PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Monday, March 14, 2011

5 Perkara Yang Wajib Disegerakan


Dari Hatim Al-Asam: 'Terburu-buru itu termasuk sifat syaitan, kecuali pada lima tempat', maka ia turut termasuk dalam sunnah Rasulullah SAW:

PERTAMA,
Pabila rumahmu dikunjungi oleh para tetamu, WAJIBlah kamu sebagai tuan rumah untuk memberi mereka makan.

KEDUA,
Pabila ada berita kematian atau seseorang meninggal dunia, WAJIBlah bagi kamu untuk menyiapkan perkuburan bagi mayat tersebut.

KETIGA,
Pabila seseorang anak gadismu telah cukup umur dan matang, WAJIBlah bagi kamu untuk mengahwinkannya.

KEEMPAT,
Pabila kamu berhutang dengan sesiapa yakni Allah SWT sekalipun, WAJIBlah bagi kamu untuk membayarnya kembali tatkala sampai masanya.

KELIMA,
Pabila pelbagai kesalahan dan dosa telah dilakukan kepada Allah SWT, WAJIBlah bagi dirimu untuk segera bertaubat dan memohon keampunan daripada-Nya.

Sumber : Portal I Love Islam

3 comments :

  1. assalamualaikum ustaz
    Untuk perkara kedua tu...sy ada sedikit pertanyaan dan kemusykilan. Ada sedara meninggal dunia jam 5.00PM, keluarga berbelah bahagi...ada yg hendak kebumikan pada malam itu juga dengan alasan tidak elok simpan mayat lama2.. ada yg mahu kebumikan keesokan harinya (waktu pagi). Alasannya tidak digalakkan kebumikan mayat diwaktu malam. Ada ker hadis atau nas yg menyatakan tidak elok kebumikan mayat pada waktu malam?

    ReplyDelete
  2. salam, tnya ustaz.
    bolehkah muslim berjabat tgn dgn non-muslim sesama jantina. di sebut oleh ulama,mazhab mana? kitab?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG