PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Friday, January 13, 2012

Layakkah Isteri Nusyuz Menerima Nafkah



Bagaimanakah seseorang isteri itu dianggap nusyuz dan bolehkah dikatakan nusyuz bagi isteri yang tidak menjalankan tanggungjawabnya sebagai isteri seperti digariskan Islam? Apakah hukum dan hak bagi isteri nusyuz? Bolehkah dia menuntut apa-apa sekiranya berlaku perceraian, seperti harta sepencarian, hak untuk menjaga anak dan nafkah selepas perceraian? Bolehkah isteri menuntut harta seperti tanah, rumah atau apa-apa harta yang dibeli dalam perkahwinan atas nama isterinya, sekiranya mahkamah menjatuhkan seseorang isteri itu nusyuz atau diserahkan kepada suami?

Jawapan

Nusyuz bermaksud derhaka iaitu enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah sah suami, iaitu antara lain : 
  1. Apabila dia menjauhkan dirinya daripada suaminya.
  2. Meninggalkan rumah suaminya.
  3. Enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain tanpa apa-apa sebab yang sah mengikut Hukum Syarak.” (Ahmad Ibrahim, 1999: 75)
Sekiranya perkara itu berlaku, suami hendaklah terlebih dulu mengambil tindakan dengan menasihati isterinya secara baik, jika tidak berjaya suami memulaukan isteri di tempat tidur atau tidur berasingan dan seterusnya kalau isteri masih berdegil dipukul dengan berpada. (Surah An-Nisa’, ayat 34).

Hakim boleh menjatuhkan hukuman nusyuz kepada isteri apabila suami bertindak sedemikian dan terbukti isteri bersalah. Hukum isteri nusyuz ialah dia tidak berhak mendapat nafkah sebagaimana kebiasaan.

Apabila isteri bertaubat haknya akan dikembalikan. Sekiranya berlaku perceraian, isteri tetap mendapat hak yang lain seperti mutaah, pembahagian harta sepencarian sewaktu perkahwinan dan hak penjagaan anak mengikut ketetapan hukum syarak. Harta yang dibeli atas nama isteri boleh dituntut suami sebagai sebahagian harta. 

Sumber : Harian Metro


26 comments :

  1. Assalamualaikum ustaz,

    minta maaf ustaz sbb sy ingin btanya soalan yg kurang berkaitan ngan isu di atas.

    sy ingin tau apakah hukum seorang isteri sms dengan lelaki lain (teman sekerja) tanpa pengetahuan suami malah menipu suami?

    ReplyDelete
  2. Salam

    Atas urusan apa, kalau soal pekerjaan tak jadi masalah, kalau atas suka-suka, boring tak ada keje itu salah, sebab boleh menimbulkan fitnah..

    ReplyDelete
  3. isteri sms ajak lelaki bkenaan pergi mkn...tidak bkenaan dngan urusan kerja. apa yg perlu dibuat ustaz? sbb isteri jg ada menipu walaupun akhirnya mengaku...

    ReplyDelete
  4. Itu tandanya nusyuz la....Bagi nasihat, sediakan keperluannya, mungkin ada apa-apa yang suami tak beres dengan dia...cuba tanya n selidik...

    ReplyDelete
  5. As salam ustaz

    saya ada beberapa soalan ingin bertanya

    1. jika seorang suami keluar rumah tanpa memberitatu isteri, apakah hukumnya?

    2. jika si suami hendak membantu abg nya contoh memberi wang belanja untuk keperluan asas, perlukan si suami berbincang dengan isteri dahalu atau tidak perlu? dan boleh tak isteri itu tidak bersetuju kerana si suami kurang berkemampuan?

    2. Jika isteri tidak membuat kesalahan, dan suami menjatuhkan hukum yg isteri bersalah dan mengatakan isteri itu derhaka, adakah jatuh hukum itu? Adakah isteri wajib minta maaf? sedangkan kesalahan itu berpunca daripada si suami sendiri, kerana ego, si suami menyalahkan si isteri.

    3. jika suami ingin meminjam barangan si isteri, dah si isteri tidak membenarkan, adakah si isteri berdosa? adakah si isteri melanggar perintah suami?

    4. jika si suami hendak menjaga anak sedara nya (menjadi penjaga, menggantikan kedua ibu bapa budak tersebut), tanpa berbincang dgn si isteri, boleh kah si suami berbuat demikian? sebenarnya si isteri tidak bersetuju untuk menjaga anak sedara suami kerana suami tidak berkemampuan, bolehkan isteri membantah permintaan tersebut?

    ReplyDelete
  6. salam ustaz..saya ingin bertanyan mengenai kemusykilan yang saya dan keluarga hadapi sekarang.adakah seorang isteri yang nusyuz boleh mendapatkan hak penjagaan anak? ini adalah tuntutan sang suami kerana beliau tidak mahu penceraian lagi2 memikirkan tentang masa depan anak, tetapi sang isteri tetap dengan keputusan untuk menuntut penceraian.untuk pengetahuan ustaz, sang isteri tidak bekerja.

    ReplyDelete
  7. as salam ustaz. saya ingin mendapat pandangan ustaz dalam perkara ini. bolehkah isteri ber sms dengan lelaki lain tanpa pengetahuan suami? apakah hukum isteri memberi no h/fon nya pada lelaki yang ingin berkawan dgnnya? isteri bersms dgn lelaki yg sebaya dgn anaknya dan mengatakan ianya macam adik saja, walhal sms nya berjela panjang dan kerap berhubungan. dan pada suami ia menyatakan tidak salah disisi agama kerna tiada apa yg berlaku. dan jika sms lelaki lain mempunyai kata sayang, rindu terhadap isteri, apakah hukumnya? apa yang perlu dilakukan oleh suami? sekian

    ReplyDelete
  8. Salam Ustaz... saya ada beberapa persoalan yang agak sensitif untuk diperbincangkan tetapi amat merunsingkan saya ketika ini. Perkara ini bukannya perkara baru dan boleh dikatakan antara beberapa kali merupakan punca perang dingin antara saya dan isteri saya.

    1. Isteri saya seringkali menolak untuk bersama dengan alasan penat dan banyak kerja padahal setiap kali itu juga alasan yang diberikan walaupun kadangkala last bersama sudah lebih satu bulan dan pernah ada ketikanya lebih setahun tidak bersama (alasan mengandung 9 bulan + pantang 100 hari + hari2 mengelak untuk bersama) walaupun ketika itu saya akur atas sebab2 alasan yang diberikan..

    2. Saya terfikir jugak mungkin saya yang tidak normal samada saya ini tergolong di dalam kategori yang melampau kerana bagi saya seminggu kalau boleh sekurang-kurangnya sekali untuk bersama. Betulke ustaz ianya tidak normal? Umur saya dan umur isteri saya 39 tahun.

    3. Maaf ustaz, saya seringkali melepaskan nafsu saya sendirian walaupun saya cuba juga untuk mengawalnya dan berazam untuk tidak mengulanginya tapi saya tidak mampu.. Malah yang menyakitkan hati saya isteri saya tahu akan perkara ini dan dia langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi seperti mengiyakan perkara itu berlaku dan saya amat sedih ustaz..

    Ustaz... apa yang perlu saya lakukan? Saya dah beberapa kali nasihatkan isteri saya serta dosa tidak mengendahkan permintaan suami namun tidak diendahnya dan tetap memberi alasan2 yang sama.

    Banyak lagi yang hendak saya bertanyakan pada ustaz tetapi biarlah ustaz respon dulu pasal persoalan di atas. Utk pengetahuan ustaz saya berkahwin dah 13 tahun dan 7 tahun baru mendapat cahaya mata dan mempunyai 3 orang anak setakat ini. Saya masih sayangkan isteri dan anak-anak saya...

    Terima kasih.. (mat0224)

    ReplyDelete
  9. Salam Ustaz,

    saya inginkan pandangan ustaz,
    si isteri dan suami sedang bermasalah rumahtangga kerana punca dari isteri serta keluarganya,
    1) si isteri tidak menjalankan tanggungjawab seperti makan pakaian lelaki tidak di urus
    2) Memakai pakaian seksi tanpa pengetahuan suami
    3) Masuk ke kelab, minum arak & merokok
    4) ingkar cakap suami demi mentaati cakap ibu bapa
    5) Ibu bapa si isteri juga meminta supaya anak mereka dikembalikan dan diceraikan atas alasan yg tidak munsabah & mengatakan mereka tidak mahu cucu tetapi kembalikan si isteri.

    sekarang si isteri menuntut Fasakh dan mahukan hak penjagaan anak, adakah si isteri layak apabila pihak mahkamah tahu keadaan si isteri ini? apakah caranya agar si suami dapat hak penjagaan?

    ReplyDelete
  10. salam ustaz,perkahwinan kami menjangkau 5 tahun,saya menghadapi masalah dengan isteri saya hanya disebabkan masalah kecil,ini kerana isteri saya selalu menolak ketika ingin bersama..kadang pura2 tidur awal,bila siang suruh buat malam,sepanjang isteri mengandung saya tidak pernah menyentuh diri dia dan sepanjang dia melahirkan anak sehingga anak berusia 2 tahun saya menyentuhnya 2 bulan sekali,ini kerana isteri memberi alasan tiada bernafsu walaupun tidak bekerja,saya telah memberi nasihat tetapi tidak berkesan,satu hari selepas subuh ketika isteri selesai solat saya telah meminta dia melayan saya kerana nafsu begitu gelora dan saya juga ingin menambah zuriat.Saya memegang tangan isteri tetapi isteri telah melarikan diri keluar bilik.Isteri menolak kemahuan saya dan menyuruh saya keluarkan sendiri.Akibat tercabar saya bertambah marah dan menghalau isteri dari rumah kerana tidak mendengar kata.Perkara ini berlarutan kerana isteri kerap bersembang dengan jiran sebelah dan saya menjadi marah kerana dia boleh pula melayan jiran sebelah siang dan malam.Saya bertengkar dan menhalau keluar rumah lagi.Tanpa saya sangka beliau keluar rumah dan diambil oleh adiknya ke kampung.Saya telah puas memujuk agar kembali kerana kasihankan anak.Isteri pula berkeras untuk dilepaskan atas alasan sudah tawar hati dan tiada bernafsu.Semua cara pujuk rayu tetapi gagal.Saya telah pergi ke kampung isteri untuk memujuk dan melihat anak.Tetapi sebelah petangnya saya dihalau oleh isteri dan mertua kerana tak bagi saya bermalam disana.Isteri saya telah meninggalkan rumah lebih sebulan ustaz.Saya amat kasihankan anak saya.Saya mempunyai pendapatan tetap dan gaji yang agak tinggi.Isteri saya juga agak cemburu kerana saya merupakan anak yg taat dan menjaga kebajikan ibu bapa dan kerap melihat saya memberi wang kepada ibu bapa saya.Saya juga merupakan seorang yg makan gaji dan berdakwah sebelah malamnya ustaz.Apakah hak saya keatas anak saya sekiranya jodoh tidak panjang.Apakah nasihat ustaz bagi saya mempertahankan rumah tangga saya

    ReplyDelete
  11. Salam ustaz,saya ada masalah dgn suami,usia prkhwinan kami 7 thn dan mempunyai 3 org anak dan saya berkejaya gaji pun cukup makan je. Suami saya tak pernah memberi nafkah,makan pakai saya segala keperluan anak saya yg tnggung,suami jrg skali dpt membantu,gaji saya makin kecil setelah saya membuat loan,itu pun sebab suami yang suruh,dia berjanji ingin bantu bayar tiap2 bulan,skali lagi saya buat loan untuk bli kereta,tapi suami saya beli kereta panas, loan utk kereta tiap2 bln kna bayar tapi kereta tak boleh guna..skali lagi saya terpaksa buat loan sebab suami suruh dia janji nak tolong bayar bulanan,semua janji tinggal janji..saya dah tak tahan..sekarang saya tinggal di rumah kakak saya dengan anak no.3 sebelum hari mengundi tahun ni..saya keluar dari rumah sebab suami selalu tak balik tido di rumah kerana sibuk dengan pilihanraya..bukan itu saja sebab saya keluar dari rumah ,suami dah 6 bulan tak bayar sewa,bil api air pn dah tertunggak sampai surat warning,bil astro dah kena potong,sehingga sekarang saya masih menetap di rumah kakak,suami pernah ajak pulang tapi saya menolak kerana sakit hati dengan perangainya..bukan sekali dia buat macam ni,saya dah bagi peluang berubah banyak kali .sekarang kami telah bersetuju untuk bercerai,masalah lain timbul sebab saya keliru dan takut,kerana suami bagi cadangan,kalau nak cepat proses penceraian ni biar dia yang mohon dengan syarat saya setuju. dalam borang permohonan tu ada kolum sebab2 penceraian,suami menulis saya nusyuz. apa akibat kalau saya ikut cadangan dia??? saya keliru..

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum ustaz...mano ni..den dah lamo tunggu jawapan...ado ko takdo ni

    ReplyDelete
  13. masalah nafsu semata mata bila di remehkan hal sunnah ..

    pertama nya adalah kerana di kuasai nafsu syaitan dan iblis.
    apabila diri kurang kawalan , lebih lagi cahaya kerohanian nya pudar maka
    iblis akan cepat cepat mendatangkan keraguan pada pasangan masing masing .
    bersms dengan lelaki atau perempuan lain tanpa arah tujunya...
    selalu abaikan suami atau isteri ..
    selalu membelangikan suami atau isteri.. dll.
    ini semua gangguan saraf yang tidak teratur...
    hukum demikian melanggari hukum Allah adalah berdosa besar...
    cuba lihat blik posting ustaz yg lepas lepas tu ..
    ada jawapan di situ ..

    hal penceraian kena merujuk balik permasalahnya .. hal demikian kena memahami atau
    selami jiwa pasangan masing2 apa punca sebenarnya...

    jika tidak boleh di perbaiki dalam rumahtanggan ... maka tuntutlah yang di katakan
    boleh menjamin masa depan kamu .. akan tetapi tidak di galakkan ..
    bergantung pada hal dan keadaan di mana tidak boleh atau mendatangan kesakitan
    atau keburukkan yang sudah di jangka.. sekiranya boleh baiki sudah lah dulu ...
    dalam AQ pun ada nyatakan surah An-nisa.

    sy cadangkan memohon lah pada Allah ... sekirannya isu di atas sudah terlambat bagi kamu ..anggaplah satu kebaikkan dlm pencarian diri ..
    bersabar lah dengan ujian Allah ... InsyAllah ..


    ohh ya sy bkn ustaz ya ..

    ReplyDelete
  14. Isteri saya terang terangan menunjukkan tanda tanda nusyuz semenjak bernikah dia menjauhkan diri dari saya..dia tidak melayan pertanyaan saya..sekiranya dia marahkan sesuatu dia membentak bentak membesarkan pekara sekecilnya sehingga sekalipun dijadikan isu..sy sedari sebagai manusia biasa saya juga ada salah silap..tp dia lansung tidak mahu bertolak ansur sudah puas saya bersabar dengannya..sepekara lagi dia tidak mengelakkan melakukan hubungan suami isteri dengan sehingga tahap 7 bulan bernikah saya masih teruna sehingga skrg kami dalam proses penceraian..saya menyedari dia pekara yang dia lakukan adalah nusyuz..saya menasihatinya tetapi dia meminta cerai kerana tidak sanggup menanggung dosa..pada mulanya saya enggan kerana memikirkan perkahwinan masih baru..dia mendesak saya setiap hari supaya melepaskannya..sudah puas saya memujuknya dan menasihatinya dia mengugut saya sekiranya saya tidak melepaskannya saya dan dia akan tanggung dosa..dengan tidak melepaskan saya akan memudharatkanya kerana dia terpaksa menanggung dosa kerana saya tidak melepaskannya..namun untuk berubah tidak sesekali..adakah itu benar saya tidak melepaskannya kerana seboleh2nya saya tidak mahu penceraian dan masih berusha supaya kami berbaik..tapi akhirnya saya akur..sekarang dalam proses penceraian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramainya kes nusyuz... sama lahhh keadaan tuan hamba dengan sy.. nauzubillah

      Delete
  15. sian ustaz sampai xtau nk jwb apa, berat nanang lagu ni, yg baca pun x tau soalan ke jawapan yg d beri d ruangan comments ni..

    ReplyDelete
  16. Banyak ye kes nusyuz. Sy jumpa blog nih utk cr maklumat smada isteri nusyuz berhak tak utk dpt harta sepencarian.
    Bukti nusyuz cth sms bercinta, gmbr berpeluk dll, tpi disebabkan budi bicara dan tidak mahu menjatuhkan aib bekas isteri dia dicerai kan secara biase (raj'ie) so mcmn ye ttg tuh?

    Ustaz nor amin ni tak nak bls ke komen smua org.?

    ReplyDelete
  17. Kesian ustaz...ustaz dh penat nak jawab

    ReplyDelete
  18. Kesian ustaz...ustaz dh penat nak jawab

    ReplyDelete
  19. salam ustaz..isteri sya pn begitu..ska mncederakn dan merosakkan brg stiap kli brlku prtgkran..sya nk dpatkn hak pnjgaan ank lelaki sya ustaz..isteri secara lisan mlepaskn hak ank kpd sya..cma sya tkut brlku sbliknya bla brlku proses pnceraian

    ReplyDelete
  20. pergertian Nusyuz..... Suami atau Isteri?


    Nusyuz secara bahasa adalah ketidakpatuhan, diambil dari an-Nasyz yang berarti tanah yang tinggi, ketidakpatuhan disebut nusyuz karena pelakunya merasa lebih tinggi sehingga dia tidak merasa perlu untuk patuh.

    Nusyuz dalam istilah rumah tangga adalah kebencian suami isteri kepada pasangannya. Wanita itu nusyuz kepada suaminya jika dia tidak patuh kepadanya, suami nusyuz kepada isteri jika dia memperlakukannya dengan buruk dan berpaling darinya.

    Nusyuz adalah keadaan yang terjadi pada suami atau isteri dalam bentuk ketidakharmonian, kerenggangan, ketidaksukaan, penolakan, ketidakpatuhan dan kedurhakaan dari isteri atau berpaling dari suami.

    Allah Subhanahu waTa’ala telah mensyariatkan sebuah solusi bijak untuk mengatasi problem rumah tangga ini sesuai dengan perkembangan dan kondisi lapangan dengan menggunakan kelembutan, ketenangan dan kesabaran

    Nusyuz sering dikaitkan kepada isteri kerana nusyuz diberi makna sebagai derhaka kepada suami. Umumnya, nusyuz boleh berlaku melalui dua cara iaitu perbuatan dan perkataan. Nusyuz perkataan seperti isteri bercakap tanpa adab ataupun tidak sopan seperti menengking dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap suami.

    Nusyuz isteri dari segi perbuatan seperti menolak pelawaan suami untuk hubungan kelamin tanpa sebab munasabah. Selain itu, isteri keluar dari rumah tanpa kebenaran suami kecuali untuk tujuan syarie yang dimaklumi seperti tujuan keselamatan, membeli barang keperluan, kesihatan dan pendidikan. Isteri yang enggan bermusafir dengan suaminya juga dikira nusyuz.

    ReplyDelete
  21. Suami juga boleh dianggap nusyuz apabila tidak mahu bercakap dengan isteri atau bercakap tanpa adab seperti menengking, suami mengesyaki isteri tanpa sebab munasabah dan mengarahkan isteri melakukan perkara melanggar syarak. Nusyuz suami dari segi perbuatan seperti meninggalkan hubungan kelamin dengan isteri tanpa sebab dibenarkan syarak. Suami melakukan perbuatan kejam dan zalim sama ada fizikal atau emosi terhadap isteri. Suami tidak menyediakan nafkah terhadap isterinya atau melakukan liwat semasa melakukan hubungan kelamin.

    Bagaimanapun, konflik biasa atau ketidakfahaman terhadap sesuatu perkara belum boleh dikatakan sebagai nusyuz. Nusyuz lebih kepada perlanggaran terhadap tanggungjawab suami isteri secara melampau.

    Antara sebab dikatakan nusyuz adalah tidak bertanggungjawab terhadap hubungan suami isteri dan kekeluargaan. Selain itu, ia juga berpunca daripada kurangnya tolak ansur dan hormat menghormati antara satu sama lain.

    Apabila diperkatakan tentang NUSYUZ, sudah pasti di kotak pemikiran kita yang nusyuz mesti adalah ISTERI. Masyarakat kita sememangnya sudah diterapkan dengan mentaliti yang sebegitu. Sifat NUSYUZ seorang SUAMI adalah suatu yang asing di kalangan masyarakat.

    ReplyDelete
  22. " Dan jika seorang isteri khuatir suaminya akan nusyuz atau bersikap tidak acuh, maka keduanya dapat mengadakan perdamaian yang sebenarnya, dan perdamaian itu lebih baik(bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu memperbaiki(pergaulan dengan isterimu) dan memelihara dirimu(dari nusyuz dan sikap acuh tak acuh), maka sungguh, Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."
    (surah an-nisa:128)

    Suami dan isteri umpama pakaian yang saling berperanan antara satu sama lain untuk tujuan kasih sayang, perlindungan dan juga kemanusiaan. Masakan sesebuah rumahtangga mampu tenang sekiranya suami dan isteri seringkali berbalah antara satu sama lain dan hal ini sama sekali sudah menyalahi matlamat asal perkahwinan yang mana perkahwinan ini adalah untuk mendatangkan ketenangan di antara suami dan isteri.

    Dasarwarsa ini kita menyaksikan banyak rumahtangga bergolak kerana suami mahupun isteri saling menyakiti antara satu sama lain. Suami curang sudah biasa kita dengar, tapi tak kurangnya dengan isteri curang jugak sudah hampir sama byknya.

    Sebenarnya tiada definisi yang tepat untuk menggambarkan apa itu NUSYUZ tapi para FUQAHA' telah memberi pengertian dengan menyatakan bentuk-bentuk perbuatan yang dikatakan sebagai nusyuz.NUSYUZ itu adalah perbuatan yang tak disukai oleh pasangan, melampau hak, berlaku permusuhan, kebencian dan layanan yang tidak sewajarnya.

    KITA sering dengar perkataan 'nusyuz' selalunya diguna-pakai kepada isteri yang derhaka/tidak taat kepada suami tanpa keuzuran syarie. Kali ini saya kongsikan pula, nusyuz tidak tertakluk kepada isteri samata-mata, tetapi suami juga boleh nusyuz.

    Isu ini sebenarnya sudah pun diterangkan dalam entry Suami juga boleh nusyuz. Dikongsikan sedutan kertas-kerja Ustaz Alias Othman bertajuk: ‘Huraian Al-Quran tentang nusyuz suami dan isteri: Pengertian dan penyelesaian’ yang dibentangkan semasa Wacana Wanita & Keadilan Syariah, anjuran Wanita JIM & JAWI pada 26 Mac yang lalu.Insya Allah, semoga tiada antara para suami ahli JIM yang tergolong dalam golongan suami yg nusyuz sebagaimana yang dihuraikan dalam kertaskerja ini.


    ReplyDelete
  23. Nusyuz suami
    وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو اعراضا فلا جناح عليهما أن يصلحا بينهما صلحا والصلح خير – النساء 128
    “Dan jika seorang wanita bimbang akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya maka tidak mengapa bagi kedua-duanya mengadakan suluh yang sebenar-benarnya dan suluh itu lebih baik (bagi mereka)....”
    Nusyuz suami disebut dalam ayat 128 surah al-Nisa’ yang telah dinukilkan di atas.

    Berbagai-bagai versi riwayat yang menjelaskan latar belakang ayat ini diturunkan, antara lain ialah kebimbangan Saudah Binti Zam’ah dia akan diceraikan Rasulullah SAW, lantas dia berkata kepada Baginda SAW, “Janganlah ceraikan saya, kekalkanlah saya (sebagai isteri).Dan berikanlah satu hari giliran saya kepada ‘Aisyah.” Rasulullah SAW menerima tawaran tersebut lalu ayat ini diturunkan. (al-Qurtubi, op.cit 5:402).

    Menurut Ibn Abi Malikah ayat ini menolak pandangan sesetengah orang bahawa apabila seorang lelaki telah menghabiskan usia muda seorang wanita dan setelah tua lelaki terbabit tidak lagi berhak menggantikannya dengan wanita lain (Ibn ‘Arabi, Ahkam al-Quran.1:504, Qurtubi, op.cit 5:404).
    Beliau melihat isu ini positif kerana Allah telah memberi satu jalan keluar di saat tiada pilihan bagi lelaki yang tidak lagi mahu mengekalkan status isterinya sebagai isteri.

    Sewaktu ditanya mengenai maksud ayat ini, Saidina Ali karramalLahu wajhah berkata: seorang lelaki punya perempuan di bawah tanggungannya (isteri), dia tidak lagi tertarik kepadanya oleh kerana susuk tubuhnya, usianya yang telah tua, akhlaknya yang buruk atau kecacatannya.Wanita itu tidak mahu dia diceraikan, jika dia memberikan kepada suaminya sesuatu, harta atau hari gilirannya dia boleh melakukannya.” (Said Hawa, al-Asas Fi al-Tafsir 2:1195).

    ReplyDelete
  24. Dalam ayat ini terdapat dua istilah: nusyuz نشوز dan ‘ie’radh اعراض.

    1. Nusyuz bermaksud mengabaikan isteri dengan menghalang dirinya daripada isteri, tidak memberi nafkah, menyakitinya dengan maki hamun atau memukulnya.
    2. ‘ie’radh kurang bercakap dan bermesra dengan isteri disebabkan usianya yang telah tua, susuk tubuhnya yang tidak lagi menarik, buruk akhlak, jemu atau ingin mencari yang lain. (said Hawa, ibid 2:1194)

    Dalam mentafsirkan ayat ini, al-Qurtubi menjelaskan bahawa sekiranya isteri berpendapat suaminya akan bersikap nusyuz (ingkar dan menjauhkan diri) atau ‘ie’radh (tidak bertegur sapa dan tidak bermesra) dia bolehlah menawarkan suluh kepada suaminya.Suluh boleh berlaku melalui tawaran isteri dengan menggugurkan sebahagian haknya sebagai ganti daripada dia diceraikan.Suluh juga berlaku melalui tawaran oleh suami untuk memberikan kepada isterinya kadar tertentu harta sebagai ganti dia melebihkan isteri lain. (al-Qurtubi, op.cit 5:423-424)

    Isunya, jika isteri menawarkan suluh dan diterima suami atau suami menawarkan suluh dan diterima isteri.Namun jika isteri tidak menawarkan suluh atau isteri tidak menerima tawaran suluh suami dan isteri juga tidak nusyuz, dalam keadan ini suami wajib berlaku adil dan memberikan semua hak isteri dan melaksanakan semua kewajipannya sebagai suami.

    Dari perbincangan ini dapat dirumuskan bahawa suami juga melakukan nusyuz. Suami dianggap nusyuz apabila dia cuai dalam melaksanakan kewajipan rumahtangga.Menurut Muhammad Qutb dan Dr. Muhammad ‘Uqlah kalau isteri dianggap telah nusyuz apabila dia derhaka kepada suami, tidak menunaikan kewajipan dan keluar rumah tanpa izin suami maka suami juga boleh dianggap telah nusyuz apabila dia enggan memberi nafkah kepada isteri. (Muhammad Qutb, Syubhat Haula al-Islam 128 dan Dr. Muhammad `Uqlah, Nizam al-Usrah Fi al-Islam 2:184)

    Dr. Mustafa al-Khin menganggap suami nusyuz apabila pengabaian dan keengganan berlaku di pihak suami dengan dia tidak menunaikan giliran, tidak memberi nafkah, bertindak kasar dengan perkataan atau perbuatan. (Mustafa al-Khin dan Dr. Mustafa al-Bugha, al-Fiqh al-Manhaji2; 105).

    Penjelasan-penjelasan ini cukup untuk meyakinkan kita bahawa suami juga berlaku nusyuz dan memahamkan kita apa maksud nusyuz suami.

    ReplyDelete
  25. Bila suami dianggap nusyuz
    Suami nusyuz bolehlah ditakrifkan sebagai: suami yang enggan menunaikan hak spiritual, material atau bertindak kasar terhadap isteri.Hak spiritual isteri ialah komunikasi yang baik, memenuhi kepuasan seksual, memberi pendidikan agama, dicemburui dan adil antara para isteri, tidak dihina dan dikasari.

    Hak material isteri ialah maskahwin, nafkah dan mut’ah jika berlaku perceraian tanpa nusyuz isteri. (al-Qurtubi, op.cit 5:422-324, Dr. Muhamad `Uqlah, op.cit 2:84, Muhammad Qutb, Syubhat Haula al-Islam 124).

    Tindakan isteri jika suami nusyuz
    1. Jika suami nusyuz isteri mestilah bersabar.
    2. Memperingatkannya tentang kewajipan husnu al-mu’asyarah seperti disebut dalam ayat 18 surah al-Nisa’ وعاشروهن بالمعروف .
    3. Memperingatkannya hadis Rasulullah yang menyatakan lelaki yang paling baik ialah suami yang paling baik terhadap isterinya خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهله.
    4. Memperingatkannya tentang akibat kezalimannya terhadap isteri.

    Jika ini tidak berjaya isteri berhak membawa kesnya kepada kadi untuk dia mendapatkan semua haknya, kerana kadi dilantik untuk mengembalikan hak kepada yang empunya hak dan kerana isteri tidak berdaya mendapatkan haknya tanpa kuasa kadi. Kadi bertanggungjawab memaksanya menyempurnakan hak isteri dan menghentikan kezalimannya.

    Jika ini juga tidak berhasil dan suami masih meneruskan nusyuznya dan bertindak memukul dan memaki hamun kadi hendaklah menjatuhkan hukuman taazir ke atasnya. Jika ini juga tidak berhasil, maka hakam hendaklah dilantik bagi berusaha melakukan suluh.Jika usaha suluh juga gagal, penyelesaian terakhir ialah membubarkan perkahwinan (cerai).Dari Mu'adz r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Dan jagalah dirimu dari doa orang-orang teraniaya, kerana antara dia dengan Allah tidak ada dinding." (Shahih Muslim)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG