PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Tuesday, February 8, 2011

Hukum Air Nanah Suci Atau Najis


Iman Syafie dan para imam lainya bersepakat mengatakan bahawa air nanah adalah najis mutawassitah. Jika air nanah atau luka nanah itu sedikit tidak bercampur dengan benda lain yang cair dimaafkan, kerana secara umumnya manusia sangat sulit membersih air nanah yang keluar sedikit dari badan manusia. Kadar sedikit yang dimaksudkan ialah najis itu tidak dipandang jelek oleh seseorang dan tidak dapat membatalkan wuduk. Nanah yang dimaafkan adalah berasal daripada manusia keluar kurang dari besar duit 10 sen. Jika ia besar dari duit 10 sen dia dikira sebagai najis.

Kata Imam Syafie lagi darah jerawat kecil, darah nyamuk, tahi lalat, air luka bakar dan cacar yang berbau maupun yang tidak berbau, bekas bekam sedikit ataupun banyak dan darah orang lain yang sedikit adalah dimaafkan. Kesemuanya ini tidak membatalkan wuduk dan juga solat.

Cara membersihkan air nanah adalah dengan cara menghilangkan air nanah terlebih dahulu, kemudian dibasuh air nanah tersebut sehingga suci, jika setelah dibasuh masih keluar lagi air nanah, maka dikehendaki seseorang itu balut nanah tersebut supaya ia tidak merebak dan keluar dengan lebih banyak lagi.

7 comments :

  1. Alhamdudilla...kini baru saya jelas dengan apa yang ditulis..

    ReplyDelete
  2. AIR PAIP BERKARAT MACAM KAT KOTA BARU AIR APA OSTAT?MUSTAQMAL KE?

    ReplyDelete
  3. Salam

    Kalau air mustakmal adalah air yang telah digunakan. Kalau keadaan begini air karat ini dinamakan sebagai air muqayyad iaitu air yang bercampur dengan bahan yang suci sehingga merubah warnanya.

    ReplyDelete
  4. Salam Ustaz,

    saya ada masalah cagu kuku di ibu jari kaki kiri. luka sikit dan bernanah di dlm isi kuku tsb krn kuku tidak lepas dr isi ibu jari. silap potong kuku. apa hukum ni ustaz?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG