PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Friday, June 14, 2013

Jangan Salah Faham Perjuangan Rakyat Syria




Alhamdulillah sedikit waktu yang ada ini Allah telah diilhamkan satu idea kepada saya untuk menulis tentang salah faham sebahagian umat Islam sekarang mengenai pergolakan yang berlaku di Syria. Ada yang mengatakan rakyat Syria tidak bersyukur dengan kerajaan yang ada, segala keamanan, kemudahan, masjid, universiti, perhubungan awam dan sebagainya telah pun tersedia. Kenapa perlu lagi untuk memberontak dan menjatuhkan kerajaan yang ada? Bukankah ini memberi kredit kepada musuh-musuh Islam untuk merangka strategi bagi memecahbelahkan umat Islam?


Wahai pembaca sekalian, janganlah kita mudah percaya dan terus diperdaya oleh pihak-pihak musuh Islam, kerana dengan jelas, kita semua tahu bahawa mereka lebih berkuasa dan memonopoli seluruh teknologi dan media masa. Kadang-kadang saya rasa sedih dengan mereka-mereka dengan sewenang-wenangnya menuduh kebangkitan rakyat Syria ini tidak wajar dengan menggelar mereka ganas, buas, hipokrit dan sebagainya.

Sebenarnya anggapan buruk seperti ini sangat meleset dan tidak betul sama sekali, kerana kebangkitan rakyat Syria direstui oleh seluruh ulamak-ulamak Islam terutamanya persatuan ulama sedunia. Malah kebangkitan mereka melawan kerajaan zalim Basyar Assad adalah untuk menuntut keadilan dan memberhentikan tindakan ganas yang dibuat oleh kerajaan Assad. Sanggupkah kita melihat kezaliman yang dibuat oleh Basyar sejak lebih 20 tahun yang lalu. Setiap hari dan masa ada sahaja rakyat yang tidak berdosa diseksa dan dibunuh tanpa mengira usia dan jantina.

Ada sahabat saya pergi ke sana antara sempadan Syria dan Turki, setiap pelarian yang lari ke Turki menceritakan bagaimana kezaliman yang dilakukan oleh Basyar dengan menggunakan tentera atau polisnya memukul, membunuh dan memenjarakan sesiapa sahaja tanpa berperi kemanusiaan. Di mana sahaja mereka tinggil tidak kira dalam rumah, parit, hutan atau gua mesti dicari dan dibunuh apabila tentera Basyar mengetahui bahawa mereka ini adalah penganut Sunni (Ahli Sunah Wal Jemaah). Sebab itulah mereka bangkit dan mengangkat senjata untuk mempertahankan diri, kerana itu sahaja usaha yang mereka ada. Jika hendak diharapkan badan dunia seperti PBB atau negara-negara Islam yang lain, hingga sekarang masih banyak negara Islam berdiam diri.

Hendak diharapkan kuasa barat, memang tidak ada harapan, kerana kebanyakan tentera Pembebasan Syria terdiri daripada mereka yang cintakan mati syahid, ramai ulama Syria menyertainya. Malah mereka berikrar sanggup mati dari diperlakukan seperti anjing oleh tentera Basyar. Mereka juga berpegang dengan keyakinan pertolongan Allah di atas perjuangan mereka menentang musuh Allah walaupun mereka tidak dibantu oleh mana-mana negara kecuali Mesir, Turki dan Palestin. Bantuan yang datang adalah dari pemuda dan lelaki dari negara-negara jiran yang cintakan mati syahid.

Amat meleset kepada sesiapa yang mengatakan bahawa tentera Pembebasan Syria ini dibantu oleh Amerika, Israel dan Barat. Kalau benar dibantu sudah lama Amerika hantar kapal perang dan mengebom sasaran tentera Basyar seperti mana mereka lakukan kepada Libya. Sekiranya betul mereka cintakan keamanan, sudah tentu mereka hantar tentera PBB seperti berlaku di Lubnan bagi memantau keadaan.

Kes ini sama dengan Palestin, kerana rakyatnya yang mengangkat senjata menentang Zionis dianggap pengganas dan menentang pendamaian. Inilah modus operandi yang digunakan kepada pejuang dan rakyat Syria bagi menentang kezaliman Basyar.

Tambah pula, konflik yang berlaku di Syria sekarang ini telah bercampur pula dengan masalah Syiah dan Sunni. Basyar merupakan penganut Syiah Nusairi dan penentangnya pula terdiri daripada Sunni. Jadi negara-negara sekeling yang dipimpin oleh Syiah dan kumpulan-kumpulan Syiah lain tidak merelakan Syria ini jatuh ke tangan Sunni. Sebab itulah mereka sanggup menghabiskan belanja yang banyak untuk membantu Basyar mempertahankan pemerintahannya. Berduyun-duyun tentera dihantar untuk membantu Basyar antaranya terdiri dari tentera revolusi Iran, tentera Mahdi Iraq dan Tentera Hisbullah. Tidak cukup dengan itu, Russia turun membantu kerana Basyar ini adalah sekutu kuatnya.

Sebab itulah ulamak-ulamak Sunni lantang bersuara dan ada yang mengeluarkan fatwa Basyar wajib dibunuh. Sebagai pembuktian saya muatkan di sini Khutbah yang disampaikan oleh Ketua Ulamak Dunia Syeikh Dr Yusuf Al-Qardawi :

“Kewajipan bagi semua untuk menentang Iran dan Hizbu Lata (Hizbullah), seluruh negara Arab perlu bersatu menentang kedua-duanya.”

Syiekh juga menjelaskan bahawa Basyar, Iran, HIzbullah adalah sebagai musuh umat Islam dan wajib kepada kita untuk menentangnya. “Bagaimana orang Malaysia yang menyokong Basyar?” Takkan nak tentang fatwa ulamak besar. Ingat tentang ulamak ini bererti tentang Allah dan rasulNya. Muhasabah balik diri tu, perbetul balik mana yang tak betul.

Muktamar Ulamak Ummah yang bersidang di Kaherah Mesir juga telah mengeluarkan beberapa resolusi mengenai kebangkitan rakyat Syria.

  1. Wajib Jihad untuk membantu saudara-saudara kita di Syria. Jihad melalui tubuh badan, kewangan dan menghantar senjata kepada mujahidin. Selain itu, diusahakan setiap cara lain untuk jihad dan bantuan kepada Mujahidin. 
  2. Apa yang berlaku di Bumi Syam, dari pencerobohan teruk oleh Iran dan Hizbu Syaitan dan rakan-rakan mazhab mereka tindakan "mengisytiharkan perang" terhadap Islam dan setiap negara Islam bukan sahaja Syria. 
  3. Wajib untuk menyatukan semua negara-negara Islam secara amnya dan menyatukan Mujahidin khasnya. Dan jika mana-mana pihak yang mempunyai pertikaian, kita kembali kepada al-Quran dan Sunnah. 
  4. Jemaah Ulama Umat Islam meminta negara Barat, Islam, PBB, negara-negara teluk, pakatan Islam dan Liga Arab mengambil pendirian yang berani dan jelas terhadap penceroboh mazhab dan perlu membantu Mujahidin secara terbuka dengan semua yang mereka perlukan terutamanya senjata dan wang. 
  5. Memboikot semua negara yang membantu mereka seperti Rusia, China dan Iran (snake head). Wajib untuk mempunyai sokongan politik dengan melantik Duta dari rakyat Syria yang bersama perjuangan rakyat bukan sama sekali dari puak pembunuh. 
  6. Wajib kepada semua umat Islam untuk memboikot syarikat-syarikat dan apa-apa sahaja yang manfaat kepada Iran. Ia adalah bagi membalas dendam atas darah kanak-kanak Syria di tangan Iran. 
  7. Menjemput semua pemikir, penulis, ahli politik dan media untuk memulakan menyokong perjuangan Syria dengan semua cara. 
  8. Mengingatkan tentera Basyar, haram untuk membunuh mereka yang tidak bersalah dan haram untuk menyokong kezaliman Bashar. Dan adalah wajib untuk menyertai Mujahidin terhadap kuffar. 
  9. Mengingatkan PBB akan tanggungjawab Antarabangsa mereka terhadap apa yang berlaku di Syria. Meletakkan segala jenis tekanan ke atas mereka (Hizbu Syaitan dan Iran) kerana mereka mempunyai double standard dan kami mahu mendedahkan mereka kepada seluas-luasnya kepada umat Islam. 
  10. Membantah tindakan memanggil Mujahidin di Syria sebagai pengganas atau pemberontak daripada mana-mana media Islam. Mereka Mujahidin dan Pejuang Kebebasan. Pada masa yang sama, mereka menutup satu mata terhadap jenayah dahsyat yang dilakukan oleh Iran dan sekutunya. 
  11. Wajib ke atas semua Badan Bukan Kerajaan dan Organisasi-Organisasi Bantuan Kemanusiaan untuk segera dan bekerja keras untuk membantu Syria. Menyediakan mereka dengan ubat-ubatan dan makanan dan tempat tinggal. Dengan apa jua cara bagi membantu mereka sehingga mereka berjaya menentang musuh mereka. 
  12.  
Akhir sekali, diharapkan tidak ada lagi salah faham mengenai perjuangan rakyat Syria untuk menentang kezaliman Basyar. Mereka juga adalah saudara Islam kita dan wajib bagi kita untuk membantu mereka sekadar kemampuan yang ada. Tidak mungkin kita dapat membekalkan mereka dengan jasad kita sebagai pejuang. Tetapi kita mampu dengan sumbangan lain seperti doa, hujah dan wang. Kasihanilah mereka, kerana mereka sentiasa memerlukan sumbangan kita paling remeh adalah dengan doa kita kepada Allah agar diturunkan kemenangan untuk mereka bagi membebaskan Syria. 


80 comments :

  1. semoga ummat islam terhindar dari adu domba barat. semoga Allah melindungi Ummat islam

    ReplyDelete
  2. Semoga Allah berikan perdamaian di bumi para Ulama.

    ReplyDelete
  3. Syukur Alhamdulilah di Malaysia rakyat Islam tidak dicari hingga ke lubang cacing untuk di bunuh, kanak2, wanita dan golongan tua dan lemah masih boleh menghirup udara setiap kali bangkit dari tidur, bukan bau darah org islam Malaysia. jadikan apa yang berlaku di sana sebagai tanda kesyukuran atas apa yg Allah berikan kpd Malaysia selama ini.

    ReplyDelete
  4. .. soalan yang selalu bermain di benak hati ialah.. APA PUNCANYA?... apa sebenarnya yang berlaku sebelum kejadian sekarang dan apa matlamatnya di masa akan datang... jika kita cuma lihat dari apa yang berlaku dalam keadaan semasa tanpa mahu mengetahui puncanya tentu kita kata sesuatu yang tidak jelas...

    mari kita lihat sedutan dari wikipedia... The ongoing Syrian civil war was inspired by the Arab Spring Revolutions. It began in 2011 as a chain of peaceful protests, followed by a crackdown by the Syrian Army.[53] In July 2011, army defectors declared the formation of the Free Syrian Army and began forming fighting units. The opposition is dominated by Sunni Muslims, whereas the leading government figures are Alawites.[54]...

    .. kuncikata..'ARAB SPRING'... siapa yang mulakan.. siapa yang tertipu selepas itu?... tidakkah kita mahu belajar dari sejarah?.... sekarang kita kata Alawites ZALIM?... adakah kita di pihak yang betul menurut 'piawai manusia' atau betul menurut 'syariah'...


    .. paling mustahak ialah -perangai kita hari ini terbentuk akibat perbuatan kita yang semalam menyebabkan hasil yang kita akan tuai kemudian...

    .. sekarang mari kita lihat kedalam jiwa kita sendiri dan tanya..'ADAKAH KITA BENAR-BENAR MENCARI KEBENARAN UNTUK MENDAPATKAN KEREDHOAN ILLAHI DENGAN SEIKHLAS-IKHLASNYA' atau sekadar mengikut arus fahaman semasa yang belum tentu betul atau salahnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arab Spring..juga berlaku disebabkan tuntutan mereka mahukan hak dan keadilan..bukan suka-suka untuk buat kecoh menjatuhkan kerajaan..

      Sekiranya pihak iran dan hisbullah atau lainnya tidak campur tangan, maka masalah syiah dan sunni ini tidak akan berlaku..malangnya mereka menghalalkan pembunuhan rejim basyar kepada rakyatnya yang terpangpang luas di dada-daya akhbar dan alam maya..

      Bukan orang biasa yang menyokong kebangkitan rakyat Syria ini, tetapi para ulamak dunia dan siap lagi berbincang untuk menghantar briged ulamak untuk membantu rakyat Syria menentang Basyar..Takkan kita boleh kata mereka tidak betul, sebab ulamak itu warasatul ambiya..

      Delete
    2. Bro, puncanya ada pihak yang sgt tamak dan tidak berhati perut. biasala dunia pasti ada positif dan negatif. Aku ada baca yang pelan nak jatuhkan pemimpin 'alawi' syria dah dilakar sejak tahun 1957 tetapi baru dapat dilaksanakan sekarang sebab kesatuan arab tidak sekukuh dahulu. Dgr crita keluarga alawi ni zalim, betul kot.. tp aku pasti sebelum kebangkitan ni, mereka tidak sezalim sekarang. Apa maknanya? Dan aku juga dgr crita tentera FSA juga 2x5 mcm tntera assad membunuh bagai nak gila tak kira siapa termasuk pnduduk awam, wanita dan kanak2, persis seperti tentera assad juga. So siapa yg benar ni? Us, nato, qatar, arab saudi konfirm bantu FSA. Russia, iran dan 'hizbullah' pula knfirm bantu assad. Dengan us mengesahkan senjata kimia telah digunakan d syria minggu lepas memberi mereka lampu hijau utk serangan langsung ke atas assad berbanding 'covert operation' sekarang.

      Yang terburuk, us+nato+arab serang assad secara langsung dan russia, china dan iran backup assad. Masa ni armada ke 5 dan ke 6 us pun belum tentu cukup tgn. Silap2 armada ke 7 pun kena beraksi. Kalau full force+full alliances= world war 3 = armagedon. Lupa nak sebut, israel akan turut berada bersama perikatan FSA+US+NATO+ARAB. faktanya, sepanjang 2013, israel telah melakukan beberapa serangan udara terhadap tntera dan kemudahan assad.

      Boleh agak siapa yang menang? Lepas tu baru muncul as Sufyani kot.. Konflik d sana benar2 satu fitnah besar...

      Delete
    3. Kalau setakar dengar ja tak boleh jadi hujah sebab belum tentu benda tu betul, yang penting buktinya..mana bukti yang kata FSA bunuh org awam? kalau betul ulamak tidak sokong mereka..Lagi pun berita ni saya tak silap hanya belah Syiah sahaja yang sebarkan bukan sebelah sunni atau orang lain.

      Beginilah bab tentera tu sapa menang tu payah la nak agak..tapi Allah bersama org yang benar.. Setahu saya tak nampak pula amerika, israel, nato atau sapa2 dok bantu FSA, yang dengar amerika blem FSA ini penganas Islam..

      Bab kezaliman dilakukan selepas ujudnya FSA itu memang benar, tapi sebelum tu jugak ada dan banyak gambar, cerita n video dalam internet dan saksi pun banyak..kena faham bahasa arab sikit baru tau tu cerita sapa...lagipun kezaliman tu tak dituntut dalam Islam..kalau ikutkan hujah awak, awak mengaku kata assad melakukan kezaliman..dah jelas..

      Beginilah hisbullah, iran dan iraq mampu pulak menyeberang masuk syria bantu assad..Palestin dah lama minta bantu, tak boleh pulak hantaq bantuan tentera lawan israel..kalau ikut tu palestin tu dah lama lebih 60 tahun..syria baru jadi setahun dua dah hantaq tentera n segala bantuan..kat sini pun terbukti dah...

      Lagipun tak payah nak menegakkan benang yang basah, sebab ulamak dah keluarkan fatwa n resolusi, so buat apa nak betekak lagi...tak guna..saya tak taulah kalau awak tak ikut ulamak...

      Delete
    4. jadi kamu pun dengar kata orang juga bahawa tentera assad begitu kejam, kamu ada di medan perang syria ke? dalam video online (tak pasti samada masih ada atau tidak) seorang komander FSA membunuh tentera assad, merobek jasadnya dan memakan organnya. Siapa pula yang bom Sheikh al Buti di dalam masjid sedangkan aruwah menyokong kerajaan? aku kata FSA = Tentera Assad, 2x5 dua2 kejam. Aku tak sokong kerajaan syiah thagut assad yang kejam dan tak sokong FSA yang tidak mengikut jalan Rasulullah SAW.

      amat kelakar apabila dikatakan US, Nato dan Israel tak bantu FSA. Agak-agaknya semua senjata berat yang FSA pakai turun dari langit kot. Agaknya FSA tiba-tiba menjadi begitu kaya sehingga dapat menampung keperluan perang yang besar. Agaknya Israel tersilap melakukan serangan Beberapa kali sepanjang 2013 yang menyebabkan kemudahan dan tentera assad musnah dan terbunuh. aku pun pelik tiba-tiba al Qaeda jadi kawan US dan mendapat sokongan US dalam konflik syria. Pandai betul mereka pusing.

      pelan hitam putih anglo-amerika membunuh presiden syria memang dah ada sejak 1957, carila, baca dan fahamkan perancangan musuh-musuh Allah. bukan sekadar baca berita yang pro tanpa membaca berita yang kontra kemudian percaya bulat-bulat.

      dengar cerita iran dah hantar kontigen pertama tenteranya seramai 4,000 askar secara rasmi untuk membantu assad, sebelum pemilihan presiden iran lagi, tu tak masuk misi rahsia lain. hizbullah juga banyak membantu sehingga Qusayr dapat ditawan semula. sebab mereka geng, mesti la bantu. palestin geng sunnah, buat apa mereka nak bantu. kita pun sedia maklum dah.

      takdenya nak tegak benang yang basah, kita lihat sahaja konflik di syria. aku menjangkakan ia akan membawa kepada Malhamah Kubra dan kemunculan as Sufyani seperti yang Rasulullah SAW kabarkan. jika benar seperti itu maka kedua-dua pihak adalah bathil, yang haq bersama panji hitam dan al Mahdi yang akan mengalahkan As Sufyani dan bapa saudaranya, Kalb dan seterusnya seluruh dunia. Hint: Al Mahdi akan memerangi Jazirah dan kerajaannya ketika munculnya kelak.

      Delete
    5. Ye la...

      Ko sorang je yang "betul" bro!

      Delete
    6. Itu silapnya..saya rakan di sana ramai, ada yang hadir untuk memberi bantuan..Lagipun berita ini ana dapat pada page atau web ulamak atau persatuan ulamak seperti muktamar ulamak ummah di kaherah dan banyak lagi..So bukan bergantung kepada video n berita berat sebelah sahaja..

      Kebanyakkan senjata yang digunakan oleh FSA adalah dari gudang tentera assad yang membelot dan gudang atau kem yang ditawan.. Buat masa sekarang ini aku seinring dengan pandangan ulamak dan ketuanya iaitu menyokong perjuangan rakyat Syria dan FSA. Bukan buat sokongan sesuka hati. Ikut ulamak itu lebih baik dari logik akal sendiri. Sebab ulamak sudah tentu daripada Al-Quran dan sunnah.. Lagipun benda yang halal atau makruf itu jelas dan benda yang haram dan batil itu juga jelas.. so jelas semua.

      Al-Buti itu memang di bunuh, tapi pembunuhan itu ada pertikaian, kerana sebelum dibunuh beliau telah menyarankan supaya Assad turun daripada jawatan presiden bagi menyelesaikan konflik syria ini. Lagipun serangan terhadap masjid ini sering dilakukan oleh tentera assad dan berita ini ana dengar sendiri daripada sahabat karib saya..bukan melalui video atau berita yang pro FSA.

      Jadi cara mudahnya, kalau tidak tahu jangan salahkan orang lain, kalau kurang setuju, berlapang dadalah..jangan terus menyalahkan orang..semua benda ini kita serah kepada Allah, sebab perkara yang benar pasti terserlah kebenarannya...

      Plan hitam ke apa ke, tu bukan masalahnya sekarang, sekarang ini Basyar, Iran, Hisbullah dan Rusia adalah kunci masalah ini, so memang patut kita jatuhkan mereka untuk menyelesaikan knflik ini.. Itu dikira dari sudut plan amerika, OIC juga mahukan assad turun dari jawatannya dan meminta Iran dan hisbullah tidak campur tangan.

      Jangan tengok dari sudut US, Nato, Barat sahaja, tengok juga daripada pandangan, keputusan ulamak, liga arab, OIC dan negara-negara Islam yang lain. Kena buka lagi minda tu..

      Memang palestin tak geng dengan iran atau hisbullah, tapi sama-sama Islam dan musuh juga sama.. Saya dengar dia cakap je nak bantu, nak hantar kapal perang iring kapal bantuan ke Palestin, mana semua tu berapa banyak kapal Malsyai n lain2 kena tahan dengan Israel.

      Lagi satu logiknya, kalau tak angkat senjata juga masalah, sebab kezaliman itu tidak boleh dihentikan, ulamak di bunuh sekiranya mengkritik Basyar.. takkan nak biar sahaja semua itu terus berlaku, melawan kezaliman juga dituntut dalam Islam..

      Sikap berkecuali enta ini tak munasabah.. sebab bertentangan dengan ulamak dan fitrah.. sebab tu kena rujuk pada Al-Quran dan sunnah..Nabi juga mengangkat senjata perang kezaliman kafir quraisyh..

      Delete
    7. Anonymous June 17, 2013 at 1:58 PM

      tiada sapa pun yang betul kecuali Allahu Haqqun. aku, kamu dan semua perasan je lebih, kosong, kosong, kosong.. hehe.. jangan mara..

      to blog's owner,


      OK la, tak perlu panjangkan lagi. sahaja aku nak bawa pandangan yang berkecuali, munasabah atau tidak setiap orang berpendapat lain-lain. aku doa semoga aku termasuk dalam golongan yang sedikit, golongan yang asing, golongan yang tidak dipedulikan dan tidak diterima seperti mana al habib ketika permulaan perjalanannya. semoga abdal di syam sana beserta para pengiringnya berada dalam keadaan selamat dan sejahtera sehinggalah mereka memba'ih imam zaman dan memperkenalkannya kepada dunia.

      -thuba-li-al-ghuraba-

      Delete
    8. ana sokong apa kata ustaz, tak perlu berbicara panjang tentang kezaliman bassar itu. teruskan beri penjelasan kepada orang yang tak tahu bukan kepada orang yang serabut tu. Hati keras memang susah bah

      Delete
    9. Jangan layan syiah kat sini Ustaz. Buang masa. Rasulullah SAW bersabda, "Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seorang hamba, ia akan menjadikan Faham tentang agamanya dan memberikan kecerdasan pada dirinya".(HR. Al-Bazzar).

      Delete
    10. Ustaz Betul Yang Apa Uztaz Katakan Sesungguhnya Rasulullah Tidak Meredhai Kerajaan Yang Zalim Lagi Menolak Al-Quran Dan Hadis

      Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah an-Nisa’ : ayat 58-59)

      “Daripada Abu Hurairah RA katanya: Sedang kami bersama Nabi SAW dalam satu majlis tiba-tiba datang seorang dari kawasan pedalaman, dia terus bertanya: Bilakah berlakunya hari kiamat? Rasulullah SAW meneruskan ucapannya (tanpa mempedulikan soalannya). Ada kalangan mereka yang berada dalam majlis itu berkata: Rasulullah mendengar soalannya tetapi tidak senang dengannya". Ada juga kalangan yang berkata: Rasulullah SAW tidak mendengar soalannya, maka dia meneruskan ucapannya. Tiba-tiba Rasulullah SAW bersabda: Di mana orang yang bertanya bila berlakunya kiamat?. Orang itu menjawab: Ini dia! Sayalah orangnya wahai Rasulullah. Sabdanya: Apabila dihilangkan amanah, maka tunggulah berlaku kiamat bila-bila masa sahaja. Orang itu bertanya lagi: Bagaimanakah cara kehilangannya? Sabdanya: Bila diserahkan urusan amanah kepada orang yang bukan ahlinya.”

      Delete
    11. Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah

      Delete
    12. soalan saya pada Ustaz...kenapa Tuan Guru Hadi Awang MELARANG KERAS ahli PAS berperang angkat senjata di Syria? bukankah itu JIHAD??? Ustaz boleh tanya Tuan Guru sendiri kalau sy tipu...

      Delete
    13. Keputusan PAS untuk menarik keahlian mereka yang terlibat dengan perjuangan di sana..

      Memang itu jihad.

      Keputusan dibuat untuk menjaga PAS daripada sebarang tindakan undang-undang di Malaysia. Secara hakikatnya PAS bersama dengan perjuangan mujahidin. Tapi apabila PAS tarik keahlian mereka di sana, lebih selamat daripada sebarang tindakan dari sudut TEKNIKALnya terhadap PAS itu sendiri...

      Jawapan ini saya tanya direct kepada seorang AJK PAS Pusat sendiri.

      Delete
  5. Tq ustaz atas penjelasan yang panjang lebar harap lepas nie ramai yang faham dengan perjuangan rakyat syiria. dan penyelewengan syiah..lebih-lebih lagi pengaruh syiah juga sudah meresap masuk ke negara ini..kita tengok muka arab tapi apa fahamannya kita tak tau..kita orang islam kat MSia ni welcome sahaja..

    ReplyDelete
  6. Hebat ustaz..

    http://pemudattbc.blogspot.com/2013/06/syria-kami-prihatin.html


    Kepada Anonymous, kalau anda tak tahu perihal syria jangan serang secara membabi buta sahaja. Kalau ada fb cara page Rakyat Malaysia Bersama Revolusi Syria dan The Free Syria Army

    Kebanyakkan tentera FSA daripada askar Bashar Assad yg berpaling tadah..

    ReplyDelete
  7. Macam mana mat sabu bole pergi jumpa menteri syiah syria?????tolong ustaz beri jawapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila mana maklumatnya, boleh kongsikan dengan ana? ana tak berani nak komen kalau tidak tahu maklumatnya..takut jadi fitnah pula?

      Banyak orang kata mat sabu ini syiah? tapi pada hakikatnya dia bukan syiah, cuma dia ini terkesan dengan revolusi yang berlaku semasa penentangan shah iran, hisbullah menentang israel untuk membebaskan lubnan.. Kita tidak boleh terus membelim orang tu sebagai syiah disebabkan dia menjadikan semangat perjuangan iran dan hisbullah. Malah benda ini telah ditegaskan oleh PAS dan Presidennya sendiri.

      Seolahnya beginilah, non muslim yang menentang kejahatan dan kerakusan, boleh diambil semangatnya, tetapi bukan kita ambil agamanya..hal ini sama dengan Mat Sabu..So Jangan salah faham..

      Lagipun dia ada musuh nyata, mungkin ini datang dari propaganda musuhnya untuk menjatuhkan kreadibilitinya..Soal bicara pengikutnya itu lain, pengikut tidak semestinya semua baik dan sekepala dengan dia..tak semestinya semua muslim dan tidak semestinya semua itu syiah atau sunni.. Macam negara kita tidak semua melayu dan tidak semua Islam..tapi panggil negara Malaysia..

      Delete
    2. tgk lah ustaz siap video lg tp x tau lah klau ustaz nak kata video ni besi

      http://darah-satria.blogspot.com/2013/04/mat-sabu-bersama-pemimpin-assad-syiria.html

      http://www.penembak-tepat.com/2013/02/video-mat-sabu-berjumpa-menteri-wakaf.html

      Delete
    3. Sebelum saya tak berani nak komen sebab tak ada info mengenai ini, pendirian saya :

      1. Sekiranya mat sabu pergi untuk melihat sendiri masalah yang berlaku itu adalah baik dan apa yang saya faham di situ tiada menunjukkan mat sabu menyokong kezaliman asad..

      2. Sekiranya mat sabu memberikan sokongan moral kepada assad itu saya tak setujulah dan itu bukan melambangkan keputusan pas itu sendiri, kerana setiap keputusan dalam pas itu mesti melalui keputusan syura..

      3. So di sini saya tak berani nak buat kenyataan mengenai ini, lagi pun semua blog yng anda bagi itu adalah blog musuhnya dan terang2 mencari kesilapan dan kesalahannya..dan ulasan yang ada itu bukan dari pengakuan mat sabu..so susah, harap pas dapat memberikan penjelasan yang jelas mengenai benda ni..

      4. Memang ada orang kata mat sabu itu syiah, tapi saya masih takut untuk mengatakan begitu, sebab belum ada bukti yang kukuh dan harus datang dari pengakuannya sendiri..sebab ini masalah akidah...kita harus berjaga2 takut tuduhan itu kembali kepada kita..

      Delete
    4. Seorang ulama besar negara(saya tak mahu sebut namanya, kerana bimbang beliau difitnah) pernah menyatakan bahawa belia sendiri ada bertanyakan kepada mat sabu sama ada beliau syiah atau tidak.

      ini kerana banyak pihak bertanyakan kepada beliau mengenai hal ini..hairan juga mengapa tidak ditanyakan terus soalan ini kepada empunya diri,,bukan depa taktau mana nak cari mat sabu.

      jawab mat sabu, tidak...jadi ulama berkenaan berkata, beliau percaya dengan pengakuan itu,,jika dia menipu, itu urusan dia dgn ALLAH.


      pandangan saya pula, seperti yg diterangkan oleh ustaz noramin, mungkin mat sabu terkesan dengan perjuangan iran sebelum in,,,dan kononnya iran memanjang bersikap dingin dengan kuasa barat dan israel, walopon pada saya mungkin wayang iran saja..

      jadi pada yang nak tahu sama ada mat sabu ni syiah atau tidak, pergilah tanya empunya diri,,dia masih hidup, belum mati lagi..mana nak cari, usahalah..maklumat di hujung jari..jangan sesedap hati melabel orang..kita sendiri pon belum tentu baik.

      Delete
    5. lagi satu, perihal mat sabu pegi jumpa assad korang bising,


      perihal menteri bn jumpa menteri israel ada korang ambil tahu? siapa dia, carilah sendiri............

      Delete
    6. Baru-baru ini Dr.Mahathir Bin Mohammad Dan Tan Sri Muhyiddin
      Pergi Ke Iran Berjumpa Di Iran, Presiden Baru negara Syiah Iran, Dr Hasan Rowhani..

      Delete
    7. kalaulah Mat Sabu tak mengaku Syiah pon tak heran....Taqiyah harus didalam syiah....Jadi mereka ni boleh berpura2 bersama sunni...bukan nak tuduh...tapi perlu berhati hati

      Delete
  8. tahniah ustaz,like ur page

    ReplyDelete
  9. ustaz, boleh tak ustaz beri penerangan mengenai syiah pula secara terperinci?

    mengapa syiah ni begitu berdendam pada ASWJ?

    setau saya, syiah ni memang sesat dan ada ulama yg mengatakan mereka kufur..

    bagaimana pula dengan golongan syiah di Malaysia?

    saya hairan, kerajaan telah mengeluarkan fatwa syiah ini sesat, tapi mereka masih dibenarkan, dibiarkan mengamalkan ajaran syiah di negara ni..mengapa tidak ditangkap?

    kalau begitu, kerajaan patut biarkan saja al arqam, ayah pin, abdul kahar dll..kenapa kerajaan berat sebelah dalam hal syiah?

    saya bimbang, jika mereka menyebarkan ajaran syiah di malaysia ni kerana melihat kerajaan tidak berbuat apa2..serbuan di gombak itu, senyap sepi begitu sahaja..

    al arqam dulu, siap buat pemulihan akidah utk mereka, spatutnya golongan syiah melayu juga dibuat begitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar tu..kenapa tiada tindakan dari pihak kerajaan. Sekarang syiah dah berani menyebarkan ajaran kufurnya dalam laman sosial. Takut juga orang yg tak begitu mantap agamanya boleh terpengaruh (Mohon perlindungan dari Allah. Mereka cuba masuk pemikiran kita dalam banyak cara. Mungkin mula2 ni tak secara direct, tapi kita boleh rasa tu kata2 dari pendokong syiah..

      Delete
  10. Video tentang apa yang berlaku sebenarnya di Syria.

    http://www.youtube.com/watch?v=E5dY3dRNLy0

    Saya berharap saudara/i dapat tonton. Jika tak faham bahasa Arab, gunakan "Space Bar" untuk pause seketika dan baca tulisan English.

    Kemudian tekan "Space Bar" untuk teruskan.

    ReplyDelete
  11. Assalam ustaz, bolehkah saya share tulisan ustaz diblog saya? Terima kasih...

    ReplyDelete
  12. Ustaz....maaf...adakah ustaz maklum mengenai fitnah dan strategi musuh2 Allah...sebenarnya golongan2 alim ulamak jgk tidak terlepas drpd tipu helah dan turut terjatuh dalam perangkap yg dipasang oleh mereka iaitu musuh2 islam..tapi ada tips utk mengenali musuh Allah ini...iaitu mereka mengawal dn menguasai media:cuba lihat dn dengar suara siapa di syria yg diangkat dan diterima oleh dunia umum?....mengapa suara assad dn penyokong beliau tdk kdengqran langsung?dan mengapa tiada pihak pergi merujuk kpd duta syria di malaysia sndiri...?mengapa suara pembangkang di jordan,tunisia n yaman dahulu hampir tdk kedengaran....?cuba lihat bagaimana suara parti pembangkang dimanipulasi dn diputar belit serta betapa hebatnya fitnah yg dimomokkan oleh media di malaysia semasa PRU 13?...cuba renung sedalamnya...jangan ikut dan setuju sebelum berfikir.....lihat apa yg diperkatakan...bukan siapa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak tak baca bagi habis artikel saya..saya dengar sendiri dari ulamak syria, orang syria, tokoh2 pembangkang syria n kawan2 saya yang belajar di syria dan sahabat saya yg pergi hantar bantuan kemanusiaan kepada pelarian syria..Saya dah pikiaq dan teliti benda nie..antaranya ulamak paling ramai menyokong kebangkitan syria..pemimpin2 negara Islam yang perpaksikan kepada Islam seperti Bekas presiden Mesir Dr Mursi, Pemimpin HAMAS, Pemimpin turkey dan beberapa NGO Islamnya termasuk Ikhwan Muslimin..NGO Islam Malaysia yang terlibat secara langsung.. bukan akhbar dan media sahaja..Jangan salah faham..Sepatutnya awak kena lebih kaji dan lebih yakin kepada ulamak bukan media..

      Delete
    2. jangan sebut bekas presiden mesir , Dr Morsi masih presiden , kita dooakan dan pejuangannya. harap ustaz tak keliru, OK

      Delete
  13. CIK CT, ape yang suaraa asad tak dengar nya..

    CNN, BBC dok citer memihak pada asad..

    tv3, rtm pon lebih kurang..penentang asad disebut sebagai pemberontak...

    nak dengar suara rakyat di sana? ulama syria dibawa ke mari beberapa kali menjelajah ke seluruh negara menerangkan ape yang berlaku di sana..

    ustaz2 kita yang sedang belajar di sana(skrg tak pasti masih ada di sana atau tidak) juga menyampaikan berita yg sama mengenai asad..

    tahukah anda, ramai muslimat sunnah dirogol dan dibunuh?

    tahukah anda, tentera syiria membunuh sesuka hati, hatta walopon sudah mati pon mayat itu ditikam bertubi2

    tahukah anda, ramai kanak2 dan warga tua dibunuh? dlm utube bersepah video...sila cari..kalu malas, dok diam.

    bila baca komen anda, satu je perkataan yg saya boleh kata tentang anda...........iaitu

    BODOH DAN PEMALAS..

    maaf bahasa kasar tapi itu la realitinya.

    dlm facebook juga telah bersepah disiarkan video kekejaman askar bashar assad...cari la.

    isu di sana bukan sebab strategi musuh islam, kerana pemerintah syria yg berfahaman syiah sendiri sedang cuba menghapuskan golongan ASWJ di sana..orang awam dipaksa mengaku bashar asad adalah tuhan...dlm utube bersepah, kalau malas cari, dok diam..

    ape jenis manusia la kau ni...sedara seagama dibunuh, dirogol setiap hari ko kata itu fitnah lagi..


    ReplyDelete
    Replies
    1. CUBAAN MERUNTUHKAN KERAJAAN BASHAR ADALAH DITAJA OLEH GOLONGAN SALAFI WAHABI, FSA MELALUI ARAB SPRING. CARA INI GAGAL DISYRIA SEBABNYA KERAJAAN BASHAR ADALAH KERAJAAN YANG DIDOKONG OLEH RAKYAT DAN BERMAZHAB SUNNAH WALJAMAAH.PRESIDEN BASHAR ADALAH SUKU KAUM ARAB ALUWI. SUKU ALUWI ADA YANG SUNNAH DAN ADA YANG SYIAH. PRESDEN BASHAR ADALAH SUNNAH BUKANNYA SYIAH. TENTERA SYRIA ADALAH TENTERA SUNNAH DAN DIDOKONG OLEH RAKYAT SYRIA. KEJAYAAN TENTERA SYRIA MEMPERTAHANKAN SYRIA MEMBUKTIKAN TENTERA SYRIA DISOKONG OLEH RAKYAT. TENTERA YANG TIDAK DIDOKONG OLEH RAKYAT MUDAH TUMBANG. SEKARANG IKHWAN YANG DISERAP UNSUR WAHABI DITENDANG OLEH TENTERA MESIR. SHEIKH AZHAR MENYOKONG RAMPASAN KUASA INI AGAR RAKYAT MESIR TIDAK TERPENGARUH DENGAN SALAFI WAHABI YANG BERADA DAN MENGUASAI IKHWAN MESIR. IKHWAN MESIR HARI INI ADALAH BUKAN IKHWAN YANG SAMA YANG DITUBUH OLEH HASAN AL BANNA. SYIAH IRAN TIDAK PERNAH MENOLONG SYRIA. SYRIA ADALAH PENYOKONG KEPADA KERAJAAN SADDAM HUSIN DI IRAQ IAITU MUSUH UTAMA SYIAH IRAN. HANYA SYRIA ADALAH HALANGAN UNTUK MEWUJUDKAN ISRAEL RAYA. SEMOGA ALLAH MELINDUNGI SYRIA DARIPADA ANCAMAN SYIAH DAN WAHABI DALAM USAHA ISRAEL MEWUJUDKAN ISRAEL RAYA. TERBUKTI PENGEBOMAN JET ISRAEL KE ATAS FASILITI TENTERA SYRIA BARU-BARU INI. KITA HANYA BERSERAH PADA ALLAH SWT AGAR FITNAH AKHIR ZAMAN DISYRIA BERAKHIR.

      Delete
    2. Bila di baca komennya memang kelaka..zaman sekarang bukan macam dahulu, dulu orang guna surat..nak pi syria tu berbulan, sekarang zaman global, nak pi syria hanya beberapa jam sampai, ada sistem komunikasi 1 saat je berlaku, orang di sini dan dimana-mana dah tau isunya..

      Jadi kesimpulannya, komen ni merujuk kepada tuannya yang kurang membaca dan kurang maklumat..

      Soal wahabi, sunni dan syiah pun dia tak tau nak bezakan..janganlah dok cerita camni buat malu je kat orang lain..

      Baca dulu artikel ni sampai habis..bukan maklumat dari internet sahaja tetapi dari rakyat n orang yang duduk di syria..

      Memang syaikul azhar sokong rampasan kuasa, tetapi mufti mesir membantah, rakyat lebih 30 juta membantah, pensyarah universiti azhar membantah dan sebahagian tentera dan ketua tentera tak setuju tu camne pulak..tak kan tu pun nak kata wahabi..

      Iran, Iraq dan Hisbullah terang2 berikrar dan membantu syria tu camne?bukti banyak ada..kalau nak sebut bersepah tak cukup nie..

      Satu lagi kalau tak tau konsep berjamaah jangan di dakwah, sebab ikhwan muslimin dasarnya dan perlembagaannya adalah Alquran dan sunnah, kemudian mereka berpegang kepada usul 20 Hassan Al-Banna..kemudian uslub dakwah Hassan Al-Banna di praktikel..sebab itulah pendekatan mereka tidak memberontak dan masih lagi berpegang kepada keadilan..

      Salafi dan wahabi ni tak pa lagi, lainlah syiah dah jelas akidahnya berbeza dengan sunnah..lagipun lebih baik dari orang yang tidak menutup aurat dan menyokong kezaliman di syria dan mesir..

      Delete
    3. ustaz nak tanya, di al azhar dan universiti arab yang lain, ada tak pengajian mengenai ajaran syiah diajar?

      ada member kata, al azhar tidak membenarkan syiah diajar disitu..minta penjelasan.tq

      Delete
    4. Lucu membaca tulisan nor amin yang mengatakan salafi wahabi tu tak pa lagi. Golongan nilah yang banyak menentang DAN MENUMBANGKAN kerajaan yang sedia ada dengan kekerasan seperti di Syria dan hijjaz dulu dan menjadi boneka Lawrence of Arabia dan MENJADI PUNCA tumbangnya Khalifah Uthmaniah.

      Iran tidak pernah membantu Syria. Iraq dikuasai syiah dan MENJADI BONEKA AMARIKA tidak akan membantu Syria.

      Persenjataan Syria diperolehi dari Rusia dan pembangunan persenjataan dalaman.

      30 juta RAKYAT MESIR MENYOKONG MORSI. 70 JUTA LAGI TIDAK MENYOKONG MORSI.

      GENG SALAFI WAHABI KEPANASAN SEBAB ARAB SPRING TAK MENJADI.

      RAMAI MENJADI HAIRAN SEBAB APA KERAJAAN SYRIA TIDAK TUMBANG WALAUPUN 2 TAHUN DISERANG OLEH ISRAEL, WAHABI DAN SYIAH MELALUI ARAB SPRING. RUPA-RUPANYA YANG MENYERANG SYRIA ADALAH ORANG LUAR BUKANNYA MAJORITI RAKYAT SYRIA.

      KALAU KITA BACA LAPORAN DARI REUTER, JAZAEERA DAN CERAMAH GENG SALAFI WAHABI DAN SEBAGAINYA, KERAJAAN SYRIA BEGITU ZALIM DAN DIBENCI OLEH RAKYAT. TETAPI SEBALIKNYA BERLAKU.

      Segala puji bagi Allah kerana menyelamatkan mesir dan Syria dari ancaman syiah dan salafi wahabi.

      Delete
    5. Saya juga pelik dari anda, sebab tidak membaca habis tulisan saya dan gagal memahami maksud tulisan saya..Maksud saya dari segi akidah dan syariah wahabi itu lebih baik dari syiah..

      Ana nak tahu sumber yang enta ambik itu dari mana? sekiranya benar boleh dikongsikan bersama. Jangan terlalu anti salafi atau apa2 anda tidak boleh menentukan sesuatu perkara itu benar dan sesuatu perkara itu batil..

      Ana hendak tahu kebenaran cerita enta ni..sumbernya dari mana..kalau ada masukkan sekali linknya untuk dirujuk bersama..Ada ada beberapa buah laman web dan ada juga dari sahabat2 ana yang menyediakan pages FB mengenai isu2 syria seperti :

      https://www.facebook.com/syria.care?ref=ts&fref=ts

      https://www.facebook.com/Malaysia.Syria?fref=ts

      https://www.facebook.com/pages/Prihatin-Syria/239363799495724?fref=ts

      https://www.facebook.com/pages/Ya-Allah-Selamatkanlah-Bumi-Syria/259458640833168?fref=ts

      Kalau video banyak la boleh tengok, cuma nak kena tapis..

      Kawan ana juga ada yang belajar sana dan pergi membuat misi kemanusiaan di sana..

      Kalau dekat johor boleh berjumpa untuk penerangan, atau boleh jemput untuk buat penerangan di opis atau surau atau masjid atau dewan dan sebagainya..

      Delete
    6. Soal fahaman syiah tidak dibenarkan ajar di situ, kena bertanya kepada orang yang belajar di universiti azhar..

      Rasa ana, memang benar sebab azhar nie semua muqarar dia adalah fahaman sunni atau ahli sunnah wal jamaah termasuk 4 mazhab yang masih di amalkan..

      Delete
    7. Ustaz, Saudara Nazri Musa Mengatakan;
      30 juta RAKYAT MESIR MENYOKONG MORSI. 70 JUTA LAGI TIDAK MENYOKONG MORSI.

      Tetapi Saya Lihat Dari Wikipedia Mengatakan Rakyat Mesir Hanya Ada Populasi
      - 2007 (anggaran) 77,498,000 orang (-)
      - 1996 (anggaran) 59,312,914 orang

      Saya Tertanya-tanya Kenapa Lebih Pula Rakyat Mesir, Saya Minta Maaf Sangat2, Saya Buka Bermasuk Apa-Apa yang Buruk Tapi Saya Tidak Boleh Terima Faktanya.
      Dan Saya Berterima Kasih Pada Ustaz Kerana Terus Menyampaikan Sesuatu Yang Baik-Baik Dengan Hujjahnya. Saya Doa Semoga Allah SWT Memberi ilmuNya dan ilhamNya Kepada Ustaz untuk terus Perjuangan BerDakwah (Menegak Kebenaran)In Sha Allah, Aamiin Ya Rabbal Alamin.

      Delete
    8. Assalamualaikum...masya'Allah apa lagi yg hendak ditegangkan disini.....jika anda yakin akan kebenaran.....tidak perlu berjihad artikel disini.... Jika Allah tidak membuka pintu hati mereka untuk mencari kebenaran....Datangkanlah bukti yang bagaimana sekalipun mereka tidak akan percaya.....yang benar itu ALLAH....

      وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
      “Dan di kalangan manusia ada yang berkata mereka beriman kepada Allah dan hari Akhirat, sedangkan mereka sebenarnya tidak beriman.” (Al-Baqarah:8)

      Delete
  14. http://islam1st.org/2012/08/syria-realiti-ilusi-eyewitness-account.html?m=1

    ReplyDelete
  15. Puak shit-ah jer yg sokong bashar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesiapa yg menentang dan melawan israel akan dihancurkan...xkira shit-ah atau sunni...kau faham x mangkuk...?

      Delete
    2. GUna bahasa yang berhikmah..betul kata anda, kalau dibaca, golongan Islam ini banyak, terpecah kepada 7 golongan, 1 golongan sahaja yang Allah terima dan layak untuk ke syurga..so pikirlah yang umat Islam 1/3 di dunia ini, bukan semua layak ke suyrga..

      Delete
  16. Ulama2 dah cakap, Shit-ah bukan islam.

    ReplyDelete
  17. ustaz, bagaimana nak menyanggah hujah syiah mengenai Ghadir Khum?

    syiah bermatian-matian mengatakan peristiwa ghadir khum memang berlaku selepas khutbah terakhir Nabi saw, yang mengangkat saidina Ali sebagaia khalifah sesudah Baginda saw, sedangkan kesahihan peristiwa itu berlaku boleh dipertikaikan..mohon agar ustaz dapat beri penerangan.terima kasih..harap ustaz teruskan menulis walopon banyak geng syiah/sekular(barangkali) spt di atas tak suka..

    ReplyDelete
  18. kisah dan puncanya bermula apabila sekumpulan kanak2 sunnie menulis didinding ala2 Grafitti. "rakyat jatuhkan kerajaan". kanak2 ini ditangkap dalam 20 orang dan disiksa dengan kejam. kuku jari mereka dicabut dan pelbagai penderaan yang diluar batasan. Keluarga kanak2.ini meminta anak mereka dilepaskan dengan syarat. jadi rejim pelaksana penguat kuasa telah meminta wanita2 sunni sebagai tukaran dengan kanak2. untuk dimutaahkan kepada syiah2 pelaksana penguatkuasa ini. Dari tahun 2003-2007 seramai 100000 anak2 sunni hilang dan dipulangkan kepada ibubapa mereka dalam keadaan diletakkan di dalam dulang dalam keadaan sudah disiat2 setelah direbus. visual inilah yang saya nampak dengan izin Allah sekitar dua bulan lepas waktu lepas asar. saya dilanda kemurungan kerana saya nampak ada visual kanak2 yg disiram air panas secara sedikit sedikit. selama beberapa hari . mungkin Allah nak tunjuk mungkin doa anak2 manusia teraniaya sampai kepada kita wallahualam. kerana sebelum ni saya tak faham isu sebenar syria malah saya menuduh mereka pula. Semiga Allah ampunkan dosa saya dan kita semua. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar...kejam sungguh...tunggula balasan dari Allah atas kezaliman yang mereka lakukan..mereka lupa, hidup ini tidak lama pun..balasan Allah lagi keras..

      boleh tau, nampak visual itu di mana?

      Delete
  19. salam saya nampak visual tu tiba2 saja..berulang kali tapi hari berbeza. selalunya yang saya ingat waktu habis kerja iaitu selepas asar..bila nampak saya buat taktau ja taktau isu syria pun. tapi hati rasa gelap sangat. esok datang lagi dan esoknya datang lagi. taktaulah setan.dok kacau ke. sampai saya cerita kat kawan sepejabat. Kebetulan terbaca satu kisah pembantaian di syria dan saah satu diskripsi dan video yang saya tonton seolah2 sama dengan yang saya nampak..wallahualam.

    ReplyDelete
  20. yang saya nampak. hanyalah kanak2 disiram air panas oleh seseorang dan sekilas sahaja. itu sahaja...tak nampak lain. maaf cara penulisan tak brapa pandai.

    ReplyDelete
  21. Besnis produk kesihatan myherb2u-goji,tricajus,susu kambing,mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam,selangor,malaysia
    Rakan kongsi/penyewa/pekerja diperlukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegi jual kat pasar malam la.buat semak je

      Delete
  22. ustaz, macammana kita nak hulurkan bantuan ni mcm kewangan ke pakaian ke? nak salurkan kemana? dah cr tp xjumpa2 jgk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syria care atau malaysia life line for syria..kalo boleh elakkan yang ada gambar padi atau bawah UN

      Delete
    2. boleh salur melalui tabung bantuan kemanusiaan haluan malaysia..

      Raya Haji ari tu 2013 baru sahaja Haluan hantar orang2nya untuk menyerahkan bantuan dengan sendirinya kepada pelarian dan mereka yang memerlukan..

      Boleh melalui akaun ini

      Nama Akaun: Tabung Kebajikan & Kemanusiaan HALUAN
      No Akaun: 5622 6350 2611
      Bank: Maybank Berhad

      Nama Akaun: Tabung Palestin HALUAN
      No Akaun: 5644 9020 8528
      Bank: Maybank Berhad

      Boleh lihat di sini

      http://www.haluan.org.my/v5/index.php/sumbangan-dana-kebajikan

      Delete
  23. Salam...nabi Musa tidak jadi firaun bila bejumpa firaun...apapun syiah musuh islam yg nyata kejahatan dan kebencian kepada kaum muslimin...

    ReplyDelete
  24. Us amin,apa pandangan us mengenai dr. yusof qardawi dalam isu syiria.
    1. meminta bantuan Amerika untuk menyerang Syiria.
    2. memberi jaminan tidak akan menyerang Israel sekiranya FSA menang.
    3. membenarkan orang bunuh ulamak yg menyokong Basyar..

    semua ini ada bukti di you tube... mengapa ulamak tidak menganjurkan supaya bertaubat dan SABAR???

    ReplyDelete
    Replies
    1. bashar itu syiah alawiyah.ulama yg sokong bashar dah tentu ulamak syiah, yg mengkafirkan isteri dan sahabat nabi saw serta menyeleweng ajaran islam.di mana salahnye?

      Delete
    2. Bagi link dia dulu, setelah lihat baru saya nak komen..kalau tak saya tak berani takut maksud ulamak itu lain komen saya lain..

      Delete
  25. salam ustaz, apa pandangan ustaz terhadap blog ni...

    http://banggolpetaicom.blogspot.com/2013/06/konflik-syria-6-mari-kita-berfikir.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beginilah...Itu pandangan peribadinya tidak mengapa..FSA bukan semuanya mujahidin dan bukan semua pendokong Islam...Tetapi amat tidak patut kita menuduh mereka FSA sebagai talibarut US atau Yahudi.. Tujuan mujahidin adalah untuk mencari kebebasan dan menjatuhkan kerajaan kuku besi dan sama juga dengan FSA yang lain, jadi mereka bergabung dengan hasrat yang sama iaitu jatuhkan kerajaan kuku besi..soal syiah itu bukan saya dan rakan2 kata tetapi itu adalah keputusan dan hujah ulamak..

      Kurang tepat juga kalau kita kata FSA itu talibarut US atau Yahudi, kerana mereka juga mengancam pencerobohan US ke atas Syria..Jadi kita kena lihat dari skop yang lebih luas lagi...sekiranya perjuangan mereka kita kata talibarut US dan Yahudi, maka sudah tentu ulamak2 yang menyokong mereka juga adalah talibarut US dan Yahudi...

      So fikirkan, dan guna maklumat yang benar..sahabat saya baru sahaja balik dari sempadan syria dan turkey..dan banyak maklumat dikongsikan..

      Delete
    2. hakikatnya FSA sendiri sekejam tentera assad... saya ade melihat mereka menggunakan bom kereta dlam video sambil mengucap allahuakbar tanpa henti meletupkan bom kereta ditempat awam....dan membunuh orang awam... malah FSA menyeksa dan membunuh tahanan perang yg berjaya mereka berjaya tangkap.. sesuatu yang menyalahi hukum islam dan antarabangsa... klu uztad boleh tunjuk bukti berapa ramai POW yg masih hidup dalam jagaan FSA? none...

      Delete
  26. Masih amat sangat bingung untuk menyikapi mana yang benar dan yang tdk benar diantara artikel artikel tsb diatas, intinya mudah-2an yg mengaku islam tapi biadab di kutuk oleh ALLAH, ciri-2 yg mengikuti tuntunan Nabi Muhammad S W berperikemanusiaan. Hanya ada beberapa cotoh di Negara Tercintakita ini. di indonesia yang kupercaya dan punya hanya AHLU SUNAH WAL JAMA'AH, bukan kesesatan wahabi dan bukan kesesatan syi'ah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smoga laknatuLLAH di syria akan menerima balasan yang setimpal dengan apa yg mrk tlah lakukan terhadap rakyat syria...amin ya RABBALALAMIN

      Delete
  27. sebenarnya saya sendiri agak musykil dengan kononya perang jihad sunnah melawan kerajaan syiah regim basyar… adakah mereka ini layak digelar mujahidin sedangkan mereka sendiri sekejam tentera basyar.. betul banyak video foto yang menunjukkan kekejaman tentera basyar.. tapi apa kurangnya video kekejaman mujahidin disana.. mereka juga membunuh tahanan dengan kejam.. mengebom tempat awam.. bagi aku kebencian pasti dibalas kebencian… tp menurut islam malah undang2 antarabangsa semua tahanan perang perlu dilayan dengan hormat.. dan sasaran awam adalah haram.. tp ini tidak berlaku… cuba lihat bagaimana mujahidin afghanistan di tahun 80 an.. mereka melayan tahanan perang dengan penuh hormat dan bermaruah.. tp yang dikatakan mujahidin syria tahanan tentera syria pasti diseksa dan dibunuh..

    berbalik kepada pemerintahan bashar al assad… syria diperintah melalui part baath iaitu parti yang mengamalkan ideologi sekular, authoritarian dan menolak perkauman.. dan parti baath sendiri sebenarnya terdiri dr pelbagai agama iaitu kristian, shiah dan sunnah.. dan dimana logiknya bila puak alawite iaitu puak bashar yg cuma 13% minoriti mahu menentang 74% puak sunnah dan seluruh sunnah sedunia? malah menurut kajian.. sepanjang pemerintahan bashar (yg kononya puak shiah menindas sunnah) mendapati golongan sunnah mempunya kadar capaian kemudahan kerajaan lebih baik berbanding golongan alawite ( puak shiah bashar) sendiri… yg sebahagiannya hidup dibawah paras kemiskinan…

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan satu lagi dr bacaan yg saya baca... bagaimana regim assad masih berdiri sedangkan puak mereka alawite cuma minoriti 13%... kerana dibelakang mereka adalah adalah golongan moderate sunnah, sect syiah dan kristian.. dan mereka ini tidak mahu FSA yang pada pendapat mereka golongan hardliner islamist mungkin akan menindas mereka atas nama islam.. malah sekarang slogan2 anti kristian dan syiah telah digunakan secara meluas oleh puak penetang assad... seperti "Christians to Beirut; Alawites to the coffin"..

      Delete
  28. Golongan munafik seperti syiah dan yahudi tidak akan berhenti selagi Umat muslim sunnah mnjdi pengikut mereka..al-quraan dah terang menyatakan sini..

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum. Demi Allah, apa yg berlaku di Syria benar2 fitnah akhir zaman. Tp saya ingatkan ada satu hadis nabi bgtau fitnah ulama' di akhir zaman jauh lebih besar drpd fitnah dajjal. Saya byk x mendukung fatwa Syeikh Al-Qaradawi hanya sanya beliau Ketua Ulama' yg diiktiraf dunia sdgkan byk lg ulama'2 Afrika Selatan /Yaman/India/Pakistan yg x menyokong beberapa fatwa beliau.
    Jika Basyar Assad jahat skalipun, saya berijtihad bg ulama'2 yg x dihina / x majoriti menyokong krn akhir zaman, fitnah sgt besar. Berpihak pd Basyar lebih krg mudaratnya. Saya bkn syiah apatahlg pendukung kerajaan Syria jika benar sbenar2nya dia t'lalu zalim. Tp senjata yg dbekalkan kpd fsa oleh Salafi Wahabi Qatar /Arab Saudi yg mempunyai hubungan rapat dgn US, Israel, EU. Rujuk balik surah Al-Maidah 5: 51) 'jgn jdkan kwn baik yahudi /nasrani yg membantu antara satu sama lain' (yahudi /nasrani x penah dlm sejarah berbaik antara satu sama lain). Hanya sekitar akhir abad ke 19, pakatan Zionis ditubuhkan iaitu pakatan Yahudi-Kristian Zionis. Zionis inilah menguasai Israel, Amerika, EU. Ada psal Nabi kata akan muncul tanduk Syaitan dr Najd, timur Arab Saudi, inilah bermulanya Fahaman Wahabi yg diperkukuhkan dgn Kerajaan Saud berketurunan Yahudi berasal dr Najd yg membunuh ramai Ahlus Sunnah /ulama'2 ahlul bait. serta merampas tanah Hijaz dr Khilafah Uthmaniyah . Inilah tanduk syaitan yg menguasai Arab Saudi. Didukung oleh Zionist, kebanyakan raja mereka. Fsa /lain2 ini memungkinkan kemunculan Tentera As-Sufyani. Umat Islam akan terkeliru dgn siapa Imam Mahdi sbnar. Kita tgklah nanti siapa yg Menang di Syria, dialah Tentera As-Sufyani. Fitnah tahun2 sblm kemunculan Dajal sgt besar. Lg satu, utk pengetahuan meskipudm Erdogan nampak Islamis, tp negaranya masih didukung NATO Zionist dan masih dlm EU (Pakatan Yahudi-Kristian Eropah). utk pengetahuan, masa kejatuhan Muammar di Libya, yg didokong Zionis , Erdogan juga menyokong. berhati2 dgn fitnah Dajjal melalui media2 massa antarabgsa. Ingat, Kebenaran di akhir zaman adalah bkn dr majoriti, bahkan pandangan mereka diabaikan krn mereka minoriti yg b'pegang teguh pd Quran /Sunnah serta mendapat pandangan Firasat Nur dr dalam. Sejarah kini amat penting dkaji sej apa yg berlaku pd Dunia Fitnah Dajjal skrg. Gunakan mata hati /s. AL-kahf utk 'trace' apa yg sbnarnya berlaku. Fitnah skrg mungkin akan menyebabkan majorita tersalah memahami fitnah ini t'msuk alim ulama. Itu sbb klau Dajjal muncul nanti, MAJORITI akan ikut . Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  30. Perlu kaji dari semua sudut. Ramai juga yang ada rakan di Beirut, yang memang warganegara Lubnan dan sekitar Lubnan yang menceritakan perkara yang 180 darjah terbalik dari apa yang dicanang media di sini. Jangan kata perlu ikut kata ulama sahaja, adab saya, jika mereka tersalah kata, mungkin mereka ada terlepas pandang sesuatu, saya tak kata mereka salah atau betul, dan menghukum ulama-ulama yang lebih tentu lebih tinggi ilmunya dari kita yang biasa-biasa ni. Kerana mereka juga (mungkin), mengkaji ini dari sudut logik dan fakta yang datang dari pelbagai sumber, tak kira dari pihak rebels, (ISIL & al nusra) juga dari pihak kerajaan Syria,serta dari pihak ketiga yang membuat liputan tentang perang sivil di Syria. Pada pendapat saya, kajian fakta ini penting kerana, perlu ada check and balance dalam "facts and figures" yang diberikan. Sekiranya ia tidak konsisten, pasti ada sesuatu yang "fishy" di situ. Ada satu pepatah lama, sejarah itu berulang, dan di sini, kita juga perlu mengkaji "pattern" yang terjadi pada negara-negara lain yang pernah melalui perang sivil. Contohnya seperti Afghanistan, selepas Soviet Union berundur, apa yang berlaku? Juga zaman-zaman sebelum, yakni zaman-zaman kekhalifahan serta dinasti-dinasti yang dipimpin orang Islam. Semua ini perlu dikaji dari sudut ilmiah, bukan hanya dengar-dengar sahaja. Tanggungjawab berat inilah yang harus dipikul golongan ilmuan dan terpelajar, terutamanya dari bidang religious, berganding bahu dengan para akademis lain, yang ahli dalam bidangnya.

    Mungkin anda boleh mula mengkaji dari sekarang, kerana apa yang saya dapati, perkara ini bukan perkara baru, ianya telah lama berlaku, dan masih berterusan hingga sekarang. Lihat peta dunia, lihat negara-negara yang menjadi anggota serta "allies" kepada NATO, perang sivil yang bermula dari negara Bosnia, serta 3 lagi negara yang terlibat, serta rentetan perisitwa perang dingin yang bertukar kepada perang sivil, serta yang terbaru, serta sectarian strives di negara timur tengah, perang saudara yang terbaru, yang telah "escalating" di Ukraine...

    Terlalu banyak untuk di listkan.... Salam, dan berlapang dadalah. Sesungguhnya, setiap apa yang berlaku pasti di dalam penglihatan, pengetahuan dan kawalan Allah SWT. Renungi surah Al-Anfal:22.

    Maaf, Assalamualaikum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HANYA ALLAH DAPAT MEMBUKA MATA KITA BUKANNYA ILMU DAN KAJIAN YANG BERBELIT2 KAMU.
      BELAJAR SIKIT TAFSIR QURAN DAN TAFSIR HADIS.
      SEGALA KELAM, BANGANG, PENING DAN BODOH AKAN HILANG.
      LEPAS TU SEMUANYA AKAN JELAS, TERANG DAN NYATA.
      AKU SOKONG KHILAFAH ISLAM (ISLAMIC STATE) PIMPINAN ABU BAKAR AL-BAGHDADY.

      Delete
    2. Allah dah bukakkan mata kamu ke?kamu tu tahu betul ke pasal tafsir quran dan hadis? Kalau setakat sembang baik tak payah..... Sembang macam bagus sgt pasal islam... Podahhhh

      Delete
  31. Majoriti 90% rakyat Syria berada b'sama Kerajaan Syria pimpinan Ulama' Besar spt Ramadhan Al-Buti. Ijtihadnya mengambil kemudaratan yg ringan drpd yg besar.

    Wahabi Takfiri dlm fsa mendapat bantuan dr Amerika & Israel melalui Arab Saudi & Qatar (budak Amerika/Israel). Turki b'sama NATO menyediakan tapak kpd FSA.

    Planning Israel Raya ialah menjatuhkan Kerajaan Syria, next Iran.
    FSA pemberontak mengambil kesempatan apa yg b'laku memanipulasi kisah yg betul & mengeruhkan suasana bg Bahsyar bg feedback.

    *bg yg pakar bdgagama shj tanpa pakar analisa sejarah & politik, perlu d'kaji dgn panduan Quran/hadis akhir zaman.

    ReplyDelete
  32. x fhm la aq kamu nie klau kamu nak tau spa yg benar spa yg salah p la berjihad kat sana tp aq dgr ada rakyat dri malaysia pergi berjihad d sana dorand ada tiga yg aq tau salah seorang dri mereka ea la abu hurairah 2 jerk yg dua org lagi nie aq x tau tp tiga daripada dorang mengguna nama abu

    ReplyDelete
  33. Ane 100% sokong Khilafah Islam pimpinan Al-Baghdadi. Pegi mampoos dengan segala kutukan orang kafir, munafik, syiah, sufi auta pening,dll.

    ReplyDelete
  34. Kasian syiah....amalan byk bid,ah dan sesat. Syiah adalah sepupu israel dan kawan amerika. Siapa penganut syiah samalah dia penganut yahudi. Asal syiah dr yahudi. Bertaubatlah sebelum maut menjemput kamu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG