PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Saturday, August 6, 2011

Awas Dengan Pertubuhan Yang Memurtadkan Umat Islam



Ada pertubuhan di negara ini berselindung di sebalik kegiatan kebajikan dengan menawarkan wang tunai, tempat tinggal dan makan minum percuma kepada golongan miskin dan menghadapi masalah kewangan yang beragama Islam sebelum memesongkan akidah mereka hingga sanggup menukar agama akibat desakan hidup.

Difahamkan, ada individu Islam menerima elaun tetap sehingga RM1,000 sebulan dengan hanya mengikuti program pertubuhan itu dua kali seminggu. Malah segelintir peserta turut mengakui menerima bantuan menyelesaikan beban hutang, termasuk ansuran kenderaan, rumah dan kad kredit.

Ia dipercayai taktik pertubuhan terbabit bagi menarik orang ramai mengikut program mereka dengan sebahagian besar sasaran adalah golongan gelandangan dan ibu tunggal yang tidak berpendapatan tetap serta dibebani masalah kewangan.

Setiap peserta turut dijanjikan `kehidupan baru’ oleh pemimpin pertubuhan terbabit yang menggambarkan dirinya seolah-olah `penyelamat’ jika mengikuti segala program diatur, termasuk kesediaan menukar agama.

Bekas pengikut pertubuhan itu yang mahu dikenali sebagai Adazhan, 30-an, mengakui pernah dilatih menjadi paderi sepanjang 10 tahun menjadi pengikut program berkenaan, termasuk menukar agama isteri dan anak-anaknya sebelum kembali ke pangkal jalan.

Ketika ‘diselamatkan’ daripada kesempitan hidup, Adazhan mengakui menerima tawaran bantuan pertubuhan itu adalah pilihan hidup untuk menyelamatkan keluarga daripada kepompong kemiskinan.

Malah, kesungguhannya mengikut program membolehkannya menghadiri kursus menjadi paderi dan dijanjikan Rumah Doa sendiri dengan pembiayaan penuh pertubuhan untuk menjalankan aktiviti keagamaan.

“Dulu saya terima bantuan kewangan RM500 sebulan. Bagi yang ada isteri, mereka diberi tambahan RM300 dan RM100 bagi seorang anak. Bagi saya yang hidup merempat ketika itu, cuma itu pilihan terbaik. Sekarang, jumlah bantuan bertambah dan difahamkan, ada yang dapat lebih RM1,000 sebulan.

“Saya percaya ramai sudah terpedaya selepas termakan pujukan dan terhutang budi dengan bantuan diterima. Cuma, mereka takut menukar status agama dalam MyKad,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau mencadangkan supaya mereka yang terpedaya, tidak dikenakan hukuman atau ditangkap kerana bimbang menyebabkan keadaan lebih teruk, sebaliknya didekati secara lembut dengan membetulkan semula akidah dan diberi bantuan sepatutnya bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

Kelmarin, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyerbu majlis makan malam anjuran sebuah komuniti gereja di Damansara Utama, Petaling Jaya, susulan laporan terdapat unsur penyebaran agama lain kepada orang Islam yang bertentangan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Difahamkan, 50 orang Islam menghadiri majlis itu ketika serbuan dibuat, namun hanya 12 daripada mereka termasuk lapan wanita berjaya ditahan dan diarahkan memberi keterangan di Ibu Pejabat JAIS di Shah Alam, 9 Ogos ini kerana melakukan kesalahan mengikut Seksyen 10, Enakmen Jenayah Syariah 1995.

Sementara itu, salah seorang peserta wanita yang ditahan dalam serbuan berkenaan mendedahkan peserta Islam ditegah mempercayai Nabi Muhammad SAW, tetapi diminta mengikut suruhan Nabi Isa melalui ceramah dan nyanyian sepanjang majlis berlangsung.

Hanya mahu dikenali sebagai Jasmine, wanita itu berkata, pertubuhan terbabit mensasarkan individu yang menghadapi masalah kewangan seperti kumpulan mualaf dan golongan yang kecewa dengan kerajaan sebagai ahli sebelum ejen berperwatakan alim seperti haji dan imam dihantar mendekati mangsa.

“Mereka menabur janji mampu menyelesaikan masalah dihadapi sebelum sasaran dibawa menghadiri majlis suai kenal dan sesi ceramah secara sulit. Biasanya, minat menyertai pertubuhan ini timbul selepas mendengar syarahan ketua agama dari Sabah, Sarawak dan Indonesia,” katanya yang menyertai pertubuhan itu bersama suami dua tahun lalu.

Jasmine yang dijanjikan bantuan kewangan untuk menyelesaikan hutang dan keperluan harian, berkata dalam setiap program dianjurkan, peserta diberikan kitab Injil berbahasa Melayu seterusnya diajar menyanyi lagu dakwah Kristian, disusuli diberikan ‘minuman istimewa’ diikuti upacara pembaptisan.

Sumber : Berita Harian

9 comments :

  1. Assalamualaikum Ustaz..
    sememangnya perkara ini telah lama berlaku di malaysia serta di seluruh dunia ..
    gerakan mereka ini memang pandai mencari mangsa..
    dan mereka mempunyai dana yang banyak untuk tujuan ini.. di malaysia mungkin puluhan juta diperuntukkan ..
    dengan kesempitan hidup atau gaya hidup yg bebas serta iman yang rapuh memudahkan kerja mereka ni ..
    kebanyakan melayu kita memang dah lama leka dgn duniawi yang hanya berpegang pada Islam keturunan ..

    ReplyDelete
  2. Hari ini adalah detik penentuan..adakah Datuk Dr Hasan Ali Exco Selangor dari PAS akan tunduk kepada desakan pemerintah berhubung isu periksa gereja utk bendung kes murtad ataupun meletakjawatan Exco Selangor dan PAS sebagaimana tindakan bekas Mufti Selangor Dato' Ishak Baharom yang meletak jawatan Mufti semasa era Dato' Seri Abu Hassan Omar dari UMNO berhubung isu 3 orang gadis melayu menyertai pertandingan ratu cantik pada 13 Jun 1997. Disepanjang zaman akan ada seorang pejuang yang mempertahankan kesucian agama Islam.

    ReplyDelete
  3. TOLONG PANDANG INI ISU YANG SERIUS. TINGGALKAN PERGADUHAN KECIL YANG BOLEH MEMECAHBELAHKAN UMAT ISLAM. JANGAN KERANA BERBEZA PANDANGAN POLITIK DAN PEGANGAN PENDAPAT KITA BERPECAH. KITA SEMUA BERSAUDARA .

    DARIPADA BERGADUH, ADALAH BAIK BAIK BAGI KITA SEMUA UNTUK FIKIRKAN BUAT UMMAH. TERMASUK KES SERIUS SEBEGINI. FIKIRKAN BAGAIMANA MAHU MENEGUHKAN IMAN MUSLIMIN MUSLIMAT SAUDARA KITA AGAR TIDAK TERGELINCIR DARI ISLAM SEPERTI GOLONGAN ITU.

    THINK ABOUT IT!

    ReplyDelete
  4. la ni umat islam tak kira la sokong politik mana sekalipon mai la kita bersatu utk mempertahankan agama kita....yg menjadi persoalannya await isu ni d politikkan??? n d mana org2 politik yg pndai berckp masa ni menangani masalah ni...???

    hal ni dah lama terjadi sebenarnya kat malaysia ni.....tak kan nak tnggu macam kes aisyah & lina joy baru kita nak bertindak???

    ReplyDelete
  5. dah depa nak bagi bantuan, pi mana habeh duit zakat kita? tiap taun siap boleh umum lebihan wang zakat, habih tu golongan susah tu sapa nak tolong????

    ReplyDelete
  6. tu la pasal, siap ade lebihan kan....tp pd ceq la, mngkin org yg dia 'aim' tu GOLONGAN TIDAK BERKEMAMPUAN bukan miskin yg bese tp miskin duit x cukup...ye la,kalo dok KL setakat 1k mana ckup...la ni suma dah keperluan...

    sbnaqnya kalo x cukup duit sekalipon mintak la pertolongan Allah...solat dhuha salah 1 caranya

    ReplyDelete
  7. Smua ada tanggungjawab untuk berdakwah dan semua perlu peka terhadap saudara kita yang lebih memerlukan x kira dekat atau jauh....sama2lah kita...insyaallah.

    ReplyDelete
  8. Menurut sumber jumlah orang kita yang tukar agama Islam kepada agama lain lebih ramai dari yang dijangka...
    Kadang tu kemiskinan juga membawa kepada kekufuran....bukan hanya orang yg kaya sahaja(Tidak smua)....fikir sekali kita rase takut jugak apatah lagi kalau kita fikir berkali-kali....
    Ya Allah selamatkanlah hambaMu ini Ya Allah...Amin.

    ReplyDelete
  9. Besnis produk kesihatan myherb2u-goji,tricajus,susu kambing,mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam,selangor,malaysia
    Rakan kongsi/penyewa/pekerja diperlukan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG