PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Thursday, December 29, 2011

Kem Jati Diri Haluan Zon Selatan

Program Jati Diri JDK di Savanah Hill Ulu Tiram telah dilangsungkan pada 25 Disember 2011. Program ini dijalankan bagi tujuan untuk membina jati diri Remaja agar mereka dapat memahami dan mempunyai ketahanan mental bagi menghadapi segala cabaran yang terdapat pada hari ini. Kem ini dilangsungkan secara serentak di setiap zon seperti Zon Selatan, Zon Timur, Zon Utara dan Zon Tengah. Penganjurnya ialah HALUAN Malaysia dengan kerjasama JAKIM. Alhamdulillah banyak program yang telah diatur dan dijalankan, semoga usaha ini mendapat barakah dari Allah. Usaha ini juga untuk memartabatkan Islam sebenar di muka bumi ini.










Wednesday, December 28, 2011

Kisah Tha'labah Cintakan Syurga



Pernahkah saudara mendengar tentang kisah Ta'labah? Salah seorang daripada para sahabat Nabi S.A.W. Seorang pemuda yang punya misi dan visi yang sangat agung.

Seorang remaja yang begitu hebat di zaman Rasulullah S.A.W. Namanya Tha'labah bin Abdul Rahman, seorang remaja berusia 17 tahun. Setelah memeluk Islam, beliau selalu mengikut Rasulullah S.A.W mengajar. Jika Rasulullah berhajatkan sesuatu, Rasulullah S.A.W akan khabarkan kepada Ta'labah.

Suatu hari Rasulullah menyuruh Tha'labah mencari sesuatu. Ketika dalam perjalanan mencari barang yang Rasulullah hajati itu, Tha'labah telah melalui sebuah rumah yang pintunya terbuka. Angin yang bertiup membuatkan pintu tandas rumah tersebut juga terbuka, dan ketika itu Tha'labah terlihat akan seorang perempuan yang sedang mandi.

"A'uzubillah! Ya Allah aku takut nanti malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah S.A.W! Ya Allah, aku takut turunnya ayat quran yang menyenaraikan aku dalam golongan orang yang berbuat dosa! Ya Allah..."

Rintihan Tha'labah

Dia merintih sehingga dia lupa akan barang yang dipesan oleh Rasulullah S.A.W. Dia melarikan diri dan terjumpa satu bukit di pinggir Madinah yang dipuncaknya ada sebuah gua. Tha'labah masuk ke dalam gua tersebut dan asyik menangis. Tha'labah menangis dan menangis, beliau kesal amat dengan dosanya.

Pada masa yang sama, Rasulullah S.A.W menanti kepulangan Tha'labah beberapa hari namun Tha'labah tidak kunjung tiba. Lalu Rasulullah S.A.W mengarahkan Saidina Umar RA untuk mencari Tha'labah dan beliau terjumpa Tha'labah di tempat dia bersembunyi di puncak bukit.

Umar berkata "Tha'labah, Rasulullah mahu berjumpa kamu."

"Kenapa? Sudah turunkah ayat al-Quran tentang dosaku, sudah beritahukah Jibril kepada Rasulullah, aku tidak mahu masuk neraka, aku tidak mahu masuk neraka." Kata Tha'labah dalam ketakutan yang amat sangat.

Oleh sebab Tha'labah sudah tersangat lemah, Saidina Umar RA memimpinnya pulang ke rumah. Apabila Rasulullah SAW menziarah Tha'labah, Tha'labah sedang terlentang lalu Rasulullah SAW meriba kepala Tha'labah.

Tetapi Ta'labah mengetepikan kepalanya. Rasulullah bertanya, "kenapa wahai Tha'labah?"

"Wahai Rasulullah, kepala yang penuh dosa ini tidak layak untuk berada di ribamu," kata Tha'labah.

"Apa yang kamu mahu Tha'labah?"

"Ya Rasulullah, aku mahukan keampunan Allah"

Cita-citanya hanya Syurga

"Apa cita-cita kamu wahai Ta'labah?"

"Cita-cita aku hanya syurga Allah. Tolonglah doakan moga Allah mengampunkan dosa-dosaku."

Lalu Rasulullah s.a.w berkata, "wahai Tha'labah aku menjamin kepadamu apa yang kamu mahu dan cita-citamu. Inilah bukti taubatmu."

Tidak lama selepas itu, Tha'labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di riba Rasulullah SAW.

Ketika mayat Tha'labah siap dikafan dan tiba masa untuk dikebumikan, Rasulullah SAW datang agak lewat ketika itu. Para sahabat membuka jalan kepada Rasulullah untuk rapat ke kubur Tha'labah. Tetapi Rasulullah berjalan merapati kubur Tha'labah dalam keadaan berjalan yang perlahan, dan seperti tersekat-sekat.

Sahabat-sahabat bertanya, "wahai Rasulullah, kami telah membuka jalan, mengapa Rasulullah berjalan dengan tidak selesa?"

Rasulullah menjawab, "kamu tidak dapat melihat betapa ramainya malaikat yang hadir menghantar Tha'labah ke kubur."

Itulah kisah hidup seorang remaja hebat bernama Tha'labah. Betapa takutnya beliau dengan azab Allah SWT walaupun beliau tidak sengaja terpandang perempuan yang sedang mandi itu. Begitu malu bertemu Rasulullah, begitu mengharap keampunan Allah SWT, dan akhirnya menhembus nafas yang terakhir di ribaan insan mulia bernama Muhammad bin Abdullah, dan jasadnya diiringi malaikat ke kuburan. Subhanallah!

Lihat diri kita. Apakah kita menyesal dan bertaubat setelah berbuat dosa yang sengaja? Apakah kita sedar, dan menyesal serta bertaubat setelah berbuat dosa yang tidak sengaja?


Saturday, December 24, 2011

Penjagaan Anak Tidak Sah Taraf



Saya mempunyai anak luar nikah yang kini berusia 14 tahun. Saya tidak berbangga dengan dosa lalu tetapi amat tertekan kerana anak saya yang tidak berdosa menanggung kesukaran akibat dosa masa lampau saya.
 
Sebelum ada anak ini, saya langsung tidak mementingkan perkara dosa atau pahala. Saya berkenalan dengan seorang lelaki bernama A dan kerap keluar bersamanya.

Dia seorang yang tidak beragama walaupun bapanya seorang yang dilahirkan Islam tetapi berkahwin dengan wanita Cina. Perkenalan kami amat singkat dan pernah terlanjur disebabkan sering mengikuti pesta ulang tahun kawan kami.

Apabila mendapat tahu saya mengandung, A memberi kata putus supaya menggugurkan kandungan atau dia tidak akan bertanggungjawab atas perbuatannya itu. 

Perasaan berdosa menyelubungi saya sehingga saya mengambil keputusan terus mengandungkan bayi itu. Kami terputus hubungan sehinggalah saya melahirkan anak itu.  

Saya membesarkan anak saya tanpa sebarang bantuan daripada A. Dia entah hilang ke mana dan apabila anak berumur empat tahun, saya berkahwin dengan seorang lelaki yang dapat menerima status saya serta anak.

Saya berasa amat bertuah kepada keluarga suami yang tidak sedikit pun mempertikaikan atau membezakan status anak saya. Kami bersama-sama membesarkan anak sehingga kini. Segala urusan persekolahan, perbelanjaan semua ditanggung suami.


Kini suami diarahkan berpindah kerja ke Australia. Sebagai ketua keluarga, dia menguruskan segala-galanya untuk saya. Anak serta dua lagi anak perkongsian hidup kami turut bersama ke sana.


Segala urusan berjalan lancar sehinggalah pihak imigresen Australia meminta surat terakhir hak penjagaan anak sulung saya. Kami mengambil peguam untuk menguruskan hal itu.


Sejak itu, anak sulung saya berasa dirinya tidak berguna dan menyusahkan ayah tirinya dan adik-beradiknya. Semua visa kami diluluskan, hanya visa anak saya itu saja masih tertangguh dan hanya diluluskan jika kami memberi surat hak penjagaan.


Dr Salam, jika perkara dibawa ke Mahkamah Syariah, adakah saya akan mendapat hak penjagaan ke atas anak saya itu? Saya tidak meminta hak nafkah ataupun apa-apa daripada lelaki yang tidak bertanggungjawab itu, cuma meminta hak penjagaan saja.


Peguam juga menjelaskan, surat penjagaan itu perlu jika terjadi apa-apa ke atas dirinya, memudahkan saya menguruskan kemasukan sekolah di luar negara dan hospital.


Untuk pengetahuan Dr, dalam surat beranak anak saya tidak ada langsung keterangan bapa, hanya ada nama saya dan anak saya berbintikan Abdullah.


Saya harap Dr dapat membantu memberi jalan yang terbaik. Penghijrahan kami sekeluarga adalah untuk masa depan anak. 

Jawapan

MENURUT Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (2001), penjagaan anak tidak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan saudara-mara ibu.

Dengan itu, puan boleh membawa kes berkenaan ke mahkamah syariah untuk permohonan mendapatkan surat penjagaaan anak secara rasmi.


Inilah jalan terbaik yang boleh dilakukan. Bagaimanapun, puan dinasihatkan supaya menggunakan khidmat peguam kerana mereka mengetahui apa dokumen yang diperlukan dalam permohonan nanti.


Mengenai anak puan, dia perlu dibimbing sebaik mungkin dengan ajaran Islam termasuk soal akidah, syariah dan akhlak agar menjadi anak yang soleh.


Mungkin pengalaman puan diceritakan secara baik agar mendapat pengajaran berguna kepada anak puan memandangkan dia sudah memasuki alam remaja.


Sememangnya anak puan tidak bersalah dan tidak berdosa. Islam pula tidak membezakan kedudukan anak tidak sah taraf dengan anak yang lain.


Semua itu dilakukan bagi menjaga keturunan supaya tidak bercampur-aduk.


Sumber : Harian Metro




Tuesday, December 20, 2011

Darah Fasad Bagi Wanita



Darah fasad adalah darah penyakit seperti darah istihadhah, darah jenis ini keluar dari faraj wanita yang belum berumur Sembilan tahun dan keluar ketika wanita sakit hendak bersalin (sebelum belahirkan anak).

Hukum darah ini sama seperti mana darah istihadhah, iaitu ia boleh mengerjakan segala amalan yang terhalang ketika haid dan nifas. Cara menyucikannya juga sama seperti darah istihadhah iaitu membasuhnya dan tidak perlu mandi hadas seperti keluarnya haid dan nifas.

Bagi wanita yang mengalami darah fasad ketika hendak melahirkan anak, maka diwajibkannya mendirikan solat apabila masuk waktunya. Ketika ini si suami hendaklah memahami keadaan isteri yang sakit. Suami hendaklah membantu isteri untuk bersedia melakukan solat.Caranya ialah seperti berikut :
  1. Wanita yang mengalami kesakitan untuk bersalin, harus berusaha terlebih dahulu untuk memenuhi segala tuntutan syarak yang telah ditetapkan ketika seseorang itu hendak menunaikan solat. Contohnya seperti berusaha membersihkan diri, tempat solat, berwuduk, berpakaian solat atau seumpamanya.

  2. Wanita yang mengalami kesakitan untuk bersalin tidak mampu untuk bagun disebabkan keletihan atau hilang tenaga setelah lama bertarung dengan kesakitan bersalin, maka cukup dia meminta segelas air untuk berwuduk pada anggota yang wajib sahaja, selimutkan seluruh badannya untuk menutup segala auratnya dan teruskan solat secara berbaring.

  3. Jika wanita itu tidak mampu segala-galanya, maka cukuplah dia solat sekadar menghormati waktu sahaja. Apabila ia telah bersalin dan suci dari nifas, maka hendaklah ia qadha segala solat yang ia tinggalkan (solat menghormati waktu) ketika sakit hendak bersalin dahulu.
Tetapi dalam masalah ini, terdapat perbezaan di antara ulamak, ada setengah pendapat yang lain mengatakan bahawa wanita yang hendak melahirkan anak, darah yang keluar dari farajnya itu termasuk di dalam darah wiladah dan tidak perlu ia mengerjakan solat. Di sini terserah kepada kita untuk menggunakan pendapat yang mana satu. Tidak berdosa jika kita pilih pendapat darah yang keluar semasa sakit untuk bersalin itu sebagai darah wiladah dan kita meninggalkan solat. Ini masalah khilaf (bersalahan pendapat), tidak ada yang salah dan semua pandangan yang diberikan adalah betul.

Sunday, December 18, 2011

Sumber Ilmu Akidah


 

Sumber pengambilan atau rujukan ilmu tauhid adalah daripada Al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW. Di samping itu, hujah akal digunakan sebagai pembantu bagi memenuhi tuntutan fitrah manusia yang dianugerahkan Allah SWT, kekuatan akal dan logik adalah untuk kesempurnaan kehidupan manusia.

Dalil Al-Quran

Firman Allah SWT :

“Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu. dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.” (An-Nisa : 136)

Firman Allah SWT :

“Dan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) selain dari Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Baqarah : 163)

Firman Allah SWT :

“Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa, Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat, Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan, dan tidak ada sesiapapun Yang serupa denganNya.”  (Al-Ikhlas : 1-4)

Firman Allah SWT :

“Rasul-rasul mereka bertanya: "Patutkah berlakunya sebarang keraguan tentang wujudnya Allah, Yang menciptakan langit dan bumi” (Ibrahim : 10)

Dalil Hadis

Daripada Abi Amar Sufian Bin Abdullah ra ia berkata : Aku bertanya wahai Rasulullah :

“Katakanlah kepada aku satu kenyataan dalam Islam yang tidak perlu lagi aku bertanya orang lain? Jawab Rasulullah : Katakanlah aku beriman dengan Allah, kemudian tetapkan diatas keadaan demikian.” (Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah SAW :

“Manusia yang paling bahagia yang memperolehi syafa’at ku pada hari kiamat nanti ialah orang yang berkata : Tiada tuhan melainkan Allah.”. (Riwayat Bukhari)

Daripada Saidina Umar Bin Al-Khattab ra ketika Jibril dating kepada Rasulullah SAW menyerupai seorang Arab bertanya mengenai Islam, Iman dan Ihsan. Rasulullah SAW menjawab mengenai iman melalui sabdanya :

“Beriman dengan Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari akhirat dan beriman dengan takdir baik dan jahat.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Thursday, December 15, 2011

Datang Haid Bagi Wanita Yang Menunaikan Haji


Haid merupakan masalah yang utama bagi para jemaah haji wanita. Pelbagai ikhtiar dan usaha telah dilakukan mereka untuk mengelak kedatangan haid ketika berada di tanah suci. Kedatangan haid sedikit sebanyak menjadi penghalang kepada para jemaah wanita untuk melaksanakan ibadah tersebut. Masalah seperti ini telah dialami oleh Isteri Rasulullah Saidatina Aisyah ra.

Ketika rombongan haji yang dipimpin oleh Rasulullah SAW pada tahun 10 hijrah tiba di Sarif yang terletak lebih kurang 16 kilometer dari kota Mekah, Saidatina Aisyah ra telah mengalami haid. Beliau sangat risau kerana tidak dapat melaksanakan haji bersama rombongan yang disertai beliau. Apabila masalah ini telah diketahui Rasulullah, Saidatina Aisyah ra telah dipujuk dan di tenangkan oleh Rasulullah dengan sabdanya yang bermaksud : 

“Ini adalah satu ketentuan Allah ke atas anak-anak perempuan Adam. Tunaikan hajimu sebagaimana orang lain menunaikannya. Cuma kamu jangan tawaf di Baitullah sehingga kamu mandi (bersuci daripada haid).” (Riwayat Muslim)

Bagi wanita yang sudah selesai mengerjakan segala ibadah haji selain tawaf widak tiba-tiba dia didatangi haid, maka dibolehkan dia pulang, tidak perlu mengerjakan tawaf widak dan tidak perlu membayar dam. Hal ini adalah merupakan kesepakatan para ulamak fikah. Hujah ini berdasarkan kepada hadis daripada Aisyah isteri Rasulullah SAW : 

“Sesungguhnya Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW : Ya Rasulullah, Safiah Bin Huyai haid. Rasulullah SAW bersabda : Barangkali dia telah tawaf bersama-sama dengan kamu (tawaf rukun)? Mereka menjawab : Memang dia telah tawaf. Kata Rasulullah : Kalau begitu pulanglah.” (Riwayat Bukhari)

Wanita haid yang mengerjakan haji ifrad tidak ada masalah kerana yang wajib dia kerjakan satu tawaf sahaja iaitu tawaf Ifadah. Manakala tawaf Qudum bagi wanita yang mengerjakan haji secara Ifrad apabila didatangi haid atau nifas, maka tidak wajib dikerjakan lagi baginya. Adapun wanita haid yang menergajakan haji Qiran, maka memadailah dia tawaf ifadah sewaktu dia mengerjakan umrah.

Wanita haid mengerjakan haji Tamattuk ada dua cara yang boleh mereka lakukan iaitu seperti :

  1. Wanita itu telah suci dari haid sebelum berangkat ke Arafah. Maka hendaklah dia mandi hadas dahulu kemudian pergi ke Baitullah kemudian di sana mengerjakan ibadah umrah. Setelah itu dia tahallul. Selepas itu dia berniat lagi untuk mengerjakan haji pada hari Tarwiah lalu mengerjakan ibadah-ibadah yang masih tertinggal.  

  2. Wanita dating pada hari Tarwiah dalam keadaan haid. Maka hendaklah dia mandi sunat kemudian berniat mengerjakan haji. Setelah selesai mandi, hendaklah dia kerjakan semua ibadah haji kecuali tawaf Ifadah, kerana tawaf ini boleh dikerjakan ketika dia dalam keadaan suci dari haid dan nifas. Jika ia ingin mengerjakan umrah di tanah halal, maka tidak menjadi masalah baginya, kerana isteri Rasulullah Saidatina Aisyah pernah melakukannya. 
Wanita haid boleh melakukan semua kerja haji kecuali tawaf sahaja. Apabila wanita tersebut didatangi haid, maka hendaklah dia tunggu dahulu sehingga haidnya berhenti dan mandi, setelah selesai mandi, maka bolehlah dia melakukan tawaf.

Saturday, December 10, 2011

Nama-nama Pada Ilmu Tauhid

 

Ilmu Usuluddin

Ilmu ini membahaskan perkara-perkara yang berkaitan dengan perkara-perkara pokok dalam Islam, seperti beriman kepada Allah, beriman kepada rasul dan lain-lain. Perkataan usul bermaksud tunjang atau asas, manakala perkataan ad’din bermaksud agama yang merangkumi semua aspek hidup dunia dan akhirat.

Ilmu Akidah

Ilmu ini membahaskan hal-hal yang berkaitan dengan akidah (kepercayaan) di dalam hati. Perkataan akidah bermaksud kepercayaan yang bersimpul atau yang terikat di dalam hati.

Ilmu Kalam

Ilmu ini membahaskan pada peringkat permulaan Islam dahulu, ilmu ini dibicarakan melalui perdebatan atau bertikam lidah terutama masalah kalam Allah adakah baharu atau qadim. Perkataan kalam bermaksud perkataan atau percakapan.

Ilmu Makrifah

Ilmu ini berkaitan dengan mengenal Allah dan rasul-rasulnya yang mana tiap-tiap orang Islam diperingkat awalnya wajib mengenal Allah dan rasulnya. Perkataan makrifah bermaksud mengenal atau mengetahui, ia menjadi asas agama sebagaimana yang dikatakan “Awal-awal agama adalah mengenal Allah”.



Wednesday, December 7, 2011

Positifkan Diri Dalam Masalah Furuk Atau Khilaf



Knapa kita perlu hafaz quran, hadith, tinggi ilmu agama utk guna mazhab selain shafie? klu xde ilmu,dan kita guna mana2 mazhab yg kita suka, knapa dkatakan kita ni 'taqlik buta'? Maknanya semua org malaysia (selain ustaz, ulamak) ni taqlik buta kpd imam shafie ke? Sy rasa sbb kt xde ilmu la kita ikut mazhab, sbb semua persoalan dah terjawab, so sbgai msyrakat awam,xperlula kita kaji quran dan hadis bg semua persoalan, ikut buta je la..klu ustaz kata kita mringankan hukum allah dgn mmilih mana2 mazhab yg senang bg kita, maknanya scra xlgsung ustaz mengatakan imam2 mazhab tersebut pun meringankan hukum allah..? Maaf ustaz, bkn sy against ustaz, tapi hanya mcari jawapan kpd persoalan dlm benak sy ni..

Jawapan Ustaz

Awak salah faham dengan kenyataan saya, asas Islam adalah Al-Quran dan Hadis, setiap perkara yang dibahaskan mesti dikaitkan dengan Al-Quran dan Hadis. Sumber perundangan kita Al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qiyas. Saya tak ada tulis tak boleh ikut mazhab lain. Kalau nak ikut kena belajar dulu, sebab Asas nak dapat ilmu kena belajar dan kena sentiasa tambah ilmu di dada.

Saya tak kata orang lain selain saya dan ulamak taqlik buta, kalau belajar itu bukan taqlik buta. Sampai bila kita nak beramal dengan ikut cakap orang lain. Jadi kenalah cari ilmu, kalau ada ilmu terpulanglah nak ambik yang manapun. Sebab ini masalah furuk dan khilaf sahaja..jangan sensitif dalam masalah khilaf. Sepatutnya kita kena berlapang dada, kalau berbalah jadi berdosa sebab para sahabat dulu elakkan diri dari berkhilaf untuk mengelakkan perbalahan dan takut perpecahan..

Kalau kita nak ikut Al-Quran nak kaji Hadis bagus, teruskan itu amalan yang baik, tapi persoalan disini, cukupkah ilmu kita untuk mengkaji semua benda tu, untuk mengkaji dia mempunyai disiplin ilmu yang tinggi. Kita kena bandingkan kitab-kitab tafsir dan pendapat ulamak yang berkaitan dengan disiplin ilmu tersebut, barulah kita keluarkan kesimpulan. Sebab itulah saya kata kena ada ilmu, ilmu asas dalam amalan..Hadis nabi "Tuntutlah Ilmu kerana wajib ke atas setiap muslim. Kata lain "Berilmu dan beramal" kenapa tak letak beramal baru berilmu, itu perlu difikirkan..

Mazhab maksudnya jalan untuk memandu kita ke jalan kebenaran, atau memadu kita kearah Al-Quran dan hadis..disebabkan kita kurangnya ilmu,  maka di sini mazhab itu diperlukan untuk membantu kita melaksanakan amalan Islam. Kalau tidak  jadi seperti sekarang, disebabkan doa qunut bercerai suami isteri, disebabkan kenduri arwah bergaduh sesama jiran, di sebabkan hal-hal khilaf berlaku pergaduhan perbalahan dan sebagainya.

Setiap mazhab mempunyai kaedah yang tersendiri untuk mengeluarkan hukum dan pendapat..jadi setiap pendapat yang dikeluarkan berbeza di antara satu sama lain..boleh ke kita kata mereka salah dan sesat. sebab mengeluarkan pendapat atau ijtihad sendiri. Asas setiap ijtihad dikeluarkan oleh ulamak, kadang-kadang mereka tengok keadaan tempat, zaman, masa dan keadaan penduduk dan sebagainya.

Masalah kita di Malaysia, kerajaan dan ulamak negara ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia mengamalkan mazhab Syafie dan semua perundangan dan hal2 yang berkaitan dengan syariat dirujuk dalam mazhab syafie kecuali ada perkara yang menghalang atau dharurat, maka mereka akan mengeluarkan fatwa yang tersendiri berdasarkan 4 sumber perundangan Islam.


Apa jadi kalau kita biarkan orang awam ni buat sesuka hati dia dan boleh ikut yang mana dia suka. Saya rasa mesti berlaku perbalahan dan pergaduhan seperti negara-negara lain. Kenapa berlaku semua ini? Sebabnya ialah jahilnya dan tidak ada ilmu, kalau ada ilmu tak jadi begini, sebab semua tahu ini adalah masalah khilaf ada berbagai pendapat.


Monday, December 5, 2011

Maksud Ilmu Tauhid



Ilmu Tauhid secara umum ialah ilmu yang membicarakan tentang cara-cara menetapkan aqidah agama dengan menggunakan dalil-dalil yang meyakinkan, seperti dalil naqli, dalil aqli. Sarjana barat menterjemahkan Ilmu Tauhid ke bahasa mereka dengan Theologi Islam. Secara etimologi Theologi itu terdiri dari dua kata yaitu theos berarti Tuhan dan Legos berarti ilmu. Dengan demikian dapat diartikan sebagai ilmu ketuhanan.

Perkataan tauhid berasal dari bahasa Arab wahhada, yuwahhidu, tauhidan. Secara etimologis, tauhid bermaksud keesaan iaitu itikad atau keyakinan bahwa Allah SWT adalah Esa, Tunggal, Satu.  

Dari segi istilah pula, tauhid diertikan dengan berbagai maksud yang dapat mengambarkan frasa Tauhid itu secara konseptual. Justeru, ini memudahkan kita memahami konsep Tauhid dengan lebih jelas sebelum mendalami perkara-perkara yang berkaitan dengannya secara lebih terperinci. Antara istilah-istilah yang diguna pakai ialah tauhid merupakan sesuatu ilmu untuk menetapkan akidah yang didasarkan kepada dalil-dalil yang jelas dan terang.

Menurut Syeikh Muhammad Abduh mengatakan tauhid adalah suatu ilmu yang membahas tentang wujud Allah, sifat-sifat yang wajib tetap padaNya, sifat-sifat yang boleh disifatkan kepadaNya dan tentang sifat-sifat yang sama sekali wajib dilenyapkan padaNya. Tauhid Juga membahas tentang rasul-rasul Allah dan meyakinkan kerasulan mereka.

Menurut Husain Affandi al-Jars mengatakan tauhid adalah ilmu yang membahas hal-hal yang menetapkan akidah agama dengan dalil-dalil yang meyakinkan.

Prof. M. Thahir A. Muin mengatakan bahawa tauhid adalah ilmu yang meyelidiki dan membahas soal yang wajib, mustahil dan jaiz bagi Allah dan bagi sekalian utusan-utusanNya, juga mengupas dalil-dalil yang menjadi bukti kepada akal fikiran sebagai alat untuk membuktikan adaNya zat yang wujud.

Friday, December 2, 2011

Ramai Berazam Tapi...




Setiap permulaan tahun baru hijrah, dunia Islam biasanya menyambut perayaan maal hijrah dengan mengambil sempena hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah. Hijrah nabi bukan semata-mata proses perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain, atau satu keadaan ke satu keadaan yang lain. Sebagaimana difahami kebanyakan orang, bahkan ia adalah satu manifestasi perubahan sesebuah masyarakat untuk mencapai dan menggapai kemuliaan serta kebahagiaan dunia dan akhirat.

Sempena Maal Hijrah ini ramai yang berazam untuk berubah. Tetapi perubahan masih tidak kunjung tiba kerana perangai masih berada di tahap lama. Yang tinggal hanya azam dan keinginan. Lebih pelik lagi, kita minta orang lain berubah, minta anak-anak berubah, marah pada pasangan kenapa tidak berubah. Memang tanggungjawab kita perlu nasihat-menasihati, cuma janganlah asyik kita menyuruh orang lain saja berubah. Bagaimana dengan diri sendiri?

Kita semua hendak berubah tetapi tidak tahu bagaimana dan dari mana hendak mula kerana bimbang jika salah ikut kaedah pasti perubahan itu tidak kekal lama kerana kembali semula kepada perangai dulu. Hangat-hangat tahi ayam saja. Maka di sini mari kita berkongsi cara-cara memulakan perubahan dan berhijrah :
  1. Mulalah dengan mengubah diri sendiri supaya anda menjadi lebih yakin. Orang lain juga akan lebih yakin dengan diri anda. Ini kerana tidak mungkin jika anda mahu mengajak orang lain berubah sedangkan diri anda sendiri masih berada pada takuk lama orang akan cakap anda seorang yang cakap tidak serupa bikin.

  2. Mula melakukan perubahan secara perlahan-lahan. Tidak dinafikan sememangnya sukar untuk terus berubah dalam masa yang singkat atau dalam tempoh sekelip mata saja.  Jika ia dilakukan secara perlahan-lahan, dengan izin Allah s.w.t anda akan dapat berubah seperti apa yang anda inginkan. Walaupun perlahan, anda akan dapat mengalami perubahan yang besar dalam diri anda. 

  3. Lakukan perubahan pada masa sekarang juga dan jangan bertangguh untuk tempoh lebih lama lagi. Ini kerana semakin lama bertangguh ia akan menjadi semakin melarat dan semakin susah untuk melakukannya. Perkara yang kecil akan jadi lebih besar jika ia terus dibiarkan. Jadi, ambillah masa yang ada sekarang untuk berubah dan mendapat hasil yang baik pada masa akan datang. 

  4. Berusaha untuk berubah dengan niat yang ikhlas dan lakukannya dengan bersungguh-sungguh. Anda perlu memaksa diri anda untuk berubah dengan sepenuh hati. Jika diri anda tidak dipaksa anda seolah-olah memanjakan diri anda untuk berubah. Nafsu anda juga akan menjadi semakin degil jika tidak dipaksa. Kawal nafsu anda dan jangan biarkan ia mengawal diri anda. 

  5. Apabila berjaya melakukan perubahan diri maka anda perlu mengulangi perubahan itu sehingga ia menjadi sebati dengan diri. Jika perubahan itu hanya dibiarkan begitu saja, anda hanya akan berjaya untuk berubah seketika sahaja.
Oleh itu, jangan sia-siakan perubahan yang dilakukan. Anda perlu sentiasa melakukannya. Kesimpulannya, kita perlu berubah menjadi orang yang lebih baik kerana ia sangat dituntut dalam Islam.  Jangan pula berubah kerana disebabkan orang lain. Setiap yang diamalkan perlu dilakukan dengan penuh ikhlas kerana Allah s.w.t demi kebaikan diri sendiri.

Selepas itu, barulah bolehlah kita mengajak orang lain berubah sama. Jika dilakukan dengan niat dan cara yang betul, Insya-Allah orang lain juga akan berubah seperti yang diharapkan. Pastinya, kita mendapat ganjaran pahala jika berjaya mengajak orang lain berubah ke arah kebaikan. 

Sumber : Harian Metro


Thursday, December 1, 2011

Tujuan Dakwah Keempat : Penyebaran Islam Kepada Non Muslim



Sebagai pendakwah yang baik dan menjalankan amanah Allah, golongan sasarannya bukan sahaja orang Islam, tetapi ia juga perlu menyampaikan dakwahnya kepada orang bukan Islam. menyampaikan dakwah kepada orang bukan Islam ini berbeza sedikit dengan orang Islam, kerana mereka memang jelas menolak langsung Islam dan mereka tidak percaya tentang kewujudan Allah. Orang bukan Islam ini terdiri dari berbagai kelompok yang perlu dikategorikan sebelum memulakan dakwah kepada mereka, antara kategori yang dapat diberikan ialah :
  1. Kelompok agama musyrik seperti pemuja patung berhala. 

  2. Kelompok agama samawi seperti Yahudi dan Kristian. 

  3. Kelompok mulhid iaitu orang yang tidak ada agama atau eteis. 

  4. Kelompok munafik iaitu orang yang berpura-pura memeluk Islam.
Nabi Muhammad SAW pada permulaan dakwah Baginda ialah menyampaikan dakwah kepada orang musyrikin Mekah, agar mereka dapat memeluk agama Islam dan meninggalkan amalan agama moyang mereka. Memang sukar untuk dicapai kejayaan dakwah terhadap orang bukan Islam ini, tetapi kita tidak boleh lemah semangat dan membiarkan begitu sahaja. Kita kena cuba segala teknik yang telah diajarkan oleh Rasulullah, soal hidayah dan penerimaan mereka itu adalah urusan Allah. Firman Allah :

“Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa Yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang Yang tidak beriman.” (Al-An’am : 125)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG