PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Sunday, February 28, 2010

Dahsyat Betul Azab Kubur


Salam mesra kepada semua, sedikit tazkirah ringkas dalam blog saya ini untuk memperingati kepada diri saya dan semua akan azab kubur yang amat pedih dan dahsyat. Suatu azab yang cukup hebat kepada hambanya yang melakukan maksiat dan dosa. Azab kubur merupakan intro sebelum menempuh azab neraka kepada orang yang menderhakai Allah dan RasulNya.

Tanpa iman dan takwa, segala rahmat Allah akan terputus bila keluarnya nyawa dari tubuh kita. Orang yang beriman hendaklah meyakini bahawa ada kehidupan yang abadi dan lebih sempurna selepas kehidupan di dunia ini. Kehidupan inilah menjadi fokus utama orang-orang yang beriman.

Kerana itulah, persoalan akidah merupakan perkara yang paling asas dalam Islam. Islam diibaratkan sebagai bangunan, manakala akidah pula diibaratkan sebagai asas atau tapak kepada binaan tersebut. Jika rosak akidah seseorang maka rosaklah semua amalan yang dibina diatasnya. Atas dasar inilah Rasulullah SAW memulakan dakwahnya dengan persoalan akidah sebelum mengajar tentang hukum syariat Islam.

Walaupun Islam menganjurkan penggunaan akal fikiran namun dalam pembahasan akidah peranan akal wajib dibatasi. Apalagi persoalan akidah banyak berkait dengan perkara-perkara ghaib yang tidak mampu dicapai oleh akal manusia yang sangat terbatas.

Istilah “kubur” hanyalah berdasarkan kebiasaan setiap manusia yang meninggal dunia akan dikuburkan. Adakah setiap manusia mesti ada kubur jika mereka meninggal dunia?. Sudah pasti tidak, kerana kadang-kadang terdapat manusia yang tidak diketahui di mana kuburnya, seperti orang yang mati dimakan binatang buas, mati terbakar hangus, mati hancur berkecai jasadnya kerana kemalangan, mati hilang di laut dan sebagainya.

Namun menurut keyakinan ahli sunnah wal jamaah setiap manusia yang mati tetap akan berada di alam kubur atau di alam barzakh iaitu alam di antara alam dunia dengan alam akhirat.

Menurut kamus Lisanul Arabi oleh Ibni Manzur, makna alam barzakh ialah suatu tempat di antara dunia dan akhirat sebelum dihimpunkan di padang Mahsyar daripada waktu mati hinggalah dibangkitkan atau ia juga bermakna dinding pembatas antara dua benda sejak dari waktu kematian seseorang sehinggalah dia dibangkitkan. Jadi sesiapa yang mati bermakna dia telah memasuki alam barzakh atau alam kubur.

Banyak perkara di dunia ini yang kita tidak dapat saksikan dengan mata kasar tetapi kita tetap meyakini kewujudannya. Contohnya beberapa orang yang tidur nyenyak di atas satu hamparan. Ada di antara mereka bermimpi indah dan ketika ia bangun, jasadnya merasai nikmat yang dirasakan oleh rohnya ketika bermimpi. Demikian sebaliknya, orang yang bermimpi buruk dan mengerikan, bukan sahaja rohnya terseksa tetapi badannya juga rasa terseksa. Sedangkan mereka yang tidur berhampiran pula tidak mengetahui apa yang dirasakan oleh rakannya. Jika perkara seperti inipun diakui hakikat kewujudannya maka demikianlah dengan alam barzakh, malahan alam barzakh lebih hebat dari itu.

Sesungguhnya nikmat dan azab kubur adalah sesuatu yang wajib kita imani dan yakini kewujudannya walaupun ia tidak dapat dibuktikan secara nyata tetapi ia termasuk dalam perkara “sam’iyyat” yang wajib kita yakini. Kerana Rasulullah SAW memerintahkan agar kita berlindung dari azab kubur sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh imam Muslim yang menyuruh para sahabat agar mengamalkan doa seperti berikut:

“Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku mohon berlindung dari azab api neraka dan aku mohon berlindung dari azab kubur.”

Kita wajib berlindung diri dari azab kubur, kerana alam kubur merupakan persinggahan sementara untuk kehidupan selanjutnya. Jika di alam kubur kita mendapat kenikmatan, itulah tanda bahawa kita akan mendapat kemudahan dan kebahagiaan di alam akhirat nanti. Sebaliknya, apabila mendapat azab kubur, itulah petanda bahawa orang tersebut akan mendapat kesulitan di akhirat nanti. Sabda Rasulullah yang bermaksud :

“Sesungguhnya kubur itu, adalah singgahan pertama ke akhirat, sekiranya yang singgah itu terselamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih mudah lagi. Dan jika tidak selamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih sukar lagi.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Pernahkah kita terfikir bagaimana bentuk azab atau nikmat kubur?. Rasulullah bersabda yang bermaksud :

“Apabila salah seorang di antara kamu mati, akan ditunjukkan kepada-Nya setiap pagi dan petang tempat tinggalnya. Bila ia penghuni syurga, akan ditunjukkan kepada-Nya kenikmatan syurga, dan bila ia penghuni neraka, akan ditunjukkan kepada-Nya keazaban neraka. Lalu dikatakan kepada mereka : “itulah tempat tinggalmu, sampailah Allah membangkitkanmu pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis tersebut nyatalah bahawa azab dan nikmat kubur pasti akan terjadi. Bagi mereka yang mempunyai keimanan yang mantap, ilmu Agama yang cukup, yakin akan kudrat dan kuasa Allah yang tiada tandingannya pasti akan yakin dengan adanya siksaan dan nikmat kubur. Hanya orang yang jahil dan sesat serta suka mendustakan Rasulullah SAW akan meragui dan mengingkari adanya azab kubur.

Sebenarnya di dalam Al-Quran terdapat lebih kurang 300 ayat yang menyatakan tentang kematian dan keadaan-keadaan kehidupan selepas daripada mati seperti di alam barzakh dan di akhirat. Nas-nas Al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah saw menerangkan bahawa roh itu kekal, ada roh yang mendapat nikmat kerana amalannya di dunia dahulu baik dan ada roh yang terseksa lantaran amalannya di dunia dahulu jahat.

Atas sebab itulah, gambaran tentang azab seksa dan nikmat kubur wajib kita imani dan yakini. Apa lagi hadis-hadis yang menerangkan tentang azab seksa dan nikmat kubur sebagaimana yang dinyatakan adalah hadis sahih dan kuat darjatnya.


Apabila kita mengingati tentang kewujudan azab yang ditanggung selepas mati oleh orang-orang yang derhaka kepada Allah, maka kita terasa gementar kerana takut akan azab Allah yang menggerunkan dan insyaAllah akan mendekatkan diri kita kepada-Nya.

Justeru, kita boleh kasihkan harta tapi tidak lupakan soal hisab, kita boleh kasihkan rumah tapi tidak lupakan soal kubur, kita boleh kasihkan hidup tapi tidak lupakan soal maut, kita boleh kasihkan dunia tapi tidak lupakan soal akhirat.

Untuk itu, tidak ada jalan pintas melainkan kita wajib mematuhi segala yang diperintahkan Allah sebagaimana yang termaktub di dalam Al-Quran. Patuh segala perintah Allah adalah syarat untuk mendekatkan diri kepada Allah dan menjadi kekasihnya.

Dengan mengingati azab kubur juga insyaAllah kita akan menjadi semakin takut untuk meninggalkan solat, meninggalkan puasa, tidak mengeluarkan zakat, merosakkan harta awam, melanggar batas-batas hukum syariat dan sebagainya. Dengan yang demikian akan memberi rangsangan kepada kita ke arah melakukan kebaikan yang sangat dituntut oleh Islam. Firman Allah yang bermaksud :

“(Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab api neraka.” (Surah Ali-Imran ayat : 16)

Saturday, February 27, 2010

Bagaimana Cara Menegur Seorang Kawan Yang Melakukan Mungkar


Salam kepada semua pengunjung blog ini, sesungguhnya tanpa sokongan anda dan redho Allah, blog ini belum tentu hidup sehingga sekarang ini. Segala persoalan yang telah dikemukakan dalam ruangan tanyalah ustaz atau mana-mana ruang yang disediakan, saya akan jawab terus di tempat pertanyaan atau saya akan memilih soalan-soalan yang penting untuk djawab dalam bentuk artikel. Saya harap anda semua dapat bersabar untuk menunggu jawapan saya. Maklumlah apabila bekerja dan ada rumah tangga, maka ada tanggungjawab yang perlu diutamakan, kerana ini merupakan amanah Allah kepada saya. Blog ini merupakan aktiviti sampingan dengan tujuan untuk membantu dan memberikan penerangan atau apa-apa artikel yang berkaitan dakwah Islam. Ini secara tidak langsung saya dapat menyampaikan dakwah Islam kepada semua dan sekaligus dapat melaksanakan tanggungjawab saya sebagai seorang muslim.

Persoalan yang telah dikemukakan oleh seorang pengunjung (nama dirahsiakan) seperti berikut : “Bagaimana Hendak Menegur Seorang Kawan Yang Tidak Suka Bertudung?”

Hadis dari Abi Said Al-Khudri yang bermaksud : “Rasulullah saw telah bersabda : Barang siapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika sekiranya ia tiada berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya. Maka sekiranya ia tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya. Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman.” (Riwayat Oleh Muslim).

Hadis di atas ini, menunjukkan cara seseorang mengubah kemungkaran yang berlaku di sekelilingnya. Bagi yang berkemampuan atau mempunyai kuasa, maka ubahlah kemungkaran yang berlaku dengan kuasanya atau tangannya (perbuatannya). Bagi yang tidak berkemampuan maka ubahlah dengan lidahnya (teguran). Dakwah dengan menggunakan teguran selalunya bermasalah, ada yang tegur dengan cara menengking, menghina dan mencaci orang, ada orang yang menegur dengan cara baik, tetapi dibalasnya dengan cara yang tidak baik dan banyak lagi. Firman Allah yang bermaksud :

“Serulah kepada agama Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara sebaik-baiknya, sesungguhnya Tuhammu dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang sesat dari jalannya dan dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”(Al-Nahl : 127).

Dakwah bil lisan mestilah digunakan dengan bahasa-bahasa hikmah, baik, sopan dan bahasa yang bijaksana untuk menarik perhatian atau minat seseorang kepada Islam. Ini adalah ajaran dari Allah untuk pendakwah-pendakwah menyampaikan seruan Islam. Rasulullah menyampaikan dakwah kepada penduduk-penduduk Makah dengan cara percakapan yang baik, sopan santun, tidak pernah menipu dan sebagainya, Rasulullah juga dikenali dengan akhlak yang baik sehingga dakwah Nabi dapat diterima oleh sesetengah masyarakat Mekah ketika itu.

Pendapat saya cara untuk menegur orang yang melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat ialah :

  1. Gunakan kebijaksanaan yang ada untuk menegur pelaku bahawa perbuatannya itu salah dan melanggar peraturan Islam. Boleh gunakan TV atau Radio untuk memasang CD atau kased ceramah yang berkaitan dengan pemakaian tudung atau tutup aurat apabila dia datang ke rumah. Dalam cara tidak langsung, pelaku tersebut dengar dan dia akan rasa sendiri akan perbuatannya itu. Cara ini tanpa perlu ditegur, dan tidak memerlukan modal percakapan dan hanya bermodalkan bil elektrik dan modal CD atau kased ceramah sahaja.

  2. Gunakan perkataan-perkataan hikmah dan tidak sesekali menggunakan perkataan yang menguris hati pelaku,, seperti bawa dia berbincang baik-baik di tempat yang tiada orang, kerana bila melakukan teguran dihadapan orang ramai, maka secara tidak langsung kita telah menjatuhkan air mukanya dihadapan orang.

  3. Gunakan perkataan-perkataan sindiran yang tidak menyinggungnya atau tidak mengaibkannya, seperti contoh saya berikan cucu Nabi Muhammad saw iaitu Hasan dan Hussin menegur seorang tua yang mengambil air sembahyang secara cincai dan sekadar melepaskan kewajipan berwuduk sahaja dengan cara : “Assalamualaikum pakcik, maaf ganggu, boleh pakcik lihat kami mengambil air sembahyang, jika salah pak cik tegur kami” (Teks ini digambarkan dari saya sahaja untuk menyedapkan lagi cerita ).

  4. Tegur dengan menggunakan orang tengah yang dekat dengannya, supaya segala teguran yang disampaikan melalui orang tengah dapat diterimanya dengan baik dan hati yang terbuka.

  5. Tegur dengan menggunakan surat, SMS atau sebagainya. Teks mestilah didahulukan dengan perkataan maaf,perkataan-perkataan yang lembut dan menyatakan apa tujuan kita menulis surat atau SMS ini, supaya tidak berlakunya salah faham antara pelaku dan kita.

Ini sahaja yang dapat disenaraikan sebagai cara untuk melaksanakan dakwah kepada masyarakat terutamanya keluarga, sahabat, atau jiran-jiran berdekatan. Sebenarnya banyak lagi cara dakwah ini, tetapi itu semua bergantung kepada kebijaksanaan kita. Bagi sesiapa yang ada cadangan lagi, bolehlah kemukakan cadangan dan pendapat anda di ruangan komen di bawah ini, saya menghargai anda yang memberikan cadangan. Marilah sama-sama menyumbang sedikit buah fikiran kearah kebaikan, kerana pahalanya sangat besar.

Sesiapa yang tidak mampu untuk menegur kemungkaran dengan menggunakan perbuatan atau lidah, maka gunakanlah dengan hati, sesungguhnya orang yang tidak redho atas kejahatan tersebut dengan cara menegur dengan hati, maka itulah yang dinamakan selemah-lemah iman. Untuk melaksanakan dakwah, kita tidak perlu rasa takut kepada manusia, hanya perlu rasa takut kepada Allah sahaja, kerana ini adalah amanah Allah kepada kita untuk menyampaikan apa yang termampu dan apa yang diketahui kepada masyarakat. Hadis Nabi yang bermaksud : “Sampaikanlah dengan apa-apa yang diterima dari kami walaupun sepotong ayat” (Riwayat Bukhari dan Tarmizi). Sesungguhnya orang yang menyampaikan kebaikan (dakwah) adalah orang yang terlepas dari tanggungjawabnya. Biarlah dimarahi oleh pelakunya, tetapi kita tidak dimarahi oleh Allah. Hidup di dunia mencari cinta ilahi dan redho ilahi, bukan mencari cinta manusia dan redho manusia, barang siapa yang dapat redho ilahi dan cinta ilahi, nescaya dia akan cinta manusia dan akan selamat di dunia dan di akhirat.

Friday, February 26, 2010

Adakah Terbatal Wuduk Suami & Isteri Bersentuhan Kulit


Salam Maulidur Rasul kepada semua, semoga kita semua dapat menghayati pengorbanan dan menghayati perjuangan Rasulullah untuk menegakkan Islam di muka bumi ini. Saya doakan semoga sihat dan sukses dalam semua perkerjaan dunia dan akhirat. Persoalan yang di kemukakan kepada saya mengenai suami dan isteri bersentuhan ketika wuduk, adakah sah atau terbatal wuduk mereka?

Jawapan dari persoalan itu ialah, menurut mazhab syafie adalah terbatal secara mutlak (tanpa syarat dan kiasan). Hujah yang dikemukakan ini adalah disandarkan kepada dalil Al-Quran yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali; dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib; dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” (Al-Maidah : 6)

Dari dalil di atas ini, mazhab syafie mentafsirkan perkataan lamastum ialah bermaksud bersentuhan antara lelaki dan perempuan termasuk suami dan isteri. Dalam masalah ini ada pendapat dari mazhab-mazhab lain berbeza pandangan mereka dengan mazhab syafie. Antaranya ialah :

  1. Mazhab hanafi mentafsirkan perkataan lamastum adalah bermaksud jimak bukan bermaksud bersentuhan. Maka mereka mengatakan bahawa bersentuhan suami isteri tidak terbatal.
  2. Mazhab maliki menyatakan bersentuhan kulit antara suami isteri dengan keadaan bersyahwat atau talazuz (bersedap-sedap) maka batal wuduknya, tetapi jika bersentuhan tanpa syahwat tidak batal wuduknya.
  3. Syiah berpendapat tidak terbatak wuduk antara suami dan isteri, kerana mereka ini telah menjadi muhrim disebabkan perkahwinan diantara mereka.
Kesimpulan dari huraian di atas ini, saya berpendapat bersentuhan antara suami dan isteri terbatal wuduknya, kerana negara kita telah menetapkan mazhab syafie sebagai pegangan, maka kita perlulah menjadikannya sebagai pegangan dalam menentukan sesuatu hukum, ini penting kerana ramai rakyat Malaysia ini jahil dan tidak mendalami ilmu agama dengan sepatutnya. Ini juga penting untuk mengelakkan perbalahan di dalam masyarakat. Kecuali apabila kita ditimpa dharurat atau musibah. Pendapat mazhab syafie lagi menyatakan tidak terbatal wuduk antara suami dan isteri apabila menyentuh kuku, gigi dan rambut.

Thursday, February 25, 2010

Beriman Kepada Logo Halal & Sedikit Tips Mencari Makanan Halal

Makanan Ada Khinzir Dan Ada Logo Halal


Logo Halal Bukan JAKIM

Logo Halal JAKIM

Logo Halal Yang Terdapat Di Pasaran Malaysia


Salam dan selamat berbahagia kepada semua, semoga kita semua dinaungi Allah dan dikurniakan hidayah dan taufik dari Allah. Selawat dan salam atas Nabi Junjungan Muhammad saw. Sebenarnya artikel yang bertajuk beriman kepada logo halal ini sudah lama dirancang oleh saya untuk dituliskan dan dikongsikan kepada semua.

Zaman moden umat Islam tidak lagi menguasai ekonomi, pertahanan, pemerintahan, pendidikan dan sebagainya seperti zaman kemajuan Islam terdahulu pada zaman Rasulullah hingga Khalifah Bani Othmaniyah. Zaman sekarang ini umat Islam sering terlibat dengan perkara-perkara syubhah dan umat Islam sekarang juga ditindas, dikuasai, dipesongkan dan sebagainya lagi. Perkara yang paling ketara ialah makanan halal di pasaran sekarang ini menjadi igauan ngeri oleh seluruh umat Islam, kerana takut setiap makanan yang dibeli itu ada unsure-unsur yang diharamkan Islam, seperti lemak bami, daging babi dan sebagainya. Yakinkah kita dengan logo halal yang digunakan sebagai bukti barang tersebut halal? Sebenarnya umat Islam sekarang ini ditipu dan diperbodohkan oleh orang-orang kafir atau orang-orang yang tidak bertanggungjawab dalam meletakkan logo halal. Sebenarnya jika kita kaji dan teliti berbagai logo halal di pasarang sekarang ini. Orang kata bila ada logo halal maka barang tersebut itu halal, betulkah !!!!!


Sebenarnya logo halal yang dikeluarkan oleh JAKIM ada standarnya yang tersendiri dan ada ciri-ciri keselamatannya bukan seperti logo-logo halal yang lain (sila lihat gambar di atas) yang dibuat untuk membutakan mata umat Islam yang kononnya barang tersebut adalah halal. Saya nak ajak anda semua berfikir dan jangan hanya beriman kepada logo halal tanpa diketahui dan orang seperti ini dinamakan sebagai jahil murakab (buat-buat tak tahu), tetapi hakikatnya tahu produk tersebut datangnya dari orang bukan Islam.

Di pasaran, berbagai-bagai logo halal yang ada, pertanyaannya, mana satu logo halal dari JAKIM? kadang-kadang makanan yang ada di rumah kita juga bukan dari logo halal JAKIM, ini yang menjadi persoalan adakah JAKIM ini ada banyak logo halal atau ada badan lain yang dipertanggungjawabkan untuk mengelola produk-produk makanan halal. Ada produk yang memang sah di pelastiknya bahan-bahan yang dicampurkan adalah dari lemak babi, tetapi ada logo halal di sebelahnya. Ini yang perlu ditegaskan oleh semua pengguna muslim. Nak tahu logo halal JAKIM dan bukan JAKIM lihat gambar di atas.

Sebagai orang yang bertanggungjawab untuk menyampaikan dakwah Islam kepada semua, sebagai pembeli kita perlu bijak memilih barang-barang makanan dan keperluan kita. Sekarang ini ada banyak syarikat-syarikat makanan Islam yang tumbuh seperti cendawan antaranya HPA, Halagel, Kohilal, Tok Guru dan Bernas, Faizah, Jasmin dan banyak lagi. Kenapa kita nak berpandukan kepada logo halal semata-mata, sedangkan produk tersebut terbukti dari syarikat bukan Islam. Saya tanya anda semua, Adakah Produk Islam atau produk bukan Islam lebih terjamin kualitinya? Jawapan saya mestilah produk Islam lebih diyakini dan lebih kualiti kesuciannya. Sebab syarikat produk tersebut adalah orang Islam dan dia tahu kesucian atau kebersihan menurut Islam berbanding dengan syarikat bukan Islam.

Tindakan saya dalam membeli belah, saya mesti mencari produk-produk Islam terlebih dahulu, kerana itu lebih yakin dan tidak zon ataupun syak kerana produk Islam. Jika didapati produk yang dicari benar-benar tiada barulah, berimankan kepada logo JAKIM sahaja, kerana standar yang diletakkan oleh JAKIM kepada syarikat-syarikat makanan adalah cukup ketat dan mengikut syariat Islam. Saya harap anda juga mempunyai ketegasan dalam memilih makanan keperluan anda tanpa was-was dan ragu-ragu. Ada orang kata, produk Islam tidak sedap berbanding dengan produk bukan Islam. Terlintas dibenak fikiran saya, “sedapla sebab campur dengan lemak babi” maaf la ini fikiran jahat saya. Bagi saya sedap atau tak sedap perkara kedua, sebab yang lebih penting adalah kesuciannya.

Makanan yang tidak suci, sedikit sebanyak mempengaruhi hati dan fikiran kita, kerana bila perut diisi dengan makanan yang bercampur dengan sumber yang tidak halal, maka hati kita menjadi susah dan keras untuk melaksanakan ibadah dan peraturan Allah. Sebab itu, kadang-kadang susah sahaja nak solat, nak mengaji Al-Quran dan apa-apa lagi.

Nasihat saya, bagi sesiapa yang ragu-ragu dengan produk yang digunakan, maka semaklah di bahagian halal haram JAKIM, persatuan pengguna Islam Malaysia, Dunia Halal dan badan-badan yang berkaitan. Ini penting, kerana makanan akan membentuk jiwa kita semua. Jika makanan yang masuk itu tidak bersih maka hati kita juga tidak bersih dan kotor. Jika makanan itu bersih maka jiwa kita akan positif dan bersih dan mudah melaksanakan ibadah kepada Allah.

Bawah ini ada tips bagaimana nak memilih produk halal di pasaran. Tips ini saya ceduk dari sahabat saya yang pergi mendengar ceramah HPA. Ceramah ini disampaikan oleh Pengasas HPA Tuan Haji Ismail banyak memberi tips bagaimana nak detect produk itu halal atau haram.

  1. Untuk mengenal pasti produk kacang tumbuk yang mana halal dan yang mana haram, Tuan Haji berkata cuba kita pegang kacang tumbuk tu. Jika ia pecah maka ia adalah halal. Jika tidak pecah apabila kita pegang maknanya ia menggunakan lemak haiwan untuk mengeraskannya. Haiwan apa? Fikir - fikirkanlah.

  2. Ada sesetengah pihak menyalahgunakan perkataan atau terma HerbaTradisional. Untuk mengenal pasti produk - produk yang menipu ini di atas nama Herba Tradisional, Tuan Haji Ismail mengatakan kapsul -kapsul yang digunakan selalunya berwarna-warni. Ini adalah kerana ada bahan - bahan di dalam kapsul yang menipu dan dicampurkan dengan bahan kimia dan ia berserbuk berwarna putih.

Wednesday, February 24, 2010

Batas Pergaulan Antara Sepupu Lelaki & Sepupu Perempuan


Salam kepada semua yang menziarahi blog saya, bersyukur kepada Allah yang menjadikan ala mini, menjadikan rezeki dan berbagai nikmat kepada manusia. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad saw. Jawapan bagi persoalan yang telah dikemukakan oleh pengunjung blog ini iaitu batas pergaulan antara sepupu atau anak-anak bapa dan ibu saudara.

Sepupu atau anak-anak sebelah bapa dan ibu saudara tidak termasuk dalam kategori mahram, kerana sepupu ini dikategorikan boleh berkahwin. Firman Allah yang bermaksud :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. " (Al-Nur : 31)

Dari ayat yang dinyatakan di atas ini, tidak ada sepupu atau anak-anak dari bapa atau ibu saudara, maka aurat dan batas pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan sepertimana bukan mahram. Aurat bukan mahram bagi lelaki ialah antara lutut sehingga pusat dan perempuan seluruh anggota badannya kecuali tapak tangan dan mukanya sahaja. Bagi lelaki walaupun batas auratnya antara lutut sehingga pusatnya, maka lebih baiklah ia berpakaian sempurna sebagai adab mendepani tetamu dan perempuan yang bukan mahram, takut berlakunya fitnah atau apa-apa perasaan tidak sepatutnya.

Pergaulan antara sepupu lelaki dan sepupu perempuan mestilah dibataskan, kerana haram mereka bersentuhan antara mereka kerana mereka ini boleh berkahwin sebagai pasangan suami isteri. Firman Allah yang bermaksud :

“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan yang berikut) ibu-ibu kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, saudara bapa kamu, saudara-saudara ibu kamu, anak-anak saudara kamu yang perempuan, ibu-ibu susu atau yang menyusukan kamu, saudara-saudara susuan kamu, ibu-ibu isteri kamu, anak-anak tiri dalam peliharaan kamu dari isteri yang telah kamu setubuhi (melaikan kamu belum mensetuhi isteri kamu dan menceraikan mereka), bekas isteri-isteri anak kamu yang berasal dari benih kamu, haram kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku dimasa dahulu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Nisa : 23)

Dari ayat Al-Quran di atas ini, dapat difahamkan bahawa sepupu dibolehkan kawin dengan sepupu yang lain. Maka sepupu merupakan bukan mahram dan auratnya sepertimana perempuan-perempuan atau lelaki-lelaki mahram yang lain. Sebagai umat Islam yang taat kepada perintah Allah dan Rasulnya, maka hal ini perlu dijaga batas-batas pergaulan antara sepupu-sepupu. Siksaannya amat berat bagi orang yang melanggar larangan Allah dan Rasulnya.

Tuesday, February 23, 2010

Perarakan Sambutan Maulidur Rasul Tanpa Penghayatan Tiada Gunanya


Salam sejahtera dan salam 1 Islam kepada semua pengunjung blog ini, Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana Beliau telah meneruskan lagi kontrak kehidupan kita semua dengan baik dan mudah-mudahan nikmat yang diberikanNya berkekalan. Sebagai tanda kesyukuran kepada Allah, marilah sama-sama melaksanakan segala ibadah dengan sempurna dan tawaduk kepada Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad saw dengan berkat perjuangan beliau, para sahabat dan para ulamak dahulu dan kini Islam dapat ditegakkan sehingga sekarang ini.

Sambutan Maulidur Rasul adalah merupakan program tradisi umat Islam dengan berbagai program yang di sediakan untuk mengingati perjuangan Rasulullah dalam menyampaikan dakwah Islam. Rasulullah dilahirkan di Kota Mekah pada hari Isnin, 12 Rabiul Awal tahun Gajah. Berbagai peristiwa ganjil berlaku pada masa kelahiran Baginda. Antara perinstiwa yang ganjil ialah tentera bergajah Abrahah di tewaskan oleh tentera Allah (burung Ababil) dengan menggunakan batu api dari neraka dan dilontarkan kepada tentera abrahah sehingga hancur lebur daging dan tulang mereka. Kemudian peristiwa yang kedua padamnya api suci penganut agama Majusi yang tidak pernah terpadam sebelum kelahiran Baginda dan banyak lagi peristiwa aneh yang berlaku semasa kelahiran Baginda.

Setelah Baginda dilantik menjadi Rasul di Gua Hira’ dengan turunnya surah yang pertama iaitu iqra’, setelah dilantik Rasulullah telah menjalankan usaha dakwahnya di Kota Mekah secara bersembunyi atau senyap-senyap dengan mengajak masyarakat Mekah mengenali dan beriman kepada Tuhan yang menjadikan manusia, Tuhan yang menjadikan Alam dan Tuhan yang menjadikan baik dan buruk. Dakwah secara senyap berpusat di rumah Ikrimah tanpa diketahui oleh musuh baginda iaitu Abu lahab, Abu Jahal dan sebagainya. Setelah tiga tahun Nabi berhijrah turun surah Al-Muzammil dan barulah Baginda menjalankan dakwah secara terang-terangan dengan umat Islam keluar ke Kota Mekah dengan mengajak masyarakat jahiliah memeluk agama Islam. Ketika ini banginda dan Umat Islam diancam, dihina, dibaikot dan berbagai kezaliman lagi yang dilakukan oleh masyarakat jahiliah Mekah ketika itu.

Apabila Baginda dan masyarakat Islam berhijrah ke Kota Madinah (Yatrib), maka Islam dikembangkan sehingga sebahagian tanah arab dan Islam ketika itu mendapat sambutan yang hangat dari orang-orang sekeliling Negara-negara jiran Madinah. Ramai yang datang ke Madinah untuk mengetahui Islam itu bagaimana dan ingin berjumpa dengan Baginda, mereka pulang ke Negara mereka dengan bergelar Islam dan kemudian mereka menyampaikan dakwah Islam di Negara mereka.

Kesimpulannya dari cerita yang ringkas di atas, Sambutan Maulidur Rasul adalah baik dan bertujuan untuk mengingati tarikh kelahiran dan perjuangan Rasulullah. Tidak semestinya Sambutan ini perlu dilaksanakan dengan perarakan sahaja dengan membina sepanduk (banner). Tetapi boleh diperbagaikan lagi sambutan ini dengan mengadakan ceramah, solat hajat, bacaan yassin dan banyak lagi. Paling penting dalam sambutan ini ialah penghayatan tentang perjuangan Rasulullah, menghayati pahit getir perjuangan Baginda menempuh segala dugaan dan rintangan yang menghalang dakwah Baginda. Bukan sekadar belarak sahaja dan dicampurkan lelaki dan perempuan dengan berselawat, berkompang dan sebagainya. Setelah belarak semuanya bersurai dan ada yang kembali membuka tudungnya, ada yang merokok, ada yang tinggalkan waktu solat, ada yang balik tidur keletihan sehingga tinggal solatnya. Kalau begini lebih baik jangan adakan program perarakan, kerana tiada hidayahnya, program itu sia-sia sahaja dan tidak berikan kesan apa-apa kepada pesertanya. Islam adalah agama yang mengajak umatnya menghayati dengan hati, perbuatan dan percakapan, barulah dinamakan Islam yang kamil.

Cadangan saya, boleh buat perarakan tetapi lebih baik diasingkan antara lelaki dan perempuan dan berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad, kalau tidak ada kesanpun sekurang-kurangnya dapat pahala selawat. Setelah berarak adakan ceramah memperingati perjuangan Rasulullah dan cara kehidupan Rasulullah sebagai ikutan umat Islam. Tetapi jangan adakan program ini bermusim sahaja seperti sekarang ini, adakan berbagai program yang dapat memperingati perjuangan Rasulullah sebagai pendedahan secara berterusan untuk memberikan penghayatan kepada peserta. Kalau boleh, program itu dapat memberikan kesan sehingga peserta takut melakukan maksiat dan perkara-perkara dosa lagi.

Monday, February 22, 2010

Berjaga-gaja Ubat Dari Sumber Khinzir


Salam maklumat kepada semua pengunjung blog ini, terdapat ubat-ubat yang bersumberkan unsur babi dan diguna oleh rakyat Malaysia khuisusnya Islam. senarai ubatnya ialah :


No. Nama ubat/Kegunaan/Vendor diMalaysia


1. Kenalog in orabase Ulcer mulut Diethelm oral paste


2. Drixoral (tablet) Selsema Zuellig Pharma


3. Clexane (injection) Mencairkan darah Diethelm


4. Fraxiparine (injection) Mencairkan darah Zuellig Pharma


Nama saintifik babi ialah Porcine. Diharap saudara Islam kita berhati-hati serta tanya doktor atau pharmacist ubat yang akan disuntik (inject) kedalam tubuh kita atau yang kita beli dikedai serta baca apa campuran kandungan yang ada dalam ubat tersebut. Kalau ada senarai yang lain … akan diberitahu secepat mungkin.


Masfiza bt. Abdul Hamid
Penolong Pengarah
Bahagian Pembangunan Organisasi & Teknologi
Maklumat(POTM)
Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Kementerian Kesihatan Malaysia
03-79573611 s

Sunday, February 21, 2010

Wahabi dan Ahli Sunnah Wal Jamaah


Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog yang dhaif ini, Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana Beliau telah anugerahkan nikmat kesihatan dan kekuatan kepada kita semua. Selawat dan salam kepada Nabi junjungan mulia Muhammad saw. Persoalan yang ditujukan oleh seorang pengunjung blog ini mengenai akidah wahabi dan ahli sunnah.

Islam adalah agama yang memberikan keselamatan, keamanan dan kesempurnaan kepada umatnya dan umat yang lain. Islam juga merupakan agama yang mempunyai budi pekerti yang sangat baik dari agama lain. Islam juga agama bersaudara dan agama yang menjamin keselamatan kepada semua umat Islam. Sejarah telah membuktikan ketika zaman kegemilangan Islam, semua umat Islam bernaung dibawah Nabi Muhammad saw. Kemudian setelah Baginda wafat, umat Islam dijaga dengan sempurna oleh khalifah umat Islam sehingga musuh-musuh Islam tidak berani untuk mengusik umat Islam, kerana dikuatiri diperangi oleh khalifah Islam ketika itu.

Berlakunya perpecahan umat Islam yang pertama ketika mana pemerintahan Khalifah Ali Bin Abi Talib, kerana semasa pemerintahan beliau berlakunya peperangan saudara antara Ali dan Muawiyah dan peperangan Ali dan Aisyah. Ramai umat Islam mati dimedan peperangan saudara itu. Daripada inilah berlakunya perpecahan umat Islam antara Muawiyah dan Syiah, Khawarij dan banyak lagi.

Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah terdiri daripada mazhab Tauhid iaitu Asya’irah dan Al-Maturidiah dan dari mazhab fiqh terdiri dari 4 mazhab yang terkenal iaitu, Imam Syafie, Imam Hambali, Imam Maliki, Imam Hanafi. Hujah-hujah mereka ini berlandaskan Al-Quran, Hadis dan Akal (Dalil Naqli dan Dalil Akli).

Nama Wahhabi atau Wahhabiyyah adalah berasal dari nama Abd Wahhab yaitu bapak kepada pengasasnya yang bernama Syaikh Muhammad bin Abd Wahhab Najdi. Mereka ini adalah golongan yang tidak bersetuju dengan huraian nama dan sifat-sifat Allah yang telah dibahaskan dalam kitab-kitab Ahli Sunnah. Mereka hanya berpegang dengan hujah ulamak-ulamak yang terdahulu yang mengatakan bahawa dalil percayanya Allah ialah dari Surah Al-Ikhlas dan ayat-ayat Tauhid yang lain. Mereka juga tidak bersetuju dengan ulamak-ulamak Al-Sunnah menganai bid’ah yang telah dihuraikan oleh Imam Syafie dan ulamak-ulamak yang lain. Banyak lagi masalah-masalah agama yang tidak sehaluan antara Wahabi dan Al-Sunnah. Maaf di sini saya cerita secara ringkas sahaja sebagai pengetahuan umum sahaja dan untuk mengelakkan salah faham dari sesetengah pihak yang membaca.

Pandangan saya, sebenarnya kedua-dua golongan ini adalah betul dan tidak salah, kerana masalah yang dipertikaikan adalah masalah khilafiah (bersalahan pendapat ulamak) mengenai perkara-perkara furuk(bukan masalah pokok agama). Contohnya kenduri arwah, baca yassin malam jumaat, tahlil, Imam membaca doa dan banyak lagi. Masalah ini telah lama diselesaikan oleh ulamak-ulamak terdahulu seperti Imam syafie telah membahagikan bid’ah kepada dua iaitu bid’ah dholalah (perkara baru yang tidak baik) dan bid’ah hasanah (perkara baru yang baik). Bagi saya jika tidak mahu melaksanakan perkara bid’ah seperti yang didakwa Wahabi haram, maka jangan buat bagi orang yang mendakwanya haram dan jangan menyalahkan orang lain yang melaksanakan. Sebab perkara yang dilaksanakan adalah bersandarkan kepada hujah-hujah ulamak yang muktabar.

Sepatutnya banyak lagi masalah-masalah besar yang perlu diselesaikan seperti keruntuhan akhlak muda-mudi Islam sekarang, sumbang mahram, dadah, seks bebas dan sebagainya. Tinggalkan segala perbezaan khilafiah antara Wahabi dan Al-Sunnah dan mari bersama-sama mencari teknik atau cara untuk menyelesaikan masalah-masalah penyakit umat ini. Imam Syafie ketika pergi solat subuh di masjid pengikut Imam Hanafi tidak membaca khunut. Beliau apabila lalu kawasan kubur Imam Malik turun dari kudanya sebagai tanda penghormatan. Kenapa semua tidak boleh jadikan kisah Imam Syafie sebagai tauladan untuk menghormati pandangan orang yang berbeza dengan kita. Bersalahan pendapat adalah fitrah dan hidayah Allah.

Saturday, February 20, 2010

Solat Lima Waktu Tetapi Masih Buat Maksiat


Salam bahagia dan salam mesra dari saya untuk anda semua yang mengunjungi blog saya yang tidak seberapa ini. Saya doakan anda semua berada dalam keadaan sehat dan dibanyakkan rezeki dari Allah. Post atau artikel kali ini adalah untuk menceritakan orang yang solat tetapi main nombor ekor (judi). Firman Allah yang bermaksud :

“Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar.” (Al-Ankabut : 45).

Zaman sekarang ini, ramai orang yang tidak solat dan ramai juga orang Islam yang solat tetapi tidak khusyuk kepada Allah. Sebab itulah solat bagi orang yang tidak khusyuk tidak dapat menyelamatkannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Masih ramai orang Islam yang solat lima waktu, tetapi mereka juga menikam nombor ekor, main judi, arak, tenung nasib, zina dan sebagainya. Manusia di zaman moden ini hanya melakukan solat untuk melepaskan kewajipan sahaja dan tidak menghiraukan perintah solat yang sebenarnya iaitu solat dengan khusyuk.

Solat dari segi bahasa adalah doa dan sari segi istilah atau syaraknya ialah perbuatan yang dimulakan dengan katbir dan disudahi dengan salam dengan syarat-syarat yang tertentu. Dalam solat diibaratkan seolahnya hendak berjumpa dengan Allah dengan rasa lemah diri, rasa hina dan takut akan segala perbuatan dosa yang telah dilakukan. Mengerjakan solat perlu khusyuk dan tawaduk kepada Allah, kerana solat bagi orang yang tidak khusyuk tidak akan diterima dan diibaratkan seperti kain buruk yang tiada gunanya lagi. Sepertimana firman Allah yang bermaksud :

“Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? Orang itu adalah orang yang menindas dan melakukan kezaliman kepada anak yatim, dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makan yang berhak diterima oleh orang miskin. (Kalau orang yang mendustakan agama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang yang solat (iaitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada meyempurnakan solatnya (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya), Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya).” (Al-Ma’un : 1-7).

Rumusan dari ayat di atas ini, bahawa celakalah bagi orang yang solat tidak khusyuk dan lalai dalam solat mereka. Tempat bagi orang yang lalai mengerjakan solat adalah neraka wil iaitu satu lembah dalam neraka yang Allah sediakan untuk orang-orang yang lalai dalam solatnya.

Dari segala cerita di atas tidak hairanlah kalau orang yang kuat sembahyang kuat mengaji dan pakai jubah atau serban besar melakukan dosa besar, kerana itu semua bukan menjadi ukuran bagi orang Islam. Ukurannya adalah orang yang ikhlas melaksanakan ibadah kepada Allah. Sebab itu dalam Islam ada tiga konsep asas dalam Islam iaitu Akidah (ilmu yang membincangkan keesaan Allah), Fiqh (ilmu yang membincangkan hal-hal yang berkaitan ibadah) dan Ihsan (ilmu ikhlas, tasawuf dan akhlak kita kepada Allah, manusia dan alam).

Haram bagi sesiapa yang bermain judi dan perkara ini sangat ditegah dalam Islam melalui firman Allah yang bermaksud :

"Hai orang-orang mu'min! Sesungguhnya arak dan judi dan berhala dan azlam adalah kotor, berasal dari perbuatan syaitan; oleh karena itu jauhilah, supaya kamu beruntung," (Al-Maidah: 90).

“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah : Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya. Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah yang lebih dari keperluan. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu supaya kamu berfikir.” (Al-Baqarah : 219)

Nasihat kepada diri saya dan semua pengunjung, marilah bermuhasabah diri untuk mencari kebenaran Islam. Adakah solat yang telah dilaksanakan sepertimana yang dituntut oleh Allah? atau mengerjakan solat hanya untuk melepaskan yang wajib sahaja? Cubalah perbetulkan solat dengan segala ilmu yang dimiliki. Berdoalah kepada Allah supaya segala amalan yang dilakukan dapat diterima oleh Allah. Selagimana masih melakukan dosa dan maksiat, maka selagi itulah solat belum sempurna dan diterima Allah. Ingatlah di dunia sahaja untuk melakukan ibadah dan mencari restu ilahi, kerana di akhirat nanti tiada peluang lagi untuk mencari kebaikan dan pahala Allah lagi.

Friday, February 19, 2010

Hukum Memakai Inai Bagi Lelaki & Perempuan


Salam kepada semua semoga semua dalam keadaan gembira dan bahagia disamping beribadah dan bersama keluarga bahagia. Ada soalan yang diajukan oleh pengunjung blog ini meminta saya mengulas sedikit mengenai hukum memakai inai (henna). Saya harap kepada sesiapa yang berilmu dapat berkungsi dengan saya mengenai masalah ini.

Menurut pendapat hambali dan syafie mengatakan pemakaian inai ini adalah harus, inai ini boleh digunakan di mana-mana baghagian tubuh lelaki dan perempuan. Cuma Iamam Hambali tidak membenarkan inai dibahagian kepala lelaki dan perempuan. Manakala Imam Syafie pula, tidak membenarkan bagi lelaki menginaikan kaki dan tangan mereka kerana menyerupai sifat perempuan. Tetapi apabila dharurat dibenarkan untuk tujuan perubatan. Tidak dibenarkan sama sekali memakai inai bagi perempuan yang idah iaitu (isteri bagi suami yang meninggal) tidak dibenarkan berhias dan keluar rumah tanpa tujuan selama 4 bulan 10 hari atau 3 kali suci dari haid.


Begitu juga pendapat dari Dr Yusuf al-Qaradhawi menyatakan "bahawa hukum lelaki memakai inai di kukunya adalah di antara haram dan makruh. Ini kerana ia menyerupai perhiasaan wanita . Inai yang digunakan untuk perubatan tidaklah mengapa(tujuan kesihatan seperti inai di ibu jari kaki yang menghidap penyakit kuku rosak."

Kesimpulan dari perbahasan di atas, bagi lelaki tidak dibenarkan memakai inai di kaki dan ditangan kecuali wanita, kerana menyerupai wanita. Sekiranya ada pandangan lain yang membolehkan, maka kita sebagai Islam mestilah berhati-hati dalam menentukan perbuatan kita, kerana dikuatiri menjadi haram. Tidak dibolehkan juga kepada wanita yang memakai inai dengan mengukirkan inainya seperti tatu sepertimana hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar ra katanya: “Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan. Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”.(Sahih Muslim).

Thursday, February 18, 2010

Pandangan Pemblog Tentang Kenduri Arwah

Sekadar gambar hiasan sahaja


Salam perjuangan dan salam bahagia saya ucapkan kepada semua pengunjung blog ini. Hasil dari sokongan anda kepada saya dalam rangka untuk menyampaikan hal-hal yang berkaitan keagamaan dapat diteruskan sehingga sekarang ini dan saya mengharapkan juga anda semua dapat memberikan sokongan yang padu dalam perkara kebaikan ini. Sekadar sedikit ilmu yang saya miliki dapat berkongsi dengan anda semua, dan ini juga dapat mewujudkan suasana bertukar-tukar pandangan atas perkara-perkara kebaikan yang terdapat di dalam blog ini.

Post atau artikel ini saya khususkan kepada kenduri arwah yang telah lama dilaksanakan di dalam masyarakat Malaysia khususnya ketika mana berlakunya kematian atau pada malam-malam yang telah ditetapkan oleh masyarakat iaitu malam pertama, kedua, ketiga, keempat, kelima, ketujuh, sebulan sekali, setahun sekali dan sebagainya. Hal ini tidak menjadi masalah dan hal ini adalah dapat berbagai pandangan ulamak, ada yang mengatakan haram, ada yang mengatakan makruh, ada juga yang mengatakan harus dan tiada yang mengatakan wajib. Di sini saya datangkan beberapa pandangan ulamak yang berkaitan dengan kenduri arwah ini :

  1. Ada sebahagian ulamak yang mengatakan melaksanakan kenduri arwah ini adalah haram. Kerana ia menyusahkan tuan rumah yang berada dalam kesedihan untuk menyediakan makanan atau jamuan kepada tetamu.

  2. Menurut Imam Ahmad Ibnu Majah menyatakan bahawa kenduri arwah ini adalah makruh kerana hari pertama kematian itu adalah hari perhimpunan keluarga untuk ratapan atau hari berkabung untuk simati.

  3. Harus menurut pandangan Imam Ahmad bin Mani’ meriwayatkan di dalam musnadnya dari Al-Ahnaf bin Qais katanya : “Ketika Sayyidina Umar ditikam , dia menyuruh Suhaib mengimamkan sembahyang tiga hari dan dia menyuruh supaya disediakan makanan kepada orang ramai (iaitu selepas kematiannya)Kata Ibnu Hajar Al-Asqallani: Sanadnya Hasan.

Dari ketiga-tiga pandangan di atas, dapat dikatakan bahawa ini merupakan masalah khilafiah (bersalahan pendapat) dalam masalah kenduri arwah. Perkara ini juga tidak mendapati dalil yang menyatakan haram atau wajib secara jelas (dalil qat’i). Bergantunglah kepada kita semua untuk berijtihat dengan menggunakan pandangan yang mana. Jika kita cenderung berpandangan haram, maka jangan dilakukan kerana dosa sebab kita berpegang kepada pandangan yang menyatakan kenduri arwah itu adalah haram. Dalam hal ini juga sebagai umat Islam yang dianugerahkan akhlak dan akal fikiran yang waras, haruslah bersikap lapang dada dan tidak meyalahi orang lain yang berlainan pendapat dengan kita.

Akhir sekali pesanan dari saya, jangan sesekali mewajibkan kenduri arwah ini, kerana dikuatiri menjadi haram sebab tiada dalil yang mewajibkannya. Jika tidak mampu cukup dengan doa selamat sahaja oleh keluarga, anggaplah kenduri itu sebagai sedekah untuk berbuat baik kepada sesama Islam.

Wednesday, February 17, 2010

Cara Wuduk Bagi Orang Sakit (Cedera/Berbalut)


Salam kepada semua, saya doakan anda sentiasa sihat dan kuat untuk melaksanakan amanah Allah dalam mengerjakan urusan dunia dan akhirat. Sebagai tanda penghargaan dan tanggungjawab saya tuliskan artikel ini yang berkaitan dengan cara mengambil wuduk bagi anggota yang mengalami kecederaan atau balutan di tempat luka atau patah. Terlebih dahulu saya datangkan firman Allah yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali dan jika kamu berjunub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air) atau dalam pelayaran atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang bersih, iaitu: Sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Dia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur. " (Al-Maidah : 6)

Dari firman Allah di atas ini dapat disimpulkan bahawa wuduk merupakan perkara yang wajib dilakukan untuk mengharuskan solat dan perbuatan-perbuatan ibadah yang lain. Tetapi apabila ketiadaan air bagi kawasan tersebut atau air yang ada hanya cukup untuk minum sahaja, maka perlulah seseorang itu bertayammum untuk mengharuskannya solat. Islam adalah agama yang sempurna dan Islam itu adalah agama yang mudah, tetapi jangan kita memudah-mudahkan agama.

Islam mempunyai kaedah bagi orang yang mengalami kecederaan disebabkan kemalangan atau musibah-musibah yang lain. Dikuatiri apabila terkena air akan mendatangkan kecederaan yang lebih teruk, lukanya lambat sembuh dan seumpamanya. Maka cara bagi orang yang sakit seperti yang dinyatakan di atas adalah seperti pesakit wajib membasuh atau mengambil wuduk bagi anggota yang tidak cedera mengikut tertibnya (mengikut susunan wuduk). Apabila sampai ke anggota wuduk yang cedera atau berbalut hendaklah ia menyapuka air di atas balutannya sebagai syarat membasuh. Kemudian pesakit tersebut hendaklah bertayammum pada keseluruhan mukanya dan tangannya dari hujung jari ke sikunya mengikut cara tayammum. Kalau anggota cederanya di kaki atau selain dari anggota tayammum, maka ia tetap juga tayammum di muka dan tangannya sahaja. Dengan cara ini pesakit boleh melakukan solat seperti biasa.

Sebenarnya ada pendapat lain yang menyatakan bahawa anggota wuduk yang cedera hanya disapukan dengan air sahaja dan tidak perlu bertayammum. Tetapi pendapat yang lebih baik adalah seperti yang dinyatakan di atas dengan melakukan wuduk bagi anggota yang tidak cedera, manakala bagi anggota yang cedera atau berbalut hendaklah disapukan air sahaja dan ditayammumkan sekali untuk mengharuskan solat.

Tuesday, February 16, 2010

Hukum Memelihara Binatang Di Dalam Sangkar


Assalamualaikum kepada semua pengunjung Blog Ustaz Nor Amin. Alhamdulillah segala puji Bagi Allah yang menjadikan manusia dan ala mini. Selawat dan salam kepada Nabi junjungan Muhammad saw, mudah-mudahan kita tergolong dari orang yang mendapat syafaat dari Nabi Muhammad. Terima kasih kepada semua pengunjung blog ini, sesungguhnya anda merupakan penyokong saya untuk meneruskan penyebaran usaha dakwah ini, kerana usaha dakwah ini merupakan tanggungjawab kita semua untuk menyampaikan dan memperingati perkara-perkara kebaikan kepada semua umat di dunia ini.

Tujuan saya menulis artikel ini adalah tidak lain dan tidak bukan bahawa datangnya ilham ini, adalah dari persoalan pengunjung mengenai hukum memelihara binatang di dalam sangkar. Terlebih dahulu saya datangkan pandangan Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani ketika mensyarahkan hadith ini di dalam Fath al-Bari berkata:

“Hadith ini telah dijadikan dalil atas keharusan mengurung burung (memeliharanya di dalam sangkar), kerana Nabi saw tidak mengingkari perbuatan Abu Umair.”

Berdasarkan hadis di atas ini bahawa memelihara binatang di dalam sangkar adalah harus kerana memelihara binatang ini adalah sebagai perhiasa di rumah atau hobi seseorang. Islam adalah agama yang sukakan kecantikan, Allah juga sukakan perkara yang cantik. Allah jadikan binatang dan tumbuh-tumbuhan adalah untuk dimanfaatkan oleh manusia, seperti menjadi rezeki kepada manusia, dijadikan perhiasan dan sebagainya. Allah SWT berfirman yang bermaksud :

“Katakanlah (wahai Muhammad), “Siapakah yang berani mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?”(Al-Araf : 32)

“Dan (Allah menjadikan) kuda dan baghal serta keldai untuk kamu menunggangnya, dan untuk menjadi perhiasan”(Al-Nahl : 8)

Jelas di sini, bahawa Allah menjadikan sebahagian binatang untuk dimanfaatkan oleh manusia, seperti menjadikan sebagai tunggangan, sumber rezeki dan perhiasa kepada manusia. Tidak menjadi masalah kepada manusia mengambil binatang untuk dipelihara sebagai perhiasan dan hobi. Tetapi perlu diingatkan, jangan menzalimi binatang peliharaan dengan tidak memberi makan, menyiksa dan sebagainya. Menjadi dosa bagi manusia yang memelihara untuk melakukan kezaliman kepada binatang peliharaannya. Hal ini dapat dirujuk kepada pandangan Syaikh bin Baaz sebagai berikut:

“Tidak masalah dengan hal itu bila pemiliknya menyediakan keperluan burung-burungnya, seperti makanan dan air. Karena, berdasarkan hukum asal, diperbolehkan. Sementara itu tidak ada dalil yang menunjukkan penentangan terhadap kaidah ini, berdasarkan atas apa yang kami ketahui. Wallahu’alam.” (Fatawa Islamiyah 4/449).

Kesimpulan dari perbahasan di atas ini, bahawa memelihara binatang di dalam sangkar adalah harus dan dibolehkan dan tidak ada nas yang melarang perbuatan ini. Tetapi menjadi dosa bagi sesiapa yang memelihara binatang untuk dizalimi, seperti tidak member makan dan minum, mencederakan dan sebagainya.


Monday, February 15, 2010

Pandangan Ustaz Menganai Tajuk Artikel Atau Banner Blog Berunsurkan Maksiat (lucah)


Salam kepada semua, Alhamdulillah bersyukur kepada Allah dengan segala nikmat yang Allah berikan kepada kita semua untuk meneruskan kehidupan seperti biasa. Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan Muhammad saw. Pagi yang mulia ini saya di tanya oleh seseorang tentang bagaimana pandangan saya mengenai pemblog-pemblog yang menggunakan tajuk artikel berunsurkan lucah, maksiat dan sebagainya. Rasa bertanggungjawab saya cuba menulis artikel ini untuk tatapan semua pengunjung dan sebagai melepaskan tanggungjawab saya kepada Allah.

Sepertimana yang kita ketahui bahawa Islam itu adalah indah dan cantik, kenapa pula perlu mencampurkan perkara kebaikan dan keburukan. Sepertimana menamakan tajuk-tajuk artikel berunsurkan zina dan maksiat. Ingatlah walaupun isi kandungannya tidak berunsurkan maksiat ataupun zina dan hanya bertujuan untuk menarik minat pengunjung ke blog atau laman web dengan tajuk seperti ini. Pengunjung berminat mengunjung blog atau laman web yang mempunyai tajuk berunsurkan maksiat itu dengan harapan untuk melihat maksiatnya bukan untuk melihat artikelnya. Sedar tidak bahawa pemblog itu telah menipu pengunjung dan juga menyumbangkan unsure maksiat. Ada dua dosa yang telah dilakukannya dengan niat kononnya untuk menarik pengunjung lebih ramai ke blognya. Contoh saya berikan di sini, artikel yang dihasilkan adalah berkaitan dengan ubat-ubat hubungan kelamin atau petua hubungan kelamin. Tetapi kita hiasi dengan gambar ranjang antara lelaki dan perempuan melakukan hubungan persetubuhan. Ada pula sesetengah pemblog menamakan tajuk artikelnya seperti Kegairahan malam pertama atau memecahkan dara malam pertama atau sebagainya.

Pengunjung yang melihat tajuk artikel atau banner iklan yang dipasang dimana-mana blog seolah-olahnya blog tersebut mempunyai gambar-gambar atau cerita-cerita lucah, tetapi bukan kerana tajuk atau banner blog tersebut adalah gimit atau pelaris untuk menarik pengunjung lebih ramai ke blog atau laman web tersebut. Jelas dalam Islam bahawa perkara yang halal itu jelas dan perkara yang haram itu juga jelas. Jangan dicampuri keduanya ini, kerana benda yang halal tetapi dicampurkan dengan benda yang haram akan menjadikannya haram.

Kesimpulannya masih banyak lagi cara dan teknik untuk menarik pengunjung ke blog anda. Lakukanlah dengan perkara yang dihalalkan oleh Islam, kerana Islam menegaskan jangan hampiri zina apatah lagi melakukan zina. Tajuk artikel atau banner yang lucah adalah sebahagian cara untuk menghampiri zina, mungkin bukan niat pemblog tetapi bagaimana pula dengan pengunjung blog tersebut. Dalam masa yang sama sedar tidak sedar telah membangunkan sahwat pengunjung dengan tajuk dan banner yang berunsurkan lucah. Nasihat saya elakkan perkara ini, kerana dosa bagi orang yang menghampiri zina sangat besar dan berat. Carilah cara yang dihalalkan Islam, kerana rezeki yang diperolehi adalah halal dan akan membentuk darah daging yang baik kepada diri kita, anak-anak dan isteri kita.

Sunday, February 14, 2010

Hukum Meletakkan Iklan Nuffnang, Google Adsense, Advertlets & Seumpamanya



Salam bahagia dan salam seislam kepada semua pengunjung blog ini, Alhamdulillah hari ini Allah telah memberikan saya kekuatan untuk menulis artikel yang berkaitan buat duit dengan iklan perklik atau iklan nuffnang, google adsense, advertlets dan banyak lagi. Tujuan saya menulis artikel ini adalah disebabkan seorang dari pengunjung blog ini bertanya hukum berkaitan iklan-iklan perklik ini.

Sebenarnya, masalah ini dinamakan kontemporari (masalah baru) yang timbul dalam dunia bisnes internet. Ramai orang yang menyertainya kerana bisnes ini sangat mudah untuk menjana pendapatan sampingan, ada orang pernah memperolehi pendapatan dari bisnes ini sehingga ribuan ringgit. Sebelum itu, saya tegaskan bahawa bukan saya menegakkan benda yang haram, tetapi semua kenyataan yang dicatatkan di artikel ini adalah hasil dari kajian saya melalui sumber-sumber yang boleh dijadikan hujah. Perkara yang haram adalah jelas dan perkara yang halal adalah jelas. Bagi sesiapa yang membaca dan mempunyai pendapat yang berbeza, maka lebih baik kita berdiskusi dengan baik dan jangan menggunakan bahasa-bahasa yang kurang baik. Jagalah tingkah laku sebagai seorang Islam yang dikenali dengan akhlak yang mahmudah (baik).

Terlebih dahulu saya berikan maksud iklan perklik ini dahulu untuk memudahkan penulisan atau perbahasan saya dalam artikel ini. Maksud iklan perklik ini adalah seseorang yang memiliki blog atau laman web memohon menyertai ahli di dalam bisnes iklan perklik ini dengan syarat-syarat yang telah di tetapkan oleh syarikat pengeluar. Iklan yang dipohon dimasukkan ke dalam blog atau laman web dan dibayar pada setiap kali pengunjung mengklik iklan yang disediakan di blog atau laman web peserta. Banyak syarikat yang menyediakan perkhidmatan iklan perklik ini, contoh syarikat iklan perklik ini ialah nuffnang, google adsensa, advertlets, dapat wang, jutawan klik, adbrite dan banyak lagi. Ada syarikat yang menyediakan perkhidmatan secara percuma dan juga yang menyediakan perkhidmatan berbayar mengikut pakej yang disediakan.

Menurut pendapat saya, menyertai iklan perklik ini diharuskan kerana, di sini tidak terdapat penipuan dan penindasan dan ada ikatan perjanjian yang perlu dipatuhi kedua belah pihak. Sumber pendapatan yang dimiliki adalah dari hasil pekerjaan ahli yang meletakkan iklan di dalam blog dan web mereka. Timbul persoalan siapa penjual. Siapa pembeli? Jawapannya ialah penjual ialah syarikat yang menyediakan perkhidmatan iklan perklik dan pembelinya ialah pemblog yang meyertainya untuk memiliki iklan perklik, bukan pengunjung sebagai pembeli, kerana pemblog yang melakukan permohonan dan menandatangani perjanjian dengan syarikat pengeluar.

Bagaimana pula syarikat yang mempunyai iklan yang diharamkan oleh Islam? Jawapannya semasa pemohon mengisi boring jenis iklan yang diingini oleh pemohon, jika pemohon menerima iklan-iklan yang diharamkan oleh Islam, maka duit yang dihasilkan menjadi haram dengan sebab pemohon redho (bersetuju) dengan iklan yang diharamkan Islam. Tetapi pemohon memilih iklan yang dihalalkan oleh Islam, maka duit yang dihasilkan adalah halal dan boleh digunakan untuk keperluan hariannya. Contoh iklan yang diharamkan Islam ialah arak, judi, porno dan seumpamanya. Manakala contoh iklan yang dihalalkan oleh Islam ialah iklan makanan, kesihatan, ubat-ubatan, barang-barang keperluan dan seumpamanya.

Bagaimana jika pihak syarikat membayar ahli dengan duit yang dicampur-campur dengan duit dari sumber yang haram? Jawapannya, Perlu kita fahami bahawa wang atau ‘fiat money' atau duit kertas itu tidak menjadi haram kerana sifat fizikalnya. Ia bukannya seperti najis yang boleh merebak ke bahagian lain apabila bercampur. Menjadi haram cara kita memperolehi duit tersebut bukan duit yang menjadi haram. Contohnya, seseorang itu meletakkan iklan arak atau judi di dalam blog atau webnya, maka inilah yang dinamakan haram kerana cara perolehannya tidak betul. Duit itu tidak menjadi masalah dan boleh digunakan kerana yang bertanggungjawab adalah pihak syarikat dan bukan kehendak pemohon.

Ingatan saya kepada semua, berhati-hatilah dalam bisnes ini kerana ia boleh jadi haram dengan perbuatan pemohon. Menurut pandangan Ustaz Ismail seperti berikut :


“Melalui iklan, blog mampu menjana pendapatan yang lumayan tetapi berhati-hatilah kerana ia mampu mengubah hukum pendapatan itu dari halal yang sepatutnya menjadi syubhah dan mungkin sekali sehingga haram. Pernahkah anda terlihat atau terbaca di mana-mana blog, ayat-ayat yang berbunyi :


" Sila bantu saya menjana wang, sila klik pada iklan "
" Klik pada iklan bagi menjana wang untuk blog ini "
" Bantu saya dengan satu klik pada iklan "

Setiap ayat di atas mengajak kita untuk membantu penulis blog bagi menjana pendapatan untuknya melalui iklan. Tetapi tahukah anda bahawa terdapat perjanjian di antara ejen pengiklan dan penulis blog di mana penulis blog tidak boleh menyuruh, menyebabkan pelawat blog mengklik pada iklan dengan sengaja seperti contoh-contoh di atas. Ia kerana ajakan atau suruhan tersebut menganggu atau lebih spesifik lagi tidak jujur dalam melawat iklan berkenaan. Berbeza dengan naluri atau niat pelawat blog yang tertarik pada iklan tersebut lalu menghadiahkan klik pada iklan dengan tujuan untuk melihat isi iklan berkenaan dan bukan kerana untuk menderma dengan menggunakan duit pengiklan. Justeru itu, ajakan, suruhan yang berbentuk kepada menyebabkan pengunjung mengklik kerana kasihan atau ingin membantu adalah salah sama sekali begitu juga dengan penulis jika mengklik iklan di blog sendiri dengan niat menambah bilangan klik pada iklan tersebut."

Kesimpulan dari perbahasan di atas ini, saya berpendapat bahawa iklan perklik ini diharuskan dengan hujah, bisnes ini memenuhi syarat-syarat muamalah Islam iaitu penjual (pihak syarikat), pembeli (pemohon/pengusaha/pemblog), barang (produk iklan yang dipersetujui) dan akad (akad mafhum/faham-faham). Tetapi perlu diingat jangan sesekali melanggari syarat perjanjian antara pihak syarikat iklan dan pemohon, kerana ia boleh menjadi haram sepertimana telah diperjelaskan di atas.

Saturday, February 13, 2010

Pandangan Islam Tentang Hari Kekasih (Valentine Day)




Salam sejahtera dan salam persahabatan kepada semua pengunjung blog saya. Bersyukur kepada Allah yang menjadikan alam semesta, menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian, menjadikan rezeki kepada seluruh umat manusia ini dan sesungguhnya Allahlah yang layak di sembah dan dipuja. Selawat dan salam ke atas Nabi Junjungan Muhammad saw dengan berkat perjuangan Baginda Islam dapat dinikmati sehingga sekarang ini.


Cinta yang selayaknya umat manusia serahkan adalah kepada Sang Pencipta manusia (Allah), kerana cintakan Allah adalah kekal abadi. Cinta manusia atau sesama makhluk akan kecewa pada suatu hari nanti. Sesiapa yang mencintai Allah tidak akan rugi dan tidak akan kecewa kerana manusia itu akan rasa kelazatan imannya di dunia dan di akhirat sepertimana yang berlaku kepada ahli sufi (hidupnya untuk Allah di dunia dan di akhirat). Malang bagi sesiapa yang cintakan manusia lebih dari mencintai Allah akan kecewa dan akan mengundang mala petaka kepadanya seperti berlaku penceraian antara suami dan isteri, berlaku pergaduhan, orang yang dicintai meninggal, orang yang dicintai mempunyai kekasih lain dan sebagainya. Ingatlah cinta yang selayaknya adalah Allah merupakan cinta yang pertama yang perlu diberikan oleh semua umat manusia. Cinta yang kedua adalah cintakan Rasul, bagi sesiapa yang cintakan rasul akan memperolehi syafaat darinya di hari kemudian nanti, lambang orang yang mencintai rasul adalah seperti sentiasa berselawat kepadanya, maka Allah akan menambahkan pahalanya sebanyak 10 pahala bagi orang yang berselawat. Cinta yang ketiga adalah kepada para alim ulamak, kerana mereka adalah penerus perjuangan Rasulullah dan menggadaikan jiwa, raga, penat lelah, harta dan sebagainya kerana untuk menyebarkan syiar Islam. Cinta yang keempat ialah cintakan ibu bapa, kerana tanpa mereka kemanalah kita semua, mereka juga banyak berkorban untuk anak yang tercinta demi memastikan anak mereka memperolehi kejayaan di hari kelak nanti. Cinta yang kelima adalah cintakan isteri dan anak-anak, kerana isteri atau suami dan anak-anak yang soleh dan solehah adalah penghibur dan menceriakan suasana kehidupan seseorang.


Cinta yang telah disenaraikan di atas ini, adalah cinta yang selayaknya untuk diberikan, kerana ini semua merupakan tanggungjawab kita semua, jika ini dapat ditegakkan maka seseorang itu tidak akan terlari dari landasan yang dituntut dalam Islam. Masalah pada masa sekarang ini, ialah ramai umat Islam yang menyambut kekasihnya dengan cara yang tidak dibenarkan oleh syariat Islam. Contohnya dapat dilihat pada tarikh 14 Febuari setiap tahun ramai umat Islam menyambut hari kekasih (Valentine Day). Ramai ulamak Islam mengeluarkan fatwa mengenai sambutan hari kekasih ini seperti Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, hukum itu boleh jatuh kepada mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa :


“Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut. Beliau berkata, perbuatan meraikan hari berkenaan juga akan menjadi lebih bercanggah dengan ajaran Islam terutamanya apabila ia dikaitkan sebagai usaha untuk memperingati kematian seorang paderi yang dibunuh seperti mengikut sejarah purba Rom. Kita umat Islam tidak perlukan budaya atau amalan seperti ini yang jelas bertentangan dengan agama kita. Lagipun ajaran Islam sudah lengkap, sempurna dan diyakini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini. Beliau mengulas sikap umat Islam di negara ini khususnya muda-mudi yang masih cenderung untuk meraikan Hari Memperingati Kekasih setiap kali muncul 14 Februari biarpun telah banyak penerangan disampaikan oleh para ulama. Mengikut sejarah mitos, sambutan berkenaan diasaskan oleh masyarakat Rom yang beragama Kristian sebagai memperingati peristiwa seorang paderi yang dihukum bunuh oleh pemerintah Rom, Claudius II. Saint Valentine dihukum bunuh kerana mengahwinkan salah seorang askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah untuk menjadi tentera.”


Kesimpulan dari fatwa Mufti Perak ini ialah, sesiapa yang menyambut hari kekasih ini adalah haram dan murtad kerana mereka mengikuti jejak langkah agama lain dalam menyambut upacara keagamaannya. Nama sambutan hari kekasih ialah Valentine yang bersempena nama padri yang dibunuh oleh pemerintah Rom ketika itu, kerana beliau mengahwinkan seorang tentera Rom. Sambutan hari kekasih ini juga disambut oleh penganut-penganut kristian dan ini adalah salah satu sambutan keagamaan mereka. Haram kepada umat Islam menyambut hari kekasih ini dan sesiapa yang menyambutnya dikuatiri murtad dari agama Islam.


Sebenarnya sambutan hari kekasih ini juga bercanggah dengan ajaran Islam, kerana Islam batasannya dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Ramai muda-mudi Islam yang ternanti-nanti untuk merayakan hari kekasih ini dengan berbagai perbuatan yang diharamkan oleh Islam. Allah swt berfirman yang bermaksud, “Dan janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat.’’ (al-Isra: 32).


Dari ayat Al-Quran di atas, jelas bahawa Islam melarang umatnya menghampiri zina, kerana zina itu adalah haram dan merosakkan hati umat Islam. Kesan dari pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan berlakunya kes-kes pembuangan anak, pengguguran, anak luar nikah makin bertambah dan sebagainya. Ini juga memalukan keluarga dan pasangan yang melakukan kerana perbuatan maksiat atau zina ini sangat di hina oleh masyarakat dan Islam.


Saranan saya, marilah kembali kepada cinta yang hakiki iaitu cinta ilahi, kerana cinta ilahi inilah sebenar-benar cinta, apabila seseorang itu mencintai Allah, maka ia akan memperolehi segala kenikmatan dunia dengan berkat cintanya kepada Allah. Sambutlah kekasih kita dengan cara yang dikehendaki oleh Islam iaitu melalui saluran perkahwinan yang sah. Sambutlah ulang tahun perkahwinan dengan majlis yang diredhoi Allah, seperti mengadakan majlis doa selamat, bermesra dengan pasangan dan sebagainya yang dihalalkan oleh Islam.

Thursday, February 11, 2010

15 Perkara Penyebab Bala



Bala dalam budaya Melayu Kata bala berasal daripada bahasa Arab bala’, secara bahasa dalam Kamus Bahasa Melayu diertikan sebagai : gerombolan, pasukan (tentera), kemalangan, kegeruhan, kecelakaan, musibah, bencana, dll. Dengan demikian, orang melayu mengartikan bala sebagai kejadian buruk yang berlaku ke atas seseorang atau sesuatu tempat berupa kemalangan, bencana alam, dan lain-lain. Oleh sebab itu, manusia mesti lari daripada bala itu dengan cara apapun. Antaranya, muncul pelbagai kegiatan ritual amalan tolak bala yang dilakukan baik secara persendirian atau secara bersama-sama dalam satu kelompok dan masa tertentu.

Dalam bahasa Arab dan al-Quran bala bermaksud ujian baik dan ujian buruk yang dihadapi seseorang. Bala (cubaan) pula boleh merupakan dalam perkara baik dan perkara tidak baik, menurut kamus tersebut. Jadi yang dimaksud bala dalam agama itu bukan hanya bencana sahaja, tetapi kemewahan hidup pun juga termasuk bala. Allah berfirman:



“Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kejahatan dan kebaikan sebagai bala (cubaan), dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan”


(al-Anbia’: 35)


Dari pengertian di atas, maka dapat kita simpulkan bahawa bala itu datang tidak kira masa dan tempatnya dan ia memusnahkan segalanya. Bala juga merupakan ujian dari Allah kepada umatnya untuk menguji kesabaran iman umat Islam kepadaNya. Agama Islam sering mengingatkan manusia kepada Allah dan segala suruhan Allah, kerana ditakuti berlakunya musibah bala kepada manusia tanpa mereka beriman kepada Allah. Maka kehidupan mereka di dunia ini hanya sia-sia sahaja.



Saya datangkan lagi 15 perkara penyebab berlakunya bala sepertimana Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :


"Bala pasti menimpa ke atas umatku jika mereka sewenang-wenangnya melakukan 15 perkara ini:

  1. Apabila kekuasaan dianggap keuntungan.
  2. Amanat dianggap ghanimah.
  3. Membayar zakat dianggap merugikan.
  4. Suami tunduk pada isterinya.
  5. Derhaka terhadap ibu.
  6. Mentaati kawan yang menyimpang dari kebenaran.
  7. Menbenci ayah.
  8. Bersuara keras (menjerit jerit) di masjid.
  9. Pemimpin diangkat dari golongan yang rendah akhlaknya.
  10. Orang ditakuti (dihormati)kerana kejahatannya.
  11. Minum arak berleluasa.
  12. Semakin ramai(lelaki) memakai sutera.
  13. Wanita menari di khalayak umum dianggap perkara biasa.
  14. Permainan muzik merata rata.
  15. Umat akhir zaman ini sewenang-wenangnya mengutuk umat umat permulaan termasuk para sahabat Nabi SAW, tabi'in dan para imam muktabar.

Wednesday, February 10, 2010

Kenangan Bersama Kawan Ku





Salam dan selamat sejahtera kepada semua kawan dan pengunjung blog yang tidak seberapa ini. Dikesempatan ini saya hendak berkongsi dengan kawan-kawan bahwa kenangan merupa perkara yang indah jika kita kenangnya kembali, walaupun kenangan itu yang pahit sekalipun, tapi itu merupakan pengalaman buat kita semua untuk mengharungi hari kemudiaan.


Dulu sewaktu saya bersekolah di Pondok Pokok Sena Kepala Batas Pulau Pinang ramai kawan di sana, saya pernah menganggotai kumpulan Nasyid Barul Munir bersama kawan saya termasuk Hafidz Hakimy yang johan rancangan Cari Menantu tahun 2008 (tahun lepas). Bila kenang semua kawan rasa seronok dan rindu pulak dekat kawan-kawan semua, tapi apakan daya masa sekarang tidak mengizinkan sebab kerja jauh sangat dari kampung halaman.


Persahabatan merupakan jalingan persaudaraan sesama Islam dalam mengiratkan hubungan silaturrahim. Persahabatan juga dapat membantu kita dalam kesusahan dan kesulitan, contohnya jika kita pergi ke sesuatu tempat yang tidak mempunyai saudara-mara, maka kawan kita tempat kita meminta pertolongan dan sebagainya.


Pesan saya, jalinglah persahabat dengan sebaik yang mungkin dan jadikan ia sebagai sunnah Rasulullah saw bersahabat dengan sahabat-sahabat Baginda dalam meninggikan syariat Islam di mata dunia.

Monday, February 8, 2010

Takut Hantu Atau Takut Allah


Salam kepada semua pengunjung blog Ustaz Nor Amin. Tergerak hati untuk buat satu artikel berkaitan dengan cerita-cerita tahyul kurafat dalam TV. Sekarang ini filem dan drama dalam TV Malaysia ini cukup laris dengan filem-filem hantu. Kadang-kadang saya tengok rasa malu pulak dekat diri sendiri, bukan Islam dan orang luar, sebab industri filem Malaysia hanya mampu menyediakan filem-filem hantu sahaja. Jika dipandang positifnya betul juga memang ada makhluk halus dan ubat yang paling mustajab adalah ayat Al-Quran. Tapi yang tak bestnya cara filem menggambarkan terlalu over dan tak boleh masuk akal. Contohnya filem jongkak, ketika mana M Rajoli mengubati pesakit yang dirasuk oleh nenek jongkak sampai terpancar kalimah Allah dan terbelah bumi sehingga ditenggelamkan hantu itu di dalam bumi ini. Saya nak Tanya betul ke dilapangan jadi camtu?

Apa salahnya jika filem-filem dalam Malaysia merakamkan filem yang berkaitan nasihat dan pedoman yang baik kepada masyarakat bukan membawa cerita yang berkaitan tahyul dan cerita kurafat seperti filem hantu. Sebenarnya dalam Al-Quran tidak ada pula ayat yang menyebutkan hantu ini ada di dunia, Cuma disebutkan jin dan manusia. Dalam hadis pula ada dinamakan syaitan, iblis dan jin. Tidak ada pula menyebutkan hantu. Saya tegaskan di sini, sebenarnya tidak ada hantu dalam dunia ini, kemungkinan yang menjelma itu adalah roh manusia yang tidak diterima oleh langit kerana mereka banyak hutang dan amalan tidak baik dan sebagainya. Sebenarnya yang dinamakan hantu itu adalah roh yang tidak diterima, jin, iblis dan syaitan yang menjelema sebagai makhluk yang paling huduh dan menakutkan sehingga ramai manusia mengatakan hantu menurut pendapat saya.

Sejak dari kecil lagi anak-anak diracuni dengan adanya hantu, jadi budak tersebut sehingga besar takut dengan hantu, kerana ibu bapanya sering menakutkannya dengan hantu. Ada pula yang mengkategorikan hantu itu seperti hantu pocong, puntianak, jelangkong, juuon dan sebagainya. Apa kata, sejak anak itu kecil lagi diasuh dengan takut kepada Allah, saya rasa sampai besar budak tersebut akan takut kepada Allah. Contohnya “mamat jangan ambil barang orang, nanti tuhan murka dan diazab dengan azab api neraka”.

Allah anugerahkan sifat takut kepada manusia supaya manusia sentiasa takut kepada Allah dengan cara tidak melakukan perkara-perkara dosa atau perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. Tetapi malangnya manusia sekarang ini terbalik, tidak takut kepada Allah dan mereka hanya takut kepada hantu dan kuasa-kuasa ghaib selain dari Allah. Contohnya “jangan lalu dekat pokok besar ini sebab ada penunggu, nanti penunggu itu isap darah awak”, Cuba kita fikir, kalau seseorang itu hanya takutkan Allah, maka dia berkeyakinan bahawa makhluk halus itupun milik Allah dan tidak perlu takut kepadanya. Jika dibekali dengan keimanan yang kuat dan keyakinan yang teguh kepada Allah, maka hantu (makhluk halus) juga akan takut kepada anda disebabkan anda mempunyai kekuatan rohani yang kuat. Hantu dan Jin takut kepada orang yang kuat ibadah dan kuat keyakinannya kepada Allah.

Allah sering menguji manusia dengan berbagai keadaan, seperti manusia takutkan hantu, takutkan miskin, takut penyakit dan macam-macam takut lagi. Firman Allah yang bermaksud :

“Dan pastinya Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, jiwa dan hasil buah-buahan. Dan berikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar” (Al-Baqarah 2: 155)

Nasihat saya, janganlah takut selain dari Allah, kerana Allah yang Maha Besar dan Maha Berkuasa, Jin, Iblis, Manusia dan alam ini adalah milik Allah. Jika takut selain dari Allah, seolahnya ada kuasa lain yang lebih kuat dari Allah dan hal ini boleh menyebabkan syirik kepada Allah. Malah ada pula yang minta pertolongan selain dari Allah, seperti minta kepada jin melalui bomoh atau dukung untuk memiliki sesuatu, maka perbuatan ini juga dinamakan syirik kepada Allah. Bertaubatlah kepada Allah dengan beristiqfar dan taubatlah dengan taubat nasuha. Boleh menonton filem hantu, tetapi janganlah takut kepada hantu pulak. Hantu tidak akan bunuh manusia sepertimana yang digambarkan dalam filem-filem tersebut, itu semua adalah karut, kurafat dan tahyul belaka untuk melariskan filemnya.

Saturday, February 6, 2010

Pandangan Ustaz Terhadap Tarian Shuffle (Rep)



Memalukan umat Islam melibatkan diri dengan aktiviti 'Shuffle'. Sepatutnya anak bangsa melayu Islam kita adalah merupakan bakal pemimpin negara kita pada masa akan datang, tetapi hakikatnya mereka leka dan berseronok dengan tarian yang dibawa oleh barat untuk memesongkan dan melekakan umat Islam. Kononnya sesiapa yang pandai dan berkebolehan menari shuffle ini hebat, menyihatkan badan, menutup aurat dan ramai awek sukakan kehebatannya. Tetapi mereka lupa akan kemurkaan Allah dengan segala perbuatan mereka yang menunjuk-nunjuk dan leka kepada suruhan Allah.

Siapa yang menjadi celaka membawa budaya tarian ini ke negara ini, kerana darinya ramai pemuda kita yang makin teruk dan makin lupakan kepada Allah, jika kita lihat dalam video mereka tidak ada langsung aktiviti-aktiviti yang membawa kepada manfaat, tetapi aktiviti yang membawa kepada maksiat dan hanya ada gelak ketawa, lagu yang memesongkan, sorakkan dan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Di mana peranan ibu bapa mendidik anak-anak mereka, sehingga sanggup membiarkan mereka jadi begini. Ibu bapa hanya sibuk mencari duit semata-mata, tetapi tidak pandai mendidik anak sehingga menyebabkan berlaku berbagai-bagai masalah sosial. Saya malu dengan apa yang dilakukan oleh budak-budak muda kita yang membuang masa di pentas-pentas dan di jalanan-jalanan menghabiskan masa begitu sahaja. Sepatutnya mereka ini perlu menumpukan perhatian kepada pelajaran dan masa depan mereka.

Tarian atau aktiviti shuffle ini memang haram, kerana lebih banyak keburukan dari kebaikan. Siapa yang bawa tunggulah nanti dalam kubur dan akhirah, Allah akan azab pengasas tarian syaitan ini dengan azab yang amat pedih dan dahsyat.

Sesiapa yang ada komen dan tak setuju dengan pendapat saya ini bolehlah tinggalkan komen anda di sini.

Friday, February 5, 2010

Kekejaman Israel Meningkatkan Keimanan & Keberanian Rakyat Palestin


















Wahai kaum muslimin mari kita mengkaji di atas kekejaman yang berlaku kepada umat Islam Palestin yang sentiasa berada dalam keadaan tertindas oleh Yahudi laknatullah yang sentiasa tidak jemu-jemu melakukan keganasan terhadap mereka. Hari demi hari Yahudi Israel membunuh, membuli, merampas, memusnahkan harta benda umat Islam Palestin dengan tidak mempunyai perasaan takut akan kebangkitan umat Islam. Adakah anda bertanya kepada diri anda apakah punca Israel sentiasa melakukan kekejaman kepada umat Islam Palestin? Kita sebagai saudara sesama Islam perlu menyedari dan peka terhadap apa yang berlaku kepada umat Islam Palestin, kerana umat Islam itu adalah Ikhwah atau bersaudara.

Pada masa Rasulullah berhijrah dari kota Mekah bersama umat Islam Muhajirin ke kota Madinah disambut dengan penuh meriah oleh umat Islam Ansar dengan menawarkan berbagai ganjaran kepada kaum Muhajirin, mereka tidak mempunyai rasa pentingkan diri sendiri, dengan tidak membiarkan sahabat mereka terabai dengan memberikan perlindungan, makan dan minum, modal berniaga, tanah dan sebaginya. Jalinan persaudaraan inilah tentera Islam seramai 314 orang yang terbentuk dari kaum Ansar dan Muhajirin pada perang Badar dapat mengalahkan 1000 tentera Musyrikin Mekah.

Dari kisah Rasulullah ini dapat kita ambil pengajaran bahwa berlakunya penindasan kepada umat Islam Palestin ini adalah disebabkan umat Islam tidak lagi bersatu dan menghayati ajaran Islam yang sebenarnya dengan mematuhi apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Umat Islam sekarang ini sibut mencari kekayaan, pangkat, harta dan sebagainya untuk membuncitkan perut-perut mereka sendiri dengan tidak memerhatikan saudara sesama Islam yang lain ditindas, tidak makan dan tidak selamat. Banyak pengaruh-pengaruh barat yang masuk di dalam pemikiran umat Islam masa kini seperti melakukan pergaulan bebas, meminum arak, tidak menutup aurat dan sebagainya, malah mereka mengatakan bahwa apa yang terdapat di dalam Al-Quran tidak lagi sesuai diamalkan pada zaman yang serba moden dengan berbagai teknologi canggih.

Ini berlaku sendiri kepada sebahagian umat Islam Palestin, walaupun mereka dianiaya dan ditindas oleh Israel, mereka tidak juga sedar dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Mereka juga takut kalau mengamalkan ajaran Islam yang sebenar akan menyebabkan kuasa asing tidak akan memberikan bantuan dan pertolongan kepada mereka untuk membebaskan Negara mereka dari cengkaman Israel. Mereka lupa akan kuasa Allah yang lebih dari kuasa asing atau kuasa setiap makhluk yang ada di dunai ini. Di sini penulis sangat kesal kepada pemimpin-pemimpin Palestin yang tidak sedar bahwa kembali kepada Agama Islam adalah jalan penyelesaian yang paling baik, malah mereka (pemimpin Palestin) asyik mengeluarkan selogan nasionalisme(kebangsaan) yang dikenali sebagai gerakkan Fatah untuk membebaskan Negara mereka dari Israel, mereka lupa pertolongan yang paling besar adalah pertolongan dari Allah. Sedarlah wahai pemimpin-peminpin Palestin kembalilah kamu kepada ajaran Islam yang sebenarnya, sepertimana yang selalu dilaungkan oleh pejuang-pejuang Islam Hamas dan penyokongnya yang berpegang kuat kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Hamas merupakan musuh yang ketat bagi Israel kerana Hamas tidak mahu tunduk kepada Israel. Sejak akhir-akhir ini umat Islam Palestin kembali kepada kehidupan Islam dan berkeyakinan bahawa Islam yang sebenar dapat memerdekakan mereka dari cengkaman Israel. Walaupun mereka di bunuh, diseksa, ditangkap dan sebagainya, mereka tetap memilih Islam sebagai pegangan hidup mereka. Mereka sentiasa memberikan sokongan padu kepada pergerakan Hamas untuk memerangi Israel sehingga negara Israel lenyap di muka bumi ini.

Mafhum Allah yang bermaksud :-

Ertinya : “Dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) Dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu Dengan apa Yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah Engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa Yang telah datang kepadamu dari kebenaran. bagi tiap-tiap umat Yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan ugama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu Dalam ugama Yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa Yang telah disampaikan kepada kamu. oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa Yang kamu berselisihan padanya”.
(Surah Al-Ma’idah : 48)

Dari mafhum Allah di atas ini, maka kita dapat ketahui bahwa Al-Quran dan As-Sunnah adalah merupakan sumber yang terbaik untuk umat Islam pegang. Bukan berpegang atau berlindung dengan barat yang sah mereka adalah penentang Islam. Dalam mafhum ini juga mengatakan bahwa jangan sesekali kita mengikut apa yang dilakukan oleh mereka (hawa nafsu), kerana itu adalah jauh dari kebenaran Islam. Carilah keredhoan Allah seperti melakukan setiap apa yang disuruh oleh Allah iaitu Amal Makruf Nahi Mungkar (buat baik dan tinggal kemungkaran), ini baru dikatakan umat Islam yang berjaya. Jika umat Islam Palastin benar-benar menghayati kepada Al-Quran dan As-Sunnah maka sudah lama mereka menerima pertolongan dan kejayaan dari Allah untuk membemaskan Negara mereka dari Israel dan sekaligus melenyapkan Negara Israel yang haram itu.

Saya sebagai umat Islam berbangga dengan keberanian Hamas yang berani menentang Israel atau Yahudi dengan senjata kuno yang dimiliki oleh mereka. Mereka berjanji akan mengadaikan nyawa, harta, keluarga dan segalanya untuk menegakkan kalimah Allah di bumi Palestin dan mereka yakin bahawa negara haram Yahudi itu akan dimusnahkan dengan bantuan Allah kepada mereka dan pejuang Islam yang lain. Sesungguhnya jiwa mereka memang benar-benar yakin akan pertolongan Allah, jika Allah tidak mengizinkan maka Yahudi tidak dapat memusnahkan mereka (Hamas). Mereka juga yakin perjuangan mereka adalah perjuangan yang hakiki dan perjuangan yang dituntut dalam Islam dan mereka mencari kematian yang diidamkan oleh pejuangan Islam iaitu mati syahid. Saya doakan semoga mereka ini akan diberikan kemenangan kepada pejuangan mereka, diberikan kekuatan untuk berjuangan menegakkan kalimah Allah di Palestin, walaupun mereka tidak dibantu oleh masyarakat dunia. Sebagai Islam, mari mendoakan kepada Allah semoga mereka memperolehi kemenangan di hari kelak nanti, Takbir, Takbir, Takbir.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG