PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Friday, July 30, 2010

Berhati-hati dengan Panggilan Telefon Palsu yang Meminta Pengesahan Transaksi Kad Kredit


Bank Negara Malaysia
22 April 2010

Bank Negara Malaysia ingin mengingatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati apabila menerima panggilan telefon yang mendakwa dibuat oleh Bank Negara Malaysia atau mana-mana bank perdagangan.

Hakikatnya ialah:

  1. Tiada jabatan "Unit Kad Kredit Palsu" di Bank Negara Malaysia
  2. Nombor telefon 03-2772-XXXX bukan talian telefon Bank Negara Malaysia

Orang ramai yang mempunyai akaun bank adalah dinasihati supaya tidak mendedahkan nombor pengenalan peribadi (PIN) dan kata laluan kepada pihak ketiga. Pihak bank TIDAK PERNAH meminta maklumat peribadi melalui panggilan telefon.

Berdasarkan aduan terkini yang diterima oleh Bank Negara Malaysia, terdapat peningkatan dalam kejadian panggilan telefon oleh penipu kepada orang ramai yang tidak mengetahui mengenai kegiatan ini, bagi mendapatkan maklumat perbankan peribadi mereka dengan tujuan untuk mengambil wang daripada akaun mereka.

Berdasarkan siasatan oleh Bank Negara Malaysia, modus operandi terkini kegiatan penipuan ini adalah seperti yang berikut:

  1. Mangsa menerima panggilan telefon dari sebuah 'bank perdagangan' meminta mangsa mengesahkan sesuatu transaksi kad kredit untuk pembelian barangan dari luar negeri sebagai contoh, dari Shanghai yang kononnya telah dicaj kepada kad kredit mangsa.
  2. Apabila mangsa memberitahu penipu itu yang beliau tidak ada membuat transaksi berkenaan, penipu itu akan berpura-pura bersimpati dengan apa yang berlaku dan menasihati mangsa untuk membuat aduan dengan "Unit Kad Kredit Palsu" di Bank Negara Malaysia. Penipu itu akan memberikan nombor telefon "Unit Kad Kredit Palsu" kepada mangsa.
  3. Apabila mangsa menghubungi nombor telefon berkenaan, mereka akan disambut oleh sistem pesanan suara automatik yang menyatakan tempat itu sebagai Bank Negara Malaysia, dan panggilan tersebut kemudiannya dijawab oleh seseorang yang mendakwa dirinya sebagai pegawai Bank Negara Malaysia. Pegawai ini akan meminta maklumat berkaitan akaun perbankan dan kad kredit mangsa. Penipu itu kemudiannya, akan mengarahkan mangsa supaya memindahkan wang di kaunter kepada akaun pihak ketiga atas alasan untuk memastikan wang mangsa dilindungi.
  4. Dalam kes lain, penipu akan meminta maklumat perbankan dan akaun kad kredit mangsa untuk membuat pindahan dana secara haram.
Untuk maklumat lanjut berhubung aktiviti penipuan kewangan, orang ramai boleh melawat laman Amaran Penipuan Kewangan di http://fraudalert.bnm.gov.my. Orang ramai juga boleh menghubungi atau melawat:

BNMTELELINK (Pusat Perkhidmatan Pelanggan)
Tel: 1-300-88-5465
Faksimile: (03)2174 1515
E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my

Untuk menghantar pertanyaan melalui perkhidmatan SMS, sila taip:

BNM TANYA [pertanyaan/aduan anda] dan hantar kepada 15888*
(*Penghantar akan dikenakan caj oleh penyedia perkhidmatan telekomunikasi sebanyak RM01.5 bagi setiap mesej dan RM0.20 untuk menerima mesej)

BNMLINK (Pusat Perkhidmatan bagi Pengunjung)
Blok D, Bank Negara Malaysia
Jalan Dato' Onn
50480 Kuala Lumpur
(Waktu urusan: Isnin - Jumaat, 9:00 pagi - 5:00 petang)

Atau Cawangan BNMLINK di Bank Negara Malaysia Cawangan Johor Bahru, Pulau Pinang, Kuala Terengganu, Kota Kinabalu and Kuching

ABMConnect (Talian Persatuan Bank-Bank Dalam Malaysia)
Tel: 1-300-88-9980

Tuesday, July 27, 2010

Keutamaan malam nishfu sya’ban




Dikutip dari buku al-Fawaaidul Mukhtaaroh Diceritakan bahwa Ibnu Abiy as-Shoif al-Yamaniy berkata,
“Sesungguhnya bulan Sya’ban adalah bulan sholawat kepada Nabi saw, karena ayat Innallooha wa malaaikatahuu yusholluuna ‘alan Nabiy … diturunkan pada bulan itu. (Ma Dza Fiy Sya’ban?)

Tuanku Kanjeng Syaikh‘Abdul Qadir al-Jailaniy berkata,
“Malam Nishfu Sya’ban adalah malam yang paling mulia setelah Lailatul Qodr.” (Kalaam Habiib ‘Alwiy bin Syahaab)

Konon Sayidina Ali bin Abi Tholib Karromalloohu Wajhah meluangkan waktunya untuk ibadah pada 4 malam dalam setahun, yakni: malam pertama bulan Rojab, malam 2 hari raya, dan malam Nishfu Sya’ban. (Manhajus Sawiy dan Tadzkiirun Nas)

Al-Imam As-Subkiy.rhm berkata, bahwa malam Nishfu Sya’ban menghapus dosa setahun, malam Jum’at menghapus dosa seminggu, dan Lailatul Qodr menghapus dosa seumur hidup.

Diriwayatkan kapadaku bahwa Sahabat Nabi Usamah bin Zaid.ra berkata kepada Nabi SAW, “Ya Rasulullah, aku belum pernah melihat engkau berpuasa di bulan lain lebih banyak dari puasamu di bulan Sya’ban.”

Kata Nabi, “Bulan itu sering dilupakan orang, karena diapit oleh bulan Rajab dan Ramadhan, padahal pada bulan itu, diangkat amalan-amalan (dan dilaporkan) kepada Tuhan Rabbil Alamin. Karenanya, aku ingin agar sewaktu amalanku dibawa naik, aku sedang berpuasa.” (HR Ahmad dan Nasai – Sunah Abu Dawud).

Adapun keutamaan bulan Sya’ban lainnya akan lebih jelas lagi dalam hadis-hadis berikut:

Hadis Pertama

Aisyah RA bercerita bahwa pada suatu malam dia kehilangan Rasulullah SAW, ia keluar mencari dan akhirnya menemukan beliau di pekuburan Baqi’, sedang menengadahkan wajahnya ke langit. Beliau berkata, “Sesungguhnya Allah Azza Wajalla turun ke langit dunia pada malam Nishfu Sya’ban dan mengampuni (dosa) yang banyaknya melebihi jumlah bulu domba Bani Kalb.” (HR Turmudzi, Ahmad dan Ibnu Majah)

Hadis Kedua

Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Asy’ari RA bahwa Rasulullah SAW bersabda, “ “Sesungguhnya Allah pada malam Nishfu Sya’ban mengawasi seluruh mahluk-Nya dan mengampuni semuanya kecuali orang musyrik atau orang yang bermusuhan.” (HR Ibnu Majah)

Hadis Ketiga

Diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib KW bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Jika malam Nishfu Sya’ban tiba, maka salatlah di malam hari, dan berpuasalah di siang harinya, karena sesungguhnya pada malam itu, setelah matahari terbenam, Allah turun ke langit dunia dan berkata, ‘Adakah yang beristighfar kepada Ku, lalu Aku mengampuninya, Adakah yang memohon rezeki, lalu Aku memberinya rezeki , adakah yang tertimpa bala’, lalu Aku menyelamatkannya, adakah yang begini (2x), demikian seterusnya hingga terbitnya fajar.” (HR Ibnu Majah).

Demikianlah keutamaan dan kelebihan malam Nishfu Sya’ban, marilah kita manfaatkan malam yang mulia ini untuk mendekatkan diri dan memohon sebanyak-banyaknya kepada Allah.

Amalan di Malam Nishfu Sya’ban

Mengenai doa dimalam nisfu sya’ban adalah sunnah Rasul saw, sebagaimana hadits2 berikut :

Sabda Rasulullah saw : “Allah mengawasi dan memandang hamba hamba Nya di malam nisfu sya’ban, lalu mengampuni dosa dosa mereka semuanya kecuali musyrik dan orang yg pemarah pada sesama muslimin” (Shahih Ibn Hibban hadits no.5755)

Berkata Aisyah ra : disuatu malam aku kehilangan Rasul saw, dan kutemukan beliau saw sedang di pekuburan Baqi’, beliau mengangkat kepalanya kearah langit, seraya bersabda : “Sungguh Allah turun ke langit bumi di malam nisfu sya’ban dan mengampuni dosa dosa hamba Nya sebanyak lebih dari jumlah bulu anjing dan domba” (Musnad Imam Ahmad hadits no.24825)

Berkata Imam Syafii rahimahullah : “Doa mustajab adalah pada 5 malam, yaitu malam jumat, malam idul Adha, malam Idul Fitri, malam pertama bulan rajab, dan malam nisfu sya’ban” (Sunan Al Kubra Imam Baihaqiy juz 3 hal 319).

Dengan fatwa ini maka kita memperbanyak doa di malam itu, jelas pula bahwa doa tak bisa dilarang kapanpun dan dimanapun, bila mereka melarang doa maka hendaknya mereka menunjukkan dalilnya?

Bila mereka meminta riwayat cara berdoa, maka alangkah bodohnya mereka tak memahami caranya doa, karena caranya adalah meminta kepada Allah.

Pelarangan akan hal ini merupakan perbuatan mungkar dan sesat, sebagaimana sabda Rasulullah saw : “sungguh sebesar besarnya dosa muslimin dg muslim lainnya adalah pertanyaan yg membuat hal yg halal dilakukan menjadi haram, karena sebab pertanyaannya” (Shahih Muslim)

Disunnahkan malam itu untuk memperbanyak ibadah dan doa, sebagaimana di Tarim para Guru Guru mulia kita mengajarkan murid muridnya untuk tidak tidur dimalam itu, memperbanyak Alqur’an doa, dll.

Sanggahan Habib Munzir Al Musawwa tentang Bid’ah-nya nishfu sya’ban

Sebenarnya peringatan seperti apa yang dilakukan pada perayaan tersebut??Puasa, sholat malam, membaca surah yasin 3x beserta doa nisfu sya’ban setelah sholat magrib atau ada yang lainnya……

Yg paling pokok adalah berdoa, karerna memang ada pendapat para Mufassirin bahwa malam nisfu sya’ban adalah malam ditentukannya banyak takdir kita, walaupun pendapat yg lebih kuat adalah pd malam lailatul qadar.

Namun bukan berarti pendapat yg pertama ini batil, karena diakui oleh para muhadditsin, bisa saja saya cantumkan seluruh fatwa mereka akan malam nisfu sya’ban beserta bahasa arabnya, namun saya kira tak perlulah kita memperpanjang masalah ini pada orang yg dangkal pemahaman syariahnya.

Para ulama kita menyarankan membaca surat Yaasiin 3X, itu pula haram seseorang mengingkarinya, kenapa dilarang?, apa dalilnya seseorang membaca surat Alqur’an?, melarangnya adalah haram secara mutlak.

Sebagaimana Imam Masjid Quba yg selalu menyertakan surat AL Ikhlas bila ia menjadi Imam, selalu ia membaca Al Ikhlas di setiap rakaatnya setelah surat ALfatihah, ia membaca alfatihah, lalu al ikhlas, baru surat lainnya, demikian setiap rakaat ia lakukan, dan demikian pada setiap shalatnya, bukankah ini kebiasaan yg tak diajarkan oleh Rasul saw?, bukankah ini menambah nambahi bacaan dalam shalat?

Maka makmumnya berdatangan pada Rasul saw seraya mengadukannya, maka Rasul saw memanggilnya dan bertanya mengapa ia berbuat demikian, dan orang itu menjawab Inniy Uhibbuhaa (aku mencintainya), yaitu ia mencintai surat Al Ikhlas, hingga selalu menggandengkan Al Ikhlas dg Alfatihah dalam setiap rakaat dalam shalatnya.

Apa jawaban Rasul saw?, apakah rasul saw berkata : “kenapa engkau buat syariah dan ajaran baru?, kenapa membuat ibadah baru?, apakah ibadah shalat yg kuajarkan belum sempurna???

Beliau tak mengatakan demikian, malah seraya berkata : Hubbuka iyyahaa adkhalakal Jannah (cintamu pada surat Al Ikhlas itulah yg akan membuatmu masuk sorga). hadits ini dua kali diriwayatkan dalam Shahih Bukhari. Dan shahih Bukhari adalah kitab hadits yg terkuat dari seluruh kitab hadits lainnya untuk dijadikan dalil.

Maka jelaslah Rasul saw tak melarang berupa ide ide baru yg datang dari iman, selama tidak merubah syariah yg telah ada, apalagi hal itu merupakan kebaikan,
dan doa nisfu sya;ban adalah mulia, apa yg diminta?, panjang umur dalam taat pada Allah, diampuni dosa dosa, diwafatkan dalam husnul khatimah.

Salahkah doa seperti ini?, akankah perkumpulan seperti ini dibubarkan dan ditentang? mengenai malam pertama bulan rajab Imam Syafii berfatwa bahwa itu adalah mustajab doa pula, sebagaimana malam jumat dan malam nisfu sya’ban, dan Imam syafii bukanlah berfatwa dari hawa nafsunya.

Mengenai risalah yg anda nukil itu maka jawaban saya, jawaban saya diatas telah menjawab seluruh ungkapan itu.

  1. Kami tidak mengajarkan shalat nisfu sya’ban.
  2. Sepanjang ucapan nukilan diatas, adakah hadits yg melarang doa di malam nisfu sya’ban?

Tunjukkan pada saya satu hadits shahih atau dhoif yg melarang doa di malam nisfu sya’ban?

Nisfu sya’ban tak ada perayaan, siapa pula yg merayakannya?, cuma sebahagian sahaja yg menuduh sbb hati busuknya.

Kalau untuk partai mereka sih, ngga pake bid’ah dan musyrik, walau pakai pesta kampanye dan memajang foto fotonya di masjid dan dimana mana, itu sih ngga apa2, juga hari ulang tahun partainya, buat pesta besar2an dg dangdutan segala, itu sih ngga apa2, tapi nisfu sya’ban bid;ah.

mengenai fatwa Imam syafii tentunya debu di kaki Imam Syafii lebih mulia dari seribu bin baz, karena Imam syafii sudah menjadi Imam sebelum Imam Bukhari lahir, dan ia adalah guru dari Imam Ahmad bin Hanbal, sedangkan Imam Ahmad bin Hanbal itu hafal 1 juta hadits dg sanad dan matannya, dan Imam Ahmad bin Hanbal berkata : 20 tahun aku berdoa setiap malam untuk Imam syafii,dan Imam Syafii adalah Imam besar yg ratusan para Imam mengikuti madzhabnya, mengenai Imam Ghazali beliau adalah Hujjatul Islam, telah hafal lebih dari 300 ribu hadits dg sanad dan hukum matannya.

Petikan Dari Pondok Habib

Sunday, July 25, 2010

Wanita Datang Darah Haid dan Istihadhah


Salam ustaz... saya nak tanya, setahu saya darah yg keluar lebih 14 hari itu dikira darah penyakit dan wajib muslimah kena solatkan. Soalan saya, apaka ciri2 lain bagi darah penyakit too, ciri fizikal contohnya warna. Dan apakah penyakit tersebut. Adakah ia berbahaya... Terima kasih ustaz

Jawapannya

Menurut Syaikh Muhammad Al-Shalih Al-Utsaimin dalam kitabnya Petunjuk Al-Qur’an dan Al-Sunnah berkenaan Haid, Istihadah dan Nifas yang mengatakan bahawa :

“Haid dari sudut bahasa ialah: turun sesuatu secara mengalir. Dari sudut syara’, haid ialah darah yang keluar dari wanita kerana fitrah kejadiannya tanpa sebarang sebab. Ia keluar pada waktu-waktu yang diketahui. Ia adalah darah fitrah yang keluar bukan kerana sakit, luka, keguguran atau kelahiran.”

Masa keluarnya darah haid

Lama masa keluar darah haid itu sekurang-kurangnya sehari semalam dan selanjut-lanjut masanya selama lima belas hari siang dan malam, kebanyakannya iaitu masa yang biasa keluar selama enam atau tujuh hari.


Perkara yang dilarang Ketika Haid

Wanita yang didatangi haid dilarang mengerjakan solat fardhu atau sunat, puasa fardhu atau sunat, sujut tilawah atau sujud syukur, tidak boleh tawaf fardhu atau sunat, tidak boleh membaca Al-Quran atau menyentuhnya, tidak boleh memasuki masjid, dilarang menceraikan isteri ketika haid, tidak boleh disetubuhi oleh suaminya dan dilarang bersuka-suka di antara pusat hingga lutut. (ringkasan dari kitab Hidayatu Subiyan).

Warna Darah Haid

Warna darah yang keluar dari faraj perempuan ialah : warna hitam, warna merah, warna kelabu, warna kuning tua (coklat).

Cara memastikan Suci Dari Darah Haid

Hadis Nabi Yang diriwayatkan oleh Aisyah :

“Apabila haid kamu telah habis, maka mandilah dan tunaikanlah solat”.

Jelas di sini bahawa wanita yang mendapati darahnya telah kering dari warna-warna darah haid, maka dia boleh mandi hadas dan menunaikan solat seperti wanita lain yang suci. Hadis Rasulullah yang bermaksud :

“Engkau kedatangan haid selama enam hari atau tujuh hari adalah didalam pengetahuan Allah Taala, kemudian engkau mandilah dan apabila telah engkau ketahui akan diri engkau telah suci dan bersih maka hendaklah engkau sembahyang dan berpuasa selama dua puluh empat atau dua puluh tiga hari dalam sebulan yang demikian adalah memadai bagi engkau . begitulah hendaknya engkau perbuat ditiap-tiap bulan sebagaimana suci mereka itu bagi masa haid dan masa sucinya.” (Riwayat Abu daud, Tarmizi)

Untuk memastikan darahnya telah kering ataupun belum, maka wanita itu boleh memasukkan cotton buds atau kapas dalam farajnya, jika di dapati adanya darah, maka wanita tersebut tidak perlu mandi lagi dan ia masih dalam keadaan berhadas.

Kaedah di atas diambil daripada amalan wanita-wanita sahabat sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina Aisyah ra :

“Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid.” Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih” (Riwayah Imam al-Bukhari dan Imam Malik).

Maksud kapur putih itu ialah cecair yang keluar dari faraj wanita berwarna putih seperti kapur putih yang tiada terlibat dengan warna kuning, merah dan warna-warna haid, maka wanita itu boleh mandi dan suci daripada haid.

Darah Istihadhah

Menurut Pendapat As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah Jilid 1 mengatakan bahawa :

“Istihadhah adalah darah yang keluar secara berterusan dan keluar bukan pada waktunya.”

Di sini ada tiga perbahasan mengenai darah istihadhah iaitu :

Pertama : Istihadhah adalah darah yang keluar lebih dari kebiasaan haidnya, maka itu dikira sebagai darah istihadhah (penyakit). Wanita yang keluar darah melebihi kebiasaan haidnya, maka diwajibkan mandi dan boleh melaksanakan segala amalan yang terhalang ketika haid. Hadis dari Aisyah bahawa :

“Fatimah binti Abi Hubaisyh ra telah mengadu kepada Nabi SAW : Sesungguhnya aku kedatangan haid tanpa putus-putus. Apakah aku perlu meninggalkan solat? Nabi s.a.w. menjawab : Tidak, sesungguhnya itu adalah darah dari urat, bukan darah haid. (Oleh demikian, janganlah kamu tinggalkan solat pada keseluruhan hari datangnya darah itu), akan tetapi kamu tinggalkan solat hanya pada hari-hari kamu biasa kedatangan haid padanya, kemudian (apabila habis hari-hari tersebut), hendaklah kamu mandi dan tunaikanlah solat." (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim).

Sebagai wanita muslim yang peka dengan masalah ini apabila datangnya darah haid, maka terlebih baik dia menandakan pada kalendar atau membuat catitan tarikh datangnya haid supaya dia tidak lupa dan tidak bercelaru dengan tarikh mula datangnya haid. Tindakan ini penting untuk wanita menghitung jumlah hari haidnya dan secara tidak langsung dia mudah mengetahui bahawa darahnya telah melebihi dari kebiasaan haidnya. Dalilnya Ummu Salamah ra bahawa :

“Dia meminta fatwa kepada Nabi SAW mengenai seorang perempuan yang selalu mengeluarkan darah. Nabi SAW bersabda : Hendaklah perempuan itu mengenal pasti terlebih dahulu bilangan malam dan siang selama haid serta kadar hari-harinya pada setiap bulan. Setelah mengetahui waktu haid dan kadarnya itu, maka hendaklah ia menghentikan solat pada waktu-waktu tersebut. Sesudah waktu haid itu berakhir, dia dikehendaki menampalkan kemaluannya dengan sehelai kain, lalu kerjakanlah solat.” (Diriwayatkan oleh Malik, As-Syafie, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasa’i dan Ibnu Majah)

Kedua : Bagi wanita yang keluar darah haid tidak teratur waktu kebiasaannya, maka wanita itu perlu membezakan (tamyiz) warna darah yang keluar, baunya dan sifat kekentalannya maka itu dikira haid. Jika darah yang keluar itu berbeza dari sifat darah haid, maka itu dikira darah istihadhah. Hadis dari Saidatina Aisyah ra yang menceritakan :

“Fatimah binti Abi Hubaiysh r.a. menghadapi istihadhah, maka Rasulullah s.a.w. bersabda kepadanya : Sesungguhnya darah haid adalah darah berwarna hitam yang dikenali (yakni ia mempunyai bau yang dikenali oleh kaum wanita). Oleh demikian, jika kamu melihat darah sedemikian, hendaklah kamu menahan diri dari menunaikan solat. Tetapi jika kamu melihat darah berwarna lain, maka ambillah wudhuk dan kerjakanlah solat.” (Riwayat Abu Daud, an-Nasai, Ibnu Hibban dan al-Hakim. Berkata al-Albani; hadis ini hasan soheh).

Ketiga : Manakala wanita yang tidak boleh membezakan antara sifat darah haidnya iaitu warna, bau, kekentalannya, terlupa tarikh datangnya haid dan darah itu berterusan tidak berhenti. Maka dia dikira sebanyak-banyak keluarnya haid iaitu 15 hari dan malamnya. Darah yang keluar lebih dari 15 hari dan malamnya itu dikira sebagai darah istihadhah. Ini menurut perbahasan yang terdapat dalam kitab Hidayatul Subiyan dan Kitab Al-Mukhtasar Al-Mufid.

Ciri-ciri Darah Istihadhah

Berbeda dengan darah haid, darah istihadhah mempunyai ciri-ciri sebagai berikut : Warnanya merah, tipis, baunya seperti darah biasa, berasal dari urat yang pecah/putus dan ketika keluar langsung mengental.

Sebab Berlakunya darah Istihadhah

Darah istihadhah ialah darah penyakit yang keluar dari urat yang hampir dengan rahim perempuan yang dinamakan al-azal iaitu urat atau sejenis kulit yang berada didalam faraj (hampir dengan rahim) perempuan dan disitulah tempat masuknya air mani lelaki yang bakal menjadi anak dan dari situ juga keluarnya darah nifas.

Adakalanya wanita yang mengalami istihadhah adalah wanita yang terganggu hormon anggota badannya. Ada yang disebabkan strees kerja atau sebagainya dan ada juga yang disebabkan pembedahan. Kalau wanita yang mengalamai istihadhah berpanjangan, maka terlebih baik mendapatkan rawatan atau berjumpa pakar di hospital atau klinik.

Penutup

Saya memohon maaf atas penjelasan yang celaru dan tidak sampai kepada maksud perbahasan, Ini sahaja yang mampu saya sediakan dan jika ada kesilapan dan teguran dari orang yang alim fiqh, maka saya alu-alukan untuk memberikan teguran dan berkongsi ilmu yang baik ini untuk dimanfaatkan semua.


Thursday, July 22, 2010

Pinjam Bank Untuk Kahwin


Salam ustaz. saya mengikuti blog ustaz. nak tanya ustaz :

  1. Hukum buat pinjaman bank dengan tujuan untuk kahwin. Dengarnya kalau buat pinjaman untuk kahwin, perkahwinan itu tidak berkat?

  2. Cara membuat pinjaman bank mengikut syara'?

ustaz terangkan di blog ustaz ye.. timekasih

Jawapannya

Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina. Firman Allah yang bermaksud :

“ Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang Yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha mengetahui.” (An-Nur : 32)

Hukum perkahwinan

  1. Wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu. Disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar(mas berkahwinan) dan mampu nafkah kepad bakal isterinya. Dalam permasalahan ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik haji kerana gusar penzinaan akan berlaku, tetapi jika dapat dikawal nafsu, maka ibadat haji yang wajib perlu didahulukan kerana beliau seorang yang berkemampuan dalam segala aspek.

  2. Sunat kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.

  3. Harus kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.

  4. Makruh kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan zahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri, samaada ia kaya atau tiada nafsu yang kuat.

  5. Haram kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan zahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.

Hikmah Perkahwinan

  1. Cara yang halal untuk menyalurkanm nafsu seks melalui ini manakala perzinaan liwat dan pelacuran sebagainya dapat dielakkan.

  2. Untuk memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.

  3. Memelihara kesucian diri.

  4. Melaksanakan tuntutan syariat.

  5. Menjaga keturunan.

  6. Sebagai media pendidikan : Islam begitu teliti dalam menyediakan persekitaran yang sihat bagi membesarkan anak-anak. Kanak-kanak yang dibesarkan tanpa perhubungan ibu bapa akan memudahkan si anak terjerumus dalam kegiatan tidak bermoral. Oleh itu, institusi kekeluargaan yang disyorkan Islam dilihat medium yang sesuai sebagai petunjuk dan pedoman kepada anak-anak.

  7. Mewujudkan kerjasama dan tanggungjawab.

  8. Dapat mengeratkan silaturahim.

Bayar Mas Kahwin Atau Mahar

Mahar ialah pemberian yang wajib diberikan oleh lelaki kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya. Ia juga disebut sebagai mas kahwin. Hukumnya adalah wajib berdasarkan sepertimana firman Allah yang bermaksud :

“Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian Yang wajib. kemudian jika mereka Dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat Yang lazat, lagi baik kesudahannya.” (An-Nisa : 4)

Jumlah mahar yang wajib dibayar akan ditentukan oleh walinya jika perempuan itu masih kecil, tetapi sudah baligh atau janda boleh ditentukan oleh perempuan itu sendiri. Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara yang mempunyai nilai atau faedah tertentu berdasarkan persetujuan bersama seperti rumah, kebun, mengajar atau membaca al-Quran, mengajar ilmu agama, senaskah kitab al-Quran, sejadah sembahyang, pakaian sembahyang atau sebagainya.

Walimatulurus Secara Islam

Walimatulurus atau kenduri kahwin sunat(seperti majlis santapan makanan)diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib (terdapat ulama mengatakan sunat). Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka.

Terdapat beberapa adab dalam walimatulurus seperti dilakukan selepas akad nikah; menjemput jemputan mengikut keutamaan seperti didahulukan saudara-mara, kaum kerabat dari kedua-dua pihak, jiran dan rakan kenalan; bagi pengantin wanita hendaklah mengikut sunah Nabi Muhammad SAW dengan cara bersederhana dan tidak unsur mehah, maksiat dan kemungkaran; dilarang sama sekali berhutang yang membebankan.

Dalam menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus, etika berbudaya mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan,namun perlu diingat agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa mempunyai rasa gharar (was-was) dalamnya. Juga tidak mempunyai pengaruh adat berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain. Islam melarang aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh Hindu-Buddha, seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar, selain memperlihatkan pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada hadirin. Hal ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan pengantin dan menimbulkan rasa (seperti cemburu,gersang dan was-was) dari kalangan hadirin yang melihat aktiviti persandingan tersebut.

Pinjam Bank Untuk Kahwin

Saya akui kos perkahwinan dan mas kahwin sekarang ini sangat mahal sehingga boleh diibaratkan seperti ibu bapa menjual anak perempuannya. Malah perkara ini menjadi budaya dalam masyarakat melayu berlumba-lumba meletakkan mas kahwin dan hantaran yang mahal, kerana itu adalah kebanggaannya dan akan menjadi sebutan orang kampung.

Perlu kita ketahui bahawa hantaran itu merupakan perkara yang tidak wajib. Tidak menjadi masalah kalau hantaran itu tiada dan perkahwinannya juga tetap sah. Hantaran ini diadakan adalah untuk membantu keluarga perempuan untuk menyediakan majlis walimatulurus supaya perkahwinan anaknya dapat diistiharkan kepada orang kampung dan kaum kerabat. Tetapi sekarang ini saya lihat budaya itu telah berubah, ada yang mengambil hantaran untuk keuntungan peribadi, ada yang meletakkan hantaran dengan harga tinggi untuk berbangga, ada yang ingin menunjuk-nunjuk dan banyak lagi.

Ini secara tidak langsung menjadi bebanan kepada pengantin lelaki untuk menyediakan wang yang banyak sebagai kos untuk melangsungkan perkahwinan beliau. Islam telah menggariskan bahawa perlansungan perkahwinan itu secara sederhana sahaja dan tidak bermegah-megah dan tidak membebankan. Hal ini semualah yang menyebabkan berlakunya pinjaman bank, ah long dan sebagainya untuk melangsungkan perkahwinan.

Pinjaman bank untuk melangsungkan perkahwinan adalah harus, tetapi ia bergantung kepada niat kita, kalau meminjam semata-mata untuk melaksanakan perkahwinan yang besar, terdapat pula di dalamnya persandingan, lagu-lagu yang tidak baik dan perkara-perkara yang diharamkan, maka itu adalah haram sebab di situ jelas melanggar batas syariat Islam. Tetapi kalau kita meminjam untuk melaksanakan kenduri yang sederhana dan tidak bertentangan dengan syariat disebabkan memang duit yang dikumpulkan tidak mencukupi, maka itu adalah harus. Pinjaman yang di buat mestilah dari pinjaman syariah, kalau pinjaman yang berunsurkan riba, maka itu adalah haram. Mudah sahaja untuk mengetahui pinjaman syariah ataupun tidak, anda semua boleh lihat di dalam iklan pinjaman ada tertulis huruf “i”, maka itu melambangkan pinjaman itu secara syariah. Terlebih baik, elakkan meminjam bank, kerana pinjaman ini terlibat dengan perkara-perkara yang subhah atau ragu-ragu halal dan haramnya, hal ini juga akan membuatkan perkahwinan itu akan hilang keberkatannya.

Sebagai usaha yang baik untuk mengelakkan pinjaman, pihak penganting lelaki dan perempuan perlu berpakat dan perlu bersatu dan mengurangkan kos perbelanjaan perkahwinan, buang acara-acara yang membazir seperti persandingan, DJ, sound sistem, mak andam dan kos-kos yang tidak penting. Penganting lelaki dan perempuan perlu berpakat dan berusaha mengumpulkan duit dari awal sebagai persediaan awal, kalau itu tak cukup juga, cuba minta sponsur keluarga yang terdekat, kalau itu tak cukup juga, maka barulah buat pinjam sebahagian yang tidak cukup sahaja dari bank.

Tujuan perkahwinan adalah mencari kebahgiaan dan keberkatan, awalilah perkahwinan itu dengan nilai-nilai Islam supaya ia menjadi berkat dan dirahmati Allah, buatlah kenduri yang dikehendaki oleh Islam iaitu sederhana dan tinggalkan adat-adat yang sesat dalam perkahwinan. Jangan jadikan kenduri perkahwinan itu dicampur adukkan perkara yang haram dan halal, kerana kenduri tersebut akan menjadi haram. Kalau kenduri dah jadi haram, maka hilanglah keberkatannya, dan disebabkan itulah berlakunya pergolakkan rumahtangga, penceraian, perkelahian dan sebagainya. Sebelum ini saya telah siarkan satu artikel yang bertajuk Jangan Berlebihan dan Menunjuk-nunjuk Dalam Perkahwinan. Sila klik sini untuk membacanya.

Nasihat Saya

Lihat dari hikmah perkahwinan ini adalah untuk menyatukan dua buah keluarga dan mengeratkan silatulrahim antara keluarga lelaki dan perempuan. Sebagai keluarga belah perempuan, pertimbangkan dahulu keupayaan bakal menantunya dari segi ekonominya dan taraf kehidupannya. Kalau didapati bakal menantunya dari golongan bawahan atau pertengahan, maka sesuaikanlah hantaran itu dengan ekonominya, supaya bakal menantunya dapat menyediakan kos perkahwinan tanpa pinjaman bank dan sebagainya. Ambillah sekadar untuk melaksanakan kenduri yang ringkas dan sederhana sahaja. Biar kenduri itu tidak besar, tetapi penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Allah. Fikirkan kehidupan anak perempuan dan suaminya selepas perkahwinan nanti, supaya mereka tidak dibelenggu dengan bebanan hutang perkahwinan.

Tuesday, July 20, 2010

50 Tanda Orang Munafik Dalam Al-Quran & Hadis


50 tanda-tanda orang munafik menurut al-quraan dan sunnah, di antaranya ialah :

  1. Malas beribadah kepada allah.

  2. Lupakan kepada allah.

  3. Lalaikan solat fardhu.

  4. Mempercepatkan mengerjakan solat.

  5. Gemar meninggalkan solat berjamaah.

  6. Meninggalkan solat jumaat.

  7. Melakukan dosa dan kemungkaran secara tersembunyi.

  8. Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf.

  9. Menyembunyikan Ilmu pengetahuan.

  10. Mengamalkan riak.

  11. Hasad dengki.

  12. Dusta.

  13. Mungkir janji.

  14. Bakhil.

  15. Fitnah.

  16. Mencaci maki.

  17. Mengumpat.

  18. Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya.

  19. Mengengkari Takdir allah.

  20. Mempersendakan kesucian Agama.

  21. Enggan berjihad dijalan allah.

  22. Menghina sahabat Rasullah.

  23. Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar.

  24. Menangguhkan pembayaran Hutang.

  25. Menipu dalam jual beli.

  26. Ghasab(Mengambil Tanah Orang lain tanpa Hak).

  27. Duduk dan bercampur dengan orang2 yang memperolokan ayat Allah.

  28. Memakan harta anak yatim.

  29. Membuka rahsia orang lain.

  30. Merasa aman dari murka Allah apabila berbuat dosa.

  31. Memanggil orang dengan gelaran yang tidak disukai.

  32. Menghalang orang dari mengamalkan ajaran Islam.

  33. Suka pada kesesatan dan menyesatkan orang.

  34. Bermuka dua (talam dua muka).

  35. Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya.

  36. Sombong antara sesama manusia.

  37. Suka berbantah dan bertengkar sesama muslim.

  38. Melampaui batas yang digariskan oleh Allah.

  39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup.

  40. Membazir dalam Memanfaatkan Nikmat Allah.

  41. Keluh kesah apabila ditimpa musibah.

  42. Menghianati sesuatu amanah.

  43. Memutuskan hubungan silaturahim.

  44. Memecah belahkan perpaduan kaum muslimin.

  45. Menghalalkan perkara yang haram.

  46. Membuat kerosakan dimuka bumi.

  47. Menuduh orang beriman bodoh.

  48. Mengubah dan menyalah gunakan ayat2 Allah.

  49. Bersumpah dengan selain nama Allah.

  50. Merasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.


Sunday, July 18, 2010

Cinta Antara Dua Darjat


Cinta Ilahi dan Cinta Insan

Utamakan cinta Allah SWT daripada cinta sesama manusia...

Cinta itu terbahagi lima :

  1. Cinta manusia kepada Tuhannya.

  2. Cinta manusia kepada dirinya.

  3. Cinta kepada orang kerana kecantikannya.

  4. Cinta kepada orang kerana ketinggian budinya.

  5. Cinta kepada orang yang berjasa kepadanya

(Petikan dari Kata-kata Hukamak)

Istilah cinta seringkali disempitkan penggunaannya oleh masyarakat kita. Apabila terpacul kalimah hikmat tersebut, maka akan terbayanglah di fikiran kita hubungan sesama manusia di antara lelaki dan perempuan. Seharusnya kita sedar bahawa perbincangan megenai cinta itu terlalu luas, dan pecahan pada cinta itu sendiri terlalu banyak.

Dan semestinya cinta yang selayaknya diletakkan di kedudukan yang tertinggi adalah cinta hamba kepada Rabb Al-Jalil. Cinta inilah yang perlu didambai dahulu sebelum kita sibuk mengejar cinta selainnya.

Cuba kita renungkan senandung Tokoh Wanita Sufi, Rabiatul Adawiyah. Moga kata ucapnya yang t'susun indah akan m'jadi pedoman utk kita semua...

"Aku mencintai-Mu oh Tuhan tercinta,
Dengan cinta yang penuh kesenangan,
Kerana Engkaulah yang layak untuk itu,
Adapun cinta hawa,
Maka aku sibuk mengingati-Mu,
Daripada yang lain,
Dan yang menjadi kelayakan-Mu,
Ku harap kau bukan tabir untukku,
Hingga aku dapat memandang-Mu,
Maka ujian dalam hal ini dan itu,
Bukan untukku,
Melainkan hanya untuk-Mu..."

Bagaimana kita hendak menuju CINTA YANG HAKIKI...sudah tentu kita perlu berusaha untuk menjadi hamba-Nya yang beriman...hamba-Nya yang melaksanakan tuntutan-Nya seraya meninggalkan larangan-Nya...dan menjadi umat yang menyerahkan diri kita ke hadrat Rabb Al-Jalil di samping mengamalkan Islam sebagai cara hidup...

Hanya taqwa yg menjadi nilaian samada kita berjaya mengejar cinta-Nya ataupun kita masih berada di dalam pencarian...

Cinta Muslim: Cinta Islamik?

Ingin saya mengingatkan kepada semua (termasuklah diri saya sendiri), sebelum berkasih-kasihan sesama manusia dengan menegaskan bahawa diri kita benar-benar terkawal dengan syariat-Nya, cermin diri kita dahulu adakah kita mampu melaksanakan apa yang kita tegaskan itu. Jangan jadi orang-orang yang dimurkai Allah SWT, sebagaiman firman-Nya :

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat ? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan..." (As-Shaff : 2-3)

Kita kata kita mampu bercinta tanpa melanggar adab dan tatacara Islam. Kalau sememangnya kita mampu untuk laksanakannya, silakan. Tetapi sekiranya kita masih ragu-ragu samada kita mampu memelihara diri kita atau tidak, tak perlulah nak sibuk-sibukkan diri dahulu. Mengaji dahulu hingga habis tentang adab pergaulan antara lelaki dan perempuan...

Inilah berdasarkan pemerhatian saya, pada mulanya berniat ikhlas untuk bercinta dengan hasrat untuk menjaganya dari sebarang noda dosa. Jangan lupa, iblis laknatullah sentiasa berada di sisi kita untuk 'mencucuk' kita dan seringkali kita 'terkena' dengan 'cucukan' itu...

Dari inilah terbit dosa-dosa natijah dari hubungan percintaan sebelum kahwin. Niat asal dah mula lari. Pada mulanya bercinta lillahi Taala, tetapi akhirnya niat itu terbabas dan seterusnya menyumbang dosa pada diri pelaku itu sendiri...

Kesimpulannya, sekiranya kita merasakan bahawa diri kita ini masih belum lengkap dengan perisai Iman dan Islam untuk menangkis serangan godaan-godaan syaitan, maka tinggalkanlah. Tidak perlu dikejar cinta yang lahir kerna dunia semata, kerana Yang Maha Pemberi Cinta pasti akan menemukan kita dengan cinta sejati seandainya kita terus patuh menghadap kepada-Nya...

Sekilas pandangan dari hamba-Nya yang dhaif...
Moga kita semua akan ditemukan dengan cinta-Nya yang Maha Agung...amin... Bersamalah kita berusaha untuk menggapai hasrat dan tujuan utama kita dihidupkan di muka bumi Allah ini sebagai khalifatulardh, insyaAllah...

Allahu Ta'ala a'lam...

Ya Allah...
Aku memohon cinta-Mu...
Dan cinta orang yang mencintai-Mu...
Serta semua amalan yang mendekatkanku
kepada cinta-Mu...

Petikkan dari Groups Yahoo

Friday, July 16, 2010

Program ESQ Training Haram Atau Halal?


Salam Sejahtera kepada semua kawan-kawan semua, baru-baru ini kita semua digemparkan dengan pengharaman Kursus Motivasi ESQ Training oleh Mufti Walayah Persekutuan iaitu Datuk Wan Zahidi Wan The. Beliau mengatakan bahawa program ESQ Training mempunyai unsur-unsur yang bercanggah dengan akidah dan syariat Islam. Beliau juga mengatakan bahawa program ESQ mempunyai kesamaan dengan liberalisme dan pluralisme.

Saya juga terperanjat dengan fatwa yang mengharamkan program ESQ tersebut. Sebelum ini juga saya ada hasrat untuk menghadiri program ESQ ini dan ingin menilai cara dan manhaj yang digunakan sehingga dapat menarik minat dan merubah sikap umat Islam yang telah menyertainya. Apabila saya mendengar fatwa tersebut, maka saya berkeinginan untuk meneliti terlebih dahulu, betulkah ada unsur-unsur liberalisme dan pluralisme seperti yang didakwakan. Hasrat saya bukan ingin menidakkan keputusan Jawatan Kuasa Majlis Mufti Wilayah Persekutuan. Tetapi ingin menilai sendiri benarkah ada unsur-unsur yang boleh merosakkan akidah umat Islam.

Saya melayari beberapa laman web dan laman-laman surat khabar online mendapati bahawa Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bermuzakarah di Putrajaya, pada 14 hingga 16 Jun 2010 selama tiga hari telah bersetuju untuk memutuskan bahawa program ESQ yang berasal dari Indonesia tersebut harus dilaksanakan di negara ini. Tetapi secara bersyarat iaitu adanya pengawasan penuh panel syariah dilantik syarikat terlibat. Keputusan tersebut dicapai setelah muzakarah berkenaan berpuas hati dan berpandangan bahawa kebanyakan unsur keraguan yang terkandung dalam kursus ESQ Leadership Training boleh diperbetul dan diperjelaskan.

Asas-asas pertimbangan Jawatankuasa Fatwa Majlils Kebangsaan dalam membenarkan program motivasi ESQ ini adalah:

  1. Ahli-ahli muzakarah bersetuju mengambil pendekatan berbincang, mendidik dan memperbetulkan apa jua keraguan ditimbulkan daripada terus menghukum.

  2. Sikap keterbukaan dan kesediaan pengurusan ESQ untuk berbincang dan menerima teguran serta pembetulan terhadap apa jua yang difikirkan boleh mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam.

  3. Program ESQ dijalankan secara terbuka dan sesiapa sahaja boleh mengikuti dan memberi komen.

  4. Lapan mufti yang merupakan ahli muzakarah dan beberapa timbalan mufti telah menyertai program ESQ memaklumkan tiada unsur bercanggah prinsip asas akidah dan syariah Islam.

  5. Kewibawaan anggota panel syariah ESQ yang merupakan tokoh-tokoh agama dan ahli akademik yang telah lama berkecimpung dalam bidang keilmuan Islam.

  6. Pandangan para ulama dan persatuan Islam Indonesia seperti Nahdatul Ulama, Majlis Ulama Indonesia bahawa kandungan program ESQ tidak mengandungi unsur-unsur bercanggah Islam.

  7. Program ESQ juga telah dilaksanakan di beberapa negara Islam lain seperti Brunei dan Arab Saudi selain di Singapura.

  8. Tokoh-tokoh agama, ahli-ahli politik, ahli-ahli akademik dan pelbagai peringkat ahli profesional, artis, pelajar dan sebagainya telah mengikuti program ESQ

Kemudian menurut Pandangan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang mengatakan bahawa :

“Program motivasi anjuran ESQ Leadership Centre Sdn Bhd (ESQ) tidak bertentangan dengan akidah dan syariat Islam selain tidak mempunyai unsur-unsur yang membawa kesesatan. program itu juga tidak ada kena mengena dengan fahaman liberalisme dan pluralisme.”

Pandangan Saya

Ini sekadar pandangan sahaja, jika dilihat dari kesan perubahan orang yang menyertai program ESQ Training memang memberangsangkan, ini juga menunjukkan bahawa program ESQ sangat berkesan dalam membentuk akhlak dan penghayatan Islam kepada pesertanya. Berdasarkan pendapat Persidangan atau Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan dan Tan sri Harussani Zakaria mengatakan bahawa program ESQ Training tidak mempunyai unsur-unsur yang bertentangan dengan akidah Islam dan tiada pahaman liberalisme dan pluralism.

Berdasarkan dari itu saya cenderung memegang pendapat Muzakarah dan pendapat Mufti Perak yang mengatakan harus dan tidak bertentang dengan akidah Islam. Saya lihat juga penasihat atau Ketua Penal Syariah Syarikat ESQ Training adalah orang yang sangat berpengalaman dalam hal-hal yang berkaitan dengan agama iaitu bekas Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Datuk Mustafa Abdul Rahman untuk memantau, menasihati dan menambah baik modul latihannya.

Saya juga berpendapat, selagimana program ini dipantau oleh Jawatan Kuasa Muzakarah Kebangsaan dan selagimana mempunyai penasihat atau Panel Syariahnya sendiri, maka selama itulah setiap modul dan buku-buku yang dihasilkan akan dipantau dan akan diperiksa supaya setiap programnya tidak bertentangan dengan akidah atau batas-batas yang ditetapkan oleh Islam.

Saya tegaskan di sini dan memohon maaf kepada sesiapa yang berpegang kepada pendapat yang mengharamkan. Saya sangat menghormati pandangan yang mengatakan haram berdasarkan hujah yang diberikan. Dalam Islam berbeza pendapat adalah fitrah kejadian manusia. Marilah kita bersama-sama mengembangkan atau memperkayakan ilmu Islam dengan pandangan yang bersih tanpa ada sikap ingin bermusuhan antara satu sama lain. Sesungguhnya perkara yang baik itu datang dari Allah dan perkara yang tidak baik itu adalah dari kelemahan diri saya sendiri. Wallahu a’lam…

Monday, July 12, 2010

Jutawan Yahudi Bangun Masjid Besar di Perancis


JUTAWAN-Yahudi, Roberth Harush (58) membiayai pembangunan masjid besar di Montereau, Perancis sebagai toleransi agama. Roberth yang asli warga Ashkelon Israel telah berjaya menjadi pegusaha real estate di Perancis sejak 10 tahun terakhir.

Ia mengaku muak dengan tingkah laku Israel yang menimbulkan kecaman dunia terhadapnya. Sebagai bentuk toleransi agama, ia memutuskan untuk membiayai keseluruhan pembangunan sebuah masjid di Perancis bagi masyarakat muslim di situ.

Ayah empat anak ini dibesar di Ashkelon, Israel. Apabila ia bersara dari ketenteraan Israel, kemudian ia mencuba nasibnya dalam perniagaan real estate di Eropa dan kini ia menjadi jutawan. Kejayaannya telah berjaya memenangi banyak tender pembangunan hotel dan bangunan-bangunan mewah yang bernilai ratusan juta dolar AS.

Selain berjaya di Eropa Harush juga melabur modal perniagaannya di Ashkelon Israel iaitu negaranya. Jutawan Yahudi ini juga mempunyai rumah di Cast Lead, Israel dan ia pernah ditimpa tragedi serangan roket Grad dari Hamas yang mendarat berdekatan rumahnya.

Pembangunan masjid untuk umat Islam di Perancis itu bermula ketika Datuk Bandar Montereau, sebuah Bandar yang berdekatan dengan Paris mengumumkan bahawa pihak masjid memerlukan sumbangan untuk membaiki sebuah bangunan masjid di Bandar tersebut.

Setelah mendengar pengumuman Datuk Bandar tersebut dan ia berkata-kata di dalam hatinya :

"Di sinilah kesempatan untuk membawa orang bergabung bersama-sama dan saya memutuskan untuk membiayai pembangunan masjid tersebut.”

Ramai orang tergejut dengan niatnya untuk membantu membiayai pembangunan masjid tersebut. Ia berkata kepada orang ramai bahawa :

"Saya sudah muak dan lelah. Sepatutnya orang yang waras dan berpelajaran muncul untuk menyatukan dan menamatkan persengketaan antara Islam dan bukan Islam. Segala sumbangan yang saya hulurkan untuk pembangunan masjid ini bukan usaha murahan tapi saya lakukan dengan seikhlas hati.”

Para pemimpin masyarakat Muslim di Montereau, Perancis mengucapkan terima kasih kepada Harush atas sumbangannya untuk membaiki masjid dan meminta supaya menjaga hubungan yang baik antara agama dan bangsa.

Sebelum itu juga, Harush telah membiaya pembangunan Sinagog terbesar dan paling megah di Asheklon Israel pada tahun lalu dan dinamai dengan nama mendiang ayahnya.

"Saya sendiri bukan orang agama. Tapi saya perlu mengambil langkah politif untuk menyatukan orang Yahudi, orang arab, sekuler maupun agama.”

Petikan dari : Persatuan Pengguna Islam Malaysia

Pengajaran yang dapat diambil dari cerita di atas :

Sepatutnya umat Islam lebih baik dari Harush kerana Islam telah mensyariatkan amalan zakat, sedekah dan wakaf untuk membantu umat Islam yang memerlukan bantuan dan segala pembangunan umat Islam. Jika hendak dipertimbangkan dari segi rewardnya (balasannya) dari Allah memang sangat besar dan tidak terhitung dengan apa yang kita sumbangkan. Tetapi malangnya umat Islam lebih mementingkan diri sendiri dari kebajikan saudaranya yang lain. Orang yang kaya semakin kaya dan orang yang miskin semakin miskin dan ditindas. Firman Allah yang bermaksud :

“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Baqarah : 195)

Kalaulah umat Islam berjiwa atau pemurah sepertimana Yahudi tersebut, maka umat Islam sudah lama menjadi kaya dan tidak ditindas di mana-mana tempat, kerana umat Islam mampu membeli peralatan peperangan yang cangih dan setimpal dengan peralatan peperangan musuh Islam. Umat Islam tidak akan kebuluran sepertimana berlakunya di Dafur, Somalia, Gaza dan tempat-tempat lain. Umat Islam juga dapat menguasa ekonomi, teknologi dan ilmu pengetahuan seperti ICT, Sains dan sebagainya.

Saya mengajak diri saya dan rakan-rakan semua, marilah kita memperbanyakkan amalan sedekah walau dengan sedikit sahaja, kerana pemberian yang sedikit dibekalkan dengan hati yang ikhlas nescaya Allah akan menambahkan lagi rezeki kita semua. Sesungguhnya orang yang bersedekah adalah orang yang sentiasa membersihkan hatinya dari kekotoran dosa dalam dirinya. Firman Allah yang bermaksud :

“Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (Al-Baqarah : 245)

Antara kelebihan orang yang sering bersedekah atau menginfakkan hartanya ke jalan Allah iaitu :

  1. Orang yang bersedekah akan dimurahkan rezeki dari Allah. Hadis Rasulullah yang bermaksud : “Wahai umat manusia, bertaubatlah kepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamu sibuk (dengan yang lain), dan hubungkan apa yang ada di antara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya dan banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yang berganda-ganda.” (Riwayat Ibnu Majah)

  2. Orang yang bersedekah akan diselamatkan oleh Allah dari bala bencana. Hadis Rasulullah yang bermaksud : “Segeralah kamu bersedekah kerana bala bencana tidak dapat melangkahi sedekah.” (Riwayat Baihaqi)

  3. Orang yang bersedekah akan dipanjangkan umur oleh Allah swt. Hadis Rasulullah yang bermaksud : “Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu akan memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan buruk.” (riwayat Tabrani)

  4. Orang yang bersedekah akan dihapuskan dosanya oleh Allah swt. Hadis Rasulullah saw yang bermaksud : “Sembahyang itu dapat mendampingkan diri dengan rahmat Allah dan membawa keredaan-Nya, dan puasa menjadi perisai kejahatan, manakala sedekah pula menghapuskan dosa seperti air memadam api.” (Riwayat Abu Ya’la)


Kesimpulannya

Orang Islam bersedekah walaupun sedikit tetap akan mendapat ganjaran dari Allah, berbanding dengan orang bukan Islam yang bersedekah dan segala amalan kebaikannya tidak diterima oleh Allah kerana mereka tidak Islam. Jadikanlah sikap Harush sebagai cabaran untuk kita semua mengeluarkan sedikit sebanyak untuk kepentingan agama Islam. Setiap sumbangan tidak akan rugi walaupun sumbangan yang dikeluarkan mengurangkan perbelanjaan kita. Allah swt sedang memerhati umatnya yang mempunyai jiwa yang ikhlas dalam mengerjakan segala ibadah kepadanya. Allah juga akan memberikan kejayaan dan kemenangan kepada mereka yang beribadah dengan hati yang ikhlas kepada Allah di dunia dan di akhirat.

Saturday, July 10, 2010

Peristiwa Israk & Mikraj


Sebelum Baginda di Israk Mikrajkan, Baginda dibedah dadanya oleh Malaikat Jibrail dan Mikail. Hati dan perut Baginda dibasuh, dicuci dan dibuang alaqah (ketulan hitam) iaitu tempat syaitan berbisik untuk menyesatkan manusia dengan menggunakan air zam-zam. Setelah dicuci Malaikat Jibrail dan Mikail menuangkan hikmah, ilmu dan iman ke dalam dada Baginda dan dijahit dengan menggunakan Khatimin Nubuwwah.

Selepas pembedahan selesai, maka Baginda di Israk oleh Malaikat Jibrail dan juga ditemani oleh Malaikat Israfil dengan menaiki Buraq. Berbagai tempat dikunjungi oleh Baginda ketika Israk . Setiap kali berhenti Malaikat Jibrail mengarahkan Baginda melaksanakan solat Sunnat 2 rakaat. Tempat-tempat yang dikunjungi ialah :

  1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Baginda akan melakukan hijrah.

  2. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa as menerima wahyu daripada Allah.

  3. Baitul-Laham (tempat Nabi Isa as dilahirkan).

Ketika dalam perjalanan Baginda diganggu oleh Jin Afrit dengan Api Jamung.

Baginda juga dapat melihat berbagai peristiwa yang menarik, seperti :

  1. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Baginda diberitahu oleh Jibrail : “Itulah kaum yang berjihad kejalan Allah (Fisabilillah) yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.”

  2. Tempat yang berbau wangi. Baginda diberitahu oleh Jibrail : “Itulah bau kubur Masyitah iaitu tukang sisir rambut anak Firaun bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang telah direbus oleh Firaun kerana tetap teguh beriman kepada Allah dan ia tak mahu mengakui Firaun sebagai Tuhan.”

  3. Sekumpulan orang yang sedang menghantukkan kepala mereka. Setiap kali kepala mereka pecah, kepala mereka disembuhkan kembali, lalu dihantukkan semula sehingga pecah pula. Demikian perbuatan ini diulang berkali-kali. Jibrail memberitahu Baginda: “Itulah orang-orang yang berat kepala untuk sujud (sembahyang) kepada Allah.”

  4. Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka dengan secebis kain. Mereka juga dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : “Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.”

  5. Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail : “Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri atau suami.”

  6. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: “Itulah orang yang makan riba.”

  7. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: “Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.”

  8. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: "Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.”

  9. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail : "Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah iaitu mencela dan menghinakan orang.”

  10. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail : “Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.”

  11. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Baginda tidak memperdulikannya. Kata Jibrail : “Itulah dunia.” Jika Baginda memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat."

  12. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Baginda berhenti. Baginda tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: “Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke tua.”

  13. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Baginda untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail : “Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.”

Setelah sampai di Masjid Al-Aqsa Baginda turun dari Buraq dan mengimamkan solat dua rakaat kepada para ambiya dan para mursalin. Setelah selesainya solat, Baginda dibawa oleh jibrail 2 gelas air susu dan arak. Baginda memilih air susu untuk diminum, maka berkata jibrail “Baginda membuat pilihan yang betul, jika Baginda memilih air arak nescaya ramai umat Baginda akan sesat.” Apabila selesai Baginda minum, berlakulah peristiwa mikraj iaitu :

  1. Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Baginda dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

  2. Langit Pertama: Baginda dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam as Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

  3. Langit Kedua: Baginda dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa as dan Nabi Yahya as.

  4. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf as.

  5. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris as.

  6. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun as yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israel.

  7. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa as. Baginda mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat Baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

  8. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Baginda, Nabi Ibrahim as bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitulah La Haula Wala Quwwata Illa Billah". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim as bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: Subhanallah, Wal-Hamdulillah, Wa Lah Ilaha Illallah Allahu Akbar Dan Wa Lah Haula Wa Lah Quwwata Illa Billahil- 'Aliyyil-'Azhim. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Baginda dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

  9. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Baginda menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya Baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

  10. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Baginda masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

  11. Tangga Kesepuluh: Baginda sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah swt dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Baginda. Allah swt : “Ya Muhammad.” Baginda : “Labbaika.” Allah swt : “Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.” Baginda : “Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izinMu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.” Allah swt : “aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang”

  12. Selesai munajat, Baginda di bawa menemui Nabi Ibrahim as kemudian Nabi Musa as yang kemudiannya menyuruh Baginda merayu kepada Allah swt agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Allah mensyariatkan solat 5 waktu kepada umat Islam, Baginda turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini Baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah).

Peristiwa Israk dan mikraj merupakan bukti kekuasaan allah kepada seluruh manusia di muka bumi ini. Peristiwa ini juga sebagai ujian kepada umat Islam, kerana mengikut logik akal peristiwa ini tidak benar dan tidak boleh sepantas 1 malam berlaku. Tetapi iman seseorang itu akan membenarkan peristiwa ini adalah benar dan merupakan peristiwa yang bersejarah kepada umat Islam.

Thursday, July 8, 2010

257,000 anak luar nikah membimbangkan


Sejumlah 257,000 kelahiran tanpa bapa yang didaftar di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) antara tahun 2000 hingga Julai 2009. Sebanyak 30,978 kelahiran yang terdaftar membabitkan bayi beragama Islam. Perangkaan kelahiran tanpa bapa mengikut beberapa agama yang lain adalah 18,085 bayi beragama Hindu; 17,236 (Buddha); dan 3,395 (Kristian). Sumber rasmi JPN.

Sangat memalukan umat Islam yang paling ramai atau mejoriti dalam masalah kelahiran luar nikah berbandingkan dengan agama lain. Sepatutnya umat Islamlah yang lebih baik dari umat agama lain, kerana Islam telah melarang umatnya melakukan maksiat atau zina. Islam juga telah menetapkan hukum yang tertentu bagi orang yang melakukan zina dan maksiat.

Kepada siapa yang patut dipersalahkan. Adakah ini salah ibu bapa? Adakah ini salah guru-guru? Adakah ini salah orang agama? Adakah ini salah pemerintah? Jawapan saya ialah semuanya salah sebab tidak menjadikan cara hidup Islam sebagai penghayatan umat Islam. Subjek pendidikan Islam hanya dijadikan sebagai mata pelajaran dan bukan dijadikan penghayatan. Hukuman syariat tidak ditegakkan secara menyeluruh sehingga berlakulah masalah zina, maksiat dan sebagainya. Sepatutnya semua pihak tidak perlu menuding jari kepada sesiapa dan semua pihak perlu bersatu tenaga mencari metode atau penawar untuk mencegah gejala sosial ini.

Percayalah, musibah besar akan diturunkan oleh Allah kepada umatnya yang jauh lupa kepada Allah dan tidak mengamalkan lagi ajarannya. Apabila musibah atau bencana datang tidak mengira usia, mangsa, keturunan dan semua manusia akan dimusnahkannya. Sebelum datangnya musibah Allah, maka lebih eloklah kita semua jadikan kehidupan Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw dijadikan sebagai cara hidup. Jadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan dan sumber kehidupan kita semua. Nescaya semua masalah ini dapat dihindarkan tanpa perlu bermodalkan duit yang banyak seperti sekarang ini. Islam itu agama yang indah dan sangat sesuai diamalkan dari dahulu, kini selamanya hingga ke akhir hayat.

Wednesday, July 7, 2010

Hukum Mengumpulkan Duit Kertas Baru & Lama Sebagai Koleksi



Soalan :


Assalamualaikum ustaz..

saya ada persoalan..
saya merupakan peminat dan pengumpul banknote (duit kertas) dan coin lama dan baru sebagai koleksi..

kemuskilan saya adalah apakah hukum menjual dan membeli duit-duit ini?

yang baru dan yang lama..
yang baru dan masih digunakan..
dijual kerana ianya adalah keluaran no siri terhad..
harap dapat sedikit penjelasan dari ustaz..

terima kasih

Jawapannya :

Menurut pandangan saya yang tidak seberapa ini, orang yang suka mengumpul duit-duit lama sebagai koleksi adalah harus dan duit tersebut tidak lagi mempunyai nilainya seperti waktu ia diperdagangkan. Duit lama tersebut mempunyai nilainya tertentu kerana ia menjadi antik dan sudah pasti harganya melonjak tinggi dari nilai sebenar duit tersebut.

Yang menjadi riba ialah apabila duit itu diperdagangkan dan masih digunakan lagi dalam muamalah negara tersebut. Contohnya kalau orang tersebut membeli duit seringgi dengan nilai seratus ringgit, maka itu menjadi riba disebabkan ada unsur lebihan dalam nilai sebenar duit tersebut.

Masalah beli duit kertas baru yang mempunyai nombor siri menarik dengan harga yang tinggi dari nilai duit tersebut. Di sini saya mempunyai dua jawapan iaitu :

  1. Duit yang mempunyai nombor siri menarik itu dijadikan perhiasan dan koleksi, maka ia menjadi harus, kerana duit itu tidak diperdagangkan untuk jual beli barangan keperluan.

  2. Duit yang mempunyai nombor siri menarik itu dibeli dengan nilai harga yang tinggi dan digunakan dalam jual beli barangan, maka itu menjadi riba kerana ada unsur lebihan di situ. Begitu juga kepada orang yang mula-mulanya berniat untuk menjadikan duit yang mempunyai nombor siri menarik itu sebagai koleksi, tetapi orang tersebut tukar niatnya dan menggunakan duit tersebut untuk diperdagangkan, maka ini menjadi riba dan haram.

Harus kepada orang yang ingin melancong atau umrah ziarah menukar duitnya untuk urusan jual beli di negara tersebut. Ini bersesuaian dengan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 11 Zulkaedah 1425 bersamaan 23 Disember 2004 buat kali ke 164 bersetuju bahawa hukum perniagaan wang asing adalah harus.Mesyuarat juga mengambil maklum :

  1. Tukaran wang telah lama berlaku dalam Ringgit Malaysia dalam Rial (tujuan untuk menunaikan ibadah haji).

  2. Bertujuan untuk memenuhi keperluan hajat, bukan untuk mencari keuntungan semata.

  3. Kebebasan perniagaan mata wang boleh mengakibatkan keruntuhan nilai ekonomi Negara.Maka yang diharuskan hanya untuk memenuhi hajat semasa sahaja.

  4. Tukaran wang adalah keperluan ekonomi untuk pembangunan Negara.

Kesimpulannya

Wang kertas yang lama atau antik dibeli dengan harga yang mahal untuk dijadikan perhiasan adalah harus kerana wang tersebut tiada nilainya lagi dan ia di nilai seperti barangan perhiasan. Harus juga bagi sesiapa yang suka menyimpan duit yang mempunyai no siri yang cantik dan menarik untuk dijadikan perhiasan dan koleksi. Haram dan riba bagi duit yang dijual dengan harga yang mahal untuk tujuan muamalah atau urusan jual beli, kerana disitu terdapat unsur lebihan.

Monday, July 5, 2010

Di Manakah Nilai Tudung Wanita


Salam kepada semua, artikel yang disediakan ini diambil dari kawan saya iaitu Ustaz Khir semasa Kursus Diploma Pendidikan UPS-MARA di KPTM Bangsi Selangor. Saya tertarik dengan artikelnya dan disiarkan sebagai perkongsian untuk semua. Mudah-mudahan artikel ini dapat memberikan manfaat untuk semua.

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya,malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Sebab itu syariat menetapkan supaya wanita pakaiannya adalah pakaian yang longgar dengan warna yang tidak menarik menutup seluruh badannya dari kepala sampai ke kaki.

Kalau dilihat pada nilaian dunia, barang-barang berharga seperti intan dan berlian dibungkus rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga wanita. Kerana wanita bermaruahlah dia tidak disuruh ditonjolkan tanpa keperluan yang tertantu; dengan batas-batas tertentu. Dia mesti bergelanggang dalam gelanggang yang boleh dan sesuai untuknya sahaja yang telah ditentukan garis-garisnya oleh syariat. Wanita tidak selayaknya mengorbankan maruah dandirinya semata-mata mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dan di sana sini kita dapat saksikan para wanita kita memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari orang bawah hingga orang atasan, dari peringkat pelajar-pelajar sekolah hinggalah ke pekerja-pekerjadi pejabat-pejabat.

Namun begitu, pelbagai gaya tudung dipakai. Tudung kadangkala tidak lengkap dipakai, pakai tudung tapi masih nampak batang leher, nampak dada, pakai tudung tetapi di masa yang sama pakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai gaya tudung dipakai. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung direka untuk wanita-wanita Islam kini.

Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok didalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan surat khabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu semua bukannya untuk mengelakkan fitnah tetapi menambahkan fitnah ke atas wanita.

Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang manaakan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. Dan pakaian yang boleh melindungi wanita dari jadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Bila wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik,up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas.Bertudung tapi masih ingin bergaya.

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak rasa diri ini hina, masih banyak dosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh pakai tudung?

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung yang masih cari boy friend. Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi.

Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. Walaupun bertudung,perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka.

Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian.

Kalau kita tutup aurat tetapi tidak terus memperbaiki diri lahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri.

Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi baikilah diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). Buang perangai suka mengumpat, suka berdengki, suka berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati.

Kalau sudah mula menutup aurat elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan boy friend. Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada pengaturan Allah.

Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama bila dalam waktu bekerja. Cuba didik diri jadi orang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengkeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita. Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam ini indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah.

Barulah orang terpikat untuk amalkan Islam. Baru orang bukan Islam hormat dan mengakui “Islam is really beautiful.” Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekelian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.

Sunday, July 4, 2010

Roh & Mati Adalah Urusan Allah


Soalan

Assalamualaikum ustaz yg budiman...mohon bantuan:

Ada orang berkata..."siapa yang lahir hari Isnin akan meninggal hari isnin. begitu jugalah dengan hari hari yang lain.. Apakah ini satu ketentuan atau kebetulan?

(Adakah terdapat hadis dan kalau blh sila masukkan sekali sumber@nama buku utk rujukan saya)

wassalam..jazakallah

Jawapan

Manusia tidak terlepas dari karut dan logik akal berdasarkan kebetulan dan kajian yang dilakukan. Dalam Islam mempunyai sumber dalil atau bukti sesuatu perkara, bukti atau dalil tersebut ialah dalil naqli dan dalil aqli. Kalau ada dua-dua sumber ini barulah yang dikatakan itu benar. Setiap perkara yang logik lebih baik dikaitkan atau didasarkan dalil naqli iaitu Al-Quran dan Sunnah. Setiap pendapat orang atau kata-kata orang itu perlu diperhatikan keilmuan dan bidang orang tersebut. Kalau orang itu kelulusan agama, maka bersesuaianlah ia mengeluarkan pendapat yang berkaitan perkara agama. Kalau orang tersebut ilmuan dalam bidang perubatan, maka sesuailah ia mengeluarkan pendapat berkaitan perubatan.

Masyarakat melayu di Malaysia cukup mudah menerima hujah-hujah orang biasa yang tidak mempunyai ilmu dan tidak ahli dalam hujah yang dikeluarkan. Contohnya seperti bidang agama, ramai orang yang tidak ahli dalam bidang agama mengeluarkan pendapat agama sehingga menyebabkan Islam itu disalah tafsirkan sehingga menyebabkan Islam berpecah. Ini tidak dikirakan lagi dengan ulamak dalam semak atau mata duitan yang mementingkan pangkat dan harta sehingga sanggup menghalalkan perkara yang haram dan mengharamkan perkara yang halal.

Fokos soalan yang dikemukakan

Sebenarnya soal kematian dan roh ini adalah urusan Allah, manusia tidak mengetahui dan memang tidak akan diberitahu tentang bila kematian yang akan berlaku. Kecuali adanya tanda-tanda sebelum datangnya sakaratul maut. Ada pendapat ulamak yang mengatakan bahawa orang yang telah hampir ajalnya akan diberikan tanda-tanda sakaratul maut supaya ia dapat bertaubat dan bersedia untuk menghadapinya.

Imam Ghazali Rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya.

Jelas di sini bahawa tarikh ajal seperti yang dinyatakan oleh saudara yang mengemukakan soalan tersebut adalah secara kebetulan. Kemungkinan berlaku dan kemingkinan juga tidak berlaku. Sepertimana saya jelaskan di atas bahawa soal mati dan roh ini adalah urusan Allah sepertimana firman Allah yang bermaksud :

“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja". (Al-Isra :85)

Sebagai orang yang bertaqwa kepada Allah, wajiblah melaksanakan segala amalan yang disuruh oleh Allah sebagai persediaan untuk menghadapi mati. Jangan sesekali menunggu hari tua, barulah kalut mencari tikar sejadah, belajar membaca Al-Quran, belajar solat dan sebagainya. Cuba anda semua bayangkan berapa lama kita telah menghabiskan masa dengan melaksanakan amalan yang sia-sia dan apabila waktu tua yang singkat baru bersedia untuk mengingati Allah. Inilah yang dikatakan manusia yang berada dalam kerugian. Tetapi bertaubat watu tua ini lebih baik dari orang yang tidak bertaubat. Hadis Rasulullah yang bermakksud :

“Pergunakan masa mudamu sebelum datang masa tuamu, Pergunakan masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, Pergunakan waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, Pergunakanlah waktu kayamu sebelum datang waktu miskinmu dan Pergunakan hidupmu sebelum datang matimu”. (Riwayatkan Imam Hakim)

Nasihat saya

Sebagai seorang muslim yang baik, setiap amalan dan pegangan, mestilah berdasarkan kepada nas atau dalil aqli dan naqli supaya kita tidak tersesat dari ajaran Islam yang sebenar. Ini penting kerana Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu supaya umatnya mengetahui setiap amalan yang dilakukan adalah dari Allah dan bukan ikut membabi-buta sahaja dan istilah dalam kitab tua mengatakan taqlik buta. Jangan sesekali pegang dengan hujah tanpa asas yang kukuh berdasarkan sumber hukum Islam iaitu Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qiyas.

Penutup

Ini sahaja jawapan saya secara ringkas, jika ada orang yang lebih mengetahui dari saya, maka diharapkan anda dapat berkongsi pendapat dalam ruangan komen yang disediakan di bawah ini. Saya adalah insan yang tidak sempurna amalan dan ilmu, sentiasa ada kelemahan yang tidak dapat dielakkan. Segala perkongsian anda saya ucapkan terima kasih dan semoga Allah memberikan ganjaran yang setimpal atas perkongsian anda semua.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG