PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Sunday, August 22, 2010

Pengiraan Bayaran Fidyah Puasa Secara Ringkas

Pengertian Fidyah

Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan terhadap individu Islam yang tidak dapat mengantikan puasanya di Bulan Ramadhan pada suatu tahun sehingga tiba Ramadhan tahun berikutnya. Bayaran fidyah ini boleh diserahkan kepada orang fakir miskin atau di mana-mana Jabatan Agama Islam Negeri yang menyediakan khidmat bayaran denda fidyah. Hukum membayar fidyah adalah wajib.
Kadar Fidyah

1 hari dendanya 1 cupak beras
1 cupak = 1 mud
bersamaan dengan nilai zakat fitrah semasa dibahagikan 4

RM............./4 = RM.............
 
Fidyah Tanpa Gandaan

Tidak wajib qada puasa dan wajib bayar fidyah pada tahun tersebut. Contohnya orang yang tidak boleh puasa ialah seperti orang tua yang uzur yang tiada kemampuan untuk puasa, orang yang mempunyai penyakit yang tidak boleh berpuasa dan seumpamanya.
 
Pengiraan Fidyah Tanpa Gandaan

Seseorang itu meninggalkan puasa pada 5 tahun yang lalu selama 15 hari tanpa diganti puasanya sehingga tiba Ramadhan berikutnya :

15 (Jumlah puasa yang ditinggalkan)
x 5 (Jumlah tahun yang tidak diganti puasa)
x RM 7.50 (Jumlah zakat fitrah semasa)
x 1/4 = RM 140.63
 
Cara Pengiraan Mudah & Terperinci (Tanpa Gandaan)


Fidyah Dengan Gandaan

Wajib Qada puasa dan wajib bayar fidyah. Contohnya :

  1. Orang meninggalkan puasa kerana uzur syar’ie ataupun dengan sengaja.
  2. Ibu hamil atau yang masih menyusui anaknya yang takut akan kesihatan anaknya atau takut akan kesihatan dirinya dan janinnya.
Pengiraan Fidyah Dengan Gandaan

Seseorang meninggalkan puasa pada 5 tahun yang lalu selama 15 hari tanpa diganti puasanya sehingga tiba Ramadhan berikutnya :

15 (Jumlah puasa ditinggalkan)
x 15 (Jumlah gandaan bagi 5 tahun)
x RM 7.50 (Jumlah zakat fitrah semasa)
x 1/4 = RM 421.90
 
Cara Pengiraan Mudah & Terperinci (Dengan Gandaan)


Jadual Kiraan Gandaan Fidyah Puasa

316 comments :

  1. salam ustaz,
    saya tak sempat untuk ganti puasa selama 3hari pada tahun 2008, oleh itu saya gandakan puasa ganti selma 6hari pada 2009. taun lepas saya tidak sempat ganti juga selama 3hari, sekali lagi saya gandakan untuk 6hari lalu Alhamdulillah sempat ganti tahun ini.

    persoalan 1:
    apakah perlu gandaan hari puasa tersebut? kalau perlu, wajib/tidak saya bayar fidyah?

    persoalan 2:
    jika perlu saya bayar fidyah, berapakah yg perlu saya bayar?

    wassalam.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Wajib bayar fidyah..

    Puasa tak perlu ganda, yang digandakan adalah fidyah sahaja, anda boleh lihat dari jadual gandaan fidyah di atas cara pengiraannya.

    3 hari puasa yang di tinggalkan pada 2008-2010 gandaannya ialah sebanyak 6 bagi 3 tahun.

    3 hari x 6 gandaan 3 tahun x RM 7.50 /4 = RM 33.75

    ReplyDelete
  3. salam ustaz,
    pertanyaan ini bagi pihak ummi saya,
    beliau tidak ingat berapa hari tinggal puasa kerana uzur semasa kecil. jadi ustaz, bagaimana mahu ganti puasa tersebut jika tidak ingat, dan tertangguh selama bertahun2. dan berapakah kadar fidyah yang perlu dibayar? terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Angarkan sahaja berapa puasa yang ditinggalkan, Kalau boleh anggaran itu lebihkan dari agak-agak ummi anda. Mohon ampun kepada Allah atas kecuaian yang dahulu. Fidyah ini ikut fidyah gandaan. Anda boleh lihat dari cara pengiraan yang saya berikan di atas dan lihat dalam gambar rajah di atas.

    ReplyDelete
  5. salam

    ustaz sy nak tny klu sy tggl pose pada tahun 2008 7hari tahun 2009 7hari tp sy hanya sempat ganti 10ari lg 4hari sy xsempat ganti. untuk bayar fidyah mcm mane nak kire? lg satu saya xtahu nak bayar fidyah tu dekat sape..

    ReplyDelete
  6. Salam,

    Cara kiranya ialah

    4 cupak x 1 x RM 7.50 /4 =______________

    Anda dikira dari tahun 2009 iaitu tiada gandaan lagi sebab baru setahun anda tak ganti puasa.

    ReplyDelete
  7. salam ustaz,

    saya tak ingat jumlah puasa yang saya tak ganti sejak tahun 1982-2008, kira-kira selama 26 tahun. sekiranya saya tetapkan setiap tahun 7 hari saya tak berpuasa, berapa jumlah fidyah yang perlu saya bayar.

    ReplyDelete
  8. Salam,

    Caranya begini, bayaran fidyah anda adalah secara berganda seperti kiraan di bawah ini

    7 hari puasa di tinggalkan x 378 gandaan bagi 27 tahun x RM 7.50 /4 = ____________

    Cuba anda totalkan, kalau nak lebih elok lagi buat pembayaran di pejabat zakat yang berdekatan, mereka boleh kirakan sekali jumlah tersebut.

    ReplyDelete
  9. Ustaz,
    Terima kasih kerana post article ini. Selama ini saya confused sebab tak pasti samada puasa perlu digandakan atau tidak kerana meninggalkan puasa kerana haid.

    ReplyDelete
  10. Ustaz,

    Saya minta maaf, tetapi saya masih kurang faham. Berdasarkan contoh yang ustaz bagi (Fidyah Dengan Gandaan):

    sekiranya saya itu meninggalkan puasa sebanyak 15 hari pada 2004 kerana haid, berapa hari puasa yang perlu saya qada pada 2010, 15 hari atau 225 hari?

    Terima kasih ustaz kerana menolong saya.

    ReplyDelete
  11. Salam,

    Jawapan kepada Anonymous pertama :

    Haid wajib ganti puasa, solat tidak perlu ganti.

    Jawapan kepada Anonymous Kedua :

    Puasa yang perlu di qada adalah sebanyak 15 hari. Puasa tidak berganda, tetapi fidyah yang berganda.. Sebab itulah perlu disegerakan..

    ReplyDelete
  12. salam ustaz,

    kalu tahun 2008 sy tk sempat ganti 2hari dan 2009 juga tk ganti 2hari..Adakah kiraan bayaran fidyah saya betul 4hari x 4 gandaan 2 thn (2008-2010) x 7.50 x 1/4 = rm 60

    bagi tahun 2009 sy tk gandakan kerana baru setahun..itu yg saya faham atas jawapan pada soalan yang lain..

    ReplyDelete
  13. Salam

    Tahun 2008

    2 cupak x 3 gandaan tahun x RM 7.50 /4 = __________

    Tahun 2009

    2 cupak x 1 gandaan tahun x RM 7.50 /4 = __________

    Asingkan antara tahun dengan tahun..

    ReplyDelete
  14. assalammualaikum ustaz...

    ble tak tolong kirakan kadar fidyah saya?
    tahun 2006 saya tertinggal puasa selama 8hari.tahun 2007 pulak saya dalam nifas selama 30hari..saya cuma dapat menggantikan puasa saya pada tahun 2010 iaitu selapas ramadhan 2009.apakah kadar fidyah saya?terima kasih

    ReplyDelete
  15. Salam,

    Tahun 2006 tinggal 8 hari

    8 hari x 10 tahun gandaan (2007-2010) x RM 7.50 /4 =______________

    Tahun 2007 tinggal 30 hari

    30 hari/cupak beras x 6 tahun gandaan (2008-2010) x RM 7.50 /4 =_______________

    Fidyah pertama + Fidyah kedua = _______________

    ReplyDelete
  16. Salam Ustaz,
    Soalan saya kenapa perlu di darabkab dengan 1/4 untuk pengiraan fidyah ini?

    ReplyDelete
  17. Salam,

    Ini kiraan yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Johor. 1 mud beras itu ada 4 bahagian, yang dikenakan fidyah hanya 1 bahagian sahaja..

    Ada setengah tempat terus 1 mud, dan tidak digandakan mengikut kaedah yang dikirakan dalam artikel di atas.

    ReplyDelete
  18. Salam,

    Ustaz bagaimana jika fidyah yang saya bayar pada 2007 tidak saya gandakan. Saya cuma bayar mengikut hari yang ditinggalkan sahaja iaitu 15 hari pada tahun 2009.

    ReplyDelete
  19. Ustaz,

    Saya berumur 26 tahun. Saya hanya tahu tentang kewajipan untuk membayar fidyah puasa pada tahun ini. Sebelum ini saya tidak pernah tahu tentang fidyah puasa, saya ingat saya hanya perlu mengqadakan puasa sahaja.

    Masalahnya beberapa tahun dahulu saya ada meninggalkan puasa ramadhan dan tidak menqada puasa tersebut sehingga masuk ramadhan tahun selepasnya. Saya telah mengqada semua puasa tersebut selepas 1 tahun (selepas berlalu 1 ramadhan seterusnya). Pada masa itu saya tidak membayar fidyah kerana saya tidak pernah tahu tentang 'fidyah puasa'.Mengikut penerangan ustaz seperti diatas, saya perlu membayar fidyah. Jadi dalam kes saya ini, apa yang perlu saya lakukan kerana saya sudah lupa tahun bila perkara itu berlaku.

    ReplyDelete
  20. Salam,

    Awak perlu agak pada tahun bila dan anda buat pengiraan fidyah anda berapa dan paling mudah anda buat pembayaran dikaunter zakat yang berdekatan kerana mereka menyediakan perkhidmatan membayar fidyah. Kalau boleh biar bayaran itu lebih, kalau lebih boleh jadi sedekah dan perbuatan tersebut tidak merugikan.

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum ustaz,
    saya sangat2 tak tahu pasal nak bayar fidyah ni. saya pun masih lagi remaja dan adalah jugak bljr pasal fidyah ni kat skolah.tapi pemahaman saya tentang bab ni masih lg kurang. saya nk tanya, pada tahun 2006, saya ada tinggal puasa, saya pun dah x igt bape hari, tp yang pasti saya ad ganti cuma x cukup hari. contohnya kalau 6 hari saya x puasa, mgkn dlm 2,3 hari saya x ganti lg.sehinggalah pd ramadahan berikutnya, iaitu pd tahun 2007, pun saya ad tinggal puasa lagi, sama mcm kes td, saya ganti tp x cukup hari dan saya x igt berapa hari. tp alhamdulillah pada tahun 2008 & 2009 saya ganti semua puasa saya yang tertinggal pd tahun 08' n 09'. cuma saya x ganti lg untuk tahun 06' n 07'. saya nak ganti tapi ustazah saya cakap wajib ganti puasa dan bayar fidyah sekali dan perlu bayar di pusat zakat. masalahnya, saya dah lah x igt bpe hari x puasa, nk kira byrn fidyah lagilah x tau. tp tadi kan ustaz, saya ada juga tgk cara kira2 tu, knape perlu disekalikan dgn zakat fitrah?? perlu ke saya membayar zakat fitrah? saya baru berusia 17 tahun, dan masih di bawah tanggungan ibu ayah saya. perlu ke? dan soal nk kira byrn fidyah tu mcm mna kalau saya sendiri x igt bape hari saya x puasa?

    ReplyDelete
  22. Salam,

    Puasa perlu diganti balik, kalau tak ingat ambik balik berapa yang anda tinggal puasa.

    Cara perkiraannya :

    2006

    5 cupak beras (saya lebihkan sebab anda tak pasti) x 15 gandaan tahun x RM 7.50 /4 = ___________

    2007

    agak puasa yang ditinggalkan x 10 gandaan tahun x RM 7.50 /4 = _____________

    2006 + 2007 =___________

    Maaf saya berikan komen berdasarkan apa yang saya faham dalam persoalan anda, nak mudah lagi buat pembayaran di kauter zakat negeri kerana mereka mempunyai perkhidmatan bayaran fidyah.

    Secupak beras itu mengikut nilai zakat fitrah bukan bayar zakat fitrah. Susah masalah anda ini, kalau begitu agak-agak sahaja berapa,kalau boleh biar lebih dan kalau ada kekurangan mohonlah taubat kepada Allah.

    ReplyDelete
  23. ouh., tapi sekejap, saya kurang faham.
    2006) 5 kali cupak beras x 15 gandaan tahun?
    2007) _______ kenapa x 10 gandaan tahun?

    kurang faham, ustaz, maaf kalau menyusahkan,

    ReplyDelete
  24. Salam,

    Sebab anda tinggal puasa pada tahun yang berbeza-beza, jadi kena kira berasingan la.

    ReplyDelete
  25. salam, Ustaz, saya tertinggal puasa sebanyak 6 hari pada 2009 dan sempat qadha 2 hari pd 2010.Pd Rmdhn tahun ini sya mengandung kembar d x mmpu berpuasa sepanjang Rmdhn 2010.Adakah saya perlu qadha d fidyah atau bolehkah sya bayar fidyah shj?

    ReplyDelete
  26. Salam,

    Tahun 2009 anda perlu ganti balik sebanyak 4 hari yang berbaki dan bayar fidyah sebanyak 4 cupak beras.

    2010 anda perlu ganti balik semua puasa yang anda tinggalkan, kerana anda tidak termasuk dalam kategori orang yang tidak mampu berpuasa sepanjang hidup dan tak boleh puasa sebab kemudharatan. 2010 anda tidak perlu fidyah yang perlu fidyah adalah 2009 sebanyak 4 hari.

    ReplyDelete
  27. tahun 2010 ni, sy menjaga bapa mentua yg ada penyakit alzehaimer. sy tidak pasti bgerapa hari yg dia dpt berpuasa dgn betul.
    Sbb kadang-kadang dia normal dan kadang-kadang nyanyuk, minum dan makan katanya bersahur tetapi disiang hari dan seumpamanya.mengikut perkiraan saya paling banyak dia dapat berpuasa betul selama 5 atau 6 hari . Bagaimana sy nak bayar fidyah mewakilinya?
    :drp En Zal

    ReplyDelete
  28. Salam,

    Kalau begitu kita ambik konsep berjaga-jaga, bayar sahaja 30 cupak beras, setiap secupak anggaran sebanyak RM 7.50 ukuran berat sebanyak 650gram. Tindakan ini dilakukan adalah berjaga-jaga takut puasanya tak sah dan tidak buat. Orang nyanyuk dia tak ingat apa yang dia buat.. Kalau lebihpun dikira sedekah dan dapat pahala.

    ReplyDelete
  29. salam, ustaz

    saya tinggalkan puasa krn haid pd thn 2002. pd thn 2003 sy xsempat ganti selama 2 hr. sy telah pn menggantikan puasa tersebut pd thn berikutnya. masalahnya sy belum lg membyr fidyah bg puasa yg sy xsempat ganti tu. boleh tak ustaz tolong kirakan jumlah fidyah yg perlu saya bayar pd thn ini ( 2010 )

    ingin tahu.

    ReplyDelete
  30. salam uztaz,
    saya belum bayar puasa saja sejak dri 1998-2010 . sebab tidak berpuasa kerna dtg haid. boleh uztaz tolong kira kn bayaran yg saya kena byr.

    saya confused dgn kiraan uztaz. knapa perlu di dibhagi dgn " 1/4 " ?

    ReplyDelete
  31. Begini cara paling mudah, anda pergi kemana-mana kauter zakat dan anda bayar fidyah di situ, sebab mereka ada menyediakan perkhidmatan membayar fidyah.. 1/4 itu adalah keseluruhan harga beras.

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum..

    ustaz, saya telah tinggalkan puasa 8 hari pada tahun 2001..saya nk byr fidyah tahun 2011..jmlh tahun yg tlh saya tinggal ialah 9 thn..bagaimana nk kira ustaz ?
    terima kasih

    ReplyDelete
  33. salam ustaz ,

    saya akan melangsaikan hutang hutang fidyah saya .selepas itu saya akan menggantikan puasa puasa yang tertinggal .jika saya tidak sempat melangsaikan seluruh puasa puasa saya yang tertinggal sampai puasa ramadhan tahun depan ,adakah saya perlu membayar fidyah lagi ?

    ReplyDelete
  34. salam...sy nk tnya tntg puasa...sy baligh pd umur 9 thn...masih x tau psl hukum hakam puasa,,,just ikut apa mk suruh...ada jugak la tipu2 suap adk mkn suap mulut sndri, dll...ms remaja lak sy slalu trikut kwn2 yg x posa...kira2 10 thn lps br sy btl2 puasa...umur sy pn dh 30thn skg...cmna dgn puasa yg ditinggalkan dgn sengaja sejak sy umur 9 thn tu? walaupun masih kecik ttp kn byr fidyah juga ker? cmna nk kira sbb sy x ingt brapa hari yg dh tggl posa...rsnya dlm sebulan byk yg tggl dr yg puasa...

    ReplyDelete
  35. Anonymous pertama :

    Cadangan saya lebih mudah buat perkiraan di pusat zakat atau jabatan agama Islam kerana mereka ada perkhidmatan tersebut dan anda boleh bayar di situ sahaja.

    Anonymou kedua :

    Kena ganti dan bayar fidyah puasa yang baki sahaja.. yang dah ganti tak payah bayar.

    CT :

    Susah nak kira, buat sahaja setakat mana yang mampu bayar kalau tak mampu tak payah ganti dan bayar. Allah maha pengasih lagi penyayang. Minta ampunlah kepada Allah atas kesalahan yang dilakukan.

    ReplyDelete
  36. Salam ustaz...
    Adakah puasa yang tidak digantikan sebelum-sebelumnya tidak perlu digandakan dan ganti puasa mengikut hari yang kita tinggalkan itu sahaja?Hanya gandakan bayaran fidyah saja..?diamana hendak kita bayar atau serahkan kepada siapa?
    Jika tiada sesiapa yang boleh kita beri...bagaimana tu?

    ReplyDelete
  37. Salam

    Puasa tak perlu digandakan, yang kena ganda adalah bayaran fidyah sahaja, puasa yang sebelumnya yang tidak dibayar sehingga masuk ramadhan sekali lagi, maka dia kena fidyah dan puasa ganti seperti biasa.

    ReplyDelete
  38. ustaz betul x cara pengiraan dgn gandaan ni..
    cth 1973-2011=38-1thun-37
    a/thun tggal pose =1973
    b/thn byr fidyah= 2011
    c/jum thun tggl pose =37thn
    d/jum hari xpose= 30 hari
    e/jum gandaan =30 hari
    f/jum d x e (30x30)=900
    g/nilai zakt semasa = rm 5.00
    h/jum f x nilai g (900xrm5.00)= rm4500
    jum perlu dbyr nilai e/4= rm 1125
    betul x ustat..

    sebulan puasa 29 ke 30 ari ustat..pengiraan ni tuk sebulan xpose..harap ustaz dpt membantu..

    ReplyDelete
  39. salam, disini ade kalkulator bayaran fidyah mengikut pusat pungutan zakat harap membantu... http://zakat.com.my/kalkulator-fidyah

    ReplyDelete
  40. Boleh buka di sini untuk semak, saya tak ada masa untuk semak, banyak keje lain lagi yang nak kena buat..

    Semak sini

    http://zakat.com.my/kalkulator-fidyah

    Terima kasih kepada yang memberi link ini

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum ust,saya meninggalkan puasa 6 hari pada tahun 1996. saya telah menggantikannya pada 2001 tetapi bayaran fidyah masih belum dijelaskan sehingga sekarang.saya konsius dengan kiraan fidyah sya, boleh ust tolong perjelaskan

    ReplyDelete
  42. Salam

    Kena kira dari tahun 1996 hingga sekarang.. Kalau nak tau berapa jumlahnya cuba kira ikut kaedah yang telah saya berikan di atas.. Kalau tak pandai, lebih baik anda buat pembayaran di pejabat zakat atau jabatan agama Islam, kerana mereka menyediakan perkhidmatan bayar fidyah. atau boleh kira di link bawah ini :

    http://zakat.com.my/kalkulator-fidyah

    ReplyDelete
  43. salam .ustaz,klu stiap thun ad tggl pose xsmpt gnti seblum tb ramadhan brikutnye cmne ye.da 12 thun

    ReplyDelete
  44. slm..ustaz..sya nak tanya ustaz macammana nak kira jumlah fidyah saya..saya tinggal di kedah.. fidyah saya tergolong dalam fidyah tanpa gandaan kerana saya seorang pesakit kronik..saya mula tidak boleh puasa sejak tahun 2008 hingga tahun lepas(2010)..boleh tak ustaz tolong tunjukkan cara kira fidyah saya secara terperinci..

    *saya dah cuba kira dekat link yang ustaz bagi tapi saya tak faham juga.. saya pun guna juga kalkulator fidyah dekat laman web pusat zakat kedah tapi tak faham juga..minta tolong ustaz sgt2...syukran jazilan

    ReplyDelete
  45. salam ustaz,

    saya masih lg tak paham tentang pembayaran ganti puasa ini,

    saya tinggl puasa pada 2008 dan 2009 sebanyk 15 hari. dan tahun lepas 2010 sebanyak 10 hari. jadi tahun ini 2011, saya ingin ganti puasa sebanyak 10hari untuk 2010 dan 30hari untuk tahun 2008 dan 2009 dan bayar fidyah skali slama 30hari untk 2008 dan 2009. betul ke tggapan saya ini?

    atau saya hanya prlu mnggantikan puasa slama 15hari untuk 2008dan2009 dan 10hari untuk 2010. namun pmbayaran fidyah tetap sbnyak 30hari untk 2008dan2009 yg trtangguh itu?

    terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  46. berbalik kepada seolan saya yg di atas ini, saya nak tahu berapa anggaran untuk 1mud sekiranya saya tinggal di kuala lumpur. adakah 1/4 juge?

    ReplyDelete
  47. ustaz.......saya pernah tgl puasa dr tahun 1996 hinga lah tahun 2007,tahun 2008 ke 2010 saya dh pun gnti kan....tp fidyah saya blom byr lg....
    saya tgl puasa sbb haid...ada juga kadang sbb saja2 tgl....tu masa time remaja2 la....masa tu jahil sgt saya ni......so 11 tahun saya tk pernah ganti puasa saya....saya akn angar kan 10 hari utk 1 tahun....jd klu 1 tahun 10 maknanya 11 tahun saya tk ganti jd lah110 hari saya patut ganti....
    psl nk byr fidyah tu pulak mcm mana?...boleh ustaz tolong kira tak....sbb tahun 2011 saya baru nk byr fidyah....kira2 yg ustaz bg kt ats ni....saya dh jg pening teramat2 nk kira....tolong la ustaz....tolong kira kan utk saya.......

    ReplyDelete
  48. Salam

    Jawapan kepada semua yang bertanya..

    Sekarang dah mudah untuk membayar fidyah dan boleh dilakukan dimana-mana sahaja yang kita berada, tak kiralah dimana kita tinggal puasa. Di Pusat Zakat setiap negeri, telah mempunyai perkhdimatan pembayaran fidyah, anda semua boleh bayar disana dan tidak perlu lagi pening2 kepala untuk mengirakannya. semua telah disistemkan dan mengikut standar seluruh malaysia.

    ReplyDelete
  49. asslamualaikum ustaz....apa beza nyer byr fidyha yg kt ats dgn yg kt bwh ni?...yg ats tu saya faham..yg kt bwh tu saya tk berapa nk faham sgt....ada beza ke ustaz?...maaf bertanya.....hehe

    ReplyDelete
  50. salam

    Ustaz saya ingin bertanya adalah berdosa jika saya sebagai seorang wanita berazam untuk tidak berkahwin disebabkan impian saya adalah untuk menolong ibu bapa saya sehingga mereka senang?

    ReplyDelete
  51. Ustaz saya ingin bertanya adakah berdosa jika saya sebagai seorang wanita berazam untuk tidak mahu berkahwin disebabkan impian saya adalah untuk menolong ibu bapa saya sehingga mereka senang?

    *ada sedikit pembetulan

    ReplyDelete
  52. Anonymous pertama :

    Memang beza, yang kat atas tu untuk orang yang tak mampu puasa dan mendapat nasihat dr muslim mengatakan dia tidak boleh puasa, kalau puasa dirinya akan lebih teruk sakit.. selalunya orang yang tak boleh puasa seperti sakit kronik, sakit gastrik yang tidak boleh perut kosong dan banyak lagi.

    Kalau yang bawah, bagi orang yang boleh ganti balik puasa seperti, sengaja tinggal, mengandung, datang haid, pengsan dan sebagainya..

    Agashi :

    Tak berdosa, cuma kita tidak menunaikan sunah Rasulullah saw..

    ReplyDelete
  53. Salam Ustaz,saya nak tanya.Dari tahun 1999 hingga sekarang saya tidak ingat berapa hari yang saya tidak ganti.Yang saya ingat,since a few years back saya ada ganti puasa penuh.Tetapi macam mana nak kira yang dulu2 punya.Time tu,saya naive and ignorant tentang ganti puasa ni tapi alhamdulillah sekarang dah tahu.Cuma tak sure mcm mana nak bayar fidyah yg lepas2 ni.Boleh ke saya anggap jek saya kena bayar fidyah since 1999 for 7days.Mcm mana nak kira tu?Plus,saya tidak menetap di Msia sekarang,boleh ke saya byr di negara yg saya menetap sekarang?Terima kasih in advance.

    ReplyDelete
  54. Macam nilah senang, awak pergi ke pejabat urusan zakat, dan boleh minta mereka kirakan fidyah anda yang lupa dan ingat, dan anda boleh buat bayaran di sana.

    ReplyDelete
  55. salam ustaz...

    saya nak tanya,
    1-boleh ke saya bayar fidyah dalam bulan Ramadhan...
    2-kalau saya bayar fidyah dgn 1 beg beras. tp jumlah kg beras tu melebihi jumlah denda fidyah saya. boleh ke ustaz?
    3-kalau saya bayar fidyah di jabatan agama islam negeri @ baitulmal yg berdekatan tempat kerja saya, boleh ke ustaz?

    ReplyDelete
  56. salam uztaz....

    saya dah kira jumlah yang perlu bayar adalah lbh kurang rm4k...saya tidak bekerja...
    perlu tak saya bayar...

    kalau saya puasa dahulu dan bayar fidyah ansur2,boleh x ustaz....

    ReplyDelete
  57. Salam Ustaz,

    Saya ada kemusykilan sdkit.. sy pnh meninggalkan puasa sewaktu zaman remaja.. tp masalahnya saya tidak mengingati jumlah hari yang ditinggalkan, jd macam mana saya hendak menggantikan puasa-puasa itu?

    ReplyDelete
  58. salam ustaz..saya nk tya berkenaan byrn fidyah..pada tahun 2010 saya telah meninggalkan puasa selama 10 hari kerana haid..nanum sy tidak sempat menggantinya pada tahun 2011 berikutan saya kini sedang mengandung..oleh itu berapakah kadar fidyah yang patut saya bayar..dan adakah fidyah itu perlu di byr sebelum bulan ramadahan 2011?

    ReplyDelete
  59. Salam ustaz,

    Saya juga keliru tentang ganti puasa n bayaran fidyah ni. Saya telah meninggalkan puasa selama 10 hari pada tahun 2009 namun tidak mengantikannya kerana saya mengandung tahun berikutnya. adakah puasa yang perlu diganti akan digandakan pada tahun ni??? berapakah fidyah yg perlu d bayar???

    ReplyDelete
  60. Anonymous pertama :

    Boleh bayar pada bila2 tak kira bulan apa.

    Boleh bayar lebih dan lebihnya itu anggap sebagai sedekah.

    Anonymous kedua :

    Boleh bayar sekadar kemampuan kita, boleh juga puasa dulu sampai habis, boleh juga bayar ansur2..

    Anonymous ketiga :

    Agak2 la berapa, mohon ampun dan bertubat kepada Allah atas kelalaian yang telah berlaku.

    Anonymous keempat :

    masuk sahaja bulan ramadhan 2011 ni, boleh bayar fidyah terus, setelah selesai pantang nanti, gantikan balik puasa yang ditinggalkan. dalam masa bulan ramadhan puasa la sekadar yang mampu, rasanya boleh.. Pasai kira boleh rujuk di atas..

    noor :

    Puasa tidak berganda, yang berganda adalah fidyah sahaja, soal kira boleh rujuk di atas.

    ReplyDelete
  61. salam.bolehkah ustaz semasa membayar fidyah saya tidak melafazkan tetapi sekadar memberi begitu sahaja kepada org miskin tersebut. terasa malu utk menyatakannya.

    ReplyDelete
  62. ustaz,

    saya tinggal puasa 2007 sbb mengandung. tinggal 26 hari. saya ada ganti tapi lupa berapa. tahun lepas 2010 saya mengandung lagi dan tak habis ganti puasa 2007. saya agak2 dalam baki puasa 22hari. minta suami beri beras tapi dia beri 2 kampit besar shj. cmana ustaz. nak kena ganti balik ke tahun ni untuk fidyah yang tak cukup tahun lepas.

    ReplyDelete
  63. Salam Ustaz,

    Saya juga keliru tentang ganti puasa n bayaran fidyah ni. Saya telah meninggalkan puasa tahun lepas 2010 selama 26 hari.Sekarang ni saya tidak boleh ganti sebab mengandung.Berapa bayaran fidyah yang perlu saya bayar?

    Perlu ke saya gandakan puasa tersebut?

    ReplyDelete
  64. wslm. tolong jawab.
    post ustaz amin di atas kata x pyh ganda posa tetapi ganda fidyah. cuba check jawapan post di atas.

    ReplyDelete
  65. ustaz. saya ada satu kemusykilan.
    jika saya pernah meninggalkan puasa pada tahun 2001 sbyk 26 hari dan tak sempat menggadanya pada tahun ini. sebaliknya saya mahu membayar fidyah terlebih dahulu pada tahun ini dan menggantinya pada tahun hadapan.
    bagaimana ustaz?

    ReplyDelete
  66. Anonymous pertama :

    Yang penting niat membayar fidyah tak perlu lafaz, kira sah kalau tujuan kita bayar tu untuk fidyah..

    MEdam E :

    Begini untuk memudahkan, gantikan balik semua puasa yang ditinggalkan, kemudian fidyah tu pi bayar dipejabat zakat sebab mereka ada perkhdimatan tersebut, mereka boleh kirakan sekali berapa fidyah yang dikenakan dan tolak 2 kampit beras tersebut.

    Anonymous kedua :

    nak senang bayarkan sahaja ke pejabat zakat, mereka ada kaedah dan mereka ada perkhidmatan bayar fidyah.

    Anonymous ketiga :

    Mungkin maksud saya tak payah ganda puasa dan ganda fidyah tu kepada orang yang berkemampuan untuk berpuasa seperti, wanita haid, musafir, pengsan atau seumpamanya.

    Anonymous keempat :

    ganti puasa balik dan bayar fidyah seperti yang saya nyatakan di atas...nak mudah bayar di pejabat zakat sebab mereka ada perkhdimatan tersebut.

    ReplyDelete
  67. Salam Ustaz;

    Kalu dah faham cara kira ni di mana perlu hantar pembayarannya. cth nya aku di kawasan Kota Kinabalu atau Tawau Sabah.

    ReplyDelete
  68. Owh dah ada post jwpn rupanya. tq ustaz

    ReplyDelete
  69. ustaz,
    kalau saya bayar fidyah dlu utk puasa yg dtgglkn tapi ganti puasa thn berikutnya boleh ke?
    thn berikutnya kena bayar fidyah dn cara pengiraannya sama mcm thn ni jgk ke?

    ReplyDelete
  70. Salam ustaz,

    tahun 2008 ketika hamil anak sulung,saya tidak dapat berpuasa langsung pada bulan ramadhan tahun tersebut.pada tahun berikutnya 2009-2010 saya berpuasa seperti biasa dan lupa untuk menggantikan puasa yang tinggal pada tahun 2008.macam mana penggiraan fidyah saya?

    ReplyDelete
  71. salam ustaz...

    11 tahun yg lps (2000) sy ade tgl puase 15 hari dan sy menggantikannye pada 2 thn berikutnye (2002)..adakah pembayaran fidyah wajid digandakan sampai thn 2011?

    ReplyDelete
  72. As Salam ustaz,

    saya tak puasa selama sebulan pada thn 2010 kerana alahan pregnant yg teruk.thn 2011 saya dah ganti puasa tapi tak sempat nak habiskan ada lagi baki dlm 20 hari.mcm mana nak kira fidyah saya untuk thn lepas dan yg 15 hari saya rasa tak mampu nak habiskan thn ni?

    ReplyDelete
  73. Zulaikha Adam :

    Bagi sahaja duit tu atau beras tu kepada fakir miskin kat sabah tu, atau bayar di pejabat zakat.

    Anonymous pertama :

    1. Bayar fidyah dulu pun boleh tapi jangan sampai masuk puasa tahun depan, sebab dia akan kena juga fidyah tahun tersebut..dia kira pada tahun yang tak bayar lagi..

    Mas JB :

    Begini, cara mudah anda boleh bayar di mana2 pejabat agama atau pejabat zakat sebab mereka ada menyediakan perkhdimatan tersebut.

    Anonymous kedua :

    Gandaan fidyah itu dikira pada dua tahun tersebut sahaja sebab anda telah mengantikan puasa pada tahun 2002.

    Anonymous ketiga :

    Begini bayar fidyah untuk 20 hari sahaja iaitu 20 cupak beras.. nak senang bayar di pejabat zakat sebab mereka ada perkhdimatan bayar fidyah.

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum Ustaz,

    Saya mempunyai masalah haid yg banyak dan datang 15 hari sebulan, oleh itu dari tahun 2001 sehingga 2010 saya tidak berpuasa selama 15 hari setiap tahun dan tidak berkesempatan lagi menggantikannya. Boleh kah ustaz mengirakan jumlah fidyah yang perlu saya bayar?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum,macam mana kalau sudah ganti puasa pada tahun ke 3, tetapi belum membayar fidyah.Adakah fidyah masih berganda?

    ReplyDelete
  76. fidyah berganda apabila kita belum menggantikan puasa lagi..kalau dh ganti puasa x berganda la..smp thn yg kita ganti saje..untuk mengira fidyah anda blh melawati web~http://zakat.com.my/kalkulator-fidyah~
    a)puasa yg sudah diganti
    b)puasa yg belum diganti

    ReplyDelete
  77. Lynn :

    Beginilah saya rasa lebih baik anda buat pembayaran di kauter zakat yang berdekatan sebab mereka ada perkhdimatan tersebut, dan mereka boleh kira untuk anda.

    Anonymous pertama :

    Fidyah tak berganda kalau dah bayar puasa, jadi bayar sahajalah fidyah tersebut..jangan ditangguh..

    Anonymous kedua :

    terima kasih bagi jawapan saya hargai..

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum Ustaz,

    saya menghadapi masalah dalam mennganti puasa dan membayar fidyah, ini kerana saya tidak tahu bilangan hari yang ditinggalkan.Sah ke puasa jika seseorang itu dalam keadaan hadas besar?

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum ustaz,

    Berdasarkan artikel yang ustaz sebutkan di atas..saya masih tidak faham cara pengiraan nya..tahun lepas saya tidak puasa selam 30 hari kerana masa itu saya mengandung & muntah-muntah..jadi tahun ini saya baru sempat menggantikan puasa saya selama 19 hari..jadi bagaimanakah pegiraan & bayaran yang sepatutnya saya bayar?

    ReplyDelete
  80. Assalamualaikum ustaz..

    adakah gandaan tahun untuk membayar fidyah juga meningkat sehingga dia membayar fidyah tersebut sedangkan dia telah menggantikan puasanya?

    ada seorang hamba Allah meragui samada puasanya telah diqada' atau belum kerana kelalaian beliau sendiri. bermula dari tahun 2004. tetapi beliau telah membayar puasa tersebut pada tahun 2010. masalahnya sekarang beliau tidak membayar fidyah lagi sehingga kini. boleh ustaz tolong terangkan tentang masalah ini?

    syukran

    ReplyDelete
  81. Anonymous pertama :

    Kalau keluar haid, nifas puasa tak sah dan diharamkan puasa, kalau keluar mani, puasanya sah..

    Agak2 dan ganti puasa yang ditinggalkan, sebab itu dalam soal ibadah jangan diringankan..

    Shahirah Hamdan :

    Bayar fidyah sebanyak 11 hari iaitu sebelas cupak beras atau senilai dengannya.

    Anonymous kedua :

    Kalau dah ganti puasa tak meningkat la fidyahnya bayar yang masa belum ganti puasa lagi..

    ReplyDelete
  82. assalammualaikum ustaz.

    sy nk tnye, tahun 2009 sy tinggal puasa selama 6hari, pada tahun 2010 sy mengandung waktu bulan ramadhan jadi sy telah tinggal puasa selama 15. masuk 2011 ni sy sedang ganti puasa sehingga bulan ramadhan nie tpi puasa sy masih belum habis lgi. masih ade baki 4 hari. camane cara sy nk byr fidyah ustaz? bole tolong terangkan dan kirakan jumlah fidyah yang perlu sy bayar? terima kasih..

    ReplyDelete
  83. assalamualaikum ustaz. saya telah tinggal puasa selama 12 hari pada tahun 2009. saya sempat ganti 9 hari shj. tinggal 3 hari lagi. berapa yang perlu saya bayar dan bolehkah saya membayar semuanya serentak dalam satu hari?

    ReplyDelete
  84. Salam ustaz,

    saya ingin bertanya..saya telah tinggal puasa selama 26 hari pada th 2010 kerana berpantang dan menyusukan anak..saya telah membayar fidyah sebanyak 20kg beras=RM50 dan telah menggantikan puasa selama 10 hari pada 2011. Masih ada 16 hari lagi..
    Apa yg saya faham, pada tahun 2012 saya perlu menggantikan puasa yg berbaki 16 tetapi adakah saya masih perlu membayar fidyah sekalilagi pd 2012 dgn gandaan 1?mohon penjelasan ustaz..Terima kasih..

    ReplyDelete
  85. ustaz, saya jumpa link untuk kiraan fidyah untuk wilayah persekutuan di website maiwp: http://zakat.com.my/kalkulator-fidyah

    Hope that helps.

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum ustaz,
    kalau saya terlupa bilangan hari dan tahun puasa yang ditinggalkan, boleh ke saya lakukan solat taubat dan perlu lagi ke untuk bayar fidyah?

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum ustaz,
    sy tlh mmbyr fidyah n scra trnsfr..tp yg mmusykilkn sy..sy fidyah x slap kat rumah ank ytim..or tbung bencana or t.gaza kot..lupa plak sy..sah ka ustaz?

    ReplyDelete
  88. Anonymous pertama :

    Beginilah, kalau nak mudah anda boleh buat pembayaran di pejabat zakat yang berhampiran sebab mereka ada perkhidmatan ini, mereka boleh kirakan sekali..

    Anonymous kedua :

    Boleh bayar di pejabat zakat mereka ada perkhidmtan tersebut, boleh bayar fidyah serentak semua sekali, tapi puasa tak boleh serentak semua sekali..

    Anonymous ketiga :

    Kalau dah bayar fidyah untuk puasa 2010 sebanyak 20 Kg, maknanya anda dah bayar lebih tu, yang lain tu tak apalah anggap sedekah sahaya sebab fidyah ni secupak beras lebih kurang 620 gram je.. kalau tahun 2012 anda sempat puasa habis sebelum masuk ramadhan 2012 maka anda tak perlu fidyah lagi.

    Anonymous kelima :

    Cuba agak berapa banyak yang ditinggalkan, gantilah balik berapa yang ditinggalkan mengikut kemampuan masing2

    Anonymous keenam :

    Fidyah ni boleh beri kepada orang yang mempunyai kategori miskin atau fakir miskin, boleh sebab anak yatim juga orang miskin, orang gaza juga miskin..

    ReplyDelete
  89. salam ustaz..saya ingin bertanya..Arwah atok saya meninggal dunia pada tahun lepas sebelum ramadhan..tp mengikut pengiraan mak saya,arwah atok saya itu pernah meninggalkan puasa secara sengaja pada tahun2 sebelum beliau meninggal(bukan berniat apa2,cuma ingin tahu kerana Allah)..Bagaimanakah saya ingin membayar fidyah untuk atok saya sekiranya saya tidak tahu bila tetapi ada beliau tinggalkan puasa?beliau ini termasuk dalam fidyah gandaan atau tidak?Bolehkah saya mewakilkan orang lain untuk membayar fidyah ini?Bolehkah sekiranya saya membayar nilai wang iaitu nilai secupak beras itu?Bilakah perlu untuk memberi fidyah?
    Maaf ustaz kerana menganggu dan terima kasih..

    ReplyDelete
  90. Jazakumullah. Selama ini saya kurang jelas pengiraan fidyah. Penerangan Ustaz sangat memuaskan hati saya.

    Semoga Allah memberi kelapangan dalam urusan2 ustaz. Terima kasih krn telah memudahkan urusan ummat.

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum ustaz.

    saya tak puasa dah 5 tahun dan jika kira lebih kuran 150 hari la..tapi dlm tempoh 150 tu ada hari2 yang saya puasa..tapi tak pasti brapa hari...
    so saya kira sekali gus la... jika ikut pengiraan ustaz saya kena bayar rm1406....tapi kat mane saya nak bayar ustaz?

    ReplyDelete
  92. Anonymous pertama :

    Fidyah atuk anda tidak berganda, sebab dia tidak berupaya lagi untuk berpuasa.

    Boleh wakilkan kepada orang lain yang dipercayai..

    Boleh membayar dengan nilai wang..

    Boleh pada bila2 masa bayar fidyah..

    Aphize :

    Boleh bayar di kauter zakat sebab mereka ada perkhidmatan bayar fidyah..

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum ustaz
    saya ingin membayar fidyah untuk arwah ayah saya yang meninggal pada awal tahun 2011, usia ayah berumur 73 tahun. Masalahnya saya tak tahu berapa lama ayah tidak berpuasa. adakah dikira fidyah berganda atau tidak. semenjak arwah berumur 60 tahun, arwah tidak upaya berpuasa selepas pembedahan jantung.saya xpasti berapa lama arwah tidak berpuasa sama ada sebelum dan selepas pembedahan

    ReplyDelete
  94. assalamualaikum ustaz,

    bolehkah saya membayar fidyah pada anak yatim?

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum ustaz. saya telah meninggalkan puasa pada tahun 2008 dan 2009. saya tidak ingat berapa hari saya meninggalkan puasa. selama 2 tahun itu sy ada menggantikan puasa, tetapi sy tak igt juga. ats cadangan ustazah sy, satu tahun dikira 9 hari tidak berpuasa. jadi berapakah yg perlu sy bayar utk puasa yg ditinggalkan pada tahun 2008 dan 2009?

    ReplyDelete
  96. saya berharap ustaz dpt membantu sy. terima kasih.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum Ustaz

    Tahun lepas saya tinggal puase 15hari akibat kesihatan terganggu dalam kehamilan. saya sedang berusaha qada' dan sehingga hari ni baru berjaya qada' 10 hari.saya sedang menyusu bayi dan kadang2 saya tak mampu untuk berpuasa akibat keadaan kesihatan.
    saya masih berharap saya mampu habiskan qada' puasa untuk baki 5 hari lagi.andaikata saya gagal qada' baki puasa tsebut, saya perlu ganti puasa dan bayar fidyah, betul?
    boleh ustaz beritahu saya bagaimana cara jika saya ingin bayar fidyah langsung kepada orang yang layak. siapa dan bagaimana?

    terima kasih, ustaz.

    ReplyDelete
  98. assalammualaikum,
    ustaz tahun 2001 sy tk pasti sy tiggal puasa berapa hr, cuma sy ingt sy ade tggal puasa, masa tu sy tingkatan 2, masalahnye thn ni sy tk sempat nk menggantikan puasa saya selama 1 hari sebab kedatangan haid, sy nk tanye macammane sy nk membayar fidyah sedangkan sy tak pasti berapa hari sy tiggalkan puasa pada thn 2001, dan macammana pengiraan fidyah utk sy bayar dan berapa hari puasa sy perlu qada'kan.. dan pada siapa perlu saya bayar fidyah secara langusng.. saya amat berharap agar ustaz dapat membantu saya yg tidak tau keadaan puasa yg sya tiggalkan..
    terima kasih ustaz

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum,
    ustaz, saya ada pertanyaan. Saya nak bayar fidyah kerana tertinggal puasa seminggu tahun 2010. Saya tinggal kerana demam dan datang haid. tetapi baru2 ini, saya diserang gastrik yang teruk sehingga doktor menasihati saya supaya tidak berpuasa lagi. tapi saya berusaha untuk ganti perlahan2. masalahnya, saya tak sempat nak ganti lagi 2 hari sedangkan puasa 2011 bakal menjelang. soalan saya, bolehkah saya menderma 2 atau 3 kg beras ke rumah anak yatim sebagai fidyah?

    ReplyDelete
  100. salam ustaz,
    sy x smpt nk gnti puasa thn lps 5 hari..adakah sy perlu mbayar fidyah sahaja atau pon kedua2 nye skli???

    ReplyDelete
  101. akum ustaz,
    dari umur berapakah fidyah puasa di kira? adakah dari umur kita 7tahun?

    ReplyDelete
  102. salam,
    Saya pernah berbuka puasa diatas kapal terbang dengan mengagak waktu maghrib telah tiba dengan melihat kegelapan kawasan dibawah ruang udara yang dilalui. Lebih kurang 5-10 minit selepas berbuka tiba2 pilot announce sekarang masuk waktu maghrib. Perlukah saya ganti puasa tersebut dan bayar fidyah? perkara ini berlaku beberapa tahun lepas.

    ReplyDelete
  103. As Salam...
    Saya ada persoalan...
    Pada tahun 2009 saya was2 samada saya tidak puasa kerana haid samada 11 @ 12 hari tapi saya hanya ganti 11.....bagaimana perkiraan untuk saya bayar fidyah tahun 2011 ye...
    Lagi satu..fidyah tu kita nak kena bayar sebelum puasa ke?

    ReplyDelete
  104. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  105. Salam Ustaz,

    boleh tolong kirakan bayaran fidyah utk saya, sy masih keliru.

    pada tahun 2003 sy tinggal puasa sebanyak 7 hari, pada tahun 2004 sy x ganti tapi saya telah ganti puasa tersebut pada tahun 2005 dalam gandaan (14 hari) selama ini saya ingatkan puasa perlu di gandakan. jadi sekarang, berapa jumlah fidyah yg perlu saya bayar dan mcm mana kiraannya?

    ReplyDelete
  106. salam ustaz..sy xsempat ganti puasa selama 6 hari..sy gandakan puasa saje..sy belum bkerja..masih belajar,mula2 sy ingat bila dah bkerja barulah nak bayar sndiri fidyah sbb sy tak tahu pula fidyah akan berganda...tapi sy lupa tahun berapa..kalau tak silap sy yg sy ingat selepas sy spm..sy spm tahun 2006..tp kalau sy ambil kira dr tahun 2005 boleh tak untuk elak ragu2? berapa gandaan dan fidyah yg sy kena bayar? sy confius dengan cara pengiraan gandaan..

    ReplyDelete
  107. salam ustaz..saya minta maaf, ade kekeliruan sedikit..saya ade merujuk jadual pengiraan fidyah dengan gandaan yg ustaz paparkan di atas, tetapi saya agak keliru dgn nilai yg dinyatakan. contohnya, utk pengiraan perkara F (jumlah hari tidak puasa (D) x jumlah tahun tinggal puasa (C) ). JIka mengikut jadual, sepatutnya nilai D (15) perlu di darabkan dgn nilai C(5), menjadikan total 75. Tetapi total yg dipaparkan di dalam jadual ialah 225. Adakah nilai2 yg didarab merupakan nilai yg salah? adakah pengiraan utk Perkara F sebenarnya D x E, yg mana sekaligus menjadikan total 225?
    Untuk Perkara H, dinyatakan E x F. Jika mengikut jadual, sepatutnya,15 x 225 menjadikan total 3375. Tetapi apa yg dipaparkan di dalam jadual adalah berbeza sama sekali..
    Sekali lagi saya mohon maaf ustaz, saya keliru dgn jadual di atas, dan saya sgt2 berharap ustaz dpt tlg leraikan kekeliruan saya.

    Saya tertinggal puasa selama 5 hari pada tahun 2000 atas sebab penyakit. pada tahun 2010, saya sempat menggantikan puasa selama 1 hari, dan membayar fidyah. pada tahun ini (2011), saya sempat menggada puasa yg selebihnya (4 hari). Berapakah jumlah fidyah yg perlu saya jelaskan? harap ustaz dpt membantu..terima kasih.

    ReplyDelete
  108. salam ustaz, nak tanya.. kalau 5 hari tinggal puasa dengan sengaja.. lepas tu tak bayar sampai menjelangnya puasa pada tahun seterusnya , kena bayar kaffarah atau murtad ? kalau kena bayar , berapa ustaz ? sebab saya tak mampu , saya baru dalam usia remaja sekolah menengah yang tak ade bnyak duit la sangat (: terima kasih ustaz.

    ReplyDelete
  109. assalamualaikum ustaz..
    saya nak bertanya sedikit tentang gantian puasa ni..
    saya lupa sama ada saya ada tinggal puasa semasa sekolah dahulu..terutama ketika pada awal saya baligh..
    pada masa itu saya masih tidak tahu bahawa saya sudah baligh dan saya teruskan puasa.. umur saya ketika itu adalah 12 tahun.. sekarang umur saya sudah 21 tahu..
    macam mana ustaz?
    wajibkah diganti walaupun saya tidak tahu pada masa itu?

    ReplyDelete
  110. assalamualaikum ustaz.. sya nak tanya 5 tahun yg lalu saya hamil semasa bulan puasa dan tinggal puasa 15hari kerana tidak larat berpuasa. sy sudah ganti puasa tersebut. saya perlu juga bayar fidyah utk 5tahun ye ustaz kerana sy hanya menggantikan puasa tp belum membayar fidyah

    ReplyDelete
  111. Slm ustaz...kalo saya nk bayar fidyah lebih dr sepatutnye blh ke x?contoh sy tertinggal hanya satu hari...tetapi sy nk membayar fidyah sebanyak rm50 kepada fakir miskin..adakah ia dikira sah fidyah yg kita bayar itu?

    ReplyDelete
  112. assalammualaikum ustaz..sy nak tanya,sy ada tinggal puasa pada tahun 2010 sebanyak 11 hari...sy hanya sempat ganti 3hari pada tahun 2011 sebelum tiba ramadhan berikutnya...saya masih ada baki 8hari saya tidak sempat ganti,kerana ramadhan hanya tinggal 1hari saja lagi...boleh ke saya bayar fidyah sahaja,tanpa qada puasa sebelum menjelang ramadhan pada keesokkan hari nya?

    ReplyDelete
  113. salam ustaz...
    sya nk tnya...klu thun 2006 sya tinggl puasa sbnyk 7 hri..dn saya qadha sbnyk 6 hri...thun 2007 sya tngal 7 hri..kmudian sya qadha sbnyk 5 hri trmsuk stu(2006) tp sya xbyar fidyah...thun 2008 sya tinggl 7 hri dan gadha 10 hri tmsuk thun 2007...puasa gnti sya dah selesaikn cuma fidyah je yg blum sya byar...adakh fidyah itu brgnda ustaz sdangkn sya dh qadha puasa??

    ReplyDelete
  114. salam ustaz.. sya tinggal puase 2 hr (2008), 15hr (2009), 12 hr (2010)..sy dh ganti puasa 5 hr pd 2010 & 6hr pd 2011.brp cupak sy perlu byar?
    bila perlu dibayar sblm rmdhan atau sblm raya 2011?

    ReplyDelete
  115. salam wbt ustaz.saye tinggal puase 30 hari pada 2007,30 pada 2008 dan 30 hari pada 2009. brapakah fidyah yg perlu saya bayar?

    ReplyDelete
  116. Salam

    Saya memohon maaf sebab tak dapat jawab semua soalan atas sebab tertentu... saya harap anda semua faham..

    ReplyDelete
  117. Salam Ustaz,
    Saya ada kekeliruan berkaitan Fidyah.pada tahun 2009 yg tertinggal puasa selama 7hari. saya sempat menggantikan selama 4 hari sebelum tiba ramadhan 2010 kerana tgh sarat mengandung. oleh itu saya telah membayar fidyah utk tiga hari dengan memberikan wang kpd org miskin. pada ramadhan 2010, saya hanya menjlankan ibadah puasa selama 10 hari sahaja kerana sering kekurangan gula dalam darah semasa bulan ramadhan kerana tengah sarat mengandung. awal tahun 2011 saya telah mengqadakan puasa yg tertinggal utk tahu 2009 iaitu 3 hari. saya juga telah mengqadakan 5 hari utk puasa yang saya tinggal semasa ramadhan 2010. saya tidak sempat mengqadakan sepenuhnya sbyk 15 hari lagi kerana bayi masih menyusu badan dan sering kekurangan air susu apabila puasa. persoalan saya adakah saya masih perlu membayar utk puasa 3 hari pd 2009 dan ditambah fidyah 15 hari utk baki pada 2010?

    ReplyDelete
  118. Salam Ustaz,
    Sy mempunyai masalah gastrik yang agak kronik dan muntah teruk bila berpuasa. adakah sy tergolong di dalam orang-orang yang tidak wajib berpuasa?bagaimana sy nak meyakinkan diri sy yg sy berada di dlm golongan tersebut kerana sy takut dimurkai Allah kerana tidak berpuasa. tolong sy ustaz.terima kasih.

    ReplyDelete
  119. Salam Ustaz,
    Saya tidak berpuasa selama 29/30 hari pada 12 tahun yang lepas.Saya juga mempunyai masalah untuk mengangak berape hari saya tinggal dan kene bayar fidyah.Mintak tolong Ustaz kirekan dan beri saya jalan yang sebaik nya macam mana saya boleh selesaikan.Tolong ye Uztaz.Terima kasih.

    ReplyDelete
  120. Salam ustaz,
    boleh komen tak mengenai laman web yang saya sertakan ni?
    http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/hukum-gandaan-fidyah-dan-kifarah

    ReplyDelete
  121. salamualaikum ustaz.....
    saya nur sofiah binti abdullah, saya seorang mualaf. saya masuk islam pada 2007. sejak 2007-2010 saya ada tinggal puasa tapi tidak ingat berapa hari yang tinggal. anggaran saya tinggal puasa dalam 30 hari. saya sudah baca cara2 pengiraan di atas tp masih tak faham. boleh ustaz tolong kirakan jumlah fidyah yang perlu saya bayar dan berapa hari puasa yang saya kena ganti.
    terima kasih

    ReplyDelete
  122. salam ustaz saya di nasihatkan oleh Dr supaya tidak berpuasa kerana saya mengahidapi penyakit yang kronik dan saya perlu makan ubat.. sekiranya saya tidak makan ubat penyakit saya akan bertambah teruk.. soalan saya saya berapa kadar fidyah yang perlu saya bayar untuk tempoh sebulan puasa dan saya tidak berpuasa sejak tahun 2010

    ReplyDelete
  123. Salam ustaz. Maaf Ustaz, seperti beberapa individu disini, saya baru mengetahui pasal fidyah. Jika fidyah yang perlu dibayar terlalu besar jumlahnya untuk saya (dikira dari tahun 1998), bolehkah kalau fidyah tersebut dibayar secara beransur-ansur pada bila2 bulan sebelum masuk Ramadhan tahun sebelumnya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  124. As salam Ustaz,

    Saya pn. Siti. Pohon bantuan ustaz untuk memberi panduan kepada saya mengenai pengiraan fidyah bagi pihak anak perempuan saya yang berusia 17 tahun.

    Masalah:
    Puasa yang tidak sempat diqadakan bagi tahun 2009 ialah 12 hari & tahun 2010 sebanyak 17 hari (mempunyai masalah kitaran haid). Saya kurang faham mengenai gandaan sebagaimana yang dijelaskan oleh ustaz.

    Pengiraan yang telah dibuat adalah sebagaimana berikut:
    Tahun 2009
    12 hari x 6 gandaan bagi 3 tahun x RM 1.90 (kadar fidyah mengikut negeri) = RM 136.80

    atau
    12 hari x 3 gandaan bagi 2 tahun x RM 1.90 (kadar fidyah mengikut negeri) = RM 68.40

    Manakala Tahun 2010
    17 hari x 1 gandaan bagi 1 tahun x RM 1.90 = RM 32.30

    Adakah tepat kiraan di atas, jika tidak pohon bantuan ustaz. Harap ustaz dapat membantu saya dalam masalah ini dengan kadar segera agar ianya dapat diselesaikan.

    Adakah sah bayaran ini dibuat oleh suami saya sebagAi bapa untuk fidyah anak perempuan kami atau ianya perlu diselesaikan sendiri oleh anak kami sendiri (masih belajar)?

    ReplyDelete
  125. salam ustaz.saya nak tanya.kalau kita dah byar fidyah.kita kena ganti lagi tak puasa yg kita tinggal tu.

    ReplyDelete
  126. SALAM USTAZ.SAYA DAPAT TAHU ZAKAT BOLEH BAYAR MELALUI SMS ATAU ONLINE..BOLEH TAK SAYA BAYAR ZAKAT FITRAH SEKALI DENGAN FIDYAH MELALUI ONLINE ATAU SMS???..TAPI MACAM MANA KIRAAN DIA.SAYA TGAL PUASA THUN 2010 SELAMA 8 HARI.HARAP USTAZ DPT TOLONG..TIME KSH USTAZ.

    ReplyDelete
  127. Salam ustaz.
    Website ustaz kata boleh bayar fidyah pada mana2 org miskin. Saya ada staff di office yang parents mereka kebakaran rumah. Gambar diberi menunjukkan rumah mmg hangus. Adakah dikira miskin, boleh kah saya bayar fidyah saya pd mereka?

    Rgds;
    Sha

    ReplyDelete
  128. Fakir miskin ni yang setahu saya kalau Malaysia bawah pendapatan bulanan RM 1000.00, kalau rumah terbakar belum tentu lagi orang tu kaya...

    ReplyDelete
  129. Salam ustaz, sy ada baca buku Fiqh-us-Sunnah, Volume 3: The Fast of Ramadan katany wanita yg mengandung dan menyusu hanya perlu bayar fidya dan tidak perlu qadha'. Logiknya kerana kalau wanita itu mengandung setiap 2 thn, antara tahun tu die menyusu penuh, dan die ada anak 10. jadi dlm 20 tahun die tidak mampu berpuasa dan tidak mengganti puasa, jadi setelah 20 tahun die kene ganti 600 hari puasa dan Gandaan fidyah pula 210 utk thn pertama, 190 utk tahun kedua, etc.. dan setiap tahun ada gandaan masing-masing. akhirnya bayaran gandaan fidyah utk 20 tahun tersebut mengikut jadual zakat terkini mencecah RM498,000. Disebabkan itu ada ulama yg mengeluarkan fatwa di atas termasuk Majlis Kebangsaan Bagi Hal ehwal ugama islam
    http://www.e-fatwa.gov.my/jawatankuasa-fatwa-majlis-kebangsaan-bagi-hal-ehwal-ugama-islam-malaysia
    http://www.drhayei.com/2010/08/hukum-puasa-ibu-hamil-pada-setiap-tahun.html
    ... Soalannya, boleh kah saya mengikut fatwa ini sekiranya saya tidak putus mengandung/menyusu setiap tahun??

    ReplyDelete
  130. ini link buku Fiqh-us-Sunnah by Sayyid Saabiq
    http://www.islambasics.com/view.php?bkID=20&chapter=50 , Volume3 page114

    ReplyDelete
  131. Salam,

    Sy tertinggal puasa selama 7 hari ketika ramadhan 1999 (berumur 11 thn dan sudah baligh). Sebelum ramadhan 2000 sy tidak sempat menggantikan 1 hari lg (bermakna sy hanya ganti 6 hari). Tetapi sebelum masuk ramadhan 2001 sy sempat ganti kesemua puasa sy (termasuk yg 1 hari itu). Cuma sy belum membayar fidyah. Ketika itu sy tidak tahu tentang fidyah ini kerana kecetekan ilmu.

    Persoalannya:
    Sy mahu membayar fidyah pd thn ini (2011). Berapakah jumlah gandaan sy? Kalau diikutkan pd jadual,
    jika dikira (1999-2011), 12thn = jum.gandaan, 78
    jika dikira (1999-2001), 2thn = jum.gandaan, 3

    Maaf ye..terima kasih..

    ReplyDelete
  132. salam ustaz

    sy tidak ingat jumlah puasa yg saya tinggal dalam bulan ramadhan dari saya kecil hingga berumur 27tahun ,boleh kah saya membayar fidyah mengikut anggaran atau lebih dari jumlah sepatutnya kepada jabatan agama islam negeri.

    terima kasih

    ReplyDelete
  133. Askum,
    Ustaz nak tanya bagaimana cara pembayaran fidyah? PErlukah dibayar sekali gus atau berperingkat-peringkat? Bayar di mana? Saya hanya dapat tahu kena bayar fidyah setelah 6 tahun saya meninggalkan puasa tersebut disebabkan mengandung waktu itu saya baru memeluk islam dan tidak tahu langsung hukum mengantikan puasa.

    ReplyDelete
  134. salam ustaz
    tahun 2010.saya xsempat qada' puasa sebanyak 4 hari.tadi masa suami saya bayar zakat fitrah,dia tanya sekali pasal fidyah puasa saya tu?pastu amil tu suruh saya bayar rm28.dia kata plak bayar rm50 la senang nak beli beras untuk sedekah pd anak yatim dan fakir miskin.setau saya,saya kena byr rm7 je.cmne ye dgn fidyah pose saya?sah@x..pastu,boleh ke amil buat camtu.harap penjelasan

    ReplyDelete
  135. salamalaik....
    ustaz ....saya nak bertanya 1 soalan...
    seorang bapa meninggal....
    si anak ingin membayar fidyah pada puase yang si bapa tinggal kan ketika sakit...
    boleh kah si anak ini m'bayar fidyah itu kepada adek nya yg miskin?

    ReplyDelete
  136. Assalamualaikum ustaz.. selain dari memberi beras kepada fakir miskin sebagai fidyah,boleh ke tukar dengan memberi wang kepada fakir miskin dengan nilai fidyah yang di kenakan?

    ReplyDelete
  137. Assalamu'alaikum ustaz
    bagaimana cara perkiraan untuk membuat bayaran {beri makan 60 orang miskin}bagi hari-hari puasa tahun yang sudah lalu yang batal atas sebab bersetubuh suami & isteri?

    ReplyDelete
  138. Assalamualaikum ustaz..

    saya ada satu soalan.

    Ibu saya telah meninggal dunia 11 tahun lepas, semasa hayatnya dia telah ditimpa sakit tenat pd bulan ramdahan dan tidak dapat menunaikan puasanya sebanyak 8 hari dan dia meninggal dunia pd bulan syawal..Kakak saya telah menggantikan puasa yg ditinggal oleh arwah ibu saya tanpa melangkaui tahun. Soalannya, perlukah kami membayar fidyah bagi pihak ibu saya dan jika perlu berapakah fidyah yg patut dibayar..

    Sekian, wassalam

    ReplyDelete
  139. Assalamualaikum Ustaz,

    Jika seseorang telah meninggal dunia dan semasa hayatnya puasanya tidak pernah cukup setiap tahun, bagaimana cara warisnya hendak membayar fidyah atau perlukah gantikan puasa arwah

    ReplyDelete
  140. Assalamualaikum Ustaz,

    Bagaimana jika waris tidak mampu membayar fidyah bagi puasa yang telah ditinggalkan si mati jika terlalu banyak puasa dan tahun yang ditinggalkan

    ReplyDelete
  141. Salam Ustaz,

    Ibu saya baru meninggal dunia (3/8/2011). Ibu saya memang uzur (oleh penyakit) sejak 10 tahun lepas. Dan saya sesungguhnya (cetek pengetahuan) tdk tahu tentang fidyah ini. Soalan saya:

    1. Apakah fidyah masih boleh di bayar selepas
    orang itu meninggal?

    2. Melalui keterangan di atas bg warga tua
    (uzur) tidak wajib bayar puasa dan tidak
    ada gandaan bayaran fidyah ? betul/tidak?

    3. Saya ingin membayar fidyah arwah ibu. Ibu
    meninggal 3/8/2011. Tdk berpuasa sejak 2001
    ( 10 tahun)

    Kiraan: Jumlah hari =30 x 9 tahun = 270
    270 + 2 hari (2011)=272
    272 x 7.00 = 1890
    1890 / 4 = 472.50

    RM7.00 zakat fitrah 2011 (Sabah)

    Apa kiraan saya itu betul. Terimakasih.

    ReplyDelete
  142. Assalamualaikum Ustaz,

    Dari tahun 1990 sehingga 2010 saya tak pernah berpuasa penuh,setiap tahun saya anggarkan saya tinggal sebanyak 10 hari,dan saya tak pernah menggantikannya.Saya ingin mengganti semula bermula tahun ini selepas ramadhan nanti insyaallah,bagaimana caranya ustaz,saya amat jahil dlm perkara ini.Wassalm.

    ReplyDelete
  143. Assalamualaikum ustaz...
    saya nak tanya, kita kena bayar menggunakn beras atau menggunakan bayaran duit...?

    ReplyDelete
  144. assalamualaikum ustaz. saya berhajat nak bayar fidyah melalui ustaz. bagaimana caranya? 7 hari meninggalkan puasa pada tahun 2009..

    ReplyDelete
  145. assalamualaikum ustaz...sy nak bertanya..thn 2006 sy berpantang dlm bln ramadhan...sampai sekarang sy x dapat mengantinya..adakah saya perlu ganti pusa dulu baru bayar fidyah dan berapa fidyah yg perlu sy bayar?

    ReplyDelete
  146. assalamualaikum, ustaz. saya xdpat bpuasa penuh pada tahun 2004 dan 2003 dan saya tidak tahu puasa perlu diqada'kan. tetapi saya telah qada' puasa pada tahun 2005 dan menggandakan puasa-puasa tersebut. sampai sekarang, saya masih belum membayar fidyah. dan saya telah lupa berapa hari saya telah meninggalkan puasa pada tahun 2004 dan 2003. macam mana saya nak bayar fidyah ustaz?

    ReplyDelete
  147. assalamualaikum ustaz. adakah wajib bayar fidyah setelah menggantikan puasa dalam tahun semasa? saya masih kurang arif tentang perkara ini.

    ReplyDelete
  148. assalamualaikum.ustaz,berapakah bayaran fidyah untuk saya :

    2002 : 1 hari tidak berpuasa
    2003 : 1 hari tidak berpuasa
    2004 : 1 hari tidak berpuasa


    saya teringat sebab ketika itu saya masih di sekolah menengah, dan kini saya masih dalam
    pengajian tahun akhir di sebuah ipta (kiranya masih belum wajib bayar zakat)..

    bagaimana pula untuk pengiraan saya itu?

    ReplyDelete
  149. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  150. assalam mualaikum ustaz...
    sy ada sedikit pertanyaan..
    fidyah nie kita kenabyr sendiri ke???
    maksud saya disini menggunakan wang sendiri atau bgaimna???
    krn saya msh lg belajar dan sy bergantung 100 peratus atas tajaan...sekrg nie untuk byr fidyah sy kena byr sndri or fmily yg tggung???

    ReplyDelete
  151. Ingin tahu, Assalamualaikum,

    Semasa remaja saya tidak kadakan puasa dan hampir 20 tahun dan tak ingat berapa jumlahnya. Yang menjadi kemuskilan bagaimana nak bayar fidyah dan perkiraannya. Dimana membayarnya?

    ReplyDelete
  152. salam ustaz ,

    soalan 1 :
    pada rmdhan 2009,saya tinggal 9hari.pada rmdhan 2010,saya tak sempat nk ganti sbnyak 9hari yang lepas.adakah selepas rmdhan 2010,saya kene ganti 18 hari?dan adakah rmdhan 2011 ini,saya kene gandakan kepada 18x2=36hari?

    soalan 2 :
    bagaimana pula, mengira fidyah bagi situasi saya? bolehkah saya mewakili seseorang bagi membayar fidyah bagi pihak saya?

    ReplyDelete
  153. assalamualaikum ustaz .

    soalan 1 :
    pada tahun 2010,saya tinggal puasa sebnyak 14hari. saya telah menggantikannya sebelum rmdhn 2011. jadi, perlukah saya membayar fidyah bagi puasa 2010?

    soalan 2 : seandainya saya tinggal puasa pada tahun 2009 sebnyak 7hari,dan sempat gantikannya sebelum rmdhn 2010 adalah 5hari, adakah baki 2hari itu saya perlu menggandakan puasanya dan fidyah nya?

    ReplyDelete
  154. Salam ustaz kalau puasa nazar setahun pada tahun 2000 untuk puasa setahun,perlu berganda juga ke atau gandaan hanya utk puasa Ramadhan? coz kira Fidyah jadi berpuluh-puluh ribu!

    ReplyDelete
  155. Sorry,sy anonymous di atas,i mean kalau bernazar utk puasa setahun pada tahun 2000(bukan puasa bulan ramadhan),tapi org yg bernazar terlupa berpuasa dan sudah meninggal dunia.Bolehkah anak membayar fidyah? Tapi kena gandakan ke? coz ikut calculator 365 hari X 66 (Gandaan 11 tahun)x RM 7(Zakat Fitrah Semasa)/4 =RM 42157.5...saya x mampu..

    ReplyDelete
  156. Salam,ustaz,pd thn 2008,sy tinggal puasa selama 8 hri,sy smpt ganti sbnyk 6 hari sblm msuk bulan rmdhn 2011,slps rmdhn 2011,sy mmenyambung qada puasa sy selama 2 hari,bagaimana sy nk kira jumlah fidyah yg perlu dibayar?mohon penjelasan ustaz...

    ReplyDelete
  157. salam ustaz,terima kasih kerana menjelaskan cara kepada kami bagaimana untuk mngira fidyah yang perlu dibayar bagi puasa yang tlh ditnggalkan..boleh saya tahu 1/4 untuk apa? memang formulanya nilai (E)/4 atau 4 itu mewakili hari untuk mndapatkan nilai yang perlu dibayar?

    ReplyDelete
  158. Assalamualaikum ustaz
    Arwah ibu saya tidak berpuasa 29 hari tahun ini kerana mengidap kanser. Selain menjelaskan fidyah, saya ada terbaca dalam sebuah buku bahawa perlu bagi waris menqada'kan puasa yang ditinggalkan oleh arwah. boleh ustaz jelaskan, adakah perlu bagi waris untuk menggantikan puasa arwah ibu saya yang meninggal dunia? t.ksh

    ReplyDelete
  159. assalamualaikum ustaz...blh tlg sy x?kirakan jumlah yg sy kne ganti puasa n bayar fidyah..

    2007: sy tggl 11 hari
    2008: sy tggl 28 hari
    2009: sy tggl 10 hari
    2010: sy tggl 10 hari
    2011: sy tggl 6 hari

    berapa hari sy kne ganti puasa n fidyah?

    ReplyDelete
  160. Salam Ustaz, Jika saya tinggal puasa selama 7 hari pada tahun 2007. kemudian saya menggantikan puasa tersebut selepas 2 tahun berikutnya (2009).dan hanya mampu untuk membayar fidyah tahun ini. bagaimana pengiraannya ustaz?

    ReplyDelete
  161. ustaz,saye dah kire jumlah fidyah yang harus dibayar selama sye mngglkn puasa since 2002 hingga sekarang.jumlahnya agak bnyk mencecah rm3 ribu. apa yg ptut sye lakukan kerana saye kurang berkemampuan untuk mmbyar fidyah sebanyak itu..

    ReplyDelete
  162. mohon ustaz beri jawapan kepada soalan saye.jmlh fidyah rm3ribu tp tidak mampu untk mmbyr sbyk itu.
    gaji bulanan rm1000 dan sudah berkhwin.suami juga tidak mampu juga pndptn rm1000.terima kasih ustaz..-kirana-

    ReplyDelete
  163. Assalamualaikum ust...
    sy nk mntk penjelasan ust mengenai upah haji...adakah dibolehkan kita menguph haji sedangkan org yg diupah haji nye msh hidup & masih mampu melakukan kerja harian?...
    terima kasih

    ReplyDelete
  164. salam ustaz.sye tdk mnggntikn puase saye sejak brusia 13thn..shgga usia 26thn..ketika mngndung dan melahirkn ank jatuh pada bulan puase,jd brtmbhla hari sye tidak brpuase..setelah dihitung semuanye jumlah perlu diganti adalah 252 hari..ini adalah anggaran saya...sya mmg ingin brtaubat dn insaf dgn kesilapan sye.jd sye igin menebusnye..tp bile dihitung jumlah fdyah sye lebih berpuluh ribu.saye tidak mmpu..bagaimne cara patut sya lngsaikn hutang puase sye ustaz..?saye sgt risau dn benar2 insaf dgn kesalahan saya.saye jugak takut dgn balasan Allah..saya sdg berusaha sepenuh hati berubah dn bertaubat..bantulah saya ustaz..

    ReplyDelete
  165. As Salam ustaz..sye tahun nie sehari tinggal puase cam ne yer .. sy xfhm nak kire fidyah nie..

    ReplyDelete
  166. Salam ustaz,

    Saya kurang faham bagaimana gandaan fidyah dikira. Saya bandingkan dengan gandaan dalam jadual ni (http://www.zakatpenang.com/images/stories/fidyah%202011%20001.jpg) agak berbeza dengan kiraan gandaan ustaz. Mungkin ustaz boleh terangkan.

    Lagi satu, kenapa calculator untuk bayaran fidyah di link ini http://www.zakatns.com.my/v3/fidyah/kalkulator-fidyah berbeza juga?

    Mana satu perlu saya ikut?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  167. Salam ustaz,

    Penambahan kepada soalan saya diatas, bagaimana pula dengan kiraan di web ini? http://www.zakatpahang.com.my/fidyah/mula.htm

    ReplyDelete
  168. salam ustaz..

    saya nak tanya, pada tahun 2010, saya tinggal puasa sebanyak 17 hari dan hanya sempat qada puasa sebanyak 13 hari sahaja. pada penghujung tahun 2011 saya sudah qada puasa lagi 4 hari yang tak sempat tu tetapi belum bayar fidyah lagi, tapi sekarang sudah masuk tahun 2012 jadi saya nak tahu..

    1)adakah saya hanya perlu bayar fidyah sahaja tahun ini dan berapa jumlahnya?

    2)atau saya perlu gandakan lg puasa saya dan fidyah kerana sudah masuk tahun 2012, dan jumlah nya?

    Harap dapat maklum balas dari ustaz secepat mungkin..terima kasih..

    ReplyDelete
  169. salam ustaz..

    saya nak tanya, pada tahun 2010, saya tinggal puasa sebanyak 17 hari dan hanya sempat qada puasa sebanyak 13 hari sahaja. pada penghujung tahun 2011 saya sudah qada puasa lagi 4 hari yang tak sempat tu tetapi belum bayar fidyah lagi, tapi sekarang sudah masuk tahun 2012 jadi saya nak tahu..

    1)adakah saya hanya perlu bayar fidyah sahaja tahun ini dan berapa jumlahnya?

    2)atau saya perlu gandakan lg puasa saya dan fidyah kerana sudah masuk tahun 2012, dan jumlah nya?

    Harap dapat maklum balas dari ustaz secepat mungkin @ ustaz boleh email jawapan ke email sy di: r_yantiez@yahoo.com.my
    terima kasih..

    ReplyDelete
  170. Salam ustaz,

    Terima Kasih ustaz, sekarang baru saya faham macam mana nak kira fidyah dgn gandaan.

    ReplyDelete
  171. salam ustas .apabila seorang mempunyai hutang puasa yang belum di qadha tiba-tiba beliau meninggal dunia pada hal belum lg memmbayar fidyah dan qadha puasa.adakah boleh anak-anak atau orang lain boleh menganti puasanya(qadha )bagi pihak beliau.bolehkah ustaz jelas mengenai hal ini.Ada atau tidak hukum yg membolehkan anak2 mengantikan puasa ibu bapa mereka.(anak yg soleh)yg sudah meninggal dunia

    ReplyDelete
  172. saya pening ustaz...x faham...saya tinggal puase dr tahun 1995...saya x pasti berape jumlahnye tapi saya anggarkan 10 hari setiap tahun...sekarang dah masuk 2012...tapi puase tahun 2011 telah saya ganti...bagaimana cara kiraan dengan tahun2 sebelum nih...bantulah saya...

    ReplyDelete
  173. ustaz, saya kene byr fidyah beribu2 kalu ikut perkiraan di atas...tapi saya hanyalah surirumah dan tidak mempunyai duit...ade cara lain x saya nak lunaskan fidyah ? kalau dimintak dengan suami, suami x mampu nak sediakan fidyah sebanyak tuh...

    ReplyDelete
  174. Salam....ustaz , saya tak faham ape yang diterangkan di atas...

    saya tinggal puasa 2010 selama 9 hari dan 2011 selama 7 hari...semua puasa tu sy belum ganti...jadi , macam mane cara saya nak ganti kedua2 tahun tersebut ? cara fidyah nya macam mana nak buat ? untuk 2011 punye kena fidyah jugak ke ?

    Kalau boleh ustaz tolong bagi keterangan yang lengkap dan senang nak faham...dan kalau boleh jugak tolong bagitau berapa byk sy kena ganti puasa dan bayar fidyah nya....terima kasih

    ReplyDelete
  175. So kena fidyah 9 cupak beras...so ganti puasa 16 hari termasuk dengan tahun 2010 dan 2011..2011 fidyah tak dikira sebab belum masuk ramadhan 2012...

    ReplyDelete
  176. Ouhh....okey , terima kasih ustaz :)

    ReplyDelete
  177. nk tnye 1 soalan..
    kalu saya meninggalkan puasa pada tahun 2000..lepas tu,saya ganti puasa pada tahun 2005..bagaimana dengan pembayaran fidyah??adakah fidyah akan terus berganda sampai sekarang??saya bukan orang senang2..jadi bagaimana??
    tolong bagi pendapat....
    contohnye:
    tahun 2000 : 7 hari
    tahun 2001 : 7 hari
    tahun 2002 : 7 hari
    tahun 2003 : 7 hari
    tahun 2004 : 7 hari
    pada tahun 2005 baru saya dapat tahu yang kite kene ganti puasa dan bayar fidyah..selepas itu,saya terus ganti puasa tetaPI saya tidak bayar fidyah sebab tidak mampu..jadi bagaimana dengan fidayah tersebut??adakah terus berganda sampai sekarang??tolong bagi pandangan ustaz..
    terima kasih atas bantuan...

    ReplyDelete
  178. assalamualaikum ustaz..
    kite perlu bayar fidyah dulu or kene puasa dulu ustaz?? lagi satu.. kalu kita dah bayar fidyah.. tp x sempat nak ganti puasa yg di tinggalkan.. mcamana dengn fidyah akan datang???

    ReplyDelete
  179. salam ustaz...
    sy nak tanya kalau kite bayar fidyah via online bole ke..n bole bayar sikit2?

    ReplyDelete
  180. salam ustaz..
    sye nk tnye jgk..mse 2010 sye xsmpt nk gnti puase 5 hari utk 2009..jdi mse 2011 sye gnti puase jdi 10 hari sbb sye gnde kn puase sye,tpi sye kne byr fidyah 2 bape ringgat ye ustaz.?blh tolg kira kn x..?terima kasih ustaz..

    ReplyDelete
  181. salam ustaz, saya nak bertanya bagi pihak ibu dan kakak saya,
    ibu saya da tinggal puasa sbb mengandung @ uzur, bukan kerana sakit, tp x ingat berapa hari dan berapa tahun da dia tinggal.. mcm mana saya nak kira fidyah tu? andaikan kalau total dia tinggal 30 hari selama andaian saya 22 tahun umur saya..berapa banyak kena bayar.. bole ustaz tlg kira? terima kasih..
    bagi pihak kakak saya, semasa dia darjah 6 dia uzur..pastu dia xsempat ganti sampai masuk ramadhan seterusnya.. xsempat ganti selama 4..masuk form 1 dia da habis ganti semua..tapi dia x bayar fidyah, sekarang dia da umur 24..fidyah dia berganda ke walupun dia da habis ganti puasa? .macam mana kiraanya ustaz ? terima kasih sekali lagi..tolong kira ustaz..

    ReplyDelete
  182. Ass. ustaz...saya banyak tinggal puasa disebabkan uzur.saya belum ganti lagi...kalau diikotkan saya kene ganti puasa untuk 2004 sampai 2011...bilangannye 10 hari....kalau kire2..banyak saya kene bayar fidyah....bole tidak kalau saye bayar secara ansuran...saya harap ustaz bole bantu saye....ataupun berikan sebarang nasihat...terima kasih ustaz..ass

    ReplyDelete
  183. assalamualaikum ustaz....saya adalah seorang muslim yang kurang didikkan agama...saya ingin tahu, apakah hukum jika tidak melakukan fidyah ini sepanjang hidup seseorang individu itu??dan jikalau dia meninggal dunia, boleh kah anak atau warisnya melangsaikan fidyah beliau??

    ReplyDelete
  184. assalamualaikum ustaz..sy nk tny,thn 2010 sy besalin dlm bln ramadhan,jd selama sbln sy xpuasa..bile abis pantang,sy lalai menggantikan puasa tersebut.msk lak thn 2011,sy x ganti jugak smpi skang ni.berapa byk sy kena byr fidyah?

    ReplyDelete
  185. assalammualaikum ustaz.Sy tak ganti puasa sejak dr taun 1996 mase tu umur sy 11 thn dan saya tak ingt brape jumlah hr yg sy tgl puasa.tapi utk thn 2010 sy ade ganti tp x sempat hbskn.. soalan saya macam mane sy nk ganti puasa,brapa hr yg sya harus ganti dan byr fidyah

    ReplyDelete
  186. salam ustaz..minta jasa baik ustaz mengirakan untuk saya berapa fidyah yang perlu saya bayar.
    tahun 2007 tinggal 8 hari(bersalin)
    tahun 2009 saaya lupa tapi sebulan saya tak berpuasa kerana berpantang

    ReplyDelete
  187. ustaz, saya tidak berpuasa pada tahun 2009 sebanyak 10 hari dan tahun 2010 sebanyak 10 hari kerana haid. betulkah kiraan saya ini ?

    (2009) 10 hari x 10 x RM7.5 x 1/4 = RM 187.5
    (2010) 10 hari x 10 x RM7.5 x 1/4 = RM 187.5

    tahun 2009 + 2010 = RM375 (jumlah yang perlu dibayar)

    kalau salah, minta tolong ustaz betulkan. terima kasih

    ReplyDelete
  188. Salam ustaz , saya ada soalan. saya tidak ingat berapa lama saya tidak ganti puasa pada tahun 2006 atau 2007. jadi kalau saya tidak yakin,bolehkah saya terus gantikan puasa seperti jumlah berikut :
    2006 : 7 hari
    2007 : 7 hari
    2008 : 7 hari
    2009 : 7 hari
    2010 : 7 hari
    2011 : 7 hari
    2012 : 7 hari
    Jika lebih tdak apa kan? dan bolehkah ustaz terangkan jumlah yang perlu saya ganti, adakah kena gandakan? dan bagaimana bayaran yang perlu saya bayar?

    ReplyDelete
  189. cuba buat kiraan di web ini bagi sesiapa yg masih keliru macam mana nak kira.Insya Allah membantu.
    http://www.zakatpahang.com.my/fidyah/mula.htm

    ReplyDelete
  190. Salam ustaz saya berada di luar negara masih belajar,tentang masalah perkiraan saya sudah jelas.

    -Cuma ada satu persoalan.

    -Bolehkah saya membayar fidyah saya dengan memberi duit fidyah itu kepada kawan saya yang akan pulang ke malaysia untuk membuat pembayaran di pusat zakat di malaysia?

    -Terima Kasih Ustaz atas segala pencerahan yg ustaz berikan dalam penulisan ustaz ini,dan ia amat banyak membantu saya,moga segala usaha ustaz diberkati dan dirahmati oleh Allah.

    ReplyDelete
  191. assalamualaikum ustaz, sy ZUL90, sy x puasa selama 3 ari dengan sengaja thun 2001, sy x qada puasa & bayar fidyah selama sehingga 2011.. Jadi, brapa ari kah wajib qada puasa & berapakah jumlah RM utk bayar fidyah ?

    ReplyDelete
  192. Assalamualaikum ustaz,
    Boleh tolong kirakan berapa jumlah fidyah yang patut dibayar bagi puasa yang ditinggalkan seperti berikut:
    Tahun 1955(20hr), 1956(20hr), 1957(20hr), 1958 (20hr), 1959(20hr), 1960(20hr), 1961(20hr), 1962(20hr).
    Tahun bayar fidyah - 2012.
    Mohon bantuan ustaz utk kira kadar fidyah yg perlu dibayar. Terima kasih

    ReplyDelete
  193. assalamualaikm, ustaz...ana tak faham mcm mana nak kira gandaan. boleh tak ustaz kirakan, 4 hari tinggal puasa, 5 tahun yang lepas...syukran katsira ustaz.

    ReplyDelete
  194. asslmkm ustaz sy ingn bertanya..berapa kiraan fidyah yg perlu sy byr utk puasa yg tertinggal.. sya cuti puasa kerana haid pada thun 2010 selama 11 hari tetapi sy hnya smpat gnti selama 4hari,lg 7hri sy xsmpat gnti..bagaimana kiraan yg perlu sy buat..dan boleh kah jika sy sudah mengetahui byrn yg perlu sya byr,sy trus membayar kepada org miskin dgn 7cupak beras.harap dpt tunjuk ajar..terima kasih

    ReplyDelete
  195. As salam ustaz..

    jika wanita itu bersalin bln ramadhan.. perlu bayar fidyah x?

    dimana hedak bayar fidyah?
    boleh x bg ke rumah anak yatim? perlu ke bg tau itu fidyah kt?

    ReplyDelete
  196. assalamualaikum ustaz,

    minta maaf sy kurang fhm sikit bg fidyah dengan gandaan..dalam contoh tu jumlah puasa tinggal 15..jumlah gandaa untuk 5 tahun pun 15..saya xfaham jumlah gandaan tu mcm mana..boleh tlg terangkan kalau ada masa lapang? terima kasih:)

    ReplyDelete
  197. assalamualaikum ustaz,

    sy nak tny,sy tinggal puasa dari thun 2006-2007/8 sy tak brapa ingt tp yg sy ingt sy kne gnti sbyk 30 hari..pd thun 2008 sy dah gnti puasa smua skali..tp sy ta pnah byar fidyah smpai skrang.
    Insya-Allah sy akn byar thun ni..

    tlg kira kan untuk sy.brapa byk sy perlu byr.
    trima ksih

    ReplyDelete
  198. assalamualaikum ustaz..

    sy ingin bertanya,tahun 2011 sy bersalin sebelum ramadhan,masuk syawal br habis nifas..
    sekrangang sy sedang berpuasa ganti..jika saya tidak sempat menghabiskan puasa ganti memandangkan sy menyusu anak,bila kah waktu sy perlu membayar fidyah??sebelum puasa 2012?bimbang jika tidak sempat menghabiskan puasa ganti..harap ustaz dpt memberi penjelasan..terima kaseh

    ReplyDelete
  199. asalamualaikum ustaz... mohon tanya.... andai kata saya tinggal puasa selama 9 hari thun 2010,10 hari 2011... berapa fidyah yg perlu dibyr...

    ReplyDelete
  200. Assalamualaikum ustaz.... saya nak bertanya saya dah kira jumlah fidyah yg perlu dibayar. jumlah yg dibayar sgt banyak. kalo saya membayar separuh dari jumlah tu. boleh ker ustaz.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG