PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Wednesday, March 6, 2013

Perlukah Penjawat Awam Ambil Takaful?



Assalam ustaz.. saya nadia berusia 25 tahun saya adalah pekerja kerajaan. soalan saya berkenaan takaful :

  1. Adakah pekerja kerajaan juga perlu @ semestinya mempunyai takaful.
  2. Kebanyakan agen menindas pembeli takaful dengan menyarankan pelbagai pelan yg tinggi bayaran bulananya. dan adakalanya tidak diperlukan.
  3. Adakah ustaz ada apa-apa pandangan?
Disini saya amatlah berbesar hati jika ustaz dapat membantu dalam penyelesaian masalah ini. Terima kasih ustaz.


Jawapannya


Terima kasih atas email dan persoalan ini, soalan yang sangat bagus dan sering terjadi di dalam masyarakat kita sekarang, sebab itulah takaful mengalami fitnah yang besar kerana kejahilan agen yang hanya mementingkan keuntungan peribadi sahaja dan tidak menekankan keperluan seseorang itu..

Sebenarnya motif tertubuhnya takaful adalah untuk membantu seluruh masyarakat Malaysia dari musibah atau kemungkinan tertentu seperti hutang, nafkah, keperluan peribadi dan kos rawatan yang makin meningkat. Cuba anda bayangkan kalau ditakdirkan anda lumpuh (hanya sebagai contoh) sudah tentu waktu itu emosi anda tinggi disebabkan sakit yang dialami, simpanan dan gaji yang ada untuk berbelanja perubatan dan kos ulang alik dari rumah ke hospital tidak mencukupi. Wang simpanan juga habis kerana rawatan dan sara hidup.


Sekiranya kita mempunyai anak, mereka juga memerlukan perhatian dan bantu dari kita, tanggungjawab kita adalah membela mereka dengan memberikan perlindungan, makanan dan pelajaran. Sudah pasti waktu itu, anda akan berfikir kembali betapa pentingnya takaful dan pada masa itu juga sudah terlambat kerana musibah telah pun berlaku. Cuma anda hitungkan pada waktu itu wang gaji dan simpanan mesti tidak cukup untuk menampung hutang, kos sara hidup dan perubatan yang semakin tinggi sekarang. Boleh jadi juga suami, orang terdekat dan sahabat-sahabat kita menjauhkan diri kerana tidak sanggup berdepan dengan masalah yang kita alami. Persediaan sebeginilah yang sangat dituntut Islam.

Satu lagi masalah paling besar ialah tanggungjawab untuk diri kita menglangsaikan hutang yang ada, nafkah untuk anak-anak, bantuan kewangan untuk ibu bapa tidak dapat dibekalkan lagi sebab berlakunya kematian atau lumpuh kekal. Apa salahnya kalau kita sediakan untuk mereka satu jumlah kewangan yang besar untuk mereka meneruskan kehidupan dan pelajaran. Malah Rasulullah juga telah menyarankan kita agar menyediakan satu jumlah perbelanjaan atau harta untuk anak dan isteri agar mereka boleh meneruskan kehidupan dengan baik.  Cuba anda bayangkan. Adakah masyarakat kita sekarang ini menjalankan kehidupan seperti yang disarankan oleh Rasulullah atau Islam? Apa kita hendak jawab di hadapan Allah apabila semua keperluan untuk keluarga dan diri tidak dapat disediakan kita dengan baik? Fikir-fikirkanlah….

Sampaikah hati kita hendak mengharapkan ibu bapa atau saudara kita mengambil alih tugas kita menjaga anak-anak dan membantu kita menyediakan kos rawatan. Secara logiknya tidak mungkin terjadi sebab mereka pun belanja cukup-cukup makan sahaja, kalau ada pun mungkin sekadar itu sahaja dan lebih-lebihnya tiada.  Mungkin anak-anak yang tidak mendapat perhatian dan perbelanjaan cukup boleh menyebabkan emosi mereka terganggu dan motivasi untuk meneruskan pelajaran juga makin menurun. Cuba anda lihat, berapa ramai remaja yang mengalami masalah seperti ini berhenti belajar, bekerja dan ada juga terlibat dengan kes-kes jenayah.  Inilah gunanya tabung khairat yang disediakan takaful bagi membantu masyarakat keluar dari masalah, setidak-tidaknya sebahagian bebanan terangkat dengan bantuan takaful.


Sebab dari sinilah para ulamak dan tokoh ilmuwan Islam berpendapat bahawa masyarakat sekarang wajib memiliki atau mencarum takaful, kerana gaya hidup tidak mematuhi syarak dan banyak hutang dan tanggungjawab. Contoh gaya pemakanan sudah jauh terpesong dengan apa yang disarankan Rasulullah iaitu makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang, semasa mengambil makanan. Sebelum makan, minum dahulu kemudian makan dahulu buah-buahan atau benda-benda yang lembut. Setelah itu barulah makan benda-benda yang berat. Kejahilan inilah yang menyebabkan masyarakat kita tidak terlepas dari segala penyakit yang ada. Di sini jugalah terletaknya kepentingan takaful seperti medical kad.

Soal agen tu berlaku sebab kita juga dihalang mendapatkan maklumat yang betul dan menepati kepentingan yang sebenar seperti yang dituntut oleh Islam seperti hutang, tanggungjawab kepada waris, anak-anak dan diri sendiri. mereka hanya mementingkan target tahunan sahaja. Kadang-kadang mereka juga menipu dengan mengatakan semua wajib diambil, tetapi hakikatnya tidak. Semua itu sebenarnya kita sendiri yang menentukan, agen hanya menyarankan dan memberi pendapat, membuat keputusan. Menentukan berapa banyak dan benefit adalah kita sebagai pelanggan.  Nasihat saya carilah agen yang betul-betul hendak membantu dan meringankan bebanan serta faham akan masalah yang dihadapi

Sekiranya puan bersedia, saya boleh menyampaikan banyak info yang berkaitan kepentingan takaful dari sudut pembangunan muamalah Islam dan ia adalah berkait rapat dengan gaya hidup serta pengurusan kewangan kita. Saya boleh call puan, cuma puan perlu berikan masa dan tarikh yang dipersetujui oleh saya. Kalau dekat saya boleh buat kunjungan untuk berjumpa dan bercerita dengan lebih dekat dan jelas dilengkapi dengan plan kos belanja, simpanan yang perlu ada dan berapa sepatutnya belanja dan simpan..

Saya rasa lega dan bersyukur sebab puan perihatin dengan masa depan puan dan berusaha mencari jawapannya. Paling rendah sumbangan bulanan takaful adalah RM 32.00 sahaja dengan menyediakan kewangan untuk kematian dan lumpuh lebih RM 50.000.00. Bandingkan pula dengan simpanan melalui ASB, Tabung Haji dan masuk mana-mana saham sekalipun, belum tentu dapat menabung sebegini banyak. Kalau RM 100.00 pula, puan dapat menyediakan kewangan untuk kematian dan lumpuh kekal sebanyak lebih RM 200.000.00 (ini semua perlu dikira di dalam sistem takaful) dan puan boleh lihat sendiri semasa saya melakukan perkiraan (semua urusan adalah jelas dan tidak tersembunyi).




19 comments :

  1. Salam,

    Dulu saya bersetuju dengan takaful tetapi sekarang tidak lagi.. waktu saya bersetuju, saya telah mengambil takaful untuk anak saya yang berumur 1 tahun pada ketika itu.

    maaf, ini bantahan saya terhadap takaful (dan juga insuran)

    1.
    kurun terakhir ini, umat Islam hanya pandai mengubah sistem kafir menjadi 'islamic'. bank konvensional di islamkan, insuran di takafulkan. mereka lupa Islam mempunyai sistem sendiri. alahai apa nak jadi pada umat Islam.

    2.
    walaupun serendah RM32.00 sebulan, di mana orang yang miskin dan papa nak cari untuk membayar? orang yang pendapatan ribu-ribu boleh la. Jika seorang miskin mendapat RM600.00 sahaja sebulan dan mempunyai seorang isteri dan lima anak, jumlah yang perlu dicarum untuk seisi keluarga ialah RM224.00. Hampir separuh dari pendapatannya, tu pun bukan realiti sebab caruman ikut umur, jantina dan sebagainya dan pastinya lebih lagi, mungkin keseluruhan pendapatannya digunakan untuk takaful sahaja. Lepas tu tak payah makan, tak payah ada tempat tinggal? skim insuran dan takaful bukan untuk orang miskin. bias, berat sebelah. orang kaya dan golongan pertengahan boleh terus hidup dan biar si miskin mati menderita.

    3.
    sekiranya semua pencarum takaful menuntut pembayaran takaful dalam masa yang sama, syarikat-syarikat takaful tidak akan mempunyai dana yang cukup untuk menampung kesemua tuntutan dan ini adalah satu penipuan, sama juga seperti insuran. sekarang boleh la para pencarum tidak menuntut secara serentak tapi jika berlaku secara serentak? muflis adalah pasti dan pencarum yang terkemudian dalam tuntutan tidak akan dapat apa-apa. jika salah, sila kemukakan dana syarikat takaful tersebut dan berapa ramai jumlah pencarumnya dan berapa liabiliti yang perlu ditanggung oleh syarikat takaful sekiranya berlaku tuntutan secara serentak. PIDM? mana PIDM nak ambil duit tampung keseluruhan tuntutan serentak? cetak duit baru atas angin? 'raksasa' AIG di US yang dilindungai FDIC pun nak bangkrap dah termasuk kerajaan terkuat dan terkaya di dunia tu pun nak bankrap dah, ni kan pulak syarikat 'mini' insuran dan takaful di Malaysia.

    ReplyDelete
  2. 4.
    takaful, seperti juga insuran, menyumbang dan menggalakkan yuran-yuran perubatan meningkat dengan mendadak. Jika golongan kaya saja yang mampu bayar untuk specialist, maka tak ramai la yang pergi specialist sebab orang kaya tak ramai. jadi kuranglah demand dan harga yuran dapat dikekalkan atau mungkin turun. bila dah ramai mempunyai takaful dan juga insuran, demand untuk perubatan specialist meningkat dan harga yuran pun meningkat. prinsip asas ekonomi. doktor-doktor yang kononnya professional pun mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain. menngenakan cas yang bukan-bukan. kesian kepada mereka yang tidak mampu.

    5.
    ini apa yang saya rasakan sendiri. penghujung tahun 2012, anak saya yang dilindungi takaful telah masuk wad specialist selama 4 hari 3 malam kerana cirit birit dan muntah-muntah. keseluruhan kos perubatan dan penginapan berjumlah lebih RM3000. sepatutnya saya rasa bernasib baik sebab ada takaful yang meringankan beban perubatan anak saya, tetapi saya tak rasa begitu. apa yang saya rasa ialah ini balasan Allah terhadap saya sebab mengambil pelindung-pelindung lain selain DIA (dalam kes ini syarikat takaful itulah pelindung). juga terlalu cinta dunia dan hanya suka yang senang-senang sahaja dan tak mahu susah. luntur kepercayaan saya kepada Allah ketika mengambil takaful. Alangkah baiknya ketika sebelum saya mengambil takaful itu, saya yakin 100% pada Allah dan biarlah DIA saja Yang Mengatur kehidupan kami anak beranak, walaupun terpaksa menderita, walaupun terpaksa bersusah payah... sebab itulah kehidupan dan itu jalan yang lebih haq. sekiranya saya tidak mengambil pelindung lain untuk anak saya dan hanya berharap pada Allah semata, pasti DIA tidak akan memberi penyakit pada anak saya dan jika sakit sekalipun, pasti DIA akan memberi kesembuhan tanpa berharap kepada yang lain. jika kami menderita sekalipun, bukankah lebih baik bagi kami kerana DIA hendak mengurniakan ganjaran dan mengampuni dosa-dosa kami daripada bergantung kepada selain DIA dan tak beroleh apa-apa ganjaran dan pengampunan dosa? Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa seluruh muslimin.

    ReplyDelete
  3. SARANAN.
    1
    saya faham kesusahan yang berlaku, seperti yang diceritakan di atas, anak saya sendiri telah menggunakan takaful untuk tujuan perubatannya. Tetapi alangkah baiknya jika kita semua berubah kembali kepada sistem Islam. cukuplah kita mengislamkan sistem kapitalis dan kafir yang menidakkan kepercaayan kita pada Tuhan Yang Tunggal.

    2.
    Caranya ialah kembalikan wakaf-wakaf hidup, kembalikan hospital-hospital wakaf yang sepenuhnya ditanggung oleh wakaf. dengan kembalinya wakaf-wakaf hidup ini, semua golongan termasuk miskin dan papa berhak mendapat perubatan yang sama rata dengan golongan kaya. orang kaya tidak sombong dan yang miskin terbela. bukan berat sebelah seperti sekarang.

    3.
    dengan kembalinya wakaf hidup, tiada lagi yuran-yuran yang tidak masuk akal yang dikenakan oleh penggerak perubatan. Semua orang terjamin dari doktor sehingga ke tukang cuci dalam sesebuah hospital dibiayai oleh harta wakaf.

    4.
    semua ini tak mungkin berlaku tanpa mujahadah yang bersungguh-sungguh dan ia tak mungkin berlaku selagi kita semua masih cinta dunia, takut menderita dan takut mati. dan ia perlu dilakukan dari dalam diri kita sendiri iaitu meletakkan kepercayaan penuh pada Allah Yang Esa.

    semoga Allah berkenan merubah ummat ini menjadi lebih baik.

    ReplyDelete
  4. bukan takaful itu x bagus.. pelaksanaan itu yang x bagus.. hamparan dunia seperti dok kat syurga.. masalah umat pasti menimpa.. sebab manusia alpa harta dunia

    ReplyDelete
  5. Salam

    Kepada yang memberi komen, dari pada apa yang saya baca komen awak semua, kesimpulan yang saya buat untuk komen di atas ini masih menunjukkan anda belum faham akan masud sebenar kewujudan takaful.. Kewujudan takaful sudah lama di amalkan lagi sebelum zaman Islam dan juga zaman Rasulullah dahulu. Jadi apa buktinya kalau kita kata takaful yang ada bukan dari sistem Islam..dari mana anda dapat bukti, sapa yang anda rujuk?

    Soal anak awak yang masuk wad atau buat rawatan di hospital, bayar lebih dari kos sebenar, hal ini bukan dari takaful, ini adalah dari hospital dan dr itu sendiri. takaful hanya membayar clem dan kos rawatan yang dibuat sepertimana perjanjian di dalam polisi takaful. Sepatutnya anda sebagai pengguna, perlu bijak dan boleh buat rawatan di hospital lain, atau hadkan jenis rawatan, mana yang tidak patut tidak perlu buat dan mana yang patut perlu diutamakan. Ini hak kita sebagai pengguna hospital..Hal ini tidak patut di salahkan takaful sahaja.

    Konsep Islam, berusaha, berdoa dan bertawakal..jadi mencarum dalam takaful adalah sebahagian dari ikhtiar bukan membelakangkan Allah dan bukan menidakkan kuasanya. Bersedia sebelum ditimpa musibah, malah ini konsep yang Islam suruh. Kuasa Allah tetap berlaku, qada dan qadar Allah, tetap ada ketentuan Allah yang dapat diubah dengan usaha, ikhtiar, berdoa dan bertawakal. Sebenarnya awak tidak dapat penerangan yang betul mengenai takaful, yang tahu ambil dan mungkin apa yang awak ambil dulu tu pun tak tau untuk apa..bila tanya ada takaful "ada" cover apa "Emtah la tapi ada simpanan"..ini menunjukkan masih tidak faham..

    Dalam takaful ada konsep ibadah iaitu sedekah, tolong menolong, zakat dan sebagainya..imbalan dunia pula dapat potongan cukai pendapatan n dapat benafit dengan jumlah yang disumbangkan..pahala pun dapat sebab bersedekah untuk membantu orang dalam kesusahan..

    Bukan seperti syarikat insuran, pencarum bayar terus kepada syarikat dengan membeli polisi..kalau ikut konsep Islam, ini tidak jelas, mana boleh beli barang yang tak pasti seperti berlaku musibah dan kematian..malah ia termasuk dalam riba dan judi..

    Kalau mahu penerangan lanjut, boleh hubungi saya 019-7567814.. atau boleh bagi ceramah ditempat anda. yang penting faham dahulu fungsi takaful untuk umat dan ia juga adalah sebahagian dalam muamalah Islam.. Soal join atau tidak no 2 dan itu semua ketentuan dan ketetapan Allah..

    ReplyDelete
  6. salam,

    Ustaz, maksud kata-kata saya ialah, kita Islam ada sistem takaful sendiri yang jauh lebih baik dari sistem takaful HARI INI. saranan saya pun menyuruh supaya dikembalikan sistem Islam yang asal, wakaf-wakaf HIDUP itu merupakan takaful yang lebih baik dari sistem takaful sekarang. Cukuplah kita mengislamkan sistem kapitalis yang jelas pincang.

    Insuran? Saya dah tolak lama dah. Takaful sekarang ini saya dah faham bagaimana sebab itu pada peringkat awal, saya menerima takaful tapi sekarang hati saya berat juga untuk menerima takaful yang dijalankan sekarang.

    Takaful zaman Nabi, adakah orang yang "mencarum" sahaja atau semua orang ditakafulkan (maksud saya saling tolong menolong, jamin menjamin)?. Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad S.A.W yang menyuruh sahabat-sahabat mengumpul sebahagian harta untuk diberikan kepada balu-balu sahabat-sahabat yang syahid sebagai pampasan. Jadi, apakah ada premium atau caruman yang dibuat oleh sahabat-sahabat yang syahid itu atau balu mereka untuk membolehkan mereka menerima pampasan? Seperti yang saya sebut, zaman ini takafulnya bias dan berat sebelah, hanya yang mampu saja yang "ditolong" dan yang tak mampu dan orang miskin tidak mendapat pembelaan. Beginikah takaful di zaman Nabi? Sedangkan di zaman Nabi, orang-orang miskin, fakir, ahli suffah dan semua orang susah, mereka inilah yang lebih banyak dibantu. Takaful yang haq telah bermula sejak zaman Nabi Adam lagi. Bandingkan dengan takaful di zaman kita. Jika tidak benar kata saya, sila lah ustaz sebutkan, syarikat takaful mana yang membantu/ menjamin semua orang yang susah, miskin dan memerlukan di seluruh Negara yang tidak mencarum dengan mereka.

    ReplyDelete
  7. saya minta ustaz bawakan bukti dana syarikat-syarikat takaful dan liabiliti yang perlu ditanggung mereka tetapi ustaz tidak pula memberinya. adakah syarikat insuran dan takaful juga berjudi(?) nasib mereka. biar saya gambarkan seperti di bawah ini. Ini hanya contoh.

    Syarikat Takaful A. Terdapat 200,000 orang yang menyertai skim syarikat takaful A. Katakan mereka semua dijamin dengan takaful yang bernilai RM100,000 seorang(had tahunan keseluruhan). Katakan setiap bulan mereka perlu membayar RM100.00 untuk jaminan yang bernilai RM 100,000 itu.

    Jadi, syarikat takaful akan mengumpul dana sebanyak RM 100 x 200,000 peserta = RM 20 juta sebulan. katakan selepas 2 tahun, maka dananya menjadi 20juta x 12 bulan x 2 tahun = RM 480 juta. Katakan dana tersebut dilabur dan pelaburan RM 480juta itu mendatangkan untung sebanyak 20% maka RM 480 juta x 120% = RM 576 juta (risk fund). pada waktu ini syarikat takaful A mempunyai dana sebanyak RM576 juta hanya dari caruman sahaja dan tidak termasuk yang lain-lain. katakan aset lain berjumlah RM 2 Billion (shareholder fund), jadi dana + aset = RM 2.576 Billion.

    Andaian, kemudian berlaku sesuatu kepada mereka semua secara serentak dan mereka menuntut perlindungan takaful secara serentak.
    Jika mereka menuntut takaful 1/5 sahaja iaitu yang senilai RM20,000.00 sahaja secara serentak, maka pihak takaful perlu mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM 4 Billion, one shot. Di mana syarikat takaful hendak ambil wang sebanyak RM 4B ini? sedangkan wang dana hanya RM 576 juta, RM 4B - RM 576juta = RM 3.424 Billion dana tambahan diperlukan. Jika ditambah kesemua aset maka RM 4B – RM2.576 = RM 1.424 Billion lagi diperlukan untuk membayar kepada kesemua peserta takaful syarikat itu. Bila diistiharkan muflis sekalipun, mereka tetap berhutang dengan penerima manfaat dengan jumlah yang banyak. PIDM takkan mampu menanggung kegagalan besar bank-bank dan institusi kewangan termasuk insuran dan takaful kecuali lah mereka mencetak duit baru atas angin yang akan menimbulkan masalah besar lain pula. Sebab itu saya minta ustaz memberi data tentang dana dan liabiliti yang perlu ditanggung oleh syarikat takaful, supaya jika saya salah, saya dapat betulkan.

    Dengan kata yang lebih mudah, sekiranya berlaku sesuatu kepada pencarum secara serentak, mampukah takaful menanggung keseluruhannya dan sekiranya berlaku sesuatu kepada semua takaful, mampukah PIDM menanggung semuanya dan sekiranya berlaku sesuatu kepada PIDM, siapa yang nak tanggung? Semuanya di atas perkiraan ilusi dan spekulasi, dengan anggapan para pencarum tidak akan menuntut secara serentak. Uncertain, Gharar, Tidak Pasti!

    Sudah pasti, belum berlaku dalam sejarah kesemua peserta insuran atau takaful menuntut secara serentak jadi selamat lah syarikat-syarikat perlindungan ini. Mereka pun cerdik, telah melakukan kajian, kebarangkalian, sejarah, statistik dan lain-lain tapi itu pun cuma sangkaan sahaja, uncertain, gharar dan tak pasti juga. Jika berlaku tuntutan serentak dan syarikat tak mampu bayar sebagaimana yang dijamin sewaktu 'akad', bukankah itu suatu PENIPUAN (jamin nak derma tapi tak derma pun sebab dana dah habis = penipuan)? Sekitar krisis ekonomi 2007-2009 di barat, tak kurang dari 40 bank muflis disebabkan penipuan pihak bank sendiri. Apa yang berlaku ketika itu ialah, para pendeposit mendepositkan wang mereka ke dalam bank sebelum krisis dan apabila tiba waktu krisis, mereka mengeluarkan wang mereka beramai-ramai SECARA SERENTAK. Bank yang tak cukup duit beralasan dengan ‘bank run’ dan ‘bank holiday’ tetapi akhirnya terpaksa diistiharkan muflis juga. Menjanjikan sesuatu yang mereka sendiri tidak ada. dasarnya ialah kapitalis a.k.a insuran yang 'diislamkan', bukahkah konsepnya sama dan yang beza hanya terma yakni akad dan lain-lain yang bukan dasar.

    ReplyDelete
  8. saya minta ustaz bawakan bukti dana syarikat-syarikat takaful dan liabiliti yang perlu ditanggung mereka tetapi ustaz tidak pula memberinya. adakah syarikat insuran dan takaful juga berjudi(?) nasib mereka. biar saya gambarkan seperti di bawah ini. Ini hanya contoh.

    Syarikat Takaful A. Terdapat 200,000 orang yang menyertai skim syarikat takaful A. Katakan mereka semua dijamin dengan takaful yang bernilai RM100,000 seorang(had tahunan keseluruhan). Katakan setiap bulan mereka perlu membayar RM100.00 untuk jaminan yang bernilai RM 100,000 itu.

    Jadi, syarikat takaful akan mengumpul dana sebanyak RM 100 x 200,000 peserta = RM 20 juta sebulan. katakan selepas 2 tahun, maka dananya menjadi 20juta x 12 bulan x 2 tahun = RM 480 juta. Katakan dana tersebut dilabur dan pelaburan RM 480juta itu mendatangkan untung sebanyak 20% maka RM 480 juta x 120% = RM 576 juta (risk fund). pada waktu ini syarikat takaful A mempunyai dana sebanyak RM576 juta hanya dari caruman sahaja dan tidak termasuk yang lain-lain. katakan aset lain berjumlah RM 2 Billion (shareholder fund), jadi dana + aset = RM 2.576 Billion.

    Andaian, kemudian berlaku sesuatu kepada mereka semua secara serentak dan mereka menuntut perlindungan takaful secara serentak.
    Jika mereka menuntut takaful 1/5 sahaja iaitu yang senilai RM20,000.00 sahaja secara serentak, maka pihak takaful perlu mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM 4 Billion, one shot. Di mana syarikat takaful hendak ambil wang sebanyak RM 4B ini? sedangkan wang dana hanya RM 576 juta, RM 4B - RM 576juta = RM 3.424 Billion dana tambahan diperlukan. Jika ditambah kesemua aset maka RM 4B – RM2.576 = RM 1.424 Billion lagi diperlukan untuk membayar kepada kesemua peserta takaful syarikat itu. Bila diistiharkan muflis sekalipun, mereka tetap berhutang dengan penerima manfaat dengan jumlah yang banyak. PIDM takkan mampu menanggung kegagalan besar bank-bank dan institusi kewangan termasuk insuran dan takaful kecuali lah mereka mencetak duit baru atas angin yang akan menimbulkan masalah besar lain pula. Sebab itu saya minta ustaz memberi data tentang dana dan liabiliti yang perlu ditanggung oleh syarikat takaful, supaya jika saya salah, saya dapat betulkan.

    Dengan kata yang lebih mudah, sekiranya berlaku sesuatu kepada pencarum secara serentak, mampukah takaful menanggung keseluruhannya dan sekiranya berlaku sesuatu kepada semua takaful, mampukah PIDM menanggung semuanya dan sekiranya berlaku sesuatu kepada PIDM, siapa yang nak tanggung? Semuanya di atas perkiraan ilusi dan spekulasi, dengan anggapan para pencarum tidak akan menuntut secara serentak. Uncertain, Gharar, Tidak Pasti!

    Sudah pasti, belum berlaku dalam sejarah kesemua peserta insuran atau takaful menuntut secara serentak jadi selamat lah syarikat-syarikat perlindungan ini. Mereka pun cerdik, telah melakukan kajian, kebarangkalian, sejarah, statistik dan lain-lain tapi itu pun cuma sangkaan sahaja, uncertain, gharar dan tak pasti juga. Jika berlaku tuntutan serentak dan syarikat tak mampu bayar sebagaimana yang dijamin sewaktu 'akad', bukankah itu suatu PENIPUAN (jamin nak derma tapi tak derma pun sebab dana dah habis = penipuan)? Sekitar krisis ekonomi 2007-2009 di barat, tak kurang dari 40 bank muflis disebabkan penipuan pihak bank sendiri. Apa yang berlaku ketika itu ialah, para pendeposit mendepositkan wang mereka ke dalam bank sebelum krisis dan apabila tiba waktu krisis, mereka mengeluarkan wang mereka beramai-ramai SECARA SERENTAK. Bank yang tak cukup duit beralasan dengan ‘bank run’ dan ‘bank holiday’ tetapi akhirnya terpaksa diistiharkan muflis juga. Menjanjikan sesuatu yang mereka sendiri tidak ada. dasarnya ialah kapitalis a.k.a insuran yang 'diislamkan', bukahkah konsepnya sama dan yang beza hanya terma yakni akad dan lain-lain yang bukan dasar.

    ReplyDelete
  9. saya ceritakan sistem wakaf hidup kerana itu model tolong menolong (takaful) terakhir semasa zaman kegemilangan Islam - di puncak kekuasaan Turki Uthmaniyyah (sekitar pemerintahan Sultan Sulaiman al Qanuni). sehingga dikatakan 2/3 bandar Istanbul sahaja ialah harta wakaf, belum termasuk jajahannya yang sangat luas. dengannya, semua orang terbela, tak perlu pun membayar walau 1 sen pun untuk menerima perubatan pakar, pendidikan, dan sebagainya. bila tiba zaman sekarang, betul la takaful tapi berat sebelah kepada orang yang mampu sahaja.

    saya sebutkan wakaf hidup yang dianggap paling kecil di zaman kegemilangan Islam - Turki Uthmaniyyah iaitu Wakaf Abu
    wakaf abu ialah wakaf yang dikhususkan untuk tujuan abu sahaja. jalan-jalan yang kotor akibat ludah dan kahak akan diletakkan abu keatasnya kemudian dibersihkan. orang yang melakukan kerja ini mendapat upah dari harta wakaf abu. ini yang terkecil, yang besar apatah lagi (hospital-hospital wakaf, sekolah-sekolah wakaf, restoran-restoran wakaf, hotel-hotel wakaf dan sebagainya). Mereka telah menjadikan wakaf dari sebesar-besar perkara sehingga sekecil-kecil perkara. Mereka ada prinsip mengikuti jalan yang Nabi SAW tunjukkan dan itulah tolong menolong yang leih benar. Bila tiba zaman kita, kita hanya pandai merubah terma, akad dan ‘mengislamkan’sesuatu sistem padahal kita lupa bahawa Islam ada sistem sendiri dan tak perlu pun bergantung pada sistem yang lain, tak perlu pun mengikuti sistem lain.

    Tidak suka kah kita apabila anak-anak kita belajar dari peringkat tadika sehingga ke universiti dan semua perbelanjaan ditanggung oleh wakaf? Bahkan bukan itu sahaja, makan dan duit poket juga diberi kepada semua pelajar. Tidak suka kah kita apabila anak-anak kita sakit dan memerlukan rawatan pakar yang efisien dan efektif dan semua perbelanjaan ditanggung oleh wakaf? Orang-orang yang dalam keperluan tak perlu pun mencarum atau mengeluarkan walau 1 sen bahkan mereka pula diberi wang saku dan pembelaan yang sewajarnya. Perkara ini tak mustahil bahkan ia telah menjadi sejarah dan kenangan manis umat Islam terdahulu dan tak mustahil untuk dihidupkan kembali.

    ReplyDelete
  10. Berkempen menghidupkan sistem takaful sekarang adalah baik, tetapi bukankah lebih baik berkempen untuk menghidupkan semula takaful yang lebih baik seperti di zaman silam. sudah pasti ia tidak boleh berlaku secara tiba-tiba tetapi bermula sedikit demi sedikit, bermula dari penerangan kemudian tindakan. Sementara menunggu ia ditegakkan kembali, gunalah takaful yang ada sekarang (bagi siapa yang berhajat juga) untuk sementara, bukan menjadikannya sebagai pelindung hidup selamanya bahkan menolak pula saranan orang yang mahukan yang lebih baik. tapi saya secara peribadi tetap enggan untuk menggunakan takaful sekarang untuk diri saya.

    Bapa ikutan saya, Nabi Ibrahim ‘alaihi as salam berkata “apabila aku sakit maka DIA lah yang menyembuhkan”

    Bapa ikutan saya, Nabi Ayyub ‘alaihi as salam berkata “sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara segala yang penyayang”

    Dan saya berharap Allah juga akan memperlakukan saya sebagaimana apa yang telah diperlakukan kepada Nabi Ayyub dengan firmannya selepas itu “maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarga kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah” – dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah -.

    Maka selepas tahu tentang belas kasihnya Allah, pemurahnya Dia, Maha Menyembuhkan, dan Maha Memperkenankan doa, saya sangat malu untuk berhajat kepada yang lain lagi. Cukuplah Dia bagi saya, sekiranya saya senang itu baik bagi saya, sekiranya saya susah itu juga baik bagi saya, dan sekiranya saya menderita, saya harap dengan menderita itu menjadi sebab kedekatan saya pada Nya. Semua dari Nya baik-baik belaka. Segala Puji hanya untuk Allah Tuhan Sekalian Alam.

    Yang terakhir, sebagai peringatan untuk kita semua, saya telah sebutkan, AIG sebagai salah satu syarikat insuran (juga mempunyai cabang takaful) yang terbesar di dunia, menanti hari saja sekarang (mereka hampir saja bankrap semasa krisis 2008 dan jika itu berlaku banyak lagi institusi-institusi kewangan besar, too big too fail, too big to jail, akan turut sama bankrap). Dunia tidak akan mampu menahan ilusi Trillion, Quadrillion bahkan Quantillion yang sedang menggelembung di seluruh dunia. Sampai masanya, pasti gelembung ini pecah. Roda kehidupan tidak pernah berhenti berputar sehinggalah kiamat. Sejarah tidak pernah berhenti berulang. Jika sistem perbankan sekarang ini, termasuk juga sistem perbankan Islam jatuh seperti jatuhnya LEHMAN dan lain-lain sekitar 2008, maka insuran dan takaful juga akan turut ditarik bersama mereka masuk ke lubang hitam. Semuanya pasti akan jatuh terduduk. Saya harapkan belas kasihan Allah untuk saya dan semua. Terima kasih kerana membaca dan mengulas.

    ReplyDelete
  11. Ok memang bagus cadangan awak, tapi mampu kah kita buat semua tu? masyarakat kita dengan zaman kegemilangan Islam dahulu sama kah? kalau kita nak tu semua, maka kena bermula dulu dengan kecil2..

    Istilah tabungan, bukan membeli, tabung tersebut dimodalkan dengan pinjaman dari bank mengikut syarat yang ditetapkan oleh bank negara..kemudian orang2 yang menyumbang atau sedekah mendapat manfaat dengan jumlah yang disumbang..So memang takaful sudah mempunyai dana yang mencukupi sebab telah dibekalkan dengan modal atau pinjaman dari bank negara.. So kalau semua orang yang mencarum meninggal, sudah pasti ia boleh menyalurkan benafit yang dikontrakkan.. Bukan bermula dari 0 hingga banyak..kalau begitu mati semua memang tak boleh nak tunaikan kontrak..

    Logiklah sikit, memang ini semua ketentuan Allah, tapi mengikut dari segi adat, tak mungkin semua penyumbang mati sekaligus kecuali kiamat..

    Hehehehe semua sistem kewangan yang ada dalam negara ini dibawah seliaan bank negara, jadi ia terpaksa menuruti syarat2 yang ditetapkan oleh bank negara. sama juga dengan bank Islam...sekurang2 ada daripada tidak ada..cuma saya nakk tanya, kot mana yang tidak betulnya sistem takaful yang ada sekarang..

    Bagaimana pula takaful zaman Rasulullah atau sebelumnya para pendagang menyumbang sebahagian wang untuk menjamin keselamatan dagangan mereka dari rompakan..adakah ia melibatkan semua umat Islam..jawapannya tidak ia hanya melibatkan orang yang menyumbang sahaja..

    Sebenarnya dalam sistem Islam ini banyak institusi kewangannya, ada baitul mal, ada ar-rahnu, takaful dan banyak lagi..

    Nak tanya awak sendiri simpan duit atau masuk gaji melalui bank atau tidak?kalau melalui bank anda juga terlibat dengan sistem kapitalis seperti yang didakwa..so anda kena simpan bawah bantal, dalam tanah sebab nak elak dari sumber2 syubhah nie..

    Syarikat yang mengamalkan insuran dan juga takaful..adalah beza akaunnya dan pengurusannya, malah mereka dikawal oleh panel syariah..sama juga perbankkan konvensional dan Islamic.. Kalau mengikut ijtihad Imam Syafie, menjadi halal kalau sumber halal tidak bercampur dengan haram..malah sistemnya juga beza, iaitu insuran adalah beli polisi dan takaful menabung dalam tabung khairat..

    Bagaimana pula perintah Allah menyediakan nafkah kepada ahli keluarga? sama ada ditimpa musibah atau tidak? sanggupkah awak lihat isteri dan anak2 awak, merempat, minta derma dan disebabkan kegagalan awak mereka melakukan dosa dengan jenayah atau masalah sosial disebabkan tekanan hidup..mana janji awak kata nak sediakan perkhidmatan yang baik buat keturunan anda? Bagaimana nak mencegah ahli keluarga dari azab neraka, sedangkan kita tidak buat sesuatu untuk mereka bagi meneruskan kehidupan yang baik seperti sekarang.. Bagaimana nak jawab dengan Allah? bagi komen sikit?

    Susah kalau sembang dalam blog begini, apa kata awak kemukakan identiti dan bagi no fon saya sendiri yang call awak..kalau tak pun ambik no fonn saya 0197567814.

    ReplyDelete
  12. Bismillahirrahmaanirrahim

    Kita mampu insyaAllah, perlahan, sedikit demi sedikit. Saya melihat takaful sekarang baik tetapi belum dalam bentuk yang sempurna dan kita ada kaedah yang lebih baik sebab itu saya ajukan bantahan dan memberi saranan. Sementara sistem takaful sekarang hanya membantu golongan yang mampu mencarum sahaja, saya terlalu tamak mahukan semua golongan termasuk miskin dan fakir dan semua orang Islam berada dalam payung takaful tanpa perlu mencarum. Saya melihat perkembangan positif di beberapa buah negeri yang sudah memulakan wakaf-wakaf hidup, Alhamdulillah. Wakaf-wakaf hidup ini, jika dijalankan dengan betul, insyaAllah suatu hari nanti akan menggantikan sistem takaful sekarang, maksud saya setiap orang tidak perlu mencarum lagi untuk menerima manfaat perubatan, pelajaran dan sebagainya.

    Saya dan ustaz pun masih bersangka-sangka tentang modal dan dana yang takaful ada untuk menyumbang. Kiraan yang telah saya buat sebelum ini hanya contoh dan tidak menggambarkan jumlah dana dan liabiliti yang sebenar kecualilah ustaz bawakan bukti dana yang takaful ada dan jumlah keseluruhan yang mereka perlu tanggung jika berlaku tuntutan serentak. “tak mungkin mereka mati sekaligus” – sebab tu saya kata kita hanya bersangka saja, kalau datang angin lembut yang mematikan orang-orang beriman secara keseluruhan, pasti berlaku kegagalan pada takaful. Uncertain, Gharar dan tidak pasti juga, bersangka-sangka saja. Modal-modal berbayar beberapa syarikat takaful diwaktu penubuhannya hanya bernilai ratusan juta sahaja, tak sampai billion pun. Satu syarikat yang sempat saya lihat hanya RM100juta saja modal berbayar di waktu penubuhannya dan syarikat ini telah mendapat anugerah ‘the most outstanding takaful product’. Aset-aset pula ada yang melebihi angka RM 6 Billion. Tetapi BNM menerusi PIDM atau secara direct takkan mampu tanggung kegagalan besar yang terlalu besar. Sama juga Fed dan FDIC. Janji siapa pun boleh menjanjikan bulan dan bintang.

    Saya tahu akaun dan pengurusan antara perbankan Islam dan konvensional, antara Takaful dan insuran adalah berbeza, lama sebelum saya mengambil takaful untuk anak saya lagi.

    Komen saya , bapa ikutan saya iaitu Nabi Ibrahim ‘alaihi as salam meninggalkan Hajar dan Ismail bersendirian di lembah yang tiada berpenghuni, tiada terdapat makanan, tiada terdapat minuman. Apa yang baginda tinggalkan pada isteri dan anaknya? Jika salah tidak menyediakan sesuatu untuk keperluan hidup isteri dan anak, maka salah lah Nabi Ibrahim ‘alaihi wa ‘alaihimu as salam dan Allah tidak akan memerintahkan seperti itu. Bapa ikutan saya, Nabi Muhammad SAW, seorang yang penyayang, seorang yang lembut ke atas ahli keluarganya dan sekalian sahabat serta kaum muslimin bahkan juga kaum yang menentang, maka apa yang baginda tinggalkan untuk keluarganya? Mereka tinggalkan Allahu Hafiizun, Allahu Waliyyun kepada ahli keluarga mereka, mereka meninggalkan Tawhid yang Haq keatas ahli keluarga mereka maka saya berharap boleh menjadi seperti itu juga, insyaAllah. Tetapi saya bukanlah setaraf nabi dan rasul tetapi saya mahu ikut mereka sebolehnya. Saya tidak sekuat nabi dan rasul jadi dengan keadaan saya sekarang, saya akan tinggalkan sesuatu untuk anak dan isteri saya, yang manfaatnya dapat dikongsi dengan saudara mara terdekat juga dengan izin dan kehendak Allah. Tak perlu lah bersangka-sangka anak dan isteri saya akan melakukan sesuatu dan terlibat dengan dosa dan ustaz sendiri pun belum tahu apa akan terjadi kepada isteri dan anak ustaz walaupun ustaz meninggalkan takaful yang paling mahal dan segunung emas kepada mereka. Siapa yang tak pernah buat dosa dan kesalahan dan merasa suci, maka bagaimana dia hendak kenal Tuhan Yang Maha Pengampun? pun begitu bukanlah alasan untuk melakukan dosa.

    Saya maklum no telefon ustaz, tetapi saya rasa lebih baik berbincang disini kerana perbincangan di sini lebih tersusun dan apa yang panas dapat disejukkan terlebih dahulu. Kalau nak panggil, panggil lah saya sebagai Ahmad.

    ReplyDelete
  13. “Nak tanya awak sendiri simpan duit atau masuk gaji melalui bank atau tidak?kalau melalui bank anda juga terlibat dengan sistem kapitalis seperti yang didakwa..so anda kena simpan bawah bantal, dalam tanah sebab nak elak dari sumber2 syubhah nie..”

    Jawapan saya: Saya pernah dengar perkataan begini, sesetengahnya cukup sinis, daripada pemegang-pemegang PHD dan Sarjana kewangan Islam. Tapi saya tak peduli pun. Maka ini pendapat yang saya pegang, seluruh institusi perbankan seluruh dunia tidak jelas dan terlibat dengan unsur syubahat dan riba, bahkan lebih zalim dari riba melalui sistem “Fractional Reserve System” yang difahami menerusi “Modern Money Mechanic” yang tidak dibincangkan langsung dalam Fatwa Tahun 1986 oleh para ulama yang bersidang. Ibnu Mani’ sendiri mensarankan agar dibuat kajian lanjut tentang thesisnya (yang tidak lengkap) tetapi ulama terkemudian hanya mahu berpegang dengan fatwa itu tanpa manjalankan kajian lanjut tentang sistem kewangan global dan wang fiat sekarang. Saya hanya mampu menggeleng kepala apabila seorang yang dikatakan sebagai Pakar Rujuk Muamalah di Malaysia menerangkan tentang Fractional Reserve System tetapi beliau syok sendiri dalam ulasannya dan tidak memahami apa yang sebenarnya mengikut kefahaman Modern Money Mechanic. Kefahaman fakta pun dah salah, apakah fatwa yang dikeluarkan akan jadi betul? Saya rasa beliaulah yang paling tersohor dalam bab muamalah di negara ini dan menjadi rujukan para asatizah di dalam masalah muamalah. Ada saudara Islam yang pernah menegurnya tetapi beliau mengatakan yang orang itu tidak betul dan tidak faham dengan nada sinis padahal beliaulah yang tidak faham menurut apa yang terkandung dalam Modern Money Mechanic, clueless.

    Itu belum masuk “Create Money Out of Thin Air” yang kabur perbincangannya. 2 minggu lepas, hujung bulan februari 2013, The Fed menyuntik sejumlah hampir 100 Billion US Dollar kepada bank-bank luar yang beroperasi di US dalam hanya 1 minggu. http://www.zerohedge.com/news/2013-03-09/fed-injects-record-100-billion-reserves-foreign-banks-operating-us-past-week . Itu hampir bersamaan 1/3 GDP Malaysia dalam tempoh setahun! Ini juga belum termasuk instrument kewangan lain yang pokok asasnya ialah pihak bank. Di mana mereka ambil duit? Pakej-pakej ransangan ekonomi oleh kerajaan-kerajaan, di mana mereka ambil duit? Mudah! sekadar taip atau cetak duit tanpa backup – out of thin air. Kalau saya boleh buat begitu, saya akan cetak atau transfer USD 1 Billion atau USD 1 Trillion dan hadiahkan kepada ustaz, pasti cukup untuk seluruh keturunan hingga kiamat.

    ReplyDelete
  14. Maka inilah umat Islam sekarang, tertindas dan ditindas dengan sistem kapitalis yang berada dalam payungan Dajjal. Adakah saya terlibat dalam sistem ini? Ya. Dan sekiranya Imam Mahdi sudah ada tetapi belum zahir, maka beliaupun menggunakan sistem ini secara tak langsung. Maka benarlah kata Nabi SAW bahawa orang yang paling soleh pun akan terkena debu-debu riba.

    Jadi adakah saya terlibat dalam unsur haram? Ya. Tetapi saya tak pernah setuju dengan sistem yang ada tetapi menggunakannya atas keperluan hidup sebab tiada sistem lain (buat masa sekarang). Saya menentangnya dan mahu mengubahnya. Selebihnya saya minta ampun pada Allah, cukuplah Allah Maha Pengampun. DIA Tahu saya terpaksa guna sistem sekarang kerana tiada pilihan lain dan DIA juga tahu yang saya membenci sistem sekarang dan sedang berusaha merubahnya. Hak pengampunan hanya pada Allah Al Ghafur. Dosa-dosa besar yang lain yang jauh lebih besar pun DIA mahu ampunkan… Adakah ustaz tahu DIA akan mengampuni saya atau tidak atau adakah kita begitu suci dan tidak mempunyai apa-apa dosa?

    Berbanding dengan suatu golongan yang bermati-matian mahu mempertahan sistem yang ada dengan pelbagai alasan dan hujjah dan menghukum itu dan ini. Buatlah hukum apa juga, fatwalah apa pun secara sendiri atau ijma’ tetapi hukum disisi Allah dah tetap.

    Jika mereka berkata ini harus tetapi disisi Allah ianya haram, maka ia tetap haram. Tak memberi kesan pun pada hukum yang Allah telah tetapkan. Merubah hukum-hukum yang telah Allah tetapkan jauh lebih besar dosanya dari pemakan riba dan orang yang terlibat dengan riba. Dan lagi mereka ini memandang sinis kepada orang yang menegur dan berlagak seolah-olah merekalah paling suci dan berilmu dan berfatwa seolah Tuhan yang mengampunkan atau mengazab seseorang itu. Semoga sesiapa yang berbuat salah kembali pada Allah sebelum zahirnya “dia” yang akan menghukum mereka dengan hukum-hukum Allah yang telah ditetapkan.

    ReplyDelete
  15. Salam

    Berdasarkan apa yang saya baca tentang hujah dan komen awak, ia menunjukkan seolahnya orang lain tidak betul, ulamak tak betul dan hanya awak seorang sahaja yang betul..Jadi dekat sini undang2 atau sumber Islam itu hanya ada 2 sahaja iaitu Al-Quran dan Hadis dan ijmak serta qiyas tidak ada, sebab itu tidak terdapat di dalam Al-Quran dan hadis..

    Jadi banyak la kitab2 fiqh atau Islam yang lain perlu dirombak sebab ada sebahagiannya adalah ijtihad ulamak..Tidak perlulah adanya Fiqh Muassarah sebab ijtihad2 dalam tu tidak betul dan ulamak yang ada tu tak faham dan mengadaikan agama..

    Ana tidak salahkan sapa2, cuma dalam hak ijtihad dan fatwa seperti yang awak katakan penyelewengan pakar kewangan Islam malaysia tu, ana tak berapa setuju, kerana kalau dilihat dalam buku2nya dan hujahnya, kebanyakkannya dia sandarkan kepada banyak ulamak termasuklah imam ulamak dunia sekarang iaitu syeikh dr yusof al-qardawi..kemudian tidak cukup dengan itu disandarkan juga kepada Al-Quran dan hadis..

    Dari segi disiplin ilmu, sesuatu hujah yang ingin kita keluarkan, mestilah mempunyai kajian yang mendalam, ambik banyak pendapat ulamak, lihat dalil dan banyak lagi..barulah kita boleh buat kesimpulan..ini masalah fiqh yang tidak terlepas dari banyak pandangan dan hujah..so kalau kita tidak setuju, wajib berlapang dada dan jangan munuduh tokoh itu dan ini tidak betul sebab itu adalah dosa besar dan ditegaskan dalam ilmu fiqh..

    Satu lagi anggapan yang salah, berdiskusi bukan untuk mencari kemenangan, pergaduhan dan kelemahan orang, tetapi ia adalah untuk mencari kebenaran..kalau awak sendiri tidak bersedia untuk dihubungi atau menghubungi, bagaimana kita hendak mencari kebenaran..bagaimana ia hendak menyambung..sekadar tulis memang boleh, tetapi ada kalanya maksud kita tidak kesampaian dengan hanya penulisan sahaja..dan persoalan tidak dapat dijawab dengan baik seperti berdiskusi dengan talipon atau berjumpa..saya cabar awak kalau benar awak di jalan yang benar..harap berikan no tel untuk dihubungi..nie no saya 019-7567814 atau email asshafiee@gmail.com

    Salah lagi pandangan awak, jenis muamalah Islam ini banyak, antaranya ada gadaian, takaful, perbangkan, wakaf dan banyak lagi..dan awak tidak berhak menolak jenis muamalah yang lain semata2 nak mengakkan wakaf awak tu..semangat awak memang bagus saya doakan semoga usaha awak tercapai..

    Kalau begitu sedekah pun bagus, sebab dia juga membantu..semua bagus, jadi kenapa kita nak menyalahkan yang lain...

    Sebenarnya awak masih tak faham, kalau mati semua penyumbang dalam takaful, ia tetap boleh dibayar kerana modal dan wang terkumpul cukup untuk menjamin kontrak yang ada...sebab itulah kita perlu mencari operator yang benar2 menjaga duit yang disumbang..bukan hanya itu sahaja, wang yang dikumpul digunakan syarikat dengan izin pihak penyumbang untuk diniagakan, kemudian keuntungan diberikan sama rata mengikut perjanjian yang dibuat..

    buktinya dana yang terkumpul 700 juta pada tahun 2012..jumlah kliem hanya dalam 180 juta lebih. baki dalam 520juta..dan duit ini diagihkan semula kepada pencarum dengan kadar 80% dan 20% kepada syarikat.. Kalau tak percaya boleh periksa sendiri dengan takaful prubsn..

    Kesimpulan yang saya dapat buat kat awak ini, masih tak faham, cuma awak ja kata faham, pada hakikatnya masih tak faham..pasai anak awak itu adalah salah awak, kerana masuk tak tahu2 apa2 yang tahu rawatan hospital, kematian, kemalangan atau apa2..hakikatnya dan keutamaannya masih anda tidak tahu..sebab itu awak jadi begini..

    Kalau benar duduk di jalan kebenaran, emailkan saya no tel atau call saya terus kita berdiskusi untuk mencari kebenaran bukan mencari kemenangan, kelemahan, gaduh dan bermusuhan..

    asshafiee@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang.

    assalamu'alaikum

    Maaf seminggu dua ni saya kurang sihat..
    Saya telah kemukakan pandangan saya dan ustaz pun telah kemukakan pandangan ustaz... Biarlah apa yang ustaz pegang dan biarlah apa yang saya pegang. Bila datang yang haq akan musnahlah yang bathil dan insyaAllah, yang haq akan datang tidak lama lagi, biiznillah. Ketika itulah kebenaran yang haq, bukan kebenaran palsu. Kebenaran yang haq ialah mutlak dari Allah, bukan dari saya atau ustaz atau sapa-sapa sahaja.

    Sekiranya saya yang salah ketika itu maka saya akan tarik balik kenyataan saya, insyaAllah.

    1 Saya tak nafikan ijtihad, tetapi biarlah kesan ijtihad tu bertepatan dengan Al- Quran dan Sunnah. Lihatlah nasib umat Islam sekarang, diatas atau dibawah. Ada di kalangan hamba Allah yang tahu setiap perkara yang samar-samar dengan sangat jelas. Tetapi kita tak tahu siapa mereka. Dan bila datang Imam Zaman, beliau akan menghapuskan qias dan ijtihad dan hanya berpandukan Al – Quran sahaja.

    2 Sistem wakaf yang saya sebut bukan sistem wakaf saya, ia adalah model wakaf kerajaan Uthmaniyah. Sekarang masih ada wakaf sebegitu tetapi secara kecil-kecilan di beberapa buah Negara. Beza wakaf dan sedekah yang ketara ialah didalam sistem wakaf itu, disebutkan secara terperinci sumber-sumber wakaf, siapa yang akan mengurusnya, siapa yang akan menerima manfaat dan sebanyak mana dan sebagainya sedangkan sedekah tak perlu. Dan untuk akhir zaman insyaAllah sistemnya lain dan lebih baik tetapi bukan seperti sistem takaful sekarang.

    3 Ustaz sebutkan “jumlah kliem hanya dalam 180 juta lebih”, maksud ustaz jumlah tuntutan klien atau jumlah peserta (rakyat Malaysia tak sampai 30juta orang kan)? Saya perlukan jumlah peserta supaya data itu dapat dimasukkan ke dalam spreadsheet yang kemudian membuat kiraan kemungkinan apabila berlaku tuntutan serentak seluruh peserta dan membandingkan dengan dana yang sudah disebutkan, tidak sekadar laporan umum dari syarikat-syarikat takaful dan BNM. Sekiranya mereka memang mempunyai dana yang cukup, bagus la.

    Apapun saya ucapkan terima kasih kerana memberi komen. Apa yang saya sebutkan, itulah yang saya pegang sekarang, bukan saya tak pernah setuju dan sokong sistem perbankan Islam dan takaful, tetapi setelah melihat secara keseluruhan, tiada lagi sokongan saya bahkan saya menentangnya kerana saya ingin melihat sistem Islam yang tulen kembali dihidupkan setelah hampir 100 tahun mati tidak bernyawa. Saya akan emailkan persoalan yang bermain di fikiran berkaitan sistem perbankan kepada ustaz supaya kita dapat berbincang di sana dan tidak menggangu perjalanan blog ustaz disini. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  17. Wsalam

    Anda tidak boleh terima hakikat yang berlaku, anda juga tidak menguasai sistem takaful yang sebenar, yang anda tahu komen tanpa bertanya dahulu dan mendalami dahulu sistemnya...ini satu dakwaan yang tidak berasas..Sebagai umat Islam yang baik, sepatutnya kita terbuka dan bertanya dan mengkaji setiap sistem yang ada, barulah kita membuat kenyataan..takut ini menjadi fitnah.. Malangnya anda tidak ada ciri2 seperti ini...

    Ijtihad ulamak sangat jelas berdasarkan quran dan sunnah... Cuma jangan sebab orang Islam lain yang terpesong kita salahkan semua, ini tidak betul dan salah.. So kita kena cari apa masalahnya.. Kesianlah kepada ulamak yang tidak tidur dan menghabiskan 2/3 hidupnya untuk berdakwah dan memberi kefahaman kepada masyarakat..

    Kalau awak nak statistik berapa jumlah orang masuk dan jumlah sebenar, awak minta sendirilah dengan syarikat takaful yang ada atau bank negara.. Itu bukan kerja saya, kerja saya menyampaikan dan mengajak orang keluar dari masalah..

    Betul ada sistem wakaf dan janganlah pula salahkan sistem kewangan yang lain, buka minda, Islam ini luas..

    Memang Islam akan pasti kembali kegemilangannya, dengan syarat umat Islam kena bekerja sampaikan ayat2 Allah.. Kalau asyik berbahas benda yang remeh camnie, camne Islam nak kembali gemilang..

    ReplyDelete
  18. http://prihatin.net.my/v3/2013/11/20/konspirasi-terbesar-ekonomi-dunia-yang-menghancurkan-sosial-dan-kemanusiaan/

    ReplyDelete
  19. sistem muamalah islam tu pelbagai,antaranya wakaf dan takaful..bezanya dr segi peranan sistem tu ..takaful bermksd slg bntu membantu antara satu sama lain,crenya ialah peserta2 yg join takaful menderma kdlm 1 tabung utk digunakn bilamana peserta2 ditimpa musibah..jd yg join shjla yg dpt manfaat,kalo yg xjoin pn dpt manfaat,xadil la bg yg join

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG