PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Wednesday, November 2, 2011

Adakah Langgar Binatang Boleh Mendatangkan Sial Kepada Isteri Mengandung?



Soalan


Assalamualaikum wbt.


Ustaz,


Saya ada seperkara yang ingin ditanya.


Baru2 ini, saya secara tidak sengaja telah terlanggar seekor anak kucing semasa sedang memandu. Ia betul2 tidak dapat dielakkan. Apa yang saya ingat, ternampak kelibat seekor anak kucing berlari laju melintasi jalanraya ketika saya sedang memandu dengan kelajuan sederhana dan saya betul2 tidak dapat berbuat apa2. Pada saya, saya juga boleh kemalangan dengan kereta disebelah atau belakang jika membelok secara tiba2.
Astaghfirullahhalazim...


Dalam perjalanan pulang, saya lalu semula dijalan berkenaan. Dengan rasa bersalah dan kesal, saya kutip semula cebisan2 kucing tersebut yang masih tertinggal. Saya bungkus dengan kertas, plastik dan kain dan saya decided untuk bawa pulang kerumah untuk dikebumikan kerana saya beranggapan yang saya harus bertanggungjawab, walaupun tidak disengajakan. Selesai dikebumikan dibelakang rumah, saya menceritakan kejadi ini kepada isteri.


Yang menambahkan lagi serba salah dihati saya ialah, isteri saya sedang hamil (8 bulan) anak kedua kami. Saya sangat risau apa2 perkara yang tidak elok atau 'bala' atau 'badi' pada keluarga atau 'kenan' pada anak dalam kandungan atau perkara2 seumpamanya akibat dari kejadian itu kerana saya ada terdengar sebelum2 ini, jika terlanggar kucing, akan membawa 'sial' (nauzubillah) dan tambah jika menakutkan isteri sedang hamil dan khuatir perkara2 tersebut tadi akan memberi kesan pada anak dalam kandungan. Saya sangat risau dan perkara ini sangat kuat bermain difikiran sejak kejadian itu.


Soalan saya ustaz, :

  1. Adakah betul tindakan saya membawa pulang cebisan kucing tersebut dan mengebumikannya di rumah? 

  2. Adakah benar perkara2 yang tidak elok seperti tersebut akan berlaku pada saya sekeluarga? 

  3. Adakah kejadian ini akan memberi kesan kepada bayi dalam kandungan isteri? 

  4. Apakah amalan2 atau 'denda' yang disarankan oleh Islam jika berlaku perkara sebegini?


Mohon bantuan dan perkongsian ustaz mengenai perkara ini. Juga dimohon didoakan juga kebahagiaan dan kesejahteraan saya sekeluarga.
Terima kasih.

Jawapan 

Mayat manusia sahaja yang di mulaikan selain dari itu tidak dimuliakan, sebabnya manusia ini Allah jadikan sebaik kejadian, Sebab itu mati manusia ini perlu diurus, dimandikan, disembahyang dan dikebumikan mengikut apa yang telah diajar oleh nabi kita. Firman Allah yang bermaksud :

“Dan Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda Yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka Dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk Yang telah Kami ciptakan.” (Al-Israk : 70)


Masalah langar binatang, di sini awak tidak sengaja, saya sendiri pernah terlanggar binatang..tidak ada apa-apa kesan pada kandungan isteri anda, itu semua mitos kurafat dan bid'ah orang melayu kita yang ikut ada yang tidak ada sumber yang sahih, di dalam Al-Quran dan hadis dan tidak ada juga pendapat ulamak yang mengatakan bahawa itu petanda buruk. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

"Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara. sekiranya kamu berpegang pada kedua-duanya, kamu tidak akan sesat selamanya iaitu kitab Allah (Al-Quran) dan sunnahku" (Riwayat Malik)

Para ulamak telah sepakat dengan mengatakan bahawa sumber rujukan umat Islam terbahagi kepada 4 sumber seperti Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qiyas. Sumber ini juga menjadi rujukan umat Islam dalam melaksanakan segala jenis kehidupannya di dunia ini.  

Jangan risau, semua ini kita serah kepada Allah sebab dia yang menentukan segalanya, kalau Allah tidak kehendaki maka perkara ini tidak berlaku. Jadi masalah anda langar kucing itu Allah telah ditentukan Allah, anda kena yakin kepada qada dan qadar Allah bukan cakap orang tua-tua dahulu.


Masalah anda kutib dan tanam bangkai kucing itu tidak menjadi kesalahan, dan bagus juga sebab dia boleh mengelakkan rasa tidak senang orang yang lalu lalang jalan tersebut, bagus tindakan awak sebab itu adalah perbuatan terpuji dan Islam sangat menggalakkan umatnya membuang perkara-perkara yang merbahaya dan perkara yang kurang senang di jalan. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

“Setiap sendi manusia perlu bersedekah, setiap hari matahari terbit ada orang mengadili dua orang adalah sedekah. Membantu orang dengan mengangkat barang ke atas binatang tunggangan adalah sedekah. Satu kalimah yang baik adalah sedekah. Setiap langkah untuk mengerjakan solat adalah sedekah dan membuang sesuatu berbahaya di jalanan adalah sedekah.” (Riwayat Bukhari)

31 comments :

  1. salam,

    bila difikirkan benda ni kadang2 pelik pun ada juga...

    sebab kadang2 jadi,kadang2 tak ada papapun...

    kalau orang jawa kata...kalau mengandung,nampak benda pelik2..sebut amit-amit...hehe...

    ReplyDelete
  2. kepercayaan karut kan macam tu.. tp bagaimana pula dengan sesetengah kes tu yg seolah2 menunjukkan ada kebenarannya..

    maaf andai tersalah soal..

    ReplyDelete
  3. kereta yg di pandu kwn aku trlanggar mati kucing....tiba tiba dia pusing balik kereta ke tempat bangkai kucing tdi dan letakan duit syiling pada bangkai kucing tdi..katanya x bagi sial kucing mengikut die....kepecayaan mengarut...kpd LADYBIRD..itu adalah kebetulan sahaja

    ReplyDelete
  4. Terima Kasih... baru lepas terlanggar anjing...besar pulak tuh... huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. saya baru telanggar anak kucing saya..sedih dan rasa bersalah..:(

    ReplyDelete
  6. Semoga ALLah ampunkan dosa saya . baru je terlanggar kucing kecik waktu reverse keta kat rumah.. Rasa sgt bersalah. . Kami semua sayangkan kucing . DUgaan saya yang baru hamil sebulan .

    ReplyDelete
  7. Sy pun bru terlanggar binatang..x sure kucong or anak anjing..die melintas bukan kt depan kete tp die terus lari terus masuk gap antara tayar depan n blkg..suspen sngt. X pusing amik balik pon..takut..x biasa

    ReplyDelete
  8. Saya baru sahaja melanggar burung merpati di di jalanan. Saya tidak sangka burung tersebut tidak lari sebagaimana biasa jika sesebuah kereta mendekati mereka

    ReplyDelete
  9. Traumanye..bru je lepas langgar kucing takoot...x_x...

    ReplyDelete
  10. saya langgar ayam sewaktu dlm perjalanan sekolah tdi pagi.. Rasa bersalah la plak.. :(

    ReplyDelete
  11. Ya Allah,ampunkanlah dosa ku..baru je saya terlanggar anak kucing tadi,rasa bersalah yang amat.. :'(

    ReplyDelete
  12. Semasa dalam perjalanan balik tadi, ayah saya terlanggar seekor biawak sebesar anak buaya yang pada asalnya jalan kelihatan clear. Tiba-tiba kereta seperti terlanggar dahan kayu dan apabila saya toleh kebelakang kelihatan biawak itu sedang menggelupur. Ya Allah tuhan saja tau perasaan saya ketika itu. Takut, sedih, kesian sampai skrg xleh tidur :(

    ReplyDelete
  13. Terima kasih ustaz kerana menghilangkan rasa serba salah dalam hati ni.. Ya Allah ampunkan dosa ku kerana tidak sengaja melanggar kucing tadi.. Saya tak pasti mengapa kucing tu tak lari bila saya dah start engine kereta.. saya dah tutup dengan surat khabar dan membersihkan kesan darah di kawasan rumah saya..

    ReplyDelete
  14. Ya allah. Saya baru saja langgar seekor kucing dengan secara tak sengaja. Saya tengah pandu tiba2 kucing tu lintas mengejut. Tak sempat saya nak elak. Allah sahaja yang tahu perasaan saya sekarang. :(

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum..mendengar kisah ini ,saya pun salah satu orang yang pernah melanggar anak kucing secara tak sengaja..keadaan hati saya sentiasa tidak tenang ..kerana ini adalah kali pertama dalam hidup saya melanggar seekor anak kucing secara xsengaja ...:( ya allah :(.

    ReplyDelete
  16. Besnis produk kesihatan myherb2u-goji,tricajus,susu kambing,mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam,selangor,malaysia
    Rakan kongsi/penyewa/pekerja diperlukan

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Sedihnya..sy baru terlanggar anak kucing sendiri..rasa sgt sedih dan rasa bersalah..pengalaman pertama dan harap ini kali terakhir..:(

    ReplyDelete
  19. Saya pon br terlanggar anak kucing..sedihnye..

    ReplyDelete
  20. Hurmm ... sy rasa xsdap plak . Xmenjadi kesalahan kan kalau sy x kebumikan kucing tu . Hurm . . . Risau gak .

    ReplyDelete
  21. Sedih n rasa sangat bersalah......
    Lbh kurang 11.45pm sbntar tadi saya menghantar jiran saya balik. Slepas jiran saya trn dari kreta, saya mmndu kedpn n u turn. Alangkah terpernjat sekor kucing tngah mengelupur n ahirnya mati. Kami tlh tanam. Tapi prasaan brsalah trus menhantui saya .... kerana yg mati tu kucing kesayangan isteri jiran saya.

    ReplyDelete
  22. Salam......saya baru telanggar kucing secara tidak sengaja, saya sudah minta maaf pada tuan punya kucing.....dia ckp ya n dia siap pesan hati2 saja memandu......seram nya....\

    ReplyDelete
  23. Actually, pernah terjadi, somi yg tak sengaja langgar anjin,mula malas nak amik peduli.sebab tak nak percaya mende tahyul.mak mertua sy balik dr Hj bru dpt jumpe, dia detect baby dah sebln badan baby mengecut, so dia buat penawar..Alhamdulillah nampak berkurang kesan.Masa seblm lahir dulu, baby sgt aktif dlm perut, rupanya dia kepanasan tak selesa-keluar 2 weeks awal lalu pintu sebab susah engage.kesian baby..maafkan mama tak tahu.Then..lepas tu bawak berubat dgn ahli agama..dipulihkan semangat...Alhamdulillah...sekrg baby membesar dgn sihat.Syukur pd Allah.Semua ini kerja2 syaitan laknatullah.klu jadi apa2 masa isteri mengandung, better amiklah penawar..syaitankan selalu menganggu anak2 adam...wallahualam..sekdr perkongsian.

    ReplyDelete
  24. saya baru terlanggar anak kucing dlm taman perumahan sy. Nak cepat pergi kerja sunggguh. sy x sengaja dan sy x perasan pun kucing tu lalu.. tiba2 jer sy dengar ada bunyi dentuman dan sy berhentikan kereta... anak sy kata sy langgar anak kucing. Nampak kucing tu menghembuskan nafas terakhir.

    Mujur anak lelaki sy berani, dia amik bangkai anak kucing tu dan buangkan... Ya Allah ampunkan saya, Ya Allah ampunkan sy, Ya Allah ampunkan sy. sesungguhnya saya tidak sengaja... huhuhuhu... :(

    ReplyDelete
  25. macamana ni. saya baru terlanggar kucing. kereta park bawah pokok. Start engine then Gerak tetiba bunyi kucing menjerit. Ya Allah Padanla Mata kedip kiri pg tadi byk Kali. saya tak tahu Ada kucing. takutnya. Tiada Saksi kejadian. Adakah saya berdosa. first time in my life

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum...perjalanan saya ke kampung tadi menjadi takut apabila terlanggar seekor ular sendok besar..lepas tu sy memohon doa pada nabi sulaiman a.s supaya berckp pada ular itu untuk maafkan saya..harap2 cara saya betul.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum.. semlm sy baru dpt tahu sy mengandung. Pg ni pula sy terlanggar seekor anak kucing atau anak anjing. Sy tak sure tp sy yakin anak kucing. Sy drive kt highway masa tu. Sy da cuba habis mengelak tp terkena juga. Ya allah.. rasa bersalah sgt. :(

    ReplyDelete
  28. Baru jak terlanggar anak Kuching ... Dia tak lari tp diam jak d tgh garisan jln. Saya nak ke lane sblah

    ReplyDelete
  29. Ya Allah.. sy br terlanggar anak kucing jiran.. yg selalu sy buat main... dia tido bwh kete.. xnmpk lansung td.. biasa sy mesti ngendap dulu takut ade kucing bwh kete tp hari ni terus jln... sy sempat dptkan kucing tu yg menggelupur kesakitan, sy usap dia dn lihat dia mati... menitis air mata ini.. sedih sgt... rs bersalah sgt...

    ReplyDelete
  30. Pagi tadi terlanggar kucing on d way g kerja.bunyi tayar menggilis badannya masih terngiang sampai sekarang.sy nampak kucing tu menggelupur.sampai sekarang hati tak tenang.rasa bersalah

    ReplyDelete
  31. Mlm td saya terlanggar kucing semasa nak sampai balik rumah. Tiba-tiba je terasa tayar depan Dan blakang seblah kanan seperti melanggar sesuatu. Bila saya berhenti Dan tengok side mirror, ternampak sekor kucing melompat mengelupar sambil nazak. Selepas parking kan kreta, terus ambil plastik sampah Hitam Dan ambil kucing yg Mati td Dan kuburkan d blakang rumah. Mandi peluh saya dibuatnya. Jiran saya nampak kucing td Tu berlari Dari seblah kanan kereta saya Dan terus masuk di bawah kereta. Semoga Allah melindungi saya Dan mungkin ini ujian Allah kepada saya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG