PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Sunday, February 5, 2012

Maksud Dakwah



Dakwah ilallah adalah dakwah yang bersumber dari Allah SWT yang disampaikan kepada kita melalui para nabi dan rasulNya, serta ditutup dengan kehadiran Nabi Muhammad SAW. Bila dikatakan ‘dakwah ilallah’, berarti kita berdakwah agar manusia beriman kepada Allah, risalah yang dibawa para nabi dan rasul, taat pada apa-apa yang diperintahkan, berhenti total dari semua yang dilarang dan membenarkan seluruh perkataan utusan Allah tersebut. Erti berdakwah adalah mengajak kepada din Islam, penutup seluruh Kalamullah, serta agama yang paling sempurna dan syamil (komprehensif). Islam adalah agama yang telah Allah jamin penjagaannya, sedangkan agama-agama selain Islam diserahkan kepada para pemeluknya. Oleh kerana itu, hanya Islamlah yang akan tegak tanpa perubahan dan cacat.

Kegiatan berdakwah sudah ada sejak adanya tugas dan fungsi yang perlu diberatkan oleh manusia dibelantara kehidupan dunia ini. Hal itu dilakukan dalam rangka penyelamatan seluruh alam, termasuk di dalamnya manusia itu sendiri. Namun kegiatan dakwah seringkali difahami, baik oleh masyarakat awam atau pun sebahagian masyarakat terdidik, sebagai sebuah kegiatan yang sangat praktis, sama dengan tabligh (ceramah), iaitu suatu kegiatan penyampaian ajaran Islam secara lisan yang dilakukan oleh para khatib di atas mimbar. Kegiatan dakwah itu dilakukan terbatas hanya di majlis-majlis taklim, masjid-masjid dan mimbar-mimbar keagamaan. Meski hal itu tidak sepenuhnya keliru, namun sangat penting untuk diluruskan.

Apabila kita katakan “Dakwah Islamiah”, maka yang kita maksudkan adalah “Risalah terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Sebagai wahyu dari Allah dalam bentuk kitab yang tidak ada kebatilan di dalamnya, baik di depan atau di belakangnya, dengan kalamNya yang bernilai mukjizat dan yang ditulis di dalam mushaf yang diriwayatkan dari Nabi SAW dengan sanad yang mutawatir, yang membacanya bernilai ibadah.”

Dakwah itu megandungi makna : An-Nasyr (menyebarkan), Al-Balagh (menyampaikan), Al-Iqna’ (menyedarkan) dan Ad-Di’ayah (propaganda) yang semua ini telah menjadi ilmu tersendiri, sejajar dengan ilmu-ilmu lainnya. Semua ini memiliki pembahasan, karakteristik dan sasaran tersendiri bersama dengan ilmu-ilmu Islam lainnya. Dakwah bahkan telah menjadi ilmu Islam yang paling penting dalam menjaga akidah umat, eksistensinya hari ini dan masa depannya nanti, melindunginya dari mazhab-mazhab batil yang menyerang umat Islam, embusan angin beracun dari musuh-musuh Islam siang dan malam, ghawul fikri (perang pemikiran), penjajahan intelektual yang mawadah sekarang ini di tengah masyarakat muslim.

Dari segala definisi dakwah yang telah diberikan di atas, penulis dapat membuat beberapa rumusan seperti :
  1. Dakwah adalah satu usaha mengajak manusia beriman dan taat akan segala perintah dan larangan Allah. 

  2. Dakwah ialah usaha untuk menyelamatkan manusia dari melakukan segala kesalahan yang bertentangan dengan syariat Islam. Usaha ini juga dilakukan melalui usaha tabligh melalui ceramah atau segala program yang dijalankan di masjid-masjid. 

  3. Dakwah adalah kesinambungan usaha dakwah Rasulullah SAW untuk menyampaikan segala wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada sekelian umat seperti telah tercatat di dalam Al-Quran. 

  4. Dakwah merupakan sebahagian ilmu Islam yang paling penting. Dakwah juga adalah usaha menyebar, menyampaikan, menyedarkan dan mempunyai kaedah yang tersendiri untuk melindungi umat Islam dari terjebak dalam perkara-perkara yang bertentangan dengan Islam. Ini bertujuan untuk memelihara keharmonian akidah umat Islam agar umat Islam menjadi seorang muslim yang sejati.

1 comment :

  1. Assalamualaikum...saya tak pandai berilmu tetapi saya suka post hal2 berkaitan agama dlm media massa mcm fb..disini sy nk btanya..adakah ape yg saya buat itu dakwah atau pun tidak...terima kassih kerana mjwab

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG