.. Masalah nak rawat kena tanya pakar dia iaitu doktor, itu bukan bidang saya..

    Anonymous ketiga :

    Kalau lepas 15 hari suci, keluar cairan putih bercampur darah tu, maka dia dianggap darah haid.. Kalau dia datang sebelum cukup 15 hari suci, maka ia dinamakan sebagai darah istihadhah.

    Hitung kepada hari kebiasaan haid, contoh kalau selalunya datang 6 atau 7 hari, tiba2 bulan tu datang 15 hari dengan keadaan darah seperti itu, maka ia dinamakan sebagai darah istihadhah.. tetapi pada bulan kedua datang lagi masih dinamakan sebagai istihadhah, masuk bulan ketiga masih datang lagi seperti itu, maka ia dinamakan sebagai darah haid selagi dia datang tidak melebihi 15 hari.. begitu juga perkiraan haid seterusnya.

    Anonymous ketiga :

    Bukan sekali sahaja dia dikira setiap kali dia keluar, cukup tak 24 jam pada hari2 berikutnya sehingga 15 hari dan malamnya.. Kalau kurang dia dikira sebagai darah istihadhah.

    Anonymous keempat :

    Cecair tu bercampur dengan warna darah tak, kalau air tu keluar kuning jernih dalam keadaan gairah, maka itu dikira sebagai air mazi.

    ReplyDelete
  58. salam ustaz...
    saya ada masalah sedikit tentang darah..saya sepatutnya haid pada 28 hbln..tetapi baru2 ini saya tidak dtg haid sehiggalah pada 10 jun ini barulah ada sedikit darah keluar...adakah itu dikira haid..ini kerana saya sedang mencuba untuk hamil..apa pandangan ustaz?

    ReplyDelete
  59. Perkiraan dia adalah 15 hari suci, kalau melebihi 15 hari dari mula suci haid yang lepas, maka itu dinamakan sebagai haid, kalau kurang dia dikira sebagai darah istihadhah.. Boleh dapatkan buku saya yang berkaitan masalah ini, kerana di situ saya masukkan peta dan jadual perkiraannya supaya mudah difahami.

    ReplyDelete
  60. Sebelum ini saya pasti dgn haid saya sbb ia keluar byk dan berhenti dlm tempoh haid. Sekarang ni saya keluar darah sikit-sikit tanpa perlu memakai pad dan berterusan melebihi 25 hari. kemudian darah itu berhenti 7 hari dan keluar lagi sikit-sikit melebihi 25 hari. Keadaan ini berterusan menyebabkan sy tak tahu bila masa saya haid bila pula istihadah. Warna dan bau darah tak ada beza. Harap ustaz dpt bantu. TQ.

    ReplyDelete
  61. (DEMI KEMASLAHATAN UMAT)Assalamualaikum al-fadil ustaz Nor Amin.. mohon maaf terlebih dahulu..masalahnya begini,ramai yang salah anggap dengan satu dalil dalam post ini,saya pun tersalah anggap sebelum ni kerana membaca kitab haid & nifas tanpa guru..apa yg kami salah faham adalah:

    “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid.” Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (Riwayah Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

    Maksud kapur putih itu ialah cecair yang keluar dari faraj wanita berwarna putih seperti kapur putih yang tiada terlibat dengan warna kuning, merah dan warna-warna haid, maka wanita itu boleh mandi dan suci daripada haid.


    Jadi,selepas kami membaca dalil ini,kami menganggap selagi cecair yg keluar dari faraj tidak brwarna putih selagi itu kami anggap masih haid sedangkan warna kuning cair yg keluar dlm tempoh 15 hari haid adlah warna kebiasaan keputihan kami pada hari kebiasaan.
    Sehinggakan tmpoh haid kami pasti 15 hari sepanjang bulan kerana menganggap selagi tidak bewarna putih selagi itu dikira masih haid.

    kerana ada seorang ustaz bgtau yg kita kena mengikut kebiasaan,kalau dah kebiasaan warna keputihan adalah kuning cair ,jadi kuning cair yg dlm tempoh 15 hari haid itu dikira dah suci dan dah boleh solat,tidak perlu tunggu hingga warna putih..tapi kalau kebiasaan warna keputihan dia adlah warna putih dan bukan warna kuning cair,barulah seseorang boleh mngguna dalil di atas,selagi tidak putih selagi tu dikira masih haid,jadi macamana ustaz,takut ramai yg tersalah anggap macam kami dan terpaksa menQhada balik solat2 yg sudah tertinggal..jazakallahu khair ustaz..

    ReplyDelete
  62. saya telah berkahwin dan sebelum kahwin selalunya adalah kebiasaan bg saya masih keluar darah selepas 15 hari.jika sewaktu masih bujang itu bkn masalah bg saya..tp setelah berkahwin saya ingin tau apakah hukum bersama suami setelah lebih 15hari dan masih istihadhah?

    -lina-

    ReplyDelete
  63. salam..ustaz,sy ada soalan nk tanye..
    adkah mesti waktu tempoh suci drpd haid tu cukup 15 hari?macm mane pula kalau pd hr ke 12/13 drpd hari2 suci tu sudah terdapat tanda2 kedatangan haid utk bulan seterusnya.?
    adakah boleh dikira kt dtg haid atau istihadah?mcm ne plak kalau dtg betul2 pd hr ke15 waktu suci?sy confius+pening..boleh ke dikira sbg kt dtg bulan/haid atau istihadah..sbb tanda2 yg kelihatan adalah tanda2 org nk datang haid cth mcm coklat kehitaman dan kdg2 coklat kekeruhan...
    (kdtgn haid sy selalunya mencecah belasan hari dan kadang2 sampai 15 hari..dan tempoh suci nye plak selalu kurang drpd 15 hari..)
    syukran jazilan di atas keperihatinan dan kelapangan ms menjawab..
    mohon sgt jwpan drpd al-fadhil ustaz...
    time kasih..

    ReplyDelete
  64. salam..ustaz..ada soalan nk tanye..
    solat org yg ada masalah keputihan..adakah boleh di qiyaskan sama dgn org yg kene salisul baul?maksunye kalau nk amik wuduk tu msti kene lps azan dulu br leh amik wuduk..xleh sblm azan..mcm ne eh ustaz?

    syukran jazilan a'la ihtimamika..
    terima kasih..

    ReplyDelete
  65. Anonymous pertama :

    Kira dari hari pertama hingga hari 15 masih lagi dikira haid, dan selebihnya dia kira darah istihadhah sebab tempoh suci tidak sampai 15 hari dan malamnya. Ini perkiraan yang mudah.. Sebab tu orang perempuan dia kena tanda pada jadual keluar haid bila, sebab senang dia nak hitung jumlah hari dia..

    Boleh dapatkan buku saya untuk keterangan lanjut, sebab dalam buku tu saya sertakan jadual dan peta datang haid n istihadhah.

    Anonymous kedua :

    Betul apa yang anda kata tu saya setuju, begini, ikut mazhab syafie selama-lama haid adalah 15 hari dan malamnya.. Jadi darah yang keluar kurang atau sampai 15 hari itu dikira sebagai haid.. lebih dari itu dikira sebagai istihadhah.. Ada juga pendapat yang mengatakan kena tengok kebiasaan wanita haid. contoh wanita itu kebiasaannya 7 hari tetapi bulan tersebut datang selama 12 hari. Maka 7 hari sahaja dikira sebagai haid dan 5 hari adalah istihadhah selama 3 bulan berturut-turut. Kalau 3 bulan berturut2 keluar selama 12 hari, maka haidnya dikira 12 hari bukan lagi 7 hari..

    Ini perbezaan pendapat...

    Anonymous ketiga :

    Harus bersama suami apabila berada dalam istihadhah sebab tiada dalil yang menghalangnya.. Tetapi ada juga pendapat ulamak yang mengharamkannya atas alasan bahawa darah itu adalah kotor..

    Boleh dapatkan buku saya untuk keterangan lanjut. sebab dalam buku itu ada jadual dia.

    Anonymous keempat :

    setelah suci selama 12 atau 13 hari datang pula darah, maka ia dinamakan sebagai istihadhah sebab kurang dari 15 hari dan malamnya.

    Boleh dapatkan buku saya untuk keterangan lanjut dan boleh lihat jadual yang saya berikan di situ.

    Anonymous kelima :

    Keputihan, dia keluar dari faraj jugakan? jadi kalau keluar dari faraj, maka ia adalah najis..dan dia keluar secara tak sedar atau keluar secara tidak boleh ditahan seperti orang yang terkena pacat atau orang yang keluar darah istihadhah.

    Jadi kalau sama ciri2nya, maka apabila azan, dia kena basuh kemaluannya, letakkan kapas ikat baik2, ambil wuduk dan solat..

    ReplyDelete
  66. salam ustaz,
    saya menggunakan implanon sudah 2thn.kesan negatifnya ialah pendarahan yg berterusan hampir setiap hari. sehari banyak, kemudian hampir seminggu hanya tompok2 kecil. kemudian apabila diperiksa dgn kain putih, bersih lebih hanya kurang 48jam, kemudian esoknya berdarah banyak lagi, sambung lagi hampir seminggu darah2 tompok.

    trend ini berterusan dah lebih 3bulan. masalah saya, jika saya haid spt ni berterusan, camana dgn solat saya yg hanya spt 7hari uzur satu hari je solat. begitu juga nasib aktiviti 'bersama' suami.. adakah lebih afdhal saya keluarkan implanon utk kebaikan solat dan hubungan sgn suami?

    anak dh 3.tujuan implanon adlh utk menjarakkan kehamilan mmdgkan kesihatan diri yg tak mengizinkan. terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  67. salam
    ustaz saya ingin bertanya... saya selalu datang haid selama 5 hingga 7 hari. walaubagaimanapun pada hari kelapan dan seterusnya selalu keluar cecair coklat... kadang2 ia tidak berhenti hingga haid yang seterusnya. bilakah masa suci saya?

    ReplyDelete
  68. Anonymous pertama :

    Masalah begini kena buat rawatan doktor.. dia dikira istihadhah ni..Kesan dari ubat tersebut..

    Anonymous kedua :

    Tengok kepada kebiasaan darah iaitu 5 hingga 7 hari, selebihnya ia dikira istihadhah..

    ReplyDelete
  69. assalam....ust, sye nak tanye.....sye dah periksa sblum mandi wajib utk pastikan sama ade msih dalam haid (9 hari) atau tidak dan diyakini telah kering.....jadi, saya mandi wajib dan bersama suami.....tetapi selepas itu ade tande berwarna kuning tetapi saye keliru sama ade itu haid atau mslah kputihan saye krana sya ade masalah keputihan....apakah hkumnye saye bersama suami? saya jadi smakin keliru dan was2.....

    ReplyDelete
  70. assalam.....apekah yg perlu saye lakukan sekiranye terlanjur bersama suami kerana yakin haid sudah kering dan telah pun mandi wajib?(tidak sengaja) tetapi selepas itu terdapat cairan berwarna kekuningan......

    ReplyDelete
  71. ustaz, lame sy mnunggu jwpan utk soalan di atas....knape msih tiada jawapan......

    ReplyDelete
  72. Anonymous pertama :

    Maaf sebab tak jawab, saya tak perasan ada pertanyaan di sini.

    Tengok kepada kebiasaan haid, selalu habis haid bila hari yang keberapa.. Kalau hari yang kelapan, maka yang datang pada hari kesembilan itu adalah istihadhah. Hal ini dilihat selama 3 bulan berturut2, kalau masih berenti pada bukan masa kebiasaan, maka bulan 4 dikira haid.

    Kalau darah haid itu tidak menentu, kadang2 berenti 6 kadang 7 kadang 9. maka haidnya dikira selama 15 hari dan malamnya.. selepas 15 hari maka dia dikira istihadhah.

    Setalah mandi, masih keluar lagi warna kuning, maka itu kena tengok kepada hari kebiasaan habis haid seperti yang saya terang di atas. kalau masih dalam masa haid, maka mandi dan solat tidak dikira.

    Kalau bersama suami ketika ini, perkara tersebut dimaafkan disebabkan tidak disengajakan melakukan perkara tersebut dan anda tidak tahu masa habis haid. Ada pendapat ulamak suami didenda sebab melakukan persetubuhan waktu haid dengan menyedekahkan RM 30.00 atau setengah dinar ke Masjid atau fakir miskin..

    ReplyDelete
  73. Alhamdulillah....terima kasih ustaz kerana meleraikan kekeliruan saya selama ini.....sesunguhnye pnjelasan ustaz sgt bermakna buat saya yang serba kekurangan.....maaf saya bertanye lagi, sekiranya suami terlanjur melakukan persetubuhan ketika isteri dalam haid, bolehkah isteri menyedekahkan wang RM30.00 ke masjid itu bagi pihak suami? (hanya sebagai menambah pengetahuan)...terima kasih ustaz.....

    ReplyDelete
  74. Boleh tak menjadi masalah, selepas ni kalau isteri dekat2 nak datang haid, suami isteri kena lebih berjaga2 jangan tersalah lagi..Begitu juga kalau isteri habis haid pada hari yang pertama, kalau boleh jangan melakukan persetubuhan lagi, takut masih ada darah lagi.. Untuk memastikan ada darah atau tak, masukkan putih kapas ke dalam kemaluan, kalau ada warna darah, maka isteri tersebut masih dalam haid lagi, kalau ada cecair putih bersih maka isteri tersebut sudah suci dan boleh mandi.. Waktu inilah wanita tersebut subur..

    ReplyDelete
  75. terima kasih ustaz atas ilmu yang dberikan...ianya amat bermakna buat saye dan rakan2 yg lain....smoge khidupan kite diberkati Allah selalu hendaknya.....

    ReplyDelete
  76. salam ustaz...
    sy ada sedikit kemusykilan.setiap bulan haid sy akan berpanjangan sehingga lebih 15 hr.kebiasaannya slps hr ke 15 sy akan mandi wajib dan solat. tp mslhnya belum sampai 15 hari suci akan datang haid semula.adakah ia dikira haid atau istihadhah.stp bulan akan berulang hal yg sama dan menyukarkan sy utk solat dan puasa.terima kasih.

    ReplyDelete
  77. Anonymous kedua :

    kaedahnya mengikut mazhab syafie iaitu masa sebanyak haid adalah 15 hari, masa suci haid adalah 15 hari, kalau masa suci itu kurang dari 15 hari, maka ia dikira sebagai istihadhah atau darah penyakit. untuk menghilangkan masalah ini anda boleh melakukan rawatan, kemungkinan anda mempunyai masalah hormon atau strees atau sebagainya.

    ReplyDelete
  78. Salam...

    Ustaz, Apakah hukum bagi wanita haid membantu orang kurang upaya ( Lumpuh ) mengambil wuduk?

    ReplyDelete
  79. Salam

    Kalau boleh suruh orang lain yang bersih dari haid ambilkan wuduk orang lumpuh, kalau tak ada orang lain, barulah orang uzur tu ambilkan wuduk orang lumpuh tu..

    ReplyDelete
  80. salam ustaz..saya nak ty...sekiranye darah haid yang keluar melebihi 15 hari itu darah penyakit..dan kita telah diwajibkan untuk melaksanakan segala yang diharamkan ketika haid.
    saya juz nak ty...sekiranya saya telah mandi wajib pada hari ke-15 itu dan melaukan solat, mengaji dan sebagainya...adakah boleh saya melaukan hubungan suami isteri...?tidakkah itu akan mendatangkan kesan pada darah penyakit saya?

    ReplyDelete
  81. Salam

    Ketika isteri istihadhah boleh atau tidak suami bersama dengannya?

    ada dua pendapat tentang masalah ini

    1. pendapat pertama mengatakan boleh dengan alasan mereka tiada dalil yang mengharamkan suami bersama isteri ketika istihadhah.

    2. pendapat kedua mengatakan haram kerana darah istihadhah itu adalah kotor. kemungkinan benih yang dihasilkan juga kotor bercampur dengan darah penyakit.

    ReplyDelete
  82. assalamualaikum ustaz, sy ingn brtnyakn mslah istihadhah....
    1.beberapa hari lepas, saya baru sahaja mandi wajib dan tempoh haid saya sudah melebihi 15 hari. Tetapi, petang semalam saya mendapati ada tompokan coklat pada seluar dalam manakala hari ni pula keluar darah merah. wrnanya merah kdg2 spt darah haid,adakah itu darah istihadhah atau darah haid?

    2. jika menghadapi istihadhah wajib menunaikan solat, adakah tidak sah solat andainya darah tersebut keluar ketika sedang solat?

    3. apabila darah istihadhah sudah kering, adakah perlu mandi wajib?

    4. stiap kli msuk wktu solt prlu dbrshkan, jka ktka sdg brwuduk drah trsbut kluar, adkah prlu dbrsihkn lg?? trima ksih ustaz

    ReplyDelete
  83. salam,
    Ustaz, saya mengalami kedatangan haid yang sekata iaitu sebulan 2 kali, berselang seminggu. jadi apakah harus saya mengira kedatangan haid itu sebagai darah haid atau darah istihadhah? darah yang saya alami adalah darah yang bercirikan darah haid. jadi, adakah saya harus mengambil kira darah itu sebagai darah istihadhah?

    Terima Kasih :)

    ReplyDelete
  84. lovenderscool :

    1 Kaedahnya kalau lebih 15 hari dikira sebagai istihadhah walaupun darahnya berwarna coklat atau merah.. jadi darah tu bukan darah haid..

    2 Awak kena basuh darah tersebut sampai suci dan letakkan kapas atau kain dan ikat supaya ia tidak bocor, kemudian ambil wuduk dan terus solat dan jangan lengah2kan, setiap waktu anda kena buat seperti ini..

    3. Tak perlu mandi wajib apabila darah istihadhah kering.

    4. Tak perlu dibersihkan lagi dengan syarat kita mengikatnya dengan kemas dan tidak bocor..

    Anonymous pertama :

    Masa suci adalah 15 hari, kalau seminggu bermaksud kurang dari 15 hari, maka ia dikira darah istihadhah..

    ReplyDelete
  85. Assalammualaikum ustaz.

    Haid saya baru saja habis minggu lepas pada (13/7/2011), tiba2 semalam (20/7/2011) keluar darah tapi warnanya tidak seperti darah haid.
    Boleh kah saya sembahyang.?

    Wasalam

    ReplyDelete
  86. Salam

    Berapa hari keluar haid, kalau dihitungkan dari masa anda keluar haid sehingga 20/7 semalam melebihi 15 hari, maka darah semalam itu dikira sebagai istihadhah, maka tak perlu mandi, cuma kena basuh sehingga suci dan wajib solat..

    ReplyDelete
  87. Assalammualaikum Ustaz,

    Saya sedang 5 bulan mengandung dan kerap keluar spotting berwarna coklat. Boleh ke saya bersolat atau wajib ke saya mandi sebelum megerjakan solat?

    ReplyDelete
  88. salam ustaz..
    haid saya dh hbis kira2 dh lebih 15 hari..tetapi ada keluar cecair cklat glap dan kdang2 bercampur darah..macam mana 2 ustaz?? saya risau..

    ReplyDelete
  89. Surayah :

    Susah nak kira, sebab dia kena tahu bila datang haid, bila habis haid..kalau macam ni susah..

    Anonymous pertama :

    lebih 15 hari dikira sebagai istihadhah iaitu darah penyakit wajib mandi dan wajib solat atau sebagainya...

    ReplyDelete
  90. Assalammualaikum Ustaz

    Bilangan haid adalah 15 hari lamanya, kalau datang tak menentu seperti hari 1, 2, 3 datang haid, 4, 5 tak datang dan anda solat, 6, 7, 8, 9, datang haid, 10, 11, 12, 13, 14, tak datang haid, 15, 16, 17 datang haid.

    Begini : dikira haid ialah 1 hingga 15 walaupun dia berselang2 tetap dikira haid. hari 16 dan 17 dikira istihadah sebab dia melebihi tempoh panjang haid iaitu 15 hari dan malamnya.

    soalan saya patut solat tak pada hari 4 dan 5 dan hari10 hingga 14? terima kasih

    ReplyDelete
  91. Assalammualaikum Ustaz

    saya nak rujuk soalan saya yang baru diatas.

    Bagaimana pula jika hari 1 hingga hari 3 darah haid yang keluar hanya sekali sahaja saperti kesan hitam campur kemerah2an sahaja kemudian berhenti darahnya di dalam beberapa waktu solat dalam sehari .Darah yang keluar itu tidak mengalir berterusan sehari semalam , Jadi patutkah saya solat pada waktu subuh, zuhur, magrib dan ishak jika contah keluar tanda tadi pada waktu Asar ( ini berlaku pada tiga hari pertama)

    terima kasih

    ReplyDelete
  92. Ustaz, saya masih ada 2 hari lagi puasa untuk diganti. Tarikh ramadan ada lagi 4 hari. saya tiada keuzuran, tetapi bercadang untuk membayar fidyah sahaja. Adakah itu berdosa?

    ReplyDelete
  93. Assalammualaikum Ustaz

    pusingan haid saja tidak tentu kadang 26 hari kadang 27 hari(memang itu kebiasaan dari dulu). 2 bulan kebelakangan ini haid saya tidak teratur
    Saya ingin tahu berapa hari yang ditentukan darah haid dan lain darah istihadah jika pusingan haid saya tidak mencukupi 30 hari dalam sebulan?

    ReplyDelete
  94. assalamualaikum ustaz

    saya sering keluar cecair coklat selepas haid. walaubagaimanapun cecair itu tidak meleleh. selepas 15 hari ia masih ada dan kadang2 saya tidak menyedari bila ia beransur hilang. bila agaknya masa suci saya ustaz... saya cofius tiap2 bulan

    amirah

    ReplyDelete
  95. Assalammualaikum Ustaz

    1. tempoh haid 15 hari tetapi bagaimana kalau haid datang pada hari 1 hingga hari 8 dan berhenti beberapa hari dan kemudian datang lagi, patutkah solat pada hari2 haid tak datang?
    2. Jika tak bolih solat bagaimana tiba2 bulan itu selepas hari 8 haid terus berhenti sedangkan disangka haid akan datang lagi? Adakah berdosa kerana tinggalkan solat pada hari 9 hingga 15 kerana fikir masih dalam haid?

    Halijah

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum ustaz.
    saya ada satu soalan, untuk bulan 7 ini, saya datang haid sebanyak 2 kali.
    Tapi mengikut perkiraan hari, tempoh suci antara haid yang pertama dan yang kedua ini ialah seminggu dan saya merasakan darah yang keluar adalah istihadah jika kira mengikut tempoh hari.
    Menjadi persoalannya, apabila melihat warna darah ia seaakan warna darah haid yang mana pada 2 hari terawal berwarna hitam dan diikuti dengan warna merah (kebiasaan haid).
    Saya mula menjadi bingung sama ada ia dikira haid jika mengikut warna darah atau saya perlu mengikut kiraan hari yang akan dikira sebagai istihadah?
    Mohon penerangan ustaz memandangkan nak puasa dah ni dan ini menyebabkan saya ragu-ragu sama ada saya boleh berpuasa atau tidak.

    ReplyDelete
  97. Salam

    Saya memohon maaf sebab tak dapat jawab semua soalan atas sebab tertentu... saya harap anda semua faham..

    ReplyDelete
  98. salam ustaz, nak tanye, kalo istihadhah boleh semayang jemaah tak??

    ReplyDelete
  99. salam ustaz,sy nk tnye..sy mengalami haid selama 7 hari..selang 4 hari haid dtg semula selama 7 hari..dan sy datang haid lagi selang 4 hari..adakah ia darah istihadah?

    ReplyDelete
  100. salam ustaz, saya masih keliru samada puasa saya di terima atau x...kenyataan ustaz memang jelas darah istihadah adalah lbh pd 15hr dari dtgnya darah haid. Soalan saya, adakah ianya masih darah istihadah sekiranya darah bewarna hitam keluar pada hari ke 24..dan pada keesokkannya darah tersebut berubah kepada kemerahan...adakah ini masih di kira darah istihadah?? Dan normalnya sehingga hari keberapa (terakhir) darah yang keluar itu adalah istihadah?? Mungkinkah itu darah haid yang mana perubahan kitaran haid berlaku. Di sini saya menjadi keliru..dan hari ni saya terpaksa buka puasa kerana melihat darah telah berubah kepada warna merah terang...Harap ustaz dapat menjelaskan kearah sampai bila darah istihadah ini berakhir dan bukannya tmpoh 15hr... Terima Kash....

    ReplyDelete
  101. Salam ustaz...saya bertelagah dengan ibu sehingga membuatkan saya rasa sia2 saja saya berpuasa...terlalu lemah iman saya ustaz....tapi saya terlalu tertekan dengan sikap ibu yang suka menyindir dan tak pernah memahami perasaan saya....mintak sedikit nasihat ustaz....terima kasih

    ReplyDelete
  102. salam ustaz,
    saya mempunyai masalah mengenai haid..kebiasaannya haid saya selama 7-8 hari sahaja..kemudian hari ke 11-13 akan keluar cecair jernih yang mana saya pasti telah bersih dari haid..tetapi pada hari ke 14 keputihan yang keluar tidak jernih seperti hari ke 11-13.keputihan t'sebut keluar b'warna coklat.adakah itu juga dikira darah haid?

    ReplyDelete
  103. salam ustaz..sy tlh ddatangi haid pada mlm 28/7 lpas...kemudian sminggu slpas itu sy mndi wajib sperti biasa stlh mmastikan ianya kering...sy juga sdh berpuasa slma 3 hri..kmudian pd hari ke4 sy berpuasa (8rmdhn) keluar sperti cecair yg seakan2 haid...sy tdk pasti smada ia drh haid /istihadh..harap ustaz boleh mnjwb pyaan sy & bgaimna dg puasa/ solat sy

    ReplyDelete
  104. salam ustaz..jika warna putih semasa ianya baru keluar tp dlm masa sehari ianya bertukar jd kuning....dlm keadaan haid atau x sy nie?

    ReplyDelete
  105. salam ustaz..sblm ni sy ada bertanya akan hal haid yg berwarna coklat ini dan ada yg mangatakan boleh solat cuma perlu bersihkan sebelum solat.sekarang sy dah faham. tp sy nk tanya apa itu masa suci?? adakah selepas 15 hari haid ketika ia dipanggil istiadah itu ia dipanggil suci atau selepas darah istiadah kering??

    kemudian bila ia kering dan selepas 15 hari kemudian kalau keluar jga kotoran itu ia dipanggil haid? kalau kurang 15 hari tp berpanjangan berbulan2 mknanya kena solat selama itu??

    ReplyDelete
  106. salam ustaz ,, sy linda ... sy nk tanya ... adakah memotong kuku ketika haid dilarang dalam agama ..?? sy keliru mengenainya kerana setengah pihak berkata ianya dilarang ,, tp dr apa yg sy dpt dr internet tidak pula mengatakan dilarang memotong kuku ketika haid .. diharap ustaz dpt merungkai kekeliruan sy ni ... terima kasih sy ucapkan atas kesudian ustaz untuk menjawab ..

    ReplyDelete
  107. kalau hari ke7 atau lapan abis haid lps tu lepas 1 ari kemudianya iaitu pada ari ke22 atau 23 maka yg keluar seterusnya pada hari ke 22 atau 23 itu ada drah haid atau istiadhah?

    ReplyDelete
  108. salam . ketika ini saya sedang berpuasa . tapi saya was2 sama ada saya , haid atau tidak kerana . hanya warna coklat tua sahaja keluar . ini kali pertama . kenapa bukan warna merah ? adakah sah puasa saya ?

    ReplyDelete
  109. assalamualaikum....saya haid 27/7 hingga 5/8...saya suci selama 5 hari...kemudian datang semula darah...sy xpasti samaada haid atau istihadah kerana warna darah seperti darah haid...banyak..ataupun dsebabkan haid tidak teratur?bolehkah seseorang tu haid 2kali sebulan.?

    ReplyDelete
  110. salam..selepas nikah haid saya jadi tidak teratur..baru2 ni hanya sedikit sahaja yg keluar(lendir merah shj..itu pun masa kencing) dan ia keluar 6-7 hari kemudian berhenti. selang 1 minggu lendir merah itu keluar semula(tidak mengalir dan keluar apabila kencing sahaja) adakah itu haid atau istihadah?...from..zas

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum ustaz, saya baru sahaja period. Kali pertama period, selama 7-8 hari sahaja. Tetapi pada kali kedua selama 23hari. Antara hari pertama hingga hari ke10 haid keluar setitik, pada hari ke11 hingga hari ke23, haid keluar sederhana banyak (berwarna coklat). Saya sedang berpuasa dan telah menjalankan ibadat solat setelah mengetahuinya daripada rakan saya 2 hari lepas. Soalan saya ialah haid yang keluar adalah disebabkan penyakit atau apa?

    ReplyDelete
  112. salam ustaz..
    sy ada 2 prtanyaan utk ditanya..mohon pnjelasan
    1-sy slalu dtg haid 8-9 hari..bln ni, sy haid slama 8 hari..slps 8 hari,kluar cecair brwarna kuning..adakah cecair itu dkira haid atau keputihan??kerana keputihan sy kadang2 brwrna kuning cair....

    2-sekiranya kluar darah istihadah,adakah wajib mletakkan kapas shj waktu nk solat?bagaimana klau sy mmakai pad(kotex)??adakah solat sy dikira sah??

    ReplyDelete
  113. salam ustaz .. saya nak tnya .. klw dlm sebulan tu dia dtg 2x ,, lebih dari 15 hari boleh puasa x ??

    ReplyDelete
  114. salam ustaz,
    saya confuse..jika waktu haid maksimum adalah 15 hari dan waktu suci adalah 15 hari...misalnya begini jika keluar darah pada 1hb selama 8 hari iaitu kering pada 8hb..jadi tempoh 15 hari suci itu akan dikira dari 8hb atau 15hb??..bagaimana jika selepas 15 hari dari tarikh haid kering (8hb), keluar semula darah iaitu pada 23hb(8+15) adakah dikira istihadah?? bagaimana untuk menentukan tarikh paling awal untuk kitaran haid berikutnya?? adakah mesti 1hb bulan dan ke atas bagi bulan berikutnya baru boleh dikira sebagai haid kerana (1-15)tempoh haid dan (15-30)waktu suci..jadi jika turun darah lebih awal misalnya pada 28hb, ia dikira darah istihadah kerana belum melepasi 15 hari tempoh suci dari tarikh 15hb dan bukannya 8hb? jadi jika turun semula pada 28hb sehingga 5hb berikutnya (8 hari) adakah 28hb-30hb (3hari)itu darah istihadah dan 1hb-5hb (5hari) seterusnya baru dikira sebagai haid?

    ReplyDelete
  115. as salam ustaz..sy ada kemusykilan tentang haid..sy selalu memasukkan jari ke dlm faraj utk membuang keputihan dan jika terdapat warna coklat,kebiasaannya sehari dua selepas itu akan keluar darah haid berwarna merah or coklat yg terkena pd seluar dalam.tp kali ini bila sy membersihkan faraj sy,kelihatan seperti darah haid berwarna coklat dan kdg2 sedikit kemerahan tetapi tdk keluar terkena pd seluar dlm spt biasa.tp tiap kali sy membersihkan faraj sy,warna coklat kemerahan ttp ada tp tdk 'keluar' dan jika dikira,ianya dalam tempoh sepatutnya sy datang haid...sy ragu2 samaada ianya darah haid atau tdk tp sy tetap meneruskan solat..adakah ia di kira drh haid atau tidak?

    ReplyDelete
  116. salam ustaz...
    saya nak tnye tentang pengiraan darah haid dan istiadah....
    contohnya saya datang haid dari 1 hb hingga 7 hb..pada 23 hb saya dtg pula..adakah istiadah atau haid??? maksud saya cara pengiraan nyer adakah 15 hari haid n 15 hari suci...
    maksudnya 1hb-15 hb adalah tempoh haid..hari ke 16-30 hb adalah tempoh suci..atau adakah pengiraannya pada 8-22 hb adalah tempoh suci....
    maaf jika membuatkan ustz agak pening dgn soalan saya..
    semoga Allah memberkati..=)
    w'salam

    student

    ReplyDelete
  117. salam ustaz.
    saya nk tnya. mcm manakah cara y betul tuk kira ckupnya sehari semalam berhentinya haid utk hari ke-15 itu?? saya t'sedar haid saya datang sekitar waktu zuhur dlm bulan ramadhan. kirany itu sudah 1 hari. bermakna pada hari ke-15 adlh bilangan y ke-16?? (sbb saya dtg haid pd siang hari)

    jd, saya xpuasa pd hari ke-16 krn sy fikir hari ke-16(pd waktu zuhur) baru ckupnya 15 hari dtg haid.

    tp, ad ustzah bgtau, kne mandi wajib pd mlm 15 itu, bknnya kne mndi pd waktu dtgnya haid (sy kira waktu b.henti darah)

    sy keliru sbb sy faham 1hari haid ni, kalu dtg mghrib hari ni, bila smpai mghrib bsok ckuplah 1hari.

    tolong betulkan saya ye ustaz. hehe :))

    ReplyDelete
  118. assalamualaikum...
    saya berhenti datang haid pada 2/12/2011.
    12 hari (tempoh suci) slpas itu, (14/12/2011) darah keluar pula.
    adakah itu darah haid atau darah istiadah?
    sy dah baca tntg ciri2 darah istiadah,, tapi yang keluar pada 14/12/2011 mnunjukkkan ciri2 darah haid.
    perlukah sy solat?
    perlukah mandi wajib jika darah istiadah keluar?

    ReplyDelete
  119. salam ustaz..saya nak tanya, jika ikutkn tempoh..darah yang keluar adalah darah istihadah..tetapi bgaimana jika ciri2 darah tersebut bkn bercirikn darah istihadah..adakah darah tersebut darah istihadah@haid?

    ReplyDelete
  120. Salam ustaz saya telah datang haid selama 7hari,selepas 4 hari sy boleh solat sy telah memdapati terdapat cecair kekuningan.bagaimanakah situasi sy ustaz,adakah sy boleh solat?

    ReplyDelete
  121. Salam ustaz, saya telah dtg period pada 31.12.2011. sy period 4hr shj. kemudian sy suci 8hari smpai 11.12.12, 12.1.12 sy didatangi darah coklat2 berlarutan smpai 4hri. tp dia kuar ckit saje. apa maksudnya tu ustaz?
    adakah darah istihadah iaitu darah penyakit?

    ReplyDelete
  122. assalamualaikkum ustaz...tempoh suci itu memang 15 hari. sekiranya saya mula datang haid pada tarikh 14/01/2012 dan saya mandi wajib pada 20/01/2012. mengikut pengiraan saya, saya dah habis tempoh suci(saya mula kira tempoh suci pada 20/01/2012-03/02/2012)... persoalannya ustaz, adakah saya perlu mengira habis tempoh haid iaitu sampai 15 hari, walau hakikatnya, saya cuma datang haid selama selama 7 hari. barulah saya mula kira tempoh suci. saya bagi contohlah ustaz. saya haid dari tarikh 14/01/2012-20/02/2012(7 hari)....dan tempoh haid selama 15 hari...bermaksud jatuh pada tarikh 28/01/2012.. adakah saya patut mula mengira tempoh suci pada hari ke 29/01/2012 ataupun pada hari selepas saya habis haid(maksudnya pada 20/01/2012....

    ReplyDelete
  123. assalam ustaz,
    saya terus sembahyang biarpun darah keluar sbb saya xtau membezakan darah haid dan istihadah. saya lebih takut dosa xsembahyang... tapi, apa dosa jika saya smbahyang dalam haid? puasa pun say redah jer, sbb kalau x tak xganti puasalaa gamaknya...
    ni saya nak pegi umrah 12-4-2012... boleh ustaz bagi advice. sangat2 berharap agar ustaz reply
    alhamdulillah dahn2 org dr pakar kata saya normal
    trimakasih dr mimi

    ReplyDelete
  124. assalammualaikum ustaz...sya ingin bertanya,sya baru sahaja selesai berpantang.pada 27/01/2012 sya telah dtg haid.pada 30/01/2012 sya mengambil suntikan perancang.hingga kini darah haid sya masih ada.warnanya merah cair.banyak sangat. adakah wajib sya menunaikn solat tp dgn keadaan darah yg banyak membuatkn sya tidak selesa.sya sudah merujuk pd doktor,tp masalah ini sama juge.. apakah ini amat merbahayakn kesihatan sya... bantu sya ustaz...

    ReplyDelete
  125. assalammualaikum ustaz, saya nak Tanya, kebiasaan saya haid selama 6/7 hari... bulan ini seperti biasa sy bersih pd hari ke 7... tetapi pada hari 9 sy melakukan ujian untuk tiub fallopio takut tersumbat di hospital memandangkn dalam usaha utk mendaptkn anak yg ke dua...selepas melakukan ujian itu terdapat cecair warna coklat2 n Ada yg warna merah bercampur putih... adakah itu dikira darah haid atau penyakit?sebb masa
    dlm tempoh 15 hari tetapi kebiasaan sy 6/7 hari shj...

    ReplyDelete
  126. assalam ustaz,,sy nk tye.. smggu yg lepas, sy klua lendir yg color coklat,, tp xkerap, n skit2 je.. n selang smggu slepas 2 plak, drah plak yg klua..
    soalan sy, adkah lndir 2 drah haid ?? n darah yg klua slang smggu 2 drah ape ?? haid jgk ke?? dalam keadaan 2 sy solat je cam biase coz xtau yg mne sa2 darah haid.. mnta ustaz jelaskan..tq

    ReplyDelete
  127. assalamualaikum, saya ingin bertanya,
    kalau tempoh suci kurang dari 15 hari (11 hari) ada darah keluar, adakah ia dikira istihadah? memang TETAP kah kalau tempoh suci kurang 15 hari dan ada darah keluar, ia dikira istihadah meskipun tanda2, warna, jumlah dan baunya SAMA seperti darah haid yang biasa dialami? keliru sama ada harus solat atau tidak. Minta penjelasan.

    ReplyDelete
  128. salam ustaz...ape hukum perempuan yang istihadhah solat berjemaah??

    ReplyDelete
  129. salam ustaz...ape hukum perempuan yang istihadhah solat berjemaah??

    ReplyDelete
  130. mungkin Ustz sibuk nak jawab..
    Pada kawan2 yg ada masaalah tu mungkin boleh dengar ceramah ini di -
    http://www.youtube.com/watch?v=2VwMkVVAPuw&feature=related
    Alhmdulillah, bila dah dengar ceramah Utz Kazim... hati ini lebih berkeyakinan sembahyang kerana bagi saya ceramahnya mudah difahami.

    ReplyDelete
  131. sye nk tye ...knape rmai yg dtng haid tpi lbih dri 15 hri?

    ReplyDelete
  132. tlong lh komen....

    ReplyDelete
  133. nme sye athirah izzati...sye haid wktu umur sye 10 thun.sye bntulh sbb sye tk prnh dtng haid lbih dri 3 bln..tlong jlaskn bleh?

    ReplyDelete
  134. adik athirah, saya harap awak dah gi jumpa Dr untuk mengesahkan yg darah tu tak indicate penyakit yg lain.. Jumpa Dr untuk pengesahan, jika dia kata semua OK batu gi jumpa perawat Islam..

    ReplyDelete
  135. salam ustaz, saya betul2 bingung n at the same time saye redha n syukur sb Allah pilih saye untuk dpt ujian ni :)
    permasalahan saya, tarikh datang haid saya sangat kerap. berikut saya sertakan tarikh haid saya tahun ini(2012).

    8.2 - 14.2 (normal)
    20.2 - 22.2 (haid sikit)
    18.3 - 24.3 (normal)
    5.4 - 11.4 (haid sikit)
    30.4 - 6.5 (normal)
    17.5 - saat ini

    darah yang keluar masa 'haid sikit' tu mmg mcm haid sebenar..
    saya keliru n saya keep solat :)

    mintak penjelasan ustaz insyaAllah,
    jazakallah :)

    ReplyDelete
  136. Assalammualaikum ustaz.saya nak tanya, saya telah memilih kaedah implanon ntuk merancang keluarga.sewaktu membuat pemasangan saya telah diterangkan oleh pakar perubatan bahawa haid akan berpanjangan lebih daripada biasa. Untuk makluman, haid saya telah berpanjangan selama 1 bulan tanpa henti. saya telah merujuk kepada pakar dan mereka mengatakan perkara tersebut adalah normal bagi mereka yang memasang implanon pada awal 6 bulan pertama. kalau ustaz boleh jelaskan darah tersebut adalah di bawah kategori haid ataupun istihadhah?boleh kah saya bersolat, berpuasa, masuk masjid dan membaca al-quran?

    ReplyDelete
  137. Assalamu'alaikum..

    Ustadz saya mau tanya, saya haid di bulan ini mulai tgl 9-16 Mei, kemudian pada tgl 26 mei sy haid lagi, kebiasaan siklus haid sy adalah 28 hari, tapi ini kurang dari 28 hari, hanya berjarak 10 hari,, apakah ini termasuk darah istihadoh

    ReplyDelete
  138. Assalamualaikum ustaz,,saya nak bertanya,,isteri saya baru lepas haid pada hari yang keenam tetapi bila saya melakukan persetubuhan ada keluar darah ketika persetubuhan,,,adakah isteri saya masih lagi dalam keadaan haid..???apakah kesan pada suami dan isteri saya,,??? sedangkan isteri saya berkata darah haid tidak keluar dari faraj,,,mohon penjelasan dari ustaz...

    ReplyDelete
  139. Assalamualaikum..
    Ustaz saya mengalami masalah haid tidak teratur..
    Sejak setahun ni haid saya dua/tiga bulan sekali..
    namun demekian sejak akhir-akhir ni haid saya dua kali sebulan.. tapi saya confuse sama ada itu darah haid atau istihadhah.. situasinya:
    haid kali pertama 7 hari.. kemudian setelah 16 hari, saya haid kali kedua,, warna darah pun hitam merah.. maksudnya darah haid atau istihadah?

    ReplyDelete
  140. assalamua'laikum.. ustaz kalau haid tu 14hari. hari ke 15 tu boleh ka kita puasa atau solat??

    ReplyDelete
  141. assalamualaikum, ustaz saya was was lah. saya datang haid selama 5 hari dlm bulan puasa ni. hari ke 6 dan 7 saya berpuasa. tapi hari ke 8 ada cecair coklat kemerah2an keluar. boleh tak saya berpuasa? atau batalkan?

    ReplyDelete
  142. assalamualaikum ustaz
    Saya mengalami haid sehinnga hari ke 12.. lepas tu hari ke16,17,18 saya mendapati ada lagi darah warna coklat kehitaman.. adakah saya patut puasa atau solat

    ReplyDelete
  143. Assalamualaikum uztaz,ada sedkit kekeliruan d cni..pd 2 bulan berturut2 darah haid sy keluar pd 1haribuan,tpi sbln yg lalu darah haid keluar pd 12 hrbln,sya kira bersih 23 hrbln.lepas tu kuar balik darah haid 1hribln.adakah sya harus tinggalkan solat n puasa.minta penjelasan
    dan pertolongan drpd uztaz dgn segera..

    ReplyDelete
  144. Salam ustaz,kalu darah haid kuar 11hri je n dah bersih kurang drpd 15 hri dah bole solat kan?tp kalu ada darah kuar pd 8 hri slps mndi wajib kira istihadah gak ke?yg merunsingkan sy darah mengalir dgn bnyk n tanda2 kuar darah haid sma sperti biasa kuar haid..mnta penjlsn

    ReplyDelete
  145. salam. saya rasa soalan2 kamu lbh krg sama saja. Cuba rajin2 membaca permasalahan org2 seblm ni dr thn 2010-2011..mesti ada jawapan yg sama kpd masalah kamu. Letih juga ustaz nak ulang banyak kali. Rajin2 la membaca dan doalah supaya mudah faham. Pendapat saya penerangan ustaz sudah jelas lagi bersuluh. TQ USTAZ.

    ReplyDelete
  146. salam ustaz, tolong sya.. saya sememnangnya ada msalah wanita. bulan ni saya dah period cukup 11 hari dan hari ke 12-14 saya bersih , maka sya puasa dan solat..tp malangnya hari ke 15 tiba2 saat nak berbuka puasa,,ada kuar tanda septi tanda nak period wanrna coklat..adakah tu petanda dtng haid semula atau dah kira dara istihadah.? mcm ner ngan puasa saya hari tue perlukah sya ganti? kerana padda hari tersebut, saya pada awalnya ingat dah batal puasa sya...tpi memandangakna sya ada skit puan...sya anggp yang kuar tue petanda darah penyakit.. pada pendapt ustaz betulkah tindakn sya? sah ke solat sya ngan tarawikh saya??

    ReplyDelete
  147. salam.. ustaz sy nak tnye, walaupun sikit ade tanda2 coklat pun dikira haram berpuasa jugak ke..??warne tu keluar sikit je.. saiznya macm sebutir beras..kecik mcm tu lah kesan nye..

    ReplyDelete
  148. assalam ustaz..nk tanya, kalau semasa sahur saya dah bersihkan darah haid tu..tapi saya x mandi wajib lagi....lepas tu dalam pukul 11..bila saya tengok dah bersih saya terus mandi wajib..adakah dikira saya boleh teruskan puasa..kerana tiap2 hari saya memang niat berpuasa..?

    ReplyDelete
  149. salam ustaz..
    sayew niee 2,3 blan skali dtg haid...kalo dtg haid sampai 2 blan darah kluar...pas 2 skjap banyak skjap sikit

    ReplyDelete
  150. salam ustaz..
    sayew niee 2,3 blan skali dtg haid...kalo dtg haid sampai 2 blan darah kluar...pas 2 skjap banyak skjap sikit

    ReplyDelete
  151. As Salam,ustaz saya dah datang haid selama 7 hari.selepas dalam 10 hari darah Keluar lagi dlm bulan yang Sama.tapi perkara ini x berlaku setiap bulan.kadang- kadang je.tlg bls secepatnya.saya bingung kerana ciri ciri darah tu lebih kurang sama.

    ReplyDelete
  152. salam ustaz.
    saya ingin bertanya tentang solat dan wudhuk bagi mereka yang istihadah. satu wudhuk untuk satu solat fardu, adakah boleh digunakan wudhuk yang sama untuk solat sunat?

    terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  153. Salam Ustaz.Saya ingin bertanya berkaitan darah istihadah.Saya telah didatangi haid bermula Febuari yang lepas.Datang sedikit dan berhenti,kemudian berulang ulang hingga sekarang.Masalahnya,saya terlupa menanda tarikh haid menyebabkan saya keliru adakah saya berada dalam haid atau sedang beristihadah.Tolonglah bantu kerana takut timbul perasaan was2 semasa beribadah terutama solat dan lain2..Terima kasih.

    ReplyDelete
  154. Salam ustaz. Sy nk brtnya tntg haid lebih dari 15 hari yg x menentu.. 1-11 haridarah x keluar. Hny cecair coklat ke merah2an. Selepas 11 -18 darah mula keluar. Selepas tu cecair coklat berlanjutan keluar hingga skrg.. Semalam darah keluar sdikit dan sy was2 Canada sy period atau x sbb dh nk masuk sebulan cecair berlanjutan keluar.. Minta penjelasan..

    ReplyDelete
  155. salam ustaz saya nak bertanya. macam mana kalau kita terlupa hari kita datang haid? sebab saya selalu istihadhah ustaz, jadi memang selalu 15hari kemudian saya akan solat. tapi kalau saya terlupa bagaimana saya nak kira semula? untuk pengetahuan ustaz, saya memang tak pernah berhenti dari keluar haid sejak 2-3 tahun ini. mohon bantu ustaz.

    ReplyDelete
  156. As Salam ustaz...adakah darah istiadah akan keluar ketul2,seperti darah haid?

    ReplyDelete
  157. As-salaamu 'alayka ustaz.
    Saya ada soalan.

    Kebiasaannya, saya sering keluar cecair putih namun di pad warna kuning.
    Namun saya agak keliru apabila perkara ini berlaku setelah saya haid (keluar darah merah, coklat). Sebelum ini, saya anggap cecair kuning itu biasa-biasa sahaja. Kira... bila dah tak ada darah merah/coklat, saya mandi.
    Jadi, persoalannya ustaz.. patutkah saya mandi setelah tiadanya darah merah/coklat tapi tetap ada cecair kuning yg kebiasannya tu?

    Harap akan jawapan ustaz asap. Terima kasih!

    ReplyDelete
  158. assalam ustaz..disini sy ad sedikit kemushkilan..sy didatangi haidh pada 12 hb 6 berterusan sehingga 27 hb 6..tetapi pd 7 hb 7 darah keluar lg berlarutan sehingga ke hari ini..adakah itu darah istihadah atau haidh..sy keliru..harap ustaz dpt memberi respon dgn segera memandangkan esok da start puasa..time kaseh..

    ReplyDelete
  159. assalam uztaz,

    semasa sedang berpuasa saya ternampak kesan coklat pada pakaian dalam. tanda2 begini biasa terjadi 2 atau 3 hari sebelum keluar haid. adakah puasa saya terbatal dan adakah hari-hari berikutnya saya tidak dibenarkan berpuasa sehingga datang haid yang sebenar atau hanya pada hari2 yang keluar tanda coklat tersebut sahaja. Mohon penjelasan.

    ReplyDelete
  160. assalamualaikum ustaz..saya remaja belasan thun..sy mmpunyai masalah tntg haid sye..sye dh dtg bulan pd bln n temph dtg bln slama 6 hr sprti biasa..masalahnya slepas smnggu dtng bln,,sye mngalami kluar darah dn bwarna hitam ttapi jmlah nya skit tdk sprti darah dtang bln..sye tk thu sama ad ianya darah haid atau darah istihadah..mhon ustaz brikn jawapan secepatnya..tq

    ReplyDelete
  161. Salam ustaz.

    saya berusia 26 thn dan kebiasaan haid saya adalah teratur. Saya membuat jadual kiraan haid saya sendiri dan pada bulan puasa tahun ini, haid saya sepatutnya datang pada 22hb Julai 2013. Walaubagaimanapun, haid saya tidak datang seperti biasa. Cuma beberapa hari kemudian, ada sedikit lendiran berwarna merah keluar khususnya apabila saya beraktiviti sedikit lasak seperti banyak berjalan kaki. Jika tidur atau tidak lasak, lendiran tidak keluar. Adakah lendiran itu dikira haid atau istihadhah? Mohon pencerahan dari ust.

    Jzkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih 15 hari dikira sebagai haid..

      kerana perhitungan suci dari haid adalah 15 hari dan malamnya dan perhitungan masa haid adalah 15 hari dan malamnya..

      masa datang haid lebih 15 hari dikira sebagai haid..

      sekiranya masa suci kurang 15 hari datang darah dikira sebagai istihadhah..

      apa2pun wanita lebih mengetahui tentang darah haid itu seperti bau, rasanya.

      Delete
  162. salam ustaz,,
    saya berusia 22 tahun. mulanya sy datang bulan sminggu sebelum ramadhan dan suci pada hari ke3 puasa (8hari). ramadhan ke 4 sy bpuasa sperti biasa. selepas seminggu sy bpuasa,, tompokan coklat kekuningan keluar melerat selama 5 hari dalam kuantiti yang sangat sedikit. hari ke 6 ia mulai keluar byk seperti awal datang bulan. sekarang dah hampir 15hari bermula dari hari keluarnya tompokan sedikit itu. adakah hari ke 16 sy perlu mandi wajib dan berpuasa seperti biasa sedangkan darah yang keluar msih lagi byk???
    sangat perlukan pencerahan dr ustaz. trimas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dapatkan buku saya di sini

      http://www.mphonline.com/books/nsearchdetails.aspx?&pcode=9789670156811

      dalam ni ada jadualnya lebih detail untuk masalah awak

      Delete
  163. salam ustaz...sy berumur 21 tahun.. sebelum ni sy dtg haid selama 11 hari..kemudian suci selama 14hari.. kemudian keluar darah ketika buang air kecil shaja.. ia dikira darah haid atau tidak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pastikan dahulu 14 atau 15 hari..harinya dikira dari mulanya terbenam mata hari..

      sekiranya kurang dari 15 hari, maka ia dikira sebagai istihadhah..

      lebih baik bertanya kepada ustazah ataupun pakar perubatan, kerana mereka lebih mengetahui

      Delete
  164. Assalammualaikum, ustaz, bagaimanakah jikalau kita ragu-ragu antara ianya adalah lendir kuning cair ataupun lendir yang bercampur dengan air kencing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. pastikan dahulu seperti baunya, warnanya..air kencing selalu haring, kalau darah haid orang perempuan lebih tahu baunya bagaimana.

      2. lihat dulu masa putus haid dan masa suci..sekiranya lebih dikira sebagai haid

      Delete
  165. Besnis produk kesihatan myherb2u-goji,tricajus,susu kambing,mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam,selangor,malaysia
    Rakan kongsi/penyewa/pekerja diperlukan

    ReplyDelete
  166. Assalammualaikum ustaz bagaimana pula dgn wanita yg dtg haid spt biasa kmudian tak smpai sminggu ddatangi darah lg? Mohon jelaskan ustaz. Syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam jawapannya boleh dapatkan buku saya di sini..

      http://www.mphonline.com/books/nsearchdetails.aspx?&pcode=9789670156811

      Buku bertajuk toolkit fardu ain...terbitan pustaka azhar..
      Dalam tu ada jadual penuh tentang masalah anda...

      maaf saya tak dapat jawab di sini, kerana ia memerlukan penerangan detail..takut nanti awak tak faham..

      Delete
  167. Asslamualaikum ustaz..haid sya melebihi 15 hari..jika lebih 15 hari ia dikira drah istihadhah ttapi wrna drah istihadhah itu sperti wrna drah haid yg pda hri2 biasa..adakah sya perlu solat?

    ReplyDelete
  168. Assalamualaikum ustaz, selalunya tempoh haid sy tetep, tp sejak ramadhan lepas sy tak dtg haid sebulan dan selepas itu datang 16 hari. Lepas 15 hr tu sy mandi dan solat seperti biasa. Namun pada hari ke 24 saya didatangi haid selama 10 hari. Adakah itu haid atau darah istihadah?
    Dan klau ambil kira dr hari ke 24 tu sbgai hari pertama haid yg baru, sekarang hari ke 21 dan darah turun lagi. Adakah ni pengiraan baru utk kitaran haid ya? Saya dah keliru sbb tiba2 darah tak teratur.
    Mohon bantuan ustaz.

    ReplyDelete
  169. Assalamualaikum ustaz..

    Saya mengalami gangguan haid yang tidak menentu...

    Saya keliru dengan pengiraan waktu haid,istihada dan waktu suci
    contohnya...
    Haid bermula (19 Sept - 27 sept) iaitu 8 hari. Dan saya solat seperti biasa.
    Selepas 8 hari suci dari haid iaitu pada (5 Okt -12 okt) haid datang lagi.....adakah waktu ini dikira waktu suci kerana belum sampai 15 hari?
    Adakah jangka waktu suci/bersih saya selama 15 hari juga, iaitu bermula 28 sept selepas haid bulan september?
    Mohon bantuan ustaz.
    T,kasih

    ReplyDelete
  170. Assalammualaikum ustaz,
    Saya berumur 13 tahun,
    Saya mendapat tau yg ada warna coklat(terlalu sedikit) pada pakaian dalam saya, adakah itu dikira darah haid atau tanda2 haid? Dn perlukah saya sembahyang? Ianya telah berlaku selama 5 hari termasuk hari ini..
    jawapan ustaz amat dialu-alukan

    ReplyDelete
  171. Assalamualaikum ustaz.. mintk tlong jwab soalan sya ni... cnth pgi2 bgn, ada tompok coklat, xhidu pon bau camne n terlupa pngiraan tok buln ni. dh tgk tompok coklat ckit2 mcm haid, sy pon xsolat subuh. phtu pegi keje.. msa kt ofis, xde plak drah kluar smpai blik ofis. skrg ni cne nk thu tu drh haid ke x. n berdosa x kalo sy tggu smpai keesokan harinya nak thu dia haid atau bukn. ase berdosa tggalkn solat sbuh,zhor,asar sume pdahal xde drh plak lpas tu. n kalo smpai esoknya xde drah jugk, saya kena mndi jib ke atau boleh trus solat mcm biasa?

    ReplyDelete
  172. assalam ustaz, saya sgt perlukan penjelasan. saya baru abis period dalam masa 8 hari.. selepas seminggu bole solat, tetiba2 keluar darah bercampur keputihan. selepas itu kembali normal. setiap bulan saya mengalami bnda yg sama selama 2 tahun . saya x tahu knp. tp saya tetap teruskan solat n mandi hadas setiap hari. perlu ke saya buat mcm tu, sbb saya rasa x yakin nak beribadah.

    ReplyDelete
  173. ustaz, terima kasih atas penerangan. ustaz, saya harap ustaz dapat reply comment yang first sekali. yang terawal. berkaitan dengan kitab ihya' ulumuddin. maaf ye ustaz. terima kasih. sebab saya pun nak tahu jawapannya..

    ReplyDelete
  174. Assalamualaikum Ustaz, Insyallah saya akan menunaikan Umrah Mac dpn. Masalah saya ialah saya sdg mengalami istihadah sejak Dis 2013. Sebelum nii jadual haidh saya mengikut jadual iaitu lebih kurang 6 - 7 hari. Adakah ini bermakna saya boleh mandi wajib pd hari ke 8 dan boleh melakukan Umrah.?

    ReplyDelete
  175. salam ustaz..saya nak bertanya..saya ada terbaca di mana kalau seseorang tu mengalami demam denggi,,dia akan didatangi haid..adakah itu haid atau ape?pada awal bulan 2 hari tu saya disuspek demam denggi.sepanjang saya demam denggi tu ada keluar darah ttapi padahal saya baru suci dari haid seminggu bg bulan 1.4 hari slpas itu ade keluar darah lagi slma 15 hari dengan kadar yang sedikit.ada kala ianya keluar pada siang hari saja dn de yg keluar pada malam hari saja.hari yg ke 16 lagi banyak darah keluar dan saya mengalami sengggut.setiap bulan saya akan senggugut apabila didatangi haid.tetapi semasa darah yg keluar pada mnggu yg saya demam itu saya tidak mengalami senggugut.begitu juga darah yg keluar slme 15 hari tu pn saya tidak mengalami senggugut.pada hari ke 16 baru saya mengalami senggugut.jadi saya mahu penjelasan ustaz adakah darah itu darah haid atau istihadah.selama darah itu keluar saya tidak solat. adakah saya perlu menggantikan solat itu?

    ReplyDelete
  176. assalmualikum ustaz
    ade orang panggil dia lendir tu ape ye?

    ReplyDelete
  177. Ustaz. ..sy sudah lbih 15hr tp msih lg kluar darah coklat kehitaman..perlu ke mandi setiap kali nk solat.?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG