PINDAH WEBSITE BARU

Salam bahagia kepada semua pengunjung blog ini, semoga anda semua berada di bawah naungan Allah SWT. Untuk Pengetahuan semua blog Ustaz Nor Amin ini telah berpindah ke website baru bermula awal bulan Februari 2014. Jadi segala artikel dan maklumat baru diupdate di sana.


Jom Ziarah Web baru ustaz

Klik Sini

Smart Hijrah

Friday, December 6, 2013

Air Mineral Spritzer & Cactus Halal Atau Haram?




Assalamualaikum Ustaz 

Saya ingin bertanya kepada ustaz tentang hukum minum air mineral Spritzer, Cactus, Desa dan seumpamanya yang di buat di Jalan off Air Kuning, Taiping yang dikatakan mengandungi mineral mayat yang mana tasik air mineral yang disebutkan tadi terletak berhampiran dengan tanah perkuburan cina. Tidak ada bukti kukuh mengatakan air minuman tersebut ada mengandungi mineral mayat, cuma khabar angin dan desas desus di internet, sms dsb. Apa yang saya tahu, air melibehi 2 kolah yang tidak berubah sifat (warna, rasa dan bau) merupakan air mutlak. Boleh ustaz jelaskan hukum minum atau guna air tersebut atau hanya fitnah dari individu yang ingin mengelirukan semua orang. 

Jawapan 

Saya tidak berani hendak mengatakan berita yang mengatakan air mineral dari Air Kuning Perak itu difitnah atau mengandungi kandungan mayat. Alasannya saya kurang memiliki info-info atau kajian ilmiah mengenai perkara ini. saya juga ada terdengar dari sahabat dengan berkata “syeikh jangan beli mineral ni dan semua mineral yang diprodukkan dari Air Kuning bercampur dengan air mayat cina”. 

Beginilah kita sebagai seorang Islam, soal halal dan haram ini perkara yang amat serius dan perlu diberatkan. Allah SWT sangat tegas dalam perkara ini, banyak firman Allah SWT dan sabda Rasulullah SAW mengenai hal ini. Saya muatkan dulu firman Allah SWT yang bermaksud : 

“Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu.” ( Surah Al-Baqarah: 168) 

 Lagi Firman Allah SWT : 

“Katakanlah! Aku tidak menemukan tentang sesuatu yang telah diwahyukan kepadaku soal makanan yang diharamkan untuk dimakan, melainkan bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi; karena sesungguhnya dia itu kotor (rijs), atau binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun dan Maha Belas-kasih.” (Surah Al-An’am: 145) 

Kemudian saya datangkan pula sabda Rasulullah SWT mengenai makanan halal sebagai rujukan kita semua : 

“Barang siapa dagingnya tumbuh dari pekerjaan atau makanan yang tidak halal, maka neraka adalah tempat yang layak untuknya.” (Riwayat Ibnu Hibban). 

Solusi

Tindakan pertama, apabila kita dengar hujah-hujah mengenai air mineral tersebut, maka sebaiknya kita membuat kajian dahulu adakah maklumat yang didengari itu benar atau tidak. Mungkin perkara ini kita boleh rujuk dari mereka yang pakar dalam bidang fiqh pemakanan halal, mereka yang mempunyai kemampuan atau mempunyai autoriti untuk mengkaji dan menentukan makanan itu halal atau tidak. 

Tindakan kedua yang patut kita ambil ialah pastikan produk itu dibuat oleh orang Muslim, kerana secara tidak langsung makanan tersebut sudah terjamin kehalalannya. Banyak syarikat atau produk mineral yang dibuat oleh Muslim. Tetapi untuk mendapatkannya bukan perkara yang mudah perlu menggerakkan sedikit kudrat yang diberikan Allah SWT. Berusaha mencari perkara yang baik itu dinamakan sebagai jihad, ibadah dan memperoleh pahala daripada Allah SWT. 

Tindakan ketiga, zaman sekarang akses mendapatkan maklumat halal itu boleh dibuat dengan pelbagai cara sama ada melalui panggilan, email, layari website atau logo halal yang diperakui JAKIM. Sekiranya kita dapati produk air mineral itu tidak mempunyai tanda halal JAKIM, maka sebaiknya jangan dibeli kerana kandungan dan prosesnya belum diperakui daripada badan Islam yang bertauliah. 

Tindakan keempat, jika kita masih ragu-ragu dan tidak yakin dengan produk tersebut, maka lebih baik ditinggalkan sahaja untuk menghindarkan diri dari terjebak dengan perkara yang syubhah dan haram. Tindakan ini lebih selamat dan disarankan oleh Islam. 

Penutup 

Di sini saya tidak berani hendak mengatakan air itu halal atau tidak. Saya juga tidak berani menyatakan dakwaan itu fitnah atau tidak. Cuma yang saya dapat berikan ialah beberapa tindakan yang boleh diambil untuk perkara tersebut. Harapan saya tips ini dapat memberi manfaat kepada sahabat yang bertanya dan juga pengunjung blog ini. semoga usaha ini dapat menyumbangkan perkara yang positif kepada seluruh masyarakat. 


5 comments :

  1. http://ilmuhaq-danish.blogspot.com/2012/10/status-perubatan-menggunakan-air-jampi.html?m=1 Ustaz boleh bagi pandangan psal blog ni?? Sy confuse sikit..xthu nk prcaya ke tidak. ��

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KOMEN PEMBACA

PENGIKUT BLOG